PDA

Bekijk Volledige Versie : Die radicaliserende jongeren zijn zichzelf kwijt



sjaen
18-01-08, 21:13
Die radicaliserende jongeren zijn zichzelf kwijt - Naema Tahir


“Noem me maar een humanistische moslim”, zegt Naema Tahir. “Na jaren heen en weer rennen tussen een Engelse, Pakistaanse en Nederlandse identiteit, hecht ik uiteindelijk meer waarde aan de goedheid van de mensen.” Een gesprek over ontworteling, het Gentse hoofddoekendebat en het schaamlapje van Benazir Bhutto. Een interview met Naema Tahir die met Eenzaam heden een grandioze roman schreef over ontworteling en identiteit.

“Als vader en moeder in het heden leefden, was ik heden niet eenzaam.” Dina is een meisje van dertien, de dochter van Pakistaanse migranten die gewrongen zit tussen haar vaders melancholie naar zijn geboorteland en het voornemen van haar moeder om er in de toekomst in Engeland iets van de maken. Wie is ze, dat is haar grote bekommernis. Een Engelse? Een Pakistaanse? Ze weet het niet en ze benijdt de bomen hun wortels. Want aarden is wat ze wil, ergens thuis zijn, al was het maar bij de ietwat zonderlinge buurman die haar gepelde druiven voert en haar de kunst van het tongzoenen bijbrengt.

Eenzaam heden is de eerste roman van Naema Tahir en - ook al is het jaar nog jong - ongetwijfeld een van de beste boeken van 2008. Tahir slaagt er immers in haar ernstige thematiek in een grandioos en wild verhaal te gieten en dit te vertellen in een spitse en kleurrijke taal. Je huilt samen met Dina en je lacht samen met haar, en dat meer dan eens hardop.

“Als je op school te Pakistaans was, werd je afgekraakt en als je thuis te Nederlands was ook”, herinnert Tahir zich haar eigen wedervaren met ontworteling. “Als ik geen Pakistaanse wilde zijn omdat ik de Pakistaanse identiteit minderwaardig vond, werd ik natuurlijk geconfronteerd met mijn gevoelens voor mijn ouders en grootouders. Dus die Pakistaanse identiteit kon ik niet opgeven, maar dat bracht me dan weer in conflict met mijn schoolomgeving. Daar mocht je geen al te lang haar hebben, wat typisch is voor Pakistaanse meisjes, of je ging na de gym niet onder de douche met de anderen omdat je niet naakt wilde zijn tussen hen. Ik migreerde dus iedere dag: van een Pakistaans gezin naar een Nederlandse situatie en omgekeerd. En in feite is dat nooit helemaal weggegaan. Soms ga ik naar een receptie en merk ik dat Nederlands niet echt mijn taal is. De mensen om me heen kunnen dan heel ad rem reageren, terwijl ik eerst eens moet nadenken voor ik precies kan formuleren wat ik bedoel. Dus dan sta ik daar, ten volle beseffend dat ik in het Engels wel vlot mee zou kunnen praten. Timide zijn is een deugd voor Pakistaanse vrouwen, maar niet voor Nederlandse. Als je hier timide bent, denkt men al vlug dat je iets te verbergen hebt. Ik heb daar weleens last van, maar erover nadenken doe ik liever niet, want dan komt er te veel pijn vrij omdat ik me nergens echt thuis kan voelen. Ik ben vierentwintig uur per dag migrant.”

En toch, denken wij dan, terwijl we Dina's in Pakistan gewortelde vader bekijken die net als zijn medemigranten Engeland uit de grond van zijn hart haat, ben je ongeworteld misschien wel beter af.

Naema Tahir: Die haat vloeit voort uit pijn. Omdat iedere liefde voor Engeland een verraad van Pakistan zou zijn, maken zij dat land belachelijk en haten ze het. Heimwee naar het vaderland ontstaat nogal eens uit een schuldgevoel omdat je het hebt verlaten. Je wou anders zijn dan de anderen, en dat wreekt zich. Vandaar ook dat het idee van de terugkeer zo belangrijk is. Dan komt alles weer in orde.

Uit een recente studie blijkt dat de haat van de tweede en derde generatie misschien nog wel groter is dan die van de eerste.

Naema Tahir: Precies om dezelfde reden. Die jongeren zijn nergens, noch hier, noch daar. Van hun binnenwereld mogen ze niet aarden in Nederland of België en van de buitenwereld krijgen ze geen erkenning. Omdat ze niet kunnen aarden maken ze zichzelf wijs dat dit komt doordat de blanken dat niet willen. Mensen die zich kwetsbaar voelen kun je in twee groepen verdelen: degenen die de oorzaak bij zichzelf zoeken en degenen die ze aan anderen toeschrijven, wat natuurlijk de makkelijkste oplossing is, want dan hoef je jezelf niet ter discussie te stellen. Die radicaliserende jongeren zijn zichzelf kwijt. In plaats van te zoeken naar een betekenisvolle, persoonlijke identiteit, gaan ze op zoek naar een abstracte en betekenisloze. 'De Belgen' of 'de Nederlanders' hebben het dan gedaan. De enige uitweg is dat ze die abstracte identiteit openbreken en kijken wat er werkelijk aan de hand is.

En als reactie daarop radicaliseren ook de autochtonen, zoals Geert Wilders met zijn filmproject.

Naema Tahir: Die wil alleen maar provoceren en de simpliciteit leveren waar in onze samenleving vraag naar is. En dat heeft dan weer zijn weerslag op de radicalisering van de migrantenjongeren. Hoe gepolariseerder het debat, hoe radicaler zij worden. Het stimuleert immers het wij-zijdenken, waarbij de enen zeggen dat de islam achterlijk is en de anderen die religie juist perfect vinden. Als je dat debat constant voedt met provocatie, kom je nooit tot elkaar.


lees verder: http://www.liberales.be/cgi-bin/show.pl?interview&tahirkwijt&print


Naema Tahir, Eenzaam heden, Prometheus, Amsterdam, 252 p., 17,95 euro.

Interview door Marnix Verplancke

Dit interview verscheen in De Morgen van 16 januari 2008

Rabi'ah.
19-01-08, 10:36
Interessant, genuanceerd stuk. :duim:

En in bepaalde opzichten heel herkenbaar.

Rabi'ah.
19-01-08, 10:38
Zie ook: http://player.omroep.nl/?aflid=6256354

:)

mark61
19-01-08, 13:43
Ik vind dat ze goed inzichtelijk maakt hoe of dat voelt. Vzv. ik dat dan weer kan beoordelen.

Kwam gisteren een katholieke Pakistaanse tegen. Apart.

H.P.Pas
19-01-08, 13:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Interessant, genuanceerd stuk. :duim:

En in bepaalde opzichten heel herkenbaar.

Maak je geen zorgen. Schaap weet er wel weg mee.

Shemharosh
19-01-08, 14:04
Het is niet alleen de schuld van "de jongeren" maar ook van de ouderen.....de ouderen die hun utopie,van terug gaan naar land van herkomst dat ontwikkelder en aangenaamer is dan het land van migratie,onvervulbaar zien,zitten ook bitter te zoeken naar een goed zinvol einde van hun levensverhaal.Meeste van hun,net als de meerderheid van de arme blanke oudjes,zijn teleurgesteld in Europa en de armoede waar die ze heeft gestort na velen jaren werk en ontheemding.Vroeger konden ze heel goed leven van 1800 gulden maar nu moeten ze bedelen om van dat 850 € rond te komen......het is niet alleen de allochonne jeugd dat in crisis is,maar de hele maatschappij daarom zit iedereen maar op de andere te letten en te kankeren!!!....er is geen binding of dankbaarheid maar bitterheid en wrok!!!!

Repentance
19-01-08, 21:32
Ik snap echt niet waarom je als mens zo een lange zoektocht nodig hebt om de goedheid van een ander mens te kunnen leren waarderen. Ik vraag me echt af of dit soort mensen werkelijk de afgelopen jaren in zo een vertwijfeling hebben geleefd of dat het gewoon een goeie verkooptruc is voor je boek. Misschien komt dit voort uit mijn gebrek aan inlevingsvermogen, maar ik snap het werkelijk niet.

Verder slaat ze echt wartaal uit en ze generaliseert er gewoon lekker op los. De radicaliserende jongeren, de Nederlandse vrouw, de Pakistaanse vrouw en dicht ze hen bepaalde eigenschappen toe. Net zoals dat stukje dat als je timide hier in Nederland bent, dat word gezien alsof je iets te verbergen hebt. Ik ken genoeg Nederlandse vrouwen die verlegen, timide zijn, maar dat wordt ze heus niet kwalijk genomen en ze worden gezien als prima vrouwen; net zoals sommige vrouwen die constant op de voorgrond willen treden, ervaren kunnen worden als buitengewoon irritant.

Naar je identiteit zoeken op deze slappe manier is echt een luxe; sommige mensen hebben niet eens een huis, dat is pas ernstige thematiek.

mark61
19-01-08, 22:38
Geplaatst door Repentance
Misschien komt dit voort uit mijn gebrek aan inlevingsvermogen,

Heel goed! Je hebt goed geraden.


Naar je identiteit zoeken op deze slappe manier is echt een luxe;

Jouw slap gelul is pas een overbodige luxe. Zolang je inlevingsvermogen nul is kan je beter je bek houden.

Wizdom
19-01-08, 22:57
Geplaatst door mark61
Heel goed! Je hebt goed geraden.



Jouw slap gelul is pas een overbodige luxe. Zolang je inlevingsvermogen nul is kan je beter je bek houden.

Als het niet niet naar je zin bekt dan kan je gelijk je bek houden.... Tjonge wat een democraat?

Tomas
19-01-08, 22:58
Geplaatst door mark61
Heel goed! Je hebt goed geraden.



Jouw slap gelul is pas een overbodige luxe. Zolang je inlevingsvermogen nul is kan je beter je bek houden.

Wat druk je je weer lekker genuanceerd uit. Je hebt het wel tegen een dame. Mister.

Tomas
19-01-08, 23:00
Geplaatst door Wizdom
Als het niet niet naar je zin bekt dan kan je gelijk je bek houden.... Tjonge wat een democraat?

In het woordje "beter" zit het een "advies" besloten. En daar zijn democraten gek op. Take it or leave it.

Wizdom
19-01-08, 23:09
Geplaatst door Tomas
In het woordje "beter" zit het een "advies" besloten. En daar zijn democraten gek op. Take it or leave it.

Ik ben van jou wel gewend om alles wat krom is recht te praten... Maar dat geeft niet... Elk poesje miauwt zoals die gebekt is... :melig2:

mark61
19-01-08, 23:55
Geplaatst door Tomas
Wat druk je je weer lekker genuanceerd uit. Je hebt het wel tegen een dame. Mister.

Dat was toch vroeger, dat je dan anders moest doen? We waren nu toch geëmancipeerd?

mark61
19-01-08, 23:57
Geplaatst door Wizdom
Als het niet niet naar je zin bekt dan kan je gelijk je bek houden.... Tjonge wat een democraat?

Lees nog eens na. Grappig coming from joe. Heb je Dadjdjal al langs zien denderen?

Repentance
20-01-08, 00:44
Geplaatst door mark61
Heel goed! Je hebt goed geraden.

Jouw slap gelul is pas een overbodige luxe. Zolang je inlevingsvermogen nul is kan je beter je bek houden.

Wat ik zeg is misschien een overbodige luxe, maar ik probeer niet onbeschoft te reageren. Daarom zou ik ook graag willen dat je het gedeelte van "...beter je bek houden." terugneemt, want dat is nergens voor nodig. Gewoon normaal doen, alsjeblieft.

Waarom zou je trouwens niets mogen zeggen als je geen inlevingsvermogen blijkt te hebben? Als ik niets meer zeg, blijf ik leven met die dwaze denkbeelden van dat ik de manier hoe Naema praat over identiteit niet onderschrijf en dat ik aan haar motieven twijfel. Het minste wat jij kan doen, is mij op zijn minst laten weten waar ik dan verkeerd tegenaan kijk en waarom het wel zinnig is wat Naema zegt. Dus dat jij dan bijvoorbeeld zegt: "Nee, nee, wij Nederlanders vinden dat timide vrouwen wat te verbergen hebben, dus het klopt welzeker wat ze zegt. Wat ze hier zegt, maakt haar verhaal juist enorm sterk! Door haar taalprobleem op recepties kan ze niet altijd meedraaien - daardoor wordt ze gezien als timide - en nu is ze de eeuwige migrant. Dit is toch een identiteitscrisis ten top!"

Of dat je zegt: "Nee, dit is geen slap verhaal, maar een ernstig thema; daar valt de problematiek van dat sommige mensen die geen huis hebben bij in het niet."

Zulk soort reacties, maar niet direct dat ik moet zwijgen, daar leert immers niemand wat van.

mark61
20-01-08, 10:31
Geplaatst door Repentance
Wat ik zeg is misschien een overbodige luxe, maar ik probeer niet onbeschoft te reageren. Daarom zou ik ook graag willen dat je het gedeelte van "...beter je bek houden." terugneemt, want dat is nergens voor nodig. Gewoon normaal doen, alsjeblieft.

Ik vind het altijd heel apart hoe hier op maroc.nl een onderlinge etiquette zou moeten gelden die zich blijkbaar niet uitstrekt tot derden. Mensen die er niet bij zijn, daar mag je blijkbaar alles van zeggen. Bizarre moraal.

Je mag dus wel onbeschoft doen tegen iemand die er niet is, maar tegen andere prikkers moet je je opeens gedragen. Ik verwachtte deze reactie van je wel, ik wou je maar even met je 'tweegezichtigheid', zoals dat in het Turks, heet confronteren.


Waarom zou je trouwens niets mogen zeggen als je geen inlevingsvermogen blijkt te hebben?

Als je je niet kan verplaatsen in andere mensen is je commentaar op die mensen van nul en generlei waarde.

Daar komt nog bij dat ik er vrijwel zeker van ben dat je het boek niet hebt gelezen, aangezien het pas net uit is.


Als ik niets meer zeg, blijf ik leven met die dwaze denkbeelden van dat ik de manier hoe Naema praat over identiteit niet onderschrijf en dat ik aan haar motieven twijfel.

Kijk, we zijn weer thuis. Ik zag hem al van mijlenver aankomen. Is dat Marokkaans or what, om als je het niet met iemand eens bent zijn of haar motieven ter discussie te stellen? Dat walgelijke gedoe is standard procedure hier. Het zint je niet wat iemand zegt dus heeft ie standaard 'valse motieven'. Schaam je je niet?

Je mag en kan het altijd oneens zijn met iemand, maar smijten met 'wartaal' en 'slap' als er daarvan geen sprake is kan niet.


Het minste wat jij kan doen, is mij op zijn minst laten weten waar ik dan verkeerd tegenaan kijk en waarom het wel zinnig is wat Naema zegt.

'Goedheid': ik heb hier en elders vaker meegemaakt dat een aantal moslims vindt dat je eerst moslim bent en daarna pas mens. Dat in feite een niet-moslim nooit een goed mens kan zijn. Dat moslim zijn per definitie betekent dat je alvast een beter mens bent dan elke niet moslim, al zijn er binnen de verzameling moslims dan nog gradaties. Als er eentje het te bont maakt is het 'geen echte moslim.' Een fantastisch zelfreinigend principe.


Dus dat jij dan bijvoorbeeld zegt: "Nee, nee, wij Nederlanders vinden dat timide vrouwen wat te verbergen hebben, dus het klopt welzeker wat ze zegt.

In alle interculturele communicatiehandboeken kan je lezen dat het algemene patroon is dat in het westen openhartigheid en bijv. oogcontact gewaardeerd wordt, even snel, en de afwezigheid daarvan argwaan oproept. Terwijl het voor 'de andere kant' juist een teken van beleefdheid en respect is om dat niet te doen. En nee, dat is geen zwart-wit 100% verhaal, maar de algemene tendens is het wel.


Wat ze hier zegt, maakt haar verhaal juist enorm sterk! Door haar taalprobleem op recepties kan ze niet altijd meedraaien - daardoor wordt ze gezien als timide - en nu is ze de eeuwige migrant. Dit is toch een identiteitscrisis ten top!"

Ik vind het beroerd sarcasme wat je hier ten toon spreidt. Wat is nou eigenlijk je probleem? Je vindt dat ze niet moet koketteren met haar diepste zieleroerselen? Ik proef bij jou een op niets gebaseerde vijandigheid. Spit it out en kom niet met details en verdachtmakingen.

Why is it dat elke keer als een Marokkaan, of in dit geval moslim, een boek schrijft of iets presteert het standaard moet worden afgekraakt? Jaloezie? Vuile was mag niet buiten?


Of dat je zegt: "Nee, dit is geen slap verhaal, maar een ernstig thema; daar valt de problematiek van dat sommige mensen die geen huis hebben bij in het niet."

Tis een dooddoener om bij elk onderwerp te gaan roepen 'oh maar dit of dat is veel erger.' Dat zal best, maar dan kan je het nergens meer over hebben. Ik weet het, in Oost-Congo is de situatie beslist beroerder dan hier. En dan? Waarom reageer je dan überhaupt in dit topic?

Het lijkt me evident dat 2e-generatie-immigranten worstelen met de vaak tegenstrijdige eisen en opvattingen van enerzijds de ouders en anderszijds het 'nieuwe vaderland.' Naema Tahir komt met een heel intelligente analyse van de psychologische processen die dat oplevert; ze verklaart daarmee op individuele manier wat Olivier Roy (http://en.wikipedia.org/wiki/Olivier_Roy) op een laten we zeggen sociologische manier doet.
http://www.eutopia.nl/opinie.php?curr_id=112


Zulk soort reacties, maar niet direct dat ik moet zwijgen, daar leert immers niemand wat van.

Oh je komt hier om te leren. Ik neem voor het gemak maar even aan dat je 2e-generatie-immigrant bent; in dat geval zou het grootste deel van haar verhaal je bekend in de oren moeten klinken. Zo niet, dan mankeert er wat aan je interne communicatie.

Het grootste deel van je reactie behelst een detail; op de belangwekkende analyse die Tahir geeft ga je in het geheel niet in. Vanwaar die agressie en ontkenning?

Rourchid
20-01-08, 12:13
Geplaatst door mark61
Je mag en kan het altijd oneens zijn met iemand, maar smijten met 'wartaal' en 'slap' als er daarvan geen sprake is kan niet.


:lol:

Geplaatst door mark61
Klinkklaar gelul voor mij. Ik weet gewoon niet waar te beginnen met het bestrijden van de aperte onzin. Tis gewoon totaal van god en de mensen los. Opgeblazen naamsmijterij van een totaal verwarde geest.


Bron : http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=3514153#post3514153

Rourchid
20-01-08, 12:14
Geplaatst door mark61
Naema Tahir komt met een heel intelligente analyse van de psychologische processen die dat oplevert; ze verklaart daarmee op individuele manier wat Olivier Roy (http://en.wikipedia.org/wiki/Olivier_Roy) op een laten we zeggen sociologische manier doet.
http://www.eutopia.nl/opinie.php?curr_id=112


Psychologie van de koude grond respectievelijk prietpraatsociologie?

Repentance
20-01-08, 18:06
Geplaatst door mark61
Ik vind het altijd heel apart hoe hier op maroc.nl een onderlinge etiquette zou moeten gelden die zich blijkbaar niet uitstrekt tot derden. Mensen die er niet bij zijn, daar mag je blijkbaar alles van zeggen. Bizarre moraal.

Je mag dus wel onbeschoft doen tegen iemand die er niet is, maar tegen andere prikkers moet je je opeens gedragen. Ik verwachtte deze reactie van je wel, ik wou je maar even met je 'tweegezichtigheid', zoals dat in het Turks, heet confronteren.

I see, je vond de kritiek die ik op haar had kennelijk onbeschoft en wilde mij dat laten zien door zelf een onbeschofte reactie te plaatsen. Confronterend hoor. Ik heb nog eens mijn woorden overgelezen, maar ik vind ze niet onbeschoft - ik vind nog steeds dat ze zich interessanter voordoet dan dat ze daadwerkelijk wat heeft te vertellen en dat mensen die graag naar dit geleuter luisteren het opblazen tot iets wat het gewoon niet is. Misschien komt het omdat ik meerdere interviews heb gelezen van haar, waardoor mijn beeld nu gekleurd is en me scherper heb uitgedrukt dan noodzakelijk, maar af en toe zegt ze echt domme en denigrerende dingen. Dat bijvoorbeeld de immigranten in Nederland domme mensen zijn die uit het Atlasgebergte zijn geïmporteerd of dat ze vrouwen met een hoofddoek niet serieus neemt, dat vind ik geen integere of contructieve uitspraken.


Als je je niet kan verplaatsen in andere mensen is je commentaar op die mensen van nul en generlei waarde.

Je hebt niet goed gelezen wat ik zei. Ik heb gezegd dat ik misschien geen inlevingsvermogen heb, maar dit doe ik om aan te duiden dat ik ook maar een mens ben en dat ik het verkeerd kan zien en mijn wereldbeeld misschien zou moeten vergroten. Dat jij daar zo op springt alsof het een voldongen feit is, komt kennelijk omdat jij graag wil dat ik die zwakheid daadwerkelijk heb om zo aan te tonen dat alles wat ik zeg onzinnig is, maar dat Naema intelligente analyses heeft. Dat is oneerlijk van je, hoor. Het is vooralsnog onbewezen dat ik geen inlevingsvermogen heb; ik hou er wel altijd rekening mee, maar dat moet ieder mens doen.


Daar komt nog bij dat ik er vrijwel zeker van ben dat je het boek niet hebt gelezen, aangezien het pas net uit is.

Ik reageerde ook niet op het boek, maar op het interview. Ik heb dan ook geen kritiek gehad op haar schrijfstijl of haar literaire vaardigheden. Ik heb geen idee of dit boek goed is geschreven is of niet - haar vorige boek vond ik in ieder geval niet interessant - maar ze staat nu eenmaal niet hoog op mijn lijst van auteurs die ik nog moet lezen, dus ik weet niet of ik het ooit zal weten. Het interesseert me verder ook nagenoeg niets.


Kijk, we zijn weer thuis. Ik zag hem al van mijlenver aankomen. Is dat Marokkaans or what, om als je het niet met iemand eens bent zijn of haar motieven ter discussie te stellen? Dat walgelijke gedoe is standard procedure hier. Het zint je niet wat iemand zegt dus heeft ie standaard 'valse motieven'. Schaam je je niet?

Je mag en kan het altijd oneens zijn met iemand, maar smijten met 'wartaal' en 'slap' als er daarvan geen sprake is kan niet.

Als ik zeg dat iemand valse motieven heeft, komt het niet voort omdat het iets Marokkaans is, maar omdat ik me irriteer aan de tendens (die nu al jaren speelt) van dat als je als Moslima met woorden als maagdelijkheid, identiteit en sluiers gaat goochelen dat er dan mensen zijn die met je gaan dwepen, terwijl je als je hetzelfde zou tentoonspreiden als je Marieke heette, je weggehoond zou worden bij iedere uitgeverij. Marieke is nu eenmaal niet uitgehuwelijkt, dus wat zou ze in godsnaam moeten zeggen in een interview straks. Ik weet gewoon dat het zo is dat als je als Moslima bepaalde uitspraken gaat doen, dat je dan heel beroemd kan worden en dat is ook de reden dat ik aan de motieven twijfel van dit soort 'intellectuelen' want er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van deze tendens. Dat is de wereld waar we nu in leven. Als ze nu daadwerkelijk zinnige dingen zei, hoe komt het dan dat zo weinig Moslims zich hierin kunnen vinden? Of is dat omdat ze allemaal jaloers, agressief, boos en meer van dit soort negatieve emoties hebben? Right.

Verder denk ik dat jij de laatste persoon bent die zwaar moet tillen aan woorden als wartaal of slap, want volgens mij ben jij iemand die zich vaak provocerend en hard uitdrukt. Maar zinsconstructies als je bek houden, gaat me voor jou zelfs te ver.


'Goedheid': ik heb hier en elders vaker meegemaakt dat een aantal moslims vindt dat je eerst moslim bent en daarna pas mens. Dat in feite een niet-moslim nooit een goed mens kan zijn. Dat moslim zijn per definitie betekent dat je alvast een beter mens bent dan elke niet moslim, al zijn er binnen de verzameling moslims dan nog gradaties. Als er eentje het te bont maakt is het 'geen echte moslim.' Een fantastisch zelfreinigend principe.

Wees gerust, voor mij ben je gewoon een mens, alleen weet ik niet of je een goed mens bent. Maar dat komt omdat ik je niet ken.


In alle interculturele communicatiehandboeken kan je lezen dat het algemene patroon is dat in het westen openhartigheid en bijv. oogcontact gewaardeerd wordt, even snel, en de afwezigheid daarvan argwaan oproept. Terwijl het voor 'de andere kant' juist een teken van beleefdheid en respect is om dat niet te doen. En nee, dat is geen zwart-wit 100% verhaal, maar de algemene tendens is het wel.

Ok, point taken.


Ik vind het beroerd sarcasme wat je hier ten toon spreidt. Wat is nou eigenlijk je probleem? Je vindt dat ze niet moet koketteren met haar diepste zieleroerselen? Ik proef bij jou een op niets gebaseerde vijandigheid. Spit it out en kom niet met details en verdachtmakingen.

Why is it dat elke keer als een Marokkaan, of in dit geval moslim, een boek schrijft of iets presteert het standaard moet worden afgekraakt? Jaloezie? Vuile was mag niet buiten?

Grappig, ik las in een ander interview van Naema dat ze precies hetzelfde zei, namelijk dat mensen gewoon jaloers zijn als ze kritiek leveren op haar werk of haar denkbeelden. Ik spreek voor mezelf, want misschien zijn andere Moslims wel jaloers op haar 'succes', maar ik ben niet jaloers op haar, noch onder de indruk van haar. Sowieso is deze emotie binnen de Islam afkeurenswaardig, maar als ik dat voel, ben ik dat op iemand die ontwikkelingswerk doet, de Quran heeft gememoriseerd, een goede ouder is of mooi haar heeft. Zulk soort dingen, belangwekkende dingen in mijn ogen. Wat is er toch met mensen die dit soort geluiden geweldig vinden, dat ze zich niet kunnen voorstellen dat andere mensen dit geen scherpe analyse kunnen vinden?

Verder doet het me vrij weinig dat er Moslims zijn die 'kritiek van binnenuit' leveren of dat elke steek die een andere Moslim laat vallen, mij in een boze toestand brengt. Ik vind ze meer irritant als ik zo een interview tegenkom.


Tis een dooddoener om bij elk onderwerp te gaan roepen 'oh maar dit of dat is veel erger.' Dat zal best, maar dan kan je het nergens meer over hebben. Ik weet het, in Oost-Congo is de situatie beslist beroerder dan hier. En dan? Waarom reageer je dan überhaupt in dit topic?

Het lijkt me evident dat 2e-generatie-immigranten worstelen met de vaak tegenstrijdige eisen en opvattingen van enerzijds de ouders en anderszijds het 'nieuwe vaderland.' Naema Tahir komt met een heel intelligente analyse van de psychologische processen die dat oplevert; ze verklaart daarmee op individuele manier wat Olivier Roy (http://en.wikipedia.org/wiki/Olivier_Roy) op een laten we zeggen sociologische manier doet.
http://www.eutopia.nl/opinie.php?curr_id=112

Oh je komt hier om te leren. Ik neem voor het gemak maar even aan dat je 2e-generatie-immigrant bent; in dat geval zou het grootste deel van haar verhaal je bekend in de oren moeten klinken. Zo niet, dan mankeert er wat aan je interne communicatie.

Het grootste deel van je reactie behelst een detail; op de belangwekkende analyse die Tahir geeft ga je in het geheel niet in. Vanwaar die agressie en ontkenning?

Haha, dus omdat ik een tweede generatie immigrant ben, moet dit gezeur me bekend in de oren klinken. En als dat niet het geval is, mankeert er wat aan mij. Ontkenning? Agressie? Wat zie jij allemaal aan de hand van zo een klein stuk tekst van mij. Alsjeblieft zeg, juist omdat ik dit soort gezeur van dichtbij ken, weet ik precies waar het op gestoeld.

Ik blijf erbij dat dit het een vorm van luxe is om jezelf zo te wentelen hierin en dat je ook nog denkt dat mensen dit boeiend vinden - oh wacht, er zijn daadwerkelijk mensen die het boeiend vinden. Verder weten we allemaal hoe het wereldje van allochtone schrijvers werkt. Zeik gewoon een eind weg over je identiteit en dat je gevangen zit tussen twee (of drie!) culturen, verwerk in de titel van je boek minstens een keer het woord sluier of ontworteling en je bent een schrijver; een goede ook. Als je dan ook nog eens een heftig persoonlijk verhaal hebt, dan is het nog beter, want dat verkoopt. En vergeet er vooral niet bij te zeggen dat het autobiografisch getint is.

Jij ziet het zo en ik zie het anders. Ik vind het gezeur, jij vindt het belangwekkend, maar dat moet kunnen.

Even goede vrienden, hoor. :fpetaf:

Rabi'ah.
20-01-08, 21:57
Geplaatst door mark61

In alle interculturele communicatiehandboeken kan je lezen dat het algemene patroon is dat in het westen openhartigheid en bijv. oogcontact gewaardeerd wordt, even snel, en de afwezigheid daarvan argwaan oproept. Terwijl het voor 'de andere kant' juist een teken van beleefdheid en respect is om dat niet te doen. En nee, dat is geen zwart-wit 100% verhaal, maar de algemene tendens is het wel.


Grappig dat je dit punt noemt, want daar heb ik zelf altijd moeite mee. Ik heb mezelf echt moeten aanleren mensen bij bv. sollicitatiegesprekken recht in de ogen aan te kijken. Uit mezelf zou ik dat eigenlijk nooit doen, omdat ik het zo "agressief" over vind komen.

Net zoals ik idd vind dat Nederlanders vaak al heel snel alles van je willen weten en je van alles over hun privéleven vertellen, terwijl Surinamers dat over het algemeen heel onbeschoft vinden.

mark61
20-01-08, 22:32
Geplaatst door Rourchid
:lol:

Bron : http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=3514153#post3514153

Daar hebben we geschifte spuit 11 weer. Vroeger ging ik nog wel es op je in maar sinds ik besloten heb dat je een head case bent ga ik me daar niet meer mee vermoeien. Waarom kom je eigenlijk trollen ipv op het topic in te gaan?


Psychologie van de koude grond respectievelijk prietpraatsociologie?

De koning van de ronkende, nietszeggende quasi-superieure one-liners. Kijk, ik kan het ook! :lachu:

mark61
20-01-08, 22:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Grappig dat je dit punt noemt, want daar heb ik zelf altijd moeite mee. Ik heb mezelf echt moeten aanleren mensen bij bv. sollicitatiegesprekken recht in de ogen aan te kijken. Uit mezelf zou ik dat eigenlijk nooit doen, omdat ik het zo "agressief" over vindt komen.

Ik ook. Dr is wat mis met mijn zwart-witte westerse paradigma :rolleyes:


Net zoals ik idd vind dat Nederlanders vaak al heel snel alles van je willen weten en je van alles over hun privéleven vertellen, terwijl Surinamers dat over het algemeen heel onbeschoft vinden.

Jah die ken ik o.a. uit Afrika. De volgende fase was dat ik dankbaar gebruik maakte van hun begrip voor mijn westerse 'onwetendheid' om alsnog mijn nieuwsgierigheid te bevredigen :hihi:

Rabi'ah.
20-01-08, 22:42
Geplaatst door mark61
Ik ook. Dr is wat mis met mijn zwart-witte westerse paradigma :rolleyes:

Veel verschillen bevinden zich dus gewoon op het persoonlijke niveau en hebben niet zozeer met cultuur te maken, blijkt maar weer eens.

Net zoals dat schulcultuur versus schaamtecultuur. Bij mezelf merk ik dat ik neig naar het eerste, maar het tweede heb ik ook wel een beetje. Soms.


Geplaatst door mark61

Jah die ken ik o.a. uit Afrika. De volgende fase was dat ik dankbaar gebruik maakte van hun begrip voor mijn westerse 'onwetendheid' om alsnog mijn nieuwsgierigheid te bevredigen :hihi:

Oeh da's een slimme. De domme Westerling uithangen zeg maar. :hihi:

Rourchid
20-01-08, 23:01
Geplaatst door mark61

Vroeger ging ik nog wel es op je in maar sinds ik besloten heb dat je een head case bent ga ik me daar niet meer mee vermoeien.


Teneinde nog meer vuilspuierij van jou op dit forum te voorkomen, is dit een goed idee. Nog beter is het als je hier voorgoed vertrekt

Geplaatst door mark61

Waarom kom je eigenlijk trollen ipv op het topic in te gaan?


Ik heb jouw op de man (i.c. vrouw) spelen en meten met twee maten bekrititseerd.

mark61
20-01-08, 23:12
Geplaatst door Repentance
I see, je vond de kritiek die ik op haar had kennelijk onbeschoft en wilde mij dat laten zien door zelf een onbeschofte reactie te plaatsen.

Je wou toch leren? Spiegel werkt perfect.


Dat bijvoorbeeld de immigranten in Nederland domme mensen zijn die uit het Atlasgebergte zijn geïmporteerd of dat ze vrouwen met een hoofddoek niet serieus neemt, dat vind ik geen integere of contructieve uitspraken.

Ze zal het niet zo gegeneraliseerd gesteld hebben; gedeeltelijk zal het waar zijn. Heb je een context?

Maar ik begrijp het al, ze heeft je beledigd en nu is alles wat ze zegt gelul, en is haar enige motivatie Rijk en Beroemd te worden door zich in te likken bij de blanken. Gaap.


Dat jij daar zo op springt alsof het een voldongen feit is, komt kennelijk omdat jij graag wil dat ik die zwakheid daadwerkelijk heb om zo aan te tonen dat alles wat ik zeg onzinnig is, maar dat Naema intelligente analyses heeft. Dat is oneerlijk van je, hoor. Het is vooralsnog onbewezen dat ik geen inlevingsvermogen heb; ik hou er wel altijd rekening mee, maar dat moet ieder mens doen.

Tis voor mij zonneklaar dat je je niet in haar wenst in te leven. Tahir is foute boel, argumenten heb je niet.


Als ik zeg dat iemand valse motieven heeft, komt het niet voort omdat het iets Marokkaans is, maar omdat ik me irriteer aan de tendens (die nu al jaren speelt) van dat als je als Moslima met woorden als maagdelijkheid, identiteit en sluiers gaat goochelen dat er dan mensen zijn die met je gaan dwepen, terwijl je als je hetzelfde zou tentoonspreiden als je Marieke heette, je weggehoond zou worden bij iedere uitgeverij. Marieke is nu eenmaal niet uitgehuwelijkt, dus wat zou ze in godsnaam moeten zeggen in een interview straks.

Precies. Dus wat is het probleem precies? Moslima's hebben iets te vertellen dat hier grotendeels onbekend is en daarom mensen interesseert. In het kader van kennis nemen van nieuwe medelanders bijvoorbeeld.
Waar je haar valse motieven uit haalt is nog steeds volkomen onduidelijk, want in het bovenstaande zit je vnl. naar NLers te sneren. Ik lees hier jaloezie en kinnesinne en weet ik wat al niet, maar inhoudelijk commentaar lever je nog steeds niet.


Ik weet gewoon dat het zo is dat als je als Moslima bepaalde uitspraken gaat doen, dat je dan heel beroemd kan worden en dat is ook de reden dat ik aan de motieven twijfel van dit soort 'intellectuelen' want er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van deze tendens.

Omdat de 'ontvangende' kant ergens in geïnteresseerd is is de 'zendende' kant fout. Je komt niet verder dan jaloezie en 'hang de vuile was niet buiten.' Word nou es inhoudelijk.

Hou op met je smerige op niets gebaseerde insinuaties. Ben je Schaap of is het inderdaad Marokkaans?


Dat is de wereld waar we nu in leven. Als ze nu daadwerkelijk zinnige dingen zei, hoe komt het dan dat zo weinig Moslims zich hierin kunnen vinden?

Ten eerste lezen 'moslims' nauwelijks, ten tweede mag de vuile was onder geen beding worden buiten gehangen, ten derde gunnen Marokkanen en anderen elkaar het licht in de ogen niet, ten vierde zijn er weinig intellectuelen van Marokkaanse afkomst, en vzv. ze er zijn houden ze zich zoveel mogelijk gedeisd. Als er een naar buiten komt wordt hij, maar vooral, vooral zij , genadeloos neergesabeld. De geïnternaliseerde vrouwenhaat zit zo diep dat mannen dat niet eens hoeven te doen, vrouwen als jij staan op de voorste rij om de Naima el-Bezazzen en Tahirs af te maken. Tis zo'n verdrietig cliché-patroon onderhand.


Of is dat omdat ze allemaal jaloers, agressief, boos en meer van dit soort negatieve emoties hebben? Right.

Ik weet niet. Vertel me zelf waarom je je hier zit op te winden, uren doorleutert over details en vermeende motieven en de receptie in de NL literaire wereld, maar NOG GEEN EEN WOORD hebt gewijd aan de kern van haar betoog?


Verder denk ik dat jij de laatste persoon bent die zwaar moet tillen aan woorden als wartaal of slap, want volgens mij ben jij iemand die zich vaak provocerend en hard uitdrukt. Maar zinsconstructies als je bek houden, gaat me voor jou zelfs te ver.

Tsjee. Je hebt een studie van me gemaakt.


Wees gerust, voor mij ben je gewoon een mens, alleen weet ik niet of je een goed mens bent. Maar dat komt omdat ik je niet ken.

Gerust om wat? Ik ben net zo'n goed of slecht mens als de meesten. Maar het is goed dat je je oordeel nog even uitstelt.


Grappig, ik las in een ander interview van Naema dat ze precies hetzelfde zei, namelijk dat mensen gewoon jaloers zijn als ze kritiek leveren op haar werk of haar denkbeelden.

Dat lijkt me de meest voor de hand liggende reden, als ze net als jij niet met inhoudelijke kritiek komen, niet op de zaken ingaan.


mooi haar heeft. Zulk soort dingen, belangwekkende dingen in mijn ogen.

Zeer belangwekkend, dat mooie haar.


Wat is er toch met mensen die dit soort geluiden geweldig vinden, dat ze zich niet kunnen voorstellen dat andere mensen dit geen scherpe analyse kunnen vinden?

Wat is het toch dat jij niet zegt wat er nou eigenlijk mis is met haar ideeën? Wat is het dat ik denk dat je alleen maar boos wordt om het feit dat ze negatieve dingen zegt, ongeacht of dat terecht is of niet? Wat is het dat je na al dit geschrijf nog niet één keer bent in gegaan op wat ze schrijft, maar alleen maar kinnesinne ten toon spreidt over dat ze gefêteerd wordt door de inboorlingen en wat al niet voor zaken die werkelijk niets met de inhoud te maken hebben? Wat is het dat ik dat hier ELKE KEER moet lezen?
Vandaar waarschijnlijk dat ik zo grof uit de hoek kwam, come to think of it.


Haha, dus omdat ik een tweede generatie immigrant ben, moet dit gezeur me bekend in de oren klinken. En als dat niet het geval is, mankeert er wat aan mij. Ontkenning? Agressie? Wat zie jij allemaal aan de hand van zo een klein stuk tekst van mij. Alsjeblieft zeg, juist omdat ik dit soort gezeur van dichtbij ken, weet ik precies waar het op gestoeld.

Je bent of heftig in ontkenning of je bent nog jong. Either way ga je het nog wel eens ontdekken allemaal, ik kan wil en ga je het niet vertellen.


Verder weten we allemaal hoe het wereldje van allochtone schrijvers werkt. Zeik gewoon een eind weg over je identiteit en dat je gevangen zit

Daar ga je weer, sneer sneer, je hebt niets anders. Zwak en zielig.

Wees gelukkig. Het komt nog wel.

mark61
20-01-08, 23:23
Geplaatst door Rabi'ah.
Veel verschillen bevinden zich dus gewoon op het persoonlijke niveau en hebben niet zozeer met cultuur te maken, blijkt maar weer eens.

Tis net als met dat imbeciele geDNA-rassengedoe hier.


Net zoals dat schulcultuur versus schaamtecultuur. Bij mezelf merk ik dat ik neig naar het eerste, maar het tweede heb ik ook wel een beetje. Soms.

Dat onderscheid is ook al weer achterhaald. Mensen zijn geen schematische figuren. Maar het kan geen kwaad wel tendenzen te onderscheiden. Met de nodige voorzichtigheid.


Oeh da's een slimme. De domme Westerling uithangen zeg maar. :hihi:

Ja joh :hihi: Hoe kom je er anders achter hoe alles werkt en mensen zijn? Ik wil weten! Anders moet je overal 5 jaar gaan leven. Geen tijd :(

mark61
20-01-08, 23:30
Geplaatst door Rourchid
Teneinde nog meer vuilspuierij van jou op dit forum te voorkomen, is dit een goed idee. Nog beter is het als je hier voorgoed vertrekt

Stel je niet aan. De goorste ideeën, daar kom jij mee. Netjes verpakt, mind you.


Ik heb jouw op de man (i.c. vrouw) spelen en meten met twee maten bekrititseerd.

Oh krijgen we optie 2.536 weer. Als je niks inhoudelijks te melden hebt kom je janken met 'op de man spelen'.

Baas Roer de edele moslimareddert.

Rourchid
20-01-08, 23:35
Geplaatst door mark61
Vroeger ging ik nog wel es op je in maar sinds ik besloten heb dat je een head case bent ga ik me daar niet meer mee vermoeien.
Geplaatst door mark61
Stel je niet aan. De goorste ideeën, daar kom jij mee. Netjes verpakt, mind you.

Oh krijgen we optie 2.536 weer. Als je niks inhoudelijks te melden hebt kom je janken met 'op de man spelen'.
:slapen:

mark61
20-01-08, 23:47
Geplaatst door Rourchid
Geplaatst door mark61
Stel je niet aan. De goorste ideeën, daar kom jij mee. Netjes verpakt, mind you.

Oh krijgen we optie 2.536 weer. Als je niks inhoudelijks te melden hebt kom je janken met 'op de man spelen'.
:slapen: [/QUOTE]

Ja je hebt ook nooit iets inhoudelijk te melden. Nog nooit heb ik je je zien blootgeven met een mening geheel van jezelf over prangende onderwerpen. Niks as quasi-intellectuele rookgordijnen en flarden vromige mist.

Eerlijk zijn schijnt hier zooo not done.

Rourchid
21-01-08, 13:29
mark61 (21-01-08 23:32) :

"Vroeger ging ik nog wel es op je in maar sinds ik besloten heb dat je een head case bent ga ik me daar niet meer mee vermoeien. "
Bron : http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=3514965#post3514965

Geplaatst door mark61

Ja je hebt ook nooit iets inhoudelijk te melden. Nog nooit heb ik je je zien blootgeven met een mening geheel van jezelf over prangende onderwerpen. Niks as quasi-intellectuele rookgordijnen en flarden vromige mist.

Eerlijk zijn schijnt hier zooo not done.
Je hebt zelf aangegeven dat je niet meer op mijn postings zou reageren en het zou wel zo consequent zijn dat je dan ook niet meer reageert op mijn postings.

N.B.
Overigens hebben steeds meer forumdeelnemers door dat jou constante krampachtige pogingen om iedere discussie te laten ontaarden in vulgaire schreeuw - en scheldpartijen, enkel dienen om te verhullen dat je niets maar dan ook niets aan dit forum bij te dragen hebt : de hoogste tijd dus voor jou om van dit forum te vertrekken.

mulan
21-01-08, 14:08
Naema Tahir ligt wel gevoelig hier zeg :zozo:

Ik vind haar nu stukken minder vervelend als voorheen.(of ik ben naief) Ze was bij P&W en kwam op mij niet calculerend over. Gewoon als een mens dat ook fouten maakt. Ze heeft domme uitspraken gedaan ten tijde van het Ayaan gedoe en ik denk dat zij hierin meegesleept werd. Ben blij dat ze nu in ieder geval op persoonlijke titel spreekt. Ik herken sommige dingen in haar stuk. Dat ongemakkelijk voelen overal waar je komt. Maar ik zie het meer als een meerwaarde. Juist omdat je overal anders bent kun je wel overal anders zijn. De meeste mensen zijn op dezelfde plek hetzelfde.