PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe moslims openen Vlaamse moskee



Marsipulami
17-01-08, 11:53
Bekeerlingen openen Vlaamse moskee

http://www.multimediapalace.com/fl/flags-02/flags-autres/eu-cities-flags/flanders-be-flag.gif

http://www.atlasgeo.net/flags/animations/ArabieSaoudite.gif


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - Bekeerde moslims openen nog dit jaar een eigen moskee aan de Stenenbrug in Borgerhout.

“We zijn zelf bekeerd, maar dat betekent niet dat andere moslims niet welkom zijn”, zegt Eric Bogaerts, maar u mag ook Ibrahim zeggen.

Een van de redenen waarom de bekeerlingen zelf een moskee oprichten, is het taalprobleem in de Turkse en Marokkaanse gebedshuizen. “Het gebed wordt uiteraard in het Arabisch gedaan. Maar de preek is meestal in het Berbers. Nederlands is zelden de voertaal in de moskee en dat is een probleem voor ons”, zegt Eric Bogaerts.

De moskee zal worden geleid door vzw De Koepel. “Wij verdiepen ons niet alleen in het gebed, maar houden ons ook bezig met sociale taken en de begeleiding bij uitvaarten van bekeerde moslims”, zegt Eric Bogaerts. Negatieve reacties van andere moskeeverenigingen heeft Eric Bogaerts naar eigen zeggen nog niet gekregen. “Het initiatief wordt goed ontvangen en kan bovendien voor de andere gebedshuizen een reden zijn om het taalprobleem aan te pakken.”

Meer bekeerlingen

Volgens Bogaerts zal er zeker een publiek zijn voor de Vlaamse moskee. “In heel Vlaanderen zijn er ongeveer 150 bekeerde moslims en hun aantal neemt nog toe. Bovendien is iedereen welkom. Ook mensen die van bij hun geboorte moslim zijn.” Het gebedshuis komt aan de Stenenbrug 11, waar nu nog een Afrikaanse kerk gehuisvest is. “We helpen deze mensen in hun zoektocht naar een nieuwe locatie en hopen in september van dit jaar ons gebedshuis te openen”, zegt Bogaerts.

De Antwerpse imam Nordine Taouil begeleidt dagelijks één à twee nieuwe bekeerlingen in de centrale moskee in Brussel. ”De mensen die zich bekeren tot de islam hebben verschillende achtergronden”, zegt Taouil.

Taouil heeft geen idee hoeveel mensen zich bekeerden tot de islam. ”Ik bied religieuze ondersteuning aan de mensen die zich bekeren”, zegt Taouil. ”Het moet steeds om een vrijwillige bekering gaan. Ondanks het negatieve imago van de islam worden steeds meer mensen moslim. Het zijn mensen die zichzelf informeren over het geloof.” Taouil betreurt de oprichting van een Vlaams moskee, maar begrijpt het initiatief wel. ”De meeste moskeeën zijn etnisch getint”, zegt Taouil. ”Je hebt bijvoorbeeld Marokkaanse, Turkse of Pakistaanse moskeeën. Daarbij wordt meestal de eigen taal gehanteerd. Ik pleit zelf voor een neutrale moskee. Een plek waar de religie centraal staat en niet de afkomst. Moskeeën waar de voertaal Nederlands is. Ik hoop dat de oprichting van de Vlaamse moskee de andere moskeeën aan het denken zet.”

Nourdin habibi
17-01-08, 12:57
Heb dike respect voor belgisch staat A.U.B

Dank U ANTWERPEN Dank U :belgie:

Marsipulami
17-01-08, 14:19
De Koepel opent eerste Vlaamse moskee

Vlaamse bekeerlingen voelen zich niet thuis in Marokkaanse en Turkse moskeeën

BORGERHOUT - De Koepel, een organisatie van Vlamingen die zich tot de islam bekeerden, opent in september een eerste Nederlandstalige moskee in Borgerhout. 'Daar is steeds meer nood aan, want we zijn een groeiende groep', zegt Eric Bogaerts, die 24 jaar geleden Ibrahim werd.

'Voor zover wij weten is dit de eerste moskee voor bekeerlingen in Vlaanderen', zegt Eric Bogaerts van De Koepel, die zegt dat zijn organisatie in heel Vlaanderen 150 leden telt. 'Totnogtoe konden we alleen terecht in Marokkaanse of Turkse moskeeën, maar daar gebeurt alles in hun taal. We willen nu ons eigen gebedshuis, één in het Nederlands.'

De Vlaamse moskee zou zich spiegelen aan de Turkse. 'Die zijn toch socialer. Daar wordt achteraf nagepraat bij een kopje thee of koffie. We willen dat onze moskee aan de Borgerhoutse Stenenbrug een multifunctioneel centrum wordt, met naast de gebedsruimte een cafetaria en bibliotheek. Iedereen zal er welkom zijn, ook niet-moslims. Zodat ze kennis kunnen maken met onze religie, alle misverstanden kunnen wegruimen.'

Maar kan een échte Vlaamse moskee?

Eric Bogaerts: 'De gebeden en korancitaten blijven natuurlijk in het Arabisch, dat moet zo. Maar onze vrijdagpreek zal in het Nederlands zijn. We zoeken nog steeds naar een imam die onze taal perfect onder de knie heeft. Ideaal zou een rasechte Vlaamse imam zijn, een bekeerling die onze problemen en gevoeligheden kent. Er is er zo één, maar die werkt in het buitenland. Ondertussen zijn er wel enkele Vlamingen voor imam aan het studeren in het buitenland. We kennen zo iemand die binnen drie jaar afstudeert in Egypte.'

Nogal wat mensen vinden dat er al genoeg moskees zijn, maar jullie maken er nog een bij.

'Wij vinden zelf dat er nu te veel moskeeën zijn, maar het zijn allemaal kleintjes. In Antwerpen bijvoorbeeld zijn er nu zo'n veertig. Toch gaat het veelal om gewone huizen, die dan ook té klein zijn om de groeiende groep gelovigen goed te ontvangen. Toch is er nog altijd nood aan een Vlaamse moskee. We hebben bij enkele bestaande aangeklopt, zo'n vijftal, of we geen Nederlandse werking mochten uitbouwen. Maar daar stond geen enkele gemeenschap voor te springen.'

Jullie mannen en vrouwenwerking is gescheiden?

'Er zijn activiteiten samen en apart. Het zijn niet wij, maar onze zusters die aandrongen op een aparte organisatie.'

En dragen die allemaal een hoofddoek?

'Dat moeten ze voor zichzelf uitmaken, uit eigen overtuiging. Bij ons zal de familie dat nooit eisen, integendeel. Als onze zusters een hoofddoek dragen is dat een veel bewustere keuze.'

Waarom bekeerde u zich eigenlijk?

'Ik ben katholiek opgevoed, maar voelde mij in de kerk niet langer thuis. Ik kwam dan zo'n 24 jaar geleden in contact met moslims en vond dat meteen een meer volmaakte religie. Neem Jezus, die is nooit gehuwd. Onze profeet Mohammed wel. Hij is dan ook een beter voorbeeld voor ons. Ik vond trouwens ook dat moslims authentieker praktiseerden.'

Hoe reageerde de familie?

'Mijn vader vond dat ik oud en wijs genoeg was, maar mijn moeder heeft jaren niet met mij gesproken. Ik probeer me in haar in te leven. Want ik zou ook niet graag hebben dat mijn kinderen ineens vertellen dat ze geen moslim meer willen zijn.'

Hebt u nog vrienden?

'Toen ik me bekeerde, keerden mijn zogenaamde vrienden uit mijn stamcafé me één voor één de rug toe. Maar ondertussen bouwde ik een nieuwe vriendenkring op: allemaal bekeerden. Maar wees gerust, we praten niet alleen over ons geloof. Ook over moto's en voetbal.'

Toch vinden mensen dat moslims zich moeten aanpassen aan onze westerse wereld, jullie doen net het omgekeerde.

'Wij zijn allemaal geboren en getogen Belgen. Moeten wij ons integreren? Leg me dat eens uit. Ik heb nu wel een baard, maar ook geen te lange. Anders kan je aan mij niet zien dat ik moslim ben. Voor de rest doen we hetzelfde als andere Belgen. Alleen gaan we na het werk geen pintje drinken, maar naar de moskee.'

Kris Goossenaerts

Amchaque
17-01-08, 14:27
Alhamdulillah!