PDA

Bekijk Volledige Versie : Kok Jamie Oliver doodt live kuikens



Joesoef
15-01-08, 16:51
Kok Jamie Oliver doodt live kuikens
Door onze redacteur Ward Wijndelts

Amsterdam, 15 jan. Hoe dichtbij kan schuldgevoel komen? In zijn nieuwe programma Jamie’s Fowl Dinners verzocht de Britse televisiekok Jamie Oliver afgelopen vrijdag op Channel 4 zijn gasten om bij een aantal kuikentjes de sekse te bepalen. Leuk. The pale ones, de haantjes, gingen in een doos die vervolgens aan Oliver werd gegeven. Hij zette de dieren in een doorzichtige plastic bak, waarna een assistent ze voor het oog van de gasten vergaste met een combinatie van koolmonoxide en kooldioxide.

Een schokgolf ging door de zaal. Tranen vloeiden. Plotseling waren de gasten medeplichtig aan de dood van de jonge haantjes. En met hen werden alle kijkers dat, zo werd uitgelegd.

Want of het nu legkippen in batterijen betreft of biologische legkippen die vrij rondlopen: alle haantjes worden in de eierindustrie meteen afgemaakt,omdat ze geen eieren leggen en omdat ze niet genoeg vlees opleveren.

Sommige gasten, en ook de televisiekijkers en Jamie Oliver zelf, konden hun emoties niet de baas en zaten met tranen in de ogen aan tafel.

Daarna liet Oliver de verschillen zien tussen het dagelijks bestaan van ‘kippen met vrije uitloop’ en kippen in een legbatterij.

Hij liet de dinergasten zien hoe dicht levende kippen op elkaar zitten in de bio-industrie. Aan het einde liet Oliver alle demonstratiekippen vrij in zijn eigen tuin.

De verkoop van kip is nog niet ingestort, zo meldde de (Nederlandse) website worldpoultry.net gistermiddag. De dagelijkse omzet van kip ligt deze week ongeveer 7 procent hoger dan in november vorig jaar, zei een woordvoerder van supermarktketen Tesco. Jaarlijks wordt er in het hele land voor 4,6 miljard euro aan kip verkocht.

www.nrc.nl

Joesoef
15-01-08, 16:54
De tijd is rijp: celebrities tegen de bio-industrie
Vervolg O l i ve r van pagina 1

Het bewuste fragment uit het tv-programma verspreidde zich afgelopen weekend razendsnel over internet, via YouTube, maar ook via Nederlandse sites als GeenStijl. Op internetfora barstte discussies los: kan het leven van kippen worden verbeterd en zo ja, hoeveel geld hebben wij daar als consument voor over?

Dat de pluimveesector door The naked chef wordt aangepakt –komende vrijdag kijkt Oliver in zijn tv-show niet naar het ei, maar naar de kip – bewijst dat de roep om ons voedsel ‘duurzaam’ te produceren steeds groter wordt. „Je kan anno 2008 niet meer niet weten dat er een bio-industrie is”, zegt rechtsfilosoof Wouter Veraart van de Vrije Universiteit in Amsterdam. „De discussie rond duurzaamheid heeft zijn vrijblijvendheid verloren: iedereen wil tegenwoordig weten waar zijn voedsel vandaan komt.”

De protesten tegen de bio-industrie zijn inderdaad niet nieuw.

De Nederlandse club ‘Varkens in nood’ bestaat al sinds 1997. En vorig jaar won Gerard van Westerloo nog een prijs voor het artikel ‘De kippenmoord’ (in het maandblad M) over de benarde positie van het pluimvee. Maar bij Jamie Oliver komt alles samen: hij is een grote ster, hij heeft een podium en hij heeft vanuit zijn vak te maken met de grote problemen van deze tijd: voedsel (te veel, te weinig, duurzaam of niet). Het is dus niet gek dat Oliver met de bio-industrie aan de haal gaat. Maar waarom had dit vijf jaar geleden niet kunnen gebeuren?

Frank van Vree, hoogleraar journalistieke cultuur aan de Universiteit van Amsterdam denkt dat er op het terrein van de bio-industrie de afgelopen jaren een sfeer is gecreëerd waarvan Oliver nu de vruchten plukt. „H ij appelleert aan ons schuldgevoel, maar ook aan onze angsten. Wie heeft niet de gruwelijke beelden op zijn netvlies van de geruimde varkens? En dan was er nog de gekkekoeienziekte, de vogelgriep en het milieualarm van mensen als Al Gore. We zijn ons erg bewust geworden van de kwetsbaarheid van de voedselketen.”

Van Vree constateert dat celebrities een grote rol kunnen spelen in het bewust maken dat er iets goed misgaat. „Denk maar aan Bob Geldof in de jaren tachtig. Het is met de nieuwe media veel eenvoudiger geworden een hype te creëren. Het vuur flakkert hoog op, maar brandt kort.”

Voor details van het programma zie channel4. com/food/on-tv/jamie- oli ver

Scčnebeelden uit ‘Jamie's Fowl Dinner’ van afgelopen vrijdag Fo t o ’s Channel4

Joesoef
15-01-08, 17:01
Ik heb er altijd al moeite mee gehad als moslimbroeders met droge ogen beweerden dat de kipfile die ze hadden gekocht van nog geen €5,- per kilo halal is :o.

Koala64
15-01-08, 17:37
De bio industrie is iets waar we over een jaar of tig met extreme walging op terugkijken. Hoop ik dan maar.

Goede actie van Jamie.

knuppeltje
15-01-08, 18:42
Geplaatst door Koala64
De bio industrie is iets waar we over een jaar of tig met extreme walging op terugkijken. Hoop ik dan maar.

Goede actie van Jamie.

Ik zie het niet zo gauw afnemen, eerder toe.
Varkensmesterijen worden ook maar steeds groter, viskwekerijen idem dito. Nual is er veel meer kweekvis in de super dan wild.
Hoe meer de wereldbevolking toeneemt- hoe meer bio denk.

mulan
15-01-08, 21:16
Ik weet het niet hoor met dit soort acties. Doet me denken aan dat gekke kind bij de Wereld Draait Door die haar 2 jarige kat eigenhandig de nek omdraaide omdat die depressief zou zijn. Vervolgens maakt dat kind er een tas van en is ze verbaast dat mensen zich hierover verontwaardigen. Ze geeft aan dat mensen vreselijk met dieren omgaan en dat wilde ze daarmee ook ff aantonen om mensen op hun hypocrisie te wijzen. Nu zijn dit niet twee dezelfde situaties maar toch.....Ik weet niet of een live televisie spektakel de manier is.

Joesoef
15-01-08, 21:32
Geplaatst door mulan
Ik weet het niet hoor met dit soort acties. Doet me denken aan dat gekke kind bij de Wereld Draait Door die haar 2 jarige kat eigenhandig de nek omdraaide omdat die depressief zou zijn. Vervolgens maakt dat kind er een tas van en is ze verbaast dat mensen zich hierover verontwaardigen. Ze geeft aan dat mensen vreselijk met dieren omgaan en dat wilde ze daarmee ook ff aantonen om mensen op hun hypocrisie te wijzen. Nu zijn dit niet twee dezelfde situaties maar toch.....Ik weet niet of een live televisie spektakel de manier is.

TV=religie (voor velen). Dus ja, goed idee. Lekker primetime kijken naar de onzin van de bio-industrie en de consumptie maatschappij.

Mensen weten niet wat ze eten, melk komt uit een fabriek, net als kaas en vlees. Dat er beesten voor nodig zijn vergeet men, wat men niet vergeet is dat het aan de andere kant van de stad 10 cent goedkoper is.

Leven het hedonisme.

Ik kan mij nog dat wereldbolletje herinneren op de tv, zo een kaarsje wat langzaam opbrandde. De aarde die op aan het branden was, om het nut van energiebesparing aan te tonen en te benadrukken, olie is eindig.

naam
15-01-08, 22:19
Toch wel halal hoop ik?

Koala64
15-01-08, 22:28
Geplaatst door mulan
Ik weet het niet hoor met dit soort acties. Doet me denken aan dat gekke kind bij de Wereld Draait Door die haar 2 jarige kat eigenhandig de nek omdraaide omdat die depressief zou zijn. Vervolgens maakt dat kind er een tas van en is ze verbaast dat mensen zich hierover verontwaardigen. Ze geeft aan dat mensen vreselijk met dieren omgaan en dat wilde ze daarmee ook ff aantonen om mensen op hun hypocrisie te wijzen. Nu zijn dit niet twee dezelfde situaties maar toch.....Ik weet niet of een live televisie spektakel de manier is.
Ik weet wie je bedoelt, maar dat mens spoorde dus echt voor geen meter en die hele verontwaardiging was gespeeld. Misselijke trol was dat.

Hier denk ik dat het echt wel met integere bedoelingen ging. Zeker weet je het nooit natuurlijk.

Koala64
15-01-08, 22:29
Geplaatst door knuppeltje
Ik zie het niet zo gauw afnemen, eerder toe.
Varkensmesterijen worden ook maar steeds groter, viskwekerijen idem dito. Nual is er veel meer kweekvis in de super dan wild.
Hoe meer de wereldbevolking toeneemt- hoe meer bio denk.
Aan de andere kant, vroeger had je gewoon geen scharrel eieren, nu heb je alleen maar scharreleieren. Ook al klopt het beeld dat mensen bij een scharrelkip hebben ook niet.

Dus ik heb wel hoop. Maar massa consumentisme zal altijd een druk op dierenwelzijn geven, dat is waar.

Rabi'ah.
16-01-08, 10:44
Geplaatst door Joesoef
Ik heb er altijd al moeite mee gehad als moslimbroeders met droge ogen beweerden dat de kipfile die ze hadden gekocht van nog geen €5,- per kilo halal is :o.

http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1391-Waarom-ik-voorlopig-geen-vlees-meer-eet.html

mark61
16-01-08, 11:13
Geplaatst door Rabi'ah.
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1391-Waarom-ik-voorlopig-geen-vlees-meer-eet.html

Er zijn biologische boeren die zelf slachten. Neem je imam mee en klaar is Qaiys.

knuppeltje
16-01-08, 11:16
Geplaatst door Rabi'ah.
http://www.wijblijvenhier.nl/index.php?/archives/1391-Waarom-ik-voorlopig-geen-vlees-meer-eet.html

Dan hebben we het alleen nog over vlees, maar denkt iemand dat vissen gezellig dood gaan als ze gevangen zijn, of dat ze niets voelen als de aan de haak van zo'n zogenaamde diervriendelijke sportvisser hangen te spartelen?

Joesoef
16-01-08, 11:24
Geplaatst door Koala64
Aan de andere kant, vroeger had je gewoon geen scharrel eieren, nu heb je alleen maar scharreleieren. Ook al klopt het beeld dat mensen bij een scharrelkip hebben ook niet.

Dus ik heb wel hoop. Maar massa consumentisme zal altijd een druk op dierenwelzijn geven, dat is waar.

Als kind kan ik mij de halve uitloopstallen vol met kippen anders prima herinneren en das best lang geleden.

Julien
16-01-08, 12:24
Geplaatst door mark61
Er zijn biologische boeren die zelf slachten. Neem je imam mee en klaar is Qaiys.

:hihi:

Shemharosh
16-01-08, 12:26
die mafkees moeten ze aan het werk zitten bij een kassa bij Aldi of zo.

Rabi'ah.
21-01-08, 10:19
Geplaatst door mark61
Er zijn biologische boeren die zelf slachten. Neem je imam mee en klaar is Qaiys.

Da's een goeie!

mark61
21-01-08, 11:45
Geplaatst door Julien
:hihi:

Kon het niet laten :cheefbek:

Red Sonja
21-01-08, 12:21
Geplaatst door Koala64
De bio industrie is iets waar we over een jaar of tig met extreme walging op terugkijken. Hoop ik dan maar.

Goede actie van Jamie.

Lekker confronterend, heerlijk! :boer: