PDA

Bekijk Volledige Versie : Weer een stap verder wat bterfet de erkenning van Imazighen in Marokko



azulay
24-12-07, 16:22
TVT, Televisie Tamazightl


Interview met Ahmed Boukous directeur van Het koninklijk Instituut voor de Tamazight taal en cultuur.

In welke stadium bevindt het Amazigh TV project zich op dit moment?

IK ben op maandag 17 december daarover uitgenodigd door de eerste minister Abbas Fassi. Hij heeft me op de hoogte gebracht dat zijn majesteit Mohammed 6 instructies heeft gegeven om de realisatie van dit project te versnellen. De zender zal TVT (TV Tamazight) of de Zevende gaan heten. De eerste minister heeft 14 januari 2007 uitgekozen om de oprichting van TVT officieel te bekend te maken.

Wie gaat het project financieren?

Een hoge ambtenaar van het ministerie van Financiën, die aanwezig was tijdens mijn ontmoeting met de eerste minister, heeft me verzekerd dat de kosten voor TVT die 150 miljoen Dirhams (ongeveer 15 miljoen Euro) bedragen voor de rekening van zijn ministerie komen te staan.

www.telque-online.com

Toeval?
14 januari 2007 = 01 yannayer 2958 (Amazigh nieuwjaar)

1973Tanger
24-12-07, 16:30
Geplaatst door azulay
TVT, Televisie Tamazightl


Interview met Ahmed Boukous directeur van Het koninklijk Instituut voor de Tamazight taal en cultuur.

In welke stadium bevindt het Amazigh TV project zich op dit moment?

IK ben op maandag 17 december daarover uitgenodigd door de eerste minister Abbas Fassi. Hij heeft me op de hoogte gebracht dat zijn majesteit Mohammed 6 instructies heeft gegeven om de realisatie van dit project te versnellen. De zender zal TVT (TV Tamazight) of de Zevende gaan heten. De eerste minister heeft 14 januari 2007 uitgekozen om de oprichting van TVT officieel te bekend te maken.

Wie gaat het project financieren?

Een hoge ambtenaar van het ministerie van Financiën, die aanwezig was tijdens mijn ontmoeting met de eerste minister, heeft me verzekerd dat de kosten voor TVT die 150 miljoen Dirhams (ongeveer 15 miljoen Euro) bedragen voor de rekening van zijn ministerie komen te staan.

www.telque-online.com

Toeval?
14 januari 2007 = 01 yannayer 2958 (Amazigh nieuwjaar)

Kun je mij vertellen waar die datum en m.n. 2958 op is gebaseerd? Bij voorbaat dank. :)

azulay
25-12-07, 01:20
Geplaatst door 1973Tanger
Kun je mij vertellen waar die datum en m.n. 2958 op is gebaseerd? Bij voorbaat dank. :)

Amazigh kalender is ontstaan toen de Amazigh koning Sheshonk de oorlog tegen de egyptenaren won en aan de macht kwam in EGypte. De Farao dynastieën 21 tot 25 waren Imazighen. Het kalender is gebaseerd op de egyptische agrarische (Faroa) kalender en telt net als de christelijke jaartelling 365 dagen.

Meer hierover:

http://www.amazon.com/Berbers-Peoples-Africa-Michael-Brett/dp/0631207678

1973Tanger
25-12-07, 01:42
Geplaatst door azulay
Amazigh kalender is ontstaan toen de Amazigh koning Sheshonk de oorlog tegen de egyptenaren won en aan de macht kwam in EGypte. De Farao dynastieën 21 tot 25 waren Imazighen. Het kalender is gebaseerd op de egyptische agrarische (Faroa) kalender en telt net als de christelijke jaartelling 365 dagen.

Meer hierover:

http://www.amazon.com/Berbers-Peoples-Africa-Michael-Brett/dp/0631207678

Het is mij wel duidelijk dat de Imazighen verspreid over geheel Noord Afrika leefden. Maar Sheshonk was een libische leider, met als titel "grote leider van Meshwesh". Het is allemaal heel interessant en boeiend, maar de faroa dynastiën waren naast kundige krijgsheren ook polytheïsten waar ik met alle respect een broertje dood aan heb. Terugkerend op Sheshonk, moeten de Imazighen dan hun taal en cultuur in geheel Noord Afrika claimen. In ieder geval dank voor de info, appreciatet.

Coolassprov MC
26-12-07, 10:49
Geplaatst door azulay
Amazigh kalender is ontstaan toen de Amazigh koning Sheshonk de oorlog tegen de egyptenaren won en aan de macht kwam in EGypte. De Farao dynastieën 21 tot 25 waren Imazighen. Het kalender is gebaseerd op de egyptische agrarische (Faroa) kalender en telt net als de christelijke jaartelling 365 dagen.

Meer hierover:

http://www.amazon.com/Berbers-Peoples-Africa-Michael-Brett/dp/0631207678

Achterlijkheid en ouwewijvenverhalen van bijna 3000jaar oud waar geen hond wat aan heeft.

Coolassprov MC
26-12-07, 10:51
Geplaatst door 1973Tanger
Het is mij wel duidelijk dat de Imazighen verspreid over geheel Noord Afrika leefden. Maar Sheshonk was een libische leider, met als titel "grote leider van Meshwesh". Het is allemaal heel interessant en boeiend, maar de faroa dynastiën waren naast kundige krijgsheren ook polytheïsten waar ik met alle respect een broertje dood aan heb. Terugkerend op Sheshonk, moeten de Imazighen dan hun taal en cultuur in geheel Noord Afrika claimen. In ieder geval dank voor de info, appreciatet.

Die Imazighen mogen eerst eens leren hun tanden te poetsen en hun grof vuil en keukenafval niet uit hun ramen op de straten te gooien; is er een plek in Nador waar je door de straten kan lopen zonder je neus dicht te houden?

Coolassprov MC
26-12-07, 10:54
Geplaatst door azulay
TVT, Televisie Tamazightl


Interview met Ahmed Boukous directeur van Het koninklijk Instituut voor de Tamazight taal en cultuur.

In welke stadium bevindt het Amazigh TV project zich op dit moment?

IK ben op maandag 17 december daarover uitgenodigd door de eerste minister Abbas Fassi. Hij heeft me op de hoogte gebracht dat zijn majesteit Mohammed 6 instructies heeft gegeven om de realisatie van dit project te versnellen. De zender zal TVT (TV Tamazight) of de Zevende gaan heten. De eerste minister heeft 14 januari 2007 uitgekozen om de oprichting van TVT officieel te bekend te maken.

Wie gaat het project financieren?

Een hoge ambtenaar van het ministerie van Financiën, die aanwezig was tijdens mijn ontmoeting met de eerste minister, heeft me verzekerd dat de kosten voor TVT die 150 miljoen Dirhams (ongeveer 15 miljoen Euro) bedragen voor de rekening van zijn ministerie komen te staan.

www.telque-online.com

Toeval?
14 januari 2007 = 01 yannayer 2958 (Amazigh nieuwjaar)

Weer een ''succes'' en ''een stap vooruit'' dankzij de toegeeflijkheid van door azuls verachte Mo de 6e en wederom een ''succes'' en
''een stap vooruit'' die niets van doen heeft met het racistische en hatelijke azul-geschreeuw.

azulay
26-12-07, 11:14
Geplaatst door Coolassprov MC
Achterlijkheid en ouwewijvenverhalen van bijna 3000jaar oud waar geen hond wat aan heeft.

Wat heeft achterlijkheid met een jaartelling te maken? Het nieuwe jaar wordt in bijvoorbeeld in Arif sinds mensenheugenis gevierd. Met name door de boeren, het staat ook bekend als agrarisch nieuwjaar.

ZIjn de moslims achterlijk omdat ze een jaar telling hebben, wat over de chinezen en christenen.

Je reactie bewijst een ding: de haat van achterlijke en onderontwikkelde extremisten tegen alles wat Amazigh is.

Wat is er tegen om een Amazigh publiek TV station te hebben in MArokko waar de meerderheid Amazigh is, terwijl er 6 ARabische stations zijn?

Wat betreft Nador, dat verschilt niet zoveel van de rest van Marokko. IN Casa blanca of elders zijn ergere toestanden. Dat je daar nergens kunt rondlopen zonder je neus te dichten is een beetje overdreven. Het is overgines niet alleen de schuld van mensen maar in de eerste plaats van de staat die niet eraan doet.

Jouw reactie bwijst nog eens de primitieve toestand waarin wahhabisten en baathisten zich bevinden.

Coolassprov MC
26-12-07, 12:03
Geplaatst door azulay
Wat heeft achterlijkheid met een jaartelling te maken?

Helemaal Niks!


Geplaatst door azulay
Het nieuwe jaar wordt in bijvoorbeeld in Arif sinds mensenheugenis gevierd. Met name door de boeren, het staat ook bekend als agrarisch nieuwjaar.

Wat Schattig!


Geplaatst door azulay
ZIjn de moslims achterlijk omdat ze een jaar telling hebben, wat over de chinezen en christenen

''Achterlijk'' is jouw stopwoordje;
niet het mijne;
dat is nog ironisch ook;
uit de mond 1 van de meest achterlijke volkeren van Noord-Afrika!

Wha!ha!ha!


Geplaatst door azulay
Wat is er tegen om een Amazigh publiek TV station te hebben in MArokko waar de meerderheid Amazigh is, terwijl er 6 ARabische stations zijn?

TV kijken is hartstikke leuk; als je niks anders te doen hebt.


Geplaatst door azulay
Je reactie bewijst een ding: de haat van achterlijke en onderontwikkelde extremisten tegen alles wat Amazigh is.

Dat willen haatdragenden;
als jij er eentje bent
maar al te graag geloven;
wat je niet wilt geloven is dat ik meer ''Amazigh'' ben dan je ooit zult zijn.


Geplaatst door azulay
Wat betreft Nador, dat verschilt niet zoveel van de rest van Marokko. IN Casa blanca of elders zijn ergere toestanden. Dat je daar nergens kunt rondlopen zonder je neus te dichten is een beetje overdreven.

Ik heb zelden een achterlijkere stad in Marokko gezien als Nador.


Geplaatst door azulay
Het is overgines niet alleen de schuld van mensen maar in de eerste plaats van de staat die niet eraan doet.

Goed argument om te kunnen blijven stinken.


Geplaatst door azulay
Jouw reactie bwijst nog eens de primitieve toestand waarin wahhabisten en baathisten zich bevinden.

Geef mij maar ''stempeltjes'' zolang je geen repliek en argumenten hebt.

Shemharosh
27-12-07, 10:14
Geplaatst door Coolassprov MC
Die Imazighen mogen eerst eens leren hun tanden te poetsen en hun grof vuil en keukenafval niet uit hun ramen op de straten te gooien; is er een plek in Nador waar je door de straten kan lopen zonder je neus dicht te houden?

de arabieren....de slaafjes van de imperialisten en demagogen hebben helemaal gaan recht van spreken....ga lekker prikken in je Abou Houzaiqa taal als je kan!!!!!....ya Aba Jahl!!!....Amerikaanse olie Barbapapa's!!!!!

Coolassprov MC
27-12-07, 10:56
Geplaatst door Shemharosh
de arabieren....de slaafjes van de imperialisten en demagogen hebben helemaal gaan recht van spreken....ga lekker prikken in je Abou Houzaiqa taal als je kan!!!!!....ya Aba Jahl!!!....Amerikaanse olie Barbapapa's!!!!!

Laten we een delegatie Nederlanders naar Nador meenemen en we zullen zien hoe ze van die beschaving genieten gaan!

:melig2: