PDA

Bekijk Volledige Versie : "Zorg dat je erbij hoort"



Orakel
13-11-07, 20:56
NRC
Zorg dat je erbij hoort

Vandaag stuur ik de Integratienota 2007-2011 onder de titel ‘Zorg dat je erbij hoort’ naar de Tweede Kamer. Ik doe dat in het besef dat in het
integratiebeleid in de komende jaren beslissende stappen moeten worden gezet. Aan autochtone én aan allochtone kant is er groot onbehagen over integratie. Voor veel autochtone Nederlanders zijn de snelle veranderingen in hun leefomgeving en de toenemende zichtbaarheid van de islam bedreigend.
En veel allochtonen voelen zich niet geaccepteerd als burger van onze
samenleving. De werelden waar autochtonen en allochtonen zich in bewegen zijn grotendeel van elkaar gescheiden.

Ik probeer de grote woorden die vaak in het integratiedebat worden gebruikt te vermijden en draag oplossingen aan voor concrete problemen van burgers.
Daarvoor is het nodig dat allochtonen zich inspannen om echt mee te doen. En evenzeer is het nodig dat autochtonen hen daar ook de kans voor geven.
Met ons integratiebeleid spreken we de nieuwe Nederlanders aan op hun
eigen verantwoordelijkheid en ondersteunen we ze bij het verkleinen van hun maatschappelijke achterstand. Dat begint bij inburgering, het bevorderen van betere schoolprestaties, meer werk en stageplaatsen en bij een prettiger leefomgeving. Met de wijkenaanpak pak ik de grootste probleemgebieden gericht aan.

Maar er is meer nodig. We moeten de sociale en culturele afstand die ons scheidt overbruggen. Door keihard nee te zeggen tegen eergerelateerd geweld tegen vrouwen. Door nee te zeggen tegen polarisering, radicalisering en haatdragendheid jegens minderheden van allerlei aard: homo’s, moslims, joden, draagsters van hoofddoeken.
Ik werk mijn boodschap nader uit aan de hand van enkele sleutelwoorden.
In de eerste plaats veiligheid. Wie zich niet veilig voelt, mist een belangrijke kwaliteit van leven. Criminaliteit, discriminatie en armoede verpesten al te vaak het leefklimaat. Dat geldt ook voor overlast van jongeren. Of het nu gaat om autochtone jongeren die een Liberiaans gezin het dorp uit pesten of om jongeren van Marokkaanse komaf die in Amsterdam-West auto’s in brand steken.

Het kabinet wil een samenleving waarin mensen zich veilig, vertrouwd en met elkaar verbonden voelen. Het is duidelijk dat integratie van nieuwkomers nodig is om bij iedereen het gevoel veilig te zijn in Nederland te herstellen.

Een tweede sleutelwoord is grondrechten. Verworvenheden die we koesteren en waarvoor veel mensen naar ons land zijn gekomen: democratie, vrijheid van godsdienst en vereniging, vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling van alle burgers, ongeacht overtuiging, kleur, sekse of seksuele geaardheid.
Onze vrijheden zijn vastgelegd als ononderhandelbare rechten
én plichten en als één van de belangrijkste waarborgen voor veiligheid.
Van iedere inwoner van Nederland wordt dan ook verlangd dat hij de
grondrechten kent en accepteert.

Een derde sleutelbegrip is eigen verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid voor het opbouwen van een eigen bestaan, maar ook door een bijdrage aan de gemeenschap in de vorm van actief burgerschap.
Inburgering is daarom geen vrijblijvende zaak, inkomen moet je zien te
verwerven en je kinderen moet je opvoeden. Wie in de slachtofferrol probeert te duiken, moet daarop worden aangesproken. Wie het zoekt in criminaliteit wordt aangepakt. Door daarin heel duidelijk en hard te zijn, wil ik dat ook autochtone Nederlanders weten dat de overheid ze niet in de steek laat. Dat we de problemen die onvermijdelijk voortvloeien uit de omvangrijke immigratie van de laatste decennia aanpakken.

Aan de andere kant, en daarmee kom ik aan een vierde sleutelwoord,
wederkerigheid, moet de samenleving ook mogelijkheden bieden de eigen verantwoordelijkheid waar te maken. Het kabinet bevordert actief
burgerschap en neemt maatregelen om de maatschappelijke emancipatie en sociale integratie te versnellen. Inburgeren is daarvoor onmisbaar en daarom is de stagnatie die zich nu voordoet een grote zorg.

Met mijn Deltaplan Inburgering wil ik deze stagnatie zo snel mogelijk ongedaan maken.
Wederkerigheid is niet alleen een zaak van de overheid. Als het gaat om
arbeidsparticipatie is de rol van de sociale partners minstens even belangrijk.
Maar ik spreek ook de burgers aan. Zorg dat je erbij hoort betekent in het alledaagse leven: Nederlands spreken, over scheidslijnen heen stappen, ergernissen bespreekbaar te maken. Als mensen van verschillende herkomst samen voor een taak staan, vallen verschillen makkelijker weg. In het werk, de sport of in de buurt.

Integratie moet van twee kanten komen. Ik had onlangs een ontmoeting met een aantal ‘Taalkoppels’: autochtone vrouwen helpen hun allochtone buurtgenoten. Dat is actief meewerken, zoals ook inburgerbuddy’s dat doen, leraren en wijkagenten.
Ook grondrechten zijn wederkerig. Vrijheid van godsdienst bijvoorbeeld
betekent dus niet alleen de vrijheid je eigen geloof te beleven, maar ook de plicht om anderen in hun godsdienstige overtuiging te respecteren. En geloofsafval en niet-geloven te accepteren.

Het kabinet wil met hele concrete en uitvoerbare maatregelen bijdragen aan een samenleving waarmee mensen zich kunnen identificeren, een
samenleving waar ze bij horen. Het is een opvatting die haaks staat op die van politici die zich begeven in een wedstrijd over wie de strengste aanpak heeft jegens ‘buitenlanders’.

We hebben Wilders die de koran wil verbieden.
We hebben Verdonk die ons heeft opgescheept met een haast onuitvoerbare inburgeringswet. En gisteren hebben we gezien hoe Henk Kamp aansluiting lijkt te zoeken bij dat peleton. Ik weet dat veel Nederlanders zich aangetrokken voelen tot een radicale aanpak. Ik begrijp dat ook.
Nogmaals: veel mensen hébben last van de gevolgen van grootscheepse immigratie. Dit kabinet wil er alles aan doen om die overlast te verminderen en daardoor mensen ervan te overtuigen dat ze met de aanpak van dit kabinet uiteindelijk beter af zijn dan met de spierballentaal van die politici.
Harde taal leidt onvermijdelijk tot verscherping van tegenstellingen.

Een land wordt gemaakt door de mensen die er wonen. Daarom is het
hoopgevend dat zoveel mensen op één of andere manier bijdragen aan de integratie, aan dialoog, aan het overbruggen van tegenstellingen. Ze hebben reden om trots te zijn op hun inspanningen.
Wat mij betreft is het dus: zorg dat je erbij hoort, zodat we trots kunnen zijn op Nederlanders.

Ella Vogelaar

mark61
13-11-07, 21:09
Mja. Ze hep wel gelijk, maar met zo'n titel krijg je alleen geitewollensokken mee.

Orakel
13-11-07, 21:30
Geplaatst door mark61
Mja. Ze hep wel gelijk, maar met zo'n titel krijg je alleen geitewollensokken mee.

Tis een aimabele minister, maar ondanks alle goede bedoelingen is deze begeleidende brief nou niet echt overdonderend. Mist toch wat bezieling, overtuigingskracht en vuurwerk.
Op de andere hand (einde plassterk-modus): iemand zei ooit es "tracht mensen te verstrooien, hen te plezieren valt zwaar".
Oftewel: tis nooit goed.

mark61
13-11-07, 21:50
Geplaatst door Orakel
Tis een aimabele minister, maar ondanks alle goede bedoelingen is deze begeleidende brief nou niet echt overdonderend. Mist toch wat bezieling, overtuigingskracht en vuurwerk.
Op de andere hand (einde plassterk-modus): iemand zei ooit es "tracht mensen te verstrooien, hen te plezieren valt zwaar".
Oftewel: tis nooit goed.

Yep. Maar goede bedoelingen vanuit de ministerraad op den volke laten neerdalen schiet natuurlijk nooit op.

Tis meer een poesie-albumtekst. Of ben ik nou zo cynisch?

Orakel
13-11-07, 21:57
Geplaatst door mark61
Yep. Maar goede bedoelingen vanuit de ministerraad op den volke laten neerdalen schiet natuurlijk nooit op.

Tis meer een poesie-albumtekst. Of ben ik nou zo cynisch?

Kweenie, probeerde net d'r integratienota te lezen, maar me harde schijf zit vol, neem niks meer op.
Misschien is dit wel een goede integratienota:

http://www.youtube.com/watch?v=pYyeWM8Pud8

mark61
13-11-07, 22:09
Geplaatst door Orakel
Kweenie, probeerde net d'r integratienota te lezen, maar me harde schijf zit vol, neem niks meer op.
Misschien is dit wel een goede integratienota:

http://www.youtube.com/watch?v=pYyeWM8Pud8

Neu, das ouwelullennostalgie. Sorry mate :hihi:

TonH
13-11-07, 23:36
"Een derde sleutelbegrip is eigen verantwoordelijkheid. Verantwoordelijkheid voor het opbouwen van een eigen bestaan, maar ook door een bijdrage aan de gemeenschap in de vorm van actief burgerschap."

Mooi, dacht ik, ook daar heeft ze gelijk in. Alleen actief burgerschap eisen van allochtonen en als autochtonen geen hand uitsteken buiten het eigen kleine kringetje, dat is iets waar wat aan gedaan moet worden.
Maar helaas:


"Inburgering is daarom geen vrijblijvende zaak, inkomen moet je zien te
verwerven en je kinderen moet je opvoeden. Wie in de slachtofferrol probeert te duiken, moet daarop worden aangesproken. Wie het zoekt in criminaliteit wordt aangepakt. Door daarin heel duidelijk en hard te zijn, wil ik dat ook autochtone Nederlanders weten dat de overheid ze niet in de steek laat. Dat we de problemen die onvermijdelijk voortvloeien uit de omvangrijke immigratie van de laatste decennia aanpakken."

Zo worden de onderliggende gedachten van minister wel heel duidelijk. Allochtonen zijn uitkeringsslaven die ten koste van de autochtone Nederlander zich wentelen in de welvaart opgebouwd door haar vaderen. Gelukkig laat de overheid in deze de autochtonen niet meer in de steek...

En zo blijkt er toch van links tot rechts in Nederland concensus te bestaan. :jammer:

Karin.N
14-11-07, 08:22
Geplaatst door TonH
Mooi, dacht ik, ook daar heeft ze gelijk in. Alleen actief burgerschap eisen van allochtonen en als autochtonen geen hand uitsteken buiten het eigen kleine kringetje, dat is iets waar wat aan gedaan moet worden.
Maar helaas:



Zo worden de onderliggende gedachten van minister wel heel duidelijk. Allochtonen zijn uitkeringsslaven die ten koste van de autochtone Nederlander zich wentelen in de welvaart opgebouwd door haar vaderen. Gelukkig laat de overheid in deze de autochtonen niet meer in de steek...

En zo blijkt er toch van links tot rechts in Nederland concensus te bestaan. :jammer:

Dat ze dit benoemt is op zich niet onjuist. Maar ze had veel duidelijker kunnen zijn. Er is namelijk ook een grote groep allochtonen waar het wel goed mee gaat en die hinder ondervinden van de groep die zich aan bovenstaande schuldig maakt. Daarnaast had ze ook moeten verwijzen naar de tokkkies die zich eveneens schuldig maken aan bovenstaande.

Ron Haleber
14-11-07, 10:33
Vogelaar verdedigde haar zaak gisteren bij P & Witteman...

De mening van de aanwezigen was:

Aardige vrouw... Maar ze loost veel wollig gepraat waar niets concreets uit komt :wat?!:

Karin.N
14-11-07, 13:47
Geplaatst door Ron Haleber
Vogelaar verdedigde haar zaak gisteren bij P & Witteman...

De mening van de aanwezigen was:

Aardige vrouw... Maar ze loost veel wollig gepraat waar niets concreets uit komt :wat?!:

Dat is een voorwaarde om succes te hebben in Den Haag.

Het zal ook allemaal weinig opleveren, mensen kijken namelijk liever naar wat er fout gaat bij de ander.

mark61
14-11-07, 22:08
Tis allemaal veel geschreeuw en weinig wol. Intussen draait de tent gewoon door.

Als er in het oerwoud van instanties en gesubsidieerde stichtingen nou es eentje was die de echte problemen echt in kaart kon brengen. Zijn er niet zoveel, denk ik. Iets met onderwijs vnl. Niemand de deur uit zonder echt diploma, al moet er een internaat aan te pas komen.

Heb je 95% van het gezeik wel gehad denk ik. De rest is verveling.

tr_imparator
14-11-07, 22:34
Geplaatst door Karin.N
Dat ze dit benoemt is op zich niet onjuist. Maar ze had veel duidelijker kunnen zijn. Er is namelijk ook een grote groep allochtonen waar het wel goed mee gaat en die hinder ondervinden van de groep die zich aan bovenstaande schuldig maakt. Daarnaast had ze ook moeten verwijzen naar de tokkkies die zich eveneens schuldig maken aan bovenstaande.


bla bla..

Ik ondervind echt geen hinder aan die allochtonen die jij opnoemt. Mensen, vaak autochtonen die mij over een kwam scheren, kijk daar ondervind ik vaak hinder van. Dat dat misschien komt door die kleine groep allo´s, kan mij echt geen reet schelen. We leven in een geindividualiseerde samenleving, niet in China ofzo.

TonH
14-11-07, 22:35
Geplaatst door Karin.N
Dat ze dit benoemt is op zich niet onjuist. Maar ze had veel duidelijker kunnen zijn. Er is namelijk ook een grote groep allochtonen waar het wel goed mee gaat en die hinder ondervinden van de groep die zich aan bovenstaande schuldig maakt. Daarnaast had ze ook moeten verwijzen naar de tokkkies die zich eveneens schuldig maken aan bovenstaande.

Het zijn niet alleen 'tokkies' die zich er aan schuldig maken.

Alles ademt zo verschrikkelijk de geest van Potgieter: "...Jan Salie, de jongste zoon. Vader Jan realiseert zich dat hij de opvoeding van zijn benjamin heeft laten sloffen en gaat te rade bij zijn geslaagde zonen. Hij neemt zich krachtig voor om Jan Salie en diens lamlendige invloed op de familie niet langer te tolereren. Jan Salie wordt de familie uitgezet, waarmee het herstel van het vaderland kan beginnen." *)

Lees anno nu voor Jan Salie Mohammed Munt. Wat in de eerste helft van de 19e eeuw nog binnenlands werd vertaald naar daar te onderscheiden 'schuldigen' wordt nog steeds gedaan.

*)uit http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie67.html

tr_imparator
14-11-07, 22:42
Geplaatst door mark61
Tis allemaal veel geschreeuw en weinig wol. Intussen draait de tent gewoon door.

Als er in het oerwoud van instanties en gesubsidieerde stichtingen nou es eentje was die de echte problemen echt in kaart kon brengen. Zijn er niet zoveel, denk ik. Iets met onderwijs vnl. Niemand de deur uit zonder echt diploma, al moet er een internaat aan te pas komen.

Heb je 95% van het gezeik wel gehad denk ik. De rest is verveling.

De problemen zijn volgens mij goed in kaart gebracht, maar niemand weet hoe de aanpak moet gebeuren. Daarom roept men steeds om problemen te erkennen,..ik vraag me echt af wanneer men gaat roepen om deze op te lossen..ik weet nog een lange weg te gaan..

Om het in speciele termen uit te drukken. We zijn nog net uit de precontemplatie fase en gaan nu de contemplatie fase in.


fase 1 precontemplatie/precontemplation
fase 2 contemplatie/contemplation
fase 3 preparatie-preparation
fase 4 actie/action
fase 5 behoud-/maintenance

de zogenaamde transtheoretisch model (http://doca.nigz.nl/transtheoretisch_model.pdf)

Je kan dit beter individueel toepassen ipv groepsgewijs, omdat dan de kans op relapse kleiner is.