PDA

Bekijk Volledige Versie : Klachten over Nederlands filmfestival in Marokko door teveel bloot en sex



Qaiys
20-11-07, 15:01
Ophef in Marokko door Nederlands filmfestival

ANP

RABAT - De films die worden vertoond op het Nederlands filmfestival in Marokko bevatten te veel bloot en seks. Dat stelt het Marokkaanse dagblad Attajdid (De Vernieuwing), dat ideologisch verwant is aan de islamitische partij PJD.

Tijdens de Nederlandse filmweken, die dit jaar voor het eerst worden gehouden, zijn tien films te zien, waaronder Het Schnitzelparadijs en Leef!.

De krant spreekt er schande van dat seksscènes werden vertoond in aanwezigheid van families met minderjarige kinderen. Een afgevaardigde van het Marokkaanse ministerie van Cultuur wijst in het artikel de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de getoonde films af.


http://www.volkskrant.nl/buitenland/article479951.ece/Ophef_in_Marokko_door_Nederlands_filmfestival


Jaren geleden toen ik nog kind was viel het me op dat Nederlanders geen films kunnen maken zonder sex. Ik was toen al van mening dat nederlandse films geen publiek kunnen trekken zonder sex op te nemen in hun films.

Rabi'ah.
20-11-07, 15:09
Geplaatst door Qaiys


De krant spreekt er schande van dat seksscènes werden vertoond in aanwezigheid van families met minderjarige kinderen.

Ik vind dat de schrijver(s) van dat artikel hier de verantwoordelijkheid bij de verkeerde mensen legt/leggen. Want het is aan de ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen niet geconfronteerd worden met seksuele zaken waar ze nog niet aan toe zijn.

Dat kun je noch de filmmakers, noch de Marokkaanse regering verwijten.





Geplaatst door Qaiys

Jaren geleden toen ik nog kind was viel het me op dat Nederlanders geen films kunnen maken zonder sex. Ik was toen al van mening dat nederlandse films geen publiek kunnen trekken zonder sex op te nemen in hun films.

In Nederlandse films zit idd vaak overdreven veek seks, ook als het nauwelijks een functie heeft in het verhaal. Maar dat Nederlandse films voor publiek alleen interessant zouden zijn omdat er seks inzit, ben ik niet met je eens.

Maarten
20-11-07, 15:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vind dat de schrijver(s) van dat artikel hier de verantwoordelijkheid bij de verkeerde mensen legt/leggen. Want het is aan de ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen niet geconfronteerd worden met seksuele zaken waar ze nog niet aan toe zijn.

Dat kun je noch de filmmakers, noch de Marokkaanse regering verwijten.
Marokkanen zijn nu eenmaal niet zo knap als jij, die blijkbaar van te voren al weet wat je te zien krijgt, als je naar de film gaat..

Rabi'ah.
20-11-07, 15:31
Geplaatst door Maarten
Marokkanen zijn nu eenmaal niet zo knap als jij, die blijkbaar van te voren al weet wat je te zien krijgt, als je naar de film gaat..

Weleens gehoord van recensies en/of programmaboekjes?

knuppeltje
20-11-07, 15:46
Geplaatst door Qaiys
Ophef in Marokko door Nederlands filmfestival

ANP

RABAT - De films die worden vertoond op het Nederlands filmfestival in Marokko bevatten te veel bloot en seks. Dat stelt het Marokkaanse dagblad Attajdid (De Vernieuwing), dat ideologisch verwant is aan de islamitische partij PJD.

Tijdens de Nederlandse filmweken, die dit jaar voor het eerst worden gehouden, zijn tien films te zien, waaronder Het Schnitzelparadijs en Leef!.

De krant spreekt er schande van dat seksscènes werden vertoond in aanwezigheid van families met minderjarige kinderen. Een afgevaardigde van het Marokkaanse ministerie van Cultuur wijst in het artikel de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de getoonde films af.


http://www.volkskrant.nl/buitenland/article479951.ece/Ophef_in_Marokko_door_Nederlands_filmfestival


Jaren geleden toen ik nog kind was viel het me op dat Nederlanders geen films kunnen maken zonder sex. Ik was toen al van mening dat nederlandse films geen publiek kunnen trekken zonder sex op te nemen in hun films.

Ben nog nooit in Marokko geweest, ik weet er niet veel van. Maar als je in Tunesië komt- dan verschillen de reklameposters in de vitrines van de bioskopen in de grote steden qua bloot niet veel met hier. Hoe het op het filmdoek is?

sjaen
20-11-07, 16:00
Geplaatst door Maarten
Marokkanen zijn nu eenmaal niet zo knap als jij, die blijkbaar van te voren al weet wat je te zien krijgt, als je naar de film gaat..



Kijkwijzer waarschuwt

Kijkwijzer waarschuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. Kijkwijzer doet dat ten eerste met het geven van een leeftijdsadvies: Alle Leeftijden, 6 jaar, 12 jaar en 16 jaar. Daarnaast zijn er de pictogrammen die de reden van het advies aanduiden: geweld, angst, seks, discriminatie, drugs- en alcoholmisbruik en grof taalgebruik.

= Niet schadelijk/Alle Leeftijden = Geweld
= Let op met kinderen tot 6 jaar = Angst
= Let op met kinderen tot 12 jaar = Seks
= Let op met kinderen tot 16 jaar = Discriminatie
= Drugs- en alcoholmisbruik
= Grof Taalgebruik


Kijkwijzer adviseert niet over geschiktheid

De adviesleeftijd van Kijkwijzer betekent niet dat een televisieprogramma of film ook zonder meer geschikt is voor kinderen vanaf die leeftijd. Daarover doet Kijkwijzer geen uitspraak. Een voorbeeld: een serieuze documentaire heeft het advies Alle Leeftijden, omdat deze geen schadelijke beelden voor kinderen bevat. De film kan echter toch ongeschikt zijn voor kleine kinderen, omdat de inhoud te moeilijk is.

Ouders zijn zelf verantwoordelijk

Kijkwijzer oordeelt niet over de inhoud of kwaliteit van televisieprogramma’s of films. Daartoe verschillen de voorkeuren en normen van ouders te veel. Kijkwijzer waarschuwt alleen voor mogelijke schadelijke beelden in televisieprogramma’s of films. Uiteindelijk zijn ouders zelf verantwoordelijk voor wat hun kinderen mogen zien.

Producten met het Kijkwijzeradvies

Op bijna alle audiovisuele producten die in Nederland worden aangeboden wordt Kijkwijzer toegepast, van televisieprogramma’s en bioscoopfilms tot films op DVD en video.
Op televisie wordt een uitzondering gemaakt voor nieuws- en live-programma’s, omdat die niet vooraf kunnen worden geclassificeerd. Wel zijn de aanbieders verplicht rekening te houden met het uitzendtijdstip. Ook behoren kijkers vooraf gewaarschuwd te worden als er sprake is van schokkende beelden.
Kijkwijzer is vanaf 2002 ingevoerd. Hierdoor kunnen in videotheken en winkels nog DVD’s en video’s worden aangeboden zonder of met een verouderde classificatie.

Maarten
20-11-07, 17:16
Geplaatst door Qaiys

Jaren geleden toen ik nog kind was viel het me op dat Nederlanders geen films kunnen maken zonder sex. Ik was toen al van mening dat nederlandse films geen publiek kunnen trekken zonder sex op te nemen in hun films.
En geweld. En grote bek enzo. Nederland leek een Amerikaans concept overgenomen te hebben: Hoe meer emoties het oproept hoe beter, ongeacht of het nog wel ergens over gaat.

Documentaires maken kunnen we vaak wel weer goed (VPRO e.a.), maar de trend in de Nederlandse film vond ik altijd teleurstellend. Spektakel (en oppervlakkigheid) was er altijd al genoeg in Amerikaanse films. Dus verwachtte je een Nederlands antwoord met meer intelligentie en cultuur, en sociale betrokkenheid en wijsheid er in enzo.. Dit is ook Europa. In beginsel hebben we hier meer diepgang, met meer verschillende soorten culturen met een lange historie, dan de VS. Europa had dus ook altijd heel wat verschillende filmtradities. Toch kwamen die nooit goed van de grond, of ontwikkelden zich niet goed door, misschien ook door de locale beperktheid en kleinere budgetten.
Maar Nederland, sja.. het blijft oppervlakkiger en opportunistischer, met een hang naar het extravagante (om er toch nog wat van te maken.) En net als in de muziek, een enorme orientatie op de VS..

Maar neem ook Submission.. Ik heb 'm niet gezien, maar wel de diverse shots ervan. Die bote vrouwen met die Koranteksten er op, in die sfeer.. Ik vind dat absoluut niet kunnen, en ging er dus ook niet heen. Maar het gemak waarmee zoiets als "toelaatbare creatieve uiting" beschouwd wordt, waarvan vooral het recht om zoiets te maken voorop staat, dat verbaast me. De shots gingen duidelijk veel meer om effectbejag, dan om inhoud. Maar daar hoorde je niet veel over. Het werd blijkbaar normaal gevonden. De vraag is niet of het mág, maar wat je cultureel eigenlijk presteert, als je het zo doet?
Nou is de filmmaker mede hierom vermoord, en moet je er dus niet meer over zeuren, omdat hij als het ware al de "zwaarst denkbare kritiek" gehad heeft, maar toch zegt het iets over de trend in de Nederlandse filmwereld, waarin dit soort producties blijkbaar tamelijk normaal zijn.

Verder wordt de vraag wat de de inhoud van iets is, ook sterk bepaald door wat er op dat moment is de samenleving speelt.

Neem hitler.. Op zich was er niet zoveel mis met zijn nationalistische gebral en zijn verheerlijking van het Duitse. De kwalijkheid zat 'm in de manier waarop hij daarmee medewerking probeerde te krijgen bij zeer vuile politiek.

Neem de heraldiek in Amerikaanse films over hun presidenten en het leger. Op zich niet zo erg. Totdat er een hausse in komt in de mediaproducties, vanaf de aanloop tot de Irak-oorlog. Dan blijkt het ineens echte propaganda te zijn.

Of neem het "antisemitisme". Als tegenwoordig iemand roept "Joden zijn kut!", dan lig ik daar niet meer wakker van, omdat de context van verontwaardiging in bijna alle gevallen volstrekt duidelijk is. Maar als zoiets geroepen wordt, terwijl er een duidelijk antisemitische trend is (zoals onder hitler), dan is dat geroep dus een oproep tot steun voor alle vuiligheid die zich op dat moment in de samenleving ontwikkelt.

Voor Submission geldt ook zoiets. De maatschappelijke context bepaalt de inhoud. Op dat moment waren er al veel spanningen en conflicten tussen de autochtone en de moslimwereld, en werd Islam en Moslims ook stevig onder vuur genomen, en bepaald niet altijd even genuanceerd. Submission steunde daarmee een stevige maatschappelijke trend, die kortweg zei: Islam is bagger, en moslims grotendeels ook. En dat bepaalt dan de inhoud van Submission, die Islam ook nog eens op een zeer aanschouwelijke manier gaat verbinden aan allerlei intieme vrouwenzaken.

Of neem Hans Theeuwen met zijn scetch over sex met de Koningin. (voor wie die niet gezien heeft, grinnik: erger kan echt niet.) Voor veel Nederlanders zal het al too much geweest zijn. Maar stel er was in de samenleving al een enorme trend tegen de Koningin geweest? Dan was het lollige er snel af geweest denk ik, en had je een enorme rel gehad.

Wat zou de context van Marokkanen geweest zijn, die in Marokko speciaal naar Nederlandse films gingen kijken? Ik denk dat die toch iets van beschaving verwachten, of minstens iets met inhoud. Ik weet niet hoe ze daar over Europa denken, maar ze verwachten er vermoedelijk toch wel wat van. Ze gaan er ook heen met minderjarigen. En ik weet niet.. maar ik denk niet dat ze daar het fijne willen weten van hoe seks in Nederland precies werkt?..

Maarten
20-11-07, 17:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Weleens gehoord van recensies en/of programmaboekjes?
Staat daar in wie er door wie genaaid wordt, en hoe vaak?..
En wat er dan te melden is aan losse onderdelen? En hoe dat beweegt?

Maarten
20-11-07, 17:27
Geplaatst door sjaen

Kijkwijzer is vanaf 2002 ingevoerd.
Schat, het gaat hier over Marokko.

En het gaat over een filmfestival, waar van alles te zien is, en mensen overal in- en uit lopen.
Een heleboel mensen zullen dan geconfronteerd worden met dingen die ze niet willen zien.
Wie weet liggen er ergens foldertjes met waarschuwingen, maar een boel mensen zien die misschien niet.

En hoeveel mensen in Marokko hebben internet, dacht je? En ik weet niet wat daar te vinden is. En het gebruik ervan is zelfs in Nederland nog maar nauwelijks ingeburgerd, laat staan daar.

naam
20-11-07, 19:21
Geplaatst door Maarten
Schat, het gaat hier over Marokko.

En het gaat over een filmfestival, waar van alles te zien is, en mensen overal in- en uit lopen.
Een heleboel mensen zullen dan geconfronteerd worden met dingen die ze niet willen zien.
Wie weet liggen er ergens foldertjes met waarschuwingen, maar een boel mensen zien die misschien niet.

En hoeveel mensen in Marokko hebben internet, dacht je? En ik weet niet wat daar te vinden is. En het gebruik ervan is zelfs in Nederland nog maar nauwelijks ingeburgerd, laat staan daar.

Bedoel je dat internetgebruik nauwelijks in Nederland is ingeburgerd?
Zie hieronder.

Het internetgebruik was het hoogst in Nederland waar 82 procent van de bevolking in de leeftijdsgroep vanaf 15 jaar in september online was. Qua internetgebruik wordt Nederland gevolgd door Scandinavië waar internet is gebruikt door 73 procent van de totale Zweedse bevolking, 72 procent in Denemarken en Noorwegen en 66 procent van de Finse bevolking.

8 november 2007 - Door Jan Libbenga

Maarten
20-11-07, 20:45
Geplaatst door naam
Bedoel je dat internetgebruik nauwelijks in Nederland is ingeburgerd?
Zie hieronder.

Het internetgebruik was het hoogst in Nederland waar 82 procent van de bevolking in de leeftijdsgroep vanaf 15 jaar in september online was. Qua internetgebruik wordt Nederland gevolgd door Scandinavië waar internet is gebruikt door 73 procent van de totale Zweedse bevolking, 72 procent in Denemarken en Noorwegen en 66 procent van de Finse bevolking.

8 november 2007 - Door Jan Libbenga
10 jaar geleden was het nog maar 5% of zo, en dat is toen langzaam opgeklommen naar het huidige niveau.
Maar 5 jaar geleden trof je nog huishoudens zat aan zonder internet. Het is dus nog niet zo lang geleden.
Ik weet ongeveer hoe dat liep, want in stond vanaf 1997 overal die modems aan te stuiten..

En internet hébben, wil ook helemaal niet zeggen, dat het gebruik ervan ingeburgerd is.
Meestal installeerde ik Google als startpagina, en deed er een zooitje Favorieten bij zoals startpagina.nl, stel kranten enz.. Dan konden de mensen meestal vooruit. Maar die schoten echt niet zo snel op hoor. Als je dan na 2 jaar terugkwam bleken ze nog steeds niet zoveel te kunnen.
En sites zoals kijkwijzer, die moet je maar weten te vinden. En je moet er ook nog aan denken die te gebruiken als je die nodig hebt. Het valt nog wel tegen met die inburgering hoor.
Verder: als een huishouden internet heeft, heeft in theorie daar iedereen internet. Maar er zijn bejaarden stellen genoeg, waarvan de ene wel internet, en de andere niet. Of gezinnen, waarvan alleen de kinderen internetten.

naam
20-11-07, 22:21
Geplaatst door Maarten
10 jaar geleden was het nog maar 5% of zo, en dat is toen langzaam opgeklommen naar het huidige niveau.
Maar 5 jaar geleden trof je nog huishoudens zat aan zonder internet. Het is dus nog niet zo lang geleden.
Ik weet ongeveer hoe dat liep, want in stond vanaf 1997 overal die modems aan te stuiten..

En internet hébben, wil ook helemaal niet zeggen, dat het gebruik ervan ingeburgerd is.
Meestal installeerde ik Google als startpagina, en deed er een zooitje Favorieten bij zoals startpagina.nl, stel kranten enz.. Dan konden de mensen meestal vooruit. Maar die schoten echt niet zo snel op hoor. Als je dan na 2 jaar terugkwam bleken ze nog steeds niet zoveel te kunnen.
En sites zoals kijkwijzer, die moet je maar weten te vinden. En je moet er ook nog aan denken die te gebruiken als je die nodig hebt. Het valt nog wel tegen met die inburgering hoor.
Verder: als een huishouden internet heeft, heeft in theorie daar iedereen internet. Maar er zijn bejaarden stellen genoeg, waarvan de ene wel internet, en de andere niet. Of gezinnen, waarvan alleen de kinderen internetten.

Allemaal vooronderstellingen en een onderschatting van de gebruiker van internet.

sidi bibi
20-11-07, 23:34
Geplaatst door Maarten
Schat, het gaat hier over Marokko.

En hoeveel mensen in Marokko hebben internet, dacht je? En ik weet niet wat daar te vinden is. En het gebruik ervan is zelfs in Nederland nog maar nauwelijks ingeburgerd, laat staan daar.

Ik denk dat men in Marokko wel het een en ander gewend is, de meeste mensen hebben welliswaar geen internet in huis maar het barst hier van de internetcafe's, die altijd vol zitten met jongeren. Op nagenoeg ieder huis staat een schotelantenne, het aanbod doet niets onder aan van wat je in Europa zou willen bekijken. In krantenkiosken zijn gewoon de meeste Europese weekbladen, vooral Frans, te koop.
En zo'n blad dat ideologisch aan de PJD verwant is kun je ongeveer vergelijken met het Reformatorisch Dagblad.

Julien
21-11-07, 00:55
Geplaatst door Qaiys
Jaren geleden toen ik nog kind was viel het me op dat Nederlanders geen films kunnen maken zonder sex. Ik was toen al van mening dat nederlandse films geen publiek kunnen trekken zonder sex op te nemen in hun films.

Ik ben het een keer met je eens :jeweetog:

Ik had hetzelfde toen ik klein was, en ik vind nog steeds dat Nederlandse films overdreven veel seks bevatten. Ik vind dat een grote afknapper over het algemeen. Franse en Italiaanse films tonen ook regelmatig seksscènes, maar daar wordt de seks romantischer en minder overdreven in beeld gebracht. Seks heeft er altijd een functie in de film.

jdude
20-09-09, 12:16
Het is jammer dat er zo snel afkeurend wordt gesproken over de Nederlandse Film.
Het Nederlands Film Festival is een cultureel evenement waar veel verschillende culturen hun zegje kunnen doen.
Dat de Nederlanders hun vrijheden zo breed interpreteren is geen probleem voor mij.
Als ik een film ga kijken in de bios, of op een festival dan kijk ik naar recensies op internet.
Ik kijk de trailer, en check die kijkwijzer.

En serieus er zijn echt wel leuke Nederlandse films, die ook op een eerlijke manier het verschil in cultuur weten te belichten.

Zo gaat op het NFF de film: Carmen van het Noorden in premiere.
Deze ga ik zeker zien!

Check de trailer: YouTube - Trailer CARMEN VAN HET NOORDEN



BEPAAL ZELF WAT JE ZIET!