PDA

Bekijk Volledige Versie : Het is toch je man?



mark61
16-01-08, 00:10
‘Nee’ zeggen is niet voor elke Turkse vrouw normaal. “Het is toch je man? Als jij geen seks wilt en hij wel, dan is het normaal om te zeggen ‘vooruit dan maar’. Dat is geen geweld.” Daar zijn niet alle Turkse deelneemsters aan de cursus Taboes Bespreken van GGZ en GGD het mee eens.
“In onze cultuur wordt seks gezien als iets dat een vrouw geeft aan een man”, legt Feride - de enige vrouw zonder hoofddoek - uit. “En geven is iets anders dan beleven. Kijk, dwingen is niet toegestaan, maar er zijn imams die ervan maken dat mannen recht op seks hebben.” Voor Sehriban is het heel helder: “Ik zeg gewoon ‘ik wil niet’. Klaar.” De rest zwijgt en gniffelt wat.
Wat deze ochtend - over huiselijk geweld en seksuele intimidatie - in ieder geval duidelijk maakt, is dat ‘nee’ zeggen nog niet voor alle Turkse vrouwen gebruikelijk is. Dat is dan ook precies wat getraind wordt: je eigen grenzen durven stellen. Het leidt tijdens een oefening tot grote hilariteit. De vrouwen lopen voetje voor voetje naar elkaar toe en de clou is: tot waar laat je je benaderen door iemand en wanneer zeg je ‘ho, nou vind ik dat je te dicht bij mij bent gekomen?’
Sommigen vallen elkaar na een paar meter lachend in de armen, een ander heeft gedurende de hele oefening trillende benen, zegt ze. “Waar grenzen liggen, is dus voor iedereen verschillend”, concludeert Sevim Yalçinkaya, gezondheidsvoorlichter bij de GGD. “Het hangt onder meer af van hoe goed je iemand kent. Je kunt grenzen met woorden aangeven, maar ook met je lijf, door bijvoorbeeld je hand op te steken.”
Er wordt veel gegiecheld, ook door de oudere deelneemsters, maar de boodschap komt wel aan. Ze steken er iets van op, zeggen ze. Niet zozeer voor zichzelf, want ‘in deze groep heeft niemand te maken met geweld’. Maar eerder voor anderen. “Met wat we hier leren, kunnen we vrouwen waarschuwen of de juiste weg wijzen als die in de problemen komen.”
Daar heeft Sehriban een mooi voorbeeld van zegt ze. “Onlangs waren we op Schiphol, mijn man en ik liepen hand in hand. Een jonge vrouw vroeg ‘waarom doen jullie dat, ben je net getrouwd of zo?’ Nee, ik ben veertig en heb grote kinderen, zei ik. Bleek dat zij mishandeld werd door haar man. Ze had geen vriendinnen, mocht niemand zien en nu was ze op weg naar familie in Turkije, maar daar kon ze niet blijven. Ze vroeg aan ons wat ze moest doen als ze na zes weken weer terug in Nederland was. Nou, eerst naar de politie, hebben wij gezegd. Misschien daarna naar een opvanghuis.”
“Dat is dus goed”, zegt Annemarie Schrijnemakers, preventiemedewerker bij GGZ WNB. “Seksueel geweld is tegenwoordig ook binnen het huwelijk strafbaar. De politie probeert ook steeds meer de daders uit huis te halen in plaats van de slachtoffers. Dus geweld moet je altijd melden.”
In opvanghuizen zitten relatief veel allochtone vrouwen omdat die vaak geen netwerk hebben waarop ze kunnen terugvallen, leggen Annemarie en Sevim uit. “Als je de taal niet beheerst en de weg niet weet, heb je het extra moeilijk als je met geweld te maken krijgt.” De vrouwen knikken. Ze weten het, als je goed Nederlands spreekt, is het een stuk gemakkelijker om je weerbaar op te stellen. Ook in de supermarkt bijvoorbeeld, als er iemand voor wil piepen, vertelt Feride. “Laatst sprak iemand mij boos aan dat mijn spullen niet goed op de band stonden. Toen heb ik hem boos terug geantwoord dat hij dat bordje van ‘de volgende klant’ er niet op had gezet. Het was over. Dat had ik vroeger misschien niet gedaan.”
Blijft de vraag ‘wat is seksueel geweld?’ Sehriban denkt daarbij niet aan wat er in de huwelijkse sponde gebeurt, maar aan wat ze in films ziet: seks met vastbinden en moorden en zo. Een gruwelijk verhaal van een verkrachting van een zeventien maanden oude baby in Turkije komt boven drijven. Dat hebben ze allemaal via de schotel op tv gezien. “Vreselijk”, schudden ze misprijzend het hoofd.
“Heel erg”, zegt Annemarie. “Maar dit soort incidenten zijn gelukkig een uitzondering. Seksuele intimidatie is alles wat je niet wilt op gebied van seks. Dat houdt bijvoorbeeld ook in erg dichtbij komen staan of flauwe grapjes maken. Dat hoef je niet te pikken.”
De groep valt een beetje stil. Een oudere deelneemster die nog niet veel gezegd heeft, zucht. “Ik wou maar dat ik deze cursus 25 jaar geleden had kunnen doen. Het zet je wel aan het denken.”

http://www.lokum.nl/turkije/2008/01/10/het-is-toch-je-man/

Tomas
16-01-08, 00:36
Geplaatst door mark61
‘vooruit dan maar’

Man, dat is zo geil als ze dat zeggen.

mark61
16-01-08, 00:39
Geplaatst door Tomas
Man, dat is zo geil als ze dat zeggen.

Ja werkelijk, je stort je maar zo buiten zinnen op haar. Ken nog leuke passages uit de Turkse literatuur.

Maarten
16-01-08, 00:42
Een paar stellingen:

1. Als je als vrouw niet van seks houdt, moet je ook niet trouwen, want je maakt het leven van je man tot een hel.

2. Als een vrouw wel van seks houdt, maar niet met haar man wil, dan ligt dat aan die man.
Dan moet die man maar iets doen, waardoor ze wel wil. Zo niet dan is het verkrachting.

3. Alle mannen die moeilijk doen, als de vrouw niet wil zijn fout.

4. En vrouw hoeft niet uit te leggen waarom ze niet wil. Nee is genoeg.

5. Vrouwen die seks gebruiken als middel om dingen gedaan te krijgen zijn hoeren, of ze nou getrouwd zijn of niet.

6. Een vrouw die probeert zwanger te raken, maar dat verzwijgt tegenover de man (verzwijgen geen voorhoedmiddelen te gebruiken) verdient gevangenisstraf.

7. Vrouwen die denken te moeten hebben geen respect voor het leven. Die moeten eerst maar eens flink ruzie maken over wat hen dwars zit, of iets voor elkaar krijgen, waardoor ze weer zin krijgen.

tr_imparator
16-01-08, 01:18
Ik vind eigenlijk wel dat een man een aantal keer onvrijwillig seks moet kunnen hebben. Het is toch oneerlijk dat de vrouwlijke orgasme een paar dagen duurt en de man het moet doen met een aantal secondes.

Maarten
16-01-08, 01:39
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind eigenlijk wel dat een man een aantal keer onvrijwillig seks moet kunnen hebben. Het is toch oneerlijk dat de vrouwlijke orgasme een paar dagen duurt en de man het moet doen met een aantal secondes.

Ik vind dat er niet altijd even moeilijk over dingen gedaan moet worden.
Maar een probleem is, dat het evenwicht vaak labiel is. Als er een verschil is, dan versterkt zich dat.
Als de vrouw minder vaak wil, en het gebeurt toch, dan krijgt ze steeds minder zin.

Ik heb lang gedacht, dat het vrij normaal was, dat de man meer wou.
Tot ik een vriendin had, die vaker wou dan ik. En toen kreeg ik dus steeds minder zin, zelfs minder dan normaal. Dan lig je in bed, en denk je van: als nou maar niet...
Dat is dus het gevoel dat veel vrouwen vaak hebben. Op de man werkt datzelfde gevoel dus ook remmend.

panoma79
16-01-08, 01:40
Geplaatst door Maarten
Een paar stellingen:

1. Als je als vrouw niet van seks houdt, moet je ook niet trouwen, want je maakt het leven van je man tot een hel.

2. Als een vrouw wel van seks houdt, maar niet met haar man wil, dan ligt dat aan die man.

5. Vrouwen die seks gebruiken als middel om dingen gedaan te krijgen zijn hoeren, of ze nou getrouwd zijn of niet.

6. Een vrouw die probeert zwanger te raken, maar dat verzwijgt tegenover de man (verzwijgen geen voorhoedmiddelen te gebruiken) verdient gevangenisstraf.

7. Vrouwen die denken te moeten hebben geen respect voor het leven. Die moeten eerst maar eens flink ruzie maken over wat hen dwars zit, of iets voor elkaar krijgen, waardoor ze weer zin krijgen.

Goeie punten Maarten :hihi:

Rabi'ah.
16-01-08, 11:09
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind eigenlijk wel dat een man een aantal keer onvrijwillig seks moet kunnen hebben. Het is toch oneerlijk dat de vrouwlijke orgasme een paar dagen duurt en de man het moet doen met een aantal secondes.

Een paar dagen? :wtf:

Rabi'ah.
16-01-08, 11:12
Goed initiatief btw.

H.P.Pas
16-01-08, 11:27
Geplaatst door panoma79
Goeie punten Maarten :hihi:

Pubers onder elkaar.
:strik:

Of echte mannen, wie zal het zeggen..

Repentance
16-01-08, 13:49
Geplaatst door Maarten
6. Een vrouw die probeert zwanger te raken, maar dat verzwijgt tegenover de man (verzwijgen geen voorhoedmiddelen te gebruiken) verdient gevangenisstraf.

Waarom zou je dat verzwijgen als vrouw? Ik denk alleen maar in het geval dat die man geen kinderen van je wil, maar alles zo vrijblijvend mogelijk wil houden. Zo een man mag dan wat mij betreft zelf in het gevang worden gegooid waar hij zich geen zorgen meer hoeft te maken om o.a. voorbehoedmiddelen.

Maarten
16-01-08, 14:09
Geplaatst door H.P.Pas
Pubers onder elkaar.
:strik:

Of echte mannen, wie zal het zeggen..
Veel ervaring. Veel gezien. Veel gesproken.

panoma79
16-01-08, 14:18
Geplaatst door H.P.Pas
Pubers onder elkaar.
:strik:

Of echte mannen, wie zal het zeggen..

Jurist en toekomstige ondernemer onder elkaar zou je bedoelen.

Maarten
16-01-08, 14:22
Geplaatst door Repentance
Waarom zou je dat verzwijgen als vrouw? Ik denk alleen maar in het geval dat die man geen kinderen van je wil, maar alles zo vrijblijvend mogelijk wil houden. Zo een man mag dan wat mij betreft zelf in het gevang worden gegooid waar hij zich geen zorgen meer hoeft te maken om o.a. voorbehoedmiddelen.

Kinderen krijgen door seks is zo gewoon, en voorbehoedmiddelen gebruiken is zo gewoon, dat ik vind dat het aan de vrouw is om het te zeggen, als ze geen voorbehoedmiddelen gebruikt. Ik bedoel, je gaat het toch niet zo maar doen, omdat je er voor voelt, als daar meteen kinderen van kunnen komen? Als man ga je daar bepaald niet van uit.

En waarom moet een man het gevang in, als hij de dingen vrijblijvend wil houden? Wat een ongelofelijke onzin.

Gevangenisstraf voor die vrouw vind ik geen onzin. Er zijn gewoon vrouwen die een kind willen. En die willen dat niet delen. Die willen ook niet voor de helft aan een man vast zitten. Maar die kiezen zich daar wel een man voor uit, en gaan daarmee naar bed.
Daarmee wordt die man buiten zijn weten om vader, en zit daar zijn hele leven aan vast. Dat vind ik een hele grote verantwoordelijkheid. Of jij niet soms?
Er zijn misschien mannen, wie dat niet uit maakt, maar ik denk een heleboel wel. En die hebben niet eens omgangsrechten. Alles bij elkaar vind ik dat een echte misdaad. Echt ongelofelijk gerotzooi met emoties van een ander, levenslang. Daar mag van mij gevangenisstraf op staan. Of ben jij er zo een, die wat gevoel betreft alleen iets begrijpt van vrouwen?

Maarten
16-01-08, 14:25
Geplaatst door panoma79
Jurist en toekomstige ondernemer onder elkaar zou je bedoelen.
Ik begin niet meer aan dat soort ondernemingen. Love is a battlefield. Ik ben oorlogsveteraan.
(Ik heb heel veel goede tijden gehad hoor, maar kies gewoon voor: niet meer.)

H.P.Pas
16-01-08, 14:32
Geplaatst door panoma79
Jurist (http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/literatuur/toonder_karakters_files/hiephieper.jpg) en toekomstige ondernemer (http://www.rijnlandmodel.nl/achtergrond/literatuur/toonder_karakters_files/bulsuper.jpg) onder elkaar zou je bedoelen.

I see.

Repentance
16-01-08, 14:39
Geplaatst door Maarten
Kinderen krijgen door seks is zo gewoon, en voorbehoedmiddelen gebruiken is zo gewoon, dat ik vind dat het aan de vrouw is om het te zeggen, als ze geen voorbehoedmiddelen gebruikt. Ik bedoel, je gaat het toch niet zo maar doen, omdat je er voor voelt, als daar meteen kinderen van kunnen komen? Als man ga je daar bepaald niet van uit.

En waarom moet een man het gevang in, als hij de dingen vrijblijvend wil houden? Wat een ongelofelijke onzin.

Gevangenisstraf voor die vrouw vind ik geen onzin. Er zijn gewoon vrouwen die een kind willen. En die willen dat niet delen. Die willen ook niet voor de helft aan een man vast zitten. Maar die kiezen zich daar wel een man voor uit, en gaan daarmee naar bed.
Daarmee wordt die man buiten zijn weten om vader, en zit daar zijn hele leven aan vast. Dat vind ik een hele grote verantwoordelijkheid. Of jij niet soms?
Er zijn misschien mannen, wie dat niet uit maakt, maar ik denk een heleboel wel. En die hebben niet eens omgangsrechten. Alles bij elkaar vind ik dat een echte misdaad. Echt ongelofelijk gerotzooi met emoties van een ander, levenslang. Daar mag van mij gevangenisstraf op staan. Of ben jij er zo een, die wat gevoel betreft alleen iets begrijpt van vrouwen?

Soms ben ik wat kortzichtig, had het niet bekeken vanuit dat oogpunt. Het is inderdaad misdadig als het op die manier gebeurt; ook ten opzichte van je kind.

Maarten
17-01-08, 00:20
Geplaatst door Repentance
Soms ben ik wat kortzichtig, had het niet bekeken vanuit dat oogpunt. Het is inderdaad misdadig als het op die manier gebeurt; ook ten opzichte van je kind.
Ja..
Nou, je bent de enige niet hoor. Vrouwen overwegen dit soort dingen vaak helemaal niet. Dat is nog een erfstuk van feministisch denken, dat wat gevoelens betreft vrijwel helemaal op vrouwen gericht is. Dat is onderdeel van de cultuur geworden. De emancipatie is wat betreft de gelijke behandeling van gevoelens en emoties bij mannen bepaald nog niet klaar hoor.

Maar in bovenstaand voorbeeld... nou is het technisch niet mogelijk, maar stel je maar eens voor, dat een vrouw buiten haar wil om een kind zou krijgen, en daar ook niet van weet.. En er vervolgens rond de geboorte achter komt, en dan niet eens meer een omgangsrecht krijgt? De kranten zouden vermoedelijk vol staan over kinderroof, en over moedergevoel dat vermoord wordt.
Maar wat is het verschil met een man? Die negen maanden draagtijd? Wou je daar al die gevoelens aan ophangen? Dat is onzin. Het gaat om veel meer. Overigens in een goede relatie leeft die man ook mee gedurende die negen maanden, en ontwikkelt hij ook een band met vrouw en kind, en bereidt zich voor op zijn rol. Dat geeft in die periode net zo goed een sterke emotionele verbondenheid. (grinnik... wat weet ik toch veel, voor iemand die geen kinderen heeft..)

En wat ervaart een man allemaal, als hij zijn nazaat niet mee kan opvoeden? Wat vindt hij er van, als die vrouw zijn kind bewust in een een-oudergezin groot brengt? Wat voelt hij allemaal, als hij vermoedt, dat zijn kind naar een vader verlangt? Wat voelt hij, als hij een van de vele films ziet, waaruit blijkt, hoe belangrijk kinderen dat kunnen vinden. Wat denkt hij allemaal, dat hij zijn kind zou willen meegeven? En wat denkt hij dan, als die vrouw op geen enkele manier meewerkt? Misschien mag ze in sommige gevallen blij zijn, als ze niet vermoord wordt.
Ik voel in theorie echt wel voor die gevangenisstraf. Maar de uitvoering daarvan is niet gewenst, omdat het kind dan zonder moeder zit. Dat is het enige.

Een oplossing is misschien, dat een biologische vader altijd het co-ouderschap moet kunnen krijgen, als hij daarom verzoekt. Daar kan dan vooraf onderuit gekomen worden, als de man een verklaring tekent, dat hij daar van af ziet. Dat kan een goede oplossing zijn. Een man weet dan waar hij aan begint (een vrouw die seks wil, maar dus mogelijk ook een kind) en kan dan zelf vooraf een keuze maken. Dat lijkt me eerlijk en verantwoord.

Maar goed, het gaat hier om personen- en familierecht. Daar heb je altijd heel veel soorten gevallen in. Daar wordt dus vaak goed onderzoek naar gedaan. Maar zoiets als dit zou daar voorgesteld kunnen worden. Dan kunnen zij bekijken of dat niet tot ongewenste situaties zou kunnen leiden.

Tomas
17-01-08, 00:25
Dat een vrouw "technisch gezien", niet ongemerkt moeder kan worden, is misschien een ietsje belangrijker feit, dan je in je betoog zou willen. Denk ik.

Maarten
17-01-08, 01:36
Geplaatst door Tomas
Dat een vrouw "technisch gezien", niet ongemerkt moeder kan worden, is misschien een ietsje belangrijker feit, dan je in je betoog zou willen. Denk ik.
Jij bent onzijdig, staat onder je nick. Jij kunt er dus niks van snappen. :ego:

Nee, maar wat bedoel je? Mogelijk een filosofie over de band tussen moeder en kind, die nauwer zou zijn dan bij de man. Dat wordt vaker gedacht. Dat zou kunnen, maar helemaal duidelijk is dat nog niet. Er is niet zo heel veel bekend over wat mannen in die situaties allemaal voelen. Het is zelfs vrij normaal, dat er in die situaties helemaal geen rekening gehouden wordt met wat de man voelt. Het kind staat centraal. Daarna de vrouw. Daarna een tijd niks, want hij wordt gewoon geacht de dingen te regelen, en de centen aan te leveren.

Toch is het enige echt aanwijsbare verschil tussen man en vrouw, en de relatie tot het kind, die periode van de draagtijd van 9 maanden.
Als je biologisch gaat kijken, dus naar de beesten (zoogdieren), dan zie je dat het krijgen van nakomelingen door beide seksen even belangrijk gevonden wordt. Ze richten beide hun hele leven daar naar in, en zetten dat op de eerste plaats. En welliswaar doet het vrouwtje meestal de verzorging, maar hij doet de veiligheid en het vreten. Dat is net zo goed betrokkenheid.
Kijk je dan naar mensen en menselijke gevoelens en emoties bij de nakomelingen, dan is er misschien ook niet zoveel verschil.

Dat bedoelde ik in het voorbeeld met: stel even dat het technisch mogelijk was... Dat is geen realiteit, maar maakt wel inzichtelijker, wat er zoal aan gevoelens kan leven. En raar is dat ook niet. Dit soort redeneringen wordt heel vaak gebruikt.

Charlus
17-01-08, 08:54
Geplaatst door Maarten
<...>Nee, maar wat bedoel je? Mogelijk een filosofie over de band tussen moeder en kind, die nauwer zou zijn dan bij de man. Dat wordt vaker gedacht. Dat zou kunnen, maar helemaal duidelijk is dat nog niet. Er is niet zo heel veel bekend over wat mannen in die situaties allemaal voelen. Het is zelfs vrij normaal, dat er in die situaties helemaal geen rekening gehouden wordt met wat de man voelt. Het kind staat centraal. Daarna de vrouw. Daarna een tijd niks, want hij wordt gewoon geacht de dingen te regelen, en de centen aan te leveren.<...>
Soms wek je de indruk uit de 19e eeuw zonder overgang de 21e eeuw te zijn ingerold, een en al ogenknipperende verbazing.

<...>Als je biologisch gaat kijken, dus naar de beesten (zoogdieren), dan zie je dat het krijgen van nakomelingen door beide seksen even belangrijk gevonden wordt.<...>
Dat "vinden" ze? Dieren vinden wat dit soort elementaire gedrag betreft helemaal niets. Alsof vogels besluiten om dit jaar maar eens naar het zuiden te trekken. Alsof dieren paren omdat ze jongen willen.

Divine_70
17-01-08, 14:28
Geplaatst door Maarten

6. Een vrouw die probeert zwanger te raken, maar dat verzwijgt tegenover de man (verzwijgen geen voorhoedmiddelen te gebruiken) verdient gevangenisstraf.



Waar blijft de verantwoording van de man?
Wel eens gehoord van SOA?
Een man die onbeschermd sex wil hebben is strafbaarder, tenslotte kan hij je de dood ejaculeren. :ego:

Shemharosh
17-01-08, 14:31
Geplaatst door mark61
‘Nee’ zeggen is niet voor elke Turkse vrouw normaal. “Het is toch je man? Als jij geen seks wilt en hij wel, dan is het normaal om te zeggen ‘vooruit dan maar’. ............................. “Als je de taal niet beheerst en de weg niet weet, heb je het extra moeilijk als je met geweld te maken krijgt.” De vrouwen knikken. Ze weten het, als je goed Nederlands spreekt, is het een stuk gemakkelijker om je weerbaar op te stellen.

denk niet dat een beetje nederlands echt kan helpen in een slaapkamer....en de"autochtonnen" moeten niet doen alsof mislukte gezinnen en relaties iets wat "allochtoon" eigen is,wat wel waar is dat migraten en hun kinderen minder open zijn over hun problemen,ze hebben er een maal meer problemen maar de Nederlanders weten ook wat scheiding is en vaders die hun kinderen niet mogen zien!!!