PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische Liga slaat alarm over analfabetisme



Maurice
09-01-08, 19:16
Arabische Liga slaat alarm over analfabetisme



dinsdag 8 januari 2008 23:15

(Novum/AP) - Bijna een op de drie Arabieren kan lezen noch schrijven en de Arabische landen moeten zich dat aantrekken en meer doen om analfabetisme te bestrijden. Dat heeft de organisatie voor onderwijs, cultuur en Wetenschap van de Arabische Liga (ALECSO) dinsdag gezegd.

De organisatie verwijst naar een rapport van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, waarin staat dat 100 van de 335 miljoen mensen in de Arabische wereld analfabeet zijn. Driekwart van hen is tussen de 15 en 45 jaar oud en bijna de helft is vrouw. De ALESCO spreekt van een 'diepe structurele kloof' die de evolutie van de Arabische maatschappij in de weg staat en ernstige politieke, sociale en economische gevolgen heeft.

De 21 Arabische landen zouden serieuzer aan het werk moeten gaan om analfabetisme uit te bannen door het basisonderwijs uit te breiden, wetgeving door te voeren ter bevordering van het lezen, mediacampagnes te richten op meisjes en beter samen te werken met maatschappelijke organisaties.

De oproep werd gedaan ter gelegenheid van een alfabetiseringsdag in de Arabische wereld.



http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/187016/index.html

janlom
09-01-08, 21:17
In het licht gezien van deze cijfers, die inderdaad schrijnend zijn te noemen, kan het beeld misschien een oplossing bieden. Vele boeken uit mijn jeugd zijn verfilmd. Daar zaten goede maar ook slechte verfilmingen bij. Maar al deze films wisten ook diegene te bereiken, die niet konden lezen.
Een verfilming van de koran is voor een groter bereik, zo gek dus niet. Want wat voor Pietje Bell of Pluk van de Petteflat geldt, gaat ook op voor de koran. Veel meer mensen kunnen dan kennis nemen van dat boek.
Sterker nog: indien hij indertijd daar de mogelijkheden voor had, zou Mohammed er zeker een verfilmde versie van gemaakt hebben!

Joesoef
09-01-08, 21:51
Geplaatst door janlom
In het licht gezien van deze cijfers, die inderdaad schrijnend zijn te noemen, kan het beeld misschien een oplossing bieden. Vele boeken uit mijn jeugd zijn verfilmd. Daar zaten goede maar ook slechte verfilmingen bij. Maar al deze films wisten ook diegene te bereiken, die niet konden lezen.
Een verfilming van de koran is voor een groter bereik, zo gek dus niet. Want wat voor Pietje Bell of Pluk van de Petteflat geldt, gaat ook op voor de koran. Veel meer mensen kunnen dan kennis nemen van dat boek.
Sterker nog: indien hij indertijd daar de mogelijkheden voor had, zou Mohammed er zeker een verfilmde versie van gemaakt hebben!

Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.

mark61
09-01-08, 22:12
Zolang ze weigeren de taal die ze spreken te schrijven en volhouden een taal te schrijven die ze niet spreken zal het moeilijk blijven. Aparte situatie.

barfly
09-01-08, 22:25
Komt een beetje overeen met de kerk in de middeleeuwen die alleen latijn preekt terwijl nauwelijks iemand dat verstaat.

mark61
09-01-08, 22:30
Geplaatst door barfly
Komt een beetje overeen met de kerk in de middeleeuwen die alleen latijn preekt terwijl nauwelijks iemand dat verstaat.

Mja, het scheelt van land tot land. Voor de Maghreb geldt schat ik dat de afstand ongeveer die van Nederlands tot Duits is. Bizar, je spreekt iets waar je geen les in krijgt. Je moerstaal leren lezen zit er niet in.

Voor de mensen hier geldt in overgrote meerderheid dat die taal zelfs vagelijks niets gemeen heeft met wat ze thuis spreken. Nou ja, vagelijk nog wel. Zoiets als dat Perzisch vagelijk wat met NL gemeen heeft.

H.P.Pas
09-01-08, 22:56
Geplaatst door mark61
Zolang ze weigeren de taal die ze spreken te schrijven en volhouden een taal te schrijven die ze niet spreken zal het moeilijk blijven. Aparte situatie.

Doen Zwitsers ook.

mark61
09-01-08, 23:01
Geplaatst door H.P.Pas
Doen Zwitsers ook.

Ligt wat dichterbij elkaar, schat ik.

Tis ook niet onmogelijk, maar in geval van groot analfabetisme een complicatie.

naam
09-01-08, 23:02
Geplaatst door H.P.Pas
Doen Zwitsers ook.

Gruetzi?

elTahar76
09-01-08, 23:48
het probleem ligt voornamelijk in het feit dat de Arabische bevolking altijd te lijden heeft van de leiders die met name voor hun eigen belang op die positie zitten en zichzelf verrijken aan corruptie en nepotisme...vaak incompetent kunnen ze hun " raison d'etre" alleen behouden door bijv het volk dom te houden, dat is ook de reden dat men decennia lang weinig tot niets heeft gedaan aan dit achterstand, want een belezen volk zou met gemak nieuwe informatie kunnen vergaren en zich verzetten tegen de status-quo dit zou uiteraard voor een angst beeld zijn voor de huidige leiders.

H.P.Pas
10-01-08, 00:09
Geplaatst door naam
Gruetzi?

Neie. Mys Ämmitaw:


Zwätschgechueche

Mi cha o zschüüch sy, oder zguet erzoge!
«Wotsch ou e Bitz da vo dem Zwätschgechueche?»
Het mi d Nachpüüri gfragt. Du han i gloge,
Nei, i mög nid! - Chönnt hüt no druber flueche!

U doch sy s meh as sibezg Jährli sider!
I bi halt zschüche gsi, u bi baas dänne.
No hüt gsehn i de Zwätschgechueche wider
U weis no wohl, das i du bi ga gränne!

So guete git es einisch bloss im Läbe!
Me chönnt dervo ha, u mi tuet si schäme,
Mi het si nit derfür, u chunnt dernäbe,
U chunnt mit sövli guetem nie me zäme!

‘s isch mer ou speter no mängs dür d Latte gange,
Ha mängs versuumt, wo mer hätti wölle blüje,
U doch nid mängs, won im so tue nachblange
Wi däm Bitz Chueche! ‘s tuet mi gäng no gmüje!

StevieK
10-01-08, 01:50
Geplaatst door elTahar76
het probleem ligt voornamelijk in het feit dat de Arabische bevolking altijd te lijden heeft van de leiders die met name voor hun eigen belang op die positie zitten en zichzelf verrijken aan corruptie en nepotisme...vaak incompetent kunnen ze hun " raison d'etre" alleen behouden door bijv het volk dom te houden, dat is ook de reden dat men decennia lang weinig tot niets heeft gedaan aan dit achterstand, want een belezen volk zou met gemak nieuwe informatie kunnen vergaren en zich verzetten tegen de status-quo dit zou uiteraard voor een angst beeld zijn voor de huidige leiders.

Je bent we net voor, ik wilde dit zelfde schrijven, het is gewoon waar, 'domme' mensen kan je goed onder controle houden.
Daarom is het ook zo belangrijk dat je als je naar een ander land gaat verhuizen, immigreren of vakantie gaat de taal. spreekt. Kan je dat niet dan sta je toch zeer zwak, zoals ik al eerde aanhaalde, ik woon in Thailand, daar is Engels een goede gangbare taal , daar kom je zeer goed mee uit bij de bevolking. Maar als je dan ook nog de native taal spreekt dan heb je toch grote voorsprong. Vooral als je met de autoriteiten te maken heb.

Ik vind het dan ook jammer dat vele immigranten in Nederland, vooral van de oudere generatie die hier al jaren zijn de nederlandse taal nog steeds niet machtig zijn.

Ooit op TV gezien van een asielzoeker die al een aantal jaren in Nederland is die maar loopt te klagen en tijdens zijn interview op de Ned. TV kan ie noch nederlands noch engels. Ik bedoel er zijn genoeg voorbeeld van Asielzoeker die hier minder zijn dan hem en de nederlandse taal zo spreken dat je een redelijk gesprek kan aangaan. En dit soort figuren mogen dan bij mij ook vaak doorgeschoven worden naar boven op het lijstje. Maar dit laatste was effe naast de topic

Ron Haleber
10-01-08, 11:16
Geplaatst door Maurice
Arabische Liga slaat alarm over analfabetisme



dinsdag 8 januari 2008 23:15

(Novum/AP) - Bijna een op de drie Arabieren kan lezen noch schrijven en de Arabische landen moeten zich dat aantrekken en meer doen om analfabetisme te bestrijden. Dat heeft de organisatie voor onderwijs, cultuur en Wetenschap van de Arabische Liga (ALECSO) dinsdag gezegd.

[...] De 21 Arabische landen zouden serieuzer aan het werk moeten gaan om analfabetisme uit te bannen door het basisonderwijs uit te breiden, wetgeving door te voeren ter bevordering van het lezen, mediacampagnes te richten op meisjes en beter samen te werken met maatschappelijke organisaties.

De oproep werd gedaan ter gelegenheid van een alfabetiseringsdag in de Arabische wereld.

http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/187016/index.html

Het probleem gaat dieper...

Men heeft nu eenmaal voor het klassiek arabisch gekozen. Maar geef dan ook de vrijheid tot publiceren en bevorder dat. Schaf bv. de censuur af. En zorg voor goede Openbare Bibliotheken!

En vertaal de grote standaardwerken op wereldniveau - met name van filosofie en politiek in dat arabisch.

Geef ook les in die vakken. En maak er niet zoals in Marokko een soort godsdienstonderwijs van.. :student:

Nu is er geen markt voor al dat soort boeken.


Zo liet ikzelf uit eigen zak mijn islamboek in Syrië door een eerste-klas-vertaler - uit het frans in het arabisch overzetten...

Het kwam door de censuur, was goedkoop en kreeg goede recensies.


Maar de basiskennis van filosofie. geschiedenis, etc. ontbreekt bij het publiek.

En men is bovendien gehersenspoeld - wars van innovatieve ideeën...

Dus mijn boek bleek in feite water naar de zee dragen... :maf2:

Lees de arabische inleiding op mijn boek:

Arabisch islam-boek van Ron (http://members.chello.nl/rphaleber/arabisch.html)

Het gaat dus niet enkel om analfabetisme, maar om veel meer zoals het achterlijke en eenzijdige onderwijssysteem gefocust op religie!

:boogie: Ron.

Sallahddin
10-01-08, 12:40
Hoog percentage analfabetisme is 1 van de plagen van de arabish wereld : moeilijk problematiek en dilemma!

:zwaai:

knuppeltje
10-01-08, 13:57
Geplaatst door Ron Haleber


Zo liet ikzelf uit eigen zak mijn islamboek in Syrië door een eerste-klas-vertaler - uit het frans in het arabisch overzetten...

Het kwam door de censuur, was goedkoop en kreeg goede recensies.

Lees de arabische inleiding op mijn boek:

Arabisch islam-boek van Ron (http://members.chello.nl/rphaleber/arabisch.html)


:boogie: Ron.


:gsm: Ja- maak er hier maar een internet boekenwinkel van.
Gingen bij de gewone boekenwinkels de deur niet uit zeker? :stout:

Slinger
10-01-08, 15:13
Geplaatst door Sallahddin
Hoog percentage analfabetisme is 1 van de plagen van de arabish wereld : moeilijk problematiek en dilemma!

:zwaai:

Kun je niet een manier vinden om de zionisten hiervan de schuld te geven?

knuppeltje
10-01-08, 15:57
Geplaatst door Slinger
Kun je niet een manier vinden om de zionisten hiervan de schuld te geven?

Lelijke smerige onruststoker. :ego:

Rabi'ah.
10-01-08, 16:08
Geplaatst door mark61
Zolang ze weigeren de taal die ze spreken te schrijven en volhouden een taal te schrijven die ze niet spreken zal het moeilijk blijven. Aparte situatie.

Breek me de bek niet open.:hihi:

Diglossie heet dat toch en dat schijnt in Griekenland ook te bestaan.

Maar het leidt tot eigenaardige situaties. Ik leer nu Egyptisch en dat zei ik dus tegen een Egyptenaar. Hij zo: "Waarom leer je Egyptisch? Dat is een straattaal, het heeft geen regels. Je kunt liever standaard-Arabisch leren."

En toen ik dat aan mijn docente vertelde, was ze woe-dend. :lachu:

Maar er zijn uitzonderingen hoor. Er zijn aardig wat boeken in het Egyptisch geschreven. En niet kunnen lezen of schrijven heeft er op zich niets mee te maken.

Want iemand die analfabeet is, komt niet eens zover dat hij het verschil tussen fosha en dialect kent. :cheefbek:

mark61
10-01-08, 18:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Breek me de bek niet open.:hihi:

Diglossie heet dat toch en dat schijnt in Griekenland ook te bestaan.

Mja, de afstand tussen katarevousa en dimotiki, zo heet dat geloof ik :cheefbek: is ook aardig groot.


En toen ik dat aan mijn docente vertelde, was ze woe-dend. :lachu:

Terecht.


Maar er zijn uitzonderingen hoor. Er zijn aardig wat boeken in het Egyptisch geschreven.

Marokkaans begint geloof ik ook heeel langzaam te doen.


En niet kunnen lezen of schrijven heeft er op zich niets mee te maken.

Want iemand die analfabeet is, komt niet eens zover dat hij het verschil tussen fosha en dialect kent. :cheefbek:

Dat lijkt mij wel degelijk uitmaken. Het lijkt me tamelijk ontmoedigend om erachter te komen dat leren schrijven betekent dat je een compleet andere taal moet leren ook nog.

Bovendien leidt dat tot een negatieve houding tegenover de taal die je spreekt, en dus een minderwaardigheidscomplex. Enfin.

Slinger
10-01-08, 18:18
Geplaatst door knuppeltje
Lelijke smerige onruststoker. :ego:

Ja, wat kun je anders verwachten van een zionist... :D

Rabi'ah.
10-01-08, 18:19
Geplaatst door mark61

Dat lijkt mij wel degelijk uitmaken. Het lijkt me tamelijk ontmoedigend om erachter te komen dat leren schrijven betekent dat je een compleet andere taal moet leren ook nog.

Mwah, zo compleet anders is die taal in het geval van Egyptisch niet. Ja, de grammatica is veel uitgebreider, moeilijker en strenger, je hebt naamvallen en vrouwelijke meervoudsuitgangen, voorzetsels die met naamvallen gaan etc.

Maar de basisstructuur en 50% van de woordenschat van het Egyptisch van Caïro en het fosha is hetzelfde. Dus met enig taalgevoel en veel, veel ploeteren :hihi: moet je er toch wel kunnen komen.


Geplaatst door mark61

Bovendien leidt dat tot een negatieve houding tegenover de taal die je spreekt, en dus een minderwaardigheidscomplex. Enfin.

Absoluut, dat vind ik zelf ook heel erg. Sowieso vind ik het ook te idioot voor woorden dat er altijd zo wordt neergekeken op gesproken talen. Alsof die minderwaardig zouden zijn.

Aan de andere kant hebben veel Midden-Oosterse Arabieren eerder een meerderwaardigheidscomplex, dus kennelijk hebben ze er niet veel last van.

elTahar76
10-01-08, 23:51
Geplaatst door Ron Haleber
Het probleem gaat dieper...

Men heeft nu eenmaal voor het klassiek arabisch gekozen. Maar geef dan ook de vrijheid tot publiceren en bevorder dat. Schaf bv. de censuur af. En zorg voor goede Openbare Bibliotheken!

En vertaal de grote standaardwerken op wereldniveau - met name van filosofie en politiek in dat arabisch.

Geef ook les in die vakken. En maak er niet zoals in Marokko een soort godsdienstonderwijs van.. :student:

Nu is er geen markt voor al dat soort boeken.


Zo liet ikzelf uit eigen zak mijn islamboek in Syrië door een eerste-klas-vertaler - uit het frans in het arabisch overzetten...

Het kwam door de censuur, was goedkoop en kreeg goede recensies.


Maar de basiskennis van filosofie. geschiedenis, etc. ontbreekt bij het publiek.

En men is bovendien gehersenspoeld - wars van innovatieve ideeën...

Dus mijn boek bleek in feite water naar de zee dragen... :maf2:

Lees de arabische inleiding op mijn boek:

Arabisch islam-boek van Ron (http://members.chello.nl/rphaleber/arabisch.html)

Het gaat dus niet enkel om analfabetisme, maar om veel meer zoals het achterlijke en eenzijdige onderwijssysteem gefocust op religie!

:boogie: Ron.

De zaken liggen zelfs complexer dan dit,( Arkoun daar heb ik jaren geleden een boek van gelezen maar hangt veel aan de metafysica, maar dit terzijde ),het gebrek aan informatie is niet alleen door het onderwijssysteem maar door politieke tegenstand van de gevestigde orde die vaak ook verweten worden obscuritantisten te zijn , ik blijf erbij intelligente mensen genoeg met veel potentie maar het huidige systeem leent er niet voor om zich te ontwikkelen helaas

Bofko
11-01-08, 09:09
Geplaatst door mark61

Bovendien leidt dat tot een negatieve houding tegenover de taal die je spreekt, en dus een minderwaardigheidscomplex. Enfin.


Geplaatst door Rabi'ah.

Aan de andere kant hebben veel Midden-Oosterse Arabieren eerder een meerderwaardigheidscomplex, dus kennelijk hebben ze er niet veel last van.

2 kanten van dezelfde medaille.
Een zelfbeeld van 'minderwaardigheid' leidt tot een attitude van 'meerwaardigheid' .

mark61
11-01-08, 12:24
Geplaatst door Rabi'ah.
Mwah, zo compleet anders is die taal in het geval van Egyptisch niet. Ja, de grammatica is veel uitgebreider, moeilijker en strenger, je hebt naamvallen en vrouwelijke meervoudsuitgangen, voorzetsels die met naamvallen gaan etc.

Het Egyptisch ligt toch ook het dichtst bij fosha? Ik dacht aan Marokko, in ieder geval.


Aan de andere kant hebben veel Midden-Oosterse Arabieren eerder een meerderwaardigheidscomplex, dus kennelijk hebben ze er niet veel last van.

Ten opzichte van andere Arabieren zeker? Mja, dat zal de olie zijn. Veel meer kan ik niet bedenken. Ik dacht niet dat die voormalige vissersdorpjes aan de Golf veel cultuur te bieden hebben. Om over de binnenlanden nog maar te zwijgen. Yemen en Oman misschien.

Shemharosh
11-01-08, 12:49
Geplaatst door elTahar76
het gebrek aan informatie is niet alleen door het onderwijssysteem maar door politieke tegenstand van de gevestigde orde

Het probleem is niet gebrek aan informatie maar gebrek aan de wil en potentie om informatie,kennis te produceren,dus nieuwe ideeen en producten.Een voorbeeld: De" arabische" wereld,god mag weten wat dat is,is gezegend met een enorme potentieel voor zonne-energie,daar schijnt de zon altijd en overal,maar het lijkt er op dat geen enkele arabier het idee heeft opgevat om een fabriek voor zonnecellen te beginnen!!!!.....is toch bizaar!!!....en welke idee hebben ze nu: Met de hulp van Frankrijk en weet-ik-veel-wie nucluaire energie gaan kweken omdat dat zogenaamd hyper modern en ontwikkeld is.
Als een land als Marokko energie-onafhangklijk wilde worden,wat geen luxe is voor een land dat failliet is door olie-importen,dan was het geluk met een vijfjarige energieplan....maar ja...blijkbaar liggen de prioriteiten ergens anders!!!!....mensen een taal leren wat nooit iemand heeft gesproken en dat ook nog als een beschavingjihad aan prijzen!!!!....alsof ze ons willen voorbreiden voor het hiernamaals in een soort koele groene Dubai in een heerlijke gezelschap van gewillige maagden en profeten,het zou dan helpen als we in het aardse leven al een hemelse-arabische integratiecursus hebben gevolgd....te gek voor woorden!!!

mark61
12-01-08, 13:26
Geplaatst door Shemharosh
De" arabische" wereld,god mag weten wat dat is,is gezegend met een enorme potentieel voor zonne-energie,daar schijnt de zon altijd en overal,maar het lijkt er op dat geen enkele arabier het idee heeft opgevat om een fabriek voor zonnecellen te beginnen!!!!.....

http://www.maroc-ecologie.net/ Leuke site, het begint...

Theolia (Paris: FR0000184814 - actualité) , leader européen de la production d'électricité à partir d'énergies renouvelables, a convenu d'un accord avec EDF (Paris: FR0010242511 - actualité) pour acquérir une part de capital (84,5%) de la Compagnie Eolienne du Détroit détenue par le producteur français d'électricité. L'entrée en vigueur de cet accord reste soumise à des conditions suspensives. Située à Tétouan, au nord du Maroc, la Compagnie Eolienne du Détroit détient le parc éolien le plus important installé dans le royaume. Il comprend 84 éoliennes pour une puissance totale installée de 50,4 MW et produit environ 190 GWh par an.

http://fr.biz.yahoo.com/17092007/27/theolia-acquiert-une-centrale-eolienne-au-maroc.html

Pour réduire sa dépendance énergétique, le Maroc s’est orienté entre autres vers le développement de la mobilisation des sources d’énergies renouvelables notamment l’énergie éolienne. En effet, le Maroc, par sa situation géographique favorable, dispose d’un potentiel éolien important estimé à environ 6 000 MW selon le CDER.

2007

L'Office National d'Electricité a lancé fin 2006 un appel d'offres "relatif à la fourniture d'une base de données normalisées des caractéristiques du vent et évaluation du gisement éolien". Il s'agit d'instrumenter 14 sites dans le Sud et le Nord du Maroc.

EED a répondu en groupement avec SOR-Energie et a remporté l'appel d'offres sur la partie instrumentation. Le projet démarré en Juillet 2007 et des visites de terrain ont été réalisées pour les premières installations en Octobre 2007.

http://www.espace-eolien.fr/International/maroc.htm

Maroc : Total Energie, Total et EDF de nouveau choisis pour équiper 37 000 foyers supplémentaires en énergie solaire
22 Fev. 05

La société marocaine Temasol a été retenue pour conduire un programme d’électrification rurale par énergie solaire de 37 000 foyers au Maroc. Temasol est détenue conjointement par Total Energie, Total (via sa filiale Total Maroc) et Electricité de France (EDF).

http://www.total.com/fr/press/press_releases/pr_2005/050222_energie_solaire_maroc_6020.htm

http://www.cder.org.ma/

http://cder.leguide.ma/images/Photo-DG.jpg

Madame Amal HADDOUCHE
Nouveau Directeur Général du CDER

Dus er gebeurt wel wat.

Rabi'ah.
12-01-08, 14:25
Geplaatst door mark61
Het Egyptisch ligt toch ook het dichtst bij fosha? Ik dacht aan Marokko, in ieder geval.

O Darija, ja, verder dan dat kun je denk ik niet van klassiek Arabisch komen idd. Het Egyptisch ligt qua woordenschat redelijk dicht bij het fos7a, maar qua uitspraak weer helemaal niet.

Al die talen hebben zich, naar ik me laat vertellen, gewoon een andere kant op ontwikkeld, dus het zijn allemaal euhm afgeleiden.

Dat het Marokkaans zoveel van het Standaard-Arabisch afwijkt, komt natuurlijk doordat er in de Maghreb nog 3 sterke andere talen zijn die ook hun sporen hebben achtergelaten in de grammatica en woordenschat.



Geplaatst door mark61

Ten opzichte van andere Arabieren zeker? Mja, dat zal de olie zijn. Veel meer kan ik niet bedenken. Ik dacht niet dat die voormalige vissersdorpjes aan de Golf veel cultuur te bieden hebben. Om over de binnenlanden nog maar te zwijgen. Yemen en Oman misschien.

Met Midden-Oosterlingen bedoelde ik vnl. Syrië/Jordanië/Libanon en Egypte in het bijzonder.

Egyptenaren voelen zich superieur tegenover alles en iedereen, tegenover andere Arabieren en natuurlijk al helemaal andere moslims. :moe:

Dat is denk ik vanwege de cultuur, muziek en films en natuurlijk hun 5000 jaar oude geschiedenis.

Ik zeg dan altijd: "Heeft iedere individuele Egyptische boerenlul de piramides neergezet of de liederen van Umme Kulthum gezongen?"


Wat dat betreft is nationalisme altijd zo dom. :loens:

mark61
12-01-08, 16:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is denk ik vanwege de cultuur, muziek en films en natuurlijk hun 5000 jaar oude geschiedenis.

Ik zeg dan altijd: "Heeft iedere individuele Egyptische boerenlul de piramides neergezet of de liederen van Umme Kulthum gezongen?"


Wat dat betreft is nationalisme altijd zo dom. :loens:

Ik denk wat Marokko betreft eerder de langdurige staatkundige scheiding. De Arabische eenheid van Oran tot Bagdad is door de Osmanen keurig :ego: in stand gehouden, dat was ze zelf nooit gelukt :hihi:

5000 jaar? 1400 bedoel je. De Kopten zijn de erfgenamen van de oude Egyptenaren, niemand anders. Ze spreken dan ook de taal van de oude Egyptenaren.

Ik erger me wild over dat pyramidenationalisme; Arabieren hebben er geen klap mee te maken; integendeel, ze hebben de makers ervan onderworpen, uitgeroeid, bekeerd, hun graven onteerd & geplunderd en de kunst vernietigd. En nou goede sier maken met andermans veren.

Als me iets opvalt aan moslims als geheel is het de volstrekte afkeer van, tot haat tegen alle cultuur die niet 'islamitisch' is. Overal waar ze kwamen moesten onvervangbare cultuurschatten eraan geloven. Barbaren :jammer:

elTahar76
12-01-08, 17:12
Geplaatst door mark61
Ik denk wat Marokko betreft eerder de langdurige staatkundige scheiding. De Arabische eenheid van Oran tot Bagdad is door de Osmanen keurig :ego: in stand gehouden, dat was ze zelf nooit gelukt :hihi:

5000 jaar? 1400 bedoel je. De Kopten zijn de erfgenamen van de oude Egyptenaren, niemand anders. Ze spreken dan ook de taal van de oude Egyptenaren.

Ik erger me wild over dat pyramidenationalisme; Arabieren hebben er geen klap mee te maken; integendeel, ze hebben de makers ervan onderworpen, uitgeroeid, bekeerd, hun graven onteerd & geplunderd en de kunst vernietigd. En nou goede sier maken met andermans veren.

Als me iets opvalt aan moslims als geheel is het de volstrekte afkeer van, tot haat tegen alle cultuur die niet 'islamitisch' is. Overal waar ze kwamen moesten onvervangbare cultuurschatten eraan geloven. Barbaren :jammer:

Omdat in Egypte men wandaden heeft gepleegd zijn wij allen moslims verantwoordelijk, als ik jou "logica" moet volgen dan hebben de westerlingen daar ook een handje naar

Rabi'ah.
12-01-08, 17:31
Geplaatst door mark61

5000 jaar? 1400 bedoel je. De Kopten zijn de erfgenamen van de oude Egyptenaren, niemand anders. Ze spreken dan ook de taal van de oude Egyptenaren.

Ik erger me wild over dat pyramidenationalisme; Arabieren hebben er geen klap mee te maken; integendeel, ze hebben de makers ervan onderworpen, uitgeroeid, bekeerd, hun graven onteerd & geplunderd en de kunst vernietigd. En nou goede sier maken met andermans veren.

Onzin, de Arabieren die Egypte nu bewonen stammen in rechte lijn af van de pyramidebouwers.

Of dacht je dat al die oude Egyptenaren na de komst van de Arabieren verdwenen zijn? Nee, ze hebben zich vermengd met de Arabische legers.

Zelfs aan het uiterlijk van veel Egyptenaren nu zie je dat ze meer op die oude hieroglyfenafbeeldingen lijken dan bv. op Maghrebijnen of Arabieren van het schiereiland.

Vrijwel alle Egyptenaren die ik ken zijn heel trots op zowel hun Arabisch-islamitische als hun Oud-Egyptische erfgoed.


Geplaatst door mark61

Als me iets opvalt aan moslims als geheel is het de volstrekte afkeer van, tot haat tegen alle cultuur die niet 'islamitisch' is. Overal waar ze kwamen moesten onvervangbare cultuurschatten eraan geloven. Barbaren :jammer:

Vandaar dat onder het Moghulrijk hindoetempels gewoon bleven staan, er in het Midden-Oosten nog steeds Griekse en Romeinse oudheden zijn en dat er in heel West-Afrika nog totems en traditionele maskerkunst te vinden is. :rolleyes:


Btw: Alles wat je hierboven gezegd hebt over de onderwerping van oude volkeren en het beschadigen van hun cultuur kun je net zo goed, zo niet veel harder zeggen van de kerstening van West-Europa en van christenen in het algemeen. Moslims hebben altijd heel veel van andere culturen overgenomen en bewaard (zoals b.v. de grote oud-Griekse filosofische werken).

Dus je bent nu echt ff onterecht aan het generaliseren.

elTahar76
12-01-08, 17:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Onzin, de Arabieren die Egypte nu bewonen stammen in rechte lijn af van de pyramidebouwers.

Of dacht je dat al die oude Egyptenaren na de komst van de Arabieren verdwenen zijn? Nee, ze hebben zich vermengd met de Arabische legers.

Zelfs aan het uiterlijk van veel Egyptenaren nu zie je dat ze meer op die oude hieroglyfenafbeeldingen lijken dan bv. op Maghrebijnen of Arabieren van het schiereiland.



Vandaar dat onder het Moghulrijk hindoetempels gewoon bleven staan, er in het Midden-Oosten nog steeds Griekse en Romeinse oudheden zijn en dat er in heel West-Afrika nog totems en traditionele maskerkunst te vinden is. :rolleyes:


exact en bijv oude ruines in Libië ten tijden van de romeinse rijk maar dat vergeet men maar al te graag.De westerling die met een belerend vingertje andere barbaren noemt heeft vaak een balk in zijn ogen...

Rabi'ah.
12-01-08, 17:40
Om nog maar te zwijgen over alle elementen uit andere tradities/godsdiensten die soefi's van Marokko tot India hebben overgenomen. Soefi-sjeichs zaten in India samen met yogi's te mediteren en Indonesische moslims hebben eenwenlang een spirituele, vrijzinnige vorm van islam met respect voor andere geloven beleefd.

Maar nee, moslims hebben een afkeer van alle cultuur die niet islamitisch is.

Een fijne generalisatie. :duim:

Bar
12-01-08, 18:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Om nog maar te zwijgen over alle elementen uit andere tradities/godsdiensten die soefi's van Marokko tot India hebben overgenomen. Soefi-sjeichs zaten in India samen met yogi's te mediteren en Indonesische moslims hebben eenwenlang een spirituele, vrijzinnige vorm van islam met respect voor andere geloven beleefd.

Maar nee, moslims hebben een afkeer van alle cultuur die niet islamitisch is.

Een fijne generalisatie. :duim:

Het eerste dat de islamitisch-arabische horden in het onder de voet gelopen Egypte als culturele misdaad pleegden was het in de fik steken van de bibliotheek van Alexandria. Niet-islamitische boeken hadden geen bestaansrecht volgens deze barbaren.

elTahar76
12-01-08, 18:22
Geplaatst door Bar
Het eerste dat de islamitisch-arabische horden als culturele misdaad pleegden was het in de fik steken van de bibliotheek van Alexandria. Niet-islamitische boeken hadden geen bestaansrecht volgens deze barbaren.


Als we op die tour gaan dan hebben de o zo moreel verheven westers-chriselijke barbaren meer op hun geweten wat dacht ja van eeuwen oude vervolgingen van joden en mensen met een ander levensvisie dus wie zijn nu de barbaren?

Bar
12-01-08, 18:30
Geplaatst door elTahar76
Als we op die tour gaan dan hebben de o zo moreel verheven westers-chriselijke barbaren meer op hun geweten wat dacht ja van eeuwen oude vervolgingen van joden en mensen met een ander levensvisie dus wie zijn nu de barbaren?

Verklaar op die toer dan maar hoe het grotendeels christelijke midden-oosten islamitisch is geworden. Mensen verlaten nooit vrijwillig hun geloof. Dat kan alleen maar door dwang en onderdrukking gebeurd zijn. Daar is het historische anti-semitisme in Europa helemaal niks bij.

elTahar76
12-01-08, 18:36
Geplaatst door Bar
Verklaar op die toer dan maar hoe het grotendeels christelijke midden-oosten islamitisch is geworden. Mensen verlaten nooit vrijwillig hun geloof. Dat kan alleen maar door dwang en onderdrukking gebeurd zijn. Daar is het historische anti-semitisme in Europa helemaal niks bij.


jouw historisch besef is minimaal of eerder je bent erg bevangen, allereerst heb jij gegevens dat in de pré-islam tijd iedereen christelijk was? Dat valt te betwijfelen en dat er land is buitgemaakt is een gegeven maar men heeft weinig de lokale bevolking geterroriseerd of met de mes op de keel hun tot de islam bekeerd ( dit in tegenstelling tot veel van de christelijke adepten), een goed en flagrante voorbeeld is bijv de overheersing van de moslims in zuid-Spanje waarin men elkaar in tolerantie leefde zowel christenen en moslims...dus draai de feiten niet om en haal die waas van je oog

Giuseppe
12-01-08, 19:08
Geplaatst door Maurice
Arabische Liga slaat alarm over analfabetisme



dinsdag 8 januari 2008 23:15

(Novum/AP) - Bijna een op de drie Arabieren kan lezen noch schrijven en de Arabische landen moeten zich dat aantrekken en meer doen om analfabetisme te bestrijden. Dat heeft de organisatie voor onderwijs, cultuur en Wetenschap van de Arabische Liga (ALECSO) dinsdag gezegd.

De organisatie verwijst naar een rapport van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, waarin staat dat 100 van de 335 miljoen mensen in de Arabische wereld analfabeet zijn. Driekwart van hen is tussen de 15 en 45 jaar oud en bijna de helft is vrouw. De ALESCO spreekt van een 'diepe structurele kloof' die de evolutie van de Arabische maatschappij in de weg staat en ernstige politieke, sociale en economische gevolgen heeft.

De 21 Arabische landen zouden serieuzer aan het werk moeten gaan om analfabetisme uit te bannen door het basisonderwijs uit te breiden, wetgeving door te voeren ter bevordering van het lezen, mediacampagnes te richten op meisjes en beter samen te werken met maatschappelijke organisaties.

De oproep werd gedaan ter gelegenheid van een alfabetiseringsdag in de Arabische wereld.



http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/187016/index.html

Taz, nu pas.

Shemharosh
13-01-08, 13:04
Geplaatst door mark61
http://www.maroc-ecologie.net/ Leuke site, het begint...

Theolia (Paris: FR0000184814 - actualité) , leader européen de la production d'électricité à partir d'énergies renouvelables, a convenu d'un accord avec EDF (Paris: FR0010242511 - actualité) pour acquérir une part de capital (84,5%) de la Compagnie Eolienne du Détroit détenue par le producteur français d'électricité. L'entrée en vigueur de cet accord reste soumise à des conditions suspensives. Située à Tétouan, au nord du Maroc, la Compagnie Eolienne du Détroit détient le parc éolien le plus important installé dans le royaume. Il comprend 84 éoliennes pour une puissance totale installée de 50,4 MW et produit environ 190 GWh par an.

http://fr.biz.yahoo.com/17092007/27/theolia-acquiert-une-centrale-eolienne-au-maroc.html

Pour réduire sa dépendance énergétique, le Maroc s’est orienté entre autres vers le développement de la mobilisation des sources d’énergies renouvelables notamment l’énergie éolienne. En effet, le Maroc, par sa situation géographique favorable, dispose d’un potentiel éolien important estimé à environ 6 000 MW selon le CDER.

2007

L'Office National d'Electricité a lancé fin 2006 un appel d'offres "relatif à la fourniture d'une base de données normalisées des caractéristiques du vent et évaluation du gisement éolien". Il s'agit d'instrumenter 14 sites dans le Sud et le Nord du Maroc.

EED a répondu en groupement avec SOR-Energie et a remporté l'appel d'offres sur la partie instrumentation. Le projet démarré en Juillet 2007 et des visites de terrain ont été réalisées pour les premières installations en Octobre 2007.

http://www.espace-eolien.fr/International/maroc.htm

Maroc : Total Energie, Total et EDF de nouveau choisis pour équiper 37 000 foyers supplémentaires en énergie solaire
22 Fev. 05

La société marocaine Temasol a été retenue pour conduire un programme d’électrification rurale par énergie solaire de 37 000 foyers au Maroc. Temasol est détenue conjointement par Total Energie, Total (via sa filiale Total Maroc) et Electricité de France (EDF).

http://www.total.com/fr/press/press_releases/pr_2005/050222_energie_solaire_maroc_6020.htm

http://www.cder.org.ma/

http://cder.leguide.ma/images/Photo-DG.jpg

Madame Amal HADDOUCHE
Nouveau Directeur Général du CDER

Dus er gebeurt wel wat.

allemaal prachtig die "ontwikkelingssamenwerkingsprojectjes" maar het ontbreekt er aan een national politiek beleid.En als men het heeft over een technologische ontwikkeling dan heeft men het niet over installatiebedrijven die een paar monteurs en bouwvakkers in dienst nemen maar over high-tech bedrijven met onderzoekers en wetenschappers.
Het probleem met een land als Marokko is dat die achterlijk en arm is terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.En de enige die daar verantwoordelijk gesteld kan worden is die corrupte fascistische maffia die achter rookgordijnen van geloof,mensenrechten,democratie,eenheid,jihad tegen de spaanse bezitters en Israel....schuilen en zo het land plunderen en zijn mensen vernederen.....Marokko heeft alles in zich om een welvaartsniveau te halen van een land als Spanje,Portugal en zelfs Italie en Frankrijk....alleen er ontbreekt hoop en beschaving!!!!....en die fascistische elite doet er alles aan om het er zo donker en wild mogelijk te houden!!!!

janlom
13-01-08, 16:41
Zou ik leven in een Arabisch land, dan vraag ik mij af ik het wel zou willen leren te lezen. Immers bestaan er daar godsdienstneutrale boeken, waarin het niet altijd gaat over: de alomtegenwoordige barmhartige in genadevolle, en over zijn onafscheidelijke metgezel. Romans waarin het handelt over: avonturen, schelmenstreken, liefde's, griezelverhalen enz. Gewoon verhalen waarbij als ik ze lees, niet het idee heb dat god, allah en zijn profeet over mijn schouder meelezen.
Nogmaals kortom: bestaan die boeken in het Arabisch ??

Al Sawt
13-01-08, 17:31
Geplaatst door Slinger
Ja, wat kun je anders verwachten van een zionist... :D Een die heilig gelooft dat Joden uitverkoren zijn en zichzelf als verlicht is.

In dit topic hebben we het over analfabetisme. Maar laten wij het hebben over kritiekloos gestoorde ideologie aanhangen als zionisme.

Noam
13-01-08, 17:39
Geplaatst door Maurice
Arabische Liga slaat alarm over analfabetisme



dinsdag 8 januari 2008 23:15

(Novum/AP) - Bijna een op de drie Arabieren kan lezen noch schrijven en de Arabische landen moeten zich dat aantrekken en meer doen om analfabetisme te bestrijden. Dat heeft de organisatie voor onderwijs, cultuur en Wetenschap van de Arabische Liga (ALECSO) dinsdag gezegd.

De organisatie verwijst naar een rapport van het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, waarin staat dat 100 van de 335 miljoen mensen in de Arabische wereld analfabeet zijn. Driekwart van hen is tussen de 15 en 45 jaar oud en bijna de helft is vrouw. De ALESCO spreekt van een 'diepe structurele kloof' die de evolutie van de Arabische maatschappij in de weg staat en ernstige politieke, sociale en economische gevolgen heeft.

De 21 Arabische landen zouden serieuzer aan het werk moeten gaan om analfabetisme uit te bannen door het basisonderwijs uit te breiden, wetgeving door te voeren ter bevordering van het lezen, mediacampagnes te richten op meisjes en beter samen te werken met maatschappelijke organisaties.

De oproep werd gedaan ter gelegenheid van een alfabetiseringsdag in de Arabische wereld.



http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/187016/index.html

Arabische Liga slaat alarm? Hebben ze stront in hun ogen? Dit wisten ze al decennia geleden. Dit gaat veels te langzaam. Het bijeenroepen van de Arabische liga kost al duizenden Euries. Die hadden ze beter kunnen spenderen in het oprichten van scholen en het betalen van leraren.

Al Sawt
13-01-08, 17:41
Geplaatst door janlom
Zou ik leven in een Arabisch land, dan vraag ik mij af ik het wel zou willen leren te lezen. Immers bestaan er daar godsdienstneutrale boeken, waarin het niet altijd gaat over: de alomtegenwoordige barmhartige in genadevolle, en over zijn onafscheidelijke metgezel. Romans waarin het handelt over: avonturen, schelmenstreken, liefde's, griezelverhalen enz. Gewoon verhalen waarbij als ik ze lees, niet het idee heb dat god, allah en zijn profeet over mijn schouder meelezen.
Nogmaals kortom: bestaan die boeken in het Arabisch ?? Janlom,

Op dit forum moet je bewust zijn van twee stelregels:

Eerste stelregel:Stimuleren van onwetendheid om jouw gelijk te behalen, zal echter leiden dat jouw daadwerkelijke onwetendheid ontbloot zal worden.

Tweede stelregel: Beperk je tot discussie`s waarin je kennis over onderwerp bezit of wees dan nederigheid in betreffende discussie.

Koester je zelf niet de illusie te koesteren door te denken dat je enig kennis bezit over de Arabische wereld of Islam.

Wat betreft jouw vraag. Binnen de Arabische wereld bestaat er ook diversiteit in aanbod van literatuur.

Al Sawt
13-01-08, 17:52
Geplaatst door mark61
Ik denk wat Marokko betreft eerder de langdurige staatkundige scheiding. De Arabische eenheid van Oran tot Bagdad is door de Osmanen keurig :ego: in stand gehouden, dat was ze zelf nooit gelukt :hihi:

5000 jaar? 1400 bedoel je. De Kopten zijn de erfgenamen van de oude Egyptenaren, niemand anders. Ze spreken dan ook de taal van de oude Egyptenaren.

Ik erger me wild over dat pyramidenationalisme; Arabieren hebben er geen klap mee te maken; integendeel, ze hebben de makers ervan onderworpen, uitgeroeid, bekeerd, hun graven onteerd & geplunderd en de kunst vernietigd. En nou goede sier maken met andermans veren. Dit klopt niet!

Egyptenaren (moslims of kopten) zijn nazaten van de oud-Egyptenaren.
Een internationaal team van wetenschappers had onderleiding van Zahi Hawas, DNA van Egyptische mummies met huidige Egyptenaren vergelijken. Met conclusie dat het identiek was.

Egyptenaren zijn daadwerkelijk nazaten van oud-Egyptenaren.


Als me iets opvalt aan moslims als geheel is het de volstrekte afkeer van, tot haat tegen alle cultuur die niet 'islamitisch' is. Overal waar ze kwamen moesten onvervangbare cultuurschatten eraan geloven. Barbaren :jammer:

Mark,

Ik had van jou wat meer kennis verwacht. Islamitische cultuur van vandaag bestaat grotendeels uit culturen van niet-Islamitisch oorsprong.

De Arabische legers hebben juist de niet-Islamitische culturen geadopteerd. Ook het feit dat veel niet-moslims in de Islamitische wereld konden voorbestaan, duidt aan dat die haat heel betrekkelijk was.

Wat betreft cultuurschatten. De Islamitische wereld is rijker aan cultuurschatten van niet-Islamitische oorsprong dan van Islamitisch oorsprong.

Maarten
13-01-08, 20:35
Geplaatst door Joesoef
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
:hihi:
Kom kom, Joesoef.. een beetje positief..
Een hollywood-productie van de Koran van 2 1/2 uur helpt de religieuze inzichten van de gemiddelde moslim er weer helemaal bovenop. :hihi:
Al het noodzakelijke geestelijke voedsel kan dan in 2 1/2 uur met succes naar binnen gepropt worden.
Vooral van de download voor mobiel kan erg veel verwacht worden..

Wel een beetje modern blijven he? Dat jarenlange nadenken, dat is niks.
De wereld zit te smachten om een fast-foodvariant van de religie.
En om polderbewoners, die dat de moslims aanprijzen..
:hihi:

Ron Haleber
14-01-08, 10:22
Geplaatst door Al Sawt
Dit klopt niet!

Egyptenaren (moslims of kopten) zijn nazaten van de oud-Egyptenaren.
Een internationaal team van wetenschappers had onderleiding van Zahi Hawas, DNA van Egyptische mummies met huidige Egyptenaren vergelijken. Met conclusie dat het identiek was.

Egyptenaren zijn daadwerkelijk nazaten van oud-Egyptenaren.



Ik vind die nationalistische redenering op basis van "Blut und Bodem" volstrekt onzinnig... Daar zit o.m. een heel bedenkelijk luchtje aan gezien 33-45...

En vertel eens: Wat als het DNA van de huidige Egyptenaren identiek met dat van de oude sefardische joden blijkt te zijn?

En neem de Marokkanen als je die als Berbers ziet... Er is een goede kans dat hun DNA overwegend joods is? Dat weet jij toch ook...!

Wat dan? Dan zouden Egypte en Marokko daarom provincies van Israël zijn? :fplet:

We zouden Ronald als ambassadeur daar de aliejah moeten laten preken? Dus de terugkeer naar Israël? :stomp:

Mark heeft gelijk! Ik deel zijn idee dat cultuur en taal zoals bij de Kopten de afkomst bepalen... Dat is het enig zinnige criterium...! :engel:

David
14-01-08, 10:50
Zorgen dat er goed onderwijs komt lijkt me belangrijker dan eindeloos doormekkeren over een glorieus verleden. Al die mensen die niet kunnen lezen of schrijven hebben niet zoveel aan het DNA van de oude Egyptenaren.

mark61
14-01-08, 11:43
Geplaatst door Al Sawt
Egyptenaren (moslims of kopten) zijn nazaten van de oud-Egyptenaren.
Een internationaal team van wetenschappers had onderleiding van Zahi Hawas, DNA van Egyptische mummies met huidige Egyptenaren vergelijken. Met conclusie dat het identiek was.

Egyptenaren zijn daadwerkelijk nazaten van oud-Egyptenaren.

Ik ben nooit geïnteresseerd in etnische / DNA-kwesties. Dat leidt al gauw tot onfrisse toestanden. Alle nu bestaande volkeren zijn altijd vermengd geraakt met jan en allevrouw. Het enige zinnige om over te praten is cultuur.



Mark,

Ik had van jou wat meer kennis verwacht. Islamitische cultuur van vandaag bestaat grotendeels uit culturen van niet-Islamitisch oorsprong.

Natuurlijk, dat zit er onmiskenbaar in; toch worden duidelijk als 'niet-islamitisch' herkenbare overblijfselen steevast gemaltraiteerd. Dat de bouwstijl van de meeste moskeeën gebaseerd is op orthodoxe kerken weerhield geen moslim ervan die kerken te vandaliseren.


De Arabische legers hebben juist de niet-Islamitische culturen geadopteerd. Ook het feit dat veel niet-moslims in de Islamitische wereld konden voorbestaan, duidt aan dat die haat heel betrekkelijk was.

De mensen mochten blijven leven natuurlijk, ik had het over cultuur.


Wat betreft cultuurschatten. De Islamitische wereld is rijker aan cultuurschatten van niet-Islamitische oorsprong dan van Islamitisch oorsprong.

In zijn algemeenheid weet ik dat niet. Het zou verschillende oorzaken kunnen hebben.

super ick
14-01-08, 11:44
Geplaatst door elTahar76
Als we op die tour gaan dan hebben de o zo moreel verheven westers-chriselijke barbaren meer op hun geweten wat dacht ja van eeuwen oude vervolgingen van joden en mensen met een ander levensvisie dus wie zijn nu de barbaren?

Daar gaan we weer.
Beide voorbeelden getuigen van barbarij.
De mens is daartoe in staat gebleken. Geloof is ook geen garantie gebleken voor het uitblijven van oorlogen, misdaden, e.d.

Het is geen kwestie van elkaar de zwarte piet toespelen, wie barbaarser is. Vooral niet wanneer de ene barbaarse gebeurtenis gebagatelliseerd wordt met een andere.

Beter is van de eigen fouten te leren. Wijzen naar anderen die dezelfde fouten maken schiet geen bal op. Het maakt je eigen gedrag namelijk niet minder verwerpelijk.

Daarnaast spelen ook andere omstandigheden een rol. In hoever is het ene volk praktisch in staat een ander volk kwaad aan te doen.
Zie nu in Afrika. Men hakt op elkaar in met kapmessen. Wat als zij modernere middelen hadden gehad? Dan was de schade waarschijnlijk nog vele malen groter geweest.

Wees je er maar van bewust dat het gewoon weer kan gebeuren. Bij 'mij' maar ook bij 'jou'.

super ick
14-01-08, 11:47
Geplaatst door Maarten
:hihi:
Kom kom, Joesoef.. een beetje positief..
Een hollywood-productie van de Koran van 2 1/2 uur helpt de religieuze inzichten van de gemiddelde moslim er weer helemaal bovenop. :hihi:
Al het noodzakelijke geestelijke voedsel kan dan in 2 1/2 uur met succes naar binnen gepropt worden.
Vooral van de download voor mobiel kan erg veel verwacht worden..

Wel een beetje modern blijven he? Dat jarenlange nadenken, dat is niks.
De wereld zit te smachten om een fast-foodvariant van de religie.
En om polderbewoners, die dat de moslims aanprijzen..
:hihi:

Het zal wel not done zijn om te zeggen maar volgens mij hebben ze daar meer aan Engelse les.

Rabi'ah.
14-01-08, 13:37
Geplaatst door Al Sawt
Dit klopt niet!

Egyptenaren (moslims of kopten) zijn nazaten van de oud-Egyptenaren.
Een internationaal team van wetenschappers had onderleiding van Zahi Hawas, DNA van Egyptische mummies met huidige Egyptenaren vergelijken. Met conclusie dat het identiek was.

Egyptenaren zijn daadwerkelijk nazaten van oud-Egyptenaren.


Mark,

Ik had van jou wat meer kennis verwacht. Islamitische cultuur van vandaag bestaat grotendeels uit culturen van niet-Islamitisch oorsprong.

De Arabische legers hebben juist de niet-Islamitische culturen geadopteerd. Ook het feit dat veel niet-moslims in de Islamitische wereld konden voorbestaan, duidt aan dat die haat heel betrekkelijk was.

Wat betreft cultuurschatten. De Islamitische wereld is rijker aan cultuurschatten van niet-Islamitische oorsprong dan van Islamitisch oorsprong.


Je haalt me de woorden van het toetsenbord. :fpetaf:

Rabi'ah.
14-01-08, 13:37
Geplaatst door David
Zorgen dat er goed onderwijs komt lijkt me belangrijker dan eindeloos doormekkeren over een glorieus verleden. Al die mensen die niet kunnen lezen of schrijven hebben niet zoveel aan het DNA van de oude Egyptenaren.

Eens.

The_Grand_Wazoo
14-01-08, 13:44
Geplaatst door Bar
Het eerste dat de islamitisch-arabische horden in het onder de voet gelopen Egypte als culturele misdaad pleegden was het in de fik steken van de bibliotheek van Alexandria. Niet-islamitische boeken hadden geen bestaansrecht volgens deze barbaren.

Huh, niet nadat de Julius Caesar rond ca 47 voor Christus de eerste brand had gesticht. Vervolgens gaan de christenen er overheen. De islamieten maken het werk af ... maar dan is het punt dat je wilt maken al een pijnlijke dood gestorven.

elTahar76
14-01-08, 15:57
Geplaatst door super ick
Daar gaan we weer.
Beide voorbeelden getuigen van barbarij.
De mens is daartoe in staat gebleken. Geloof is ook geen garantie gebleken voor het uitblijven van oorlogen, misdaden, e.d.

Het is geen kwestie van elkaar de zwarte piet toespelen, wie barbaarser is. Vooral niet wanneer de ene barbaarse gebeurtenis gebagatelliseerd wordt met een andere.

Beter is van de eigen fouten te leren. Wijzen naar anderen die dezelfde fouten maken schiet geen bal op. Het maakt je eigen gedrag namelijk niet minder verwerpelijk.

Daarnaast spelen ook andere omstandigheden een rol. In hoever is het ene volk praktisch in staat een ander volk kwaad aan te doen.
Zie nu in Afrika. Men hakt op elkaar in met kapmessen. Wat als zij modernere middelen hadden gehad? Dan was de schade waarschijnlijk nog vele malen groter geweest.

Wees je er maar van bewust dat het gewoon weer kan gebeuren. Bij 'mij' maar ook bij 'jou'.

Dat word ook door me aangegeven, de uit ten treure gehoorde uitspraken van westerlingen die denken het morele gelijk te hebben aan hun kant ten op zichte van andere, en daar wringt de schoen... uiteindelijk is de mens in welke ideologie of levensvisie in staat tot gruwelijkheden ... dus ook de westerlingen en daar gaat het mij om..

Slinger
14-01-08, 17:20
Geplaatst door elTahar76
Dat word ook door me aangegeven, de uit ten treure gehoorde uitspraken van westerlingen die denken het morele gelijk te hebben aan hun kant ten op zichte van andere, en daar wringt de schoen... uiteindelijk is de mens in welke ideologie of levensvisie in staat tot gruwelijkheden ... dus ook de westerlingen en daar gaat het mij om..

Ik denk dat niemand je dat zal betwisten.

super ick
14-01-08, 22:35
Geplaatst door elTahar76
Dat word ook door me aangegeven, de uit ten treure gehoorde uitspraken van westerlingen die denken het morele gelijk te hebben aan hun kant ten op zichte van andere, en daar wringt de schoen... uiteindelijk is de mens in welke ideologie of levensvisie in staat tot gruwelijkheden ... dus ook de westerlingen en daar gaat het mij om..

Dan zijn we eruit.
Ik denk dat dit punt namelijk verschillende discussies behoorlijk troebleert.

Al Sawt
14-01-08, 23:15
Geplaatst door David
Zorgen dat er goed onderwijs komt lijkt me belangrijker dan eindeloos doormekkeren over een glorieus verleden. Al die mensen die niet kunnen lezen of schrijven hebben niet zoveel aan het DNA van de oude Egyptenaren. Het mag duidelijk zijn dat je inhoudelijk nauwelijks wat toe te voegen hebt.

Dus bespaar mij jouw doodsdoeners.

Al Sawt
14-01-08, 23:22
Geplaatst door Ron Haleber
Ik vind die nationalistische redenering op basis van "Blut und Bodem" volstrekt onzinnig... Daar zit o.m. een heel bedenkelijk luchtje aan gezien 33-45... Probeer alstublieft mij geen geschiedenisles te geven.

33-45 was een ideologie, dat net als zionisme, op een fantasie en fabels gestoeld was en dat gold ook voor hun rassenleer.


En vertel eens: Wat als het DNA van de huidige Egyptenaren identiek met dat van de oude sefardische joden blijkt te zijn? Dan heb ik uiteraard en geheel verwacht, gelijk.

Want Sefaridische joden verschillen nauwelijks van Arabieren. Ze zijn genetisch gelijk.


En neem de Marokkanen als je die als Berbers ziet... Er is een goede kans dat hun DNA overwegend joods is? Dat weet jij toch ook...!Dan zou ik eerst bewijs willen zien dat Joden een ras zijn en identieke dna bezitten.

Want volgens mijn nederige wetenschap zijn ze aanhangers van een geloof en geen ras.


Wat dan? Dan zouden Egypte en Marokko daarom provincies van Israël zijn? :fplet: Als je fantasiekronkels van Zionisme meester maakt, dan kun je dergelijke waanvoorstelling hebben.


We zouden Ronald als ambassadeur daar de aliejah moeten laten preken? Dus de terugkeer naar Israël? :stomp:

Mark heeft gelijk! Ik deel zijn idee dat cultuur en taal zoals bij de Kopten de afkomst bepalen... Dat is het enig zinnige criterium...! :engel: Graag inhoudelijk argumentie.

En niet komen aan proppen met een passante wetenschapper die ooit bij jou thuis heeft overnacht.

Maarten
14-01-08, 23:38
Geplaatst door Al Sawt
doodsdoeners.
Dooddoeners. De doeners zelf zijn namelijk niet des doods. Enkel wat ze in dit geval doen, leidt tot het doden van de discussie.

David heeft natuurlijk wel gelijk. Goed onderwijs is toch echt de hoop der mensheid. Het is ook luxe, zeker voor de mensen die niets hebben. Je hoeft maar te zitten, en te luisteren naar kennis die anderen opgedaan hebben.

Maar die Arabische wereld blijft intigrerend. Op zich hebben ze daar allerlei kwaliteiten genoeg, maar het heeft goed gemeenschappelijk smeermiddel nodig. Het hangt aan elkaar als los zand. Het is stroef. Dat spul moet meer gaan stromen. Er moet vooral een betere politiek komen, en een betere controle van macht. In feite toch een soort Verlichting, maar dan een, waar de Arabieren zelf de inhoud van bepalen. Momenteel is het net een soort machine, die op zich wel deugt, maar die gewoon niet van de grond komt.
Over 100 jaar is het misschien toch beter. Goed onderwijs. En dan maar zien wat mensen daar op den duur mee doen..

Al Sawt
14-01-08, 23:40
Geplaatst door mark61
Ik ben nooit geïnteresseerd in etnische / DNA-kwesties. Dat leidt al gauw tot onfrisse toestanden. Alle nu bestaande volkeren zijn altijd vermengd geraakt met jan en allevrouw. Het enige zinnige om over te praten is cultuur. Cultuur is anders. Klopt.

Maar het valt niet te betwisten dat de Egyptenaren van nu, afstammelingen zijn van oud-Egyptenaren.




Natuurlijk, dat zit er onmiskenbaar in; toch worden duidelijk als 'niet-islamitisch' herkenbare overblijfselen steevast gemaltraiteerd. Dat de bouwstijl van de meeste moskeeën gebaseerd is op orthodoxe kerken weerhield geen moslim ervan die kerken te vandaliseren. is dat moslim eigen?

Noem een rijk dat een onderworpen volk geen haar heeft gekrent in hun identiteit! Bijna alle mogendheden hebben volkeren onderworpen, door hun identiteit te beschadigen.

Historisch gezien waren de Arabische legers/heersers dan nog tolerant. Want zij lieten tolereerden religieuze minderheden en die mochten hun gebedshuizen houden.



De mensen mochten blijven leven natuurlijk, ik had het over cultuur.Onder bescherming van staatsgezag en met behoud van hun religie.

Daar konden minderheden in andere delen van de wereld, maar naar dromen.

Al Sawt
14-01-08, 23:44
Geplaatst door Maarten
Dooddoeners. De doeners zelf zijn namelijk niet des doods. Enkel wat ze in dit geval doen, leidt tot het doden van de discussie. Had me vergist.


David heeft natuurlijk wel gelijk. Daarom vond ik het ook dooddoener!

Het ging mij niet of hij gelijk had. Maar meer om zijn reactie.



Goed onderwijs is toch echt de hoop der mensheid. Het is ook luxe, zeker voor de mensen die niets hebben. Je hoeft maar te zitten, en te luisteren naar kennis die anderen opgedaan hebben.

Maar die Arabische wereld blijft intigrerend. Op zich hebben ze daar allerlei kwaliteiten genoeg, maar het heeft goed gemeenschappelijk smeermiddel nodig. Het hangt aan elkaar als los zand. Het is stroef. Dat spul moet meer gaan stromen. Er moet vooral een betere politiek komen, en een betere controle van macht. In feite toch een soort Verlichting, maar dan een, waar de Arabieren zelf de inhoud van bepalen. Momenteel is het net een soort machine, die op zich wel deugt, maar die gewoon niet van de grond komt.
Over 100 jaar is het misschien toch beter. Goed onderwijs. En dan maar zien wat mensen daar op den duur mee doen.. Volkomen met je eens.

Ik zie het ook niet anders.

Geen zinvol mens zal dat ontkennen. En discussie in dit thread gaat over heel wat anders. Vandaar mijn reactie richting David.

Maarten
14-01-08, 23:44
Geplaatst door Al Sawt

Want Sefaridische joden verschillen nauwelijks van Arabieren. Ze zijn genetisch gelijk.
Rustig aan he? Als eenvoudige antisemiet moet mijn missie wel haalbaar blijven. Straks blijkt nog dat we allemaal uit Afrika komen. Wat moet ik dan? Het DNA van rotsblokken bekritiseren?

Al Sawt
14-01-08, 23:48
Geplaatst door Maarten
Rustig aan he? Als eenvoudige antisemiet moet mijn missie wel haalbaar blijven. Straks blijkt nog dat we allemaal uit Afrika komen. Wat moet ik dan? Het DNA van rotsblokken bekritiseren? Dat ideologisch gestoorde figuren als Slinger of Bar hierin geloven, ok!

Maar dat zelfs onze huis en tuin wetenschapper Ron Haleber het gelooft, geeft maar weer eens aan dat sommigen een onvermogen hebben om redelijkheid boven fantasie te laten prevaleren.

Maarten
14-01-08, 23:49
Geplaatst door Al Sawt

Het ging mij niet of hij gelijk had.
David mag altijd een seconde of drie echt groot gelijk hebben. Daarna moet hij onmiddelijk weer onder een rotsblok van goede argumenten verpletterd worden. Dat is zijn karma hier.

Tomas
15-01-08, 00:00
De huidige egyptenaar staan tot de oude egyptenaren als de italianen staan tot de romeinen. Genetica is daar in niet interessant, da's voor de geintereseerden in genetica.

Maarten
15-01-08, 00:04
Geplaatst door Al Sawt
Dat ideologisch gestoorde figuren als Slinger of Bar hierin geloven, ok!

Maar dat zelfs onze huis en tuin wetenschapper Ron Haleber het gelooft, geeft maar weer eens aan dat sommigen een onvermogen hebben om redelijkheid boven fantasie te laten prevaleren.

Ach.. ik meen dat het DNA van een komkommer voor 60% overeen komt met dat van ons, las ik ergens.. Dus je kunt er eigenlijk over beweren wat je wilt. Elke komkommer die hier zijn groene smurrie post, daar hebben we nog veel mee gemeen.

Waar komen joden eigenlijk vandaan? Ze gaan me toch niet vertellen, dat Abraham c.s. het allemaal bij elkaar gefokt heeft he? (Inclusief de arabieren.) Wat heeft de rest dan staan fokken? En waar is dat dan gebleven?
Zwijg ik maar over Adam, wiens gebroed nou 6 miljard sterk de aarde staat te bevuilen?

Ik denk dat ik maar ga oefenen in kikker-DNA. Dan kun je tenminste eerlijk naar vrouwtjes brullen.

Maarten
15-01-08, 00:09
Geplaatst door Tomas
De huidige egyptenaar staan tot de oude egyptenaren als de italianen staan tot de romeinen. Genetica is daar in niet interessant, da's voor de geintereseerden in genetica.
Ga ook niet kijken naar het DNA van de leider van de wereld. Dat moet misschien ook als afschrikwekkend voorbeeld ten toon gesteld worden. Zijn dochters zijn ook zo lelijk als de nacht.

Al Sawt
15-01-08, 00:21
Geplaatst door Maarten
Ach.. ik meen dat het DNA van een komkommer voor 60% overeen komt met dat van ons, las ik ergens.. Dus je kunt er eigenlijk over beweren wat je wilt. Elke komkommer die hier zijn groene smurrie post, daar hebben we nog veel mee gemeen.

Waar komen joden eigenlijk vandaan? Ze gaan me toch niet vertellen, dat Abraham c.s. het allemaal bij elkaar gefokt heeft he? (Inclusief de arabieren.) Wat heeft de rest dan staan fokken? En waar is dat dan gebleven?
Zwijg ik maar over Adam, wiens gebroed nou 6 miljard sterk de aarde staat te bevuilen?

Ik denk dat ik maar ga oefenen in kikker-DNA. Dan kun je tenminste eerlijk naar vrouwtjes brullen. Het gaat mij om het volgende:

Volgens Zionisme zijn joden semieten en afstammelingen van bewoners van oud-Israel.

Ik betwist dit. Puur omdat ik mijn gezonde verstand laat zegevieren.

Niet-Sefaridische Joden hebben raciale kenmerken gemeen met de Europese landen waar ze vandaan komen.

Kortom: Het zijn geen Semieten!

Voor Sefaridische joden is het anders. Sefaridische joden uit Irak of Yemen verschillen nauwelijks van hun Islamitische landgenoten. Zij zijn wel degelijk semitsch.

Wat betreft DNA.

Leuk en aardig dat DNA van een komkommer voor 60% met DNA van de mensen overeenkomt.

Maar ik bedoel totaal anders. Voor mij gaat het puur om met DNA herkomst van mensen te bepalen en niet hoe hun DNA eruit ziet.

Dus als men DNA van een Russische 'Semiet' gaat vergelijken met die van een Sefaridische jood, dan kunnen ze heel bedrogen uit komen.

En aangezien wij het toch hebben over kunstschatten, mummies en archeologie. Dan ben ik benieuwd waarom er nooit archeologische sporen zijn aangetroffen van Joodse koninkrijken uit het Oudheid?

Van alle volkeren die Palestina hadden bewoond, zijn er wel sporen gevonden. Behalve van Hebreeuwers.

Puur omdat ze nooit hadden bestaan.

Dit is gewoon pure rationaliteit en zelfs SLINGER is zich daar van bewust na reeks discussies met mij.

Want in dergelijke discussie`s zou hij toch het onderspit delven en zijn wereldbeeld als een zeepbuil uiteen spatten.

Al Sawt
15-01-08, 00:28
Geplaatst door Tomas
De huidige egyptenaar staan tot de oude egyptenaren als de italianen staan tot de romeinen. Genetica is daar in niet interessant, da's voor de geintereseerden in genetica. Dus Oud-Egyptenaren zijn verdwenen en hebben zich op zekere moment niet meer voor geplant.

Tuurlijk. Wat kan de gedachtengang soms heel simplistisch in elkaar steken.

Maarten
15-01-08, 01:08
Geplaatst door Al Sawt
Semieten..
Het is een linguistische term. Er bestaan geen semieten. De term staat op talen, het Hebreuws en Arabisch. Maar in het spraakgebruik is het op joden gaan slaan. Er woonden hier altijd joden, en geen Arabieren, vandaar.

Maar over de vraag wat joods is, hebben ze vooral in israel de grootst mogelijke heibel. Er zijn zoveel varianten, dat ze daar helemaal niet meer uit komen. Natuurlijk hebben die volkeren zich overal gemengd, ook al bleven een boel joodse tradities bestaan. Zwijg je nog over mensen die zich tot jood bekeerd hebben, maar waar na 200 jaar ook niemand meer precies van weet hoe dat zit. Toch zijn er wel typisch joodse trekken, waar je dingen aan kunt zien.. Maar of die 2000 jaar geleden ook zo waren, dat weet niemand.

En over plaatsen is wel meer verwarring, ook in Islam. Onderzoek naar munten e.a. schijnt grote twijfel te geven of Mohammed wel ooit bestaan heeft, en zo ja, waar dat dan wel precies was. Onderzoek daar naar wordt bepaald niet aangemoedigd, om het maar zachtjes uit te drukken. Maar voor die joodse geschiedenis geldt hetzelfde. Kloppen de namen? Kloppen de verhalen?

Een van de dingen waar ik aan denk, is dat juist de meest vanzelfsprekende dingen nooit op papier komen. Daar heeft nooit iemand het over, omdat ze namelijk volkomen vanzelfsprekend zijn. Enkel bijzondere dingen worden beschreven. Dat verandert vaak pas, als de normale dingen dreigen te verdwijnen.
Een hedendaags voorbeeld is de Nederlandse identiteit. Dat werd pas een onderwerp door het gedoe rond moslims.
Maar in de oudheid was het ook al zo. Wat normaal was, daar hoefde je het niet over te hebben.
En sinds die dingen allang niet meer normaal zijn, weet niemand meer hoe ze ooit waren.
En als veranderingen abrupt waren, staan ze misschien helemaal nergens meer.
Ik geloof gewoon niet erg hard in de beeldvorming van oude tijden, en denk dat er heel snel grote fouten gemaakt worden.

Maarten
15-01-08, 01:23
Geplaatst door Al Sawt
Dus Oud-Egyptenaren zijn verdwenen en hebben zich op zekere moment niet meer voor geplant.

Tuurlijk. Wat kan de gedachtengang soms heel simplistisch in elkaar steken.
Nah.. hij bedoelt, dat het DNA-gedoe er gewoon niet zoveel toe doet. Het zegt niet zoveel over de mensen, en wat ze doen.

Er is een speelfilm over fascisten, die DNA van hitler klonen. Daar komen 10 jongetjes uit voort, die dan natuurlijk heel andere dingen gaan doen.

In feite weten we er geen donder van. Er wordt geen onderzoek naar gedaan, omdat het meteen op racisme lijkt. Dus heb je vooral mythen daar over. Bijvoorbeeld over Ariers, of juist over joden als uitverkoren volk, dat allerlei kwaliteiten zou hebben (veel joden zijn absoluut niet blij met dat beeld, oomdat het ook allerlei verwachtingen schept, die dan weer waargemaakt moeten worden..)

Wie weet weten we over 500 jaar veel meer over wat DNA nou precies doet..
Wie weet blijkt dan waarom Marokkanen niet zo goed zijn in klassiek ballet of skoetjesielen..
Of waarom Wilders geen dingen meer kon begrijpen, die hij op zijn twaalfde nog niet geleerd had..

ronald
15-01-08, 02:43
Geplaatst door Al Sawt
Probeer alstublieft mij geen geschiedenisles te geven.

33-45 was een ideologie, dat net als zionisme, op een fantasie en fabels gestoeld was en dat gold ook voor hun rassenleer.
Dan heb ik uiteraard en geheel verwacht, gelijk.

Want Sefaridische joden verschillen nauwelijks van Arabieren. Ze zijn genetisch gelijk.
Dan zou ik eerst bewijs willen zien dat Joden een ras zijn en identieke dna bezitten.

Want volgens mijn nederige wetenschap zijn ze aanhangers van een geloof en geen ras.

Als je fantasiekronkels van Zionisme meester maakt, dan kun je dergelijke waanvoorstelling hebben.

Graag inhoudelijk argumentie.

En niet komen aan proppen met een passante wetenschapper die ooit bij jou thuis heeft overnacht.


Ik heb zelden zoveel onzin bij elkaar gezien.
Dat jij je niet eens "laat benaderen" om historische kennis tot je te nemen getuigt, als basis van alles, van een hoogmoed zoals de Dom van Utrecht.
Dat je uberhaupt het idee hebt dat je weet hoe wat is. Ideologie, fabels, rassenleer....mannelijke koeien stront. Je bewijst dus dat je kennis nog steeds niet mbt het Zionisme en Jodendom is bijgeschaafd. Je verzint het zelf en sla daar iedereen mee om de oren? Wat een grap.
Je weet met stelligheid te zeggen dat de huidige Egyptenaren wel dezelfden zijn als de oudere. Aan de andere kant weet je opeens niet of DNA van Berbers wel of niet overwegend joods zou zijn. Ten eerste is de hele discussie natuurlijk kul maar dat even ter zijde. Dan is DNA opeens hetzelfde als ras? Weer zo'n eigen gemaakte definitie. Je wetenschap is inderdaad nederig.

Btw de wannebee jurist heeft ooit eens bij Ron overnacht, als Ron mij eventueel met Ronald zou hebben bedoeld. Ik woon trouwens ook in Amsterdam in een thuis.

Verder meng ik me niet in deze discussie tenzij er nog meer onzin over Joden boven komt.

Maarten
15-01-08, 08:28
Geplaatst door ronald
Dan is DNA opeens hetzelfde als ras? Weer zo'n eigen gemaakte definitie. Je wetenschap is inderdaad nederig.
De logica is bij jou altijd ver te zoeken.
Ras wordt verder geheel bepaald door DNA, en door niets anders.

Ron Haleber
15-01-08, 09:20
Geplaatst door Maarten

Rustig aan he? Als eenvoudige antisemiet moet mijn missie wel haalbaar blijven. Straks blijkt nog dat we allemaal uit Afrika komen. Wat moet ik dan? Het DNA van rotsblokken bekritiseren?



Gruwelijk Maarten, om jou weer te moeten betrappen op gebrek aan respect voor onze Marokkaanse vrienden op Maroc.NL! En nog wel aan respect tav het heilig Arabisch nationalisme van onze moderator Al Sawt!

Wees maar blij dat je niet onderworpen wordt aan Al Sawt's op Maroc.NL gepatenteerde DNA-test! Want wat daar allemaal uit zou komen...

Gossie ik hou mijn mond maar, want daar mag ik het hier niet over hebben want dan word ik weer beschuldigd van het vrijgeven van privé-geheinen van Maarten en krijg ik subiet weer eens de ban...! :rolleyes:


Verder beschuldigde onze sefardische DNA-bezitter Al Sawt mij er in feite duidelijk van onze semitisch genenvrije Turkoloog Mark onderdak te hebben geboden...

Dat was idd een vergissing, want het ging om onze huis en tuin jurist die zich heel bescheiden "een eenvoudige antisemiet" noemt.


Maar ja, mocht Ronald - die ik dus niet bedoelde als logeerder - al te veel door het Arabisch nationalisme in het nauw gedreven worden... Dan vraag ik toch simpel of Maarten, behaaglijk snurkend op mijn ruime twee-persoonsbed, wat opschuift - zodat er ook voor Ronald nog een veilig plekje vrijkomt...!

Of Ronald dan met zijn sefardische genen - laat staan al zijn zionistische - nog aan nachtrust toekomt - dat laat ik maar wijselijk in het midden... :handbang:

Maarten
15-01-08, 09:39
Geplaatst door Ron Haleber
want dan word ik weer beschuldigd van het vrijgeven van privé-geheinen van Maarten en krijg ik subiet weer eens de ban...! :rolleyes:

jij kent geen enkel van mijn prive-geheimen. Maar het feit dat je in het verleden voortdurend gesuggereerd hebt van wel - en wat je dan bij elkaar verzint - maakt, dat ik je beschouw als een roddeltante, die ik liever mijdt.
Mogelijk discussieer ik nog met jou, want het is een openbaar forum, maar al dat "persoonlijke" gedoe van jou, daar moet ik helemaal niets van hebben. Ik heb ooit enkel zakelijk iets voor je gedaan, maar zelfs dat was een grote vergissing. Mij niet gezien. En wat jij daar van vindt zal me een zorg zijn, sorry.

Maarten
15-01-08, 09:50
Geplaatst door Ron Haleber
Gruwelijk Maarten, om jou weer te moeten betrappen op gebrek aan respect voor onze Marokkaanse vrienden op Maroc.NL! En nog wel aan respect tav het heilig Arabisch nationalisme van onze moderator Al Sawt!
Jij bent er echt dol op om allerlei mensen allerlei opvattingen in de mond te leggen he?
Dergelijk gedrag is leuk onder vrienden, wanneer je precies weet hoe de zaken in elkaar zitten. Maar op dit forum is de diversiteit erg groot, en zijn dat soort grappen erg insinuerend en discussievervuilend.

Ik kan met Al Sawt een grap over antisemitisme maken, omdat we elkaar snappen over dat onderwerp. Maar als jij daarmee aan de haal gaat, is dat alleen maar onsmakelijk.

Ron Haleber
15-01-08, 10:33
Geplaatst door Maarten
jij kent geen enkel van mijn prive-geheimen. Maar het feit dat je in het verleden voortdurend gesuggereerd hebt van wel - en wat je dan bij elkaar verzint - maakt, dat ik je beschouw als een roddeltante, die ik liever mijdt.


Inderdaad weet ik niets geheims van jou. Daar was ik ook nooit in geïnteresseerd - in jouw persoonlijk leven - en vroeg je daar ook nooit naar... Onnozelheden, als dat je van een glaasje goede cognac houdt, verklapte je trouwens zelf al op dit forum. Verder suggereerde ik niets, maar beantwoordde enkel sportief jouw plagerijen zoals over die matzes... en de mij toegewezen joodse genen - Ik kaatste die joodse genen dus terug... Roddelen is heel iets anders...


Geplaatst door Maarten

Mogelijk discussieer ik nog met jou, want het is een openbaar forum, maar al dat "persoonlijke" gedoe van jou, daar moet ik helemaal niets van hebben.

Elkaar plagen wordt snel ietwat persoonlijk. Ik dacht mij daarvan onthouden te hebben. Maar dat iemand iets persoonlijk opvat, dat gaat buiten mij om. Laten we voortaan niet meer oude koeiën uit de sloot halen, maar zakelijk on topic discussiëren!


Geplaatst door Maarten

Ik heb ooit enkel zakelijk iets voor je gedaan, maar zelfs dat was een grote vergissing. Mij niet gezien. En wat jij daar van vindt zal me een zorg zijn, sorry.

Ik ben je nog altijd erg dankbaar voor je uiterst deskundige hulp als vakman! Het enige waar ik mee zit, is dat ik niets kan terugdoen. :D

Al Sawt
15-01-08, 15:20
Geplaatst door Maarten


Ik kan met Al Sawt een grap over antisemitisme maken, omdat we elkaar snappen over dat onderwerp. Maar als jij daarmee aan de haal gaat, is dat alleen maar onsmakelijk. Je moet het zo zien:
Ron verzaakt om inhoudelijke reactie op mijn repliek aan zijn adres, te geven.

Want zijn standaard drogargumentatie van gastheerschap aan allerlei hoogleraren die op geheel toevallig wijze te maken hebben met door ons gediscusseerde onderwerpen, is al lang niet meer geloofwaardig.

Ron is daarmee ontwapend en kan helaas nauwelijks iets inhoudelijks toe voegen.

Behalve met modder gooien.

Al Sawt
15-01-08, 15:22
Geplaatst door Maarten
David mag altijd een seconde of drie echt groot gelijk hebben. Daarna moet hij onmiddelijk weer onder een rotsblok van goede argumenten verpletterd worden. Dat is zijn karma hier. Gelijk behalen door open deuren intrappen, is bepaald niet een compliment waardig.

Al Sawt
15-01-08, 15:33
Geplaatst door ronald
Ik heb zelden zoveel onzin bij elkaar gezien. Vanuit theologisch perspectief is het inderdaad onzin!



Dat jij je niet eens "laat benaderen" om historische kennis tot je te nemen getuigt, als basis van alles, van een hoogmoed zoals de Dom van Utrecht.
Dat je uberhaupt het idee hebt dat je weet hoe wat is. Ideologie, fabels, rassenleer....mannelijke koeien stront. Je bewijst dus dat je kennis nog steeds niet mbt het Zionisme en Jodendom is bijgeschaafd.
Onze bronnen voor wetenschappelijk kennis zijn verschillend.

Jij haalt het uit de Tora of Talmoed. Ik haal het uit wetenschappelijke feiten en dosis gezonde verstand.

Ieder zijn recht en daar heb ik respect voor. Tenminste zolang het geen politieke claim is. Want dan is het onderwerp van discussie.


Je verzint het zelf en sla daar iedereen mee om de oren? Wat een grap.
Je weet met stelligheid te zeggen dat de huidige Egyptenaren wel dezelfden zijn als de oudere. Aan de andere kant weet je opeens niet of DNA van Berbers wel of niet overwegend joods zou zijn. Dat is precies wat ik bedoel! Jij ziet joden als een ras. Ik zie ze als aanhangers van een religie en een divers raciaal groep.

In mijn ogen hebben Berbers daarom geen Joods DNA. Puur omdat het niet bestaat. Dat is heel simpel. Dat jij als Orthodoxe jood met mij oneens is, daar kan ik nog begrip voor brengen.

Maar dat een -zelfbenoemde- wetenschapper als Ron Haleber dergelijke kronkels predikt. Dan kan hij alleen rekenen op mijn walging.



ste is de hele discussie natuurlijk kul maar dat even ter zijde. Dan is DNA opeens hetzelfde als ras? Weer zo'n eigen gemaakte definitie. Je wetenschap is inderdaad nederig. Heb ik dit ergens gelezen?
Of begin je mijn reacties op zelfde te interpretatie als de Talmoed?


Btw de wannebee jurist heeft ooit eens bij Ron overnacht, als Ron mij eventueel met Ronald zou hebben bedoeld. Ik woon trouwens ook in Amsterdam in een thuis. Kennelijk begin je onzin uit te kramen.


Verder meng ik me niet in deze discussie tenzij er nog meer onzin over Joden boven komt. Ronald, dit is geen onzin. Maar wetenschappelijk feiten!

Al Sawt
15-01-08, 15:49
Geplaatst door Maarten
Het is een linguistische term. Er bestaan geen semieten. De term staat op talen, het Hebreuws en Arabisch. Maar in het spraakgebruik is het op joden gaan slaan. Er woonden hier altijd joden, en geen Arabieren, vandaar. Dat is discussiepunt.

Mijn reactie gaat voornamelijk over de Zionistisch visie en algemeen geaccepteerde zaak dat Joden semieten zijn.



Maar over de vraag wat joods is, hebben ze vooral in israel de grootst mogelijke heibel. Er zijn zoveel varianten, dat ze daar helemaal niet meer uit komen. Natuurlijk hebben die volkeren zich overal gemengd, ook al bleven een boel joodse tradities bestaan. Zwijg je nog over mensen die zich tot jood bekeerd hebben, maar waar na 200 jaar ook niemand meer precies van weet hoe dat zit. Toch zijn er wel typisch joodse trekken, waar je dingen aan kunt zien.. Maar of die 2000 jaar geleden ook zo waren, dat weet niemand.
Beste Maarten,

In Israel is dergelijke twistpunt onderwerp van een theologisch debat niet een wetenschappelijke debat.

Het feit dat sommigen joden duidelijk herkenbare kenmerken hebben, heeft te maken met het feit dat ze vaak onderling met elkaar trouwen. Het heeft niets te maken met raciale of Joods eigen kenmerken.


En over plaatsen is wel meer verwarring, ook in Islam. Onderzoek naar munten e.a. schijnt grote twijfel te geven of Mohammed wel ooit bestaan heeft, en zo ja, waar dat dan wel precies was. Onderzoek daar naar wordt bepaald niet aangemoedigd, om het maar zachtjes uit te drukken. Maar voor die joodse geschiedenis geldt hetzelfde. Kloppen de namen? Kloppen de verhalen? Ik neem aan dat ontstaan en verspreiding van de Islam wel degelijk goed gedocumenteerd is.

Profeet Mohamed swt heeft wel degelijk bestaan. Los van het feit of je in de leer van de Islam gelooft.

Debat over de munten heeft voornamelijk betrekking over de vraagstelling of de Islam niet door niet-Islamitische keizers verspreid is.

Maar overigens is dit een non argument in deze discussie. Palestijnse aanspraken zijn niet religieus en zijn puur legitiem.

Zionistisch aanspraken zijn theologisch en ideologisch van aard en zijn daarom onderwerp van zeer legitiem kritiek.


Een van de dingen waar ik aan denk, is dat juist de meest vanzelfsprekende dingen nooit op papier komen. Daar heeft nooit iemand het over, omdat ze namelijk volkomen vanzelfsprekend zijn. Enkel bijzondere dingen worden beschreven. Dat verandert vaak pas, als de normale dingen dreigen te verdwijnen. Een hedendaags voorbeeld is de Nederlandse identiteit. Dat werd pas een onderwerp door het gedoe rond moslims.
Maarten,

Volkomen met je eens. Vandaar dat ik ook het recht eis om over alles te discussieren. Dat geld ook om te discussieren over de leugenachtige aanspraken van Zionisten op Palesina.

Terwijl velen het als taboe beschouwen. Ik ben daaraan tegen een echte voorvechter van vrijheid van meningsuiting. En geen labielen figuren als Slinger, Rja, David, Ron Haleber etc.

Die alleen bezig zijn met het leggen van grenzen over het geen wat wel legitiem is om over te discussieren en discussie over andere vraagstukken met een hypocriete toon over censuur onlegitiem maken.


Maar in de oudheid was het ook al zo. Wat normaal was, daar hoefde je het niet over te hebben.
En sinds die dingen allang niet meer normaal zijn, weet niemand meer hoe ze ooit waren.
En als veranderingen abrupt waren, staan ze misschien helemaal nergens meer.
Ik geloof gewoon niet erg hard in de beeldvorming van oude tijden, en denk dat er heel snel grote fouten gemaakt worden. Ook volkomen met je eens.

Vandaar dat ik mezelf in dergelijke discussie`s vooral hard en venijnig
opstel. Puur om de beeldvorming over onderwerp als dit bij te stellen.

super ick
15-01-08, 16:30
Misschien dat mijnheer de PanArabist een beetje ontopic kan blijven en een uitgebreide deskundige uitleg geven waarom er zoveel analfabeten zijn.

Of anders over de mail zijn persoonlijke vete met Haleber uitvechten. Dan hebben anderen geen last van die onzin.

Dergelijk gedrag is een moderator onwaardig.

Ron Haleber
15-01-08, 16:36
Geplaatst door Al Sawt
Je moet het zo zien:
Ron verzaakt om inhoudelijke reactie op mijn repliek aan zijn adres, te geven.

Want zijn standaard drogargumentatie van gastheerschap aan allerlei hoogleraren die op geheel toevallig wijze te maken hebben met door ons gediscusseerde onderwerpen, is al lang niet meer geloofwaardig.

Ron is daarmee ontwapend en kan helaas nauwelijks iets inhoudelijks toe voegen.



Op jouw DNA drog-redenaties en ook op jouw Arabisch nationalisme lijkt mij -als zijn voormalig Amsterdams gastheer - erg toepasselijk hetgeen onze Limburgse hoogleraar aan David toevoegt:



Geplaatst door Maarten
Al Sawt mag altijd een seconde of drie echt groot gelijk hebben. Daarna moet hij onmiddelijk weer onder een rotsblok van goede argumenten verpletterd worden. Dat is zijn karma hier. ;)

Samen met het genetisch dna-materiaal van Nasser en zijn vriend Saddam, is ook jouw ideologie van het Arabisch nationalisme voorgoed ten grave gedragen! Waar komt het nog voor? :gsm:

Tomas
15-01-08, 17:56
Geplaatst door Al Sawt
Dus Oud-Egyptenaren zijn verdwenen en hebben zich op zekere moment niet meer voor geplant.

Tuurlijk. Wat kan de gedachtengang soms heel simplistisch in elkaar steken.

Interessante reatie. Dank je, Al Sawt.

Ik heb nergens geschreven dat de oud-egyptenaren zijn verdwenen zonder zich voort te planten. Ik kan alleen maar bedenken dat je denkt dat ik dit bedoel, omdat jij blijkbaar gelooft dat dit met de Romeinen is gebeurd. Want daar vergelijk ik ze mee. Denk jij echt dat de romeinen gestopt zijn met voortplanten? Even off-topic dus.

mark61
15-01-08, 18:14
Geplaatst door Al Sawt
Maar het valt niet te betwisten dat de Egyptenaren van nu, afstammelingen zijn van oud-Egyptenaren.

Dat zal best. Binnenvallende legers zijn meestal minder talrijk dan de bewoners van het bewuste gebied. Bovendien bestaan de invallers vnl. uit mannen. Die zich goedschiks of kwaadschiks vermengen met de 'inboorlingen.' Het DNA-gegeven op zich zegt echter niets over niets. Islamitisch DNA bestaat niet, faraonisch DNA ook niet. Feit is dat de cultuur der oude Egyptenaren grotendeels verdwenen is, op de taal na. Maar ook die lijkt me bedreigd. Cultureel gezien is de enige niet-Arabische invloed die vandaag de dag nog vagelijk herkenbaar is in Egypte Turks. Rassen bestaan overigens niet.


is dat moslim eigen?

Ik twijfel. Ik ken verder geen voorbeelden van veroveraars die minutieus fresco's vernielen in andermans heiligdommen. Maar ik weet lang niet alles. Het zou kunnen zijn dat Hernan Cortes zijn best deed om voortbrengselen van de Inca's te vernietigen, maar ik geloof het niet. Ik dacht dat de meeste Incasteden verlaten zijn als gevolg van Cortes' veroveringen, slachtingen en verspreide ziektes, en dat ze daarom vervielen. Niet dat zijn soldaten muurschilderingen gingen verwoesten. Ik geloof ook niet dat de Engelsen, Fransen en Hollanders speciaal het interieur van moskeeën gingen verwoesten, al weet ik van de Fransen wel dat ze in de 19e eeuw in Algerije moskeeën als geheel verwoestten. Maar als ik denk aan wat de Turken met schilderingen in Griekse kerken deden, wat de Taliban deden met boeddhistische beelden deden, of Arabieren met het interieur van de pyramides, dan meen ik een patroon te herkennen.

Namelijk dat in in ieder geval 2 van de 3 gevallen er een religieuze reden werd opgegeven voor het vandalisme. Dat zit me dwars. Als je van je geloof geen mensen mag afbeelden zie ik niet in waarom andere mensen met een ander geloof dat ook niet mogen. En al helemaal niet waarom producten van lang verdwenen beschavingen en volkeren ook nog eens vernietigd moeten worden.


Noem een rijk dat een onderworpen volk geen haar heeft gekrent in hun identiteit! Bijna alle mogendheden hebben volkeren onderworpen, door hun identiteit te beschadigen.

Dat is zo, maar ik heb het hier over kunstvoorwerpen etc. Dat verovering onveranderlijk gepaard gaat met onderdrukking weet ik ook wel. Overigens moet gezegd worden dat de Engelsen zo weinig mogelijk ingrepen in de cultuur en zelfs politiek van onderworpen volkeren, voorzover ik weet. Wat ze onderscheidt van Fransen, Spanjaarden, en in iets mindere mate van Hollanders.


Historisch gezien waren de Arabische legers/heersers dan nog tolerant. Want zij lieten tolereerden religieuze minderheden en die mochten hun gebedshuizen houden.

Nou, niet helemaal. De Agia Sofia werd meteen verbouwd tot moskee.


Onder bescherming van staatsgezag en met behoud van hun religie.

Daar konden minderheden in andere delen van de wereld, maar naar dromen.

Dat is waar. Relatief, voor de tijd waarin dat gebeurde, was dat zo niet uniek, dan toch veel beter dan in Europa. Maar ik had het dus over eh fysieke voortbrengselen van culturen.

mark61
15-01-08, 18:16
Geplaatst door Tomas
De huidige egyptenaar staan tot de oude egyptenaren als de italianen staan tot de romeinen. Genetica is daar in niet interessant, da's voor de geintereseerden in genetica.

Italianen staan veel dichter bij Romeinen dan Egyptenaren bij 'Oude' Egyptenaren. Taalkundig, cultureel, politiek.

mark61
15-01-08, 18:20
Geplaatst door Maarten
De logica is bij jou altijd ver te zoeken.
Ras wordt verder geheel bepaald door DNA, en door niets anders.

Er is maar één mensenras.

Al Sawt
17-01-08, 01:04
Geplaatst door super ick
Misschien dat mijnheer de PanArabistIk sta er voor 100% achter! Moeite mee?



een beetje ontopic kan blijven en een uitgebreide deskundige uitleg geven waarom er zoveel analfabeten zijn.

Of anders over de mail zijn persoonlijke vete met Haleber uitvechten. Dan hebben anderen geen last van die onzin.

Dergelijk gedrag is een moderator onwaardig. Als je last hebt van mijn persoonlijke vete met Haleber, dan verzoek ik je vriendelijk maar doch dringend om jezelf uit deze discussie weg te modereren.

Al Sawt
17-01-08, 01:09
Geplaatst door Tomas
Interessante reatie. Dank je, Al Sawt.

Ik heb nergens geschreven dat de oud-egyptenaren zijn verdwenen zonder zich voort te planten. Ik kan alleen maar bedenken dat je denkt dat ik dit bedoel, omdat jij blijkbaar gelooft dat dit met de Romeinen is gebeurd. Want daar vergelijk ik ze mee. Denk jij echt dat de romeinen gestopt zijn met voortplanten? Even off-topic dus. Dan moet ik mijn woorden terugnemen.

Ik was inderdaad in veronderstelling dat je dat suggereerde dat de Romeinen waren gestopt met voorplanten.

Ik had een andere discussie in mijn achterhoofd. Een docent van mij was dergelijke mening toe gedaan. Hij geloofde heilig dat de Romeinen en Oud-Grieken niet de Italianen en Grieken van vandaag zijn.

Maarten
17-01-08, 01:44
Geplaatst door mark61
Er is maar één mensenras.

En om daar de kinderziektes van te repareren, daar zijn we nog dagelijks mee bezig.

Mieren hebben dat probleem niet.

Ook Dolfijnen zijn prima.
Je ziet tenminste geen dolfijn bezig zijn, met dat het zo niet langer kan.
Eten, paren, pluk de dag, haaien vermijden.. what the heck?

Al Sawt
17-01-08, 01:46
Geplaatst door mark61
Dat zal best. Binnenvallende legers zijn meestal minder talrijk dan de bewoners van het bewuste gebied. Bovendien bestaan de invallers vnl. uit mannen. Die zich goedschiks of kwaadschiks vermengen met de 'inboorlingen.' Het DNA-gegeven op zich zegt echter niets over niets. Islamitisch DNA bestaat niet, faraonisch DNA ook niet. Feit is dat de cultuur der oude Egyptenaren grotendeels verdwenen is, op de taal na. Maar ook die lijkt me bedreigd. Cultureel gezien is de enige niet-Arabische invloed die vandaag de dag nog vagelijk herkenbaar is in Egypte Turks.. Ik ben volkomen met je eens, beste Mark.
Mijn punt: Egyptenaren zijn genetisch afstammelingen van oud-Egyptenaren.

Zijn zij erfgenamen van cultuur en beschaving van Oud-Egyptenaren?
Dat is onze discussiepunt.

In jouw ogen zijn het de Kopten. Maar wie de geschiedenis van MO kent zal toch moeten erkennen dat volkeren in MO( maar ook in rest van Mid.zee) altijd met elkaar in contact hadden gestaan. In relatie tot handel of als overheersers en onderdrukten. Waardoor hun identeit vaak aan verandering onderhevig was.

Feit is dat voor de Arabieren tig anderen volkeren (Perzen, Grieken, Romeinen etc) zich voor lange tijd meester hadden gemaakt van Egypte en hun stempel hadden gedrukt.

Dus kan het geen mogelijkheid zijn dat de cultuur van Oud-Egyptenaren toen al in verval was en eigenlijk al verdwenen was?




Ik twijfel. Ik ken verder geen voorbeelden van veroveraars die minutieus fresco's vernielen in andermans heiligdommen. Maar ik weet lang niet alles. Het zou kunnen zijn dat Hernan Cortes zijn best deed om voortbrengselen van de Inca's te vernietigen, maar ik geloof het niet. Ik dacht dat de meeste Incasteden verlaten zijn als gevolg van Cortes' veroveringen, slachtingen en verspreide ziektes, en dat ze daarom vervielen. Niet dat zijn soldaten muurschilderingen gingen verwoesten. Ik geloof ook niet dat de Engelsen, Fransen en Hollanders speciaal het interieur van moskeeën gingen verwoesten, al weet ik van de Fransen wel dat ze in de 19e eeuw in Algerije moskeeën als geheel verwoestten. Maar als ik denk aan wat de Turken met schilderingen in Griekse kerken deden, wat de Taliban deden met boeddhistische beelden deden, of Arabieren met het interieur van de pyramides, dan meen ik een patroon te herkennen.

Dat is zo, maar ik heb het hier over kunstvoorwerpen etc. Dat verovering onveranderlijk gepaard gaat met onderdrukking weet ik ook wel. Overigens moet gezegd worden dat de Engelsen zo weinig mogelijk ingrepen in de cultuur en zelfs politiek van onderworpen volkeren, voorzover ik weet. Wat ze onderscheidt van Fransen, Spanjaarden, en in iets mindere mate van Hollanders.

Cortez smolt goudenbeelden van Azteekse goden in staven.
Bouwwerken van de Azteken, Maya`s en Inca`s werden door de Spanjaarden verwoest.

Piramides in midden Amerika en Machu Pichu hadden het overleeft dankzij hun geisoleerde/verborgen ligging, diep in de jungle of Andes.

Dan heb ik nog niet eens over de moskeen en andere bouwwerken van Arabieren in Andalusie. Die door de Spanjaarden zijn verwoest of omgebouwd tot Kathedralen.

Alleen al de Al Hambra had het nauwelijks niet overleeft. Als een Amerikaanse schrijver de noodklok niet had geluid in 19e eeuw, dan was het verloren geweest van de nageslacht.

Ik wil niet het slechte in de Spanjaarden en het goede in de Arabieren aantonen.

Maar alleen het feit dat veroveraars vaak heel slecht omgingen met symbolen van onderworpen bevolking en dat het soms ook bewust onderdeel van politiek was.

Ook de Arabieren hebben zich daaraan schuldig gemaakt. Ze sloegen vaak de gezichten van beelden kapot om afgodderij te voorkomen.

En uiteraard zal er fresco`s zijn beschadigd. Maar dat was al het geval voor de komst van de Arabieren. Want toen waren alle bekende graven en Egyptische tempels door plunderaars vernield en ook de fresco`s uit bijgeloof.

Laten we overigens niet vergeten dat Obelisken groot aantal steden versieren waar ze nooit onderdeel van waren geweest.

Wat betreft de Engelsen, Hollanders en Fransen.
Hun bezetting was geen bezetting. Ze lieten de bestuur door de eeuwen heen aan loyale koningen en locale heersers over. Ze bewouden zelfs moskeen en tempels om de inlanders te pleasen en de grootsheid van plaatselijk potentaat te onderstrepen en diens ego te strelen.

Het ware geen klassieke veroveringen waarmen de volkeren probeert te onderwerpen aan de beschaving van de veroveraar.

En waar het wel gebeurt was Noord Amerika. Daar moesten de Indianen letterlijk en figuurlijk worden ontworteld van hun geboortegrond.

Daar is niets Westers, Christelijk of Islamitisch aan. Maar alleen een uitgekiende en misdadig wijze van onderwerping aan de nieuwe orde.

Taliban is een andere geval. Beelden van Bameyan hebben eeuwen van Islamitisch heerschappij meegemaakt. Pas tot opkomst van Taliban.

Hun extremisme was te danken door jarenlange oorlog te voeren. Waardoor ze steeds radicaler begonnen te worden met hun Islamitische ideologie en opvattingen.



Namelijk dat in in ieder geval 2 van de 3 gevallen er een religieuze reden werd opgegeven voor het vandalisme. Dat zit me dwars. Als je van je geloof geen mensen mag afbeelden zie ik niet in waarom andere mensen met een ander geloof dat ook niet mogen. En al helemaal niet waarom producten van lang verdwenen beschavingen en volkeren ook nog eens vernietigd moeten worden. Ik heb begrip voor je standpunt.

Maar nogmaals: Cultuurschatten van oud-Egyptenaren waren al voor de komst van de Arabieren al vernietigd.

Ik kan mij echt niet inbeelden dat de Oud-Egyptische beschaving dat tig jaren tussen laatste Farao en komst van de eerste Arabische veroveraars, al die tijd had doorstaan.




Nou, niet helemaal. De Agia Sofia werd meteen verbouwd tot moskee. Klopt. Maar fresco`s van Jezus hebben het wel overleefd!


Dat is waar. Relatief, voor de tijd waarin dat gebeurde, was dat zo niet uniek, dan toch veel beter dan in Europa. Maar ik had het dus over eh fysieke voortbrengselen van culturen. Ok.

Maarten
17-01-08, 01:46
Geplaatst door Al Sawt
mijn persoonlijke vete met Haleber
Geeft niet.
Zolang er maar geen analfabete methoden aan te pas komen..