PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Brand is aanslag’



IbnRushd
03-01-08, 12:07
’Brand is aanslag’

Door ANNE KOMPAGNIE

GOUDA - Naima El Gourari (26) is de wanhoop nabij. Samen met haar zoontje van 2 en twee zussen is ze dakloos na een felle brand afgelopen maandagavond in haar flat aan de Eendrachtsweg. Ze is er bovendien van overtuigd dat het ging om een aanslag op haar leven.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00137/GEZIN_137410h.jpg
Naima, Laila, zoontje Moktar en Fatima El Gourari hebben niets meer over dan een oude auto. FOTO PIM MUL

Vervangende woonruimte is niet voorhanden, de crisisopvang zit vol, familie laat het afweten. Geen enkele instantie heeft de vier kunnen vertellen waar en wanneer ze weer worden gehuisvest.

Hoofdbewoonster Naima: ,,Iemand heeft brand in mijn woning gesticht, de flat is een totale ravage. En niemand biedt ons hulp. Waar moet ik naartoe? Op straat slapen met een kind van 2, in de vrieskou?’’

De drie zussen zijn ervan overtuigd dat er sprake is van brandstichting. Naima: ,,Ik ben Marokkaanse, maar zie er niet uit als de standaard moslima. Mijn haren zijn geverfd, ik heb een tatoeage. Ik bewoon het huis sinds 2005 en heb sindsdien problemen met Marokkanen in de wijk. Als ik op straat loop, noemen ze met ‘slet’ of ‘hoer. Er is bier over mijn hoofd gegooid en mijn ruiten zijn ingegooid.’’

Meerdere keren heeft ze daar naar eigen zeggen melding van gemaakt bij de politie. ,,Ik heb heel duidelijk gemaakt dat ik daar niet veilig kan wonen, dat mij andere woonruimte moet worden geboden. Op een gegeven moment kreeg ik urgentie van de woningbouwcorporatie. En weet je welke woning ze me toen gaven? De flat één etage onder de mijne. Alsof het daar veiliger is.’’

Omdat Naima niet meer alleen met zoontje Moktar in de flat durfde te wonen, heeft ze haar zussen gevraagd bij haar te komen leven. ,,Gelukkig dat we maandagavond in Arnhem waren, anders waren we er niet meer geweest. De bewoners van Oosterwei hebben gewoon geprobeerd me te vermoorden. Eén buurvrouw heeft ons een sms gestuurd, voor de rest heeft helemaal niemand actie ondernomen. Alsof ze ervan genoten dat ons huis afbrandde.’’

Het enige wat de vier nog bezitten, is de oude auto van oudste zus Laila (28). ,,Daar kunnen we toch niet in leven? We zijn naar maatschappelijk werk gegaan, de woningbouw, hebben gebeld met de verzekering en we hebben twee avonden achter elkaar op het politiebureau gebivakkeerd. Er is ons vervangende woonruimte beloofd, maar we horen maar niets.’’

Tot nu toe hebben de vier bij nog weer een andere zus gelogeerd. ,,Daar kunnen we niet blijven, want zij is psychiatrisch patiënte. En onze andere zus is ernstig ziek, ze heeft kanker. Familie is dus geen optie voor ons.’’

Zus Fatima (19) haalt de schouders op. ,,Een woningbrand is al erg genoeg. Maar dat er dan verder helemaal niemand is die ons helpt, dat had ik in Nederland niet voor mogelijk gehouden.’’

ad.nl

Tomas
03-01-08, 12:17
Ibn, ik weet het niet zeker, maar volgens mij zou dit bericht door een autochtoon geplaatst moeten worden, volgens de etikette. Ze klaagt over nederland wat me wat onzeker maakt.

mark61
03-01-08, 12:38
Geplaatst door Tomas
Ibn, ik weet het niet zeker, maar volgens mij zou dit bericht door een autochtoon geplaatst moeten worden, volgens de etikette. Ze klaagt niet? over nederland wat me wat onzeker maakt.

Verwarrend idd.

Tomas
03-01-08, 12:43
Geplaatst door mark61
Verwarrend idd.

Ik had "ook" moeten vermelden:

,,Een woningbrand is al erg genoeg. Maar dat er dan verder helemaal niemand is die ons helpt, dat had ik in Nederland niet voor mogelijk gehouden.’’

Het blijft lastig. Ik zou d'r standepé het land uitflikkeren met 'r verwarringzaaierij.

sjaen
03-01-08, 12:51
Geplaatst door mark61
Verwarrend idd.

Hoezo verwarrend?!

nou zijn ze ......................en dan is het nog niet goed......................., ze kunnen beter...............
of niet IbnRushd

:fplayer:

mark61
03-01-08, 12:52
Geplaatst door Tomas
Ik had "ook" moeten vermelden:

Het blijft lastig. Ik zou d'r standepé het land uitflikkeren met 'r verwarringzaaierij.

Ik begrijp het. Ze is inderdaad veel te verwarrend.

IbnRushd
03-01-08, 13:12
Geplaatst door Tomas
Ibn, ik weet het niet zeker, maar volgens mij zou dit bericht door een autochtoon geplaatst moeten worden, volgens de etikette. Ze klaagt over nederland wat me wat onzeker maakt.

Ik wilde graag weten hoe de autochtonen op het artikel zouden reageren. Maar ik heb niets nieuws ontdekt, helaas. :)

Tomas
03-01-08, 13:25
Geplaatst door IbnRushd
Ik wilde graag weten hoe de autochtonen op het artikel zouden reageren. Maar ik heb niets nieuws ontdekt, helaas. :)

Waar had je op gehoopt? Kan altijd nog.

mark61
03-01-08, 13:38
Geplaatst door IbnRushd
Ik wilde graag weten hoe de autochtonen op het artikel zouden reageren. Maar ik heb niets nieuws ontdekt, helaas. :)

Jokkebrok. De bedoeling was dat auto's gingen schelden op de Marokkaanse gemeenschap, maar dat valt je tegen :hihi:

knuppeltje
03-01-08, 13:43
Geplaatst door mark61
Jokkebrok. De bedoeling was dat auto's gingen schelden op de Marokkaanse gemeenschap, maar dat valt je tegen :hihi:

Wij zijn helemaal niet zo trouwens, das ons veeeeeeeeeeeel te ordinair weet je. :roken:

mark61
03-01-08, 13:44
Geplaatst door knuppeltje
Wij zijn helemaal niet zo trouwens, das ons veeeeeeeeeeeel te ordinair weet je. :roken:

Behalve dan dat Koelereet de kerstvakantie blijkbaar met pyromanen heeft doorgebracht.

Witte78
03-01-08, 13:46
Sja, wel een beetje vreemd verhaal. Iemand die heel graag weg wil uit haar woning, vliegt toevallig net de boel in de fik, waarna zonder enig bewijs meteen aanslag wordt geroepen. Waar rook is is vuur ofzo.

Als het wel allemaal waar is, natuurlijk zwaar klote. Opvang zouden ze natuurlijk wel moeten krijgen, maar ik vraag me af of er echt geen opvang is? Wat is de standaard procedure hiervoor? En waar komen die zussen vandaan? Woonde die voorheen op straat ofzo?

IbnRushd
03-01-08, 14:00
Geplaatst door mark61
Jokkebrok. De bedoeling was dat auto's gingen schelden op de Marokkaanse gemeenschap, maar dat valt je tegen :hihi:

Bron?

Slinger
03-01-08, 14:57
Geplaatst door IbnRushd
Ik wilde graag weten hoe de autochtonen op het artikel zouden reageren. Maar ik heb niets nieuws ontdekt, helaas. :)

Deze autochtoon is tegen brandstichting of het nu door Marokkanen of Nederlanders gebeurt, maakt mij niets uit. En ik vind ook dat mensen die het moeilijk hebben geholpen moeten worden, of het nu alloch- of autochtonen zijn. Ben je tevreden met deze autochtone reactie?

Tomas
03-01-08, 16:08
Geplaatst door IbnRushd
Bron?

Ik moet toegeven deze (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=236524&pagenumber=2) is veel leuker.

Maar je stort je hart niet uit? Je lijdt weer in stilte?

IbnRushd
03-01-08, 16:14
Geplaatst door Slinger
Deze autochtoon is tegen brandstichting of het nu door Marokkanen of Nederlanders gebeurt, maakt mij niets uit. En ik vind ook dat mensen die het moeilijk hebben geholpen moeten worden, of het nu alloch- of autochtonen zijn. Ben je tevreden met deze autochtone reactie?

:hardlach: Mijn sarcasme is ongeevenaard. Daar kan Tomas zelf niet aan tippen.

Tomas
03-01-08, 16:20
Geplaatst door IbnRushd
:hardlach: Mijn sarcasme is ongeevenaard. Daar kan Tomas zelf niet aan tippen.

Sarcasme moet wel als zodanig bij de "ontvanger" overkomen. Anders mist het zijn doel behoorlijk. Ironie, (mild) spotten kan je tot andere richten dan degene waar je je tot richt.

mark61
03-01-08, 16:28
Geplaatst door Witte78
Sja, wel een beetje vreemd verhaal. Iemand die heel graag weg wil uit haar woning, vliegt toevallig net de boel in de fik, waarna zonder enig bewijs meteen aanslag wordt geroepen. Waar rook is is vuur ofzo.

Als het wel allemaal waar is, natuurlijk zwaar klote. Opvang zouden ze natuurlijk wel moeten krijgen, maar ik vraag me af of er echt geen opvang is? Wat is de standaard procedure hiervoor? En waar komen die zussen vandaan? Woonde die voorheen op straat ofzo?

Tis helemaal een vaag verhaal. Hebben ze geen broertjes, ouders, tantes, ooms, neven, nichten, of gewoon vrienden? Zijn die gillend weggehold?

mark61
03-01-08, 16:29
Geplaatst door IbnRushd
Bron?

Je kan alleen naar een bron vragen als iemand iets klakkeloos van een ander overschrijft. Dit was echter de vrucht van mijn stralende intelligentie alsmede mensenkennis. Of eigenlijk gewoon een kwestie van gewenning, op den duur heeft iedereen wel door hoe het werkt.

IbnRushd
03-01-08, 16:37
Geplaatst door Tomas
Sarcasme moet wel als zodanig bij de "ontvanger" overkomen. Anders mist het zijn doel behoorlijk. Ironie, (mild) spotten kan je tot andere richten dan degene waar je je tot richt.

Vooruit dan maar:

sarcasme
Vorm van bijtende spot, veelal met de bedoeling om te kwetsen, soms indirect, als verhevigde ironie, soms direct. Het verschijnsel kan in allerlei genres optreden: satire, scheldsonnet, of bepaalde vormen van kritiek zoals parodie en pastiche.
Multatuli, door Huet de ‘virtuoos van het sarcasme’ genoemd, zegt over dit verschijnsel in Idee 324: ‘De hevigste uitdrukking van smart is sarkasme’.
Een voorbeeld van indirect, relativerend sarcasme vindt men in Elsschots gedicht ‘Moeder’, waarin de verlepte titelheldin als volgt wordt toegesproken:

Er is niets aan te doen, zoals gij ziet.
Drink dus een borrel bij een passend lied,
daar schele Piet reeds met uw teenen trekt.
(VW, 1960, p. 732).


Ter vergelijking van dezelfde dichter een voorbeeld van direct sarcasme, uit ‘Het huwelijk’:

Hij vloekte en ging te keer en trok zich bij den baard
en mat haar met den blik, maar kon niet meer begeeren,
hij zag de grootsche zonde in duivelsplicht verkeeren
en hoe zij tot hem opkeek als een stervend paard.
Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01/

www.encyclo.nl

IbnRushd
03-01-08, 16:41
Geplaatst door mark61
Je kan alleen naar een bron vragen als iemand iets klakkeloos van een ander overschrijft.

Oh, ik dacht even dat je een Orakel was. Heb je niet eerst de ingewanden van een dier bestudeert of de doden opgeroepen alvorens je met een antwoord klaar kwam?


Geplaatst door mark61

de vrucht van mijn stralende intelligentie alsmede mensenkennis

:hardlach:

mark61
03-01-08, 16:44
Geplaatst door IbnRushd
Oh, ik dacht even dat je een Orakel was. Heb je niet eerst de ingewanden van een dier bestudeert of de doden opgeroepen alvorens je met een antwoord klaar kwam?

:hardlach:

Biecht jij nou maar op wat voor reactie je precies verwacht had. De reacties waren nl. zo eh onorthodox dat je dat nooit verwacht kon hebben.