PDA

Bekijk Volledige Versie : Britse lerares riskeert 40 zweepslagen wegens Mohammed teddybeer



Marsipulami
28-11-07, 18:18
Britse lerares riskeert 40 zweepslagen wegens Mohammed teddybeer
De Britse lerares Gillian Gibbons werd zondag opgepakt nadat ouders bezwaar hadden aangetekend over de klasmascotte genaamd Mohammed. In de zaak van een Mohammed genoemde teddybeer heeft een zevenjarige schooljongen zijn in Soedan wegens blasfemie gearresteerde Britse lerares verdedigd. De vrouw riskeert 40 zweepslagen.

"De lerares had me gevraagd hoe ik de teddybeer wilde noemen", zei de zevenjarige Mohammed aan journalisten in de Soedanese hoofdstad Khartoem. "Ik zei Mohammed. Ik heb hem naar mijzelf genoemd". Justitie in het Afrikaanse land, waar de islam de staatsgodsdienst is, zag in een teddybeer met de naam Mohammed een belediging van de profeet.

De 54-jarige lerares Gillian Gibbons werd zondag opgepakt nadat ouders bezwaar hadden aangetekend over de klasmascotte genaamd Mohammed. Er is momenteel nog geen officiële aanklacht ingediend tegen Gibbons, die volgens mediaberichten pas sinds juli in Soedan aan een Engelse privéschool les geeft.

Gibbons is "erg aardig" en heeft met haar schoolkinderen nooit over religie gesproken, verdedigde de kleine Mohammed zijn lerares. Zowel Britse alsook Soedanese diplomaten spannen zich momenteel in om de zaak tot ontspanning te brengen. "Ik ben er nogal zeker van dat dit kleine incidentje snel zal opgelost worden", zei een woordvoerder van de Soedanese ambassade in Londen woensdag op de Britse radiozender BBC.

De betrekkingen tussen beide landen zijn te goed om door deze aangelegenheid overschwaduwd te worden. De Britse premier Gordon Brown had dinsdag al verzekerd dat hij alles doet voor de vrijlating van de lerares. (belga/dm)

H.P.Pas
28-11-07, 20:13
Geplaatst door Marsipulami
Britse lerares riskeert 40 zweepslagen wegens Mohammed teddybeer


Joh, je meent het.. :melig2:

Olive Yao
28-11-07, 21:28
Geplaatst door Marsipulami
"De lerares had me gevraagd hoe ik de teddybeer wilde noemen", zei de zevenjarige Mohammed aan journalisten in de Soedanese hoofdstad Khartoem. "Ik zei Mohammed. Ik heb hem naar mijzelf genoemd".
Die jongen schakelt de media in om de rechters onder druk te zetten. Dat zullen dus wel 80 zweepslagen worden.

Wizdom
28-11-07, 21:30
Geplaatst door Olive Yao
Die jongen schakelt de media in om de rechters onder druk te zetten. Dat zullen dus wel 80 zweepslagen worden.

Iedereen moet de wetten en regels van het land waar die in woont respecteren.... Dat doen we hier in Nederland ook....

Olive Yao
28-11-07, 21:33
Geplaatst door Wizdom
Iedereen moet de wetten en regels van het land waar die in woont respecteren.... Dat doen we hier in Nederland ook....
Je werpt een interessante vraag op, Wizdom : mag burgerlijke ongehoorzaamheid ooit, volgens jou?

Wizdom
28-11-07, 21:38
Geplaatst door Olive Yao
Je werpt een interessante vraag op, Wizdom : mag burgerlijke ongehoorzaamheid ooit, volgens jou?

Het gaat erom wat wettelijk veroorloofd is... Dat is de geldende regel binnen een land... Daar moet iedereen zich aan houden punt.... Anders krijg je anarchie...

In Sudan is het niet toegestaan om een teddybeer een hoog in het vaandel staande naam te geven... Daar is alles voor te zeggen...

Hier in Nederland heb je nog majesteit schennis... Zo heeft elk land wel wat..? Regels zijn regels...

Joesoef
28-11-07, 21:55
Lijkt er op dat ze zich in Sudan drukker maken om een beer dan om een vrouw.

III
28-11-07, 22:12
Niet alleen daar...

Bart
28-11-07, 22:57
Geplaatst door Wizdom
Het gaat erom wat wettelijk veroorloofd is... Dat is de geldende regel binnen een land... Daar moet iedereen zich aan houden punt.... Anders krijg je anarchie...

In Sudan is het niet toegestaan om een teddybeer een hoog in het vaandel staande naam te geven... Daar is alles voor te zeggen...

Hier in Nederland heb je nog majesteit schennis... Zo heeft elk land wel wat..? Regels zijn regels...

Majesteitsschennis wordt voor zover ik weet niet bestraft met afranseling. De straf moet wel in verhouding staan tot het delict.

En wat betekent "regels zijn regels"? Dat klinkt wel heel erg als "Befehl ist Befehl". Volgens jouw redenatie zouden bijvoorbeeld de nazi-kopstukken vrijuit zijn gegaan na de oorlog. Immers, volgens de destijds geldende regels in Duitsland stonden zij volkomen in hun recht met wat ze deden.

III
28-11-07, 23:06
Geplaatst door Bart
Majesteitsschennis wordt voor zover ik weet niet bestraft met afranseling. De straf moet wel in verhouding staan tot het delict.

En wat betekent "regels zijn regels"? Dat klinkt wel heel erg als "Befehl ist Befehl". Volgens jouw redenatie zouden bijvoorbeeld de nazi-kopstukken vrijuit zijn gegaan na de oorlog. Immers, volgens de destijds geldende regels in Duitsland stonden zij volkomen in hun recht met wat ze deden.

Tja, je hebt geen argumenten meer zien ik...

Wie zich elders vestigt, zal zich moeten vergewissen van de algemeen geldende regels daar.
wel zo netjes.
Of wil je zeggen dat alle buitenlanders die de Nederlandse gevangenissen bewonen daar onterecht zitten?

Bart
28-11-07, 23:20
Geplaatst door III
Tja, je hebt geen argumenten meer zien ik...

Wie zich elders vestigt, zal zich moeten vergewissen van de algemeen geldende regels daar.
wel zo netjes.
Of wil je zeggen dat alle buitenlanders die de Nederlandse gevangenissen bewonen daar onterecht zitten?

Wat een hoogdravende onzin zeg. Welke argumenten kun jij in hemelsnaam aandragen die het goedpraten dat de straf in verhouding staat tot het delict? Befehl ist Befehl is voor jou dus onder alle omstandigheden geoorloofd? Want dat is de consequentie van jouw en Wizdom's redenatie.

mark61
28-11-07, 23:38
Geplaatst door Wizdom
Iedereen moet de wetten en regels van het land waar die in woont respecteren.... Dat doen we hier in Nederland ook....

Vertel es over het teddybeerartikel in de sjaria...

mark61
28-11-07, 23:39
Geplaatst door Wizdom
In Sudan is het niet toegestaan om een teddybeer een hoog in het vaandel staande naam te geven... Daar is alles voor te zeggen...

Ah, er is een teddybeerartikel in het Soedanese wetboek van strafrecht. Doe es een bron?

Slinger
28-11-07, 23:50
Geplaatst door III
Tja, je hebt geen argumenten meer zien ik...

Wie zich elders vestigt, zal zich moeten vergewissen van de algemeen geldende regels daar.
wel zo netjes.
Of wil je zeggen dat alle buitenlanders die de Nederlandse gevangenissen bewonen daar onterecht zitten?

In sommige landen gelden barbaarse wetten en ook barbaarse straffen, die tegen een normaal ontwikkeld rechtsgevoel indruisen. Zulke wetten dien je niet te respecteren. Zie ook het topic over de zweepslagen voor het verkrachte meisje in Saoedi-Arabië.

Marsipulami
29-11-07, 15:47
Fundamentalistische moslims eisen doodstraf teddybeer-juf


De Britse schooljuf Gillian Gibbons liet haar leerlingen toe dat ze een teddybeer 'Mohammed' doopten.

De klas waar Gibbons les gaf.

Islamitische hardliners in Soedan eisen dat de Britse schooljuf Gillian Gibbons (54) de doodstraf krijgt. Gisteren zijn portretten van Gibbons door een woedende menigte verbrand. De juf zit in het Afrikaanse land in de gevangenis omdat ze toeliet dat haar zes- en zevenjarige Soedanese leerlingen de teddybeer van het klasje 'Mohammed' doopten.

40 slagen
Vandaag moet Gibbons voor de rechtbank verschijnen. Ze kan een jaar gevangenisstraf en veertig zweepslagen krijgen wegens belediging van de profeet Mohammed. Bij oproep tot rebellie kan de celstraf zelfs oplopen tot tien jaar. Voor veel moslims in Soedan volstaat dat zelfs niet.

Hassan Al Turabi
Eén van de grootste kranten in Soedan roept de autoriteiten op om de islamitische leider Hassan Al Turabi, die connecties heeft met Osama Bin laden, aan het woord te laten om aan te geven hoe beledigend deze zaak is voor moslims. "De juf moet sterven", zeggen de extremisten. Ook roepen ze op tot straatprotesten.

Brown
Londen en de Soedanese hoofdstad Khartoum zijn intussen verwikkeld in een diplomatieke rel. De Britse minister van Buitenlandse Zaken David Miliband heeft de ambassadeur van Soedan op het matje geroepen. Premier Gordon Brown zegt "erg teleurgesteld te zijn dat de lerares terechtstaat". Ook de Britse moslimraad is "ontzet".

Advocaten
Eén van de advocaten van Gibbons zegt dat als ze schuld bekent en haar verontschuldigingen aanbiedt, ze er vanaf zou kunnen komen met een "relatief lage straf", zoals een fikse boete of een korte gevangenisstraf. Hij waarschuwde ook voor de groeiende boosheid onder de bevolking, waar rechters gevoelig voor kunnen zijn.

Drie aanklachten
Het gaat om drie aanklachten tegen de juf. Het beledigen van de islam, aanzetten tot religieuze haat en minachting voor het geloof. Elk van die klachten zijn goed voor een maximumstraf van 40 zweepslagen en een jaar gevangenisstraf. Ex-man Peter en kinderen Jessica (27) en John (25) hebben de aanklachten vanuit Engeland met afschuw aangehoord. John wacht het advies van de ambassade af of hij zijn moeder kan bezoeken.

Kinderen
De kinderen en ouders uit de klas van Gibbons hebben allemaal verklaringen afgelegd dat de vrouw onschuldig is en niet met opzet de profeet Mohammed wilde beledigen. De Britse moslima Saira Khan roept alle gelovige moslims op om te protesteren bij de Soedanese ambassade in Londen. "We moeten laten zien dat de islam geen haat predikt. De extremisten mogen niet de ideologische toon zetten." (afp/anp/dpa/mvl)

knuppeltje
29-11-07, 16:52
Geplaatst door mark61
Ah, er is een teddybeerartikel in het Soedanese wetboek van strafrecht. Doe es een bron?

Bladzijde 5 van het grote shariaboek.

Joesoef
29-11-07, 17:31
Ik ga een webshop beginnen met sharia merchandising. Gebruikte stenen, zwepen etc.

knuppeltje
29-11-07, 17:49
Geplaatst door Joesoef
Ik ga een webshop beginnen met sharia merchandising. Gebruikte stenen, zwepen etc.

Ik wil geen ouwe rotzooi, ik wil nieuwe.

Marsipulami
29-11-07, 23:55
Britse vrouw krijgt 15 dagen cel in Soedan

do 29/11/07 - Een rechtbank in Soedan heeft de Britse lerares Gillian Gibbons (54) veroordeeld tot 15 dagen cel. Daarna wordt ze het land uitgezet.
De Britse lerares stond in Soedan terecht voor godslastering omdat de kinderen in haar klas een teddybeer de naam Mohammed hadden gegeven.

Volgens de Soedanese overheid is een teddybeer met de naam Mohammed heiligschennis omdat de profeet Mohammed niet mag worden afgebeeld.

"Ze is schuldig bevonden aan het beledigen van de godsdienst," zei haar advocaat in Khartoem.

Gibbons is meteen na haar veroordeling overgebracht naar de vrouwengevangenis van Omdurman in de buurt van Khartoem. Britse moslims steunen de vrouw
Eerder hadden Britse moslims zich achter de vrouw geschaard. Ze vinden haar arrestatie onverantwoord en eisen dat de vrouw zo snel mogelijk wordt vrijgelaten.

Volgens hen had de vrouw niet de bedoeling om religieuze gevoelens te kwetsen en is de vervolging absurd.

De Britse regering heeft de Soedanese ambassadeur op het matje geroepen en eiste eveneens een onmiddellijke vrijlating.

mark61
30-11-07, 00:11
Geplaatst door Marsipulami
Britse vrouw krijgt 15 dagen cel in Soedan

Zeker Franse bron. 15 jours= 2 weken?

TonH
30-11-07, 01:22
Geplaatst door Wizdom
Zo heeft elk land wel wat..? Regels zijn regels...

Ah! Verdonk. Hoe gaat het met haar? Nog steeds zo sta vast?

Julien
30-11-07, 01:55
Geplaatst door Wizdom
In Sudan is het niet toegestaan om een teddybeer een hoog in het vaandel staande naam te geven... Daar is alles voor te zeggen...


Wat ik niet snap..

waarom mogen mensen wel naar Mohammed vernoemd worden, en wordt er niet geprotesteerd als een moordenaar Mohammed blijkt te heten ( men neme een Mohammed B.) , maar is de wereld te klein als een teddybeer naar een mannelijke naam, namelijk Mohammed, wordt vernoemd? :confused:

mark61
30-11-07, 02:21
Geplaatst door Julien
Wat ik niet snap..

waarom mogen mensen wel naar Mohammed vernoemd worden, en wordt er niet geprotesteerd als een moordenaar Mohammed blijkt te heten ( men neme een Mohammed B.) , maar is de wereld te klein als een teddybeer naar een mannelijke naam, namelijk Mohammed, wordt vernoemd? :confused:

Probeer het maar niet te begrijpen.

Is 15 jours 2 weken?

Maarten
30-11-07, 04:16
Een goede vraag is, waarom die vrouw vervolgd wordt? Daar zit natuurlijk politiek achter. Het zal wel een kwestie van van "een duidelijk punt maken", of "een voorbeeld stellen". Dat mechanisme bestaat overal, maar vooral in de moslimwereld zie je het regelmatig terugkomen, volgens mij al eeuwen.

Een voorbeeld, dat mijn moeder gaf uit de Oekraine onder Stalin. (niet-Islamitisch dus.) Een timmerman moest een klusje doen in een ruimte, waar niets anders stond dan een beeld van Stalin. Hij gooide daar zijn jas overheen, bij gebrek aan spijker ergens. Dat werd de doodstraf wegens belediging van Stalin.

Je weet niet waarom het gebeurt. De hoofdregel is: zodra iets mogelijk is, gebeurt het ook. De soldaten kunnen er winst in gezien hebben, om het te rapporteren. Het kan belangrijk geweest zijn om hogerop te komen, of om loyaliteit te laten zien (zeker als die een keer betwijfeld is.) Onder de fascisten zal het zeker ook volop gebeurd zijn. het zal ook standaard gebeurd zijn bij de jodenvervolging. Die werden meestal beschuldigd van belediging, ondermijning, pervers gedachtegoed enz. Die waren enkel door hun bestaan al een belediging van de wenselijke openbare orde en de hele samenleving. Ook de communisten werden op die manier aangesproken.

Als het in de moslimwereld gebeurt, dan weet je bijna zeker, dat er een islamoffensief gevoerd wordt. En het is Soedan. En dat is die regering, die die "Islamitische" benden in Darfur hun gang laat gaan. Daar kun je zeker een islamoffensief verwachten.

Ik hoor al tientallen jaren van dit soort verhalen, of het komt terug in boeken.
Dan is er iets onbenulligs aan de hand, en wordt het een enorme heisa, soms met de doodstraf. Er moet dan duidelijk gemaakt worden hoe belangrijk Islam is. Daar gaat het allemaal om. En na enig geharrewar hoor je dan meteen ook de fundies gillen over de doodstraf, omdat er nu eenmaal niets heiliger is dan Islam! En dan kijkt niemand nog waar het precies over gaat, want Islam moet geheiligd worden. En wie dan nog protesteert, beland zelf in de verdachtenbank.

Wanneer gebeurt het? Hoofdregel: als het kan. Bijvoorbeeld in tijden van islamoffensief. Dan kan er goede sier mee gemaakt worden. En dan werken op allerlei niveaus mensen daar aan mee.
Hoe vaak? Dat weet ik niet. Het komt nou toevallig in het nieuws, omdat het om een westerse gaat. (vermoedelijk een kleine Dreifuss-affaire dus.) Maar bij anderen hoor je er vermoedelijk weinig van. Pakistan vertrouw ik er het minst in. Ik denk dat daar gegil over islam heel wat opzij kan drukken.

Soms lijkt het er op dat hoe onbenulliger de overtreding is, hoe meer eer er aan behaald kan worden, door er heisa over te maken. Hoe kleiner het zaakje, hoe beter er duidelijk gemaakt kan worden, dat islam tot in de kleinste details geerbiedigd moet worden. Het belang van Islam kan gewoon niet hard genoeg benadrukt worden, aldus de boodschap. Voor die mensen is het waarschijnlijk een pré, dat het hier slechts om een teddybeer gaat.

Het artikel Dhimmitude van Hans Jansen gaat vooral over deze manier van strijd leveren. Hij vindt dat het eigen is aan de moslimwereld om dat op deze manier te doen. Telkens wordt weer een enorme heisa gemaakt over kleine dingen, waarmee dan steeds terrein gewonnen wordt. (in Christendom zie je het soms ook bij offensievere cubs. pro-life of zo.) Het is inderdaad een bekende standaardstrijdmethode in Islam, met name bij verbeten conservatieven. Jansen heeft zeker gelijk, hoewel het niet veel zegt over hoeveel het in praktijk voor komt. Dat teddybeergedoe lijkt toch een extreem geval. En ja.. Sudan? Wat verwacht je daar?

Wortel
30-11-07, 06:46
En na enig geharrewar hoor je dan meteen ook de fundies gillen over de doodstraf, omdat er nu eenmaal niets heiliger is dan Islam! En dan kijkt niemand nog waar het precies over gaat, want Islam moet geheiligd worden. En wie dan nog protesteert, beland zelf in de verdachtenbank.

Is er dan niet zoiets als een 'thin red line' tussen rabiaat opkomen voor wat je meent wat je identiteit is en fetishisme? Of is het nog cynischer en is het allemaal strategie en dus gespeelde verontwaardiging?

M@riska
30-11-07, 07:49
Die ouders zijn gewoon niet gewend dat er op een leuke en spelende manier met hun kinderen wordt omgegaan in plaatst van de lessen erin te slaan.

Maarten
30-11-07, 08:34
Geplaatst door Wortel
Is er dan niet zoiets als een 'thin red line' tussen rabiaat opkomen voor wat je meent wat je identiteit is en fetishisme? Of is het nog cynischer en is het allemaal strategie en dus gespeelde verontwaardiging?

Je hebt ideologie en gemeenschappelijke strijd, groepsdoelen en groepsoverlevingsmechanismen.
En je hebt individuen, die weliswaar aan die gemeenschappelijke belangen denken, maar vooral ook aan hun eigen individuele belangen.

Wat tref je dan allemaal aan?
Je hebt lui die zich onbaatzuchtig inzetten voor het gemeenschappelijke, en lui die in koele berekening enkel alles inzetten voor hun eigen belangen. En alle varianten en mengvormen daar tussenin.
je zult dus altijd oprechtheid en manipulatie door elkaar heen aantreffen.

Verder geloven mensen graag, wat ze willen geloven. En eerlijkheid heeft altijd zijn grenzen in waar mensen zich bewust van zijn. En mensen voeren ook nog een strijd om mentaal te overleven. En welke keuzes maken ze dan allemaal? Wat is de kwaliteit daarvan? En wat is dan echt, en wat niet? De mens zelf is altijd maar half echt.
(mot effe denke..)

Slinger
30-11-07, 09:08
Geplaatst door Maarten
Een goede vraag is, waarom die vrouw vervolgd wordt? Daar zit natuurlijk politiek achter. Het zal wel een kwestie van van "een duidelijk punt maken", of "een voorbeeld stellen". Dat mechanisme bestaat overal, maar vooral in de moslimwereld zie je het regelmatig terugkomen, volgens mij al eeuwen.

Een voorbeeld, dat mijn moeder gaf uit de Oekraine onder Stalin. (niet-Islamitisch dus.) Een timmerman moest een klusje doen in een ruimte, waar niets anders stond dan een beeld van Stalin. Hij gooide daar zijn jas overheen, bij gebrek aan spijker ergens. Dat werd de doodstraf wegens belediging van Stalin.

Je weet niet waarom het gebeurt. De hoofdregel is: zodra iets mogelijk is, gebeurt het ook. De soldaten kunnen er winst in gezien hebben, om het te rapporteren. Het kan belangrijk geweest zijn om hogerop te komen, of om loyaliteit te laten zien (zeker als die een keer betwijfeld is.) Onder de fascisten zal het zeker ook volop gebeurd zijn. het zal ook standaard gebeurd zijn bij de jodenvervolging. Die werden meestal beschuldigd van belediging, ondermijning, pervers gedachtegoed enz. Die waren enkel door hun bestaan al een belediging van de wenselijke openbare orde en de hele samenleving. Ook de communisten werden op die manier aangesproken.

Als het in de moslimwereld gebeurt, dan weet je bijna zeker, dat er een islamoffensief gevoerd wordt. En het is Soedan. En dat is die regering, die die "Islamitische" benden in Darfur hun gang laat gaan. Daar kun je zeker een islamoffensief verwachten.

Ik hoor al tientallen jaren van dit soort verhalen, of het komt terug in boeken.
Dan is er iets onbenulligs aan de hand, en wordt het een enorme heisa, soms met de doodstraf. Er moet dan duidelijk gemaakt worden hoe belangrijk Islam is. Daar gaat het allemaal om. En na enig geharrewar hoor je dan meteen ook de fundies gillen over de doodstraf, omdat er nu eenmaal niets heiliger is dan Islam! En dan kijkt niemand nog waar het precies over gaat, want Islam moet geheiligd worden. En wie dan nog protesteert, beland zelf in de verdachtenbank.

Wanneer gebeurt het? Hoofdregel: als het kan. Bijvoorbeeld in tijden van islamoffensief. Dan kan er goede sier mee gemaakt worden. En dan werken op allerlei niveaus mensen daar aan mee.
Hoe vaak? Dat weet ik niet. Het komt nou toevallig in het nieuws, omdat het om een westerse gaat. (vermoedelijk een kleine Dreifuss-affaire dus.) Maar bij anderen hoor je er vermoedelijk weinig van. Pakistan vertrouw ik er het minst in. Ik denk dat daar gegil over islam heel wat opzij kan drukken.

Soms lijkt het er op dat hoe onbenulliger de overtreding is, hoe meer eer er aan behaald kan worden, door er heisa over te maken. Hoe kleiner het zaakje, hoe beter er duidelijk gemaakt kan worden, dat islam tot in de kleinste details geerbiedigd moet worden. Het belang van Islam kan gewoon niet hard genoeg benadrukt worden, aldus de boodschap. Voor die mensen is het waarschijnlijk een pré, dat het hier slechts om een teddybeer gaat.

Het artikel Dhimmitude van Hans Jansen gaat vooral over deze manier van strijd leveren. Hij vindt dat het eigen is aan de moslimwereld om dat op deze manier te doen. Telkens wordt weer een enorme heisa gemaakt over kleine dingen, waarmee dan steeds terrein gewonnen wordt. (in Christendom zie je het soms ook bij offensievere cubs. pro-life of zo.) Het is inderdaad een bekende standaardstrijdmethode in Islam, met name bij verbeten conservatieven. Jansen heeft zeker gelijk, hoewel het niet veel zegt over hoeveel het in praktijk voor komt. Dat teddybeergedoe lijkt toch een extreem geval. En ja.. Sudan? Wat verwacht je daar?

Wat heeft dit nu weer met Israël te maken? :maf:

sater
30-11-07, 09:54
Geplaatst door M@riska
Die ouders zijn gewoon niet gewend dat er op een leuke en spelende manier met hun kinderen wordt omgegaan in plaatst van de lessen erin te slaan.

Geldt ook voor niet Sudanese moslimouders. Bijgaand voorbeeld is exemplarisch voor het niet opvoeden. Onderwijzers van de Amsterdamse El Amienschool, merken op dat ouders net met hun kinderen spelen en daardoor hun fantasie niet prikkelen. Het is veeleer zoals één van de juffen verzucht:" Hier is ons kind zie maar dat je het opvoedt."
En ja, als leesbegeleider aan bedoelde school merk ik dat m'n leeskindertjes (groep 3 en 4)het leuk vinden als zowel hun fantasie, als hun zelf denken worden geprikkekeld.

M@riska
30-11-07, 10:36
Geplaatst door sater
Geldt ook voor niet Sudanese moslimouders. Bijgaand voorbeeld is exemplarisch voor het niet opvoeden. Onderwijzers van de Amsterdamse El Amienschool, merken op dat ouders net met hun kinderen spelen en daardoor hun fantasie niet prikkelen. Het is veeleer zoals één van de juffen verzucht:" Hier is ons kind zie maar dat je het opvoedt."
En ja, als leesbegeleider aan bedoelde school merk ik dat m'n leeskindertjes (groep 3 en 4)het leuk vinden als zowel hun fantasie, als hun zelf denken worden geprikkekeld.


Datzelfde gebeurd bij mijn dochtertje op haar nederlandse school. Nederlandse moeders die in hun badjas plus gore peuk in hun handen naar school komen en hun kindjes maar tot het hek wegbrengen. ;)

mark61
30-11-07, 12:26
Geplaatst door M@riska
Die ouders zijn gewoon niet gewend dat er op een leuke en spelende manier met hun kinderen wordt omgegaan in plaatst van de lessen erin te slaan.

Het is een dure, particuliere school voor de elite, de ouders weten precies waarom ze hun kind op die school zetten, en de meeste ouders zijn het volstrekt niet eens met de gang van zaken, meen ik te weten.

binloser
30-11-07, 12:44
Al dit soort berichten - en er is iedere keer wel weer wat- brengen de islam meer en meer in diskrediet, maken het belachelijk en tot mikpunt van spot. Waarom laat het verstandige en tolerante deel der moslims, waarvan men steeds zegt dat die in de meerderheid zijn, dit gebeuren? Zijn ze bang of zijn ze het er stiekem mee eens?

Wortel
30-11-07, 13:02
Waarom laat het verstandige en tolerante deel der moslims, waarvan men steeds zegt dat die in de meerderheid zijn, dit gebeuren? Zijn ze bang of zijn ze het er stiekem mee eens?

Waarom? Vermoedelijk om dezelfde reden waarom ik bijvoorbeeld geen zin heb om te gaan demonstreren als een dwaallicht als Jenny Goeree -die van o.a. de rechte lijn van homo's naar doodstraf- weer eens iets idioots roept, al noemt ze zich, net als ik, christen.
Ik denk dat de overgrote meerderheid van de verstandige en tolerante moslims doodmoe is van dit soort verhalen.

M@riska
30-11-07, 14:49
Geplaatst door binloser
Al dit soort berichten - en er is iedere keer wel weer wat- brengen de islam meer en meer in diskrediet, maken het belachelijk en tot mikpunt van spot. Waarom laat het verstandige en tolerante deel der moslims, waarvan men steeds zegt dat die in de meerderheid zijn, dit gebeuren? Zijn ze bang of zijn ze het er stiekem mee eens?


En wat moet een moslim, zoals bv ik, doen tegen de uitspraken van rechters en dergelijke? :moe:

mark61
30-11-07, 14:51
Geplaatst door M@riska
En wat moet een moslim, zoals bv ik, doen tegen de uitspraken van rechters en dergelijke? :moe:

Niks. Je zou en passant kunnen opmerken dat je ze geschift vindt; je kan het net zo goed laten. Wat heb jij met Soedan te maken?

M@riska
30-11-07, 15:00
Geplaatst door mark61
Niks. Je zou en passant kunnen opmerken dat je ze geschift vindt; je kan het net zo goed laten. Wat heb jij met Soedan te maken?


Geen ene moer, vandaar mijn vraag aan die binloser.

Maarten
30-11-07, 15:05
Geplaatst door binloser
Al dit soort berichten - en er is iedere keer wel weer wat- brengen de islam meer en meer in diskrediet, maken het belachelijk en tot mikpunt van spot. Waarom laat het verstandige en tolerante deel der moslims, waarvan men steeds zegt dat die in de meerderheid zijn, dit gebeuren? Zijn ze bang of zijn ze het er stiekem mee eens?
Waarom haal je dat zaagsel niet uit je kop, waar je steeds maar van suggereert dat het er niet is. Of ben je er stiekum voor dat het er zit?

Sja, waarom laat de hele moslimwereld in Soedan iets gebeuren?
Waarom laat heel Nederland een kat in Bergen op Zoom verpieteren?
Heb je nog meer van die vragen?

Marsipulami
30-11-07, 15:18
Duizenden betogers eisen doodstraf voor 'teddybeer-juf'

http://www.hln.be/static/FOTO/art/18/8/2/top_614915.jpg

In de Soedanese hoofdstad Kartoem zijn duizenden mensen op straat gekomen om de doodstraf te eisen voor Gllian Gibbons. De 54-jarige Britse juf had haar leerlingen toegelaten een teddybeer 'Mohammed' te noemen, iets dat wordt aanzien als een belediging van de profeet Mohammed. De Britse zit daarvoor vijftien dagen in de cel.

De betogers zwaaiden met messen en stokken, en zongen slogans tegen het Verenigd Koninkrijk en zinnen als "dood haar met het vuurpeloton". (sam)

M@riska
30-11-07, 15:20
Geplaatst door Marsipulami
Duizenden betogers eisen doodstraf voor 'teddybeer-juf'

http://www.hln.be/static/FOTO/art/18/8/2/top_614915.jpg

In de Soedanese hoofdstad Kartoem zijn duizenden mensen op straat gekomen om de doodstraf te eisen voor Gllian Gibbons. De 54-jarige Britse juf had haar leerlingen toegelaten een teddybeer 'Mohammed' te noemen, iets dat wordt aanzien als een belediging van de profeet Mohammed. De Britse zit daarvoor vijftien dagen in de cel.

De betogers zwaaiden met messen en stokken, en zongen slogans tegen het Verenigd Koninkrijk en zinnen als "dood haar met het vuurpeloton". (sam)


Als ik dit zo zie vraag ik me af of er niet meer is gebeurd dan alleen datgene wat ze deed.

Desondanks is het een schande hoe ze behandeld wordt.

chirpy
30-11-07, 16:39
Zolang welke volgelingen van welk geloof ook zo hysterisch omgaan met opgelegde wetten uit hun heilige boeken, dan krijg je dit gedoe.
Zolang "de Islam" dit beeld naar buiten brengt valt er nog veel te bekeren. Ik houd mijn hart vast voor de toekomst, of zijn de Moslims die vergiftigd zijn door dit fundamentalisme=domheid in de minderheid?

knuppeltje
30-11-07, 16:49
Geplaatst door Marsipulami
Duizenden betogers eisen doodstraf voor 'teddybeer-juf'

http://www.hln.be/static/FOTO/art/18/8/2/top_614915.jpg


De betogers zwaaiden met messen en stokken, en zongen slogans tegen het Verenigd Koninkrijk en zinnen als "dood haar met het vuurpeloton". (sam)

Dat zijn dus geen echte- maar echte nepmoslims.
Echte moslims hadden haar midden op het grote speelveld half willen ingraven en dan met z'n allen steentje werpen.

Freesaf2
30-11-07, 17:05
Geplaatst door Julien
Wat ik niet snap..

waarom mogen mensen wel naar Mohammed vernoemd worden, en wordt er niet geprotesteerd als een moordenaar Mohammed blijkt te heten ( men neme een Mohammed B.) , maar is de wereld te klein als een teddybeer naar een mannelijke naam, namelijk Mohammed, wordt vernoemd? :confused:

Jul heeft een goede vraag, helaas grotendeels genegeerd.
Mag je in Soedan je zoon Mohammed noemen of is dat ook Islamschennis?

knuppeltje
30-11-07, 17:12
Geplaatst door Freesaf2
Jul heeft een goede vraag, helaas grotendeels genegeerd.
Mag je in Soedan je zoon Mohammed noemen of is dat ook Islamschennis?

Is hier al beantwoord, heeft ook in elke krant gestaan. er lopen daar tig kleine en grote Momammedjes rond.

Marsipulami
30-11-07, 17:18
Teddyberen zijn sowieso al haraam in de islam. Teddyberen vallen onder het verbod op het maken van beelden. Als je zo'n godslasterlijk speelgoed dan ook nog naar de profeet Mohammed gaat noemen, nou dan is het hek helemaal van de dam.

Joesoef
30-11-07, 18:15
Geplaatst door Marsipulami
Teddyberen zijn sowieso al haraam in de islam. Teddyberen vallen onder het verbod op het maken van beelden. Als je zo'n godslasterlijk speelgoed dan ook nog naar de profeet Mohammed gaat noemen, nou dan is het hek helemaal van de dam.


Dan weet ik een hoop middenstanders die gestenigd kunnen worden.

Karin.N
30-11-07, 19:57
Geplaatst door M@riska
Als ik dit zo zie vraag ik me af of er niet meer is gebeurd dan alleen datgene wat ze deed.



Heb zelf het donkerbruine vermoeden dat de lerares teveel aandacht aan de meisjes/vrouwen heeft geschonken. Mijn ervaring in oa Afrika is dat er mannen rondlopen die dat niet kunnen accepteren. Beschouwen dat nl. als een aanval op hun mannelijkheid :rolleyes:

Vervolgens ga je zoeken en dan vind je altijd wel wat, zoals nu een teddybeer.

super ick
30-11-07, 20:10
Geplaatst door Karin.N
Heb zelf het donkerbruine vermoeden dat de lerares teveel aandacht aan de meisjes/vrouwen heeft geschonken. Mijn ervaring in oa Afrika is dat er mannen rondlopen die dat niet kunnen accepteren. Beschouwen dat nl. als een aanval op hun mannelijkheid :rolleyes:

Vervolgens ga je zoeken en dan vind je altijd wel wat, zoals nu een teddybeer.

Dat was ook mijn eerste gedachte. Het gaat niet om die beer. Die vrouw had een verkeerde invloed op de vrouwen aldaar.

janlom
30-11-07, 21:09
Met landen als Sudan, maar ook: Saudi-Arabie, Iran en Pakistan, Waar men eveneens een op de koran gebaseerde rechtspraak heeft; hebben we hier in Nederland toch helemaal geen Wilders (of Jami) nodig om de koran te beledigen of belachelijk te maken!

Joesoef
30-11-07, 21:15
Geplaatst door janlom
Met landen als Sudan, maar ook: Saudi-Arabie, Iran en Pakistan, Waar men eveneens een op de koran gebaseerde rechtspraak heeft; hebben we hier in Nederland toch helemaal geen Wilders (of Jami) nodig om de koran te beledigen of belachelijk te maken!


Ik begrijp niet helemaal.

knuppeltje
30-11-07, 22:11
Geplaatst door Joesoef
Ik begrijp niet helemaal.

Nou Joesoef, het is net als Wim Kan ooit zei.
Vroeger- zei die, maakte ik de ministers belachelijk- dat doen ze nu allemaal zelf.

Maarten
30-11-07, 22:23
Geplaatst door M@riska
Als ik dit zo zie vraag ik me af of er niet meer is gebeurd dan alleen datgene wat ze deed.
Nee.
Het is vrijwel zeker van niet.

Dat blijkt ook wel als je gaat nadenken over hoe verhalen zich verspreiden, en hoe je uiteindelijk een dergelijk resultaat krijgt? Verhalen en groepsprocessen, daar gaat het hier allemaal om. Een verhaal wordt collectief opgekookt. Er is een soort geloof, en een eenheidsbehoefte of -illusie, en zondebokdenken. Het is echt een heksenjacht, die je hier ziet. Het gaat om wat mensen willen geloven (niet zozeer religieus, maar gewoon persoonlijk)

Grappig is dat het zich bijv. verspreidt op een manier, waar je ook een deel van bij jou ziet (nee ik beschuldig je nergens van hoor). Er is dus commotie om iets wat niets lijkt. Dus denk jij: er moet meer aan de hand geweest zijn. Dus zeg je bijvoorbeeld tegen iemand: vermoedelijk is er meer aan de hand. Die persoon hoort van jou, dat er vermoedelijk meer is, en gaat misschien voorbeelden bedenken. En die gaat uitleggen wat de voorbeelden zijn. De volgende zal misschien bedenken welk voorbeeld daarvan het meest voor de hand ligt? En die vertelt het door, waarop een ander concludeert waar het vermoedelijk om gaat. De volgende vertelt door, dat gezegd wordt, dat het daar-en-daar om gaat. Enz. De uiteindelijke inhoud zal dan aansluiten bij wat mensen willen geloven, en bijvoorbeeld waar ze bang voor zijn.

het mondiale terrorismegedoe werkt ook een beetje zo. Er was een docu over kleinere Amerikaanse steden, waar ze erg op terrorisme letten, terwijl de kans dat Bin Laden juist daar opduikt volledig nul is. Mensen geloven wat ze willen geloven.
In Afrika heb je het demonengedoe. Hier niet. Hier krijg je dus niets met demonen, maar wel weer wat anders. Heksenjacht zal vele vormen hebben.

Maar de wereld van Islam is er zeker bevattelijk voor. De verhalen over hysterie op deze manier zijn echt al heel oud. Het gaat dan echt over (gemaakte beelden van) "vijanden van de Islam", en hoe gevaarlijk en verworden die wel niet zouden zijn.. Vermoedelijk is het een bijeffect van een leer, die hele strenge vormen kan hebben. Als er veel hel en verdoemenis gepreekt wordt, dan gaat de verbeelding ook snel die kant op.
En overal waar grote angsten leven, of waar veel bedreigingen zijn, daar krijg je dat ook.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het werkt hoor. Maar het is wel een interessant fenomeen. Wie weet is er wel onderzoek naar gedaan. Denk verder aan de jodenvervolgingen onder hitler. Ik bedoel, de mensen zagen op een gegeven moment echt, dat "de jood" door-en-door verrot was. Dat kun je namelijk gewoon van buitenaf zien, aldus de opvatting. Er zijn wel oude films van tribunalen onder hitler, waarop je kunt zien, dat ze ongeveer zo gezien worden. Ook dit is collectieve heksenjacht.

Maarten
30-11-07, 22:35
Geplaatst door janlom
Met landen als Sudan, maar ook: Saudi-Arabie, Iran en Pakistan, Waar men eveneens een op de koran gebaseerde rechtspraak heeft; hebben we hier in Nederland toch helemaal geen Wilders (of Jami) nodig om de koran te beledigen of belachelijk te maken!
Zie wat ik hierboven schreef. Misschien heeft het hier wel iets met Islam te maken, maar het gaat gewoon om een veel breder menselijk verschijnsel. Allerlei vormen van heksenjacht, ook bij ons.

Bedenk ook dat er veel sneller over dood geroepen zal worden, als dood en ellende een veel voorkomend verschijnsel zijn, dus in een veel hardere wereld.

Enne.. als je zoiets eerder wijt aan de godsdienst, dan aan het lage algemene ontwikkelingspeil daar, dan is dat misschien ook een beetje heksenjacht..

knuppeltje
30-11-07, 22:39
Geplaatst door Maarten
Zie wat ik hierboven schreef. Misschien heeft het hier wel iets met Islam te maken, maar het gaat gewoon om een veel breder menselijk verschijnsel. Allerlei vormen van heksenjacht, ook bij ons.

Bedenk ook dat er veel sneller over dood geroepen zal worden, als dood en ellende een veel voorkomend verschijnsel zijn, dus in een veel hardere wereld.

Enne.. als je zoiets eerder wijt aan de godsdienst, dan aan het lage algemene ontwikkelingspeil daar, dan is dat misschien ook een beetje heksenjacht..

Ondertussen lopen ze daar nu te demonstreren dat de straf te laag is, ben benieuwd hoe het gaat aflopen.

Joesoef
30-11-07, 22:43
Geplaatst door knuppeltje
Ondertussen lopen ze daar nu te demonstreren dat de straf te laag is, ben benieuwd hoe het gaat aflopen.


Wie zijn ze?

knuppeltje
30-11-07, 22:44
Geplaatst door Joesoef
Wie zijn ze?

Mensen daar, was net in het nieuws.

Joesoef
30-11-07, 22:46
Geplaatst door knuppeltje
Mensen daar, was net in het nieuws.


Mensen daar, hoeveel, wie, wat?

Vandaag was er ook een studentenprotest in Nederland, alle scholen en unversiteiten waren dicht!

knuppeltje
30-11-07, 22:52
Geplaatst door Joesoef
Mensen daar, hoeveel, wie, wat?

Vandaag was er ook een studentenprotest in Nederland, alle scholen en unversiteiten waren dicht!

Aantallen werden niet genoemd, maar als het er net zoveel waren als die scholieren hier, dan zijn het er nogal wat.

Maarten
30-11-07, 23:04
Geplaatst door knuppeltje
Ondertussen lopen ze daar nu te demonstreren dat de straf te laag is, ben benieuwd hoe het gaat aflopen.
Jij interesseert je blijkbaar niet erg voor verschijnselen en de oorzaken.
Hoeveel mensen zijn er eigenlijk doodgegaan in de heksenjacht van de terrorismeflauwekul, die het erudiete westen bij elkaar fantaseert? Had je daar al over nagedacht?

Joesoef
30-11-07, 23:15
Geplaatst door knuppeltje
Aantallen werden niet genoemd, maar als het er net zoveel waren als die scholieren hier, dan zijn het er nogal wat.


Maar wat zegt het?

Iznogoodh
30-11-07, 23:16
Geplaatst door M@riska
Als ik dit zo zie vraag ik me af of er niet meer is gebeurd dan alleen datgene wat ze deed Inderdaad, je hebt geen Wilders nodig om de Islam belachelijk te maken.

knuppeltje
30-11-07, 23:19
Geplaatst door Maarten
Jij interesseert je blijkbaar niet erg voor verschijnselen en de oorzaken.
Hoeveel mensen zijn er eigenlijk doodgegaan in de heksenjacht van de terrorismeflauwekul, die het erudiete westen bij elkaar fantaseert? Had je daar al over nagedacht?

Die conclusie laat ik maar aan jou over.

knuppeltje
30-11-07, 23:21
Geplaatst door Joesoef
Maar wat zegt het?

Dat het nog tot toestanden kan leiden als het massaal wordt.

Joesoef
30-11-07, 23:33
Geplaatst door knuppeltje
Dat het nog tot toestanden kan leiden als het massaal wordt.


:duizelig:

knuppeltje
30-11-07, 23:35
Geplaatst door The_Reporter
Haha, ik vind het prachtig die tegenstellingen!

Daar waar ze spreken over het legaliseren van hard drugs die "iedereen" gewoon bij de apotheek oid moet kunnen halen, spreken ze elders over het aantal zweepslagen. Prachtig!

Tis godsgeklaagd toch.

M@riska
01-12-07, 00:13
Geplaatst door Iznogoodh
Inderdaad, je hebt geen Wilders nodig om de Islam belachelijk te maken.
Wil graag wat antwoorden maar dat kost me een ban met dat scheve beheer hier. :moe:

knuppeltje
01-12-07, 00:24
Geplaatst door The_Reporter
Hmmm dan maar een andere tegenstelling:

Daar waar Israël praat over het wel of niet verbreken van de stroomtoevoer en/of brandstofleveranties aan de Palestijnen, spreekt Saudi Arabië van een Britse regering die te weinig doet aan terrorisme, haha.


Haha, wat zeggen die over die teddybeer.

knuppeltje
01-12-07, 10:52
Geplaatst door The_Reporter
Meer dan je lief is?

Mwa- moet ik eerst weten wat ze zeggen.