PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims in Frankrijk meer en meer pratikerend



Marsipulami
16-01-08, 23:07
Moslims in Frankrijk meer en meer pratikerend

PARIJS (RKnieuws.net) - De moslims in Frankrijk zijn meer en meer pratikerend. 70 procent van hen verklaart zich aan het vasten tijdens de ramadan te houden. Dat blijkt uit een enquête die donderdag in de krant La Croix verschijnt.

Volgens deze studie is 71 procent van de moslims gelovig. Van hen verklaart 33 procent ’gelovig en pratikerend’ te zijn.

39 procent van de moslims zegt dagelijks te bidden. In 1994 was dat 31 procent.
23 procent van de moslims nam vorig jaar deel aan het vrijdaggebed in de moskee. In 1994 was dat 16 procent.

Vorig jaar heeft 70 procent van de moslims gevast tijdens de ramadan. In 1994 was dat 60 procent.

De enquête werd gehouden tussen 8 en 17 december 2007. (tb)

Tomas
16-01-08, 23:13
Zolang ze niet praktiserend zijn is er niks aan de hand.

IbnRushd
16-01-08, 23:23
Geplaatst door Tomas
Zolang ze niet praktiserend zijn is er niks aan de hand.

:giechel: RKnieuws.net: pra·ti·ke·ren (onovergankelijk werkwoord; pratikeerde, heeft gepratikeerd)
1 de praktijk uitoefenen
2 zijn kerkelijke plichten vervullen

barfly
16-01-08, 23:26
Ts, zolang ze praktiseren zitten ze lekker in de moskee.

Tomas
16-01-08, 23:36
Geplaatst door IbnRushd
:giechel: RKnieuws.net: pra·ti·ke·ren (onovergankelijk werkwoord; pratikeerde, heeft gepratikeerd)
1 de praktijk uitoefenen
2 zijn kerkelijke plichten vervullen

Hier wil je mee zeggen dat je me grapje begrijpt? Dat is niet nodig hoor.

IbnRushd
17-01-08, 00:03
Geplaatst door Tomas
Hier wil je mee zeggen dat je me grapje begrijpt? Dat is niet nodig hoor.

Dit grapje begrijp ik wel, die andere niet. :cheefbek:

Tomas
17-01-08, 00:05
Geplaatst door IbnRushd
Dit grapje begrijp ik wel, die andere niet. :cheefbek:

Ook al hebben we één woordenboek. In Belgie gebruiken ze andere woorden dan in NL. Een NL-er gebruikt nooit het woord pratikerend. Wij zeggen dan: praktiserend. Snap je?

IbnRushd
17-01-08, 00:40
Geplaatst door Tomas
Ook al hebben we één woordenboek. In Belgie gebruiken ze andere woorden dan in NL. Een NL-er gebruikt nooit het woord pratikerend. Wij zeggen dan: praktiserend. Snap je?

Ik snapte je wel; was alleen aan 't dollen, Tomas. Snap je?

Sallahddin
17-01-08, 19:54
Geplaatst door barfly
Ts, zolang ze praktiseren zitten ze lekker in de moskee.

Principieel bezien :

Islam praktiseren is een veel breder begrip hoor : Islam bestaat niet alleen uit religieuze "rituelen" ,plat en simpel gezegd :Islam is niet alleen geloof en gebed ....,maar ook praktijk :sterker nog : geloof en praktijk_werk staan absoluut niet los van elkaar in Islam :geloof alleen en zonder praktijk_werk is waardeloos en zinloos :

Islam praktiseren in het breder zin is : volledig ernaar handelen en "reincarneren" in praktish alle facetten van het leven ,dus ook : politiek,sociaal,economish ,... en privé inderdaad :da's Islam als zodanig :

Islam praktiseren in de vorm van de vijf pijlen ervan : Ramadan ,dagelijks gebed ,zakaat,.... =da's meestaat wat met "praktiseren" wordt bedoeld_begrepen helaas :maar da's een goeie begin-fase dan waarvanuit de rest kan gaan voortvloeien inderdaad :

en dan pas heb je meer reden voor "zorg" vanuit je eigen perspectief en westerse gedachtengoed dan ,terwijl het in feite het beste dat de mensheid kan overkomen_gebeuren : islam als zodanig volledig praktiseren met de nuance :

"...jij je geloof en ik de mijne ..." , "... er is geen dwang in het geloof ..." !

In het geval van Frankrijk ,mensen en vooraal jongeren gaan meestaal terug grijpen op Islam als een soort "protest" of psychish reactie _identiteits crisis .....tegen hun eigen moeilijk conditie aldaar :maar men moet niet gaan generaliseren :

elk individueel geval kan verschillende motieven-drijfveren verbergen al dan niet in overeenstemming met die van het geloof _Islam zelf : da's een kwestie van intenties ,drijfveren ,conscience... =niemand anders kan daarover oordelen :

zolang die jongeren niet tot geweld of tot andere illegale anti_grondwetelijke activiteiten overgaan ,dan is er toch niks aan de hand :geloof kan die tot vreedzame creatieve oplossingnen voor hun conditie inspireren=geloof stimuleert mensen tot het vergaren van kennis bijv. en verheft dat tot een religieus plicht ,geloof verplicht mensen te gaan werken , het beste uit zichzelf te gaan halen , creeren ,communiceren ,elkaar helpen _steunen _vreedzaam_samenwerken _samenleven ....... =gezond zaak toch !!!



:zwaai:

:zwaai:

Julien
17-01-08, 20:50
Geplaatst door Marsipulami
70 procent van hen verklaart zich aan het vasten tijdens de ramadan te houden.

Dat valt me tegen. In Nederland ligt het percentage volgens mij rond de 90%..

Sowieso zijn moslims in Frankrijk veel liberaler dan in Nederland, heb ik het idee. In Parijs en Marseille kom ik veel minder meisjes met een hijaab tegen en (vooral de Algerijnse) moslima's trouwen veel meer met een autochtoon dan in Nederland.

Voor de duidelijkheid, dit is geen waardeoordeel, maar het valt me wel op. Wat betreft het aantal gemengde huwelijken is echter wel af te lezen hoe open en geïntegreerd een samenleving is. Dat weet elke socioloog..

AmirAlMominien
17-01-08, 21:05
Op naar de 100% zou ik zeggen.


Volgens deze studie is 71 procent van de moslims gelovig.

Bestaan er nu ook al niet-gelovige moslims? :hihi:

Witte78
17-01-08, 22:08
Geplaatst door AmirAlMominien
Op naar de 100% zou ik zeggen.



Bestaan er nu ook al niet-gelovige moslims? :hihi:

Onder de categorie, wel praktiserend, niet gelovig :)

Dit onderzoek kan er natuurlijk ook op wijzen dat niet praktiserende moslims de rug naar het geloof hebben gekeerd. Zonder concrete cijfers zegt het dus niet zo veel. Als er in totaal 1 moslims over is, die ook nog praktiserend is, dan zit je op 100%. Dat is denk ik niet wat je bedoelt ;)