PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouw na late abortus Spanje vrij



sjaakie
12-12-07, 21:22
106 Teletekst wo 12 dec
***************************************
Vrouw na late abortus Spanje vrij

***************************************
` Een 24-jarige vrouw uit Boxtel die in
Spanje een mogelijk illegale abortus
onderging,komt voorlopig vrij.Ze zat
ruim drie weken in voorarrest.Justitie
gaat wel verder met het onderzoek.

De vrouw werd opgepakt op verdenking
van moord nadat haar vriend aangifte
had gedaan.Volgens justitie was ze meer
dan 27 weken zwanger.In Nederland is de
wettelijke abortusgrens 24 weken en in
Spanje 22 weken.De zwangerschap werd
afgebroken in de omstreden privékliniek
Ginemedex in Barcelona.

Het is de eerste keer dat in Nederland
een vrouw is opgepakt voor een te laat
uitgevoerde abortus in het buitenland.
***************************************

mark61
12-12-07, 22:35
Lekkere vriend. Aangifte wegens diefstal ofzo?

M@riska
13-12-07, 08:08
:duim: Goed dat die vriend dat belachelijke wijf heeft aangegeven.

Stopnaald
13-12-07, 12:13
Geplaatst door M@riska
:duim: Goed dat die vriend dat belachelijke wijf heeft aangegeven.

Kweetniet. Ik ken (net als jij, maar daar laat jij je niet door weerhouden) de situatie niet.

Er kan sprake zijn van een vrouw die al veel eerder abortus wilde (misschien zelfs wel anti-conceptie wil gebruiken) maar door haar vriend (???) anderszins gedwongen wordt.

En nou niet gelijk roepen dat zoiets niet voorkomt, ik ken zelf heel nabij een vrouw die ongewenst 5 kinderen heeft. Zoiets is zeer wel mogelijk in een relatie waarbij de vrouw mishandeld en onderdrukt wordt.

Kortom: misschien eerst iets meer feiten afwachten alvorens zo hard van leer te trekken?

Rabi'ah.
13-12-07, 12:16
"Late abortus" is in casu gewoon een eufemisme voor moord, oftewel dodoslag met voorbedachten rade. Volkomen terecht dat er een onderzoek ingesteld is.

Als een foetus eenmaal levensvatbaar is, is het een mens en het doden daarvan is strafbaar.

No way out voor deze dame.

mark61
13-12-07, 13:19
Geplaatst door Rabi'ah.
"Late abortus" is in casu gewoon een eufemisme voor moord, oftewel dodoslag met voorbedachten rade. Volkomen terecht dat er een onderzoek ingesteld is.

Als een foetus eenmaal levensvatbaar is, is het een mens en het doden daarvan is strafbaar.

No way out voor deze dame.

Jij weet ook al precies wat er gebeurd is?

Zo verklaarde gisteren een woordvoerder van het OM dat de vrouw was opgesloten om o.a. te onderzoeken of ze niet door familie etc. gedwongen was.

Voor gelovigen begint het leven bij de conceptie, dus laat dat 'levensvatbaar > mens > moord' maar weg.

De meeste mensen op deze aardkloot die zo hard roepen dat abortus moord is zijn dezelfden die aan het beëindigen van al wat langer bestaand leven in het geheel niet zwaar tillen. Een voor mij altijd bizar en onbegrijpelijk gegeven, dat aan hun oprechtheid doet twijfelen. Iwozzent referring to you.

Ff juridisch: een daad begaan in een land waar die daad legaal is is geen misdrijf in Nederland, en een Nederlander kan er dan ook in Nederland niet voor vervolgd worden, hoorde ik vorige week een hoogleraar verklaren.

In Spanje zijn latere abortussen toegestaan in geval van zeer ernstige psychische nood bij de vrouw. De zaak wordt momenteel door de Spaanse justitie onderzocht. Ook als er dan sprake blijkt van illegale abortus wordt in Spanje gewoonlijk alleen de uitvoerder berecht en evt. gestraft, niet de vrouw.

Als NL deze vrouw wil gaan vervolgen is justitie roomser dan de paus en overtreedt het internationale rechtsregels, of afspraken, dat moet je aan die hoogleraar vragen.

In geval het leven van de vrouw in gevaar is is bij mijn weten late abortus ook in NL niet verboden.

We hebben een christelijke regering ofzo? Dit is nou al de tweede opsluiting van een vrouw ivm. overlijdende foetussen / babies. Bizar.

David
13-12-07, 13:24
Vriend gaf verdachte late abortus aan

DEN BOSCH - De vriend van de vrouw die tot vandaag werd vastgehouden omdat ze een illegale abortus zou hebben ondergaan, heeft haar aangegeven. Hij verklaarde dat zijn vriendin zeven maanden zwanger van hem was, en dat hij erachter was gekomen dat die zwangerschap ineens was afgebroken. Dat blijkt uit een persverklaring van het Openbaar Ministerie in Den Bosch.

De vrouw komt vandaag vrij. Ze mag het land niet verlaten en moet zich beschikbaar houden voor justitie. De raadkamer van de rechtbank in Den Bosch heeft dat woensdag besloten nadat haar advocaat een bezwaarschrift tegen de gevangenhouding van de vrouw had ingediend.

'Doodgeboren kindje'
De 24-jarige vrouw uit Boxtel had haar vriend verteld dat zij in het ziekenhuis was bevallen van een doodgeboren kindje. Dat verhaal bleek niet te kloppen. De vriend ging naar de politie omdat hij zich zorgen maakte en wilde weten wat er met zijn kind was gebeurd. De politie startte een onderzoek. Kort daarna werd de vrouw aangehouden op verdenking van moord op haar kind. Het OM vond dat de vrouw moest worden opgesloten, omdat het onderzoek schade zou kunnen oplopen als ze vrij zou rondlopen. Justitie hield er namelijk vanaf het begin rekening mee dat de verdachte onder druk is gezet om de abortus te laten uitvoeren. Ook zouden anderen haar mogelijk hebben geholpen bij het plegen van de abortus.

Uit het onderzoek is volgens het OM gebleken dat de vrouw, die de Nederlandse en Marokkaanse nationaliteit heeft, op 7 november een abortus heeft laten uitvoeren in de Spaanse abortuskliniek Ginemedex in Barcelona, terwijl zij op die dag ruim 27 weken zwanger was van een gezonde foetus. Die kliniek is inmiddels door de Spaanse autoriteiten gesloten, omdat er illegale abortussen zouden worden uitgevoerd. De wettelijke grens tot wanneer abortus mag worden uitgevoerd, is in Nederland 24 weken en in Spanje 22 weken. De aanhouding van de vrouw in Nederland houdt volgens justitie geen verband met het onderzoek van het Spaanse OM naar abortusklinieken in Barcelona.

Het motief van de verdachte om haar zwangerschap in zo’n laat stadium af te breken zonder haar vriend daarover te informeren, is vooralsnog onduidelijk, aldus het OM. Uit het onderzoek komt naar voren dat de directe omgeving van de vrouw niet de indruk had dat ze ‘aarzelingen’ had over haar zwangerschap.

Vrijlating is opmerkelijk
De vrijlating van de vrouw is opmerkelijk omdat de rechtbank op 28 november besloot tot de verlenging van haar voorarrest met 30 dagen. Ook was de rechtbank akkoord gegaan met het verzoek van het OM om de vrouw vanwege onderzoeksbelang in beperking te stellen, waardoor zij met niemand contact mocht hebben behalve haar advocaat. Justitie heeft zich niet tegen de vrijlating verzet omdat er ‘geen dringend onderzoeksbelang meer is’, aldus de persverklaring van het OM.

De berichtgeving over de aanhouding en detentieomstandigheden van de vrouw leidde tot veel verontwaardigde reacties. Onder meer Women on Waves eiste haar vrijlating. De organisatie, die bekend is van de abortusboot, stuurde een protestbrief aan de top van het OM en aan minister Hirsch Ballin van Justitie.

De advocaat van de vrouw, Caspar Brouwers, is nog niet bereikbaar voor commentaar. Eerder deze week gaf hij aan dat het niet goed gaat met de vrouw en dat ze psychisch lijdt onder haar gevangenschap.

Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/...te_abortus_aan


Wat voor drama is heir aan vooraf gegaan?

mark61
13-12-07, 13:28
Geplaatst door David
De vriend ging naar de politie omdat hij zich zorgen maakte en wilde weten wat er met zijn kind was gebeurd.

Wat is dat voor een griezel? Als ie wil weten wat er gebeurd is moet hij het aan zijn vriendin vragen.

Zijn kind. Zijn bezit?

Thermopylae
13-12-07, 13:45
Vriend wilde blijkbaar kind, familie heeft ook geen druk uitgeoefend.
Zij had in Nederland (al eerder) vruchtafdrijving kunnen laten plaatsvinden. Dan vraag ik mij toch af, wat is er in die laatste weken gebeurd, waardoor zij zich gedwongen zag deze trieste en eenzame reis naar Spanje te ondernemen?

mark61
13-12-07, 13:49
Geplaatst door Thermopylae
Vriend wilde blijkbaar kind, familie heeft ook geen druk uitgeoefend.
Zij had in Nederland (al eerder) vruchtafdrijving kunnen laten plaatsvinden. Dan vraag ik mij toch af, wat is er in die laatste weken gebeurd, waardoor zij zich gedwongen zag deze trieste en eenzame reis naar Spanje te ondernemen?

Vrouwen have been known nogal traag tot een besluit te komen. Misschien was dit een extreem geval.

Rabi'ah.
13-12-07, 14:11
Geplaatst door mark61
Jij weet ook al precies wat er gebeurd is?

Nee, ik geef simpelweg weer wat mijn mening in dezen is.



Geplaatst door mark61

Voor gelovigen begint het leven bij de conceptie, dus laat dat 'levensvatbaar > mens > moord' maar weg.

Nee, in de islam begint het leven pas wanneer de ru7, "ziel" wordt ingeblazen. Over wanneer dat plaatsvindt, zijn de meningen verdeeld. Voor die tijd is abortus toegestaan, daarna is het moord.


Geplaatst door mark61

De meeste mensen op deze aardkloot die zo hard roepen dat abortus moord is zijn dezelfden die aan het beëindigen van al wat langer bestaand leven in het geheel niet zwaar tillen. Een voor mij altijd bizar en onbegrijpelijk gegeven, dat aan hun oprechtheid doet twijfelen. Iwozzent referring to you.

Helemaal mee eens.


Geplaatst door mark61

Ff juridisch: een daad begaan in een land waar die daad legaal is is geen misdrijf in Nederland, en een Nederlander kan er dan ook in Nederland niet voor vervolgd worden, hoorde ik vorige week een hoogleraar verklaren.

Dat klopt niet helemaal. Want als die daad naar NL recht wel een msidrijf is, kan de dader weer wel vervolgd worden. Die hoogleraar heeft het denk ik iets versimpeld.

En ook onder juristen plegen de meningen nogal eens te verschillen. :)


Geplaatst door mark61

In Spanje zijn latere abortussen toegestaan in geval van zeer ernstige psychische nood bij de vrouw. De zaak wordt momenteel door de Spaanse justitie onderzocht. Ook als er dan sprake blijkt van illegale abortus wordt in Spanje gewoonlijk alleen de uitvoerder berecht en evt. gestraft, niet de vrouw.

Dat vind ik dan volkomen onterecht.


Geplaatst door mark61

Als NL deze vrouw wil gaan vervolgen is justitie roomser dan de paus en overtreedt het internationale rechtsregels, of afspraken, dat moet je aan die hoogleraar vragen

Toevallig was dit onderwerp deze week bij ons bij Strafrecht aan de orde. :) Ik zal eens kijken of ik die vakgroep kan mailen.


Geplaatst door mark61

In geval het leven van de vrouw in gevaar is is bij mijn weten late abortus ook in NL niet verboden.

Volgens mij was in dit geval haar leven niet in gevaar.


Geplaatst door mark61

We hebben een christelijke regering ofzo? Dit is nou al de tweede opsluiting van een vrouw ivm. overlijdende foetussen / babies. Bizar.

Hoezo bizar? Het is toch niet meer normaal dat aan ieder leven evenveel waarde wordt gehecht, ook als het een baby is?

Fyi heb ik van nabij een geval meegemaakt van een baby die met 24 weken is geboren.

Dat is gewoon echt al een mens, met alles erop en eraan, die na evt. een paar weken couveuse volkomen levensvatbaar is. Het leven van zo'n kind be-eindigen is dan ook geen abortus meer, maar moord.

Hopelijk zal je het me niet kwalijk nemen dat ik dit zeg, maar ik heb het idee dat jij hier een beetje vanuit de reactie "het opnemen voor de onderdrukte vrouw"/ "vrouw is slachtoffer" reageert. Please correct me if I'm wrong.

Rabi'ah.
13-12-07, 14:14
Geplaatst door mark61


Zijn kind. Zijn bezit?

Sorry hoor, maar nu draaf je door, aangezien een bezittelijk voornaamwoord + kind een volkomen normale uitdrukking is in het Nederlands.

Aangezien hij de father-to-be was, vind ik het niet meer dan logisch dat hij ook een stem wilde in het gebeuren. Iets wat hem ontzegd werd, terwijl het evengoed zijn kind was.

Rabi'ah.
13-12-07, 14:15
Geplaatst door mark61
Lekkere vriend. Aangifte wegens diefstal ofzo?

Weleens gehoord van vaderlgevoelens en het betrekken van de man in deze beslissing?

Rabi'ah.
13-12-07, 14:16
Geplaatst door Thermopylae
Vriend wilde blijkbaar kind, familie heeft ook geen druk uitgeoefend.
Zij had in Nederland (al eerder) vruchtafdrijving kunnen laten plaatsvinden. Dan vraag ik mij toch af, wat is er in die laatste weken gebeurd, waardoor zij zich gedwongen zag deze trieste en eenzame reis naar Spanje te ondernemen?

Dat is een goede vraag.

mark61
13-12-07, 14:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Sorry hoor, maar nu draaf je door,

Sorry hoor, een kind is van 2 personen. Tis niet zo dat de vrouw slechts broedmachine is.

mark61
13-12-07, 14:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Weleens gehoord van vaderlgevoelens en het betrekken van de man in deze beslissing?

Ik vind een 'vriend' en 'vader' die zijn eigen vriendin aangeeft & laat opsluiten volkomen geschift.

Rabi'ah.
13-12-07, 14:28
Geplaatst door mark61
Sorry hoor, een kind is van 2 personen. Tis niet zo dat de vrouw slechts broedmachine is.

Zoals jij het zei klonk het alsof een kind alleen van de vrouw is. En dat beeld wilde ik ff rechtzetten.

Rabi'ah.
13-12-07, 14:30
Geplaatst door mark61
Ik vind een 'vriend' en 'vader' die zijn eigen vriendin aangeeft & laat opsluiten volkomen geschift.

En ik vind dat een vrouw die een levensvatbaar kind buiten medeweten van haar vriend laat aborteren, schandalig (en misschien zelfs crimineel) handelt.

mark61
13-12-07, 14:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, ik geef simpelweg weer wat mijn mening in dezen is.

Dies dan wat voorbarig.


Nee, in de islam begint het leven pas wanneer de ru7, "ziel" wordt ingeblazen. Over wanneer dat plaatsvindt, zijn de meningen verdeeld. Voor die tijd is abortus toegestaan, daarna is het moord.

Oh, nou, wellicht is er dan een wetsschool / geleerde volgens welke dit helemaal geen moord is.


Dat klopt niet helemaal. Want als die daad naar NL recht wel een msidrijf is, kan de dader weer wel vervolgd worden. Die hoogleraar heeft het denk ik iets versimpeld.

Nee, niet. Dat noemde hij expliciet. Is ook volkomen normaal natuurlijk. Als ik, onder voorwaarden, in Duitsland 200 kmh kan rijden, kan de NL justitie mij daar niet voor gaan vervolgen. Etc.


En ook onder juristen plegen de meningen nogal eens te verschillen. :)

Zal best. Dit lijkt me een zaak van ja of nee. Die afspraak, het principe, is er of niet.


Dat vind ik dan volkomen onterecht.

Tsja.


Volgens mij was in dit geval haar leven niet in gevaar.

Jij stelde categorisch dat. Dus geef ik even aan dat.


Hoezo bizar? Het is toch niet meer normaal dat aan ieder leven evenveel waarde wordt gehecht, ook als het een baby is?

Als je een kunstmatig onderscheid maakt tussen een kind van 22 weken en één van 22 weken plus 1 minuut, en het 1 leven noemt en het ander niet, dan wel ja. :cheefbek:

Het is bizar omdat ik er nog nooit in mijn leven van gehoord heb, geaborteerde vrouwen opsluiten in NL. Tis te zot voor woorden.


Fyi heb ik van nabij een geval meegemaakt van een baby die met 24 weken is geboren.

Volgens experts is in het geheel niet vast te stellen hoe oud een foetus precies is.


Dat is gewoon echt al een mens, met alles erop en eraan, die na evt. een paar weken couveuse volkomen levensvatbaar is. Het leven van zo'n kind be-eindigen is dan ook geen abortus meer, maar moord.

Jajaja waarom zet je er niet van die foto's bij. De 'leefbaarheidsgrens' wordt steeds opgerekt, en ligt nu al lang vóór de abortusgrens.


Hopelijk zal je het me niet kwalijk nemen dat ik dit zeg, maar ik heb het idee dat jij hier een beetje vanuit de reactie "het opnemen voor de onderdrukte vrouw"/ "vrouw is slachtoffer" reageert. Please correct me if I'm wrong.

De vrouw als burger is slachtoffer van een hoogst bizarre beslissing haar op te sluiten. Vertel me wanneer dat ooit eerder is gebeurd. Dat heeft met vrouw of man verder niets te maken.

Ik denk dat hier wel zeker een vrouw onderdrukt is, want geen vrouw doet dit voor haar lol / lichtvaardig. Tis krankzinnig nl.. Jij wilt alleen maar straffen en denkt zelfs geen seconde na over wat er mss wel niet aan vooraf zou kunnen zijn gegaan. Bizar vind ik ook dat. Ik spreek je nog wel eens als je zelf in die situatie zit.

mark61
13-12-07, 14:44
http://www.womenonwaves.org/article-1512-en.html

M@riska
13-12-07, 18:02
Geplaatst door Stopnaald
Kweetniet. Ik ken (net als jij, maar daar laat jij je niet door weerhouden) de situatie niet.

Er kan sprake zijn van een vrouw die al veel eerder abortus wilde (misschien zelfs wel anti-conceptie wil gebruiken) maar door haar vriend (???) anderszins gedwongen wordt.

En nou niet gelijk roepen dat zoiets niet voorkomt, ik ken zelf heel nabij een vrouw die ongewenst 5 kinderen heeft. Zoiets is zeer wel mogelijk in een relatie waarbij de vrouw mishandeld en onderdrukt wordt.

Kortom: misschien eerst iets meer feiten afwachten alvorens zo hard van leer te trekken?


Ik ken deze dame, heb zelf 10 jaar in de straat gewoond bij haar.

Maf wijf.

David
13-12-07, 18:16
Geplaatst door M@riska
Ik ken deze dame, heb zelf 10 jaar in de straat gewoond bij haar.

Maf wijf.

Want?

M@riska
13-12-07, 18:38
Geplaatst door David
Want?

Dat lijkt me meer dan duidelijk. :rolleyes:


Van haar vader moest ze de baby laten weghalen. Het was een schande voor de familie.

Desondanks is ze een volwassen mens.

David
13-12-07, 18:41
Geplaatst door M@riska
Dat lijkt me meer dan duidelijk. :rolleyes:


Van haar vader moest ze de baby laten weghalen. Het was een schande voor de familie.

Desondanks is ze een volwassen mens.


Dus haar vader eiste dat ze de baby liet weghalen?

M@riska
13-12-07, 18:55
Geplaatst door David
Dus haar vader eiste dat ze de baby liet weghalen?


Zoals ik heb gehoord wel. Roddels gaan snel en erger rond. Hij zou haar geslagen hebben en meermalen gezegd hebben dat ze die baby niet mocht krijgen, het zou een schande voor de hele familie zijn. Alsof het nu geen schande is. :rolleyes:

Vader moeten ze aanpakken, zijn volwassen dochter echter ook. Ze had ook van huis weg kunnen gaan.

David
13-12-07, 18:57
Geplaatst door M@riska
Zoals ik heb gehoord wel. Roddels gaan snel en erger rond. Hij zou haar geslagen hebben en meermalen gezegd hebben dat ze die baby niet mocht krijgen, het zou een schande voor de hele familie zijn. Alsof het nu geen schande is. :rolleyes:

Vader moeten ze aanpakken, zijn volwassen dochter echter ook. Ze had ook van huis weg kunnen gaan.

Als dit waar is, dan zal die arme meid wel flink onder druk zijn gezet. Daar kan niet iedereen weerstand aan bieden. Makkelijk om te zeggen, ze had thuis weg moeten gaan. In de praktijk blijkt dat echter niet altijd makkelijk te zijn.

Het is een zeer tragische kwestie.

M@riska
13-12-07, 19:57
Geplaatst door David
Als dit waar is, dan zal die arme meid wel flink onder druk zijn gezet. Daar kan niet iedereen weerstand aan bieden. Makkelijk om te zeggen, ze had thuis weg moeten gaan. In de praktijk blijkt dat echter niet altijd makkelijk te zijn.

Het is een zeer tragische kwestie.

Het is een gebekte dame die vaak op straat is met vrienden.

Ze is gebekt genoeg.

knuppeltje
13-12-07, 20:00
Geplaatst door M@riska
Roddels gaan snel en erger rond.

Rabi'ah.
14-12-07, 09:57
Geplaatst door mark61
Dies dan wat voorbarig.

Die bal kan ik dan net zo goed naar jou terugkaatsen. Kom op doe niet zo flauw, dit geldt dan voor al die nieuwsberichten waar we de achtergronden niet van weten. Daarom is dit een discussieforum, je geeft je mening en natuurlijk zoveel mogelijk onderbouwd. Maar toch. Als je iemand een mening wil ontzeggen omdat hij/zij niet alles van de situatie weet, kun je dit forum wel opheffen.



Geplaatst door mark61

Oh, nou, wellicht is er dan een wetsschool / geleerde volgens welke dit helemaal geen moord is.

Nee. Volgens mij zijn alle geleerden het erover eens dat de ru7 iig bij ongeveer 20 weken ingeblazen is.





Geplaatst door mark61


Als je een kunstmatig onderscheid maakt tussen een kind van 22 weken en één van 22 weken plus 1 minuut, en het 1 leven noemt en het ander niet, dan wel ja. :cheefbek:

Dat zogenaamde kunstmatige geldt voor alle leeftijdsgrenzen, maar ergens moet je een grens trekken, anders wordt het juridisch gezien onwerkbaar.


Geplaatst door mark61


Het is bizar omdat ik er nog nooit in mijn leven van gehoord heb, geaborteerde vrouwen opsluiten in NL. Tis te zot voor woorden.

Waarom zot? Omdat een vrouw die abortus pleegt per definitie wel slachtoffer zal zijn?


Geplaatst door mark61

Volgens experts is in het geheel niet vast te stellen hoe oud een foetus precies is.

Dat zal best, maar je moet nogmaals ergens een grens trekken.




Geplaatst door mark61

Jajaja waarom zet je er niet van die foto's bij. De 'leefbaarheidsgrens' wordt steeds opgerekt, en ligt nu al lang vóór de abortusgrens.

Ik heb het nu over dit concrete geval, niet afdwalen. Met die opmerking over die foto's zet je me in de hysterische pro-life hoek, waar ik niet thuishoor.

Het enige wat ik hier doe, is de vanzelfsprekendheid van het goedkeuren van abortus in alle omstandigheden in twijfel trekken.

En ja, mijn eerste post was zwart-wit gesteld, maar dat is niets meer dan een discussietechniek.



Geplaatst door mark61

De vrouw als burger is slachtoffer van een hoogst bizarre beslissing haar op te sluiten. Vertel me wanneer dat ooit eerder is gebeurd. Dat heeft met vrouw of man verder niets te maken.

Ze hadden haar de dagvaarding, gezien alle omstandigheden, idd rustig thuis af kunnen laten wachten. Maar dat er een onderzoek gestart is, vind ik niet meer dan terecht.


Geplaatst door mark61

Ik denk dat hier wel zeker een vrouw onderdrukt is, want geen vrouw doet dit voor haar lol / lichtvaardig. Tis krankzinnig nl..

Dat iemand iets niet lichtvaardig zal doen, maakt die daad nog niet gelegitimeerd. Dat zijn 2 verschillende dingen.


Geplaatst door mark61

Jij wilt alleen maar straffen en denkt zelfs geen seconde na over wat er mss wel niet aan vooraf zou kunnen zijn gegaan. Bizar vind ik ook dat.

Dat er wat aan vooraf zal zijn gegaan, spreekt wat mij betreft voor zich. Het was niet voor niets dat ik de vragen van Thermo terecht vond.

Het enige wat ik wil, is het menselijk leven beschermen en dus ieder leven.

Dat betekent niet dat ik het menselijkerwijs voor die vrouw niet beroerd kan vinden. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Boven sluit ik niet uit dat ze onder zo'n psyschische druk stond, dat ze niet gestraft zal worden.

Maar uitgangspunt is wat mij betreft dat moord niet goedgekeurd kan worden.

Geplaatst door mark61

Ik spreek je nog wel eens als je zelf in die situatie zit.

De situatie waarin mensen terechtkomen , hangt voor een groot deel ook af van de keuzes die ze zelf maken. Wat het idd niet minder beroerd maakt.

Rabi'ah.
14-12-07, 09:58
Geplaatst door David
Als dit waar is, dan zal die arme meid wel flink onder druk zijn gezet. Daar kan niet iedereen weerstand aan bieden.

Juist. En het zal nu aan de rechter zijn om te bepalen of ze aan die druk weerstand had moeten bieden, of dat dat niet van haar gevergd kon worden.

Charlus
14-12-07, 10:35
Geplaatst door Rabi'ah.
<...>Het enige wat ik wil, is het menselijk leven beschermen en dus ieder leven.<...>
Dan ben je tegen de doodstraf in alle gevallen. Opvallend omdat je al meerdere malen hebt aangegeven dat je je laat leiden door Islamitische ethiek, en volgens mij wordt binnen de Islam de doodstraf regelmatig als de aangewezen strafmethode beschouwd.

*Nadia*
14-12-07, 10:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Juist. En het zal nu aan de rechter zijn om te bepalen of ze aan die druk weerstand had moeten bieden, of dat dat niet van haar gevergd kon worden.

Uitstekend gezegd.

Rabi'ah.
14-12-07, 14:03
Geplaatst door Charlus
Dan ben je tegen de doodstraf in alle gevallen. Opvallend omdat je al meerdere malen hebt aangegeven dat je je laat leiden door Islamitische ethiek, en volgens mij wordt binnen de Islam de doodstraf regelmatig als de aangewezen strafmethode beschouwd.

Ik ben inderdaad een principiele tegenstander van de doodstraf. In de islam bestaan verschillende meningen over wel of geen doodstraf. Dus een moslim hoeft daar dus niet automatisch voor te zijn.

mark61
14-12-07, 15:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Juist. En het zal nu aan de rechter zijn om te bepalen of ze aan die druk weerstand had moeten bieden, of dat dat niet van haar gevergd kon worden.

Als het zo is gegaan, zou de prioriteit bij vervolging van de vader moeten liggen.

mark61
14-12-07, 15:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Die bal kan ik dan net zo goed naar jou terugkaatsen. Kom op doe niet zo flauw, dit geldt dan voor al die nieuwsberichten waar we de achtergronden niet van weten. Daarom is dit een discussieforum, je geeft je mening en natuurlijk zoveel mogelijk onderbouwd. Maar toch. Als je iemand een mening wil ontzeggen omdat hij/zij niet alles van de situatie weet, kun je dit forum wel opheffen.

Dit is zo'n bizar verhaal dat extra voorzichtigheid geboden is. Ik heb niet gezegd dat ze niet vervolgd moet worden, behalve dan dat ik op gezag van een expert in twijfel trek of er iets te vervolgen valt gezien de juridische omstandigheden.

Ik vind het voorarrest het bizarst.


Nee. Volgens mij zijn alle geleerden het erover eens dat de ru7 iig bij ongeveer 20 weken ingeblazen is.

Vind je dat zelf niet apart? Hoe dacht je zonder medisch onderzoek vast te stellen wat 20 weken is? Zelfs wetenschappelijk gezien is de leeftijd niet vast te stellen, laat staan de ingeblazenheid.


Dat zogenaamde kunstmatige geldt voor alle leeftijdsgrenzen, maar ergens moet je een grens trekken, anders wordt het juridisch gezien onwerkbaar.

Het blijft onwerkbaar.


Waarom zot? Omdat een vrouw die abortus pleegt per definitie wel slachtoffer zal zijn?

Nope. Omdat het nooit wordt gedaan. Omdat er geen gevaar voor herhaling danwel vluchtgevaar is (stel ik me voor). Omdat iemand die zoiets doet tegelijkertijd slachtoffer is.


Ik heb het nu over dit concrete geval, niet afdwalen. Met die opmerking over die foto's zet je me in de hysterische pro-life hoek, waar ik niet thuishoor.

'Moord' is in dit verband een hysterische kwalificatie, in aanmerking genomen dat dezelfde handeling een paar dagen eerder, danwel in een ander land, geen moord is.


Het enige wat ik hier doe, is de vanzelfsprekendheid van het goedkeuren van abortus in alle omstandigheden in twijfel trekken.

Das niet de indruk die ik kreeg.


Ze hadden haar de dagvaarding, gezien alle omstandigheden, idd rustig thuis af kunnen laten wachten. Maar dat er een onderzoek gestart is, vind ik niet meer dan terecht.

Weet ik niet. Zodra blijkt dat het zich in Spanje afspeelde hadden ze op kunnen houden, tenzij de Spaanse justitie iets vroeg. Which not. Zoals het zich nu schijnt te ontwikkelen kunnen ze beter de vader opsluiten.


Boven sluit ik niet uit dat ze onder zo'n psyschische druk stond, dat ze niet gestraft zal worden.

De parallel met de Belgische van Algerijnse afkomst ligt voor de hand.


De situatie waarin mensen terechtkomen , hangt voor een groot deel ook af van de keuzes die ze zelf maken. Wat het idd niet minder beroerd maakt.

Die keuze schijnt er dan dus niet te zijn. Er zijn nogal wat mensen, zo blijkt, die niet in staat zijn zichzelf als individu te zien en ernaar te handelen. Je vraagt je af wat voor opvoeding die mensen, meest vrouwen, krijgen.

mulan
14-12-07, 17:00
Geplaatst door mark61
Ik vind een 'vriend' en 'vader' die zijn eigen vriendin aangeeft & laat opsluiten volkomen geschift.

Nou ik weet niet wat er gebeurd is precies maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij het verhaal van zijn vriendin niet vertrouwde omdat hij wist dat haar familie haar eventueel onder druk zou hebben gezet. Misschien stapte hij dus naar de politie omdat hij het zaakje niet vertrouwde en deed hij dat niet met het idee om zijn vriendin achter slot en grendel te krijgen. Stel er was al een strijd gaande tussen hem en de familie...met haar er tussenin ofzo. Is dat al gezegd enzo..Ik weet het ook niet. Beetje vreemd verhaal en tragisch.

Ourzazate
14-12-07, 22:06
Geplaatst door David
Als dit waar is, dan zal die arme meid wel flink onder druk zijn gezet. Daar kan niet iedereen weerstand aan bieden. Makkelijk om te zeggen, ze had thuis weg moeten gaan. In de praktijk blijkt dat echter niet altijd makkelijk te zijn.


Arme meid? Nadat ze haar eigen kind heeft vermoord???

Daar is niets arms aan. Je vermoordt je eigen kind niet al zet je eigen je vader een pistool op je hoofd. Dat doe je gewoon niet.

En het betreft hier een islamitische familie, dit is al helemaal ten strengste verboden: abortus plegen. De enige oplossing was direct trouwen met die Nederlandse jongen.

Gedane zaken nemen geen keer, als je wijfs genoeg bent om je benen keer op keer te spreiden dan moet je ook wijfs genoeg zijn om als er een koter in ontwikkeling komt je verantwoordelijkheid te nemen en dat betekent niet vermoorden.

Ik hoop dat die vader ook aansprakelijk wordt gesteld en hem medeplichtigheid tot moord dan wel aanzetten tot moord ten laste kan worden gesteld.

Mijn God, zowel die meid als die vader gaan zwaar lijden in het hiernamaals...:jammer:.

ps: Weggaan, verdwijnen kan ALTIJD. De wereld is groot genoeg.

mark61
15-12-07, 11:23
Geplaatst door Ourzazate
ps: Weggaan, verdwijnen kan ALTIJD. De wereld is groot genoeg.

Ik vind niet dat je getuigt van veel psychologisch inzicht danwel inzicht in 'hoe dat gaat.'

David
15-12-07, 11:30
Geplaatst door mark61
Ik vind niet dat je getuigt van veel psychologisch inzicht danwel inzicht in 'hoe dat gaat.'

Eerder een moralistische mededeling over hoe het zou moeten gaan. :moe:

mark61
15-12-07, 11:32
Geplaatst door David
Eerder een moralistische mededeling over hoe het zou moeten gaan. :moe:

Das altijd makkelijk, van de zijlijn roepen. Terwijl je precies weet hoe de verhoudingen in veel gezinnen liggen, en wat daar zich afspeelt.

David
15-12-07, 11:35
Geplaatst door mark61
Das altijd makkelijk, van de zijlijn roepen. Terwijl je precies weet hoe de verhoudingen in veel gezinnen liggen, en wat daar zich afspeelt.

Precies. Ik heb het idee dat mensen hier de dame in kwestie keihard veroordelen om even te benadrukken hoe moreel hoogstaand ze zelf wel niet zijn.

mark61
15-12-07, 11:41
Geplaatst door David
Precies. Ik heb het idee dat mensen hier de dame in kwestie keihard veroordelen om even te benadrukken hoe moreel hoogstaand ze zelf wel niet zijn.

Onder voorbijgaan aan de alledaagse werkelijkheid die ze maar al te goed kennen. Op de een of andere manier treft de flak dan altijd in de eerste plaats de vrouw / het meisje in kwestie, madonna & hoer enzo.

Even ervan uit gaande dat dit een voorbeeld is van een verschijnsel dat ik wel vaker heb gezien.

David
15-12-07, 11:50
Geplaatst door mark61
Onder voorbijgaan aan de alledaagse werkelijkheid die ze maar al te goed kennen. Op de een of andere manier treft de flak dan altijd in de eerste plaats de vrouw / het meisje in kwestie, madonna & hoer enzo.

Even ervan uit gaande dat dit een voorbeeld is van een verschijnsel dat ik wel vaker heb gezien.


Precies.

knuppeltje
15-12-07, 12:05
Geplaatst door Ourzazate
Arme meid? Nadat ze haar eigen kind heeft vermoord???

Daar is niets arms aan. Je vermoordt je eigen kind niet al zet je eigen je vader een pistool op je hoofd. Dat doe je gewoon niet.

En het betreft hier een islamitische familie, dit is al helemaal ten strengste verboden: abortus plegen. De enige oplossing was direct trouwen met die Nederlandse jongen.

Gedane zaken nemen geen keer, als je wijfs genoeg bent om je benen keer op keer te spreiden dan moet je ook wijfs genoeg zijn om als er een koter in ontwikkeling komt je verantwoordelijkheid te nemen en dat betekent niet vermoorden.

Ik hoop dat die vader ook aansprakelijk wordt gesteld en hem medeplichtigheid tot moord dan wel aanzetten tot moord ten laste kan worden gesteld.

Mijn God, zowel die meid als die vader gaan zwaar lijden in het hiernamaals...:jammer:.

ps: Weggaan, verdwijnen kan ALTIJD. De wereld is groot genoeg.

Iemand die mans genoeg is zet niet 'Onzijdig ?' onder zijn nick.

Ourzazate
15-12-07, 21:19
Geplaatst door mark61
Ik vind niet dat je getuigt van veel psychologisch inzicht danwel inzicht in 'hoe dat gaat.'

Hoe wat gaat? Je eigen kind killen??? Als je zo sterk in je schoenen staat om als moslima je eigen kind te vermoorden dan ben je ook sterk genoeg om creatief te zijn en ergens in het buitenland een leven op te zetten...:).



Geplaatst door David
Precies. Ik heb het idee dat mensen hier de dame in kwestie keihard veroordelen om even te benadrukken hoe moreel hoogstaand ze zelf wel niet zijn.

Moreel hoogstaand is niemand hier en Ourzazate zeker niet, maar je gaat je eigen kind niet vermoorden. Het is nu eenmaal verwekt so deal with it. En dan zijn er altijd andere opties dan moord. Mark had het over psychologie. Nou, ik kan je vertellen dat iemand die abortus pleegt (in het bijzonder in een laat stadium zoals die heks deed) er voor de rest van haar leven psychisch letsel aan over houdt.

Ourzazate
15-12-07, 21:22
Geplaatst door knuppeltje
Iemand die mans genoeg is zet niet 'Onzijdig ?' onder zijn nick.

Ach, jouw nick laat zich ook weinig onbetuigd als het mannelijkheid betreft...:).

knuppeltje
15-12-07, 21:31
Geplaatst door Ourzazate
Ach, jouw nick laat zich ook weinig onbetuigd als het mannelijkheid betreft...:).

Je fixatie is weer duidelijk.

Rabi'ah.
16-12-07, 13:11
Nog even voor de paranoïde lezertjes die in dit bericht weer Marokkanenbashen zien:

Persoonlijk denk ik dat het feit dat die vrouw uit een gemeenschap komt waar (over het algemeen) ongehuwd moederschap als een schande, of zo je wilt, 7shuma beschouwd wordt, een gegeven is dat absoluut een rol gespeeld zal hebben bij haar wilsbesluit.

Het is 1 van de relevante omstandigheden van het geval en dus niet meer dan logisch dat dat wordt betrokken in het betoog van de advocaat. Als ik haar advocaat was geweest, had ik precies hetzelfde gedaan en evt. nog aangevoerd dat die 7shuma-cultuur bij haar tot pyshische nood had geleid.

Dat heeft niets met Marokkanenbashen te maken, maar met een reëele juridische redeneertrant en je tot het uiterste inzetten voor je cliënt, hetgeen de taak is van iedere strafrechtsadvocaat.

Overigens denk ik dat weldegelijk sprake is van moord, aangezien dat kindje al levensvatbaar is en ze die abortus dus ver over de toegestane datum heeft laten plegen.

Naar Nederlands recht wordt kindermoord lichter dan moord bestraft, als de moeder heeft gehandeld uit vrees voor ontdekking van haar bevalling. (Wat i.c. beslist het geval is)

Verder zou ze zich nog kunnen beroepen op psyhsiche overmacht. Maar uiteindelijk is het aan de rechter om te bepalen of ze aan de druk vanuit haar omgeving weerstand had moeten bieden, of dat dat niet van haar gevergd kon worden.

mark61
16-12-07, 13:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Overigens denk ik dat weldegelijk sprake is van moord, aangezien dat kindje al levensvatbaar is en ze die abortus dus ver over de toegestane datum heeft laten plegen.

Naar Nederlands recht wordt kindermoord lichter dan moord bestraft, als de moeder heeft gehandeld uit vrees voor ontdekking van haar bevalling. (Wat i.c. beslist het geval is)

Verder zou ze zich nog kunnen beroepen op psyhsiche overmacht. Maar uiteindelijk is het aan de rechter om te bepalen of ze aan de druk vanuit haar omgeving weerstand had moeten bieden, of dat dat niet van haar gevergd kon worden.

Allereerst moet worden bedacht of de Nederlandse justitie bevoegd is op te treden.

Rabi'ah.
16-12-07, 13:21
Geplaatst door Ourzazate
Arme meid? Nadat ze haar eigen kind heeft vermoord???

Jawel. Want ondanks dat haar daad natuurlijk fout was, kun je menselijkerwijs nog wel compassie met haar hebben als mens. Dat wil overigens niet zeggen, dat je niet kan vinden dat ze gestraft moet worden. Dat zijn 2 verschillende dingen.


Geplaatst door Ourzazate

Daar is niets arms aan. Je vermoordt je eigen kind niet al zet je eigen je vader een pistool op je hoofd. Dat doe je gewoon niet.

In principe ben ik het met je eens, maar psychische nood kan er weldegelijk toe leiden dat mensen niet meer tot rationele besluiten in staat zijn. Of dat i.c. het geval is, staat ter beoordeling aan een getuige-deskundige.


Geplaatst door Ourzazate

En het betreft hier een islamitische familie, dit is al helemaal ten strengste verboden: abortus plegen.

Over abortus bestaat verschil van mening onder de geleerden. Bovendien interesseerde de islam die vader hoogstwaarschijnlijk geen barst, anders had hij zijn eigen kind niet bedreigd.

Het ging weer eens puur om angst voor kleinzielig geroddel, reputatie en schande. En daarvoor zijn mensen bereid om het leven van hun eigen kinderen te verzieken. Als de buren het maar niet weten. :kotsen:

La 7awla wala quwatta illa billah. :jammer:


Geplaatst door Ourzazate

De enige oplossing was direct trouwen met die Nederlandse jongen.

Ja, ik snap ook niet waarom ze dat niet hebben gedaan. O nee, het was een Nederlander, die is natuurlijk per definitie geen geschikte huwelijkspartner. :duim:

:moe:


Geplaatst door Ourzazate

Gedane zaken nemen geen keer, als je wijfs genoeg bent om je benen keer op keer te spreiden dan moet je ook wijfs genoeg zijn om als er een koter in ontwikkeling komt je verantwoordelijkheid te nemen en dat betekent niet vermoorden.

Ben ik in principe ook mee eens, maar de werkelijkheid is niet zo zwart-wit. Overigens begrijp ik nooit waarom mensen er niet eerst voor zorgen dat ze überhaupt niet zwanger raken. Met condooms enzo.



Geplaatst door Ourzazate

Ik hoop dat die vader ook aansprakelijk wordt gesteld en hem medeplichtigheid tot moord dan wel aanzetten tot moord ten laste kan worden gesteld.

Ik ben blij dat je iig de zeer kwalijke rol die die vader heeft gespeeld, niet uitvlakt.

Ik hoop ook voor hem dat diezelfde schaamte en schande waar hij zich zo druk over maakte dat hij bereid was zijn eigen dochter in de vernieling te helpen en medeplichtig te zijn aan de moord op zijn eigen kleinkind, hem zal achtervolgen. :duim:

Sorry hoor, maar ik kan me zo opwinden over dit soort dingen. :mad:

Rabi'ah.
16-12-07, 13:22
Geplaatst door mark61
Allereerst moet worden bedacht of de Nederlandse justitie bevoegd is op te treden.

Ja natuurlijk, dat moet sowieso in iedere strafzaak.

mark61
16-12-07, 13:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja natuurlijk, dat moet sowieso in iedere strafzaak.

Dat hebben ze anders niet bedacht voor ze haar arresteerden en opsloten.

Rabi'ah.
16-12-07, 13:34
Geplaatst door mark61
Dat hebben ze anders niet bedacht voor ze haar arresteerden en opsloten.

De vraag van rechtsmacht wordt pas bij de proforma-zitting behandeld.

Ondertussen wacht ik nog steeds op een reactie van onze grote "coole" held. :rolleyes:

mark61
16-12-07, 15:39
Geplaatst door Rabi'ah.
De vraag van rechtsmacht wordt pas bij de proforma-zitting behandeld.

Ondertussen wacht ik nog steeds op een reactie van onze grote "coole" held. :rolleyes:

You can wait till you drop.

Das gek, eerst iemand opsluiten en dan achteraf bedenken of dat rechtmatig is.

Charlus
16-12-07, 20:57
Geplaatst door Rabi'ah.
<...>Jawel. Want ondanks dat haar daad natuurlijk fout was<...>
Ach ja, natuurlijk. Meteen opsluiten dus.

IbnRushd
16-12-07, 21:41
Geplaatst door Rabi'ah.

Over abortus bestaat verschil van mening onder de geleerden.

Er bestaat geen verschil van mening onder de 'uluma over abortus plegen na zeven maanden (althans onder de vier madhaahib e.d. 'uluma. Van extreme modernisten die bijv. alcohol toestaan enz., daar weet ik niets over). Tenzij je over 'nood' (uitzonderingen) spreekt, maar dat is weer een geheel ander onderwerp.

1973Tanger
16-12-07, 22:02
Geplaatst door IbnRushd
Er bestaat geen verschil van mening onder de 'uluma over abortus plegen na zeven maanden (althans onder de vier madhaahib e.d. 'uluma. Van extreme modernisten die bijv. alcohol toestaan enz., daar weet ik niets over). Tenzij je over 'nood' (uitzonderingen) spreekt, maar dat is weer een geheel ander onderwerp.

Ik neem aan dat abortus en euthanasie in de islam per definitie verboden is? Onrechtmatige ingrepen in de natuur van de Schepper is niet toegestaan. Dat is denk ik de basis, maar ik weet er ook te weinig van om dat te bevestigen.

IbnRushd
16-12-07, 22:27
Geplaatst door 1973Tanger
Ik neem aan dat abortus en euthanasie in de islam per definitie verboden is?

Los van de uitzonderingen (noodgevallen), is het inderdaad verboden.

David
17-12-07, 07:15
Geplaatst door IbnRushd
Los van de uitzonderingen (noodgevallen), is het inderdaad verboden.

Misschien wist die vrouw haar vader dat niet.

mark61
17-12-07, 07:59
Geplaatst door 1973Tanger
Onrechtmatige ingrepen in de natuur van de Schepper is niet toegestaan.

Onrechtmatige ingrepen zijn per definitie verboden. :)

Gek altijd waar mensen de grens leggen. Dan kan je de geneeskunde ook wel afschaffen, das ook een ingreep in de natuur.

Rabi'ah.
17-12-07, 11:08
Geplaatst door IbnRushd
Er bestaat geen verschil van mening onder de 'uluma over abortus plegen na zeven maanden (althans onder de vier madhaahib e.d. 'uluma. .

Ik had het over abortus in het algemeen, niet over zoiets extreems als "abortus" na 7 maanden.

Maar weet jij btw misschien waar de grens voor abortus door de meeste 3ulema gelegd wordt? (Graag met bron)

Rabi'ah.
17-12-07, 11:09
Geplaatst door mark61


Gek altijd waar mensen de grens leggen. Dan kan je de geneeskunde ook wel afschaffen, das ook een ingreep in de natuur.

Natuurlijk niet. Het gaat erom of het noodzakelijk is of niet. En dat je altijd moet kiezen voor het minste van alle kwaden.

Rabi'ah.
17-12-07, 11:10
Geplaatst door David
Misschien wist die vrouw haar vader dat niet.

Ik denk eerder dat het hem geen klap interesseerde.

knuppeltje
17-12-07, 11:40
Geplaatst door 1973Tanger
Ik neem aan dat abortus en euthanasie in de islam per definitie verboden is? Onrechtmatige ingrepen in de natuur van de Schepper is niet toegestaan. Dat is denk ik de basis, maar ik weet er ook te weinig van om dat te bevestigen.

Ook de doodstraf grijpt nogal erg in in de natuur van de schepper, ook amputeren als straf. Toch geloof ik niet dat iedereen dat erg vindt.

1973Tanger
17-12-07, 12:09
Geplaatst door knuppeltje
Ook de doodstraf grijpt nogal erg in in de natuur van de schepper, ook amputeren als straf. Toch geloof ik niet dat iedereen dat erg vindt.

"Onrechtmatige", er zijn uitzonderingen.

knuppeltje
17-12-07, 12:15
Geplaatst door 1973Tanger
"Onrechtmatige", er zijn uitzonderingen.

Tja- wat is onrechtmatig?
Ik denk niet dat ik het rechtmatig vind, daarbij vind ik het ook nog eens mensonwaardig, maar wie ben ik.

1973Tanger
17-12-07, 12:22
Geplaatst door knuppeltje
Tja- wat is onrechtmatig?
Ik denk niet dat ik het rechtmatig vind, daarbij vind ik het ook nog eens mensonwaardig, maar wie ben ik.

Ik had het niet over maatschappelijke gronden. Maar onrechtmatig op religieuze gronden. Hier heb ik het specifiek over een bepaalde wetenschapsgebied (waar ikzelf te weinig vanaf weet). Dat staat daar helemaal los van. Je moet niet alles naar de hier dagelijkse praktijk trekken.

IbnRushd
17-12-07, 13:04
Geplaatst door Rabi'ah.

Maar weet jij btw misschien waar de grens voor abortus door de meeste 3ulema gelegd wordt? (Graag met bron)

A) Na 120 dagen mag er absoluut geen abortus gepleegd worden. Daarover is een duidelijke consensus onder de 'uluma (uitzonderingen daargelaten)(bron) (http://www.islamqa.com/index.php?ref=13319&ln=eng&txt=abortion)

B) Er is wel een verschil van mening wat betreft het afbreken van zwangerschap voor de 120 dagen. The Hanafi school (predominant in Turkey, the Middle East and Central Asia) allows abortions to take place principally until day 120; some jurists restrict this provision to "good cause", e.g. if the mother is still nursing an infant and fears that her milk may run out during the new pregnancy. In aborting up to day 120, the woman commits a mere moral transgression, not a crime. The Shafi school (Southeast Asia, southern Arabia, parts of East Africa) allows abortions to be performed up to day 120. For the Maliki school (prevalent in North and Black Africa) an abortion is permissible with the consent of both parents up to day 40; it is no longer allowed after that. For the Hanbali school (predominant in Saudi Arabia and United Arabic Emirates) abortions are principally prohibited from day 40 onward. (bron) (http://www.islamawareness.net/FamilyPlanning/Abortion/abortion2.html)

1973Tanger
17-12-07, 13:17
Geplaatst door mark61
Onrechtmatige ingrepen zijn per definitie verboden. :)

Gek altijd waar mensen de grens leggen. Dan kan je de geneeskunde ook wel afschaffen, das ook een ingreep in de natuur.

Dat is een rechtmatige ingreep, ook op religieuze gronden. Sprake van overmacht kan een goede reden zijn. De grens/basis waar vandaan in de godsdienst beredeneerd wordt is altijd het verbod.

Rabi'ah.
17-12-07, 13:50
Geplaatst door IbnRushd
A) Na 120 dagen mag er absoluut geen abortus gepleegd worden. Daarover is een duidelijke consensus onder de 'uluma (uitzonderingen daargelaten)(bron) (http://www.islamqa.com/index.php?ref=13319&ln=eng&txt=abortion)

[/URL]

Ok, in beginsel is 4 maanden dus de grens.

Dankjewel!

H.P.Pas
17-12-07, 14:01
Geplaatst door 1973Tanger
De grens/basis waar vandaan in de godsdienst beredeneerd wordt is altijd het verbod.

Dat hangt af van de godsdienst in kwestie. Het laatste artikel van de (katholieke) kanonieke wet luidt: "Deze wet mag alleen toegepast worden als dit het leven dient." Hoewel ik over het voorafgaande mijn twijfels heb, schiet het laatste artikel vol in de roos. Doorslaggevend zijn uiteindelijk niet de regeltjes maar het achterliggende doel, dat je middels die regeltjes probeert te bereiken.
Voor wie meent te moeten menen, dat dit een onislamitische gedachte zou zijn: Tariq Ramadan zegt precies hetzelfde.

Ourzazate
17-12-07, 15:02
Geplaatst door David
Misschien wist die vrouw haar vader dat niet.

Die wist dat wel degelijk. Elke volwassen moslim weet dat. Maar precies zoals Rabiah aangaf, sommige mensen vinden hun zogenaamde eer belangrijker dan de menselijke en religieuze gevolgen.

1973Tanger
17-12-07, 15:05
Geplaatst door H.P.Pas
Dat hangt af van de godsdienst in kwestie. Het laatste artikel van de (katholieke) kanonieke wet luidt: "Deze wet mag alleen toegepast worden als dit het leven dient." Hoewel ik over het voorafgaande mijn twijfels heb, schiet het laatste artikel vol in de roos. Doorslaggevend zijn uiteindelijk niet de regeltjes maar het achterliggende doel, dat je middels die regeltjes probeert te bereiken.
Voor wie meent te moeten menen, dat dit een onislamitische gedachte zou zijn: Tariq Ramadan zegt precies hetzelfde.

Abortus en euthanasie bijvoorbeeld dienen niet het leven, maar vernietigen deze, vandaar het verbod als uitgangspunt voor eventuele uitzonderingen binnen strikt religieuze kaders.

Ourzazate
17-12-07, 15:08
Geplaatst door knuppeltje
Ook de doodstraf grijpt nogal erg in in de natuur van de schepper, ook amputeren als straf. Toch geloof ik niet dat iedereen dat erg vindt.

Doodstraf en amputeren als straf gaat niet in tegen de natuur van de schepper.

Als je een kind sexueel misbruikt en daarna vermoordt dan moet het niet zo zijn dat je zoals gebruikelijk in NL 9 jaar krijgt, zowat in een hotel woont, met internet, televisie, waar je mag fitnessen en ook nog eens betaald werk krijgt. Er vervroegd uit mag komen wegens goed gedrag (lachertje) en je daarna kan solliciteren naar een baan als concierge op een basisschool. Niemand die ingrijpt, niemand die wat doet.

De enige oplossing voor zulke mensen is de doodstraf en daarmee maak je heel wat mensen blij en bespaar je heel wat kinderen misselijkmakend leed.

knuppeltje
17-12-07, 15:13
Geplaatst door 1973Tanger
Ik had het niet over maatschappelijke gronden. Maar onrechtmatig op religieuze gronden. Hier heb ik het specifiek over een bepaalde wetenschapsgebied (waar ikzelf te weinig vanaf weet). Dat staat daar helemaal los van. Je moet niet alles naar de hier dagelijkse praktijk trekken.

Mwa- ik trok het eigelijk meer naar m'n eigen idee erover, maar gelukkig denken er hier heel veel zo over. Relegie vind ik in zoiets totaal nier relevant. Een beetje fatsoenlijk strafrecht wel.

Ourzazate
17-12-07, 15:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Ok, in beginsel is 4 maanden dus de grens.

Dankjewel!

Er is geen grens!

Als de zaadcel en eicel elkaar gevonden hebben dan mag er vanaf het moment dat zich een foetus begint te ontwikkelen geen abortus worden gepleegd. Doe je dat wel dan is het een misdaad en de ernst dan die misdaad wordt steeds groter naarmate de foetus zich verder begint te ontwikkelen en bereikt zijn hoogtepunt nadat zich in de foetus de ziel heeft genesteld.

Uitzondering: als het leven van de moeder in gevaar is.

knuppeltje
17-12-07, 15:28
Geplaatst door Ourzazate
Doodstraf en amputeren als straf gaat niet in tegen de natuur van de schepper.

Als je een kind sexueel misbruikt en daarna vermoordt dan moet het niet zo zijn dat je zoals gebruikelijk in NL 9 jaar krijgt, zowat in een hotel woont, met internet, televisie, waar je mag fitnessen en ook nog eens betaald werk krijgt. Er vervroegd uit mag komen wegens goed gedrag (lachertje) en je daarna kan solliciteren naar een baan als concierge op een basisschool. Niemand die ingrijpt, niemand die wat doet.

De enige oplossing voor zulke mensen is de doodstraf en daarmee maak je heel wat mensen blij en bespaar je heel wat kinderen misselijkmakend leed.

Ik verbaas me er altijd weer over dat mensen zo goed weten wat wel of niet volgens de schepper goed is.
De meningen zijn daarover zo verdeeld- dat het beter zou passen om daar heel voorzichtig mee te zijn volgens mij.
Ik zou in ieder geval het strafrecht er niet op baseren.
Voor het bepalen van een strafmaat hebben we geen religieuse regels nodig om dar strafrecht een beetje fatsoenlijk te laten verlopen. Ook zonder die religieuse regels wordt de strafmaat voortdurend onder de loep genomen.
Ook al lijkt het misschien nog lang niet volgens je zin, dan nog geldt gelukkig niet de mening van de straat als norm.
De geschiedenis heeft genoeg geleerd wat het kan betekenen als dat gebeurt. Laat allerlij deskundigen er maar naar kijken, en als je het er niet mee eens bent- richt dan maar een politieke partei op.

H.P.Pas
17-12-07, 15:38
Geplaatst door 1973Tanger
Abortus en euthanasie bijvoorbeeld dienen niet het leven, maar vernietigen deze, vandaar het verbod als uitgangspunt voor eventuele uitzonderingen binnen strikt religieuze kaders.

Dat laat ik even voor wat het is maar wat vind je van het katholieke uitgangspunt: Regels hebben een doel; als het doel niet gediend wordt door gehoorzaamheid aan de regel mag je de regel niet toepassen ?

Het oude Binnenaanvarings-reglement zei overigens hetzelfde:
BAR, laatste artikel: 'Eenieder is verplicht van dit reglement af te wijken als goed zeemanschap dat vereist'

H.P.Pas
17-12-07, 15:39
Geplaatst door Ourzazate
Er is geen grens!

Als de zaadcel en eicel elkaar gevonden hebben dan mag er vanaf het moment dat zich een foetus begint te ontwikkelen geen abortus worden gepleegd. Doe je dat wel dan is het een misdaad en de ernst dan die misdaad wordt steeds groter naarmate de foetus zich verder begint te ontwikkelen en bereikt zijn hoogtepunt nadat zich in de foetus de ziel heeft genesteld.

Uitzondering: als het leven van de moeder in gevaar is.

Says who ?

mark61
17-12-07, 15:43
Geplaatst door H.P.Pas
Says who ?

Orakel Ourza. Helemaal in zijn eentje.

Coolassprov MC
17-12-07, 15:46
Geplaatst door H.P.Pas
Says who ?

Wijven die aboreren moeten gestenigd worden

knuppeltje
17-12-07, 16:17
Geplaatst door Coolassprov MC
Wijven die aboreren moeten gestenigd worden

Jij wilt wel even de stenen leveren zeker?

Joesoef
17-12-07, 17:21
Geplaatst door knuppeltje
Jij wilt wel even de stenen leveren zeker?


Nah, ik lever de stenen : www.stoneforstoning.com .

sjaakie
17-12-07, 21:23
Geplaatst door sjaakie
106 Teletekst wo 12 dec
***************************************
Vrouw na late abortus Spanje vrij

***************************************
` Een 24-jarige vrouw uit Boxtel die in
Spanje een mogelijk illegale abortus
onderging,komt voorlopig vrij.Ze zat
ruim drie weken in voorarrest.Justitie
gaat wel verder met het onderzoek.

De vrouw werd opgepakt op verdenking
van moord nadat haar vriend aangifte
had gedaan.Volgens justitie was ze meer
dan 27 weken zwanger.In Nederland is de
wettelijke abortusgrens 24 weken en in
Spanje 22 weken.De zwangerschap werd
afgebroken in de omstreden privékliniek
Ginemedex in Barcelona.

Het is de eerste keer dat in Nederland
een vrouw is opgepakt voor een te laat
uitgevoerde abortus in het buitenland.
***************************************

Voordat er weer iemand begint over het smeren van uitwerpselen:

Dit was de nieuwswaarde :

Het is de eerste keer dat in Nederland
een vrouw is opgepakt voor een te laat
uitgevoerde abortus in het buitenland.
***********************************
****
op dat moment was er nog niets bekend over de achtergrond
van betrokkene



http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=235364