PDA

Bekijk Volledige Versie : Geweld.



:moe:
17-11-07, 13:44
Heeft iemand voor mij literatuur (boeken, artikelen) over geweld, zelfverdediging enz.? Ik stel me vraag niet helemaal goed, maar ik kan ff niet op een betere formulering komen. Het gaat nl. niet alleen over geweld, maar of je dingen zoals zelfverdediging ook onder geweld kunt laten vallen. Ik kom ff woorden te kort. Vaag hè? :/

III
17-11-07, 14:02
Nogal...

Olive Yao
17-11-07, 14:06
Geplaatst door :moe:
Heeft iemand voor mij literatuur (boeken, artikelen) over geweld, zelfverdediging enz.? Ik stel me vraag niet helemaal goed, maar ik kan ff niet op een betere formulering komen. Het gaat nl. niet alleen over geweld, maar of je dingen zoals zelfverdediging ook onder geweld kunt laten vallen. Ik kom ff woorden te kort. Vaag hè? :/
Ja. Geweld op welke schaal? Heb je het over de zelfverdediging van de moedige verzetstrijders in Irak tegen hun medeburgers, of van moslims tegen uitdagend geklede vrouwen?

:moe:
17-11-07, 14:07
Ja, ik weet. :verveeld:

Ik moet iets hebben over jihad <-> geweld. En dan het liefst artikeln.

:moe:
17-11-07, 14:08
Geplaatst door Olive Yao
Ja. Geweld op welke schaal? Heb je het over de zelfverdediging van de moedige verzetstrijders in Irak tegen hun medeburgers, of van moslims tegen uitdagend geklede vrouwen?

Normaal reageren mag. Serieus.

III
17-11-07, 15:27
Geplaatst door :moe:
Ja, ik weet. :verveeld:

Ik moet iets hebben over jihad <-> geweld. En dan het liefst artikeln.

Ah, dat is al wat duidelijker.
Wat ik weet over jihad is dat het totaal geweldloos is.
Je hebt de grote en de kleine jihad.
De grote lever je in jezelf en de kleine buiten jezelf.
Geweld is machteloosheid.
Geen geloof propageert machteloosheid.

Maar dat betekent niet dat je niet hoeft of zelfs niet dat je niet mág strijden!
Kom voor jezelf op en maak daardoor dat je in staat bent voor anderen op te komen.

Dan is er nog de overmacht: je hebt iemand geslagen die jou bedreigde om maar een voorbeeld te noemen.
Dan kan het zijn dat jouw slaan uitgelegd kan worden als zelfverdediging. Had je het niet gedaan, dan had je belager je wat aangedaan.
Het kan ook zo zijn dat de tijd die je had om je daad weloverwogen te doen te kort was.
En het kan zo zijn dat je iemand een waardevolle les hebt geleerd door hem af te houden van iets waar hij spijt van zou krijgen...

Er zijn drie manieren om tegen legitimiteit aan te kijken:
1. Vanuit de wet van een land.
2. Vanuit de wet van een religie.
3. vanuit de wet van je gevoel.

Reuze interessant onderwerp.
En als je wilt, mag je me PM'en of e-mailen als je de behoefte hebt dingen niet openbaar te maken aan de grote massa.
Ik zal de informatie die je me verstrekt vertrouwelijk behandelen.

:moe:
17-11-07, 15:53
Geplaatst door III
Ah, dat is al wat duidelijker.
Wat ik weet over jihad is dat het totaal geweldloos is.
Je hebt de grote en de kleine jihad.
De grote lever je in jezelf en de kleine buiten jezelf.
Geweld is machteloosheid.
Geen geloof propageert machteloosheid.

Maar dat betekent niet dat je niet hoeft of zelfs niet dat je niet mág strijden!
Kom voor jezelf op en maak daardoor dat je in staat bent voor anderen op te komen.

Dan is er nog de overmacht: je hebt iemand geslagen die jou bedreigde om maar een voorbeeld te noemen.
Dan kan het zijn dat jouw slaan uitgelegd kan worden als zelfverdediging. Had je het niet gedaan, dan had je belager je wat aangedaan.
Het kan ook zo zijn dat de tijd die je had om je daad weloverwogen te doen te kort was.
En het kan zo zijn dat je iemand een waardevolle les hebt geleerd door hem af te houden van iets waar hij spijt van zou krijgen...

Er zijn drie manieren om tegen legitimiteit aan te kijken:
1. Vanuit de wet van een land.
2. Vanuit de wet van een religie.
3. vanuit de wet van je gevoel.

Reuze interessant onderwerp.
En als je wilt, mag je me PM'en of e-mailen als je de behoefte hebt dingen niet openbaar te maken aan de grote massa.
Ik zal de informatie die je me verstrekt vertrouwelijk behandelen.

Euh, bedankt, maar dit wist ik allemaal al, is tevens ook makkelijk te Googlen. Ik zoek "wetenschappelijke dingietjies" enzo. Waarnaar ik dan kan refereren.

Ik ga jou heus niet PM'en wanneer ik een aanslag wil plegen hoor, niemand is te vertrouwen tegenwoordig.

III
17-11-07, 15:56
Geplaatst door :moe:
Euh, bedankt, maar dit wist ik allemaal al, is tevens ook makkelijk te Googlen. Ik zoek "wetenschappelijke dingietjies" enzo. Waarnaar ik dan kan refereren.

Ik ga jou heus niet PM'en wanneer ik een aanslag wil plegen hoor, niemand is te vertrouwen tegenwoordig.

Een aanslag?
In dat geval: alles kan en alles mag.
Maar je moet je niet laten pakken.
Succes!

:moe:
17-11-07, 15:59
Geplaatst door III
Een aanslag?
In dat geval: alles kan en alles mag.
Maar je moet je niet laten pakken.
Succes!

Dasty.

Euh, jij ook bedankt. :watte?: