PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Agt wordt bedreigd om Palestina website



IbnRushd
12-01-08, 11:36
Van Agt wordt bedreigd om Palestina website

zaterdag 12 januari 2008

UTRECHT (NIEUWSFEIT) - Onze oud-premier Dries van Agt wordt, zo liet hij vrijdagavond in het actualiteitenprogramma Nova weten, bedreigd naar aanleiding van zijn website waarop hij het opneemt voor de Palestijnen. "Ik word wel bedreigd. Ik wil daar geen dikke woorden over zeggen want het gebeurt niet vaak. Maar het gebeurt wel", zo liet hij weten.

De oud-premier en christendemocraat zegt niets met de bedreigingen te doen. Ook het doen van aangifte is hij niet van plan. Op de vraag hoe hij daarmee omgaat zegt hij: "Door het te negeren. Ik doe er niks mee. Ik ga door. Het is (...) een heilig moeten. Ik vind dat dit moet gebeuren. Iemand moet dit zeggen."

Hij voelt zich gesteund door het leeuwendeel van de reacties op de site. "...bij de opening van die website, de reacties daarop waren overweldigend. Het waren 1000 tot 1500 mensen per dag, die op bezoek kwamen en waarvan de overgrote meerderheid zei: Goed dat u dit zegt."

Verhagen

Van Agt bekritiseert op zijn website verder onder meer partijgenoot en minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen. Hij verwijt hem selectief over de Palestijnse zaak te spreken. "Hij weet toch dat de staat Israël de Palestijnen al meer dan veertig jaar als bezetter in een ijzeren greep houdt, in strijd met talloze VN-resoluties?"

In zijn nota over mensenrechten van afgelopen jaar sprak Verhagen respect uit voor de verdedigers van mensenrechten, waar ook ter wereld, maar dat is niet terug te vinden in zijn opstelling ten aanzien van Israël en de Palestijnen. Ook gaf Verhagen geen gevolg aan oproepen van zelfs Israëlische mensenrechtenorganisaties als B'Tselem en groeperingen in Nederland als Een Ander Joods Geluid die ook de wandaden van Israël in de bezette Palestijnse gebieden aan de kaak stellen.

Kritiek

Maar ook Van Agt wordt hard op de korrel genomen. In een column van 14 december vorig jaar in de Elsevier verweet Afshin Ellian hem een Israël hater te zijn en moorden van Moslims door Moslims dood te zwijgen, in dit laatstet refererend aan gevechten tussen Hamas en Fatah. "De conclusie luidt: al deze moordenaars van moslims zijn geen joden. U mag nu zeggen waarom van Agt de Palestijnse zaak zo ontzaglijk belangrijk vindt."

Van Agt werd door Elliam ook afgeschilderd als een Iran-vriend die zwijgt over de misstanden in Iran alleen maar "omdat Iran Israël van de kaart wil vegen". De haat straalt al van dit soort commentaren die alleen maar gefundeerd zijn op de mening van de schrijver daar van Agt nooit dit soort uitspraken heeft gedaan over Iran. Maar dit soort ongefundeerde haat kan wel voeding zijn voor mensen die er voor kiezen opponenten te bedreigen.

Steun

Volgens Van Agt durven mensen, zo blijkt uit te reacties op zijn website, nu wel toe te geven dat er een luchtje zit aan het gedrag van Israël. Zo zijn er reacties in de trant van: " Ik wist niet dat het zo erg was. Ik was er bang voor. Ik durfde het eigenlijk niet te zeggen dat ik ook ernstige kritiek heb op het gedrag van de staat Israël. Maar ja, dat zeg je in Nederland zo moeilijk."

Op de bolg van de Volkskrant was bijvoorbeeld te lezen "Hij heeft de moed om op zijn eigen schreden terug te keren. Ik vind het onbegrijpelijk dat het CDA hem niet serieus wenst te nemen."

De schrijver van het commentaar vebaast zich tevens over het gebrek aan steun uit de Christelijke CDA hoek, waar men toch ook niet blind kan zijn voor de vele Israëlische oorlogsmisdaden, schendingen van conventies van Geneve en de VN resoluties waar de bezetter lak aan heeft. Terug komend op de mensenrechten was te lezen: "mensenrechten gelden altijd en voor iedereen, behalve voor Palestijnen blijkbaar"

Doorgaan

Over zijn activiteiten voor de Palestijnen zegt Van Agt: 'Nooit in mijn leven heb ik iets met zo veel hart en ziel gedaan als dit." Verder zegt hij "Dit is een missie. Dit moet gebeuren."

Binnenkort komt Van Agt met een boek waarin hij het opneemt voor de Palestijnen. Jimmy Carter ging hem hierin voor en heeft een boek geschreven dat "Palestine: Peace not Apartheid" heet, dat uit kwam in november 2006.

nieuwsfeit.nl

(zie zijn website: http://www.driesvanagt.nl)

Slinger
12-01-08, 11:42
Geplaatst door IbnRushd
[B] 'Nooit in mijn leven heb ik iets met zo veel hart en ziel gedaan als dit."

Pardon? Dolle Dries heeft ons dus voor de gek gehouden toen hij minister-president was. De vraag dringt zich op of hij ons nu ook niet voorliegt.

IbnRushd
12-01-08, 11:45
Geplaatst door Slinger
Pardon? Dolle Dries heeft ons dus voor de gek gehouden toen hij minister-president was. De vraag dringt zich op of hij ons nu ook niet voorliegt.

Uiteraard vind je het afgrijselijk dat Van Agt bedreigd wordt?

Slinger
12-01-08, 11:47
Geplaatst door IbnRushd
Uiteraard vind je het afgrijselijk dat Van Agt bedreigd wordt?

Ik geloof er dus geen moer van.

IbnRushd
12-01-08, 11:55
Geplaatst door Slinger
Ik geloof er dus geen moer van.

Wilders heeft ook wel eens gelogen. Als ik jouw redenering volg dan is Wilders ook nooit bedreigd.

Slinger
12-01-08, 12:01
Geplaatst door IbnRushd
Wilders heeft ook wel eens gelogen. Als ik jouw redenering volg dan is Wilders ook nooit bedreigd.

Ik redeneer helemaal niet, ik beoordeel het waarschijnlijkheidsgehalte van zijn uitspraken. Wat Wilders betreft, we hebben ondertussen enige kennis van de groep waartegen hij zich richt. Je zult eens zien hoe snel hij onder de groene zoden ligt als hij op dezelfde manier vrij rondloopt als Van Agt.

mark61
12-01-08, 12:08
Het blijft me altijd verbazen dat van Agt pas decennia later tot inkeer komt. Wat is er gebeurd dat hij nu opeens het licht ziet? Tot nu toe onbekende informatie? Ik ben erg benieuwd naar zijn 'bekering.'

IbnRushd
12-01-08, 12:14
Geplaatst door Slinger
Ik redeneer helemaal niet, ik beoordeel het waarschijnlijkheidsgehalte van zijn uitspraken. Wat Wilders betreft, we hebben ondertussen enige kennis van de groep waartegen hij zich richt. Je zult eens zien hoe snel hij onder de groene zoden ligt als hij op dezelfde manier vrij rondloopt als Van Agt.

Jewel. Je zei dus en dat had betrekking op voorliegen?

Wilders is slechts een voorbeeld. Ik neem aan dat je mijn punt wel begrijpt.

Ik zie trouwens geen enkele reden waarom Van Agt moet liegen. Het zou geen slechte gok zijn als de bedreiger(s) uit de hoek van Wildersstemmers komt.

Slinger
12-01-08, 12:23
Geplaatst door IbnRushd
Jewel. Je zei dus en dat had betrekking op voorliegen?

Wilders is slechts een voorbeeld. Ik neem aan dat je mijn punt wel begrijpt.

Ik zie trouwens geen enkele reden waarom Van Agt moet liegen. Het zou geen slechte gok zijn als de bedreiger(s) uit de hoek van Wildersstemmers komt.

Hé, Averroës, je gaat me toch niet op een woordje vangen, hè? Dat dus heeft te maken met mijn algemene beoordeling van de publieke persoon Van Agt. Die strekt zich uit over tientallen jaren. Hij is echt niet in zijn eerste leugen gebasten. Of Wilders liegt weet ik niet, hij komt op mij wel eerlijk over. Die bedreigingen lijken me wel aannemelijk.

IbnRushd
12-01-08, 12:35
Geplaatst door Slinger
Hé, Averroës, je gaat me toch niet op een woordje vangen, hè? Dat dus heeft te maken met mijn algemene beoordeling van de publieke persoon Van Agt. Die strekt zich uit over tientallen jaren. Hij is echt niet in zijn eerste leugen gebasten. Of Wilders liegt weet ik niet, hij komt op mij wel eerlijk over. Die bedreigingen lijken me wel aannemelijk.

Goed, er zat een vraagteken bij, die als onzekerheid fungeerde.

Het lijkt me verder aannemelijk om de bedreigingen enigszins serieus te nemen. Er zijn genoeg autochtone/zionistische radicalen die gek genoeg zijn om iemand te bedreigen, en dat hebben ze ook meermaals bewezen.

mark61
12-01-08, 12:41
Geplaatst door IbnRushd
Het lijkt me verder aannemelijk om de bedreigingen enigszins serieus te nemen. Er zijn genoeg autochtone/zionistische radicalen die gek genoeg zijn om iemand te bedreigen, en dat hebben ze ook meermaals bewezen.

Dat zijn 2 verschillende dingen. Ik geloof zo dat van Agt bedreigd wordt; ik geloof niet dat je dat serieus hoeft te nemen. Alleen al omdat Israel/Palestina voor de meeste NLers een vervanmijnbedshow is.

Slinger
12-01-08, 12:42
Geplaatst door IbnRushd
Goed, er zat een vraagteken bij, die als onzekerheid fungeerde.

Het lijkt me verder aannemelijk om de bedreigingen enigszins serieus te nemen. Er zijn genoeg autochtone/zionistische radicalen die gek genoeg zijn om iemand te bedreigen, en dat hebben ze ook meermaals bewezen.

Wanneer hebben de zionisten voor het laatst iemand vermoord?

knuppeltje
12-01-08, 12:43
Geplaatst door mark61
Het blijft me altijd verbazen dat van Agt pas decennia later tot inkeer komt. Wat is er gebeurd dat hij nu opeens het licht ziet? Tot nu toe onbekende informatie? Ik ben erg benieuwd naar zijn 'bekering.'

Nou- die inkeer is al een tijdje geleden ingezet geloof ik, maar helaas veel te laat.

Spoetnik
12-01-08, 14:39
Geplaatst door Slinger
Wanneer hebben de zionisten voor het laatst iemand vermoord?

Eh, twee dagen geleden ?

Maarten
12-01-08, 15:06
Geplaatst door Spoetnik
Eh, twee dagen geleden ?
:hihi:
Ja, dat is het antwoord, dat je elke dag wel kunt geven.
Finkelstein meldt dat er in 2006 457 Palestijnen gedood zijn, en 10 Israeli's.
Hij vindt vooral zorgerlijk, dat niemand die cijfers kent.
http://www.counterpunch.org/bruinsma01052008.html

Hoe dan ook, onze media zijn ongelofelijk beroerd van kwaliteit inzake de Israelische kwestie.
Neem Ellian hierboven.. Je snapt niet dat zo'n vent nog een kans krijgt in de media.

Spoetnik
12-01-08, 16:47
Geplaatst door Spoetnik
Eh, twee dagen geleden ?

Ok, update, 1 uur geleden.

1973Tanger
12-01-08, 18:22
Geplaatst door Slinger
Hé, Averroës, je gaat me toch niet op een woordje vangen, hè? Dat dus heeft te maken met mijn algemene beoordeling van de publieke persoon Van Agt. Die strekt zich uit over tientallen jaren. Hij is echt niet in zijn eerste leugen gebasten. Of Wilders liegt weet ik niet, hij komt op mij wel eerlijk over. Die bedreigingen lijken me wel aannemelijk.

Bij mij komt juist Van Agt eerlijk over en Wilders achterbaks. Daarnaast is de staat van dienst van Van Agt in geen verhouding met die van Wilders.

Maarten
12-01-08, 19:54
Geplaatst door Spoetnik
Ok, update, 1 uur geleden.

Als Slinger met zijn soort opmerking zou moeten wachten, totdat elk Palestijns lijk echt helemaal afgekoeld is, dan kreeg ie niet veel kans meer, denk ik..

Intussen heeft ie dan wel weer tijd voor gedachten over hoe elke kachelpijp op Sderot moet leiden tot uithongering van heel Gaza of zo.. Ordnung muss sein!