PDA

Bekijk Volledige Versie : "Grote kans dat asteroïde inslaat op Mars"



IbnRushd
21-12-07, 15:20
"Grote kans dat asteroïde inslaat op Mars"

vrijdag 21 december 2007

Amerikaanse astronomen hebben aangekondigd dat een asteroïde op weg is naar de planeet Mars en dat er een "ongewoon grote" kans bestaat dat de asteroïde onze buurplaneet in januari zal raken.

Wetenschappers van NASA hebben berekend dat de kans 1 op 75 is dat de Rode Planeet op 30 januari geraakt wordt door de asteroïde. "Voor zo een cijfer gaan we tegen even rechter in onze stoel zitten", zegt astronoom Steve Chesley in het Amerikaanse dagblad Los Angeles Times, "Normaal gezien zijn wij gewoon om te gaan met kansen als 1 op een miljoen."

Wetenschappers zijn er nog nooit in geslaagd de inslag van asteroïde te bekijken. De inslag zou een grote stofwolk veroorzaken, die met telescopen van op aarde moet te zien zijn. Daarom hopen de wetenschappers dat de asteroïde haar doel ook zal raken. "Normaal gezien hopen we dat asteroïdes niet inslaan, zeker als ze de aarde in het vizier hebben, maar deze keer moedigen we de inslag toch aan", aldus Chesley.

De asteroïde met de naam 2007 WD5 heeft een doorsnede van zo'n 48 meter.

Bron: HLN

H.P.Pas
21-12-07, 17:37
Geplaatst door IbnRushd

Wetenschappers zijn er nog nooit in geslaagd de inslag van asteroïde te bekijken.


On 1994 July 16-22, over twenty fragments of comet Shoemaker-Levy 9 collided with the planet Jupiter. The comet, discovered the previous year by astronomers Carolyn and Eugene Shoemaker and David Levy, was observed by astronomers at hundreds of observatories around the world as it crashed into Jupiter's southern hemisphere. This Web site (http://seds.lpl.arizona.edu/sl9/sl9.html) is here to provide some of the images taken by amateur and professional astronomers before, during, and after the events, and to provide more information on this historic event.

Witte78
21-12-07, 18:08
Geplaatst door H.P.Pas
On 1994 July 16-22, over twenty fragments of comet Shoemaker-Levy 9 collided with the planet Jupiter. The comet, discovered the previous year by astronomers Carolyn and Eugene Shoemaker and David Levy, was observed by astronomers at hundreds of observatories around the world as it crashed into Jupiter's southern hemisphere. This Web site (http://seds.lpl.arizona.edu/sl9/sl9.html) is here to provide some of the images taken by amateur and professional astronomers before, during, and after the events, and to provide more information on this historic event.

Weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij zit er een verschil tussen asteroide en komeet.

Marsipulami
22-12-07, 10:55
Geplaatst door IbnRushd
"Grote kans dat asteroïde inslaat op Mars"



Dan zal ik moeten oppassen. :fplet:

Bofko
22-12-07, 13:10
Geplaatst door Witte78
Weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij zit er een verschil tussen asteroide en komeet.

Kometen zijn van ijs, gas en stof en hebben een staart van miljoenen kilometers.. Ze zijn afkomstig van buiten ons zonnestelsel.
Asteroiden zijn 'kleine planeten' met meestal een vaste materie die om de zon draaien in ons zonnestelsel. 99% bevindt zich tussen Mars en Jupiter. Waarschijnlijk zijn het restanten van een ooit geexplodeerde planeet.

Olive Yao
22-12-07, 13:18
Geplaatst door Bofko
Kometen zijn van ijs, (...)
Hoe koud is het in het heelal "uit de zon"? - bijvoorbeeld in de schaduw van Jupiter, of op grotere afstand van de zon dan Pluto? Hoe koud is het in het heelal zonder warmtebron?

Bofko
22-12-07, 13:34
Geplaatst door Olive Yao
Hoe koud is het in het heelal "uit de zon"? - bijvoorbeeld in de schaduw van Jupiter, of op grotere afstand van de zon dan Pluto? Hoe koud is het in het heelal zonder warmtebron?

Aan temperatuur is een absolute ondergrens van -273 graden celsius. Dus ik denk daar net boven.Maar dat is niet meer dan een educated guess.
Er is geen (bekende) bovengrens aan temperatuur.

Olive Yao
24-12-07, 15:02
Geplaatst door Bofko
Aan temperatuur is een absolute ondergrens van -273 graden celsius. Dus ik denk daar net boven. Maar dat is niet meer dan een educated guess.
Er is geen (bekende) bovengrens aan temperatuur.
Interessant, die absolute ondergrens. Wat is de oorzaak van het minimum? Betekent het dat moleculen van een stof dan niet minder in beweging kunnen zijn?

mark61
24-12-07, 15:14
Geplaatst door Olive Yao
Interessant, die absolute ondergrens. Wat is de oorzaak van het minimum? Betekent het dat moleculen van een stof dan niet minder in beweging kunnen zijn?

Het absolute nulpunt is de temperatuur van 0 kelvin of van -273,15 °C.

Atomen gaan langzamer trillen naarmate de temperatuur lager wordt. Bij het absolute nulpunt, wordt vaak geleerd, zouden de atomen volledig stilstaan. Vanuit het oogpunt van de klassieke mechanica is dat juist, maar vanuit het oogpunt van de kwantummechanica is dat niet juist: er blijft altijd nog een nulpuntsbeweging over. Deze nulpuntsbeweging wordt verklaard door de onzekerheidsrelatie van Heisenberg, een elementair principe van de kwantummechanica.

Het absolute nulpunt is de laagste temperatuur die mogelijk is. Het is onmogelijk deze temperatuur te bereiken, maar met het voortgaan van de techniek kan het absolute nulpunt wel steeds dichter worden genaderd; men spreekt over millikelvin- of microkelvintemperaturen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Absolute_nulpunt

Tis trouwens -273,18, had ik geleerd :cheefbek:

Bofko
24-12-07, 15:31
Geplaatst door Olive Yao
Interessant, die absolute ondergrens.

Yep. Vragen naar temperaturen kouder dan -273,18 is van dezelfde orde als vragen naar wat er voor de big bang was. :roker:

Bar
24-12-07, 15:59
Geplaatst door Bofko
Yep. Vragen naar temperaturen kouder dan -273,18 is van dezelfde orde als vragen naar wat er voor de big bang was. :roker:

Welke temperatuur ervaart men als men de hand steekt in een ruimte die extreem hoog vacuum is getrokken?

ronald
24-12-07, 16:38
Geplaatst door Marsipulami
Dan zal ik moeten oppassen. :fplet:


Ach....de kans dat je voor een tweede keer door een asteroïde wordt geraakt is wel heel klein... :nerd:

ronald
24-12-07, 16:41
Geplaatst door Bar
Welke temperatuur ervaart men als men de hand steekt in een ruimte die extreem hoog vacuum is getrokken?


Als je naar een natuurkundig lab gaat van een van de universiteiten kun je voelen hoe koud vloeibaar stikstof (-196) of vloeibaar helium (-269) is. Lijkt me gewoon zo koud als je ooit hebt ervaren. De gevolgen kunnen wel groter zijn.

Witte78
24-12-07, 16:56
Geplaatst door Bar
Welke temperatuur ervaart men als men de hand steekt in een ruimte die extreem hoog vacuum is getrokken?

Dat hangt er van af of er een warmtebron in de buurt is. Stralings warmte heeft, in tegenstelling to convectie, geen fysiek medium nodig. Een voorbeeld is zonlicht dat door vacuum naar de aarde komt. Een ander voorbeeld is een kampvuurtje wanneer het vriest. Je hebt het toch warm, terwijl de lucht om je heen onder nul is.

1973Tanger
24-12-07, 17:02
Geplaatst door ronald
Als je naar een natuurkundig lab gaat van een van de universiteiten kun je voelen hoe koud vloeibaar stikstof (-196) of vloeibaar helium (-269) is. Lijkt me gewoon zo koud als je ooit hebt ervaren. De gevolgen kunnen wel groter zijn.

Je hand valt uiteen als glas aan diggelen.

Bar
24-12-07, 17:06
Geplaatst door ronald
Als je naar een natuurkundig lab gaat van een van de universiteiten kun je voelen hoe koud vloeibaar stikstof (-196) of vloeibaar helium (-269) is. Lijkt me gewoon zo koud als je ooit hebt ervaren. De gevolgen kunnen wel groter zijn.

Klein misverstand.
Het gaat om de vraag wat je voelt in een ruimte zonder moleculen, qua temperatuur. Of specifieker: wat is eigenlijk theoretisch het verschil tussen bijna 'stilstaande' moleculen (jouw vloeibare stikstof) en geen moleculen. Ik neem aan dat dit laatste niet koud aanvoelt, maar is dat dan omdat er geen geleidend medium is (zoals de vloeibare stikstof, of iets anders)? Indien dat zo zou zijn is het dus dezelfde situatie als in het heelal-vacuum. Derhalve is het dan onjuist te stellen dat het in het heelal-vacuum, in de schaduw van een planeet, heel erg koud is.
De temperatuur van 3 Kelvin in het heelal zou dan alleen maar een definitie zijn op basis van stralingsdruk als restant van de big bang.

Maar op de langere duur zou dan door stralingsafgifte de moleculaire beweging afnemen naar het niveau dat hoort bij 3 K, denk ik...

rja
25-12-07, 01:47
Geplaatst door IbnRushd
De asteroïde met de naam 2007 WD5 heeft een doorsnede van zo'n 48 meter.

Ik vind al het verdomd knap, dat ze zo'n kleine asteroïde van 48 meter, al kunnen zien.

Als die op Aarde zou vallen, is die al verpulvert als die op de grond is.