PDA

Bekijk Volledige Versie : Gewonden bij betogingen werkloze jongeren Marokko



Qaiys
15-11-07, 23:25
do 15 nov 2007, 21:12

Gewonden bij betogingen werkloze jongeren Marokko

RABAT - Bij demonstraties van werkloze jongeren donderdag in de Marokkaanse hoofdstad Rabat zijn enkele tientallen gewonden gevallen. Ordetroepen dreven demonstranten met geweld uiteen.

Ambulancepersoneel bevestigde 34 personen met botbreuken en andere verwondingen te hebben afgevoerd naar een nabijgelegen ziekenhuis. Na behandeling konden alle binnengebrachte personen naar huis.

Een collectief van vier actiegroepen van hoogopgeleide werkloze jongeren protesteerde voor het Marokkaanse parlement. Demonstranten ketenden zich volgens ooggetuigen vast aan het hek rondom het parlementsgebouw. Anderen blokkeerden de hoofdstraat.

In de Marokkaanse steden heeft 31,7 procent van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar geen werk. Marokko heeft een werkloosheidspercentage van 9,7 procent.

In het Noord-Afrikaanse land vinden bijna dagelijks demonstraties plaats van groepen hoogopgeleide werklozen. De demonstranten eisen een baan bij de overheid. Volgens hen is het onmogelijk zonder kruiwagen een goede baan te vinden.

Een in augustus gesloten akkoord bepaalde dat een deel van de werkloze jongeren aan het werk zou worden geholpen. Ahmed Oujdal, woordvoerder van de hoogopgeleide werklozen, stelt dat van de uitvoering van het akkoord nog niets terecht is gekomen.

Maandag bezetten demonstranten het kantoor van de regeringspartij Istiqlal. In het verleden gingen werkloze jongeren over tot radicale acties, zoals het innemen van gif, het bezetten van treinrails, zelfverbranding en hongerstakingen. Oujdal kondigt meer acties aan.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/2535899/Gewonden_bij_betogingen_werkloze_jongeren.html?p=4 ,2

Ben benieuwd hoe ze aan de werkloosheidscijfers komen.

panoma79
15-11-07, 23:34
Geplaatst door Qaiys
do 15 nov 2007, 21:12

Gewonden bij betogingen werkloze jongeren Marokko

RABAT - Bij demonstraties van werkloze jongeren donderdag in de Marokkaanse hoofdstad Rabat zijn enkele tientallen gewonden gevallen. Ordetroepen dreven demonstranten met geweld uiteen.

Ambulancepersoneel bevestigde 34 personen met botbreuken en andere verwondingen te hebben afgevoerd naar een nabijgelegen ziekenhuis. Na behandeling konden alle binnengebrachte personen naar huis.

Een collectief van vier actiegroepen van hoogopgeleide werkloze jongeren protesteerde voor het Marokkaanse parlement. Demonstranten ketenden zich volgens ooggetuigen vast aan het hek rondom het parlementsgebouw. Anderen blokkeerden de hoofdstraat.

In de Marokkaanse steden heeft 31,7 procent van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar geen werk. Marokko heeft een werkloosheidspercentage van 9,7 procent.

In het Noord-Afrikaanse land vinden bijna dagelijks demonstraties plaats van groepen hoogopgeleide werklozen. De demonstranten eisen een baan bij de overheid. Volgens hen is het onmogelijk zonder kruiwagen een goede baan te vinden.

Een in augustus gesloten akkoord bepaalde dat een deel van de werkloze jongeren aan het werk zou worden geholpen. Ahmed Oujdal, woordvoerder van de hoogopgeleide werklozen, stelt dat van de uitvoering van het akkoord nog niets terecht is gekomen.

Maandag bezetten demonstranten het kantoor van de regeringspartij Istiqlal. In het verleden gingen werkloze jongeren over tot radicale acties, zoals het innemen van gif, het bezetten van treinrails, zelfverbranding en hongerstakingen. Oujdal kondigt meer acties aan.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/2535899/Gewonden_bij_betogingen_werkloze_jongeren.html?p=4 ,2

Ben benieuwd hoe ze aan de werkloosheidscijfers komen.

De Arabische nazi s met hun sjieke paleizen, mooie auto s en mooie jonge dames geven enkel om zichzelf.De bevolking kan de pleuris krijgen.
Demonstraties betekent dan ook zelfmoord.

1973Tanger
16-11-07, 00:26
Geplaatst door Qaiys
do 15 nov 2007, 21:12

Gewonden bij betogingen werkloze jongeren Marokko

RABAT - Bij demonstraties van werkloze jongeren donderdag in de Marokkaanse hoofdstad Rabat zijn enkele tientallen gewonden gevallen. Ordetroepen dreven demonstranten met geweld uiteen.

Ambulancepersoneel bevestigde 34 personen met botbreuken en andere verwondingen te hebben afgevoerd naar een nabijgelegen ziekenhuis. Na behandeling konden alle binnengebrachte personen naar huis.

Een collectief van vier actiegroepen van hoogopgeleide werkloze jongeren protesteerde voor het Marokkaanse parlement. Demonstranten ketenden zich volgens ooggetuigen vast aan het hek rondom het parlementsgebouw. Anderen blokkeerden de hoofdstraat.

In de Marokkaanse steden heeft 31,7 procent van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar geen werk. Marokko heeft een werkloosheidspercentage van 9,7 procent.

In het Noord-Afrikaanse land vinden bijna dagelijks demonstraties plaats van groepen hoogopgeleide werklozen. De demonstranten eisen een baan bij de overheid. Volgens hen is het onmogelijk zonder kruiwagen een goede baan te vinden.

Een in augustus gesloten akkoord bepaalde dat een deel van de werkloze jongeren aan het werk zou worden geholpen. Ahmed Oujdal, woordvoerder van de hoogopgeleide werklozen, stelt dat van de uitvoering van het akkoord nog niets terecht is gekomen.

Maandag bezetten demonstranten het kantoor van de regeringspartij Istiqlal. In het verleden gingen werkloze jongeren over tot radicale acties, zoals het innemen van gif, het bezetten van treinrails, zelfverbranding en hongerstakingen. Oujdal kondigt meer acties aan.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/2535899/Gewonden_bij_betogingen_werkloze_jongeren.html?p=4 ,2

Ben benieuwd hoe ze aan de werkloosheidscijfers komen.

Inderdaad. Dat zou dus betekenen dat die 9,7% op pak em beet 30 miljoen inwoners 2 miljoen negenhonderdtienduizend van de beroepsbevolking werkloos zijn. Ik zal dat even uitzoeken of dat wel zo is.

tribia
16-11-07, 00:43
Geplaatst door Qaiys
do 15 nov 2007, 21:12

Gewonden bij betogingen werkloze jongeren Marokko

RABAT - Bij demonstraties van werkloze jongeren donderdag in de Marokkaanse hoofdstad Rabat zijn enkele tientallen gewonden gevallen. Ordetroepen dreven demonstranten met geweld uiteen.

Ambulancepersoneel bevestigde 34 personen met botbreuken en andere verwondingen te hebben afgevoerd naar een nabijgelegen ziekenhuis. Na behandeling konden alle binnengebrachte personen naar huis.

Een collectief van vier actiegroepen van hoogopgeleide werkloze jongeren protesteerde voor het Marokkaanse parlement. Demonstranten ketenden zich volgens ooggetuigen vast aan het hek rondom het parlementsgebouw. Anderen blokkeerden de hoofdstraat.

In de Marokkaanse steden heeft 31,7 procent van de jongeren tussen de 15 en 24 jaar geen werk. Marokko heeft een werkloosheidspercentage van 9,7 procent.

In het Noord-Afrikaanse land vinden bijna dagelijks demonstraties plaats van groepen hoogopgeleide werklozen. De demonstranten eisen een baan bij de overheid. Volgens hen is het onmogelijk zonder kruiwagen een goede baan te vinden.

Een in augustus gesloten akkoord bepaalde dat een deel van de werkloze jongeren aan het werk zou worden geholpen. Ahmed Oujdal, woordvoerder van de hoogopgeleide werklozen, stelt dat van de uitvoering van het akkoord nog niets terecht is gekomen.

Maandag bezetten demonstranten het kantoor van de regeringspartij Istiqlal. In het verleden gingen werkloze jongeren over tot radicale acties, zoals het innemen van gif, het bezetten van treinrails, zelfverbranding en hongerstakingen. Oujdal kondigt meer acties aan.


http://www.telegraaf.nl/buitenland/2535899/Gewonden_bij_betogingen_werkloze_jongeren.html?p=4 ,2

Ben benieuwd hoe ze aan de werkloosheidscijfers komen.

tribia
16-11-07, 00:44
Ben benieuwd naar de reactie Mohamed 6

1973Tanger
16-11-07, 00:58
Nou ik heb is gekeken op de site van het Ministère de l'Emploi et de la Formation Professionnelle. Ik heb me daar doodgezocht naar informatie omtrent duidelijke werkloosheidscijfers. Maar je treft daar alleen maar goed nieuws aan. Dat de economie sterk aantrekt en er haast geen vuiltje aan de lucht is. Ook op andere sites spreekt men van cijfers zoals 7,7% in 2006 en 11% in weer een ander jaar. Maar officiële cijfers kom ik nergens tegen? Overigens bedraagt het salaire minimum in Marokko (de laatste cijfers stammen uit 01/07/2004) in de commerciële industrie 9,66 dirham per uur en maandelijks 1826,24 (uit 01/07/2006). Terwijl in de argicultuur (landbouw) weer wordt uitgegaan van een salaris van minimaal 1183,00 dirham maandelijks uit datzelfde jaar. Kortom te verwarrend om je hoofd erover te breken.

sidi bibi
16-11-07, 02:01
Geplaatst door 1973Tanger
Inderdaad. Dat zou dus betekenen dat die 9,7% op pak em beet 30 miljoen inwoners 2 miljoen negenhonderdtienduizend van de beroepsbevolking werkloos zijn. Ik zal dat even uitzoeken of dat wel zo is.

31% is jonger dan 15
5% ouder dan 65, bron EVD
Je moet van die 30 miljoen eerst zo'n 12 miljoen aftrekken om bij beroepsbevolking te komen.
Misschien tellen ze vrouwen niet mee dan hou je nog 10 miljoen over aan beroepsbevolking. Weet het niet.
Beroepsbevolking in Wikipedia wordt aangeduid met mensen die minstens 12 uur per week werken, of mensen die aangeven dat ze tenminste 12 uur per week willen gaan werken..
Tis denk ik een heel rekbaar begrip, ik weet niet wat ze in Marokko onder beroepsbevolking verstaan.

rami_elharrak
16-11-07, 10:27
:haha:
Je hoeft geen (mathematicien ) te zijn om te weten wie wel werkt in Marokko, je moet gewoon kijken hoe veel jongeren op straat dagen lang rond hangen, dag in dag uit, jaaaaaar in jaaaaar uit ; dan weet je zeker hoe aat t is!!

1973Tanger
16-11-07, 10:49
Geplaatst door sidi bibi
31% is jonger dan 15
5% ouder dan 65, bron EVD
Je moet van die 30 miljoen eerst zo'n 12 miljoen aftrekken om bij beroepsbevolking te komen.
Misschien tellen ze vrouwen niet mee dan hou je nog 10 miljoen over aan beroepsbevolking. Weet het niet.
Beroepsbevolking in Wikipedia wordt aangeduid met mensen die minstens 12 uur per week werken, of mensen die aangeven dat ze tenminste 12 uur per week willen gaan werken..
Tis denk ik een heel rekbaar begrip, ik weet niet wat ze in Marokko onder beroepsbevolking verstaan.

Dat niet alleen. Om de verwarring compleet te maken, kan je naar mijn mening werkloosheid in Marokko n.a.v. cijfers niet achterhalen. Grosso modo van de werklozen in Marokko wordt op geen enkele wijze geregistreerd. Daar heb je namelijk geen instanties zoals hier de CWI of het vroegere arbeidsvoorziening. Ook worden daar haast geen uitkeringen verstrekt. Mensen die daar werken (vooral jongeren), werken op basis van eigen risico zonder basisvoorzieningen, rechten en plichten strikt unaniem. Op deze wijze kan geen enkele overheid overzicht verkrijgen op het geheel. Eenduidige werkloosheidscijfers in Marokko is dus een farce. Bovendien is een veel betere indicatie van dit ernstig probleem de bevolking die massaal de overheid met dit probleem placht te confronteren. Marokko kan beter ouderwets met ambtenaren op straat een handmatige telling uitvoeren.

sidi bibi
16-11-07, 12:00
Geplaatst door 1973Tanger
Dat niet alleen. Om de verwarring compleet te maken, kan je naar mijn mening werkloosheid in Marokko n.a.v. cijfers niet achterhalen. Grosso modo van de werklozen in Marokko wordt op geen enkele wijze geregistreerd. Daar heb je namelijk geen instanties zoals hier de CWI of het vroegere arbeidsvoorziening. Ook worden daar haast geen uitkeringen verstrekt. Mensen die daar werken (vooral jongeren), werken op basis van eigen risico zonder basisvoorzieningen, rechten en plichten strikt unaniem. Op deze wijze kan geen enkele overheid overzicht verkrijgen op het geheel. Eenduidige werkloosheidscijfers in Marokko is dus een farce. Bovendien is een veel betere indicatie van dit ernstig probleem de bevolking die massaal de overheid met dit probleem placht te confronteren. Marokko kan beter ouderwets met ambtenaren op straat een handmatige telling uitvoeren.

Je hebt gelijk, die werkloosheid is vele malen hoger als je de standaard van een 8 urige werkdag aanhoud. Neem als voorbeeld zo'n taxichauffeur die aan het vliegveld staat, er staan minstens 30 taxi's te wachten voor 18 vliegtuigen per dag. Het merendeel van de passagiers gaat met die touringcars mee, zeker die chartervluchten. Die lui rijden als ze al geluk hebben een rit per dag, naar Agadir is dat 200 dirham. Voor de overheid hebben die mensen een baan, maar in werkelijkheid is dat maar voor een uur per dag. En dat geldt voor heel veel mensen, efficient zijn velen maar een paar uur per dag bezig als je het aantal jaaruren naar daguren gaat middelen. Daardoor is natuurlijk het gemiddelde inkomen zo laag. Maar het werklozenpercentage dat ze opgeven is puur gelul en propaganda.
Toch is er de laatste jaren verandering bezig en dat merk je doordat op spitsuren de boel verstopt gaat raken, dat zag je, althans niet hier, een paar jaar geleden nog niet. Die spitsuurverstoppingen wijst erop dat meer en meer mensen een vaste geregelde baan hebben, wat weer komt door toch wel toenemende economische bedrijvigheid, men is gebaat bij regelmaat. Maar goed, helemaal zeker weet ik het niet, ben geen econoom, er zijn idd nergens cijfers te vinden en ik doe het maar op persoonlijke waarnemingen.

Hassan_B
16-11-07, 14:04
Marokkaanse jongerren die willen werken! Dit geloven ze in Nederland nooit.

mark61
16-11-07, 16:42
Geplaatst door 1973Tanger
Inderdaad. Dat zou dus betekenen dat die 9,7% op pak em beet 30 miljoen inwoners 2 miljoen negenhonderdtienduizend van de beroepsbevolking werkloos zijn. Ik zal dat even uitzoeken of dat wel zo is.

Vzv ik weet zijn dergelijke cijfers een percentage van de beroepsbevolking. Wat de definitie daarvan is weet ik niet. Meestal mannen of mannen en vrouwen tussen 18 en 65 denk ik. Een land als Marokko heeft ws. relatief meer inwoners onder de 18. Dus zal het wel een stuk minder dan 3 miljoen zijn.

Nog afgezien van het feit dat veel mensen in de 'informele sector' werken en niet in de statistieken zitten.

EDIT: oh sorry, had even door moeten lezen.