PDA

Bekijk Volledige Versie : Sarkozy: Frankrijk is Christelijk



IbnRushd
22-12-07, 13:06
Sarkozy: Frankrijk is Christelijk

zaterdag 22 december 2007

PARIJS (REUTERS) - De Franse president heeft opgeroepen tot een actievere rol voor religie in het openbare leven. Nicolas Sarkozy heeft met zijn oproep een oud Frans taboe, op de strikte scheiding tussen religie en politiek, doorbroken.

Sarkozy, die tweemaal gescheiden is maar zichzelf desondanks 'een culturele katholiek' noemt, wendde donderdag een bezoek aan het Vaticaan aan om te verklaren dat Frankrijk in het christendom is geworteld. Volgens Sarkozy behoren katholieken bovendien een actievere rol in het publieke leven te spelen, omdat geloof betekenis geeft aan het leven.

'Ik behoor tot de katholieke cultuur, de katholieke traditie, het katholieke geloof. Zelfs al ben ik sporadisch praktiserend, toch beschouw ik mezelf als een lid van de katholieke Kerk', schreef Sarkozy al in zijn in november 2004 verschenen boek, waarvan hij deze week een exemplaar overhandigde aan paus Benedictus XVI.

Sarkozy's trip naar Rome, waar de president bovendien een ereteken ontving in de basiliek van Sint-Jan van Lateranen, lokte bij critici aantijgingen uit dat hij de scheiding tussen kerk en staat tracht te verbreken. Hier en daar werd erop gealludeerd dat Sarkozy van religie een politieke kwestie tracht te maken, net als in de Verenigde Staten.

De Parijse krant Le Monde beeldde gisteren in een cartoon op de voorpagina Sarkozy af, gekleed als een bisschop, terwijl de Amerikaanse president George W. Bush een kruis en een Amerikaanse vlag vasthoudt en de paus opbiecht: 'Ik denk dat deze kerel uit is op mijn job.' Het communistische dagblad L'Humanité wierp op dat Sarkozy 'net als een misdienaar' voor de paus had gebogen en dat hij 'al zijn reserves liet varen en zijn status van katholiek heeft gesteld boven die van leider van een seculiere staat.'

Tijdens zijn bezoek aan Rome benadrukte Sarkozy echter tegelijk dat niet aan Frankrijks seculiere karakter kan worden geraakt, en dat niemand er ook maar aan denkt de scheiding tussen kerk en staat op te heffen.

Bron: De Standaard (via nieuwsfeit.nl)

Shemharosh
22-12-07, 15:52
Geplaatst door IbnRushd
Sarkozy: Frankrijk is Christelijk

zaterdag 22 december 2007

PARIJS (REUTERS) - De Franse president heeft opgeroepen tot een actievere rol voor religie in het openbare leven. Nicolas Sarkozy heeft met zijn oproep een oud Frans taboe, op de strikte scheiding tussen religie en politiek, doorbroken.

Sarkozy, die tweemaal gescheiden is maar zichzelf desondanks 'een culturele katholiek' noemt, wendde donderdag een bezoek aan het Vaticaan aan om te verklaren dat Frankrijk in het christendom is geworteld. Volgens Sarkozy behoren katholieken bovendien een actievere rol in het publieke leven te spelen, omdat geloof betekenis geeft aan het leven.

'Ik behoor tot de katholieke cultuur, de katholieke traditie, het katholieke geloof. Zelfs al ben ik sporadisch praktiserend, toch beschouw ik mezelf als een lid van de katholieke Kerk', schreef Sarkozy al in zijn in november 2004 verschenen boek, waarvan hij deze week een exemplaar overhandigde aan paus Benedictus XVI.

Sarkozy's trip naar Rome, waar de president bovendien een ereteken ontving in de basiliek van Sint-Jan van Lateranen, lokte bij critici aantijgingen uit dat hij de scheiding tussen kerk en staat tracht te verbreken. Hier en daar werd erop gealludeerd dat Sarkozy van religie een politieke kwestie tracht te maken, net als in de Verenigde Staten.

De Parijse krant Le Monde beeldde gisteren in een cartoon op de voorpagina Sarkozy af, gekleed als een bisschop, terwijl de Amerikaanse president George W. Bush een kruis en een Amerikaanse vlag vasthoudt en de paus opbiecht: 'Ik denk dat deze kerel uit is op mijn job.' Het communistische dagblad L'Humanité wierp op dat Sarkozy 'net als een misdienaar' voor de paus had gebogen en dat hij 'al zijn reserves liet varen en zijn status van katholiek heeft gesteld boven die van leider van een seculiere staat.'

Tijdens zijn bezoek aan Rome benadrukte Sarkozy echter tegelijk dat niet aan Frankrijks seculiere karakter kan worden geraakt, en dat niemand er ook maar aan denkt de scheiding tussen kerk en staat op te heffen.

Bron: De Standaard (via nieuwsfeit.nl)


hahhaha....en dat zegt een "jood"....dit gast begint trekjes te vertonen van Hitler!!!

sidi bibi
22-12-07, 19:11
Geplaatst door IbnRushd
Sarkozy: Frankrijk is Christelijk

zaterdag 22 december 2007

PARIJS (REUTERS) - De Franse president heeft opgeroepen tot een actievere rol voor religie in het openbare leven. Nicolas Sarkozy heeft met zijn oproep een oud Frans taboe, op de strikte scheiding tussen religie en politiek, doorbroken.

Sarkozy, die tweemaal gescheiden is maar zichzelf desondanks 'een culturele katholiek' noemt, wendde donderdag een bezoek aan het Vaticaan aan om te verklaren dat Frankrijk in het christendom is geworteld. Volgens Sarkozy behoren katholieken bovendien een actievere rol in het publieke leven te spelen, omdat geloof betekenis geeft aan het leven.

'Ik behoor tot de katholieke cultuur, de katholieke traditie, het katholieke geloof. Zelfs al ben ik sporadisch praktiserend, toch beschouw ik mezelf als een lid van de katholieke Kerk', schreef Sarkozy al in zijn in november 2004 verschenen boek, waarvan hij deze week een exemplaar overhandigde aan paus Benedictus XVI.

Sarkozy's trip naar Rome, waar de president bovendien een ereteken ontving in de basiliek van Sint-Jan van Lateranen, lokte bij critici aantijgingen uit dat hij de scheiding tussen kerk en staat tracht te verbreken. Hier en daar werd erop gealludeerd dat Sarkozy van religie een politieke kwestie tracht te maken, net als in de Verenigde Staten.

De Parijse krant Le Monde beeldde gisteren in een cartoon op de voorpagina Sarkozy af, gekleed als een bisschop, terwijl de Amerikaanse president George W. Bush een kruis en een Amerikaanse vlag vasthoudt en de paus opbiecht: 'Ik denk dat deze kerel uit is op mijn job.' Het communistische dagblad L'Humanité wierp op dat Sarkozy 'net als een misdienaar' voor de paus had gebogen en dat hij 'al zijn reserves liet varen en zijn status van katholiek heeft gesteld boven die van leider van een seculiere staat.'

Tijdens zijn bezoek aan Rome benadrukte Sarkozy echter tegelijk dat niet aan Frankrijks seculiere karakter kan worden geraakt, en dat niemand er ook maar aan denkt de scheiding tussen kerk en staat op te heffen.

Bron: De Standaard (via nieuwsfeit.nl)

Sarkozy
http://www.moviecovers.com/film/titre_IGNACE.html

sidi bibi
22-12-07, 19:58
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha....en dat zegt een "jood"....dit gast begint trekjes te vertonen van Hitler!!!

http://ecranlarge.com/upload/movies/images/movie733/large_99182.jpg

Julien
23-12-07, 12:30
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha....en dat zegt een "jood"....dit gast begint trekjes te vertonen van Hitler!!!

Zijn moeder is half joods, maar hij is rooms-katholiek opgevoed en nog steeds gelovig.

super ick
23-12-07, 12:56
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha....en dat zegt een "jood"....dit gast begint trekjes te vertonen van Hitler!!!

Deze opmerking geeft treffend weer wat er in jou genen geworteld zit.

rami_elharrak
23-12-07, 13:43
Geplaatst door Julien
Zijn moeder is half joods, maar hij is rooms-katholiek opgevoed en nog steeds gelovig.

The bastard is JEW!!! Can t you get it? :D

Erger nog is hij Zionist!!!!

Julien
23-12-07, 14:10
Geplaatst door rami_elharrak
The bastard is JEW!!! Can t you get it? :D

Erger nog is hij Zionist!!!!

heb je ook een bron voor deze onzin? :wtf:

Rabi'ah.
23-12-07, 15:23
Vive la laïcité. :rolleyes:

mark61
23-12-07, 18:16
Leuke boodschap aan 4 miljoen Fransen :duim:

Julien
23-12-07, 19:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Vive la laïcité. :rolleyes:

Sarkozy is idd geen radicale seculier, zoals bijvoorbeeld Mitterand en Chirac waren.

Maar hypocriet in deze is hij ook zeker niet, want het was ook Sarkozy die jaren geleden gepleit heeft voor een 'islamitische zuil' in Frankrijk. Hij wil(de) een imamopleiding oprichten in Frankrijk, islamitische stichtingen subsidiëren en hij sprak zijn steun uit voor betere moskeeën.

In Frankrijk is nog steeds 90% rooms katholiek (echt belijdende katholieken zijn in de minderheid, maar dat is een ander verhaal..), en andere religies zoals het protestantisme, jodendom en islam werden lange tijd als 2erangsreligie, sekten, beschouwd. Frankrijk is in weze ook in alles een rooms-katholiek land. De vorige Paus noemde Frankrijk 'de moeder van de Kerk'.

Slinger
23-12-07, 20:02
Geplaatst door Julien
Sarkozy is idd geen radicale seculier, zoals bijvoorbeeld Mitterand en Chirac waren.

Maar hypocriet in deze is hij ook zeker niet, want het was ook Sarkozy die jaren geleden gepleit heeft voor een 'islamitische zuil' in Frankrijk. Hij wil(de) een imamopleiding oprichten in Frankrijk, islamitische stichtingen subsidiëren en hij sprak zijn steun uit voor betere moskeeën.

In Frankrijk is nog steeds 90% rooms katholiek (echt belijdende katholieken zijn in de minderheid, maar dat is een ander verhaal..), en andere religies zoals het protestantisme, jodendom en islam werden lange tijd als 2erangsreligie, sekten, beschouwd. Frankrijk is in weze ook in alles een rooms-katholiek land. De vorige Paus noemde Frankrijk 'de moeder van de Kerk'.

Maar toch is er een tegenstrijdigheid want de erfenis van de Verlichting en de Franse Revolutie is toch de seculiere staat met de nadruk op scheiding van kerk en staat.

tribia
23-12-07, 20:13
even off topic: had Hitler nou wel of geen familiebanden met de Rothschilds? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Anyone?

mark61
23-12-07, 20:22
Geplaatst door Slinger
Maar toch is er een tegenstrijdigheid want de erfenis van de Verlichting en de Franse Revolutie is toch de seculiere staat met de nadruk op scheiding van kerk en staat.

Zonder die Fransozen had je nu niet dat geleuter over laïcisme. Die Révolution kan je onderhand door de plee spoelen.

mark61
23-12-07, 20:22
Geplaatst door tribia
even off topic: had Hitler nou wel of geen familiebanden met de Rothschilds? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Anyone?

Vind je het boeiend? :confused:

Tomas
23-12-07, 20:30
En ik heb overal spierpijn en nergens zin in.

mark61
23-12-07, 20:36
Geplaatst door Tomas
En ik heb overal spierpijn en nergens zin in.

Dat hoort zo om deze tijd. Je hebt je op zo'n ijsbaan begeven?

Tomas
23-12-07, 20:38
Geplaatst door mark61
Dat hoort zo om deze tijd. Je hebt je op zo'n ijsbaan begeven?

Zoiets ja. Is er nog ergens een zinloze discussie hier waar ik met tegenzin aanmee kan doen?

Joesoef
23-12-07, 21:02
Geplaatst door tribia
even off topic: had Hitler nou wel of geen familiebanden met de Rothschilds? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Anyone?

Er is dus zoiets als lekker fout :hihi:

mark61
23-12-07, 21:05
Geplaatst door Tomas
Zoiets ja. Is er nog ergens een zinloze discussie hier waar ik met tegenzin aanmee kan doen?

Nee, eigenlijk niet. Zoek een kunstijsbaan.

mark61
23-12-07, 21:06
Geplaatst door Joesoef
Er is dus zoiets als lekker fout :hihi:

:hihi: Ik zou haast zeggen: briljant.

Amchaque
24-12-07, 20:37
Sarkozy is een nep-katholiek. Hij durft geneens te zeggen dat abortus erger is dan de holocaust.

Amchaque
24-12-07, 20:49
Ook verdacht is dat Sarkozy vóór de oorlog in het Midden-Oosten is, en de paus tegen.

Al Sawt
25-12-07, 13:50
Geplaatst door super ick
Deze opmerking geeft treffend weer wat er in jou genen geworteld zit. Weet je wat treffend is? Dat individuen wiens nationale erfgoed doordrenkt is met moorddadige antisemitisme, op dit gebied elk vorm van historisch besef missen.

Dus bespaar mij jouw hypocriete verwijten.

Shemharosh
27-12-07, 11:27
Geplaatst door Shemharosh
hahhaha....en dat zegt een "jood"....dit gast begint trekjes te vertonen van Hitler!!!

Sarko beloofde een revolutie dat Frankrijk een verlichte leider van de hele mensheid gaat maken....en wat doet ie nu??!!....hij scheidt met zijn vrouw....gaat achter hoertjes aan...rookt een jointje van 10 miljaard met die hashashi Gaddafi....doet een coke deal met de latino's....en zegt dat europa de Paus als keizer moet hebben??!!!.....Hitler en Bush zaten ook in het zelfde zwarte gat toen ze net aan de macht kwamen voordat ze de boel hebben laten ontploffen.....als die maar niet Belgie gaat binnen vallen om de Walen daar een handje te helpen tegen de Vlamingen!!!

Samir75017
23-06-19, 12:49
Franse ex-president Sarkozy moet terechtstaan voor corruptie

De Franse voormalige president Nicolas Sarkozy moet zich voor de correctionele rechtbank verantwoorden wegens corruptie. Het Franse gerecht heeft daarvoor definitief het licht op groen gezet, zo heeft het Franse persbureau AFP vernomen uit eensluidende bronnen.

https://www.mupload.nl/img/5jteijd.jpeg

Sarkozy zou via zijn advocaat geprobeerd hebben om informatie los te peuteren bij een hoge rechter van het Hof van Cassatie over een strafzaak tegen hem.

De zaak kwam aan het licht toen de telefoongesprekken van de Franse ex-president werden afgeluisterd in het licht van het onderzoek naar de mogelijke illegale Libische financiering van zijn kiescampagne. Het Hof van Cassatie in Frankrijk heeft dinsdag het laatste beroep verworpen dat Sarkozy, zijn advocaat Thierry Herzog en de gewezen hoge rechter van het Hof van Cassatie Gilbert Azibert hadden aangetekend om een proces te vermijden.

Het proces vindt in principe de komende maanden plaats in Parijs.

Samir75017
23-06-19, 12:54
The inquiry also revealed that Sarkozy and Herzog often communicated via cellphones obtained under false identities - with Sarkozy using the name Paul Bismuth.

Prosecutors claim Sarkozy spent nearly €43 million ($48 million) on his lavish re-election bid - almost double the legal limit of 22.5 million euros - using fake invoices.

France24