PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtonen integreren te weinig......



Rabi'ah.
09-01-08, 09:42
..............naar mijn mening.

Van allochtonen wordt wel verwacht dat ze, ook als ze uit een totaal ander taal- en cultuurgebied dan West-Europa komen, 100% aangepast zijn, terwijl dat er bij autochtonen nog weleens aan schort.

Om maar eens een voorbeeld te noemen: na bijna 60 jaar islamitische aanwezigheid in Nederland vragen veel autochtonen nog steeds ieder jaar met de Ramadan of moslims ook echt niets mogen eten of drinken.

Of nadat er al 50 jaar Surinamers in Nederland wonen (plus 300 jaar gedeeld koloniaal verleden) weet de gemiddelde Nederlander niet eens in welk jaar de slavernij is afgeschaft, terwijl dat toch echt een mijlpaal is in zowel de Surinaamse als de Nederlandse geschiedenis.

Of autochtone mannen die islamitische vrouwen begroeten met 3 zoenen op de wang, terwijl dat toch echt not done is in de meeste islamitische culturen.

Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk ondoenlijk om van iedere cultuur alles te weten, dat hoeft ook helemaal niet.

Maar wat me vaak wel opvalt is dat veel autochtonen die bv. nog nooit een allochtoon van dichtbij hebben gezien (behalve misschien de schoonmaakster op hun werk), wel meteen hun oordeeltje klaar hebben over allochtonen.

En dat begint me dus steeds meer te storen. Op deze site wordt al uitgebreid gesproken over de integratieproblematiek van allochtonen, dus dat is wel duidelijk.

Maar m.i. mag er ook weleens gesproken worden over de andere kant van het verhaal.

Voor de autochtone prikkers hier: Wat doe jij eigenlijk om te integreren?

Tomas
09-01-08, 10:29
Tja, ik versta onder integreren; studeren, daarna werken voor je kost en de dingen hier kunnen doen die je gelukkig maken.

Dat luk me maar matig. Ik werk teveel en kan te weinig de dingen doen die ik wil.

Andere culturen boeien me maar zo zo. Alleen als ik er voor op reis ga, dan kan het me erg boeien.

En dat autochtonen de exacte regeltjes ook niet weten, net als de meeste allochtonen, kan ik geen kwaad in zien. Die hebben m.i. vaak ook weinig met cultuur te maken, meer met een zoektocht naar identiteit. En met twee pubers in huis, heb ik daarvoor m'n tax allang bereikt.

Bar
09-01-08, 10:42
Amsterdam schijnt 177 nationaliteiten te herbergen.
Ben aan het studeren op nummertje 132, de Iraanse. Daarbinnen zijn er zo'n 20(?) culturen. Ben het een beetje moe aan het worden. Maar ja, je moet wel. Voor je het weet wordt je bij onvoldoende integratiebereidheid versleten voor koloniale racist. Op z'n minst.

David
09-01-08, 10:54
Hetero's integreren ook te weinig.

Koala64
09-01-08, 11:02
Ik heb Turkse buren en ga daar leuk mee om. Gewoon omdat het leuke mensen zijn. Dat ze Turks zijn is helemaal niet van belang. Ze hebben hun eigen gewoontes en gebruiken maar die hoef ik niet allemaal te weten. Andersom ook niet denk ik. Zijn gewoon leuke mensen en toevallig Turks. Zo simpel is het denk ik.

Eni
09-01-08, 11:26
Wanneer de slavernij is afgeschaft? Geen flauw idee. Boeit me ook geen kut moet ik eerlijk zeggen. 1568-1648 de tachtigjarige oorlog. 1600 de slag bij Nieuwpoort. 5 mei 1945 dat zijn jaartallen wat ik me kan herinneren van vroegah die er voor Nederland toe deden.. (en ik had een 9 voor geschiedenis als examenvak op het atheneum :D )

Denk dat de meeste Nederlanders zich hier helemaal niet in verdiepen.
Files, de leaseauto, het veiligstellen van de campingplaats voor de vakantie etc dat zijn de zaken die voor Jan Modaal tellen.
Tis een individualistische maatschappij vergeet dat niet.
Natuurlijk, iedereen kent wel een allochtoon als collega of die leuke buur, en het is dan weer aan ieder wat voor contact ze met die mensen willen hebben en hoe ze zich voor hun culturele achtergrond wensen te interesseren, maar ik denk gewoon dat de meeste mensen andere prioriteiten hebben.

Ik zelf denk eraan om dit jaar naar Zweden voor lange tijd te gaan.
Denk dat ik daar prima kan integreren :-)

naam
09-01-08, 12:14
Geplaatst door Rabi'ah.
..............naar mijn mening.

Van allochtonen wordt wel verwacht dat ze, ook als ze uit een totaal ander taal- en cultuurgebied dan West-Europa komen, 100% aangepast zijn, terwijl dat er bij autochtonen nog weleens aan schort.

Om maar eens een voorbeeld te noemen: na bijna 60 jaar islamitische aanwezigheid in Nederland vragen veel autochtonen nog steeds ieder jaar met de Ramadan of moslims ook echt niets mogen eten of drinken.

Of nadat er al 50 jaar Surinamers in Nederland wonen (plus 300 jaar gedeeld koloniaal verleden) weet de gemiddelde Nederlander niet eens in welk jaar de slavernij is afgeschaft, terwijl dat toch echt een mijlpaal is in zowel de Surinaamse als de Nederlandse geschiedenis.

Of autochtone mannen die islamitische vrouwen begroeten met 3 zoenen op de wang, terwijl dat toch echt not done is in de meeste islamitische culturen.

Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk ondoenlijk om van iedere cultuur alles te weten, dat hoeft ook helemaal niet.

Maar wat me vaak wel opvalt is dat veel autochtonen die bv. nog nooit een allochtoon van dichtbij hebben gezien (behalve misschien de schoonmaakster op hun werk), wel meteen hun oordeeltje klaar hebben over allochtonen.

En dat begint me dus steeds meer te storen. Op deze site wordt al uitgebreid gesproken over de integratieproblematiek van allochtonen, dus dat is wel duidelijk.

Maar m.i. mag er ook weleens gesproken worden over de andere kant van het verhaal.

Voor de autochtone prikkers hier: Wat doe jij eigenlijk om te integreren?

ALs ik in Tunesie ben word er van mij verwacht dat ik gastvrouw zelfs vier keer zoen. Nou dat was me aanpassen zeg.
Wilde namelijk stoppen na 3 keer. Te veel invloeden vanuit de franse cultuur daar kennelijk.
Tja als binnen de islamitische cultuur al zoveel verschillen zijn.

The_Grand_Wazoo
09-01-08, 12:35
Geplaatst door Rabi'ah.
..............naar mijn mening.




Voor de autochtone prikkers hier: Wat doe jij eigenlijk om te integreren?

Ik beantwoord jouw posts op Maroc.nl, lees over de geschiedenis van het Ottomaanse rijk en de arabische volkeren, heb stukken Koran gelezen, heb diensten in een moskee bijgewoond. Weet, naar mijn indruk, meer over de geschiedenis van Noord Afrika en het MO dan de gemiddelde Marrokaan of Turk, nog helemaal afgezien van de geschiedenis en cultuur van Nederland.

Julien
09-01-08, 12:43
Er wonen ook zeer veel Oost-Europese, Joegoslavische, Chinese, Italiaanse en Zuid Amerikaanse allochtonen in Nederland. Als we eerlijk zijn, moeten de autochtonen (inclussief de Marokkaanse en Surinaamse allochtonen) zich ook aanpassen aan deze culturen.

We gaan toch niet net doen alsof de ene allochtone cultuur belangrijker is dan de andere?

Hebben jullie bijvoorbeeld rekening gehouden met het othordoxe kerstfeest een paar dagen geleden? Een erg belangrijk feest voor zeer veel allochtonen in Nederland.

knuppeltje
09-01-08, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.

Maar wat me vaak wel opvalt is dat veel autochtonen die bv. nog nooit een allochtoon van dichtbij hebben gezien (behalve misschien de schoonmaakster op hun werk),


Ik weet niet waar jij woont, maar autochtonen die nog nooit een allochtoon hebben gezien?
Dat moet dan wel een echt gehucht in verweggiestan zijn

naam
09-01-08, 13:28
Geplaatst door knuppeltje
Ik weet niet waar jij woont, maar autochtonen die nog nooit een allochtoon hebben gezien?
Dat moet dan wel een echt gehucht in verweggiestan zijn

Waar je ook komt, in elke dorp is wel een chinees resaurant te vinden.

catwomen
09-01-08, 13:39
Mensen blijven nu eenmaal mensen, ongeacht hun culturele sausje. Om je in iedere cultuiur / achtergrond te gaan verdiepen is onmogelijk.

Voor mij is het simpel, ben vanuit Pakistan hier terechtgekomen en vind het niet meer dan billijk dat ik me voor de volle 100% inzet voor deze samenleving. En ondanks mijn 1e nationaliteit, mijn kleurtje en mijn religie, voel ik mij hier thuis en gewaardeerd door de gemiddelde autochtoon.

panoma79
09-01-08, 13:48
Geplaatst door catwomen
En ondanks mijn 1e nationaliteit, mijn kleurtje en mijn religie, voel ik mij hier thuis en gewaardeerd door de gemiddelde autochtoon.

kan ik me wel voorstellen dat je je hier thuis voelt, Pakistan lijkt me nou niet echt een land waar ze vrouwen menselijk behandelen.

Slinger
09-01-08, 13:56
Geplaatst door Rabi'ah.
..............naar mijn mening.

Van allochtonen wordt wel verwacht dat ze, ook als ze uit een totaal ander taal- en cultuurgebied dan West-Europa komen, 100% aangepast zijn, terwijl dat er bij autochtonen nog weleens aan schort.

Om maar eens een voorbeeld te noemen: na bijna 60 jaar islamitische aanwezigheid in Nederland vragen veel autochtonen nog steeds ieder jaar met de Ramadan of moslims ook echt niets mogen eten of drinken.


Ik vraag het altijd voor de zekerheid ook even want het komt heel vaak voor dat moslims wel degelijk eten en/of drinken tijdens ramadan, vooral als er geen andere moslims bij zijn.

Slinger
09-01-08, 14:02
Geplaatst door Rabi'ah.
[BVoor de autochtone prikkers hier: Wat doe jij eigenlijk om te integreren? [/B]

Jij denkt natuurlijk: als de allochtonen weigeren om te integreren, dan moeten de autochtonen het maar doen. Maar om je vraag te beantwoorden: ik lees boeken.

Shemharosh
09-01-08, 14:30
Waarin moet je integreren!!!....als ik hun winkels als voorbeeld neem dan is er niks mis mee:Appie Heijn maakt betere couscous dan menige marokaanse moeders en je kan er ook nog een mexicaanse sausje bijkopen....en ik ben ook nog een hollander tegengekomen die Berbers sprak!!!......in een land met zo veel culturen en rassen is het beste om gewoon een hollander te zijn en te blijven anders is het zo saai en vals!!!

1973Tanger
09-01-08, 14:45
Geplaatst door Shemharosh
Waarin moet je integreren!!!....als ik hun winkels als voorbeeld neem dan is er niks mis mee:Appie Heijn maakt betere couscous dan menige marokaanse moeders en je kan er ook nog een mexicaanse sausje bijkopen....en ik ben ook nog een hollander tegengekomen die Berbers sprak!!!......in een land met zo veel culturen en rassen is het beste om gewoon een hollander te zijn en te blijven anders is het zo saai en vals!!!

Typerend dat jij couscous uit het pakje lekkerder vindt. Dat meen je niet?

lihoed
09-01-08, 14:59
Geplaatst door Shemharosh
Appie Heijn maakt betere couscous dan menige marokaanse moeders

Jouw [...........] kan gewoon geen couscous maken en de [...........] heeft je daarnaast nog eens een verkeerde opvoeding gegeven ook tegen over Marokkanen en Moslims., spreek de volgende keer voor jezelf bihatch.

273Kelvin
09-01-08, 15:51
Geplaatst door lihoed
Jouw [...........] kan gewoon geen couscous maken en de [...........] heeft je daarnaast nog eens een verkeerde opvoeding gegeven ook tegen over Marokkanen en Moslims., spreek de volgende keer voor jezelf bihatch.

Zijn [...........] is een joodse marokkaan; nu denkt ie dat dat hetzelfde is.

ronald
09-01-08, 18:31
Geplaatst door Rabi'ah.
..............naar mijn mening.

Van allochtonen wordt wel verwacht dat ze, ook als ze uit een totaal ander taal- en cultuurgebied dan West-Europa komen, 100% aangepast zijn, terwijl dat er bij autochtonen nog weleens aan schort.

Om maar eens een voorbeeld te noemen: na bijna 60 jaar islamitische aanwezigheid in Nederland vragen veel autochtonen nog steeds ieder jaar met de Ramadan of moslims ook echt niets mogen eten of drinken.

Maar m.i. mag er ook weleens gesproken worden over de andere kant van het verhaal.

Voor de autochtone prikkers hier: Wat doe jij eigenlijk om te integreren?


Ben door Bounty indoctrinatie bijna geneigd me als autochtoon te verantwoorden maar ben officieel een allochtoon. Heb altijd een zekere druk gevoeld om maar "Nederlands" te zijn waar ik nog steeds mee zit maar me nu veel minder kan schelen. Dat gedwongen hetzelfde moeten doen kwam me op een gegeven moment wel de keel uit. Ben al vanaf m'n 18de bezig om "allochtonen" in Nederland te helpen integreren. Nu weliswaar veel minder maar met een Pakistaan en een Ethiopische in huis is het een aardig multiculti troep hier en merk dat ik mede daardoor steeds minder Nederlands wordt...gelukkig.


Btw. Joden wonen al meer dan 500 jaar in Nederland en dan nog krijg je de vraag "Jom Kippoer vasten? Mag je dan niet eten?" dus... geef enig hoop dat je mocht koesteren maar op.

Olive Yao
04-02-08, 22:22
Geplaatst door catwomen
Mensen blijven nu eenmaal mensen, ongeacht hun culturele sausje. Om je in iedere cultuiur / achtergrond te gaan verdiepen is onmogelijk.

Voor mij is het simpel, ben vanuit Pakistan hier terechtgekomen en vind het niet meer dan billijk dat ik me voor de volle 100% inzet voor deze samenleving. En ondanks mijn 1e nationaliteit, mijn kleurtje en mijn religie, voel ik mij hier thuis en gewaardeerd door de gemiddelde autochtoon.
Fijn om te horen, dit.

tr_imparator
04-02-08, 22:44
Integratie is onzin. De een vind het leuk om op iemand anders lijf te zitten, de ander houdt van kilometers afstand.. Ik persoonlijk hoef helemaal niks te weten van de gebruiken van andere mensen. Ik vind 2 dingen belangrijk in de interactie tussen mensen:

1)de interindividuele waardering en dan weet volgens mij iedere auchtoon en allochtoon waar ik het over heb.
2)oordeelvorming; anders wil niet zeggen slechter of iets negatiefs. Mensen verschillen van visie: als in de islamitisch cultuur de man-vrouw rolverdeling anders is, moet men dat respecteren en bijv. niet zeiken over emancipatoire verworvenheden. Anders wil niet zeggen slechter of beter. (Niet iedereen en vooral ik wil niet meedraaien met de output en efficiency cultuur: zo moet men het niet raar vinden als ik iets ga herkansen; half jaar later; wat dan nog? sommige mensen nemen het leven te serieus). Vasten ook bijv.: sommige mensen begrijpen daar de zin van niet.

Verder haat ik de gezondheidscultuur: alles moet verzekerd en safe. Heb ook een hekel aan al die lightproducten(moet echt zoeken naar normale producten) en die 100 verschillende tandpasta's; die toevoegingen allemaal. Kortom: de bemoeienis of beter gezegd de zintuig-vermoeienis.

Olive Yao
04-02-08, 23:10
Geplaatst door tr_imparator
Integratie is onzin. De een vind het leuk om op iemand anders lijf te zitten, de ander houdt van kilometers afstand.. Ik persoonlijk hoef helemaal niks te weten van de gebruiken van andere mensen. Ik vind 2 dingen belangrijk in de interactie tussen mensen:

1)de interindividuele waardering en dan weet volgens mij iedere auchtoon en allochtoon waar ik het over heb.
2)oordeelvorming; anders wil niet zeggen slechter of iets negatiefs. Mensen verschillen van visie: als in de islamitisch cultuur de man-vrouw rolverdeling anders is, moet men dat respecteren en bijv. niet zeiken over emancipatoire verworvenheden. Anders wil niet zeggen slechter of beter. (Niet iedereen en vooral ik wil niet meedraaien met de output en efficiency cultuur: zo moet men het niet raar vinden als ik iets ga herkansen; half jaar later; wat dan nog? sommige mensen nemen het leven te serieus). Vasten ook bijv.: sommige mensen begrijpen daar de zin van niet.

Verder haat ik de gezondheidscultuur: alles moet verzekerd en safe. Heb ook een hekel aan al die lightproducten(moet echt zoeken naar normale producten) en die 100 verschillende tandpasta's; die toevoegingen allemaal. Kortom: de bemoeienis of beter gezegd de zintuig-vermoeienis.
Ik geloof dat ik tamelijk geïntegreerd ben in jouw wereld.

Ik heb een hekel aan diverse van de dingen die je hier opsomt, aan reclame, aan de meeste tv-programma's, aan asobakken en aan het dogma van kapitalisme.

In Frankrijk zijn kantenklaarmaaltijden veel lekkerder dan in Nederland.