PDA

Bekijk Volledige Versie : Terreuralarm haalt misdaadcijfers spectaculair omlaag in Brussel



Marsipulami
07-01-08, 12:35
Terreuralarm haalt misdaadcijfers spectaculair omlaag in Brussel

Het terreuralarm in Brussel heeft onverwacht geleid tot een drastische daling van de criminaliteit. Hoofdcommissaris Vanreusel geeft toe dat andere politietaken noodgedwongen opzij werden geschoven maar de verhoogde aanwezigheid van agenten heeft ook een positief effect.

'Het aantal diefstallen met geweld is met een kwart gedaald', zegt korpschef Vanreusel van de politiezone Brussel Hoofdstad-Elsene in een interview in deze krant.

"Tussen 21 december 2007 en begin januari 2008 zijn alle beschikbare agenten ingezet om de heersende terreurdreiging het hoofd te bieden", vertelt Vanreusel. "Dat betekent inderdaad dat ze andere politietaken - zoals de alcoholcontroles - niet hebben kunnen uitvoeren. Tja, we moeten nu eenmaal een keuze maken en in dit geval hadden we weinig keuze."

"Sinds de regering, het federaal parket en de inlichtingendiensten op basis van de evaluatie van het Orgaan voor de Coördinatie en de Analyse van de Dreiging (OCAD) beslisten om het niveau terug te schroeven van vier (zeer ernstig) naar drie (ernstig), lopen er iets minder politieagenten rond, maar toch is het gros nog actief op straat."
Maar, voegt Vanreusel daaraan toe, de pas berekende criminaliteitscijfers van de maand december bewijzen dat al dat blauw op straat ook een positief effect heeft gehad.

"Er zijn veel minder misdrijven gepleegd dan normaal. Het gaat om een gevoelig aantal: zo zijn er 25 procent minder mensen beroofd op gewelddadige wijze."

Minder heethoofden op kerstmarkt
Volgens de Brusselse korpschef valt een en ander te verklaren door het feit dat er beduidend minder heethoofden rondliepen op de kerstmarkt en in de straten. "In veel zogeheten probleemwijken, bijvoorbeeld achter het Anneessensplein, hielden de moeders hun zonen binnen.

Kwamen er toch nog mannen buiten om rel te schoppen, dan vielen ze binnen de kortste keren in handen van de politie, want er liepen echt overal agenten rond."

Minder criminaliteit, meer arrestaties en intussen een terroristische daad vermeden: Vanreusel blikt tevreden terug op de eindejaarsperiode. "We hebben gedaan wat de overheid ons vroeg. Mijn korps had de operationele leiding over het gebeuren en alles is vlot verlopen. Of het terreuralarm beïnvloed werd door politieke machtsverhoudingen, daar doe ik geen uitspraak over. Ik hou mij niet bezig met het gerechtelijk onderzoek, maar voer uit. Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (Open Vld) ken ik al jaren. Als hij zegt dat de dreiging ernstig is, wie ben ik om dat in twijfel te trekken?", besluit de zonechef. (Marjan Justaert)

Hassan_B
07-01-08, 17:17
Toch ergens goed voor zo een terreuralarm.
Het lijkt me toch knap om iemand te stoppen die in de ochtend wakker wordt en denkt: ik ga wat bommen om mn lijf vastbinden en die tot ontploffing brengen.
Maar ja het bang maken van het volk heeft ook zo haar voordelen.

wesley de Kafir
07-01-08, 17:30
Geplaatst door Hassan_B
Maar ja het bang maken van het volk heeft ook zo haar voordelen.
dus de voorkomen aanslag in rotterdam was ook puur bangmakerij?

Hassan_B
07-01-08, 17:48
Geplaatst door wesley de Kafir
dus de voorkomen aanslag in rotterdam was ook puur bangmakerij?

Er is inhoudelijk niets over de zaak bekend, zijn nog enkel verdachtmakingen, tenzij jij inside information hebt hetgeen ik zeer betwijfel.
Maar kennelijk werkt het wel, naievelingen als jij trappen er weer met open ogen in.
Bovendien is de situatie in Belgie anders dan in Nederland. Nederland is onderdeel van de bezettingsmacht in Afganistan, dus zou het me indd niets verbazen als hier iets gebeurt.
Een mooi hollandse gezegde luidt: Wie zaait zal oogsten.
En wie is strax het slachtoffer? juist, de gewone burger die tegen de oorlog is.