PDA

Bekijk Volledige Versie : Sarkozy:”Frankrijk heeft overtuigde katholieken nodig”



Marsipulami
26-12-07, 21:21
Sarkozy:”Frankrijk heeft overtuigde katholieken nodig”


PARIJS (RKnieuws.net) - De Franse president Sarkozy heeft scherpe kritiek geleverd op de strikte scheiding van kerk en staat in zijn land. De republiek heeft gelovigen nodig, zei Sarkozy in Rome, nadat hij op audiëntie was geweest bij paus Benedictus XVI. Dat schrijft NRC Handelsblad. „In deze wereld die geobsedeerd is door materiële gemakken heeft Frankrijk overtuigde katholieken nodig, die niet bang zijn om er voor uit te komen wat ze zijn en wat ze geloven”, zei de Franse president in de kathedraal Sint Jan van Lateranen.
Kort daarvoor was Sarkozy daar, uit hoofde van zijn functie als Frans staatshoofd, geïnstalleerd als erekanunnik (een traditie die al bestaat sinds Hendrik de Vierde, 1553 - 1610)."De wortels van Frankrijk zijn wezenlijk christelijk", aldus de president die eraan toevoegde dat hij het verleden van Frankrijk en de bijzondere band "die onze natie zo lang heeft verbonden met de kerk" volledig wil accepteren. Hij riep op tot een positieve scheiding van kerk en staat in Frankrijk. De niet-kerkelijke republiek heeft lang het belang van spiritualiteit onderschat. De laïcité kan Frankrijk niet afscheiden van zijn christelijke wortels. Dat heeft ze wel geprobeerd. Ze had dat niet moeten doen", aldus Sarkozy.

Hassan_B
27-12-07, 18:07
En dat zegt Sarkozy, gisteren gescheiden, nu weer een nieuwe vlam.

rami_elharrak
27-12-07, 20:23
Geplaatst door Marsipulami
Sarkozy:”Frankrijk heeft overtuigde katholieken nodig”


PARIJS (RKnieuws.net) - De Franse president Sarkozy heeft scherpe kritiek geleverd op de strikte scheiding van kerk en staat in zijn land. De republiek heeft gelovigen nodig, zei Sarkozy in Rome, nadat hij op audiëntie was geweest bij paus Benedictus XVI. Dat schrijft NRC Handelsblad. „In deze wereld die geobsedeerd is door materiële gemakken heeft Frankrijk overtuigde katholieken nodig, die niet bang zijn om er voor uit te komen wat ze zijn en wat ze geloven”, zei de Franse president in de kathedraal Sint Jan van Lateranen.
Kort daarvoor was Sarkozy daar, uit hoofde van zijn functie als Frans staatshoofd, geïnstalleerd als erekanunnik (een traditie die al bestaat sinds Hendrik de Vierde, 1553 - 1610)."De wortels van Frankrijk zijn wezenlijk christelijk", aldus de president die eraan toevoegde dat hij het verleden van Frankrijk en de bijzondere band "die onze natie zo lang heeft verbonden met de kerk" volledig wil accepteren. Hij riep op tot een positieve scheiding van kerk en staat in Frankrijk. De niet-kerkelijke republiek heeft lang het belang van spiritualiteit onderschat. De laïcité kan Frankrijk niet afscheiden van zijn christelijke wortels. Dat heeft ze wel geprobeerd. Ze had dat niet moeten doen", aldus Sarkozy.


Frankrijk heeft ze nodig, zo dat ze tegen Moslims gaan vechten, en the Jews laten regeren!! :nerveus:

Rabi'ah.
28-12-07, 09:12
Geplaatst door Marsipulami
Sarkozy:”Frankrijk heeft overtuigde katholieken nodig”
De niet-kerkelijke republiek heeft lang het belang van spiritualiteit onderschat. .

Als er 1 instituut niet spiritueel is, is het de Katholieke Kerk wel. :haha:

En waarom zou spiritualiteit alleen mogelijk zijn via het katholicisme?

En wordt de essentie van de laïcité niet aangetast als het staatshoofd van Frankrijk tot kanunnik wordt benoemd?

En waarom zijn hoofddoeken op openbare scholen verboden en vindt bovenstaande wel plaats?

Hypocrisie en crypto-discriminatie ten top.

Marsipulami
28-12-07, 10:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Als er 1 instituut niet spiritueel is, is het de Katholieke Kerk wel. :haha:

Zo ?

Rabi'ah.
28-12-07, 12:57
Geplaatst door Marsipulami
Zo ?

Yep. Ik heb het over de kerk als instituut, niet het geloof op zich.

Katholieken kunnen heel spiritueel zijn.

mark61
28-12-07, 13:02
Geplaatst door Marsipulami
Zo ?

Ja, zo. Het Vaticaan is een tent vol ouwe mannetjes die macht proberen uit te oefenen. Verder niks.

Julien
28-12-07, 13:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Hypocrisie en crypto-discriminatie ten top.

Hoezo?


De Franse president Sarkozy heeft scherpe kritiek geleverd op de strikte scheiding van kerk en staat in zijn land.


Hij riep op tot een positieve scheiding van kerk en staat in Frankrijk.


De laïcité kan Frankrijk niet afscheiden van zijn christelijke wortels. Dat heeft ze wel geprobeerd. Ze had dat niet moeten doen", aldus Sarkozy.

En overigens, geloof mij, Sarkozy wordt hier heel erg om bekritiseerd in Frankrijk, ook in zijn eigen partij. Het is niet zoals Turkije dat nu het leger klaar zal staan als Sarkozy terugkomt uit het Vaticaan, maar de laïcité is heilig in Frankrijk. Zoiets verander je niet zomaar.

Rabi'ah.
28-12-07, 13:20
Geplaatst door Julien
Hoezo?


Omdat Sarkozy oproept tot het terugkeren naar katholieke spiritualiteit en daarmee morrelt aan de laïcité, maar hoofddoeken op openbare scholen ondertussen verboden zijn.

Kennelijk geldt die terugkeer naar spiritualiteit alleen voor het katholicisme en dus discrimineert hij impliciet.

Als hij nou had gezegd "Er moet meer ruimte komen voor godsdienst in de publieke ruimte" was het wat anders geweest, maar dat doet hij niet, hij knoopt nadrukkelijk betrekkingen aan met een christelijk instituut.

Daarmee sluit hij dus een aanzienlijk volksdeel uit, dat geen katholieke maar islamitische wortels heeft.

Aangezien hij president is en hij betrekkingen aanknoopt met een instituut, is dit een politieke daad.

Dat jij niet ziet dat dit gezien de verhoudingen in Frankrijk olie op het vuur gooien is, begrijp ik niet.

mark61
28-12-07, 13:23
Hij riep op tot een positieve scheiding van kerk en staat in Frankrijk.

Wat betekent dit eigenlijk? Een soort supermarkt-laïcité? Als het Nicolas uitkomt, en het is katholiek, dan is invloed van het katholicisme OK, als het islamitisch is of het komt hem ff niet uit, dan niet?

Rabi'ah.
28-12-07, 13:26
Geplaatst door mark61
[I] Als het Nicolas uitkomt, en het is katholiek, dan is invloed van het katholicisme OK, als het islamitisch is of het komt hem ff niet uit, dan niet?

Precies.

Dat is de essentie van wat hij zegt en dat vind ik dus, zeker gegeven de achtergronden van eea, zeer, zeer kwalijk. :mad:

mark61
28-12-07, 13:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Precies.

Dat is de essentie van wat hij zegt en dat vind ik dus, zeker gegeven de achtergronden van eea, zeer, zeer kwalijk. :mad:

Das leuk voor al die moslims die ongetwijfeld ook op hem gestemd hebben.

Juul, heb je daar cijfers van toevallig? :wijs:

Overigens heb ik es een uitgebreide docu gezien over die hoofddoekjeskwestie; in de praktijk op een school bleek dat het criterium oren was. Een hoofddoek die de oren vrijliet heet 'bandana' en mag wel. Echt. Serieus. Zonder dollen :hihi:

Rabi'ah.
28-12-07, 13:34
Geplaatst door mark61
Das leuk voor al die moslims die ongetwijfeld ook op hem gestemd hebben.

Ja he en die er vaak al generaties wonen ook en Franser zijn dan de Fransen.

Maar hun godsdienst hoort er niet bij, dat is een heidense dwaalleer van inboorlingen. :duim:


Geplaatst door mark61

Overigens heb ik es een uitgebreide docu gezien over die hoofddoekjeskwestie; in de praktijk op een school bleek dat het criterium oren was. Een hoofddoek die de oren vrijliet heet 'bandana' en mag wel. Echt. Serieus. Zonder dollen :hihi:

Geen commentaar....... :moe:

mark61
28-12-07, 13:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja he en die er vaak al generaties wonen ook en Franser zijn dan de Fransen.

Maar hun godsdienst hoort er niet bij, dat is een heidense dwaalleer van inboorlingen. :duim:

Na die moeten ze seculier thuis beleven.


Geen commentaar....... :moe:

Nou ja, je kan zeggen dat je je bakkenbaarden moet scheren maar dan zit je goed, voor Allah en la République. Op die school weigerde uiteindelijk 1 ingepakte leerlinge; ik weet niet wat ze ging doen, de docu hield daar geloof ik op. Er zijn natuurlijk gewoon islamitische scholen in Frankrijk. En op sommige katholieke zal je ook wel je complete hijab aankunnen.

Rabi'ah.
28-12-07, 13:43
Geplaatst door mark61
Na die moeten ze seculier thuis beleven.

Zolang het maar niet te zien is en het den blankbaas niet kan storen. :kotsen:



Geplaatst door mark61

Nou ja, je kan zeggen dat je je bakkenbaarden moet scheren maar dan zit je goed, voor Allah en la République.

Nee, want dan komt alsnog de huid bij haar wangen en nek te zien.


Geplaatst door mark61

Op die school weigerde uiteindelijk 1 ingepakte leerlinge; ik weet niet wat ze ging doen, de docu hield daar geloof ik op.

Je zou denken dat een opleiding belangrijker is dan een lapje stof.


Geplaatst door mark61

En op sommige katholieken zal je ook wel je complete hijab aankunnen.

Na eerst eeuwenlang de hoofddoek in de kerk en voor nonnen verplicht te hebben gesteld, bedenkt de Kerk ineens dat het strijdig zou zijn met het katholicisme. :rolleyes:

Wat kunnen mensen in hun afkeer van de islam toch walgelijk hypocriet zijn.

Ik ga richting 2 overheerlijke Surinaamse broodjes en 1 dawet. :chef:



:zwaai:

Julien
28-12-07, 13:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Omdat Sarkozy oproept tot het terugkeren naar katholieke spiritualiteit en daarmee morrelt aan de laïcité, maar hoofddoeken op openbare scholen ondertussen verboden zijn.

Kennelijk geldt die terugkeer naar spiritualiteit alleen voor het katholicisme en dus discrimineert hij impliciet.

Als hij nou had gezegd "Er moet meer ruimte komen voor godsdienst in de publieke ruimte" was het wat anders geweest, maar dat doet hij niet, hij knoopt nadrukkelijk betrekkingen aan met een christelijk instituut.

Daarmee sluit hij dus een aanzienlijk volksdeel uit, dat geen katholieke maar islamitische wortels heeft.

Aangezien hij president is en hij betrekkingen aanknoopt met een instituut, is dit een politieke daad.

Dat jij niet ziet dat dit gezien de verhoudingen in Frankrijk olie op het vuur gooien is, begrijp ik niet.

Ik weet niet waar jij en Mark61 lezen dat Sarkozy pleit voor een minder strenge laïcité, alleen voor katholieken?
Sarkozy zegt alleen dat Frankrijk een christelijk land is, wat klopt (80-90%), en dat het een sterke band heeft met het Vaticaan (wat klopt, na Italië is Frankrijk het belangrijkste katholieke land).

Sarkozy beweert nergens dat moslims niet meetellen en dat moslims maar streng seculier moeten blijven i.t.t. katholieken. Deze woorden leggen jullie heel sneeky in zijn mond, best zwak eigenlijk.

Een 'positievere scheiding van kerk en staat' zal waarschijnlijk ook betekenen dat het hoofddoekverbod (deels) wordt afgeschaft

mark61
28-12-07, 14:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, want dan komt alsnog de huid bij haar wangen en nek te zien.

Voor sommigen is dat een bezwaar. Voor de overgrote meerderheid natuurlijk niet.


Je zou denken dat een opleiding belangrijker is dan een lapje stof.

Dus dat.


Ik ga richting 2 overheerlijke Surinaamse broodjes en 1 dawet. :chef:

Geniet ervan!

mark61
28-12-07, 14:18
Geplaatst door Julien
Ik weet niet waar jij en Mark61 lezen dat Sarkozy pleit voor een minder strenge laïcité, alleen voor katholieken?

Waar zie je hem het woord 'moslim' gebruiken? Doe ff niet zo gewild dom.


Sarkozy zegt alleen dat Frankrijk een christelijk land is, wat klopt (80-90%),

Huh? Je claimt maar ff alle niet moslims?


Sarkozy beweert nergens dat moslims niet meetellen en dat moslims maar streng seculier moeten blijven i.t.t. katholieken. Deze woorden leggen jullie heel sneeky in zijn mond, best zwak eigenlijk.

Das natuurlijk gelul, als ie aan (4 mln) moslims dacht had ie daar toch echt wel een woordje aan kunnen wijden.


Een 'positievere scheiding van kerk en staat' zal waarschijnlijk ook betekenen dat het hoofddoekverbod (deels) wordt afgeschaft

Ja? Hoe weet je dat?

Julien
28-12-07, 14:56
Geplaatst door mark61
Waar zie je hem het woord 'moslim' gebruiken? Doe ff niet zo gewild dom.
Hoezo zou Sarkozy in elk gesprek dat hij heeft het woord moslim moeten gebruiken? :rolleyes: sommige mensen denken echt dat alles om moslims draait...
Er is ook een grote protestantse minderheid in Frankrijk, waarom heeft Sarkozy die niet genoemd? Tja, daar hoor ik jou en andere mensen dan weer niet over..
Zoals ik al gezegd heb is de overgrote meerderheid van de Franse bevolking rooms-katholiek. Logisch dat Sarkozy het over HEN heeft.


Huh? Je claimt maar ff alle niet moslims?
10% in Frankrijk is moslim inderdaad. Maar bijna elke Fransman staat nog ingeschreven bij de RK-Kerk. Bijna elk kind wordt ook in de kerk gedoopt. Dat de meeste van hen de kerk niet meer bezoeken, is een ander verhaal.


Das natuurlijk gelul, als ie aan (4 mln) moslims dacht had ie daar toch echt wel een woordje aan kunnen wijden.
Hoezo? Hij is in gesprek met de Paus, niet met een Imam..


Ja? Hoe weet je dat?
Het is onmogelijk dat de laïcité beperkt wordt tot de niet-katholieken. Meer vrijheid voor katholieken zal in de Republiek ook gelijk meer vrijheid voor moslims betekenen. Liberté, Faternité, Égalité.

Marsipulami
28-12-07, 16:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Omdat Sarkozy oproept tot het terugkeren naar katholieke spiritualiteit

Daarmee sluit hij dus een aanzienlijk volksdeel uit, dat geen katholieke maar islamitische wortels heeft.



Sarkozy roept vanalles naargelang het hem uitkomt. Op andere momenten probeert hij goeie maatjes te zijn met de moslimjeugd.

zie: http://www.youtube.com/watch?v=qOQiCGDlCWo

Rabi'ah.
28-12-07, 16:20
Geplaatst door Julien
Ik weet niet waar jij en Mark61 lezen dat Sarkozy pleit voor een minder strenge laïcité, alleen voor katholieken?
Sarkozy zegt alleen dat Frankrijk een christelijk land is, wat klopt (80-90%), en dat het een sterke band heeft met het Vaticaan (wat klopt, na Italië is Frankrijk het belangrijkste katholieke land).

Simpelweg omdat hij alleen de katholieken noemt. Hij heeft het nergens over de islam, de 2e belangrijke godsdienst in Frankrijk.

En dus sluit hij een hele grote groep uit.


Geplaatst door Julien

Sarkozy beweert nergens dat moslims niet meetellen en dat moslims maar streng seculier moeten blijven i.t.t. katholieken. Deze woorden leggen jullie heel sneeky in zijn mond, best zwak eigenlijk.

Hij beweert idd nergens dat moslims niet meetellen, maar zwijgt hen simpelweg dood.

Hij heeft het over spiritualiteit en noemt alleen het katholicisme, alsof er in Frankrijk geen andere vormen van spiritualiteit en geloof zoduen bestaan.


Geplaatst door Julien

Een 'positievere scheiding van kerk en staat' zal waarschijnlijk ook betekenen dat het hoofddoekverbod (deels) wordt afgeschaft

Bron?

Rabi'ah.
28-12-07, 16:25
Geplaatst door Julien
Hoezo zou Sarkozy in elk gesprek dat hij heeft het woord moslim moeten gebruiken? :rolleyes:

Omdat de islam 1 van de 2 grote godsdiensten is in Frankrijk en hij het had over een terugkeer naar spiritualiteit.


Geplaatst door Julien

Er is ook een grote protestantse minderheid in Frankrijk, waarom heeft Sarkozy die niet genoemd? Tja, daar hoor ik jou en andere mensen dan weer niet over..

Dat is even kwalijk. Maar het is de islam die ook in Frankrijk onder vuur ligt, niet het protestantisme. Dus logisch dat ik me daarop concentreer.


Geplaatst door Julien

Zoals ik al gezegd heb is de overgrote meerderheid van de Franse bevolking rooms-katholiek. Logisch dat Sarkozy het over HEN heeft. /B]

Want? Die 10% islamitische Fransen behoren niet tot de Franse moslims?




Geplaatst door Julien
[B]
10% in Frankrijk is moslim inderdaad. Maar bijna elke Fransman staat nog ingeschreven bij de RK-Kerk. Bijna elk kind wordt ook in de kerk gedoopt. Dat de meeste van hen de kerk niet meer bezoeken, is een ander verhaal.

En dus is alleen het katholicisme van belang?



Geplaatst door Julien

Hoezo? Hij is in gesprek met de Paus, niet met een Imam..

Het gaat niet om met wie hij praat, maar waarover. En het is discriminerend om als je het over een terugkeer naar spiritualiteit hebt, alleen 1 godsdienst te noemen.


Geplaatst door Julien

Het is onmogelijk dat de laïcité beperkt wordt tot de niet-katholieken. Meer vrijheid voor katholieken zal in de Republiek ook gelijk meer vrijheid voor moslims betekenen. Liberté, Faternité, Égalité.

Kennelijk gebeurt dat in de praktijk dus wel. Ja, die leus is een mooi ideaal. Maar we leven in de praktijk en die is voor veel Franse moslims minder mooi.

mark61
28-12-07, 16:43
Geplaatst door Julien
Hoezo zou Sarkozy in elk gesprek dat hij heeft het woord moslim moeten gebruiken? :rolleyes: sommige mensen denken echt dat alles om moslims draait...

In een zo gevoelige kwestie als laïcité, nu de laatste jaren dat begrip uitsluitend in verband met de islam werd gebruikt, als president van alle Fransen...lijkt me dat werkelijk geen overbodige luxe.


Er is ook een grote protestantse minderheid in Frankrijk, waarom heeft Sarkozy die niet genoemd? Tja, daar hoor ik jou en andere mensen dan weer niet over..

Die is niet groot, maar pieterklein, dat weet je best. Dat maakt meteen alle verschil.


Zoals ik al gezegd heb is de overgrote meerderheid van de Franse bevolking rooms-katholiek.

Heb je daar cijfers van? Of zijn het gewoon ongelovigen die desgevraagd vagelijk beweren katholiek te zijn? De kerken zitten vol op zondag? :moe:


10% in Frankrijk is moslim inderdaad. Maar bijna elke Fransman staat nog ingeschreven bij de RK-Kerk. Bijna elk kind wordt ook in de kerk gedoopt. Dat de meeste van hen de kerk niet meer bezoeken, is een ander verhaal.

Yep. Het zijn dus nep-katholieken zonder 'spiritualiteit' noch enige behoefte aan een katholieke president met katholieke politiek.


Hoezo? Hij is in gesprek met de Paus, niet met een Imam..

Nope, hij is hier in gesprek met een journalist.


Het is onmogelijk dat de laïcité beperkt wordt tot de niet-katholieken. Meer vrijheid voor katholieken zal in de Republiek ook gelijk meer vrijheid voor moslims betekenen. Liberté, Faternité, Égalité.

Ow de katholieken worden nu onderdrukt? Hoe weet je hoe dat gaat uitpakken, was de vraag?