PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims doen missiewerk bij school in Slotervaart



Slinger
17-11-07, 09:10
Rector maakt eind aan 'missiewerk'

door Jarco de Swart

AMSTERDAM - Moslimorganisaties hebben geprobeerd 'zieltjes te werven' onder leerlingen van het Amsterdamse Comenius Lyceum in stadsdeel Slotervaart. Ook hebben leerlingen in de school 'lectuur waarin onverdraagzaamheid en discriminatie werd gepredikt' verspreid.

Het missiewerk in de omgeving van de school werd gedaan door vrouwen die leerlingen aanspraken en hen probeerden te bekeren tot de islam. Daarnaast circuleerden er op school boekjes waarin de positie van de vrouw in de islam als volkomen ondergeschikt aan de man werd uitgelegd. Bovendien bleek dat sommige leerlingen anderen op dreigende toon aanspraken op het niet naleven van de vastenregels tijdens ramadan.

Rector Berend Meijer van het Comenius heeft direct de kwestie op school aan de kaak gesteld en een halt toegeroepen. Amper vier weken na zijn aantreden als rector op de havo/vwo-school met voornamelijk moslimleerlingen schreef hij aan alle ruim vierhonderd leerlingen en hun ouders een brief.

Daarin werd de leerlingen aangeraden zich niet in te laten met moslimorganisaties die hen voor zich trachten te winnen. Ook verbood Meijer het verspreiden van discriminerende godsdienstige lectuur. ,,Missie, het werven van zieltjes, is verboden op en rond de school", licht Meijer toe. ,,Ik vind dat een verderfelijke zaak. Of het nou christenen of moslims zijn, maakt me niet uit. Ik accepteer niet dat die mensen de schoolomgeving misbruiken voor hun zendingswerk."

Dat zijn brief aanvankelijk veel boosheid en wantrouwen onder de voornamelijk allochtone en islamitische leerlingen opriep, had Meijer wel verwacht. Dezelfde middag nog kwamen ongeveer veertig boze leerlingen verhaal halen bij hun nieuwe rector. "De bedoeling was om de dialoog met hen aan te gaan en vertrouwen op te bouwen. Na een middag praten begrepen ze de boodschap beter en zeiden ze al dat ze in ieder geval 'niet geen vertrouwen' hebben."

Opvoeden
Volgens Meijer is er geen sprake van een rel op zijn school in het hartje van Slotervaart. "Die was er niet en die is er niet. Op deze school gebeuren geen zaken die niet ook op een andere school met deze samenstelling gebeuren. Met die brief heb ik willen aangeven dat er grenzen zijn. Daarmee heb ik mijn leerlingen willen beschermen. Wij zijn er niet alleen om ze vakken te leren, maar ook om ze op te voeden. En daar heb ik geen inmenging van anderen bij nodig."

De Telegraaf, 17 november 2007