PDA

Bekijk Volledige Versie : Oorlogsmisdaden Polen in Afghanistan



Qaiys
22-11-07, 13:10
’Oorlogsmisdaden Polen in Afghanistan’

Van onze correspondent, Warschau
In Polen staan zeven soldaten terecht voor oorlogsmisdaden in Afghanistan. Het is voor het eerst dat Poolse soldaten op buitenlandse missies worden vervolgd.

Het Poolse Openbaar Ministerie beschuldigt zeven soldaten van de Poolse Afganistan-missie van oorlogsmisdaden. De zeven beschoten op 16 augustus van dit jaar het dorp Nangar Khel in de Oost-Afghaanse provincie Paktika. Daarbij kwamen zes burgers om, onder wie twee kinderen. Bij drie vrouwen moesten armen of benen worden geamputeerd. Zes van de zeven soldaten hangt levenslang boven het hoofd.

In september werden drie Afghaanse vrouwen uit het dorp naar Polen overgevlogen voor een medische behandeling. De families van de slachtoffers ontvingen een schadevergoeding. De soldaten hielden tot voor kort vol dat ze handelden uit zelfverdediging. Ze verklaarden dat ze onder vuur werden genomen door talibanstrijders, toen ze uitrukten om een Poolse patrouille te helpen die op een mijn was gereden. De zeven zeiden het vuur te hebben geopend op het dorp, omdat de taliban daar naartoe zouden zijn gevlucht.

Volgens justitie werden de Polen helemaal niet beschoten. Hoewel ze zelf niet werden bedreigd, gaf de commandant de opdracht Nangar Khel te beschieten met een mortier en een machinegeweer. De soldaten protesteerden niet. Volgens een bron van de krant Gazeta Wyborcza maakten de soldaten na de beschieting video-opnames in het dorpje als ’aandenken’. „Ik zou liever gesneuveld zijn in Afghanistan, dan zoals nu beschuldigd te worden van een oorlogsmisdaad”, aldus een van de beschuldigde militairen.

Het leger staat in Polen in hoog aanzien. Polen nam deel aan de invasie in Irak en heeft ruim 1200 soldaten in noordoost-Afganistan. „Ik geloof in de onschuld van mijn soldaten”, aldus generaal Marek Tomaszewski, die ten tijde van de beschieting van Nangar Khel de Poolse troepen in Afghanistan leidde. „We willen liever naïevelingen blijken te zijn, dan nu al hardop te zeggen dat de mensen die we in Afghanistan hebben ontmoet oorlogsmisdadigers zijn”, aldus twee journalisten van Gazeta Wyborcza die eerder de Poolse missie bezochten.

Andere commentatoren daarentegen spreken al van het ’Poolse Aboe Ghraib’, een verwijzing naar de gevangenis bij Bagdad, waar Amerikaanse militairen Irakezen martelden. Volgens psychologen reageerden de Poolse soldaten stress af. Enkele dagen voor de beschieting van Nangar Khel sneuvelde een Poolse soldaat in een hinderlaag.

Een Poolse militaire rechtbank in Poznan gelastte gistermiddag dat de militairen de komende drie maanden in hechtenis blijven, hangende het onderzoek. Volgens de rechter moet zo voorkomen worden dat ze het onderzoek frustreren, omdat het „heel waarschijnlijk is dat ze de daden waarvoor ze nu terechtstaan ook hebben begaan”.


http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/article846244.ece/Oorlogsmisdaden_Polen_in_Afghanistan