PDA

Bekijk Volledige Versie : Na Kyoto nu ook Bali: het kan de VS geen moer schelen



IbnRushd
07-12-07, 13:28
Na Kyoto nu ook Bali: het kan de VS geen moer schelen

vrijdag 07 december 2007

De klimaatconferentie in Bali stuit op verzet van de Verenigde Staten en Japan. De Amerikaanse afgevaardigde Harlan Watson haalde zijn schouders op. Daarmee lijkt het scenario van Kyoto zich te herhalen en kunnen twijfelende landen zich verstoppen achter Uncle Sam.

Ruin tweehonderd deskundigen hebben donderdag op de klimaattop op Bali de noodklok geluid over de gevolgen van de opwarming van de aarde. Maar de delegatie van de Verenigde Staten, de belangrijkste tegenstander van verplichte verlagingen van de uitstoot van broeikasgassen, was nauwelijks onder de indruk. De deskundigen riepen in een verklaring op tot een reductie van 50 procent in de emissie van broeikasgassen in 2050.

De aanbeveling was opvallend, omdat wetenschappers zich meestal beperken tot het presenteren van hun bevindingen en het opstellen van beleid aan de politici overlaten. Het momenteel geldende Kyoto-verdrag verplicht 36 industrielanden om de schadelijke gassen met een bescheiden 5 procent terug te dringen ten opzichte van het niveau van 1990.

"Waar deze verklaring op neerkomt is het afgeven van een duidelijke boodschap. Ze heeft het gewicht van de wetenschappelijke gemeenschap achter zich", zei een woordvoerder van de groep deskundigen, de Australische klimatoloog Matthew England. "Het betekent dat we de wijze waarop we deze planeet van energie voorzien radicaal moeten wijzigen. We moeten de uitstoot van broeikasgassen zo snel als we kunnen reduceren." Nietsdoen betekent onvermijdelijk een stijging van de temperatuur, die zal leiden tot vernietigende overstromingen, droogtes en andere natuurrampen.

De Verenigde Staten is de enige industriële grootmacht die het Kyoto-verdrag afwijst. Met Japan stelt het land voor dat in de opvolger van het Kyoto-verdrag vrijwillige reducties worden opgenomen, omdat verplichte reductiedoelen een bedreiging zouden vormen voor de economische groei. Die groei brengt weer geld op om technologie te ontwikkelen waarmee de klimaatveranderingen bestreden kunnen worden, zo luidt de redenering.

De klimaatconferentie is in twee kampen uiteen gevallen. De overgrote meerderheid steunt de invoering van verplichte reducties, maar de VS en Japan verzetten zich hiertegen. Niettemin sprak een Amerikaanse senaatscommissie zich woensdag uit voor de wettelijke beperking met 70 procent van de vervuiling door elektriciteitscentrales en de vervoers- en productiesectoren in 2050. De complete Senaat zal zich nog uitspreken over het wetsvoorstel.

Amerikaanse functionarissen zeiden dat noch de activiteit in de Senaat noch de beslissing eerder deze week van de Amerikaanse bondgenoot Australië om het Kyoto-verdrag te ondertekenen zal leiden tot een wijziging in het standpunt van Washington. De Amerikaanse afgevaardigde Harlan Watson haalde zijn schouders op over de verklaring van de deskundigen en liet doorschemeren meer vertrouwen te hebben in het IPCC, de wetenschappelijke groep die dit jaar samen met Al Gore de Nobelprijs voor de vrede kreeg. "Bij het IPCC zijn duizenden wetenschappers betrokken. Dit is de mening van tweehonderd", zei hij.

Bron: Gazet van Antwerpen (via nieuwsfeit.nl)

Tomas
07-12-07, 13:32
Wat volgens mij wel een feit is, is dat de VS en Japan het verst zijn met alternatieve energie, millieuwetgeving en super zuinige auto's. Niet dat iedere inwoner van die twee landen daar aan mee doet. Maar wat ze doen is verder dan elders in de wereld. Die elderse wereld houdt het dan ook liever bij praten, vergaderen, mislukte afspraken maken en anderen die daar nie aan mee willen doen veroordelen.

The_Grand_Wazoo
08-12-07, 16:55
Maar Amerikaanse staten zijn wel om m.b.t. het milieu beleid. Dus de federale overheid in de VS is langzaam aan een achterhoede gevecht aan het voeren.

Tomas
08-12-07, 17:06
Geplaatst door The_Grand_Wazoo
Maar Amerikaanse staten zijn wel om m.b.t. het milieu beleid. Dus de federale overheid in de VS is langzaam aan een achterhoede gevecht aan het voeren.

Je kan én millieu willen beschermen én kyoto onzinnig vinden. Niet dat ik Bush daarvan verdenk, maar het kan wel.

Tomas
08-12-07, 17:18
Geplaatst door Olive Yao
Kweenie of dat voor de VS geldt.

Volgens Carl Pope, voorzitter van de Sierra Club, een van de belangrijkste millieu-organisaties in de USA, heeft de Bush junta op het gebied van millieu de klok in de USA een eeuw teruggezet.

(bron: Nouvel Observateur )

Volgens Al Gore in An inconvenient truth loopt de amerikaanse autoindustrie juist achter in het ontwikkelen van schone auto's.

Amerika heeft vele gezichten. Één daarvan is dat ze verder zijn in milieuvriendelijke techniek dan de rest van de wereld. Kijk eens voorbij de negatieve voorbeelden. Die verkopen hier het makkelijkst. Nederlanders smullen namelijk van domme-amerikanen verhalen. En terwijl we ons als dominee's verkeuteren in ons eigengelijk worden we links en rechts ingehaald.

mark61
08-12-07, 18:16
Geplaatst door Tomas
Wat volgens mij wel een feit is, is dat de VS en Japan het verst zijn met alternatieve energie, millieuwetgeving en super zuinige auto's. Niet dat iedere inwoner van die twee landen daar aan mee doet. Maar wat ze doen is verder dan elders in de wereld. Die elderse wereld houdt het dan ook liever bij praten, vergaderen, mislukte afspraken maken en anderen die daar nie aan mee willen doen veroordelen.

Yep. Vooral in de onwaarschijnlijke persoon van de governator. Een superzuinige SUV is echter nog niet zo zuinig :)

Ze gaan wel hun historische verantwoordelijkheid uit de weg, want de VS en Europa zijn er de oorzaken van dat het nu zo'n heisa is.

mark61
08-12-07, 18:19
Geplaatst door Olive Yao
Kweenie of dat voor de VS geldt.

Wat er in de VS op staatsniveau gebeurt is veel belangrijker dan federale wetgeving. Californië, de grootste staat, heeft bijv. altijd vooropgelopen, zowel onder D als R bewind.

Verder gaat de auto-industrie idd wel gebukt onder teveel zuipende grote auto's. Maar of ze ook zo vervuilend zijn per liter betwijfel ik.

knuppeltje
08-12-07, 18:23
Geplaatst door mark61
Yep. Vooral in de onwaarschijnlijke persoon van de governator. Een superzuinige SUV is echter nog niet zo zuinig :)

Ze gaan wel hun historische verantwoordelijkheid uit de weg, want de VS en Europa zijn er de oorzaken van dat het nu zo'n heisa is.

Ik zag laatst dat het elke dag vlees eten erger is voor het millieu dan het rijden met een suv.
Of het waar is weet ik niet, stond een artiken in de Volkskrant.

mark61
08-12-07, 18:26
Geplaatst door knuppeltje
Ik zag laatst dat het elke dag vlees eten erger is voor het millieu dan het rijden met een suv.
Of het waar is weet ik niet, stond een artiken in de Volkskrant.

Het idee is ontbossing > graasland voor koeien / veevoerverbouw. Dat geldt voor Brazilië en een beetje voor Argentinië. Oh en voor Indonesië etc. waar oerwoud wordt vervangen door veevoerplantages. Dus het zou kunnen, maar ik weet het niet.

Met biologisch vlees heb je dat iig niet :ego:

Qaiys
08-12-07, 22:14
Amerikanen grootste vervuilers sinds 1750

Geplaatst op donderdag 6 december 2007 om 06:39
NUSA DUA (ANP) - De Verenigde Staten zijn verantwoordelijk voor ruim een kwart van alle uitstoot van broeikasgassen sinds 1750. Alleen al Texas is vervuilender dan Groot-Brittannië, dat bijna drie keer zoveel inwoners telt.

Dat stelde de Amerikaanse milieuorganisatie National Environment Trust, die haar bevindingen donderdag op een klimaattop van de Verenigde Naties in Indonesië presenteerde.

De dunbevolkste Amerikaanse staat Wyoming (510.000 inwoners) brengt meer broeikasgassen in de atmosfeer dan 69 ontwikkelingslanden met in totaal 357 miljoen inwoners. Volgens de milieuorganisatie maken de cijfers de ,,historische verantwoordelijkheid'' van de VS voor de klimaatveranderingen duidelijk.

http://www.metronieuws.nl/index.php?actie=nieuws&c=1&id=107319

Tomas
08-12-07, 23:10
Geplaatst door The_Reporter
Mja, vandaag sprak ik met een Iraakse collega die mij wijs maakte dat de VS op Europa een jaar voorloopt voor wat betreft de ontwikkelingen op ICT gebied.

Make that 10 years. Europa is één en al gelul wat ict betreft. Software wordt elders gebouwd. Wat is de laatste keer dat jij een europees of nederlands software hebt gekocht? Kans is veel groter dat het uit de vs of japan kwam. Of anders wel in opdracht van een bedrijf daar is gebouwd. Hier wordt alleen maar geluld.

mark61
09-12-07, 01:59
Geplaatst door Tomas
Make that 10 years. Europa is één en al gelul wat ict betreft. Software wordt elders gebouwd. Wat is de laatste keer dat jij een europees of nederlands software hebt gekocht? Kans is veel groter dat het uit de vs of japan kwam. Of anders wel in opdracht van een bedrijf daar is gebouwd. Hier wordt alleen maar geluld.

Euh, onderhand uitbesteed aan India toch?

Joesoef
09-12-07, 08:08
Ik maak mij niet zoveel zorgen over het klimaat, die co2 komt toch wel vrij. Het consumeergedrag en het verbruik van eindige brandstoffen, lijkt mij een stuk zorgelijker.

Tomas
09-12-07, 09:10
Geplaatst door mark61
Euh, onderhand uitbesteed aan India toch?

Alleen het eenvoudige. Geavanceerde software komt uit japan of de vs. En steeds meer bedrijven stoppen met software uitbesteding naar india. Trouwens.

mark61
09-12-07, 13:18
Geplaatst door Tomas
Alleen het eenvoudige. Geavanceerde software komt uit japan of de vs. En steeds meer bedrijven stoppen met software uitbesteding naar india. Trouwens.

Waarom? Ik dacht dat Bangalore booming was. Hoorde laatst een reportage over de enorme groei van IT-bedrijven daar. Original software-ontwerpers. Al vertrokken de beste nog steeds naar de VS, sommigen kwamen ook weer terug.

De eenvoudige computing gaat naar Afrika, dat wel.

According to an article from the Press Trust of India, the Indian IT sector is expected to reach the USD 22 billion mark in export revenue by March 2006, compared with USD 17 billion in 2004-05, measuring a growth rate of 32 percent.

The latest NASSCOM-McKinsey survey predicts that IT and IT-enabled services would add 7 percent to India’s GDP by 2010, and along with the creation of 8.8 million new jobs, the export revenue from the sector is projected to triple to USD 60 billion by 2010.

http://www.expatica.com/actual/article.asp?subchannel_id=157&story_id=28787

Tomas
09-12-07, 13:21
Geplaatst door mark61
Waarom? Ik dacht dat Bangalore booming was. Hoorde laatst een reportage over de enorme groei van IT-bedrijven daar. Original software-ontwerpers. Al vertrokken de beste nog steeds naar de VS, sommigen kwamen ook weer terug.

De eenvoudige computing gaat naar Afrika, dat wel.

Het kan best nog wel booming zijn. Misschien stappen nog steeds veel bedrijven over naar het outsource naar India. Ik ken ze niet. Bedrijven volgens gewoon hypes. Ze worden namelijk gemanaged door hypegevoelige types met weinig hersens. De hype is nu: china. Het resultaat is net zo zwak, maar met chinezen werken is wel weer wat anders.

H.P.Pas
10-12-07, 12:31
Geplaatst door Joesoef
Ik maak mij niet zoveel zorgen over het klimaat, die co2 komt toch wel vrij.
Dat is een misverstand. Vrijgezette CO2 verdwijnt uiteindelijk grotendeels ook weer in de oceaan; dat is echter een heel traag proces.
Remmen van de uitstoot begrenst de maximaal optredende concentratie in de atmosfeer en daarmee de klimaatverandering. Dat is wel degelijk zinvol.


Het consumeergedrag en het verbruik van eindige brandstoffen, lijkt mij een stuk zorgelijker.
Lijkt mij nou juist het kleinere van de twee problemen. Een industriële economie op duurzame basis is langs de lijnen der geleidelijheid denk ik wel realiseerbaar. Heel veel technologie daarvoor bestaat al en het wordt dagelijks meer.

H.P.Pas
10-12-07, 12:50
Geplaatst door Qaiys

De dunbevolkste Amerikaanse staat Wyoming (510.000 inwoners) brengt meer broeikasgassen in de atmosfeer dan 69 ontwikkelingslanden met in totaal 357 miljoen inwoners.


Die ontwikkelingslanden moeten dan wel héél zorgvuldig geselecteerd worden. Vernietiging van regenwoud veroorzaakt wereldwijd ongeveer 1/3 van de netto uitstoot. Het zou ook kunnen zijn, dat het landen betreft die economisch drijven op expats, die hun CO2 in den vreemde uitstoten
't Is wel zo, dat de USA per $ nationaal product 2 tot 3x zoveel CO2 uitstoten als welvarende Europese landen. Optimaliseringspotentiaal is er dus duidelijk wel.

H.P.Pas
10-12-07, 14:24
.

H.P.Pas
10-12-07, 14:25
Geplaatst door Tomas
Amerika heeft vele gezichten. Één daarvan is dat ze verder zijn in milieuvriendelijke techniek dan de rest van de wereld.

Het IPCC wordt grotendeeks door de USA gefinancierd.
De meeste research mbt het klimaat wordt door Amerikaanse universiteiten gedaan. (En door Zwitsers, natuurlijk :ego: ). Gore werkt veel mensen op de zenuwen omdat hij zo 'typisch Amerikaans' is.
:droef: 't Is allemaal zo ingewikkeld.

H.P.Pas
10-12-07, 16:31
Geplaatst door Olive Yao

Volgens Al Gore in An inconvenient truth loopt de amerikaanse autoindustrie juist achter in het ontwikkelen van schone auto's.

Dat ging over 'zuinig', niet over 'schoon'.