PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Weigeren inburgering hoger beboeten'



Maurice
26-11-07, 18:27
'Weigeren inburgering hoger beboeten'



Gepost door Rob (R@b) - Bron: BN/De Stem
Gepubliceerd: maandag 26 november 2007 @ 14:07.

De regeringsfracties van PvdA en CDA verwachten dat de boetes voor migranten die blijven weigeren in te burgeren, steeds hoger moeten worden. Hierdoor zullen ook onwelwillende inburgeraars uiteindelijk overstag gaan en de verplichte taal- en cultuurcursussen volgen.

Nu betalen veel Marokkaanse mannen die hun vrouwen uit het Rifgebergte halen, liever een boete dan dat ze hun vrouw laten emanciperen. Als de boetes hoger worden en oplopen, gaan de vrouwen eerder naar taalcursus, meent CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg.

Ook vinden de CDA en PvdA-fracties dat migranten die níet verplicht zijn om in te burgeren, zoals migranten uit lidstaten van de Europese Unie, verplicht moeten worden om taallessen te nemen als de gemeente waarin ze wonen dat nodig vindt. Dat zal vooral het geval zijn bij jonge gezinnen die kinderen moeten opvoeden. Ook hier zouden boetes moeten komen te staan op weigering, menen de CDA- en PvdA-fracties. ''Je bent als ouder verplicht om de taal te spreken van het land waar je woont'', zo zegt Van Toorenburg.

De regeringspartijen komen morgen met deze voorstellen tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie. Een Kamermeerderheid steunt de plannen.

PvdA-minister Ella Vogelaar van Integratie liet overigens eerder al weten niet van plan te zijn om ouders uit EU-lidstaten extra plichten op te leggen.



http://frontpage.fok.nl/nieuws/84694

ronald
27-11-07, 00:29
Wat een nut. De "gierige Nederlander" zal wel bedenken dat als je blijft weigeren de boete niet E 100,- is!!! maar met 50% zal worden verhoogd tot E 150,- !!!.....oeoeoeoeoiiiii...: knip erop en meecursussen dan maar....
De gulle Marokkaan denkt natuurlijk "Oh...is 't nu E 150,- ?? Nou ja...zal wel de inflatie zijn. Ok ff gireren die hap."

1973Tanger
27-11-07, 00:33
Dat hele gedoe rondom het inburgeren is zo krom als wat. Onlangs hadden uitvoeringsinstanties deze diensten in aanbesteding bij particuliere bedrijven, die geacht werden en beloofd hadden, betrokken mensen van een respectabel woordje nederlands en bijbehorende cultuur te voorzien. Achteraf is gebleken dat zulks (uitzonderingen daargelaten), geenszins het geval is geweest. Op deze wijze hebben dergelijke bedrijven onterecht aanzienlijk veel gemeenschapsgeld opgestreken. Betrokken mensen gingen er gemotiveerd in en kwamen er gefrustreerd en half-verdwaald uit. Leren is een proces dat op vrijwillige basis het gedrag bij iemand kan veranderen. Dit proces heeft alleen effect zonder dwang. Dagelijks volgen veel mensen dergelijke cursussen, maar worden na afloop van het traject uiteindelijk aan hun eigen lot overgelaten. Bovendien valt er niet veel nederlandse taal te leren, als deze cursisten uitsluitend bij cultureel achtergrond betreffende gelijkgezinden in de klas zitten, t.o.v. één enkele nederlands sprekende docent. Taal leer je bij uitstek in een werksituatie of onder mensen waar de overheersende taal in voldoende mate aanwezig is en rijkelijk vloeit. Niet in een klaslokaaltje waar die taal de facto in de minderheid is. Uit ervaring met particuliere bedrijven met negatieve gevolgen, hebben gemeenten deze inburgering nu in eigen beheer ondergebracht. De hoop is dat bij de gemeentes deze verplichte inburgering beter zal verlopen. In praktijk zal de dienst maatschappelijke ontwikkeling (DMO), deze taak moeten overnemen. Maar ik heb daar een hard hoofd in. Ik zie nu al grote problemen ontstaan. Het geld dat daarmee gemoeid is kan je m.i. beter en effectiever aanwenden. Ik ben geen voorstander van verplichte inburgering, om de doodeenvoudige reden dat verplicht inburgeren van mensen op huidige wijze onzinnig is en het gewenste resultaat niet behaald wordt.

1973Tanger
27-11-07, 01:17
In aanvulling op bovenstaande hierbij een leuke anekdote vanuit de praktijk. Uit het werkveld had ik in het verleden contacten met een inburgeraar van de firma Prins & Heida www.prinsenheida.nl Onder het gesprek van onze wensen bij inburgering van onze klanten. Werd ik opgeschrikt dat de nederlandse gesprekspartner tegenover mij opeens in het Marokkaans tegen mij ging praten. In navraag waar hij dat geleerd had? Antwoordde hij, tijdens de inburgeringslessen waar de meerderheid van de cursisten van Marokkaanse afkomst betrof. Dus er was sprake van een tegenovergestelde inburgering. Aangezien hij als directeur niet meer voor de klas stond en de kwaliteit van zijn diensten op veel punten voldeed, waren wij destijds toch o.m. met hem in zee gegaan. Ik wens DMO veel sterkte.