PDA

Bekijk Volledige Versie : 'De echte man wordt een mythe'



AmirAlMominien
09-01-08, 18:59
Technologie heeft mannelijkheid overbodig gemaakt – de echte man wordt een mythe

Gepubliceerd: 5 januari 2008

Er zijn steeds minder mogelijkheden voor mannen die een avontuurlijker leven zoeken waarin ze niet alles hoeven te beredeneren en analyseren.

Marlies Brenters

Echte mannen. Steeds vaker vormen zij het thema van artikelen in kranten en tijdschriften en van tv-uitzendingen. De tv-reclame waarin keurige consultants hun dassen afgooien en laptops van zich afwerpen om als primitieve oermannen de lokroep van het bier achterna te gaan, is hiervan een illustratie. Evenals datingprogramma’s, zoals de serie waarin Hollandse vrouwen op zoek gaan naar ruige mannen in Alaska, die zeggen dat jagen hun favoriete sport is en er openlijk voor uitkomen dat ze liever met hun vrienden dan met hun vrouwen op stap gaan. En het programma Outback Jack, waarin een ongepolijste Australiër als een hedendaagse Winnetou zijn stadse dates door de wildernis van Australië voert en bewondering afdwingt door de wijze waarop hij zich daar, zijn instincten volgend, handhaaft. De ‘echte man’, de archetypische man die zich tegenover vrouwen dominant en beschermend durft op te stellen, maar het hart op de juiste plaats heeft, is bijna uitgestorven en lijk je alleen nog in verre buitenlanden in zijn zuivere vorm tegen te komen.

Hoe komt dat? Opiniemakers en trendwatchers schrijven dit toe aan de feminisering van de samenleving. Ze doelen daarbij op de ontwikkeling waarbij vrouwen in toenemende mate de overhand krijgen in beroepen die voorheen voornamelijk door mannen werden uitgeoefend. De toename van vrouwen in de rechterlijke macht gaat onverminderd voort en in de zorg is momenteel één op de drie managers een vrouw.

De opmars van vrouwen impliceert echter niet dat daarmee ook andere normen en waarden worden geïntroduceerd. Want vrouwen en vrouwelijke normen en waarden zijn niet hetzelfde. Zo is de rechtspraak niet veranderd door de instroom van vrouwen. Als dat wel zo zou zijn, dan zou jurisprudentie moeten uitwijzen dat vrouwelijke rechters anders straffen dan hun mannelijke collega’s. Het zou ook betekenen dat zorginstellingen met vrouwen in de top op een andere manier worden geleid en andere resultaten boeken dan zorginstellingen waar mannen aan het roer staan.

Met het begrip feminiseren kom je er niet, omdat het niet zo is dat de instroom van vrouwen in een bepaalde beroepsgroep automatisch betekent dat er andere normen en waarden binnen die sector gaan gelden. Niet voor niets zijn er veel boeken op de markt met adviezen en stappenplannen voor vrouwen die zich willen invechten in mannenbolwerken en daar carrière willen maken. Wat die boeken gemeen hebben is dat ze vrouwen aanraden om de spelregels zoals die door mannen zijn opgesteld te adopteren en het spel volgens hun regels te spelen. Maar dit is een open deur. Waarom zijn bepaalde vrouwen als Margaret Thatcher in het verleden en Neelie Kroes nu zo succesvol? Omdat ze bereid zijn om met de mannen mee te doen en zich juist niet onderscheiden door hun sekse. Feminisering is dus een ontoereikend begrip om het verdwijnen van de ‘echte man’ mee te kunnen verklaren.

Als vrouwen carrière willen maken in domeinen waar mannen tot nu toe de overhand hebben, dienen ze zich aan te passen aan de mannencultuur en dat doen ze ook. Dat het zo werkt, is begrijpelijk als je je realiseert dat de manier waarop onze maatschappij is georganiseerd teruggaat tot het patriarchale model waarop de Griekse democratie tweeënhalfduizend jaar geleden werd gevestigd. Mannen en vrouwen die de patriarchale waarden van objectiviteit, rationaliteit, machtsdenken en ‘persoonlijk excelleren’ omarmen, komen ver in deze maatschappij. Dat was in de Oudheid al zo.

De godin Athena, die net zo slim, strategisch, ambitieus maar ook sluw en onpersoonlijk was als haar vader Zeus, stond bij de Grieken in hoog aanzien. Niet voor niets was zij de beschermvrouwe van de stad Athene en stond haar tempel op de belangrijkste plek in het centrum van de stad. Hedendaagse vrouwen die instromen in beroepen die voorheen door mannen werden gedomineerd en daar succesvol zijn, gedragen zich als Athena en laten de matriarchale waarden geen leidraad in hun werkend leven zijn. De maatschappij is nog steeds patriarchaal, ondanks de toenemende participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt.

Wanneer we de patriarchale samenleving van de Griekse goden en godinnen op de berg Olympus beschouwen, zien we dat de goden en godinnen met eigenschappen die in een patriarchale samenleving worden gewaardeerd en die gezegend zijn met een goed stel hersens, het meeste aanzien hebben.

Dan hebben we het over slimme en strategische, maar ook over de meedogenloze oppergod Zeus, zijn evenbeeld en favoriete dochter Athena, en zijn favoriete zonen Apollo, rationeel en analytisch, maar ook calculerend, en over Hermes, verbaal en tactisch, maar ook manipulatief. Dankzij hun verstand verwerven ze zich een positie in de Olympische hiërarchie en weten ze zich daar te handhaven door andere goden en godinnen te slim af te zijn. Ook in de Oudheid was het al zo dat je met intelligentie verder kwam dan met brute kracht. Vrouwen en mannen die de patriarchale waarden omarmen en intelligent zijn, maken de dienst uit in onze maatschappij en zijn de directeuren van bedrijven, de topbestuurders in allerlei maatschappelijke organisaties en domineren de politieke arena. Dat is altijd al zo geweest.

Wat anders is dan in de Griekse Oudheid is dat er steeds minder plaats is voor mannen die zich door hun mannelijke kwaliteiten laten kennen. Zo was de god Hephaistos, de ambachtsman die de mooiste dingen kon bedenken en smeden, een onmisbare god op de Olympus, juist vanwege zijn unieke handvaardigheid. En de oorlogsgod en mannenman Ares, bekend om zijn ongekende moed en lichamelijke fitheid, was onmisbaar als het aankwam op fysieke krachtmetingen, terwijl de wilde god van de zee, Poseidon, gewaardeerd werd om zijn oerkracht en temperament. Met elkaar vertegenwoordigen zij wat wij onder de ‘echte man’ verstaan.

Voor mannen die de hedendaagse representanten zijn van Hephaistos, Ares en Poseidon is er steeds minder plaats in onze samenleving.

Door de voortschrijdende technologie verdwijnen banen en beroepen die vragen om moed, fysieke kracht en handvaardigheid. De ‘echte man’ verdwijnt omdat zijn habitat verdwijnt. Mannelijkheid is een kwaliteit die door de technologie merendeels overbodig is gemaakt, met als gevolg dat mannen voor het grootste deel terechtkomen in banen waarin ze met hun hoofd moeten werken. Dat zijn meestal ook de bestbetaalde banen dus in die zin is dat een ontwikkeling die bijdraagt aan hun persoonlijke welvaart. Tegelijkertijd is het ook een verschraling, omdat er weinig mogelijkheden zijn voor mannen die een avontuurlijker, minder gereguleerd leven zoeken waarin ze niet alles hoeven te beredeneren en analyseren.

De aantrekkingskracht van de archetypische ‘echte man’ verdwijnt daarmee niet. Niet voor mannen zelf, die zich graag af en toe een Marlborough-man, een Romeinse gladiator of een wilde oerman uit een bierreclame wanen, en die misschien af en toe de ‘echte man’ in zichzelf even los willen laten door huis en haard voor een paar maanden te verlaten en met een vriend op een motor in de Verenigde Staten Route 66 afreizen. Maar ook niet voor vrouwen, die heel blij zijn met hun partners die huishoudelijke taken verrichten en één keer in de week een papa-dag hebben, maar af en toe hun fantasie de vrije loop laten en zich graag even voorstellen hoe het zou zijn om je leven te delen met een ‘echte man’ die niet twijfelt of hij de deur voor je open mag houden, zich doortastend opstelt en niet aarzelt om de leiding te nemen. En die weet hoe je een boomhut in elkaar timmert, een vuur stookt en niet aarzelt om als een held een vrouw te hulp te komen als zij wordt bedreigd. Ook moderne vrouwen blijven gefascineerd door de ‘echte man’. Dit doet sommige vrouwen besluiten zich op te geven voor een programma als Outback Jack en anderen laten het bij het lezen van kasteelromans waarin de koene ridder alle levensbedreigende gevaren moedig trotseert, de strijd met de elementen aangaat en overleeft, en zijn prinses uit een onmogelijke situatie bevrijdt om uiteindelijk nog lang en gelukkig met haar te leven.

Anders dan in het pantheon van de Griekse goden en godinnen is er nauwelijks meer plaats voor mannen die de kwaliteiten vertegenwoordigen die de ‘echte man’ kenmerkten, omdat wij steeds meer in een technologische wereld leven en steeds verder verwijderd raken van onze natuurlijke leefomgeving. En het is niet aannemelijk dat dit in de toekomst, met de voortschrijdende technologie anders zal worden.

Hoe minder plaats er is in het echte leven voor ‘echte mannen’, hoe meer dit type man tot de verbeelding zal spreken van mannen en vrouwen. En hoe vaker hij onderwerp van discussie zal zijn en tot mythische proporties zal worden opgeblazen.

Auteur van ‘Een vrouw heeft zeven gezichten’ (2007)


http://www.nrc.nl/opinie/article882151.ece/Technologie_heeft_mannelijkheid_overbodig_gemaakt_ ndash__de_echte_man_wordt_een_mythe

AmirAlMominien
09-01-08, 19:06
Ik denk dat ze onder andere doelt op de gecastreerde Chiwawa's die hier komen. Dit doet technolgische vooruitgang als hoogste waarde voor de man; zelfs jullie eigen blonde vrouwen dromen over ons, Berberse oermannen, als ze 's avonds met jullie het bed in kruipen.

Grom. :rambo:

Max Stirner
09-01-08, 19:23
Geplaatst door AmirAlMominien
Ik denk dat ze onder andere doelt op de gecastreerde Chiwawa's die hier komen. Dit doet technolgische vooruitgang als hoogste waarde voor de man; zelfs jullie eigen blonde vrouwen dromen over ons, Berberse oermannen, als ze 's avonds met jullie het bed in kruipen.

Grom. :rambo:


Sommige vrouwen dromen zelfs van van de echte Bokito ...moet kunnen.

Uiteindelijk kruipen ze namelijk, zoals je zelf al constateert, wel bij ons in bed en moet jij het doen met je besnorde achternichtje.

Joesoef
09-01-08, 19:33
Kan er iemand dit in 3 zinnen samenvatten?

AmirAlMominien
09-01-08, 19:53
Geplaatst door Max Stirner
Sommige vrouwen dromen zelfs van van de echte Bokito ...moet kunnen.

Uiteindelijk kruipen ze namelijk, zoals je zelf al constateert, wel bij ons in bed en moet jij het doen met je besnorde achternichtje.
Natuurlijk is dat het enige waar jij je om bekommert: de eigen pleziertjes. Ten koste van alles jezelf de vleesmarkt in prijzen, om een angstig en overbodig wezen over te houden. Want uiteindelijk ben je gewoon vervangbaar en dat weet je zelf heel goed.

En trouwens, ik wil niet naar doen ofzo, maar voordat jij die overtijdse troela het bed in krijgt, zijn er heel wat Marokkaantjes je voor geweest, weet ik uit eigen ervaring. Het is niet vreemd dat veel loverboys Marokkaantjes zijn; het kost niet meer dan een zondig hart en iemand die om dezelfde waarden als jou geeft, om zo'n hitsig breezerblondje voor het raam te krijgen. Dat ze daarna met jou het bed in kruipt terwijl ze aan haar pooier denkt, zegt mijn inziens genoeg over de leeghoofdigheid van jou en je scharrel.

Nee hoor, doe mij maar m'n besnorde nicht uit Marokko, ook al staat de Marokkaanse vrouw algemeen als schoonheid bekend. :ego:

mulan
09-01-08, 19:53
Geplaatst door Joesoef
Kan er iemand dit in 3 zinnen samenvatten?

AmirAlMominien : Nederlandse vrouwen hunkeren naar Berbermannen.

Max Stirner : Vrouwen vallen op apen en achternichtje heeft een snor.

Oh je bedoelde het artikel..Dat heb ik ook niet gelezen.

AmirAlMominien
09-01-08, 19:58
Geplaatst door mulan
AmirAlMominien : Nederlandse vrouwen hunkeren naar Berbermannen.

Max Stirner : Vrouwen vallen op apen en achternichtje heeft een snor.

Oh je bedoelde het artikel..Dat heb ik ook niet gelezen.
Nou, het gaat erom dat voor de schrijfster, een Hollandse, een echte man 'die zich tegenover vrouwen dominant en beschermend durft op te stellen, maar het hart op de juiste plaats heeft' nog elke avond tot de verbeelding spreekt, daar zij en andere Hollandse vrouwen om haar heen opgescheept zitten met een passieve smurf die niks in te brengen heeft en te angstig is om een vrouw te beschermen, ook al wordt ze 70 keer in haar nek gestoken.

mulan
09-01-08, 20:03
Geplaatst door AmirAlMominien
Nou, het gaat erom dat voor de schrijfster, een Hollandse, een echte man 'die zich tegenover vrouwen dominant en beschermend durft op te stellen, maar het hart op de juiste plaats heeft' nog elke avond tot de verbeelding spreekt, daar zij en andere Hollandse vrouwen om haar heen opgescheept zitten met een passieve smurf die niks in te brengen heeften te angstig is om een vrouw te beschermen, ook al wordt ze 70 keer in haar nek gestoken.

Passieve smurf :hihi: (ja ik vind al snel iets grappig)

Ik gok dat die dominantie overigens zometeen gekoppeld gaat worden aan eerwraak.

H.P.Pas
09-01-08, 20:21
Geplaatst door Joesoef
Kan er iemand dit in 3 zinnen samenvatten?

Maar tusssen droom en daad
Staan wetten in de weg en practische bezwaren
En weemoed voor het slapengaan
Die niemand kan verklaren

Goed, dat waren er vier. 't Is een beginnetje.

Joesoef
09-01-08, 20:22
Geplaatst door mulan
AmirAlMominien : Nederlandse vrouwen hunkeren naar Berbermannen.

Max Stirner : Vrouwen vallen op apen en achternichtje heeft een snor.

Oh je bedoelde het artikel..Dat heb ik ook niet gelezen.


Ik heb zo het vermoeden dat dit aardig het verhaal dekt. Dank u :fpetaf:

Joesoef
09-01-08, 20:26
Geplaatst door H.P.Pas
Maar tusssen droom en daad
Staan wetten in de weg en practische bezwaren
En weemoed voor het slapengaan
Die niemand kan verklaren

Goed, dat waren er vier. 't Is een beginnetje.


Het past nog steeds op een tegeltje.

Orakel
09-01-08, 20:26
Geplaatst door AmirAlMominien
Technologie heeft mannelijkheid overbodig gemaakt – de echte man wordt een mythe


De ‘echte man’, de archetypische man die zich tegenover vrouwen dominant en beschermend durft op te stellen, maar het hart op de juiste plaats heeft, is bijna uitgestorven

Dit is meer een omschrijving van de archetypische idioot die met z'n door geslachtsdrift benevelde brein constant op zoek is naar zelfbevestiging, en dat bevestigd ziet door bimbo's en breindode barbies.

AmirAlMominien
09-01-08, 20:32
Geplaatst door Orakel
Dit is meer een omschrijving van de archetypische idioot die met z'n door geslachtsdrift benevelde brein constant op zoek is naar zelfbevestiging, en dat bevestigd ziet door bimbo's en breindode barbies.
O, is jouw vader niet 'tegenover vrouwen dominant en beschermend.. maar het hart op de juiste plaats heeft'? Je zou van de meeste eerste generatie Marokkanen denken van wel.

H.P.Pas
09-01-08, 20:35
Geplaatst door Orakel
Dit is meer een omschrijving van de archetypische idioot die met z'n door geslachtsdrift benevelde brein constant op zoek is naar zelfbevestiging, en dat bevestigd ziet door bimbo's en breindode barbies.


:jammer: Kun je niet gewoon Parsifal-ideaaltype zeggen ? Betekent hetzelfde, klinkt niet zo cru.

AmirAlMominien
09-01-08, 20:35
Geplaatst door mulan
Passieve smurf :hihi: (ja ik vind al snel iets grappig)

Ik gok dat die dominantie overigens zometeen gekoppeld gaat worden aan eerwraak.
Heheh. Ze zouden me teleurstellen als ze dat niet doen.

Orakel
09-01-08, 20:40
Geplaatst door AmirAlMominien
O, is jouw vader niet 'tegenover vrouwen dominant en beschermend.. maar het hart op de juiste plaats heeft'? Je zou van de meeste eerste generatie Marokkanen denken van wel.

Vriend, laten we 1 ding afspreken: of je draagt je nick met waardigheid en laat andermans ouders buiten discussies, of je kiest een andere nick die een andere waardigheid rechtvaardigt.

En on-topic: dat gelul dat mannen dominant en beschermend moeten zijn, hebben zij zich door de eeuwen heen laten aanleunen, waardoor ze iedere keer andermans last dragen en verstikkende afhankelijkheidsrelaties creëren en in stand houden.
Als ze dan zelf uitvallen zitten ze opgescheept met een vrouw die lekker kookt, and then some, maar voor de rest niet weet hoe ze haar eigen naam speld.
Sommige mannen kicken daar inderdaad op, maar of dat wat over die vrouwen zegt?

AmirAlMominien
09-01-08, 20:40
Geplaatst door H.P.Pas
Maar tusssen droom en daad
Staan wetten in de weg en practische bezwaren
En weemoed voor het slapengaan
Die niemand kan verklaren

Goed, dat waren er vier. 't Is een beginnetje.
Doet me denken aan die figuur uit Dostojevski's 'Aantekeningen uit het ondergrondse'.

Orakel
09-01-08, 20:42
Geplaatst door H.P.Pas
:jammer: Kun je niet gewoon Parsifal-ideaaltype zeggen ? Betekent hetzelfde, klinkt niet zo cru.

:hihi: parasifal? Die kende ik nog nie, maar klinkt wel koel.
Thnx mate, toch nog wat opgestoken hier.

H.P.Pas
09-01-08, 20:47
Geplaatst door AmirAlMominien
Doet me denken aan die figuur uit Dostojevski's 'Aantekeningen uit het ondergrondse'.

't Is van Willem Elschot, bij leven en welzijn vader van 7 kinderen, directeur van een reclamebureau en in zijn vrije tijd succesvol romanschrijver.

Maurice
09-01-08, 20:49
Geplaatst door AmirAlMominien
Nee hoor, doe mij maar m'n besnorde nicht uit Marokko

Daar zullen dan wel bijzondere kinderen uit voortkomen..


:maf3:

Max Stirner
09-01-08, 20:51
Geplaatst door AmirAlMominien

Nee hoor, doe mij maar m'n besnorde nicht uit Marokko, ook al staat de Marokkaanse vrouw algemeen als schoonheid bekend. :ego:



Aangezien jij het eigen plezier toch niet zo belangrijk vind, lijkt me dat een goeie keus .... nobel bovendien.

:)

mark61
09-01-08, 20:59
Geplaatst door AmirAlMominien
O, is jouw vader niet 'tegenover vrouwen dominant en beschermend.. maar het hart op de juiste plaats heeft'? Je zou van de meeste eerste generatie Marokkanen denken van wel.

'Dominant en beschermend' is de antithese van 'het hart op de juiste plaats'.

Vrouwen hoeven helemaal niet beschermd te worden. Ja, tegen mannen als jou.

Middeleeuws machismo wordt nog es dodelijk vermoeid de 21e eeuw in gesleept. More dead than alive.

mark61
09-01-08, 21:01
Geplaatst door mulan
Passieve smurf :hihi: (ja ik vind al snel iets grappig)

Ik gok dat die dominantie overigens zometeen gekoppeld gaat worden aan eerwraak.

Marokkaans machismo heeft niets van doen met eerwraak. Soms denk ik wel eens dat sommige Marokkaanse mannen het sneu van zichzelf vinden dat ze niet aan eerwraak doen. Watjes :cheefbek: Was ik maar een Koerd :lekpuh:

AmirAlMominien
09-01-08, 21:02
Geplaatst door Orakel
Vriend, laten we 1 ding afspreken: of je draagt je nick met waardigheid en laat andermans ouders buiten discussies, of je kiest een andere nick die een andere waardigheid rechtvaardigt.

En on-topic: dat gelul dat mannen dominant en beschermend moeten zijn, hebben zij zich door de eeuwen heen laten aanleunen, waardoor ze iedere keer andermans last dragen en verstikkende afhankelijkheidsrelaties creëren en in stand houden.
Als ze dan zelf uitvallen zitten ze opgescheept met een vrouw die lekker kookt, and then some, maar voor de rest niet weet hoe ze haar eigen naam speld.
Sommige mannen kicken daar inderdaad op, maar of dat wat over die vrouwen zegt?
Relax buddy. Er is niks om je over op te winden. Ik had de eerste generatie Marokkanen voor ogen toen de schrijfster de archetypische man beschreef. Jij iets anders, dus die projectie komt geheel voor jouw rekening. Het is bovendien nergens voor nodig om je tegen onze ouders af te zetten.

On-topic: de man is dominant en beschermend, omdat hij zo gemaakt is, al zouden die biologische kenmerken zo geevolueerd zijn. Het feit dat zo'n man geen egoistisch mens is en aan het welzijn van anderen denkt, is voor jou misschien inderdaad een zware last om te dragen. Het is maar wat je het belangrijkst vindt in het leven. Een vrouw die niet weet hoe ze haar eigen naam schrijft, zegt nog niks over de waarde van die vrouw - bijvoorbeeld haar gouden hart - om er een relatie mee aan te gaan. Een hoog opgeleide vrouw die niet kan koken en zich verder totaal niet bekommert om het welzijn van het gezin of haar familie, is weer voor anderen, die zich niet in staat achten om een last te dragen, aantrekkelijk.

H.P.Pas
09-01-08, 21:11
Geplaatst door AmirAlMominien
On-topic: de man is dominant en beschermend, omdat hij zo gemaakt is, al zouden die biologische kenmerken zo geevolueerd zijn. Het feit dat zo'n man geen egoistisch mens is en aan het welzijn van anderen denkt, is voor jou misschien inderdaad een zware last om te dragen. Het is maar wat je het belangrijkst vindt in het leven. Een vrouw die niet weet hoe ze haar eigen naam schrijft, zegt nog niks over de waarde van die vrouw - bijvoorbeeld haar gouden hart - om er een relatie mee aan te gaan. Een hoog opgeleide vrouw die niet kan koken en zich verder totaal niet bekommert om het welzijn van het gezin of haar familie, is weer voor anderen, die zich niet in staat achten om een last te dragen, aantrekkelijk.

:duizelig:
Goeie genade...

AmirAlMominien
09-01-08, 21:11
Geplaatst door mark61
'Dominant en beschermend' is de antithese van 'het hart op de juiste plaats'.

Vrouwen hoeven helemaal niet beschermd te worden. Ja, tegen mannen als jij.

Middeleeuws machismo wordt nog es dodelijk vermoeid de 21e eeuw in gesleept. More dead than alive.
De man denkt nou eenmaal in termen van macht. Onderdruk jij dit, wordt het wel op een ander niveau door een man op je uitgeoefend. Het vereist inderdaad een strijder om hiertegen verzet te bieden. Wat voor jou misschien een droom is, is voor een strijder realiteit. De realiteit is dat het inderdaad klootzakkengedrag van - o.a. op sex beluste - mannen is waar vrouwen massaal het slachtoffer van worden. Je verantwoordelijkheid om je zus of vrouw tegen de gevaren buitenshuis te beschermen, acht ik inderdaad als een plicht.

AmirAlMominien
09-01-08, 21:18
Geplaatst door H.P.Pas
't Is van Willem Elschot, bij leven en welzijn vader van 7 kinderen, directeur van een reclamebureau en in zijn vrije tijd succesvol romanschrijver.
Ok. Ik heb nog niks van hem gelezen. Klinkt aantrekkelijk. Ik zal er de volgende keer naar op zoek gaan.

Ik raad je trouwens Dostojevski's boek aan. Waarlijk een meestertwerk.

naam
09-01-08, 21:19
Geplaatst door AmirAlMominien
De man denkt nou eenmaal in termen van macht. Onderdruk jij dit, wordt het wel op een ander niveau door een man op je uitgeoefend. Het vereist inderdaad een strijder om hiertegen verzet te bieden. Wat voor jou misschien een droom is, is voor een strijder realiteit. De realiteit is dat het inderdaad klootzakkengedrag van - o.a. op sex beluste - mannen is waar vrouwen massaal het slachtoffer van worden. Je verantwoordelijkheid om je zus of vrouw tegen de gevaren buitenshuis te beschermen, acht ik inderdaad als een plicht.

Mijn vrouw beschemt mij. :ego:

mark61
09-01-08, 21:22
Geplaatst door naam
Mijn vrouw beschemt mij. :ego:

Ze is ontaard :jammer: Om over jouzelf nog maar te zwijgen.

H.P.Pas
09-01-08, 21:44
Geplaatst door AmirAlMominien
Ok. Ik heb nog niks van hem gelezen. Klinkt aantrekkelijk. Ik zal er de volgende keer naar op zoek gaan.

Ik raad je trouwens Dostojevski's boek aan. Waarlijk een meestertwerk.

:)
Ik ben een ziek mens.
Ik ben een slecht mens.

Ik ken het.

Ik kan je de gebroeders Karamazov aanbevelen.
Misschien hept het, Sosima is tenslotte ook als een John Wayne begonnen en als staretz geëindigd.

Voor wat betreft Elschot:
Beginnen met 'Lijmen'.
Als dat bevalt dan 'Villa des Roses'.
Daarna zoek je het zelf maar uit.

naam
09-01-08, 21:54
Geplaatst door mark61
Ze is ontaard :jammer: Om over jouzelf nog maar te zwijgen.

:nerveus: Ik schaam mij ook diep.
Ik hoop ook dat ze niet Amiretc. tegenkomt. Ze heeft namelijk geen hoofddoekje om en met zijn dominante berberse bronstige blik zal ze eindelijk denken, dit is de man die mij in bescherming gaat nemen en dan heb ik het nakijken, want ze gaat dan gelijk met hem mee.

mark61
09-01-08, 22:02
Geplaatst door naam
:nerveus: Ik schaam mij ook diep.
Ik hoop ook dat ze niet Amiretc. tegenkomt. Ze heeft namelijk geen hoofddoekje om en met zijn dominante berberse bronstige blik zal ze eindelijk denken, dit is de man die mij in bescherming gaat nemen en dan heb ik het nakijken, want ze gaat dan gelijk met hem mee.

Zeker zo'n onbetrouwbaar blondje.

naam
09-01-08, 22:03
Geplaatst door mark61
Zeker zo'n onbetrouwbaar blondje.

Inderdaad. :verward:

Maaruh, geen enkele vrouw kan de bronstige blik van de berber weerstaan toch?

mark61
09-01-08, 22:05
Geplaatst door naam
Inderdaad. :verward:

Maaruh, geen enkele vrouw kan de bronstige blik van de berber weerstaan toch?

Zie je? Je mot gauw een Berberse importeren. Wel zweep en handboeien klaarhouden, want zo'n Hollands mietje trekt het anders niet.

Alleen als de blik van die andere berber bronstiger is. Lastig allemaal.

mark61
09-01-08, 22:10
Geplaatst door AmirAlMominien
De man denkt nou eenmaal in termen van macht. Onderdruk jij dit, wordt het wel op een ander niveau door een man op je uitgeoefend. Het vereist inderdaad een strijder om hiertegen verzet te bieden. Wat voor jou misschien een droom is, is voor een strijder realiteit. De realiteit is dat het inderdaad klootzakkengedrag van - o.a. op sex beluste - mannen is waar vrouwen massaal het slachtoffer van worden. Je verantwoordelijkheid om je zus of vrouw tegen de gevaren buitenshuis te beschermen, acht ik inderdaad als een plicht.

Je hebt last van machts- en sexfantasieën, kan ze niet onderdrukken. Diepe frustraties. Ik zou hulp zoeken.

Je zus of je vrouw schopt zo'n vent zelf wel in tweeën.

naam
09-01-08, 22:17
Geplaatst door mark61
Zie je? Je mot gauw een Berberse importeren. Wel zweep en handboeien klaarhouden, want zo'n Hollands mietje trekt het anders niet.

Alleen als de blik van die andere berber bronstiger is. Lastig allemaal.

Het leven is er stuk gecompliceerder op geworden met al die nieuwe macho's. :droef:

Orakel
10-01-08, 06:19
Geplaatst door AmirAlMominien
Relax buddy. Er is niks om je over op te winden. Ik had de eerste generatie Marokkanen voor ogen toen de schrijfster de archetypische man beschreef. Jij iets anders, dus die projectie komt geheel voor jouw rekening. Het is bovendien nergens voor nodig om je tegen onze ouders af te zetten.

:hihi: Je weet het leuk te brengen, echt. Enniewees, de schrijfster geeft een beschrijving van Otzi the Iceman, die voor het avondeten wat schele hamsters neerknuppelt, voor Haghar een vuurtje stookt en zich vervolgens voldaan en behaaglijk aan ze scrotum krabt.



On-topic: de man is dominant en beschermend, omdat hij zo gemaakt is, al zouden die biologische kenmerken zo geevolueerd zijn. Het feit dat zo'n man geen egoistisch mens is en aan het welzijn van anderen denkt, is voor jou misschien inderdaad een zware last om te dragen. Het is maar wat je het belangrijkst vindt in het leven. Een vrouw die niet weet hoe ze haar eigen naam schrijft, zegt nog niks over de waarde van die vrouw - bijvoorbeeld haar gouden hart - om er een relatie mee aan te gaan. Een hoog opgeleide vrouw die niet kan koken en zich verder totaal niet bekommert om het welzijn van het gezin of haar familie, is weer voor anderen, die zich niet in staat achten om een last te dragen, aantrekkelijk.

Lord, give me strength... vooraleerst: kan we heeeeel misschien proberen dat pamfletistiche ("want hou zou jij handelen als...") er uit te laten en het strikt over de materie hebben?
Want misschien kunnen we er dan op uitkomen dat de bescherming van de man eruit moet bestaan er voor te zorgen dat de vrouw onafhankelijk van hem wordt en haarzelf op alle fronten zelf kan redden.
Die verantwoordelijkheid heeft de vrouw ook ten opzichte van de man, maar bovenal haarzelf.
Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen is het wel nodig dat bepaalde vrouwen zich ontdoen van hun geveinsde of aangeleerde hulpeloosheid.

Alleen dan kan b.v. voorkomen worden dat in relaties afhankelijkheid verward wordt met liefde en trouw.

AmirAlMominien
10-01-08, 15:59
Geplaatst door H.P.Pas
:)
Ik ben een ziek mens.
Ik ben een slecht mens.

Ik ken het.

Ik kan je de gebroeders Karamazov aanbevelen.
Misschien hept het, Sosima is tenslotte ook als een John Wayne begonnen en als staretz geëindigd.

Voor wat betreft Elschot:
Beginnen met 'Lijmen'.
Als dat bevalt dan 'Villa des Roses'.
Daarna zoek je het zelf maar uit.
Ok. Ik ben welbekend met de Russische literatuur. De idioot was voor mij aansprekelijker. Buiten Hermans en Nescio om, heb ik eigenlijk weinig interesse in de kneuterigheid van de Nederlandse literatuur; meesten blijven steken in die armzalige, conformistische kleinburgerlijkheid op het ranzige af, zich verder niet bekommerend om de grotere levensvragen.

AmirAlMominien
10-01-08, 16:07
Geplaatst door Orakel
:hihi: Je weet het leuk te brengen, echt. Enniewees, de schrijfster geeft een beschrijving van Otzi the Iceman, die voor het avondeten wat schele hamsters neerknuppelt, voor Haghar een vuurtje stookt en zich vervolgens voldaan en behaaglijk aan ze scrotum krabt.




Lord, give me strength... vooraleerst: kan we heeeeel misschien proberen dat pamfletistiche ("want hou zou jij handelen als...") er uit te laten en het strikt over de materie hebben?
Want misschien kunnen we er dan op uitkomen dat de bescherming van de man eruit moet bestaan er voor te zorgen dat de vrouw onafhankelijk van hem wordt en haarzelf op alle fronten zelf kan redden.
Die verantwoordelijkheid heeft de vrouw ook ten opzichte van de man, maar bovenal haarzelf.
Om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen is het wel nodig dat bepaalde vrouwen zich ontdoen van hun geveinsde of aangeleerde hulpeloosheid.

Alleen dan kan b.v. voorkomen worden dat in relaties afhankelijkheid verward wordt met liefde en trouw.
Goed, wat jij wilt. Ik verschuil me tenminste niet achter logisch-positivistisch geneuzel over wat goed is voor de vrouw. Ik weet wat ik wil (Islam), en daar stem ik mijn oordeel op af. Jij haalt er een publieke pose uit om concrete zaken terug te brengen tot iets algemeens.

Sowieso is dat obsessief denken in systemen, als het het leven zelf betreft, slechts schijn-objectiviteit. Het verraadt slechts je eigen onvermogen om te strijden; middels je eigen natuur waarmee je geschapen bent.

H.P.Pas
10-01-08, 20:26
Geplaatst door AmirAlMominien
Ok. Ik ben welbekend met de Russische literatuur. De idioot was voor mij aansprekelijker. Buiten Hermans en Nescio om, heb ik eigenlijk weinig interesse in de kneuterigheid van de Nederlandse literatuur; meesten blijven steken in die armzalige, conformistische kleinburgerlijkheid op het ranzige af, zich verder niet bekommerend om de grotere levensvragen.

Je staat meer op Groots en Meeslepend.
Dan zou ik Elschot maar laten zitten. Dat was een grootmeester op de vierkante meter, het universum en het noodlot lieten hem koud.

H.P.Pas
10-01-08, 20:37
Geplaatst door AmirAlMominien
Sowieso is dat obsessief denken in systemen, als het het leven zelf betreft, slechts schijn-objectiviteit. Het verraadt slechts je eigen onvermogen om te strijden; middels je eigen natuur waarmee je geschapen bent.


:rolleyes: Niet gloednieuw (http://www.schachclub-badsoden.de/images/foto_dali_traum_gesamtbild.jpg)

tr_imparator
10-01-08, 20:53
Geplaatst door H.P.Pas
Je staat meer op Groots en Meeslepend.
Dan zou ik Elschot maar laten zitten. Dat was een grootmeester op de vierkante meter, het universum en het noodlot lieten hem koud.

In Elschots werk zie je vaak de verbittering. Dezelfde verbittering bij ongelovigen waarbij de eenvoudige gelovige burger niet gegund is met zijn geloof het noodlot af te wenden.

Iedere romanticus kon uit de realiteit stappen, bij hem is dit eigenlijk nooit gelukt(hij stond altijd met een voet aan de grond), toch zie je ook bij hem het dualisme terugkomen: zijn medelijden.

tr_imparator
10-01-08, 21:06
Geplaatst door AmirAlMominien
meesten blijven steken in die armzalige, conformistische kleinburgerlijkheid op het ranzige af, zich verder niet bekommerend om de grotere levensvragen.

Ik vind dit een belediging Nederlanders en liefhebbers van Nederlandse literatuur. Ook dit land heeft goede literatuur en meesterwerken. Een correctie hier is dus op zijn plaats.

Derhalve heeft men niets voor niets gezegd dat er niet te twisten valt over smaken.

H.P.Pas
10-01-08, 21:09
Geplaatst door tr_imparator
In Elschots werk zie je vaak de verbittering. Dezelfde verbittering bij ongelovigen waarbij de eenvoudige gelovige burger niet gegund is met zijn geloof het noodlot af te wenden.

Iedere romanticus kon uit de realiteit stappen, bij hem is dit eigenlijk nooit gelukt(hij stond altijd met een voet aan de grond), toch zie je ook bij hem het dualisme terugkomen: zijn medelijden.

Ja. Uiteindelijk zelfs verzoening (in Het Dwaallicht) en natuurlijk een onverwoestbare zelfspot.
Niet wat onze Beheerser der Gelovigen zoekt.
Denk ik.

Koala64
10-01-08, 21:53
Een echte man hoeft zich helemaal niet af te vragen of hij wel of niet een 'echte' man is.

Tomas
10-01-08, 22:01
Echte mannen lezen in ieder geval geen boeken.

tr_imparator
10-01-08, 23:41
Geplaatst door Tomas
Echte mannen lezen in ieder geval geen boeken.


Paar hersenspinsels die onder invloed zijn geraakt tijdens de literatuurlessen. :fplet:

Flupke.
11-01-08, 00:16
Een echte man is een Hollander met Berber kwaliteiten,m.a.w een getalenteerde aap. :argwaan:

sjaen
11-01-08, 00:53
http://www.youtube.com/watch?v=B0ZZyxeTYag


:ego:

binloser
11-01-08, 07:38
Geplaatst door AmirAlMominien
Ik denk dat ze onder andere doelt op de gecastreerde Chiwawa's die hier komen. Dit doet technolgische vooruitgang als hoogste waarde voor de man; zelfs jullie eigen blonde vrouwen dromen over ons, Berberse oermannen, als ze 's avonds met jullie het bed in kruipen.

Grom. :rambo:

De ironie druipt er vanaf.

Bofko
11-01-08, 08:14
' De egte man wort een mytje'

Joesoef
11-01-08, 08:38
Wat is echt?

Bofko
11-01-08, 08:51
Geplaatst door Joesoef
Wat is echt?

In dit topic is 'echt' niet echt, maar het tegenovergestelde. :fpimp:
Het is hier een ideaalbeeld van hoe een man zou moeten zijn.

Joesoef
11-01-08, 08:58
Geplaatst door Bofko
In dit topic is 'echt' niet echt, maar het tegenovergestelde. :fpimp:
Het is hier een ideaalbeeld van hoe een man zou moeten zijn.


Moet, van wie?

Bofko
11-01-08, 09:02
Geplaatst door Joesoef
Moet, van wie?

Van de topic-opener en van degene wiens artikel hij plaatst.

H.P.Pas
11-01-08, 09:02
Geplaatst door Joesoef
Wat is echt?

Geen kunst.

naam
11-01-08, 14:21
Cursus volgen om een echte man te worden.


Door: Maaike Boersma
Gepubliceerd: vrijdag 7 december 2007 06:22
Update: vrijdag 7 december 2007 09:04


De echte man sterft uit. Nederland wordt enkel nog bevolkt door mietjes. Slome, voor de buis hangende mannen zonder spannende baan en dito uiterlijk. Onzekere schepsels die bang zijn voor vrouwen en geen actie durven ondernemen.




Het is tijd voor het femanisme



De Nederlandse vrouw is wanhopig, maar redding is nabij. Want mannen zien nu ook hun eigen falen in. Onder het motto ‘remancipeer’ biedt Tijn van Ewijk zijn seksegenoten middels een cursus de mogelijk om weer een échte man te worden.

‘Mannen zijn hun eigen kracht kwijt, het zijn geen kerels meer. Kijk maar eens om je heen, alle mannen zijn lief, braaf en aardig.’ Wat dan wel echt mannelijk is? ‘Actie, initiatief nemen en zelfverzekerd zijn.’ Tijdens de cursus, die een heel weekend duurt, leren de mannen doelstellingen bepalen, zelfvertrouwen vergroten en werken ze aan goede verbale en non-verbale communicatie, zelfkennis, stemgebruik en praktische zaken als tafelmanieren en koken. Koken? Dat is toch heel vrouwelijk? ‘Wij doen echt mannenkoken, geen cakejes bakken maar kip villen en bereiden. En sushi maken, dat is makkelijk en stoer.’








Oerman


Van Ewijk, zelf ook hard op weg een echte man te worden, weet wel wat de oerman van weleer heeft doen veranderen in het 40-jarige lieve, brave en aardige jongetje dat hij nu is. Het antwoord daarop is de vrouw zelf. ‘Door de feminisering van de afgelopen vijftig jaar is de man langzaam ‘ont-man-d’. Door alle aandacht voor de vrouw en haar wensen is de mannelijkheid in versloffing geraakt. Mannen weten niet meer wat het betekent om man te zijn. Ze worden opgevoed door moeders die stimuleren om lief en braaf te zijn. Maar door gebrek aan een manneninwijding zoals alle oerculturen die kennen, komen ze nooit uit die ‘lieve’ fase.’

Stemgebruik

Cursist Dick den Ouden (36) is helemaal om. ‘Of ik er als een andere man uit ben gekomen? Je verandert de geschiedenis niet in één weekend, maar het was wel heel leerzaam.’ Vooral met de praktische tips over lichaamshouding, stemgebruik en kleding – ‘de zakken op mijn broek zaten te ver naar achter waardoor ik dikker leek’- is hij erg blij. Den Ouden ziet in zijn omgeving veel mannen die eigenlijk geen man meer zijn. ‘Toen ben ik voor de spiegel gaan staan en kwam tot de conclusie dat er voor mij misschien ook nog wel een ontwikkelingsgebied was.’ Mannen van nu zijn volgens Van Ouden te veel bezig met het pleasen van anderen en doen te weinig wat ze zelf willen. ‘Ook weten we ons geen houding te geven tegenover op de voorgrond tredende vrouwen en zijn we te veel gericht op presteren.’

Femanisering


Roos Wouters die onlangs in De Pers pleitte voor femanisering, mannen en vrouwen die het werk en de zorgtaken delen, ziet de feminisering van mannen terug in het onderwijs. ‘Jongetjes moeten braaf in de hoek zitten puzzeltjes maken en mogen vooral niet rouwdouwen.’

Beffen


Hoewel jongetjes zich dus als meisjes moeten gedragen, betekent dat niet dat ze vrouwen ook begrijpen. Tijdens de cursus was Renske van der Pol aanwezig om alle prangende vragen van de mannen te beantwoorden. ‘Ze waren niet te stoppen. Het begon heel bedaard met vragen over oogcontact, maar het eindigde met vragen over wat vrouwen lekker vinden in bed en hoe lang je moet beffen.’

Maar verder moeten vrouwen zich volgens Van Ewijk vooral niet te veel bemoeien met de opmars van de echte man. ‘Vrouwen moeten nu effe hun bek houden, wij bemoeien ons ook niet met de feministen. Dit zijn mannenzaken, daar hebben vrouwen niks mee te maken.’

naam
11-01-08, 14:30
Om te kijken of je in aanmerking voor de cursus komt, de echte man test.

Test (http://www.milbestlight.com/swf/game/game4.swf)

AmirAlMominien
11-01-08, 15:24
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind dit een belediging Nederlanders en liefhebbers van Nederlandse literatuur. Ook dit land heeft goede literatuur en meesterwerken. Een correctie hier is dus op zijn plaats.

Derhalve heeft men niets voor niets gezegd dat er niet te twisten valt over smaken.
Ja, die correctie had ik al gegeven; Hermans en Nescio. De rest is middelmatigheid, net alshun lezers. Smaak is trouwens geen emotie of iets dergelijks. Smaak verandert gewoon met de mode mee; het is symbolisme in de moderne, populaire cultuur. Het woord dat dit treffend weergeeft is 'leuk'. Alles wat leuk is, is goed en deel van je smaak.

Genialiteit daarentegen is iets wat de cultuur een beetje overstijgt en hangt tussen het schemergebied van de religie en de grens van de cultuur. De Nederlandse kleinburger, de Nederlandse regel waar uitzonderingen op bestaan, erkent die grens niet, en wanneer hij er toch op stuit, doet hij net alsof het een object binnen zijn cultuur is. Daarom keert men zich ook zo vaak af van Groots en Meeslepend, daar alles netjes gecategoriseerd moet worden in het systeempje. Nederlanders zijn zelfs zó erg verliefd op systeempjes dat zij bereid zijn om de waarheid te verloochenen alleen maar om de logica van hun systeempje in stand te houden.

Joesoef
11-01-08, 16:26
Geplaatst door Bofko
Van de topic-opener en van degene wiens artikel hij plaatst.

Verklaard een hoop.

Ik vind het zelf een hoop geklets. Je praat over archetypes die ooit bedacht zijn voor management boekjes en psychologische modellen. Culturele verwachtingen en op aansluitende rollen patronen, het is maar welk model je kiest.

David
11-01-08, 18:07
Mannen doen het met mannen. Vrouwen zijn verwijfd.

Tomas
11-01-08, 18:51
Geplaatst door David
Mannen doen het met mannen. Vrouwen zijn verwijfd.

Ik wilde bijna een smilie plaatsen. Vond 'm wel sterk dus. Maar wist me net op tijd te beheersen. Man hè.

H.P.Pas
11-01-08, 19:33
Geplaatst door AmirAlMominien
Ja, die correctie had ik al gegeven; Hermans en Nescio. De rest is middelmatigheid, net alshun lezers. Smaak is trouwens geen emotie of iets dergelijks. Smaak verandert gewoon met de mode mee; het is symbolisme in de moderne, populaire cultuur. Het woord dat dit treffend weergeeft is 'leuk'. Alles wat leuk is, is goed en deel van je smaak.

Genialiteit daarentegen is iets wat de cultuur een beetje overstijgt en hangt tussen het schemergebied van de religie en de grens van de cultuur. De Nederlandse kleinburger, de Nederlandse regel waar uitzonderingen op bestaan, erkent die grens niet, en wanneer hij er toch op stuit, doet hij net alsof het een object binnen zijn cultuur is. Daarom keert men zich ook zo vaak af van Groots en Meeslepend, daar alles netjes gecategoriseerd moet worden in het systeempje. Nederlanders zijn zelfs zó erg verliefd op systeempjes dat zij bereid zijn om de waarheid te verloochenen alleen maar om de logica van hun systeempje in stand te houden.

:rolleyes:
Charmant boeketje Hollands-kleinburgerlijke clichévoorstellingen.

naam
11-01-08, 22:09
Geplaatst door David
Mannen doen het met mannen. Vrouwen zijn verwijfd.

Niet helemaal, volgens het artikel vragen echte mannen hoe lang ze vrouwen moeten beffen. :engel:

Joesoef
11-01-08, 22:18
Geplaatst door naam
Niet helemaal, volgens het artikel vragen echte mannen hoe lang ze vrouwen moeten beffen. :engel:


Niet helemaal. Echte mannen vertellen hun vrouw hoelang ze gebeft moeten worden. Wel opletten.

naam
11-01-08, 22:21
Geplaatst door Joesoef
Niet helemaal. Echte mannen vertellen hun vrouw hoelang ze gebeft moeten worden. Wel opletten.

Shit, weer fout. :huil:

Joesoef
11-01-08, 22:26
Geplaatst door naam
Shit, weer fout. :huil:


Is niet erg, we kunnen niet allemaal een echte man zijn ;).

naam
11-01-08, 22:27
Geplaatst door Joesoef
Is niet erg, we kunnen niet allemaal een echte man zijn ;).

Helaas en doe nog wel zo me best. :boogjes:

Joesoef
11-01-08, 22:30
Geplaatst door naam
Helaas en doe nog wel zo me best. :boogjes:

Ik bewaar helaas voor het hiernamaals :).

naam
11-01-08, 22:34
Geplaatst door Joesoef
Ik bewaar helaas voor het hiernamaals :).

Huh?

Joesoef
11-01-08, 22:53
Geplaatst door naam
Huh?


Ik heb mijn best gedaan maar helaas.

naam
11-01-08, 22:55
Geplaatst door Joesoef
Ik heb mijn best gedaan maar helaas.

Niet gelukt????

Joesoef
11-01-08, 23:02
Geplaatst door naam
Niet gelukt????

Zou kunnen komen doordat ik geen echte man ben?

binloser
12-01-08, 07:33
Geplaatst door AmirAlMominien


Genialiteit daarentegen is iets wat de cultuur een beetje overstijgt en hangt tussen het schemergebied van de religie en de grens van de cultuur. De Nederlandse kleinburger, de Nederlandse regel waar uitzonderingen op bestaan, erkent die grens niet, en wanneer hij er toch op stuit, doet hij net alsof het een object binnen zijn cultuur is. Daarom keert men zich ook zo vaak af van Groots en Meeslepend, daar alles netjes gecategoriseerd moet worden in het systeempje. Nederlanders zijn zelfs zó erg verliefd op systeempjes dat zij bereid zijn om de waarheid te verloochenen alleen maar om de logica van hun systeempje in stand te houden.

Wij danken u dat u ons deze spiegel voorhoudt.

tr_imparator
12-01-08, 13:44
Geplaatst door AmirAlMominien
Ja, die correctie had ik al gegeven; Hermans en Nescio. De rest is middelmatigheid, net alshun lezers. Smaak is trouwens geen emotie of iets dergelijks. Smaak verandert gewoon met de mode mee; het is symbolisme in de moderne, populaire cultuur. Het woord dat dit treffend weergeeft is 'leuk'. Alles wat leuk is, is goed en deel van je smaak.

Smaken blijven hetzelfde, de aantal keuzes veranderen, waardoor smaken kunnen veranderen. Als je eerst de kleuren paars, groen en blauw had en je vond blauw het mooiste van alle kleuren en een paar jaar later komt opeens rood tevoorschijn en nu vind je dat het mooiste, wil niet zeggen dat smaken veranderen(op zich wel natuurlijk), maar het aantal keuzes.

Voor jou kunnen we zeggen dat je niks boven Hermans en Nescio kiest, maar mocht er iemand komen die daadwerkelijk hierboven zal zijn is dan jouw smaak anders? Je moet erkennen dat smaken verschillend kunnen zijn; sommige mensen hebben gewoon andere voorkeuren.

Je zegt dat smaak dynamisch is, ik zeg dat mode dynamisch is. Een perfecte match met je smaak is er niet(hoogstens een benadering). Daarom verander je van smaak.


Genialiteit daarentegen is iets wat de cultuur een beetje overstijgt en hangt tussen het schemergebied van de religie en de grens van de cultuur. De Nederlandse kleinburger, de Nederlandse regel waar uitzonderingen op bestaan, erkent die grens niet, en wanneer hij er toch op stuit, doet hij net alsof het een object binnen zijn cultuur is. Daarom keert men zich ook zo vaak af van Groots en Meeslepend, daar alles netjes gecategoriseerd moet worden in het systeempje. Nederlanders zijn zelfs zó erg verliefd op systeempjes dat zij bereid zijn om de waarheid te verloochenen alleen maar om de logica van hun systeempje in stand te houden.

Het is maar wat je wilt zien: orde als systeem of wanorde als systeem. Daarom zeg ik ook in welk systeem? Louter in het systeem waarin jij zit of in een hoger systeem? Is er een hoogste systeem?
JIj zegt ja? Die ligt tussen het schemergebied van de religie en de grens van cultuur: genialiteit. Ik interpreteer dat je dat kan bereiken als je jezelf boven een systeem kan plaatsen en tegelijkertijd beseft dat waar je je nu in bevind wellicht een ander systeem is(of een niveau in een systeem van God?). God zijn is je verlangen, maar kan dat? Nee en veel mensen beseffen dat ook: dus verlangt men naar een. Maar een vraag aan jou? Waar zie je die dyamiek het meeste tot uiting komen? Eerder in Nederland of had je een andere land in gedachten of is het het slechts de utopie van je brein?

H.P.Pas
12-01-08, 13:48
Geplaatst door tr_imparator


Ik interpreteer dat je dat kan bereiken als je jezelf boven een systeem kan plaatsen en tegelijkertijd beseft dat waar je je nu in bevind wellicht een ander systeem is(of een niveau in een systeem van God?).

Wat lees jij voor boeken tegenwoordig ? :wink:

tr_imparator
12-01-08, 13:48
Geplaatst door H.P.Pas
Charmant boeketje Hollands-kleinburgerlijke clichévoorstellingen.

Er zit wel een kern van waarheid in. Ik heb altijd problemen gehad met het systeem, mensen die vast zaten in het systeem of misschien nog beter gezegd met mensen in het syteem. Jij niet?

Rabi'ah.
12-01-08, 13:49
Een echte man heeft karama (eer), heeft respect voor vrouwen, spreekt de waarheid, komt afspraken en beloftes na en durft over zijn gevoelens te praten.

H.P.Pas
12-01-08, 14:10
Geplaatst door binloser
Wij danken u dat u ons deze spiegel voorhoudt.

Waarheid is weliswaar vaak onaangenaam, onaangenaamheden zijn daarom nog niet altijd waar.
In zijn ijver tot onaangenaam zijn struikelt de Beheerser der Gelovigen een beetje over zijn eigen voeten.

H.P.Pas
12-01-08, 14:47
Geplaatst door tr_imparator
Er zit wel een kern van waarheid in. Ik heb altijd problemen gehad met het systeem, mensen die vast zaten in het systeem of misschien nog beter gezegd met mensen in het syteem. Jij niet?

Jawel, maar dat heeft niets met Nederland te maken. Antigone had dat probleem ook al.

tr_imparator
12-01-08, 15:15
Geplaatst door H.P.Pas
Jawel, maar dat heeft niets met Nederland te maken. Antigone had dat probleem ook al.

Kern van waarheid.

Joesoef
12-01-08, 15:20
Echte mannen zijn geen conformist.

mark61
12-01-08, 15:29
Echte mannen zitten niet op internet te zeibelen.

H.P.Pas
12-01-08, 15:57
Geplaatst door mark61
Echte mannen zitten niet op internet te zeibelen.

Waar dan wel ? :D

tr_imparator
13-01-08, 22:35
Geplaatst door H.P.Pas
Ja. Uiteindelijk zelfs verzoening (in Het Dwaallicht) en natuurlijk een onverwoestbare zelfspot.
Niet wat onze Beheerser der Gelovigen zoekt.
Denk ik.


Het schijnt dat ik Kaas heb gelezen. (zie ik ff staan op me literatuurlijst...) :dood:

Was zeker een dun boek..

Stille kracht
Kaas
Karakter
De kelner en de levenden
De donkere kamer van Damocles
Turks Fruit
De aansprekers
De aanslag
De Buitenvrouw
Vertraging
Nooit meer slapen
Het geheim
enz.

Wat een droge lijst. (Maar we mochten ook kiezen uit een beperkt aantal boeken). Moest literatuur zijn? Vooroorlogs en naoorlogs. Enz.

Maarten
14-01-08, 00:23
Na een derde van het artikel gelezen te hebben, dacht ik al van: ik verwed mijn kloten er onder dat het door een vrouw geschreven is.
Je kunt net zo goed aan Olmert vragen, hoe het er met die Palestijnen voor staat.
Toen ik las, dat er door feminisme iets mis ging, dacht ik nog dat het wat ging worden..
Maar ik had het kunnen weten.. De deskundigen weten dan meteen dat het ligt aan de posities die vrouwen inmiddels op de arbeidsmarkt ingenomen hebben..
Typisch vrouwengekrakeel, alsof er niets bijgeleerd is sinds de 80er jaren.. Die mannen kunnen "echte gelijkheid" niet hebben, aldus het geluid.
Wat je nooit hoort, is dat vrouwen van die arrogante regeltypen geworden zijn, die vooral iets van zichzelf begrijpen.
De schrijfsters van dit soort verhalen zijn meestal dezelfde, die de grootst mogelijke moeite hebben met de vraag waarom een man uberhaupt een vrouw wil? Onze betweetstertjes komen dan ineens meestal niet verder dan 2-3 plattituden..

Voor mij geen vrouw meer. Yuk! Ik bedoel, vrouwen zijn geweldig. Ik heb echt veel plezier van vrouwen, en in het algemeen veel waardering voor wat ze zoal doen en denken. Ik hou ook van vrouwen. En ze zijn perfect voor in bed, kuch.. beter dan dat propellor-kacheltje, waar ik nou de boel mee warm stook, grinnik..

Maar je moet op tijd weg wezen. Op tijd achter je dicht trekken, die deur. Dan kun je tenminste weer echte vent wezen, d.w.z. zorgzaam zijn, liefdevol zijn, je eigen dingen denken, en je eigen dingen doen. Bijvoorbeeld hout hakken, of iets positiefs over het leven denken. Met vrouw blijft dat een stuk moeilijker. Dan kun je de helft van wat je beoogt wel op je buik schrijven, vanwege de manier waarop zij in elkaar zit.

Feminisme heeft de boel wel verbetert, omdat je er toch meer echte mensen van krijgt. Je hebt niks aan vrouwen, die driekwart van hun vermogens ongebruikt laten, en daar zeurende banktypes van worden. Maar feminisme heeft ook ranzige randverschijnselen veroorzaakt. De betweters, die vervolgens van alles van je willen, en waar je enkel wat aan hebt, als je iets doet wat ze willen. Nou, zonder dat is het ook prima leven. Een aantal dingen gaat wel stukke minder, en je mist wel wat, maar djiezus, wat raak je een boel gedoe kwijt..

En met genoegen zie ik dan de veeleisende typjes vallen op de echte baardman, wetende dat dat een jaar goed gaat, gevolgd door 30 jaar zeuren. OK, als je kinderen wilt, dan is het verschrikkelijk belangrijk, wat voor vrouw je kiest. Maar zo niet: weg wezen! Je komt met vrouw nniet eens meer toe aan behoorlijk boom omhakken.
Ik ben verder dol op zorgzaamheid, maar dat kun je met zo ongeveer alles.

Kan iemand een briefje naar het NRC sturen over de Mythe van de begerenswaardige vrouw?

Maarten
14-01-08, 00:33
Geplaatst door mark61
Echte mannen zitten niet op internet te zeibelen.
Je moet ook niet zeibelen.
Zo'n forum als dit moet bijvoorbeeld gewoon "genomen" worden.
Je vraagt niet of ze er zin in heeft, nee, gewoon húp er over heen! Tot je klaar bent.
Ik bedoel, je kijkt natuurlijk wel of de kussentjes goed liggen, de kaarsjes branden, en of je alle breekbare waarden in gedachten wel goed gepamperd hebt, maar daarna ook geen flauwe kul meer, anders verwek je nooit geesteskindertjes.. Gewoon doorspitten en doorraggen, net zoals die moderne barbaarvrouwtjes dat zo graag zien. Je moet er alleen geen contracten mee tekenen..

Bofko
14-01-08, 02:02
Geplaatst door Maarten
Je moet ook niet zeibelen.
Zo'n forum als dit moet bijvoorbeeld gewoon "genomen" worden.
Je vraagt niet of ze er zin in heeft, nee, gewoon húp er over heen! Tot je klaar bent.
Ik bedoel, je kijkt natuurlijk wel of de kussentjes goed liggen, de kaarsjes branden, en of je alle breekbare waarden in gedachten wel goed gepamperd hebt, maar daarna ook geen flauwe kul meer, anders verwek je nooit geesteskindertjes.. Gewoon doorspitten en doorraggen, net zoals die moderne barbaarvrouwtjes dat zo graag zien. Je moet er alleen geen contracten mee tekenen..


:lachu:
Mooi podium toch. Dat je aan anderen kunt laten zien wie je wilt zijn. Bij vrouwen lukt dat niet. Die hebben binnen de kortste keren in de gaten wie je bent.

Maarten
14-01-08, 05:32
Geplaatst door Bofko
:lachu:
Mooi podium toch. Dat je aan anderen kunt laten zien wie je wilt zijn. Bij vrouwen lukt dat niet. Die hebben binnen de kortste keren in de gaten wie je bent.
Ik wil niet teveel zeggen, want m'n arrogantie wordt sowieso dagelijks erger, maar er is nog nooit een vrouw bij me weggelopen. Ik heb 8 lange relaties gehad, en heb ze allemaal laten zitten. Misschien in 2 gevallen met wederzijdse instemming. Maar hoe dat nou zit, weet ik niet. Sinds ik besloot er niet meer aan te beginnen, gebeurt er ook niets meer, en zie ik ook niets meer.
Ik was nog een keer op een feest. Achteraf zei iemand, dat het er vol alleenstaande vrouwen zat, maar ik had daar niets van meegekregen. Wel leuke dingen gedaan met vrouwen, maar het valt me niet eens meer op, dat je daar wat mee kunt. Wel zo rustig trouwens. Wel lol, maar geen gedoe.. Grinnik.. paren doe je toch met het leven, zeg maar..

naam
14-01-08, 07:38
Geplaatst door Maarten
Na een derde van het artikel gelezen te hebben, dacht ik al van: ik verwed mijn kloten er onder dat het door een vrouw geschreven is.
Je kunt net zo goed aan Olmert vragen, hoe het er met die Palestijnen voor staat.


Ik at vanochtend een broodje kaas, dacht ik net hé, hoe zou je ook kunnen vragen aan Olmert hoe de Palestijnen een boordje kaas eten.


Worden er ook dekbedden en posters met Palestina erop verkocht op de markt? Zijn er screensavers met Palestijnen en Israel erop? Heb je chocoladehagel met Palestijnse figuurtjes erin?

Maarten
14-01-08, 07:42
Geplaatst door naam
Ik at vanochtend een broodje kaas, dacht ik net hé, hoe zou je ook kunnen vragen aan Olmert hoe de Palestijnen een boordje kaas eten.

Jij denkt ook altijd alleen maar aan die Palestijnen he?

Joesoef
14-01-08, 07:43
Geplaatst door naam
Worden er ook dekbedden en posters met Palestina erop verkocht op de markt? Zijn er screensavers met Palestijnen en Israel erop? Heb je chocoladehagel met Palestijnse figuurtjes erin?


Bij Albert Heijn heb je van die themaworst tijdens de kindervakanties, mickeymouse, kerstbomen en van dat soort geneuzel.

Ik dacht zo dat halal/ kosher bloedworst wel zou passen binnen het thema. Alleen geen actie week, ben bang blijvend.

David
14-01-08, 08:00
Geplaatst door Joesoef
Bij Albert Heijn heb je van die themaworst tijdens de kindervakanties, mickeymouse, kerstbomen en van dat soort geneuzel.

Ik dacht zo dat halal/ kosher bloedworst wel zou passen binnen het thema. Alleen geen actie week, ben bang blijvend.

Ik zal er donderdag over beginnen, broeder.

naam
14-01-08, 08:14
Geplaatst door Maarten
Jij denkt ook altijd alleen maar aan die Palestijnen he?


Ik denk nooit aan een roze olifant.

naam
14-01-08, 08:16
Geplaatst door Joesoef
Bij Albert Heijn heb je van die themaworst tijdens de kindervakanties, mickeymouse, kerstbomen en van dat soort geneuzel.

Ik dacht zo dat halal/ kosher bloedworst wel zou passen binnen het thema. Alleen geen actie week, ben bang blijvend.

Van echte mannen naar echte Palestijnse mannen.

H.P.Pas
14-01-08, 08:30
Geplaatst door naam
Heb je chocoladehagel met Palestijnse figuurtjes erin?

Jawel, die eet je met een Palestijnse lepel uit een Palestijnse nap.

H.P.Pas
14-01-08, 09:09
Geplaatst door Maarten
Ik wil niet teveel zeggen, ...

Simpel.
Zeg wat je denkt.
Morgen.

Joesoef
14-01-08, 09:16
Geplaatst door naam
Van echte mannen naar echte Palestijnse mannen.



Alle palestijnse mannen zijn echte man, niet alle echte mannen zijn palestijn. Of wel?

Volgend hoofdstuk, boliaanse algebra en filosofie. Of doen echte mannen daar niet aan?

H.P.Pas
14-01-08, 09:20
Geplaatst door Joesoef
Alle palestijnse mannen zijn echte man,

Sommige niet maar dat zijn geen echte Palestijnen.

H.P.Pas
14-01-08, 09:50
Geplaatst door tr_imparator
Het schijnt dat ik Kaas heb gelezen.

Ik zou bij gelegenheid hoofdstuk 1 nog een keer teruglezen: het sterven van zijn moeder.
Het zijn maar 6 o f 7 bladzijden, gruwelijk to the point.

En altijd met die hoed op haar kop. Toen ze die liet wegnemen, wist ik dat het einde daar was.

mark61
14-01-08, 10:46
Geplaatst door H.P.Pas
Waar dan wel ? :D

:hihi: Anywhere else.