PDA

Bekijk Volledige Versie : Haags gemeentemuseum: Homo met het gezicht van Mohammed



David
29-11-07, 12:11
Edit: suspected copyright infringement

David
29-11-07, 13:30
Het bewuste kunstwerk:

[... geen gore site plaatsen.. afz. IbnRushd ]

mark61
29-11-07, 13:36
Kunst Museumdirecteur staat niet stil bij veiligheidsrisico’s
‘Waarde van mijn werk is groter dan van mijn persoon’
Door: Kustaw Bessems
Gepubliceerd: vandaag 00:24
Update: vandaag 00:39

Het Haags gemeentemuseum exposeert een seksueel getint kunstwerk waarin twee homo’s zijn te zien die maskers dragen van de islamitische profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali.

Voor gelovige moslims ligt zo’n werk gevoelig. De meesten menen dat de profeet Mohammed niet mag worden afgebeeld, laat staan in de context van homoseksualiteit – een doodzonde in de islam.

De maakster is Sooreh Hera, een 34-jarige kunstenares uit Iran die sinds zeven jaar in Nederland woont. Zij studeerde af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en museumdirecteur Wim van Krimpen selecteerde haar werk voor een tentoonstelling die over twee weken start.

‘Rond homoseksualiteit blijkt het duidelijkst de hypocriete houding in de islamitische wereld tegenover seks’, zegt Hera. ‘Homo’s worden in landen als Iran en Saoedi-Arabië keihard aangepakt, terwijl het daar heel gewoon is voor getrouwde mannen om seks te hebben met andere mannen. Maar dat blijft verborgen.’

Hera fotografeerde allerlei homo’s in Nederland, ook twee mannen van Iraanse komaf. ‘Zij wilden niet herkenbaar in beeld en dragen dus maskers. Om de hypocrisie in de moslimwereld aan de kaak te stellen, heb ik de gezichten van Mohammed en Ali gebruikt. De foto’s van Mohammed en Ali worden normaal gebruikt in processies van sjiitische moslims.’ Op één foto draagt een man met zo’n masker een leren broek die open is bij zijn billen. Op een andere foto zit hij in een houding alsof zijn vriend gaat pijpen. De foto’s zijn verwerkt in een videoclip waarin behalve islamitische ook christelijke en joodse religieuze symbolen worden gebruikt.

‘Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn om dit te maken’, zegt Hera. ‘Maar als kunstenaar mag ik alles maken. Het is belangrijk dat in Nederland mensen risico’s durven nemen. Ik heb grote bewondering voor bijvoorbeeld Theo van Gogh en cabaretier Hans Teeuwen. Ik ben niet bang. Ik vind de waarde van mijn werk groter dan van mijn persoon.’

Sinds de moord op Theo van Gogh en de rellen over de Deense Mohammedcartoons springen sommige kunstenaars en instellingen terughoudend om met de islam. Kunstenares Hera is dankbaar dat directeur Van Krimpen van het Gemeentemuseum ‘het lef heeft’ haar werk wél te laten zien. ‘Eerder hebben galeries mij gevraagd om de gevaarlijke stukjes uit de film te knippen. Dat weigerde ik.’

Van Krimpen zegt dat hij zich er niet van bewust was dat de maskers Mohammed en Ali verbeeldden toen hij Hera’s werk selecteerde. ‘Maar als museumdirecteur hanteer ik geen politieke criteria. Bij eventuele veiligheidsrisico’s sta ik niet stil. Ik vond het gewoon bijzonder werk.’

Juist gisteren werd bekend dat ook Wilders ‘iets creatiefs’ doet. Hij maakt een film waarin hij wil aantonen dat de Koran een boek is dat aanzet tot misdaden. Het kabinet heeft grote zorgen over de veiligheidsconsequenties van die film.

http://www.depers.nl/binnenland/127601/Waarde-van-mijn-werk-is-groter-dan-van-mijn-persoon.html#reactie

Tomas
29-11-07, 14:43
Wat ik mij iedere keer afvraag in dit soort gevallen, is hoe men dat nu weet. Zijn er nog zwart-wit foto's dan uit die tijd?

sjaen
29-11-07, 15:10
Geplaatst door Tomas
Wat ik mij iedere keer afvraag in dit soort gevallen, is hoe men dat nu weet. Zijn er nog zwart-wit foto's dan uit die tijd?

Van het ene uiterste naar het andere :rolleyes:



Mohammed
Belangrijk: Moslims die zich wellicht beledigd voelen door het idee van het afbeelden van hun profeet worden vriendelijk verzocht de afbeelding te negeren en de verklaring verderop te lezen.


http://www.reportret.info/nl/galerij/mohammed1.html


Verklaring: Het portret van Mohammed werd niet gemaakt om iemand te beledigen of te beschadigen. Het doel is noch aanbidding, noch belediging. Zij die vinden dat het verboden of ongepast is Mohammed af te beelden kunnen trouw blijven aan hun geloof door zich niets van de afbeelding aan te trekken. Anderen hoeven deze overtuiging echter niet te delen. De afbeelding wordt niemand opgedrongen en er is geen verplichting het als een echt portret te zien. Evenzo zou iemand die daar voor kiest de mogelijkheid niet ontzegd mogen worden de afbeelding te onderzoeken en te waarderen. Ten slotte moet benadrukt worden dat de afbeelding, hoewel gebaseerd op historisch bronmateriaal, uit menselijke verbeelding is voortgekomen.

rami_elharrak
29-11-07, 22:44
Edit: suspected copyright infringement

rami_elharrak
29-11-07, 22:44
Edit: suspected copyright infringement

mark61
29-11-07, 22:51
Geplaatst door Tomas
Wat ik mij iedere keer afvraag in dit soort gevallen, is hoe men dat nu weet. Zijn er nog zwart-wit foto's dan uit die tijd?

Het is Andy Warhol before the act. Jezus is ook 'herkenbaar'. In Iran wordt Mohammed wel vaker afgebeeld; daar is een traditie van.

Amarylis34
29-11-07, 22:54
Edit: suspected copyright infringement

IbnRushd
29-11-07, 23:13
Respect is ver te zoeken bij sommige mensen. Het lijkt wel een trend te worden om de islam zo erg mogelijk te beledigen. En dan zeuren over normen en waarden. :jammer:

mark61
29-11-07, 23:39
Geplaatst door IbnRushd
Respect is ver te zoeken bij sommige mensen. Het lijkt wel een trend te worden om de islam zo erg mogelijk te beledigen. En dan zeuren over normen en waarden. :jammer:

Het is mij eigenlijk helemaal niet duidelijk wat zij van plan was, ook al 'legt' ze het hierboven 'uit'.

IbnRushd
29-11-07, 23:49
Geplaatst door mark61
Het is mij eigenlijk helemaal niet duidelijk wat zij van plan was, ook al 'legt' ze het hierboven 'uit'.

Tis gewoon weer een stomme inboorling uit Iran, en zeven jaar in NL wonend. Probeert net als die andere @#&#%* aandacht te krijgen dmv islam te beledigen. Ik snap werkelijk al die aandacht niet. Ik heb natuurlijk wel de vermoeden dat de meeste media een rampzalige hekel aan de islam hebben en daarom alles grijpt wat riekt naar anti-islam.

sjaen
30-11-07, 00:02
Geplaatst door IbnRushd
T

Krijg geen reply, uhh heb ik een ban of zo?!

IbnRushd
30-11-07, 00:04
Geplaatst door sjaen
Krijg geen reply, uhh heb ik een ban of zo?!

Wat?

mark61
30-11-07, 00:09
Geplaatst door IbnRushd
Tis gewoon weer een stomme inboorling uit Iran, en zeven jaar in NL wonend. Probeert net als die andere @#&#%* aandacht te krijgen dmv islam te beledigen. Ik snap werkelijk al die aandacht niet. Ik heb natuurlijk wel de vermoeden dat de meeste media een rampzalige hekel aan de islam hebben en daarom alles grijpt wat riekt naar anti-islam.

Ja, dat zeggen ze hier altijd. Ik geloof er niks van dat iemand om aandacht te krijgen maar een bepaald onderwerp aansnijdt. Ik denk dat ze echt wat wil zeggen, maar wat, dat is mij niet helemaal duidelijk.

Al die aandacht ligt voor de hand. Elke keer als er iemand wat over de islam zegt ligt sensatie klaar. Er is altijd wel een moslim die door het lint gaat. Tis net pavlov.

De media verslaan wat er gebeurt en benadrukken wat de mensen willen horen. Of wat ze denken dat de mensen willen horen.

Olive Yao
30-11-07, 00:10
Geplaatst door IbnRushd
Respect is ver te zoeken bij sommige mensen. Het lijkt wel een trend te worden om de islam zo erg mogelijk te beledigen. En dan zeuren over normen en waarden. :jammer:
Mijn reactie is evenzeer gevoelsmatig als verstandelijk.

Er bestaat sympathie, letterlijk "samen voelen", dus voelen wat iemand anders voelt. Deze is universeel: voor alle andere mensen. Dit geldt als grondslag van ethisch normbesef.

Bij zo'n bericht voel ik sympathie voor moslims. Sommigen van hen kunnen zich gekwetst voelen, niet alleen door deze vertoning maar door de stroom van zulke gebeurtenissen. Ik voel de gekwetstheid van moslims.

Dit heeft er niets mee te maken dat ik zelf niet geloof en er kritiek op heb. Kenmerk van sympathie is juist dat je je verplaatst in de ander.

Deze sympathie brengt me ertoe kritisch te staan tegenover een tentoonstelling als deze.

Maar daarmee is lang niet alles gezegd. Sooreh Hera voert ook een goed argument aan. Kunst als maatschappijkritiek is niet nieuw en kan belangrijk zijn.

IbnRushd
30-11-07, 00:17
Geplaatst door mark61
Ja, dat zeggen ze hier altijd. Ik geloof er niks van dat iemand om aandacht te krijgen maar een bepaald onderwerp aansnijdt. Ik denk dat ze echt wat wil zeggen, maar wat, dat is mij niet helemaal duidelijk.

Gewoon een simpele ziel, een ordinaire islamhater in hart en nieren of een traumatische Iraniër die uiteindelijk de mogelijkheid heeft om de islam goed te bashen.


Geplaatst door mark61

Al die aandacht ligt voor de hand. Elke keer als er iemand wat over de islam zegt ligt sensatie klaar. Er is altijd wel een moslim die door het lint gaat. Tis net pavlov.

De media verslaan wat er gebeurt en benadrukken wat de mensen willen horen. Of wat ze denken dat de mensen willen horen.

Yep, ze houden ervan om te polariseren; geen oog voor respect e.d.: het gaat toch over de islam, dus who cares?

IbnRushd
30-11-07, 00:24
Geplaatst door Olive Yao
Sooreh Hera voert ook een goed argument aan. Kunst als maatschappijkritiek is niet nieuw en kan belangrijk zijn.

Yeah right. Wat voor kritiek uit ze? En wat is het nut ervan? En wat bereikt ze daarmee?

sjaen
30-11-07, 00:35
Geplaatst door IbnRushd
Wat?

Ik krijg geen e-mail notificatie meer.............!!!!

mark61
30-11-07, 00:43
Geplaatst door IbnRushd
Gewoon een simpele ziel, een ordinaire islamhater in hart en nieren of een traumatische Iraniër die uiteindelijk de mogelijkheid heeft om de islam goed te bashen.

Ik zie dat 'islam' helemaal niet. Volgens mij heeft ze het iig over mensen.


Yep, ze houden ervan om te polariseren; geen oog voor respect e.d.: het gaat toch over de islam, dus who cares?

Nee, het gaat over 'vreemdelingen'. Voor godsdiensten of ideologieën is hier sowieso geen respect meer.

IbnRushd
30-11-07, 00:53
Geplaatst door mark61
Ik zie dat 'islam' helemaal niet. Volgens mij heeft ze het iig over mensen.

In profeten geloven en respect voor hun tonen is ook een onderdeel v/d islam. Profeten affronteren is i/d islam een vorm van kufr.


Geplaatst door mark61

Nee, het gaat over 'vreemdelingen'. Voor godsdiensten of ideologieën is hier sowieso geen respect meer.

Goed, ik liet je even merken hoe ik naar zulke dingen aankijk.

Toch nog één ding: antisemitisme is nog steeds bij wet verboden. Dat is incl. het beledigen van jodendom (schijnbaar, want zo gaat dat in praktijk wel).

mark61
30-11-07, 01:31
Geplaatst door IbnRushd
In profeten geloven en respect voor hun tonen is ook een onderdeel v/d islam. Profeten affronteren is i/d islam een vorm van kufr.

O, ze is ongelovig. Is dat nou het probleem? Waarom vermoei je je met mensen die niet geloven? Waarom interesseert je dat eigenlijk? Ik geloof gewoon in mijn eigen dingen en wat anderen daarvan vinden interesseert me geen fluit. Of bedoel je dat je boos bent dat ze van haar geloof is gevallen? Mss is ze wel nooit gelovig geweest, weet jij veel.

Waarom zou iemand die ergens niet in gelooft daar respect voor (moeten) hebben? Heb jij respect voor Lenin of Shiva? Nee toch?


Goed, ik liet je even merken hoe ik naar zulke dingen aankijk.

Das goed, maar dat wist ik al :)


Toch nog één ding: antisemitisme is nog steeds bij wet verboden. Dat is incl. het beledigen van jodendom (schijnbaar, want zo gaat dat in praktijk wel).

Antisemitisme is een vorm van racisme. Het gaat niet over een geloof maar over mensen. Dus dat raakt kant noch wal.

Godsdiensten, goden en dode profeten zijn niet te beledigen. Dat is per definitie uitgesloten. Wat je bedoelt is dat gelovigen worden beledigd. Dat is niet netjes, en zelfs onbeschoft, maja, we leven in een vrije wereld. Nog wel. En eigenlijk pas net, want 50 jaar geleden kreeg je hier ook nog last als je iets onaardigs over het christendom etc. zei.

Je kan je persoonlijke gekwetstheid wel proberen op te blazen door te verwijzen naar godsdienst, God of Profeet, maar het wordt toch niet meer dan het is: een beledigd mens.

Het gaat in dit soort gevallen dan ook nooit om godsdienst etc., maar om mensen die zich toch al vernederd voelen c.q. weinig zelfvertrouwen hebben. Dacht je dat ze in de hoogtij van de islam zich druk maakten om wat niet-moslims ervan vonden? Welke olifant maakt zich nou druk over giechelende mieren?

Rabi'ah.
30-11-07, 09:57
Edit: suspected copyright infringement

Rabi'ah.
30-11-07, 10:02
Geplaatst door mark61


Het gaat in dit soort gevallen dan ook nooit om godsdienst etc., maar om mensen die zich toch al vernederd voelen c.q. weinig zelfvertrouwen hebben. Dacht je dat ze in de hoogtij van de islam zich druk maakten om wat niet-moslims ervan vonden? Welke olifant maakt zich nou druk over giechelende mieren?


Hierin ben ik het niet met je eens. Het interesseert mij in principe ook geen klap wat andere mensen van de profeet vzmh of de islam vinden. Ik heb eigenlijk alleen maar medelijden met al die domme onwetende mensen die maar wat roepen.

Ze zijn nl. totaal onbelangrijk en zinken in vergelijking tot de profeet, laat staan God, totaal in het niet.

Maar ik moet zeggen dat ik me, op het moment dat ik dit topic voor het eerst zag en de foto's zag, toch geraakt voelde.

Dat heeft niets te maken met weinig zelfvertrouwen of lichtgeraaktheid, maar wat de profeet vzmh en 3Ali r.a. voor mij persoonlijk betekenen.

Op zo'n moment zie ik dat de nagedachtenis van 2 mensen, die voor mij (en velen met mij) veel meer dan historische figuren, maar symbolen van mijn geloof en levenswijze zijn, wordt aangetast.

Daar kun je je toch wel iets bij voorstellen hoop ik?

IbnRushd
30-11-07, 10:08
Geplaatst door mark61
O, ze is ongelovig. Is dat nou het probleem? Waarom vermoei je je met mensen die niet geloven? Waarom interesseert je dat eigenlijk? Ik geloof gewoon in mijn eigen dingen en wat anderen daarvan vinden interesseert me geen fluit. Of bedoel je dat je boos bent dat ze van haar geloof is gevallen? Mss is ze wel nooit gelovig geweest, weet jij veel.

Waarom zou iemand die ergens niet in gelooft daar respect voor (moeten) hebben? Heb jij respect voor Lenin of Shiva? Nee toch?


Huh? Jij zag toch geen 'islam' in haar belediging. En ik wel, daarom ageer ik daar tegen. Moeilijk? Verder heb ik helemaal niet over haar interesses. Waar zij allemaal in gelooft interesseert mij geen fluit.

Maar goed, om je vraagtekens te beantwoorden (eerste alinea): allemaal nee.


Geplaatst door mark61

Het gaat in dit soort gevallen dan ook nooit om godsdienst etc., maar om mensen die zich toch al vernederd voelen c.q. weinig zelfvertrouwen hebben. Dacht je dat ze in de hoogtij van de islam zich druk maakten om wat niet-moslims ervan vonden? Welke olifant maakt zich nou druk over giechelende mieren?

Och, ik maak me daar niet zo druk om. Ik zie gewoon een trend die steeds meer aandacht krijgt. De kloof wordt daardoor ook steeds groter, en de haat tegen de islam ook. Verder niets hóór.

Rabi'ah.
30-11-07, 10:18
Geplaatst door IbnRushd
Tis gewoon weer een stomme inboorling uit Iran,

Worden we racistisch?

Rabi'ah.
30-11-07, 10:19
Geplaatst door mark61


Waarom zou iemand die ergens niet in gelooft daar respect voor (moeten) hebben? Heb jij respect voor Lenin of Shiva? Nee toch?



Uit normaal menselijk fatsoen. En als men die beschaving niet op kan brengen, doet men maar alsof.

IbnRushd
30-11-07, 10:23
Geplaatst door Rabi'ah.
Worden we racistisch?

Inboorling slaat niet op Iraniërs, maar op inboorlingen als Afshin, Ehsan Jami en nog een paar.

David
30-11-07, 10:29
Waarom is het beledigend om iemand homo te noemen, of als zodanig af te beelden?

super ick
30-11-07, 10:32
Geplaatst door IbnRushd
Huh? Jij zag toch geen 'islam' in haar belediging. En ik wel, daarom ageer ik daar tegen. Moeilijk? Verder heb ik helemaal niet over haar interesses. Waar zij allemaal in gelooft interesseert mij geen fluit.

Maar goed, om je vraagtekens te beantwoorden (eerste alinea): allemaal nee.



Och, ik maak me daar niet zo druk om. Ik zie gewoon een trend die steeds meer aandacht krijgt. De kloof wordt daardoor ook steeds groter, en de haat tegen de islam ook. Verder niets hóór.

Des te meer aandacht voor de Islam, des te meer gelegenheid de Islam ook van een andere kant te laten zien.
Ik kan mij voorstellen dat mensen hierdoor geraakt worden. Dat gaat 'over en weer'. Het heeft echter ook geen enkele zin om te proberen bepaalde taboes op te werpen voor mensen die niet geloven in de Islam.
De pest is dat er komende dagen wel weer een paar bedreigingen op zullen duiken die de zaak weer extra onder druk zetten en het vooroordeel van een aggressieve godsdienst bevestigen.
Al eeuwen worden in Nederland geloven, personen en organisaties door kunstenaars en kleinkunstenaars door de mangel gehaald. Zij zetten hun standpunten zo scherp mogelijk aan. Zo ontstaat er discussie.
Het probleem bij de Islam is dat het gezien (en vaak door moslims gebracht) wordt als een soort eenheid terwijl het in werkelijkheid enorm versnipperd is.
Zo is er altijd wel een hardliner te vinden die de gekste dingen gaat roepen. Uitersten zijn interessant voor de media.

Wat er aan de andere kant te snel gebeurt is iedereen met kritiek maar meteen als anti-Islam te bestempelen.
Ook ik krijg dat etiket regelmatig opgeplakt terwijl ik in de praktijk meer contact heb met moslims dan de gemiddelde Nederlander en daarmee geen slechte ervaringen heb. Ik voel mij ook absoluut geen Islambasher.

mark61
30-11-07, 11:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Hierin ben ik het niet met je eens. Het interesseert mij in principe ook geen klap wat andere mensen van de profeet vzmh of de islam vinden. Ik heb eigenlijk alleen maar medelijden met al die domme onwetende mensen die maar wat roepen.

Ze zijn nl. totaal onbelangrijk en zinken in vergelijking tot de profeet, laat staan God, totaal in het niet.

Precies.


Op zo'n moment zie ik dat de nagedachtenis van 2 mensen, die voor mij (en velen met mij) veel meer dan historische figuren, maar symbolen van mijn geloof en levenswijze zijn, wordt aangetast.

Daar kun je je toch wel iets bij voorstellen hoop ik?

Nee, eigenlijk niet. Wat interesseert jou het nou wat een of ander mens uitspookt? Ik begrijp haar 'link' niet eens. Ik word ook niet warm of koud van pakweg nazi-afbeeldingen van joden. Het is onsmakelijk, stuitend, en wat al niet. Maar het zegt wat over degenen die zulke afbeeldingen maken, niet over de afgebeelden. Dat die afbeelders verwerpelijk zijn wist je van tevoren al. Je wordt niet gedwongen ernaar te kijken. Bovendien, als de 'kunstenares' niet erbij had gezegd wie de figuren voorstellen had je het er niet uitgehaald ook.

Waar zit de belediging eigenlijk in? Dat van 2 vereerde mensen wordt gesuggereerd dat zij homofiel zouden zijn? Dat is niet eens de letterlijke bedoeling van het beeld. En voor mij is dat trouwens niet beledigend. Dat zegt al meer over de mindset van degenen die beledigd zijn.

Maja, ik doe niet aan persoonsverheerlijking. Voor mij is niemand heilig. Misschien is dat het verschil.

panoma79
30-11-07, 11:14
Ik hou van Islam.

Islam = Is Law.

mark61
30-11-07, 11:17
Geplaatst door IbnRushd
Huh? Jij zag toch geen 'islam' in haar belediging. En ik wel, daarom ageer ik daar tegen. Moeilijk?

Nee, jij zag dat toch? En jij begint over wat er IN de islam moet. Dus concludeer ik dat je haar als moslima ziet. Anders 'moet' er nl. voor haar helemaal niks.


Och, ik maak me daar niet zo druk om. Ik zie gewoon een trend die steeds meer aandacht krijgt. De kloof wordt daardoor ook steeds groter, en de haat tegen de islam ook. Verder niets hóór.

Ik zie dat 'meer' niet. Ik zie geen trend. Je hebt gekke Wilders, die moet je gewoon negeren, en dat was het dan wel zo'n beetje. OK, je hebt wat Iraniërs die 30 jaar frustratie afreageren. Leer er maar mee te leven, dat er 'afvalligen' zijn die ook nog wat te zeggen hebben over hun vroegere geloof. If anything krijgt de islam langzamerhand dezelfde gewone plaats in de samenleving als het christendom.

In feite is het een soort van acceptatie en integratie van de islam in de maatschappij. Zolang het iets exotisch was waar mensen niet mee geconfronteerd werden had ook niemand er een mening over.

Leg es uit hoe een tentoonstelling in het Gemeentemuseum de 'haat' (overdrijf toch niet zo) tegen de islam aanwakkert? Volgens mij sla je een stapje over: de hysterische reacties elke keer van moslims op het een of ander. Dat maakt moslims absoluut niet populairder, nee. Vind je het gek?

Enfin, ik blijf erbij dat dit niet over Verheven Zaken gaat maar over beledigde mensen.

mark61
30-11-07, 11:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Uit normaal menselijk fatsoen. En als men die beschaving niet op kan brengen, doet men maar alsof.

Ja, theoretisch. Maar de meeste mensen hebben dat respect voor Lenin en Shiva niet, en wat doet het er ook toe. Als 'respect' en 'belediging' rechtvaardigingen worden voor verboden is het einde zoek.

panoma79
30-11-07, 11:48
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 11:48
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 11:50
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 11:52
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 11:53
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 11:54
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 11:55
Edit: suspected copyright infringement

David
30-11-07, 11:55
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 11:56
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 11:57
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 11:59
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 11:59
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 12:02
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 12:04
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 12:04
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 12:05
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 12:07
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 12:08
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 12:09
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 12:15
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 12:16
Edit: suspected copyright infringement

knuppeltje
30-11-07, 12:17
Het gaat altijd over mensen.
Mensen- die blijkbaar als ze daarvoor de gelegenheid krijgen zich gaan afzetten tegen alles wat ze langzamerhand als onderdrukkend zijn gaan ervaren.
Mensen- die dat niet vinden en dus niet doen.
Mensen- die vinden dat dat beledigend voor hun is als anderen dat wel doen.
Mensen- die dat doen door middel van uit te schreeuwen dat hun godsdienst en of hun profeet hierdoor beledigd worden, terwijl ze zich zelf bedoelen.
Mensen- die mensen in bepaalde landen daarvoor ter dood veroordelen.
Mensen- die niet willen wachten, en maar zelf alvast het godsoordeel vellen en voltrekken.
Mensen- die willen dat in andere landen daarvoor mensen gedood moeten worden, en daar heilige opdrachten toe uitvaardigen.
Mensen- die vinden dat andere mensen alleen maar hun geaarheid mogen beleven.
Mensen- die vinden dat die anderen nog minder dan vieze varkens zijn.
Mensen- die vinden dat die beter dood gemaakt kunnen worden.
Mensen- die dat vinden omdat dat van hun geloof moet.
Mensen- die vinden dat dat van hun profeet moet.
Mensen- die vinden dat niemand iets mag doen wat niet in hun heilig boek staat.
Mensen- die vinden dat voor iedereen geldt omdat dat van hun geloof moet.
Mensen die vinden dat dat van hun profeet moet.
Mensen- die zich altijd weer een slachtofferrol aanpraten, omdat ze zelf geestelijk lui zijn.
Mensen- die blijkbaar niet gelezen hebben in hun heilig boek dat ze zich in een ander land-met een andere godsdienst etc, moeten aanpassen, en dus eigelijk niet overal hun grote bek over bepaalde geaardheid moeten opentrekken als ze zelf niet onderdrukt worden
Mensen- die alles maar goed praten wat er namens hun heilige boeken overal ter wereld gebeurt.
Mensen- die altijd weer bereid zijn om gods plaats in te nemen. (als die bestaat tenminste, maar daarvan zijn ze heilig overtuigd)
Mensen- altijd maar weer mensen, er zijn er eigelijk veel te veel van.

Slinger
30-11-07, 12:19
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 12:19
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 12:21
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 12:21
Edit: suspected copyright infringement

panoma79
30-11-07, 12:24
Edit: suspected copyright infringement

knuppeltje
30-11-07, 12:27
Edit: suspected copyright infringement

knuppeltje
30-11-07, 12:30
Edit: suspected copyright infringement

Rabi'ah.
30-11-07, 12:32
Geplaatst door mark61

Nee, eigenlijk niet. Wat interesseert jou het nou wat een of ander mens uitspookt? Ik begrijp haar 'link' niet eens.

Ik begrijp die link idd ook niet. Maar als haar doel hiermee is dat homoseksualiteit bespreekbaar wordt onder moslims, bereikt ze het iig niet hiermee.


Geplaatst door mark61

Ik word ook niet warm of koud van pakweg nazi-afbeeldingen van joden. Het is onsmakelijk, stuitend, en wat al niet. Maar het zegt wat over degenen die zulke afbeeldingen maken, niet over de afgebeelden. Dat die afbeelders verwerpelijk zijn wist je van tevoren al. Je wordt niet gedwongen ernaar te kijken. Bovendien, als de 'kunstenares' niet erbij had gezegd wie de figuren voorstellen had je het er niet uitgehaald ook.

Dat zijn allemaal logische, rationele argumenten. Maar op het moment dat ik die afbeeldingen zag, voelde ik me even gewoon echt geraakt. Dat is een gevoel, dat kun je niet beredeneren, maar het is gewoon kwetsend.

Dat jij niet warm of koud wordt van nazi-afbeeldingen is mss iets van jou persoonlijk. Maar als jij bv. joodse familie had gehad die in de oorlog was omgekomen, had je er (denk ik) weer heel anders ingestaan.





Geplaatst door mark61

Waar zit de belediging eigenlijk in? Dat van 2 vereerde mensen wordt gesuggereerd dat zij homofiel zouden zijn? Dat is niet eens de letterlijke bedoeling van het beeld. En voor mij is dat trouwens niet beledigend. Dat zegt al meer over de mindset van degenen die beledigd zijn.

Dat zijn allemaal mooie rationele argumenten die voorbijgaan aan wat de profeet vzmh en Ali r.a. voor miljoenen mensen betekenen. Voor sommige mensen is de profeet vzmh belangrijker dan hun eigen ouders.

En dan gaat het dus niet aan om zijn nagedachtenis aan te tasten door een afbeelding van hem te gebruiken voor je persoonlijke semi-artistieke statements.


Geplaatst door mark61

Maja, ik doe niet aan persoonsverheerlijking. Voor mij is niemand heilig. Misschien is dat het verschil.

In de islam is in principe alleen God "heilig" , in de zin van onfeilbaar.

Rabi'ah.
30-11-07, 12:34
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 12:35
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 12:36
Edit: suspected copyright infringement

knuppeltje
30-11-07, 12:40
Edit: suspected copyright infringement

knuppeltje
30-11-07, 12:43
Edit: suspected copyright infringement

Rabi'ah.
30-11-07, 12:43
Geplaatst door mark61
Nee, jij zag dat toch? En jij begint over wat er IN de islam moet. Dus concludeer ik dat je haar als moslima ziet. Anders 'moet' er nl. voor haar helemaal niks.

Waar bemoeit ze zich dan mee als ze geen moslima is? Dat vind ik altijd zo irritant aan die ex-moslims. Als je geen moslim meer bent dan ben je een niet-moslim; xalas, basta, safi.

Natuurlijk mag je dan, net als een ieder ander kritiek hebben op misstanden.

Maar ga dan niet aan moslims vertellen hoe zij hun geloof moeten interpreteren of hoe zij met homoseksualiteot moeten omgaan.



Geplaatst door mark61

Ik zie dat 'meer' niet. Ik zie geen trend. Je hebt gekke Wilders, die moet je gewoon negeren, en dat was het dan wel zo'n beetje. OK, je hebt wat Iraniërs die 30 jaar frustratie afreageren. Leer er maar mee te leven, dat er 'afvalligen' zijn die ook nog wat te zeggen hebben over hun vroegere geloof. If anything krijgt de islam langzamerhand dezelfde gewone plaats in de samenleving als het christendom.


Van mij mag iedereen in vrijheid zijn eigen (on)geloof kiezen. Maar je moet je plaats dan wel kennen. Ik als voormalig christen ga ook niet aan christenen vertellen hoe zij met hun geloof en manier van leven om moeten gaan.

Als ik trouwens veel van die ex-moslims hoor praten, betwijfel ik of ze wel ooit oprecht gelovig moslim zijn geweest.

En dat hele argument dat het christendom ook door de mangel is gehaald in NL vind ik onzin. Want het is m.i. ook niet ok om christenen of het christelijke geloof te beledigen. Dat vind ik niet " gewoon" , maar getuigen van een gebrek aan elementaire beschaving.

Moslims die bv. hindoes beledigen en allerlei denigrerende opmerkingen over heilige koeien maken, vind ik ook onbeschaafde mensen.

Two wrongs don't make a right.

mark61
30-11-07, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat zijn allemaal logische, rationele argumenten. Maar op het moment dat ik die afbeeldingen zag, voelde ik me even gewoon echt geraakt. Dat is een gevoel, dat kun je niet beredeneren, maar het is gewoon kwetsend.

Niet zonder begeleidende tekst. Want wie haalt uit zulke maffe gemanipuleerde foto's nou überhaupt iets. Dus eigenlijk word je geraakt door haar commentaar. Tsja. Je kan het doen, je kan ook je schouders ophalen.


Dat jij niet warm of koud wordt van nazi-afbeeldingen is mss iets van jou persoonlijk. Maar als jij bv. joodse familie had gehad die in de oorlog was omgekomen, had je er (denk ik) weer heel anders ingestaan.

Oh dat geloof ik ook niet. Ik vind dat soort reacties altijd zo gemaakt. Het één heeft niks met het ander te maken. Je hebt echt leed, en gewilde pavlov-reacties door associaties.


Dat zijn allemaal mooie rationele argumenten die voorbijgaan aan wat de profeet vzmh en Ali r.a. voor miljoenen mensen betekenen. Voor sommige mensen is de profeet vzmh belangrijker dan hun eigen ouders.

Vind je dat gezond?


En dan gaat het dus niet aan om zijn nagedachtenis aan te tasten door een afbeelding van hem te gebruiken voor je persoonlijke semi-artistieke statements.

Hoe wordt zijn nagedachtenis dan aangetast? Voor een gelovige wordt niets aangetast, want die gelooft gewoon door, nog sterker eventueel, voor de ongelovige goldt al geen nagedachtenis. Tis gewoon dat je moet leren leven met zulke mensen. Voor mij persoonlijk zouden types als Schaap of Panoma dan weer beledigender zijn. Veel directer en concreter. Magoed, jij je prioriteiten.


In de islam is in principe alleen God "heilig" , in de zin van onfeilbaar.

Ja, daar is hier al es over gediscussieerd. Ik zie niet hoe psychologisch de verering van de Profeet zo sterk te onderscheiden is van die van God. Gezien de reacties en het gebruik van het woord 'blasfemie'. Het is de grootste tegenstrijdigheid in de islam, vind ik. En dan brullen over polytheïstische christenen :confused:

Rabi'ah.
30-11-07, 12:45
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 12:47
Geplaatst door Rabi'ah.
En dat hele argument dat het christendom ook door de mangel is gehaald in NL vind ik onzin. Want het is m.i. ook niet ok om christenen of het christelijke geloof te beledigen. Dat vind ik niet " gewoon" , maar getuigen van een gebrek aan elementaire beschaving.



Dit vind ik wel een merkwaardige argumentatie voor een rechtsgeleerde. Het is onzin dat het gebeurd is, want jij vindt het niet ok? :confused:

Slinger
30-11-07, 12:53
Edit: suspected copyright infringement

Rabi'ah.
30-11-07, 12:55
Geplaatst door mark61
Niet zonder begeleidende tekst. Want wie haalt uit zulke maffe gemanipuleerde foto's nou überhaupt iets. Dus eigenlijk word je geraakt door haar commentaar. Tsja. Je kan het doen, je kan ook je schouders ophalen.

Ik probeer juist uit te leggen dat dat geen keuze is. In principe interesseert het me ook niet wat andere mensen doen. Maar het is gewoon een gevoel wat in je opkomt als je zoiets ziet. Anders kan ik het echt niet uitleggen.



Geplaatst door mark61

Oh dat geloof ik ook niet. Ik vind dat soort reacties altijd zo gemaakt. Het één heeft niks met het ander te maken. Je hebt echt leed, en gewilde pavlov-reacties door associaties .

Leg eens uit? Met eigen ogen (ok van een foto in dit geval) iets zien is toch altijd heftiger dan wanneer je iets bv alleen leest?


Geplaatst door mark61

Vind je dat gezond?.

Het gaat er niet om wat ik ervan vind. Het gaat erom hoe mensen het voelen en hoe het in de praktijk dus werkt.



Geplaatst door mark61

voor de ongelovige goldt al geen nagedachtenis. Tis gewoon dat je moet leren leven met zulke mensen. Voor mij persoonlijk zouden types als Schaap of Panoma dan weer beledigender zijn. Veel directer en concreter. Magoed, jij je prioriteiten.

Ik zie niet in waarom ik zou moeten leren leven met het gebrek aan beschaving van andere mensen. Laten die mensen maar eens manieren leren.




Geplaatst door mark61

Ja, daar is hier al es over gediscussieerd. Ik zie niet hoe psychologisch de verering van de Profeet zo sterk te onderscheiden is van die van God.


In de praktijk vaak wel, ja. Maar dat heeft meestal ook met volksgeloof te maken.

Rabi'ah.
30-11-07, 12:57
Edit: suspected copyright infringement

Slinger
30-11-07, 13:00
Edit: suspected copyright infringement

mark61
30-11-07, 13:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Waar bemoeit ze zich dan mee als ze geen moslima is? Dat vind ik altijd zo irritant aan die ex-moslims. Als je geen moslim meer bent dan ben je een niet-moslim; xalas, basta, safi.

Dat is nou vrijheid van meningsuiting, dat je zo maar ongevraagd een onderwerp mag uitkiezen om over te babbelen.


Maar ga dan niet aan moslims vertellen hoe zij hun geloof moeten interpreteren of hoe zij met homoseksualiteot moeten omgaan.

Why not? Je kan iedereen aanspreken als je daar zin in hebt. Al weet ik dus niet wie ze denkt aan te spreken en wat ze nou eigenlijk wil.


Van mij mag iedereen in vrijheid zijn eigen (on)geloof kiezen. Maar je moet je plaats dan wel kennen. Ik als voormalig christen ga ook niet aan christenen vertellen hoe zij met hun geloof en manier van leven om moeten gaan.

Mwah, van mij mag je. Waarom zou je mensen niet mogen wijzen op een inconsequentie tussen hun geloofsregels en hun verdere ideeën over hoe mensen met elkaar moeten omgaan?


Als ik trouwens veel van die ex-moslims hoor praten, betwijfel ik of ze wel ooit oprecht gelovig moslim zijn geweest.

Tsja, wil de echte moslim opstaan?


Two wrongs don't make a right.

Nee. Maar ik kan me wel wat voorstellen bij ex-gelovigen die nog een appeltje te schillen hebben met sommige voormalige geloofsbroeders en -zusters.

Rabi'ah.
30-11-07, 13:07
Geplaatst door mark61
Dat is nou vrijheid van meningsuiting, dat je zo maar ongevraagd een onderwerp mag uitkiezen om over te babbelen.

Maar het punt is dat zij zich erop beroepen dat ze vroeger moslim zijn geweest. Maar waarom zou het je, als je toch geen moslim meer bent, nog boeien wat moslims doen?





Geplaatst door mark61

Nee. Maar ik kan me wel wat voorstellen bij ex-gelovigen die nog een appeltje te schillen hebben met sommige voormalige geloofsbroeders en -zusters.

Oh come on. Dit soort toestanden doen me zo aan slecht gescheiden huwelijken denken. Van die mensen die na decennia nog zitten te zeuren over hun ex. Het leven gaat toch ook gewoon door?

mark61
30-11-07, 13:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik probeer juist uit te leggen dat dat geen keuze is.

Ja hoor, dat is het wel. Zodra jij iets leest over 'Iraanse kunstenares doet x' hoef je niet meer verder te lezen / kijken. Doe je dat wel, dan ben je blijkbaar masochistisch ingesteld. Ik kom ook nooit op sex en geweldsites, al kan ik er zó naar doorklikken.


Leg eens uit? Met eigen ogen (ok van een foto in dit geval) iets zien is toch altijd heftiger dan wanneer je iets bv alleen leest?

Dat vind ik al helemaaal zooo oppervlakkig. Ik heb geen afbeeldingen nodig om me een voorstelling te kunnen maken van dingen. Maakt het ook niet gruwelijker.

Wat ik bedoelde is dat eigen doorvoelde ervaring echt is, je opwinden over gemanipuleerde beelden niet.


Het gaat er niet om wat ik ervan vind. Het gaat erom hoe mensen het voelen en hoe het in de praktijk dus werkt.

Yep. Hou dat vast.


Ik zie niet in waarom ik zou moeten leren leven met het gebrek aan beschaving van andere mensen. Laten die mensen maar eens manieren leren.

Dat vind ik ook. Maar de vraag was dus naar het relatief beledigende van een vage Iraanse vs. reëel existerende prikkers.


In de praktijk vaak wel, ja. Maar dat heeft meestal ook met volksgeloof te maken.

De praktijk is het enige waarmee we te maken hebben.

H.P.Pas
30-11-07, 13:09
Ik zie niet in waarom ik zou moeten leren leven met het gebrek aan beschaving van andere mensen. Laten die mensen maar eens manieren leren.


:jammer: Je geeft het antwoord zelf al.


Geplaatst door Rabi'ah.
Het gaat er niet om wat ik ervan vind. Het gaat erom hoe mensen het voelen en hoe het in de praktijk dus werkt.

mark61
30-11-07, 13:13
Geplaatst door Rabi'ah.
Maar het punt is dat zij zich erop beroepen dat ze vroeger moslim zijn geweest. Maar waarom zou het je, als je toch geen moslim meer bent, nog boeien wat moslims doen?

We hebben het geloof ik niet meer over mevrouw dingest hier.

Nou, bijvoorbeeld omdat je oud zeer hebt over wat die mensen zeggen of doen?


Oh come on. Dit soort toestanden doen me zo aan slecht gescheiden huwelijken denken. Van die mensen die na decennia nog zitten te zeuren over hun ex. Het leven gaat toch ook gewoon door?

Ja eh die mensen bestaan, en in overvloed. Mij moet je het niet vragen, heb geen hard feelings tegen exen, godsdiensten of vrouwen of otherwise.

Rabi'ah.
30-11-07, 13:16
Geplaatst door mark61
We hebben het geloof ik niet meer over mevrouw dingest hier.

Nee he? Zo gaat het nou altijd. :duivels:


Geplaatst door mark61

Nou, bijvoorbeeld omdat je oud zeer hebt over wat die mensen zeggen of doen?

Dan moet je naar een psycholoog gaan of op een andere manier aan de verwerking van wat je hebt meegemaakt werken, het verleden achter je laten en een nieuw leven beginnen en niet de buitenwereld met je frustraties lastigvallen.


Geplaatst door mark61

Ja eh die mensen bestaan, en in overvloed. Mij moet je het niet vragen, heb geen hard feelings tegen exen, godsdiensten of vrouwen of otherwise.

Me neither. Los van wat ik ervan vind, het lijkt me ook echt vervelend voor die mensen zelf. Dat je ergens nog steeds gebonden bent aan iets/iemand waar je een hekel aan hebt. :cheefbek:

mark61
30-11-07, 13:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Dan moet je naar een psycholoog gaan of op een andere manier aan de verwerking van wat je hebt meegemaakt werken, het verleden achter je laten en een nieuw leven beginnen en niet de buitenwereld met je frustraties lastigvallen.

Ach, psychologen. Die andere manier is bijvoorbeeld een boek schrijven, een kunstzinnig object :lachu: maken. Dat is niet bepaald intrusive; de kans dat jij daar ongewild mee wordt geconfronteerd is bepaald klein. Tenzij je voortdurend de media scant op zoek naar relmateriaal natuurlijk. Hoe vaak kom jij eigenlijk in het Gemeentemuseum? :hihi:


Me neither. Los van wat ik ervan vind, het lijkt me ook echt vervelend voor die mensen zelf. Dat je ergens nog steeds gebonden bent aan iets/iemand waar je een hekel aan hebt. :cheefbek:

Ach, nobody's perfect. Waar je je het meest aan ergert, is meestal iets dat bij nadere beschouwing in jezelf zit. Heb ik geleerd, door schade en schande.

Koala64
30-11-07, 13:37
Edit: suspected copyright infringement

Sjoweloo
30-11-07, 15:31
Het is natuurlijk bedoeld als een belediging richting moslims, maar hoe meer ik erover nadenk, eigenlijk beledigt het het westen. Of misschien nog meer is het een boodschap aan het westen, die de ontmoeting met de islam haar probeert over te brengen.

Het viel mij namelijk op dat een respectabel museum als het Gemeentemuseum zoiets raars tentoonstelt. Wat staat daar dan tussen een Karel Appel, een Monet of een Toorop, een lelijke gedachte, met geen enkele esthetische verfijning, en dan wordt verwacht dat we in de moderne kunst een hoger cultureel ideaal vertegenwoordigt zien van het huidige tijdperk?

Ik bedoel, over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar als het toch zo is dat kunst ons het perspectief op de wereld waarin we leven moet tonen - wat het eigenlijk zou moeten zijn daar kunst geen vermaak maar preoccupatie met de geest vereist - dan zijn wij hier toch wel op een heel armzalige vlakte aangeland.

Wat zien we hier? Een beeld dat geen raadsel is, het stelt geen vraag, maar blert een antwoord de wereld in, de boodschap is bot en kwaadaardig. Het laat de beschouwer niet nadenken, doet geen aanspraak op zijn verbeeldingskracht, maar dwingt hem een mening op. Het beeld is een bewering, ze vernietigt een dialoog met de ander en met onszelf.

Om kort te zijn is dit een tijd waar niet schoonheid of diepgang de toon aangeeft, enkel vulgariteit, materialisme en oppervlakkigheid. Over enkele generaties zullen mensen ernaar kijken en zich afvragen: stel je voor dat we de islam niet hadden leren kennen, wat was de wereld dan een verschrikkelijke plek om te leven.

:fpetaf:

Sjoweloo
30-11-07, 15:33
Wim van Krimpen in opspraak

4 augustus 2006



Gisteren wilde Nicolas Hetsen van HP/De Tijd mij graag spreken over Wim van Krimpen. Het werd een heel plezierig gesprek. Nicolas werkt aan achtergrondartikel over het fenomeen ‘Van Krimpen’, waarbij ook uitvoerig zal worden ingegaan op zijn ‘Friese periode’. Aanleiding voor dit alles is het rumoer dat recentelijk is ontstaan rond Het Gemeentemuseum in Den Haag, waar Van Krimpen directeur is. Wat blijkt, dit museum heeft jarenlang een bloemstilleven van de Russische schilder Ilja Ivanovitsj Mashkov aangezien voor iets anders, namelijk voor een doek van ene Mackoff. Inmiddels is het stuk in Londen voor veel geld verkocht, als een echte Mashkov.

Als een ”Mackoff” zou het werk vorig jaar aanvankelijk worden geveild, tegelijk met andere depotstukken van het museum. Dat op zich was al niet in de haak, want werken die door Nederlandse musea worden afgestoten, moeten officieel eerst aan andere Nederlandse musea worden aangeboden. Hoe het ook zij, het doek werd in Londen aangeboden voor 1000 euro. Veilinghuis Sotheby’s verbaasde zich over de plotselinge belangstelling tijdens de kijkdagen in Amsterdam en trok het terug voor nader onderzoek. Dat wees uit dat het niet om een om een onvervalste ‘Mashkov’ ging, een vermaarde Russische tijdgenoot van Kandinsky en Malevich. Op een latere veiling in Londen bracht het kunstwerk, na te zijn ingezet op 450.000 euro, maar liefst 3,3 miljoen euro op. Een Russische particulier ging ermee vandoor.

Dit bedrag werd vervolgens - via via - op rekening van het Gemeentemuseum in Den Haag gestort. In het jaarverslag van het museum is deze transactie echter niet terug te vinden. Van Krimpen zou de onverwachte meevaller snel hebben geïnvesteerd in het museum. Door de alertheid van Nicolas Hetsen is de zaak aan het licht gekomen en in het laatste nummer van HP/De Tijd wordt een en ander uitvoerig uit de doeken gedaan. De wethouder van Den Haag is ‘not amused’ en laat de zaak nu tot de bodem uitzoeken. Het heeft er alle schijn van dat Wim van Krimpen weer eens de rol van ondeugende kwajongen heeft gespeeld. ‘Wie maakt me wat!’, dat was ook in zijn Friese periode het devies.

Ik heb Nicolas enige sappige anekdotes uit die tijd verteld. Bijvoorbeeld over zijn eerste ontmoeting met gedeputeerde Bertus Mulder. Bij die gelegenheid kwam Van Krimpen Mulder met uitgestoken hand tegemoet en sprak de historische woorden: “Jij bent mijn vijand!’ Tussen Wim en Bertus - die toch al niet begiftigd is met een groot gevoel voor humor - is het nadien nooit meer goed gekomen. Toch heb ik vooral benadrukt dat we Van Krimpen erg missen hier in Friesland. Wim bracht leven in de brouwerij. Hij heeft het Fries Museum als geen ander op de kaart gezet.

‘Lijkt hij niet een beetje op Thom Mercuur’, vroeg Nicolas nog tot slot. ‘Ach ja’ zei ik, ‘beiden houden van kunst, maar het blijven handelaren. Je weet nooit precies waar hun liefde voor de kunst ophoudt en hun liefde voor het geld begint.

Koala64
30-11-07, 18:51
Geplaatst door Sjoweloo
Over enkele generaties zullen mensen ernaar kijken en zich afvragen: stel je voor dat we de islam niet hadden leren kennen, wat was de wereld dan een verschrikkelijke plek om te leven.

:fpetaf:

Wat een eigenaardige slotconclusie. ;)

Maurice
30-11-07, 19:27
Ophef over homo's met Mohammedmasker



Gepost door Rob (R@b) - Bron: AD
Gepubliceerd: Friday 30 November 2007 @ 11:33.

Het is nog maar de vraag of de expositie doorgaat die volgende maand gepland staat in het Haags gemeentemuseum, van een seksueel getint kunstwerk waarin twee homo's zijn te zien die maskers dragen van de islamitische profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali. Gisteren werd gemeld dat museumdirecteur Wim van Krimpen het werk heeft geselecteerd ‘op puur artistieke gronden’.

Inmiddels hebben boze moslims zowel de kunstenares als het museum benaderd om hun afkeuring uit te spreken. Directeur Van Krimpen zegt nu dat hij niet wist niet dat de maskers de gezichten van Mohammed en Ali toonden. ''Nu wil ik er toch nog over nadenken'', aldus de museumdirecteur vandaag in het AD. Merkwaardig genoeg zei Van Krimpen gisteren nog stellig: ''Als museumdirecteur hanteer ik geen politieke criteria. Bij eventuele veiligheidsrisico's sta ik niet stil.''

De maakster van het kunstwerk is Sooreh Hera, een 34-jarige kunstenares uit Iran die sinds zeven jaar in Nederland woont. Ze zegt met het werk de hypocriete houding in de islamitische wereld tegenover seksualiteit te willen aantonen. ''Homo’s worden in landen als Iran en Saoedi-Arabië keihard aangepakt, terwijl het daar heel gewoon is voor getrouwde mannen om seks te hebben met andere mannen. Maar dat blijft verborgen.''

De maskers die ze gebruikte, komen van foto's van Mohammed en Ali die normaal worden gebruikt in processies van sjiitische moslims. Die beelden de profeet Mohammed wel uit. Soennitische moslims doen dat juist absoluut niet. Bij hen is het verboden.



http://frontpage.fok.nl/nieuws/84864

Koala64
30-11-07, 19:30
Geplaatst door Maurice
Ophef over homo's met Mohammedmasker



Gepost door Rob (R@b) - Bron: AD
Gepubliceerd: Friday 30 November 2007 @ 11:33.

Het is nog maar de vraag of de expositie doorgaat die volgende maand gepland staat in het Haags gemeentemuseum, van een seksueel getint kunstwerk waarin twee homo's zijn te zien die maskers dragen van de islamitische profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali. Gisteren werd gemeld dat museumdirecteur Wim van Krimpen het werk heeft geselecteerd ‘op puur artistieke gronden’.

Inmiddels hebben boze moslims zowel de kunstenares als het museum benaderd om hun afkeuring uit te spreken. Directeur Van Krimpen zegt nu dat hij niet wist niet dat de maskers de gezichten van Mohammed en Ali toonden. ''Nu wil ik er toch nog over nadenken'', aldus de museumdirecteur vandaag in het AD. Merkwaardig genoeg zei Van Krimpen gisteren nog stellig: ''Als museumdirecteur hanteer ik geen politieke criteria. Bij eventuele veiligheidsrisico's sta ik niet stil.''

De maakster van het kunstwerk is Sooreh Hera, een 34-jarige kunstenares uit Iran die sinds zeven jaar in Nederland woont. Ze zegt met het werk de hypocriete houding in de islamitische wereld tegenover seksualiteit te willen aantonen. ''Homo’s worden in landen als Iran en Saoedi-Arabië keihard aangepakt, terwijl het daar heel gewoon is voor getrouwde mannen om seks te hebben met andere mannen. Maar dat blijft verborgen.''

De maskers die ze gebruikte, komen van foto's van Mohammed en Ali die normaal worden gebruikt in processies van sjiitische moslims. Die beelden de profeet Mohammed wel uit. Soennitische moslims doen dat juist absoluut niet. Bij hen is het verboden.



http://frontpage.fok.nl/nieuws/84864

Toch weer koudwatervrees?

Stopnaald
30-11-07, 20:13
Geplaatst door Sjoweloo
Het is natuurlijk bedoeld als een belediging richting moslims, maar hoe meer ik erover nadenk, eigenlijk beledigt het het westen. Of misschien nog meer is het een boodschap aan het westen, die de ontmoeting met de islam haar probeert over te brengen.

Het viel mij namelijk op dat een respectabel museum als het Gemeentemuseum zoiets raars tentoonstelt. Wat staat daar dan tussen een Karel Appel, een Monet of een Toorop, een lelijke gedachte, met geen enkele esthetische verfijning, en dan wordt verwacht dat we in de moderne kunst een hoger cultureel ideaal vertegenwoordigt zien van het huidige tijdperk?

Ik bedoel, over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar als het toch zo is dat kunst ons het perspectief op de wereld waarin we leven moet tonen - wat het eigenlijk zou moeten zijn daar kunst geen vermaak maar preoccupatie met de geest vereist - dan zijn wij hier toch wel op een heel armzalige vlakte aangeland.

Wat zien we hier? Een beeld dat geen raadsel is, het stelt geen vraag, maar blert een antwoord de wereld in, de boodschap is bot en kwaadaardig. Het laat de beschouwer niet nadenken, doet geen aanspraak op zijn verbeeldingskracht, maar dwingt hem een mening op. Het beeld is een bewering, ze vernietigt een dialoog met de ander en met onszelf.

Om kort te zijn is dit een tijd waar niet schoonheid of diepgang de toon aangeeft, enkel vulgariteit, materialisme en oppervlakkigheid. Over enkele generaties zullen mensen ernaar kijken en zich afvragen: stel je voor dat we de islam niet hadden leren kennen, wat was de wereld dan een verschrikkelijke plek om te leven.

:fpetaf:

Hieronimus Bosch (beter bekend als Jeroen Bosch) dwingt dmv zijn schilderijen ook een boodschap op. Toch wordt zijn werk unaniem als kunst beschouwd.

Afbeeldingen van de hel (zeker als daarmee een vastomlijnd toekomstperspectief wordt bedoeld) zijn "beledigend" voor atheïsten. Moet het werk van Jeroen Bosch dan maar worden verboden?

sjaen
30-11-07, 21:52
De Iraanse kunstenares Sooreh Hera (34) kreeg gisteren twee ’agressieve’ telefoontjes uit islamitische kringen, waarin haar werd meegedeeld dat ze moet afzien van de expositie in het Haags Gemeentemuseum. Daar zijn binnenkort haar film en foto’s te zien over de houding van de moslimwereld ten aanzien van homoseksualiteit.

Ze fotografeerde homo’s, onder wie twee van Iraanse komaf, die niet herkenbaar in beeld wilden komen. De mannen dragen maskers, met daarop een afbeelding van het gezicht van de islamitische profeet Mohammed en diens schoonzoon Ali. De kunstenares wil hiermee de hypocriete houding van de moslimwereld ten aanzien van homoseksualiteit aan de kaak stellen. „In islamitische landen als Iran en Saoedi-Arabië staat nog de doodstraf op homoseksualiteit, terwijl het tegelijkertijd heel gewoon is voor getrouwde mannen om in het geheim seks te hebben met andere mannen.”

Hera vluchtte zeven jaar geleden van Iran naar Nederland. Ze is dit jaar afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Directeur Wim van Krimpen van het Gemeentemuseum selecteerde haar werk en dat van zes andere veelbelovende kunstenaars voor de expositie ’7UP’ die 15 december begint. Hij laat weten de film en foto’s van Hera gekozen te hebben op artistieke gronden, niet vanwege de politieke inhoud.

Twee jaar geleden werd de Marokkaanse kunstenaar Rachid ben Ali bedreigd en aangevallen, naar aanleiding van een expositie van zijn werk in het Cobra Museum. Sommige kunstwerken daar, gemaakt na de moord op Theo van Gogh, waren een directe aanklacht tegen de uitwassen van de islam. Hera kan zich voorstellen dat haar werk deining zal veroorzaken. „Ik ben wel een beetje bang, nu ik al twee telefoontjes heb gekregen van mensen die vinden dat ik met mijn kunst moslims beledig. Maar ik wil niet toegeven aan mijn angst en gelukkig steunt het museum mij daar in. Het is heel belangrijk dat er in Nederland ook na de moord op Theo van Gogh mensen hun nek durven uit te steken.”

Hera ’s werk gaat overigens niet alleen over de islam en homoseksualiteit. Ook de afwijzende houding van sommige joden en christenen ten aanzien van afwijkende vormen van seksuele beleving komt aan de orde.

Olive Yao
30-11-07, 22:41
Geplaatst door knuppeltje
Het gaat altijd over mensen.
Mensen- die blijkbaar als ze daarvoor de gelegenheid krijgen zich gaan afzetten tegen alles wat ze langzamerhand als onderdrukkend zijn gaan ervaren.
Mensen- die dat niet vinden en dus niet doen.
Mensen- die vinden dat dat beledigend voor hun is als anderen dat wel doen.
Mensen- die dat doen door middel van uit te schreeuwen dat hun godsdienst en of hun profeet hierdoor beledigd worden, terwijl ze zich zelf bedoelen.
Mensen- die mensen in bepaalde landen daarvoor ter dood veroordelen.
Mensen- die niet willen wachten, en maar zelf alvast het godsoordeel vellen en voltrekken.
Mensen- die willen dat in andere landen daarvoor mensen gedood moeten worden, en daar heilige opdrachten toe uitvaardigen.
Mensen- die vinden dat andere mensen alleen maar hun geaarheid mogen beleven.
Mensen- die vinden dat die anderen nog minder dan vieze varkens zijn.
Mensen- die vinden dat die beter dood gemaakt kunnen worden.
Mensen- die dat vinden omdat dat van hun geloof moet.
Mensen- die vinden dat dat van hun profeet moet.
Mensen- die vinden dat niemand iets mag doen wat niet in hun heilig boek staat.
Mensen- die vinden dat voor iedereen geldt omdat dat van hun geloof moet.
Mensen die vinden dat dat van hun profeet moet.
Mensen- die zich altijd weer een slachtofferrol aanpraten, omdat ze zelf geestelijk lui zijn.
Mensen- die blijkbaar niet gelezen hebben in hun heilig boek dat ze zich in een ander land-met een andere godsdienst etc, moeten aanpassen, en dus eigelijk niet overal hun grote bek over bepaalde geaardheid moeten opentrekken als ze zelf niet onderdrukt worden
Mensen- die alles maar goed praten wat er namens hun heilige boeken overal ter wereld gebeurt.
Mensen- die altijd weer bereid zijn om gods plaats in te nemen. (als die bestaat tenminste, maar daarvan zijn ze heilig overtuigd)
Mensen- altijd maar weer mensen, er zijn er eigelijk veel te veel van.
Mensen - een schadelijke diersoort.

Olive Yao
30-11-07, 23:13
Edit: suspected copyright infringement