PDA

Bekijk Volledige Versie : Klacht van GAIA tegen rituele thuisslachter



Marsipulami
20-12-07, 18:11
Klacht van GAIA tegen Limburgse rituele thuisslachter


Dierenrechtenorganisatie GAIA dient een klacht in bij het parket van Hasselt tegen een illegale rituele thuisslachter in het Limburgse Heusden-Zolder. GAIA dient ook klacht in bij het Comité P. wegens de lakse houding van de politie.
Dat heeft GAIA donderdag bekendgemaakt.

In Heusden-Zolder zou een man rond 11.00 uur thuis een schaap hebben geslacht. GAIA kreeg hierover een melding van iemand die met zijn gsm foto's maakte van het geslachte schaap. Er zijn ook foto's van iemand die het slachtafval in een hok in de tuin gooit en stukken vlees in de auto legt.

"Vier verschillende mensen, die getuige waren van het gebeuren, belden meerdere keren naar de politie maar ze werden telkens met een kluitje in het riet gestuurd", klaagt GAIA. Uiteindelijk is de politie nooit komen opdagen, hoewel het politiekantoor zich op een honderdtal meter van de plaats van de inbreuk bevindt, weet de organisatie. "Een politiewagen reed twee keer voorbij zonder te stoppen". GAIA is niet te spreken over de lakse houding van de plaatselijke politie en zal niet enkel de burgemeester hierover aanspreken, maar ook klacht indienen bij het comité P.

Uit een telefonische steekproef van GAIA bij een 70-tal steden en gemeenten in Vlaanderen blijkt dat ongeveer de helft voorzieningen treft voor rituele slachtingen. Zowat 30 procent heeft of verwijst naar een tijdelijke slachtinrichting of een slachthuis, maar communiceert er niet of te weinig over, wat mogelijk bijdraagt tot illegale thuisslachtingen.

Slechts een handvol gemeenten of steden, 5 procent, neemt ook initiatieven om schenkingen aan te moedigen in plaats van te slachten.

"In een kleine 15 procent van de gevallen is de situatie zorgwekkend of is alleszins het risico op verboden rituele thuisslachtingen reëel", zegt GAIA. Volgens de dierenrechtenorganisatie is daar geen tijdelijke slachtinrichting, geen communicatie over hoe het wettelijk moet verlopen of verkeerde informatie.

In Charleroi, waar voor een ware toeloop werd gevreesd na het verbod van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen om rituele slachtingen uit te voeren in de tijdelijke slachtplaats van Marchienne-au-Pont, bleef het behoorlijk rustig. Het slachthuis in Charleroi moest de dagelijkse activiteiten combineren met de rituele slachtingen.

Joesoef
20-12-07, 18:19
En, wat had jij vandaag op je bord liggen mars :chef:

Marsipulami
20-12-07, 18:26
Geplaatst door Joesoef
En, wat had jij vandaag op je bord liggen mars :chef:

Een grote brok schapenvlees met olijven en pruimen, cadeau gekregen van mijn Marokkaanse buurman.

Joesoef
20-12-07, 18:36
Geplaatst door Marsipulami
Een grote brok schapenvlees met olijven en pruimen, cadeau gekregen van mijn Marokkaanse buurman.


Heb helaas geen Marokkaanse buren. Van mij mogen ze hun gang gaan in hun schuur/ tuin oid. Dood vlees is dood vlees, waar het ook vandaan komt.

Marsipulami
20-12-07, 18:42
Geplaatst door Joesoef
Heb helaas geen Marokkaanse buren. Van mij mogen ze hun gang gaan in hun schuur/ tuin oid. Dood vlees is dood vlees, waar het ook vandaan komt.

Het is nog maar enkele decennia geleden dat de gemiddelde autochtoon ook kippen, varkens en dies meer zat te slachten in zijn achtertuin. Dat heeft duizenden jaren goed gegaan. Het is niet nodig om thuisslachtingen te verbieden. Maar ik vind het comfortabeler om gewoon naar de slager te gaan.