PDA

Bekijk Volledige Versie : Plasterk!!! Schiet deze kunstenaar en vrije woord prediker te hulp...



Wizdom
13-12-07, 19:36
Nepbomkunstenaar vraagt steun Plasterk

Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: donderdag 13 december 2007 @ 13:42
Niek Verschoor weigert justitie toestemming te geven zijn in beslag genomen kunstwerken te vernietigen. De kunstenaar ontregelde begin september de binnenstad van Gorinchem met nepbommen op de gevel van het plaatselijke museum.

Mocht het tot een rechtszaak komen dan wil hij PvdA-minister Ronald Plasterk (Cultuur) oproepen als getuige-deskundige. Dat heeft Verschoor in een open brief aan de minister laten weten. Hij vraagt Plasterk in zijn schrijven ''pal te staan voor de vrijheid van de kunst en de kunstenaars''. ''Ik sta achter mijn werk, ik kan en wil geen afstand doen van mijn kunstwerken'', aldus Verschoor.

Duizenden bezoekers van de Gorinchemse Zomerfeesten en tientallen bewoners moesten begin september in allerijl rond middernacht de binnenstad verlaten, nadat op het dak van het Gorcums Museum een verdacht pakketje was gevonden. De Explosieve Opruimings Dienst constateerde pas twee uur later dat het om een nepbom ging. De kunstenaar wilde volgens het museum aandacht besteden aan de chaos die ontstaat als ergens een verdacht pakketje wordt gevonden.

De kunstwerken zijn verwijderd en in beslag genomen en moeten nu worden vernietigd. De kunstenaar heeft aangegeven daar nooit mee akkoord te zullen gaan.

David
13-12-07, 19:38
Dat kunstwerk vernietigen is inderdaad onzin. Hang het netjes in een glazen vitrine in een museum, met een keurig bordje met uitleg er bij. Bommen en bommeldingen zijn tenslotte een veelvoorkomend iets in deze tijd, het is logisch dat kunstenaars daar iets mee willen doen.

Plasterk! Zeg er wat van!

Goed punt, Wizdom!