PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee Nederlandse soldaten omgekomen in Afghanistan



Marsipulami
13-01-08, 10:43
Twee Nederlandse soldaten omgekomen in Afghanistan

DEN HAAG - Twee Nederlandse soldaten zijn zaterdag in Afghanistan om het leven gekomen. Ze werden gedood door geweerschoten vlakbij hun basis. Dat meldt de Nederlandse minister van Defensie.

Een derde soldaat raakte gewond, maar zijn toestand is niet levensbedreigend. Naast de Nederlanders kwamen ook twee Afghaanse militairen om het leven. De gevechten vonden plaats op verschillende lokaties.

De twee militairen, een soldaat van 20 en een korporaal van 22 verbleven in de Nederlandse basis in Deh Rawod in de provincie Uruzgan.

Enkele honderden Nederlandse en Afghaanse troepen voerden zaterdag in de buurt van het stadje Deh Rawod verkenningstaken uit toen ze door Taliban-strijders onder vuur werden genomen. Het is al geruime tijd onrustig in de buurt van Deh Rawod, waar vele vluchtelingen bijeen zitten in de lokale bazar. De militaire operatie was erop gericht de sterkte van de vijand in kaart te brengen. Bij huiszoekingen werden wapens aangetroffen.

Op dit ogenblik zijn 1.665 Nederlandse militairen in Afghanistan als onderdeel van Isaf-veiligheidstroepen van de Navo.

Ook ons land heeft troepen gestuurd naar Afghanistan. Momenteel zijn er 368 landgenoten binnen het kader van de internationale veiligheidsmacht Isaf.

Hassan_B
13-01-08, 13:43
Misschien kan die christelijke flapdrol Eimert van Middelkoop aan de ouders uitleggen voor welk goed doel hun kinderen zijn gesneuveld.

Marsipulami
14-01-08, 00:32
Nederlandse militairen in Afghanistan omgekomen door eigen vuur

DENHAAG - De twee Nederlandse militairen die zaterdag om het leven gekomen zijn in Afghanistan zijn getroffen door zogenaamd 'friendly fire', vuur van eigen troepen. Dat heeft de commandant van de Nederlandse strijdkrachten, Dick Berlijn, zondag bekendgemaakt.

Ook de twee Afghaanse militairen die bij het incident omkwamen, werden door het zelfde vuur getroffen.

De gesneuvelden zijn de 20-jarige soldaat eerste klas Wesley Schol en de 22-jarige korporaal Aldert Poortema.

Berlijn zei dat de situatie kon ontstaan door 'slecht weer en een onoverzichtelijke situatie'.

'Daardoor was luchtsteun niet altijd mogelijk. De Koninklijke Marechaussee is in opdracht van het Openbaar Ministerie een uitgebreid onderzoek begonnen naar de incidenten', zei Berlijn. Daaruit moet de komende dagen meer duidelijk worden. Berlijn is ook een eigen onderzoek begonnen.

Zaterdag viel eveneens een gewonde bij een incident op een andere plaats. Berlijn benadrukte dat die niet door eigen vuur is geraakt. De man raakte gewond aan beide benen. Deze zijn inmiddels geamputeerd. Hij verkeert buiten levensgevaar. wle

Maarten
14-01-08, 04:06
En waarom doet het me allemaal niks?
Waarom denk ik: echt Nederlanders? Gaan ze een keer serieus wat doen, schieten ze elkaar weer voor de kop..
Ik geloof absoluut niet in die missie. Ik denk dat ze er zitten voor de belangen van defensie zelf, en dat die jongens er heen gaan voor hun eigen carriere of uit zucht naar avontuur..

En vooral die samenwerking met die Amerikanen, dat kan niet. Dat zijn in feite gewoon invallers, die een enorme ravage veroorzaakt hebben. Daar werk je dus mee samen.
Het geheel maakt de indruk, dat Afghanistan een leuk oefenterreintje voor militairen is. En als daar lui bij vallen, dan moeten ze verder ook niet klagen. Sneu is het alleen maar voor de familie. (ik had bijna gezegd "en de snol". Ben een beetje edgy vanmorgen. Maar dat gaat wat ver..)

Giuseppe
14-01-08, 13:37
http://img185.imageshack.us/img185/7008/canadiantroopsqu4.gif (http://imageshack.us)

H.P.Pas
14-01-08, 13:46
Geplaatst door Maarten
En waarom doet het me allemaal niks?

Simpel.
Geen Palestijnen.

Flip
14-01-08, 14:09
Geplaatst door Maarten
........ (ik had bijna gezegd "en de snol". Ben een beetje edgy vanmorgen. Maar dat gaat wat ver..)

De intellectuele snollerigheid kent tegenwoordig ook nauwelijks grenzen.

Siah
15-01-08, 00:27
I. by Igor Kondenko
II. by Oguz Gurel
III.?

http://www.maroc.nl/photopost/data/500/28887Igor_Kondenko.jpg
http://www.maroc.nl/photopost/data/3078/28887Oguz_Gurel-04-med.jpg
http://www.maroc.nl/photopost/data/500/28887dodollar.jpg

Maarten
15-01-08, 00:41
Geplaatst door H.P.Pas
Simpel.
Geen Palestijnen.
Misschien moet je een kruistocht beginnen tegen voetballers, die het nooit over handballen hebben, of tegen sigarenhandelaren, die enkel en alleen maar tabak blijven verkopen.

Ook de garnalenpeller houdt zich enkel bezig met garnalen, en denkt nooit aan iets anders. Ik zou er meteen een politieke partij tegen oprichten, want het land gaat ten gronde aan dit soort eenzijdigheid.

Ourzazate
15-01-08, 06:45
Geplaatst door Maarten
...en dat die jongens er heen gaan voor hun eigen carriere of uit zucht naar avontuur..


Avontuur gekoppeld met wraak (911). En er zullen ongetwijfeld een boel soldaten zijn die iets anti-islamtisch in zich hebben en daar de cowboy willen uithangen...:jammer:.