PDA

Bekijk Volledige Versie : Boeventuig alom present in onze democratie



Qaiys
24-11-07, 09:20
Boeventuig alom present in onze democratie

Toen ik vernam dat de Rotterdamse ombudsman zijn excuses ging aanbieden voor het gebruik van de term ‘boeventuig’ voor interventiemedewerkers, die vooral in achterstandswijken onaangekondigd huisbezoeken afleggen, was mijn eerste reactie: wat jammer toch.

Want alleen boeven plegen zich schuldig te maken aan schending van het huisrecht van een ander. Als dus vastgesteld kan worden – en dat is het geval – dat er sprake is van een zodanige schending, is de term ‘boeventuig’ geheel op zijn plaats.

Dat veel burgers het optreden van de overheid om bijstandsfraude, illegale bewoning en hennepteelt te bestrijden toejuichen, verandert hier niets aan, nu vereist mag worden dat de overheid dat conform de wet doet.

Mijn tweede reactie hield verband met het telefoontje dat Bush met de Pakistaanse president Musharraf pleegde. Niet om hem te kapittelen over het uitroepen van de noodtoestand en het arresteren van rechters en advocaten, maar om aan te dringen parlementsverkiezingen uit te schrijven en zijn legerpak uit te doen.

Dit telefoontje tussen de ene boef en de andere weerspiegelt perfect de schrijnend lage prioriteit die beide heren aan het begrip democratische rechtsstaat toekennen. Een democratie kan niet bestaan zonder rechtsstaat te zijn. Wie de rechtsstaat vernietigt, verkwanselt de democratie. De juridische controle op het democratisch functioneren is dan immers weggevallen.

Hoe kan het toch dat wij zoveel boeventuig in ons midden tolereren?

Het antwoord is even simpel als verbijsterend: wij hebben boeven in het democratisch bestel. Zoals de ambtenaren van minister Donner, die computervredebreuk bij de GPD pleegden. Of parlementariërs die zich straffeloos aan haatzaaien jegens moslims en discriminatie van vrouwen, zoals de SGP, schuldigmaken. Of de strafbare aanbestedingsmethoden van diverse ambtenaren.

Dat zijn allemaal misdrijven, waarbij het rijden onder invloed van gezagsdragers in het niet valt.

Trek uw conclusies!

http://www.ad.nl/columns/spong/article1812290.ece