PDA

Bekijk Volledige Versie : Europa mist oog voor vervolgde moslims



Wizdom
22-12-07, 17:53
Europa mist oog voor vervolgde moslims
van onze redactie Europa
STRAATSBURG - De EU komt veel sneller in actie wanneer christenen of mensen van de seculiere oppositie in moslimlanden worden opgepakt, dan wanneer het moslims betreft. Dat stellen de Nederlandse Europarlementariėrs Joost Lagendijk en Jan Marinus Wiersma in een interview naar aanleiding van hun boek Sturen bij de moslimburen . ,,Als er mensen van de islamitische oppositie worden opgepakt, gebeurt er meestal niet veel in het Europees Parlement'', zegt GroenLinkspolitcus Lagendijk. ,,Ik vind daarentegen dat we moeten opkomen voor vervolgden ongeacht hun geloof of levensovertuiging.''

,,Als er mensen van de islamitische oppositie worden opgepakt, gebeurt er meestal niet veel in het Europees Parlement'', zegt GroenLinkspolitcus Lagendijk. ,,Ik vind daarentegen dat we moeten opkomen voor vervolgden ongeacht hun geloof of levensovertuiging.''

Moslimsbroeders
Zijn PvdA-collega Wiersma valt hem bij. ,,Zelfs in mijn eigen fractie van sociaaldemocraten roept het verzet op als ik bijvoorbeeld de arrestatie van Moslimbroeders in Egypte wil aankaarten. 'Moeten we ons met hen inlaten?' klinkt het dan.''

Volgens beide parlementariėrs heeft dit te maken met angst dat moslims een dubbele agenda zouden hebben. ,,Er heerst een gevoel van: het zijn mooie praters die moslims maar uiteindelijk willen ze iets anders, namelijk een islamitische staat'', aldus Lagendijk.

Beide Europarlementariėrs verzetten zich tegen het strikte secularisme dat religie zo veel mogelijk uit de politiek wil weren. Dat werkt volgens hen alleen maar radicalisering in de hand. De politiek heeft een taak als het om religie gaat, aldus Wiersma. ,,Politici moeten leren om over religie te praten. Dat is voor CDA en CU misschien normaal, maar voor ons is dat totaal nieuw.''

Koala64
22-12-07, 18:34
Geplaatst door Wizdom

,,Er heerst een gevoel van: het zijn mooie praters die moslims maar uiteindelijk willen ze iets anders, namelijk een islamitische staat'', aldus Lagendijk.


Geef nou maar toe Wiz. :lekpuh: