PDA

Bekijk Volledige Versie : Wandelen over water: geen mirakel



Marsipulami
15-01-08, 09:30
Wandelen over water: met maïzena geen mirakel


Als je voldoende snelheid maakt, kun je lopen over water waarin maiszetmeel (maïzena) is opgelost. Als je te langzaam loopt, zink je echter onherroepelijk. Daniël Bonn, hoogleraar complexe vloeistoffen aan de Universiteit van Amsterdam, heeft met Franse wetenschappers dat verschijnsel verklaard.

Om te kunnen stromen, moeten de bolvormige maïzenadeeltjes over elkaar kunnen rollen. Dat betekent dat ze moeten uitzetten. Het blijkt dat voor een te hoge stroomsnelheid, die wordt veroorzaakt door de druk van de voet, de uitzetting te groot wordt. Om het volume verder te vergroten, zouden maïzenadeeltjes uit het water moeten wegspatten. Dat kan echter niet. Daardoor blokkeert het systeem en wordt de stromingsweerstand gigantisch groot. Dat voorkomt dat een loper zinkt.

Oplossingen met maïzena hebben, in tegenstelling tot andere oplossingen zoals bloed, een stromingsweerstand die sterk toeneemt bij een hogere stroomsnelheid. Die zogeheten "shear thickening" is waar te nemen als een plotselinge stroperigheid van de vloeistof. Dat (ook) mensen over water met maïzena konden lopen, was bij wetenschappers al bekend, maar Bonn en zijn collega's hebben het verschijnsel nu verklaard.

De onderzoekers hebben de resultaten van hun onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Physical Review Letters van 11 januari.

The_Grand_Wazoo
15-01-08, 10:32
Maar ... mais verliet Amerika pas na 1472. Dus hoe kon Jezus zijn truukje uithalen voordat er maizena was?

The_Grand_Wazoo
15-01-08, 10:34
Maar ... mais verliet Amerika pas na 1472. Dus hoe kon Jezus zijn truukje uithalen voordat er maizena was? Laat staan dat hij het in die hoeveelheden kon krijgen die nodig zijn om een heel meer te prepareren.

Marsipulami
15-01-08, 11:38
Geplaatst door The_Grand_Wazoo
Maar ... mais verliet Amerika pas na 1472. Dus hoe kon Jezus zijn truukje uithalen voordat er maizena was?

Mogelijks gebruikte Jezus een andere sausbinder dan maizena. :p

chirpy
15-01-08, 11:46
Geplaatst door Marsipulami
Mogelijks gebruikte Jezus een andere sausbinder dan maizena. :p
Toen hij tijdens een reunie weer werd uitgenodigd dat kunstje te herhalen, lukte dat niet meer door die gaten in zijn voeten.

chirpy
15-01-08, 11:48
Waarom worden de verhalen uit die heilige boeken nu altijd letterlijk geinterpreteerd. We weten toch onderhand wel dat zij niet als letterlijk bedoeld zijn , maar als verwijzing naar veel meer.

rami_elharrak
15-01-08, 14:00
Geplaatst door Marsipulami
Wandelen over water: met maïzena geen mirakel


Als je voldoende snelheid maakt, kun je lopen over water waarin maiszetmeel (maïzena) is opgelost. Als je te langzaam loopt, zink je echter onherroepelijk. Daniël Bonn, hoogleraar complexe vloeistoffen aan de Universiteit van Amsterdam, heeft met Franse wetenschappers dat verschijnsel verklaard.

Om te kunnen stromen, moeten de bolvormige maïzenadeeltjes over elkaar kunnen rollen. Dat betekent dat ze moeten uitzetten. Het blijkt dat voor een te hoge stroomsnelheid, die wordt veroorzaakt door de druk van de voet, de uitzetting te groot wordt. Om het volume verder te vergroten, zouden maïzenadeeltjes uit het water moeten wegspatten. Dat kan echter niet. Daardoor blokkeert het systeem en wordt de stromingsweerstand gigantisch groot. Dat voorkomt dat een loper zinkt.

Oplossingen met maïzena hebben, in tegenstelling tot andere oplossingen zoals bloed, een stromingsweerstand die sterk toeneemt bij een hogere stroomsnelheid. Die zogeheten "shear thickening" is waar te nemen als een plotselinge stroperigheid van de vloeistof. Dat (ook) mensen over water met maïzena konden lopen, was bij wetenschappers al bekend, maar Bonn en zijn collega's hebben het verschijnsel nu verklaard.

De onderzoekers hebben de resultaten van hun onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Physical Review Letters van 11 januari.

Weer een Topic om grapjes over Jesus te maken! Het houdt gewoon niet op!!
Met nderoeken heb ik geen problemen, maar met ........ wel.

naam
15-01-08, 21:19
Geplaatst door rami_elharrak
Weer een Topic om grapjes over Jesus te maken! Het houdt gewoon niet op!!
Met nderoeken heb ik geen problemen, maar met ........ wel.

Jezus zeg, wat maakt dat nou uit.

knuppeltje
15-01-08, 21:43
Geplaatst door chirpy
Toen hij tijdens een reunie weer werd uitgenodigd dat kunstje te herhalen, lukte dat niet meer door die gaten in zijn voeten.

Had die die niet eerst vol mazena kunnen stoppen dan?

StevieK
16-01-08, 11:47
Geplaatst door knuppeltje
Had die die niet eerst vol mazena kunnen stoppen dan?

Jullie beledigen allemaal de here Jezus , God Zij Met Ons, nu zoek ik nog en passage in in de Bijbel waarin ik jullie daarmee kan straffen.

:tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik: :tik:

knuppeltje
16-01-08, 13:01
Geplaatst door StevieK
Jullie beledigen allemaal de here Jezus , God Zij Met Ons, nu zoek ik nog en passage in in de Bijbel waarin ik jullie daarmee kan straffen.

:tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik: :tik:

Ik ga vandaag wel even biechten.

chirpy
16-01-08, 23:09
Geplaatst door StevieK
Jullie beledigen allemaal de here Jezus , God Zij Met Ons, nu zoek ik nog en passage in in de Bijbel waarin ik jullie daarmee kan straffen.

:tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik::tik: :tik:

Een geloof dat niet in staat is om relativerend naar zichzelf te kijken is een gevaarlijke godsdienst. Wanneer er geen humor meer is, dan krijg je die hysterische toestanden van opgezweepte mensen die te hoop lopen omdat iemand cartoons heeft gemaakt over bv. Mohammed. Alleen de gedachte al dat er kritiek geleverd gaat worden op de Islam, in dit geval de Koran brengt de hele wereld in rep en roer. Aan de ene kant zij die denken dat er ellende uit voort gaat vloeien en aan de andere kant de strijdgroepen die zich aan het bewapenen zijn om straks elke ongelovige die openlijk kritiek levert een kopje kleiner te maken. Gelukkig zijn er ook nog redelijke mensen onder beide groepen. Uit de reacties lees je hoe de persoon is. Dat geeft weer hoop.

StevieK
17-01-08, 05:07
Geplaatst door chirpy
Een geloof dat niet in staat is om relativerend naar zichzelf te kijken is een gevaarlijke godsdienst. Wanneer er geen humor meer is, dan krijg je die hysterische toestanden van opgezweepte mensen die te hoop lopen omdat iemand cartoons heeft gemaakt over bv. Mohammed. Alleen de gedachte al dat er kritiek geleverd gaat worden op de Islam, in dit geval de Koran brengt de hele wereld in rep en roer. Aan de ene kant zij die denken dat er ellende uit voort gaat vloeien en aan de andere kant de strijdgroepen die zich aan het bewapenen zijn om straks elke ongelovige die openlijk kritiek levert een kopje kleiner te maken. Gelukkig zijn er ook nog redelijke mensen onder beide groepen. Uit de reacties lees je hoe de persoon is. Dat geeft weer hoop.

Ik zie er altijd veel humor in, ik zag ooit een keer een afbeelding van jezus dat lag op het kruis. Met een paar vleugels er aan gemaakt en een staart stuk werd het kruis
gefotoshopped tot een vliegtuig. Mijn de tekst erbij Vatican Air. Toen ik het de eerste keer zag toen zei ik, oops, maar ik zag de humor er wel van in. Ik heb ook geen christenen de straat zien opgaan en schreeuwend geroepen hebben dat ze Jezus beledigt hebben. daar zijn er velen verdraagzaam in. Dit zeggen dan, de Almachtige zal later wel (be)oordelen. Maar ik vind het wel jammer dat geloven zijn die heel heel veel (agressieve)kritiek spuien maar geen kritiek ontvangen willen, En als je iets zegt dan wordt er gelijk aggressief gereageerd. dat getuigt niet van liefde maar van haat tegenover anders denkende. Maar ik vind vaak dat veel geloofs volgelingen oer en oer dom zijn die zich laten leiden (of lijden) door een voorganger. Als de voorganger iets aggressief preekt dan wordt dat klakkeloos door de toehoorder aangenomen omdat hij in naam van de allmachtige spreekt.
Dan spreekt men over het Westen, over Busch, nou er zijn heel veel mensen die niet naar Busch luisteren, maar wel heel veel geloofsbelijdenaars luisteren blindelings naar hun voorganger.
Die zich hun leven voor willen opofferen, en waar draaid het beiden om, alleen om de macht. Hoe dom en hypocriet kunnen mensen niet zijn. De voorgangers zijn ook maar mensen met hun gebreken. Maar ja dat MAG je ook niet zeggen, want de waarheid is vaak hard.

Als we allemaal een beetje verdraagzamer kunnen zijn, ook hier op het forum dan zal het allemaal een stuk gezelliger op deze aarde zijn