PDA

Bekijk Volledige Versie : Satellite Queens



mark61
19-01-08, 18:30
Satellite queens

maandag 21 januari 2008 21:00 Nederland 2
dinsdag 22 januari 2008 15:05 Nederland 2 (Herhaling)

In de documentaire Satellite queens wordt onderzocht of en op welke manier de satellietnetwerken in het Midden-Oosten van invloed zijn op modernisering van de regio. Ontstaat er een nieuwe publieke arena en hoe beïnvloedt die het dagelijkse leven in de Arabische wereld? En wat is de rol van vrouwen in deze nieuwe ontwikkelingen?
Satellite queens richt zich op één bijzonder wekelijks televisieprogramma met vier buitengewone presentatrices, dat opvalt in de stroom aan pan-Arabische Tv-programma's. Het programma Kalam Nawaem is zeer populair, invloedrijk en in belangrijke mate verantwoordelijk voor de introductie van een reeks nieuwe vrouwelijke rolmodellen van Marokko tot Yemen. De show - letterlijk 'Vrouwenpraat' - wordt in de volksmond ook wel liefkozend 'Soft Talk' genoemd, maar nodigt desalniettemin uit tot sterk uiteenlopende meningen van zowel mannen als vrouwen en uitgebreide discussies in de geschreven pers. Het programma heeft aantoonbaar invloed op de publieke opinie in de Arabische regio.

De vier presentatrices zijn een belangrijke reden dat er zoveel over het programma gepraat wordt. De vier dames uit Egypte, Libanon, Saoedi-Arabië en Jordanië, vertegenwoordigen namelijk niet alleen hun eigen land, maar ook een bepaalde sociale en intellectuele klasse en dragen in het programma elk een eigen visie uit over wat het volgens hen betekent om een Arabische vrouw te zijn in de hedendaagse wereld.

Het leven en werken van deze vier bijzondere vrouwen wordt gedurende ongeveer een maand op bepaalde cruciale momenten in 'cinéma vérité'-stijl gevolgd. Zo wordt de kijker op persoonlijke wijze geïnformeerd over de dilemma's die zich voordoen in de wijze waarop satelliet-TV verslag doet over de Arabische samenleving voor een potentieel publiek van 300 miljoen kijkers in uiteenlopende (Arabische) culturen.

Regie: Bregtje van der Haak
Produktie: Submarine
Eindredactie: Jos de Putter/Doke Romeijn

http://www.vpro.nl/programma/wereldnet/afleveringen/38234981/

mark61
21-01-08, 12:27
Nuttig voor Arabierenbesjerts en sommige moslims :strik:

mark61
21-01-08, 21:30
Die Saoedische was wel apart, dochter van een geleerde, wilde eigenlijk niet in uitzending over 9/11 (das trouwens september eleven in het Arabisch, leerde ik :hihi: ), want dan zouden ze toch maar zeggen dat het door de armoede kwam, terwijl geen van de 19 arm was. Zij wou zeggen dat het door verkeerd onderwezen islam kwam, maar dat zou er vast uitgeknipt worden. Magoed, ze werd overgehaald.

Ze krijgen ook haatmail van 'minachtende broeders', al schijnt het grootste bezwaar te zijn dat 3 van de 4 geen hoofddoek op hebben. Wat ze feitelijk zeggen is blijkbaar minder bezwaarlijk.

Beetje vage docu maar wel mooi beeld.

Rabi'ah.
21-01-08, 21:37
Geplaatst door mark61
Die Saoedische was wel apart, dochter van een geleerde, wilde eigenlijk niet in uitzending over 9/11 (das trouwens september eleven in het Arabisch, leerde ik :hihi: ), want dan zouden ze toch maar zeggen dat het door de armoede kwam, terwijl geen van de 19 arm was. Zij wou zeggen dat het door verkeerd onderwezen islam kwam, maar dat zou er vast uitgeknipt worden. Magoed, ze werd overgehaald.

Ze krijgen ook haatmail van 'minachtende broeders', al schijnt het grootste bezwaar te zijn dat 3 van de 4 geen hoofddoek op hebben. Wat ze feitelijk zeggen is blijkbaar minder bezwaarlijk.

Beetje vage docu maar wel mooi beeld.

Ik vond haar echt super: Pittig, duidelijk en beslist. Sowieso vond ik het interessant om te zien hoe ze onderwerpen die best wel gevoelig liggen, aan de orde brachten.

Die oudere dame, Fawziyya, is in Egypte een bekende journaliste.

Wel was het wel heel duidelijk dat het hier om een select groepje elite-dames ging. Dat was o.a. te merken aan dat geforceerde Engels spreken de hele tijd en de Filippijnse en Indonesische bedienden. :moe:

mark61
21-01-08, 21:52
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vond haar echt super: Pittig, duidelijk en beslist. Sowieso vond ik het interessant om te zien hoe ze onderwerpen die best wel gevoelig liggen, aan de orde brachten.

Die oudere dame, Fawziyya, is in Egypte een bekende journaliste.

Wel was het wel heel duidelijk dat het hier om een select groepje elite-dames ging. Dat was o.a. te merken aan dat geforceerde Engels spreken de hele tijd en de Filippijnse en Indonesische bedienden. :moe:

Ja, dat lag er weer dik op. Maar zoals één zei in de VPRO-gids: we zijn dan wel van de elite, we praten eenvoudig en spreken alle vrouwen aan. En dat doen ze denk ik ook wel. En ook mannen, das bijzonder. De SA ambassadeur in NL is vaste kijker bijv. :hihi:

Al die vrouwen zijn pittig, duidelijk en beslist. Die Egyptische vond ik ook machtig. Als 'wat oudere' vrouw kan ze meer zeggen en heeft het meer impact. Al zijn sommige mannen dan 'diep geschokt' door wat ze te melden heeft.

knuppeltje
21-01-08, 21:59
Geplaatst door mark61
Ja, dat lag er weer dik op. Maar zoals één zei in de VPRO-gids: we zijn dan wel van de elite, we praten eenvoudig en spreken alle vrouwen aan. En dat doen ze denk ik ook wel. En ook mannen, das bijzonder. De SA ambassadeur in NL is vaste kijker bijv. :hihi:

Al die vrouwen zijn pittig, duidelijk en beslist. Die Egyptische vond ik ook machtig. Als 'wat oudere' vrouw kan ze meer zeggen en heeft het meer impact. Al zijn sommige mannen dan 'diep geschokt' door wat ze te melden heeft.

Das nog eens wat anders dan de meiden van Halal. Zien er ook heel anders uit ook trouwens.

Rabi'ah.
21-01-08, 22:00
Geplaatst door mark61
Ja, dat lag er weer dik op. Maar zoals één zei in de VPRO-gids: we zijn dan wel van de elite, we praten eenvoudig en spreken alle vrouwen aan. En dat doen ze denk ik ook wel. En ook mannen, das bijzonder. De SA ambassadeur in NL is vaste kijker bijv. :hihi:

Dat is waar en iig waardevol.

Maar toch vond ik dat "Wij zijn de elite en boven iedereen verheven, maar toch o-zo-gewoon en tegelijkertijd o-zo modern en Westers" af en toe irritant worden.


Geplaatst door mark61

Al die vrouwen zijn pittig, duidelijk en beslist. Die Egyptische vond ik ook machtig. Als 'wat oudere' vrouw kan ze meer zeggen en heeft het meer impact. Al zijn sommige mannen dan 'diep geschokt' door wat ze te melden heeft.

Ja. Ik ken behoorlijk conservatieve Arabische mannen die toch weg van haar zijn, somehow, someway.

Ze heeft een soort van natuurlijk gezag en humor en straalt wel uit dat ze die gevoeligheden respecteert.

En ik denk dat veel mensen die hen bekritiseren, aan de andere kant wel weer respect hebben voor hun lef, zoals dat vaak gaat.

mark61
21-01-08, 22:02
Geplaatst door knuppeltje
Das nog eens wat anders dan de meiden van Halal. Zien er ook heel anders uit ook trouwens.

Een Palestijnse filmster, de eerste satellietpresentatrice in de Arabische wereld, een Egyptische wetenschapster annex journalist en een Saoedische dochter van een geleerde uit Mekka. Hoog opgeleid, en zonder dat verongelijkte toontje van onze halale meiden.

Maja, rich bitches natuurlijk, dat wel.

Rabi'ah.
21-01-08, 22:02
Geplaatst door knuppeltje
Das nog eens wat anders dan de meiden van Halal. Zien er ook heel anders uit ook trouwens.

Deze dames zijn zwaargewichten, een stuk ouder en echte professionals, geen media-hobbyisten. Dat is geen vergelijking.

Hun uiterlijk interesseert me niks. Het gaat mij om wat ze te zeggen hebben.

De Arabische tv heeft een duidelijke voorkeur voor lichtgetinte, zwaar opgemaakte, Westers geklede presentatrices.

Als presentatrices een hoofddoek gaan dragen, worden ze dan ook vaak ontslagen. :moe:

mark61
21-01-08, 22:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is waar en iig waardevol.

Maar toch vond ik dat "Wij zijn de elite en boven iedereen verheven, maar toch o-zo-gewoon en tegelijkertijd o-zo modern en Westers" af en toe irritant worden.

Vergeleken bij wat er in NL aan Katja's en Fatima's op tv komt vind ik het een verademing. Ondanks de D&G en het Amerikaanse accent. Dat verhevene haalde ik er niet zo uit. Mja, als je rijk bent laat je het breed hangen. Die Egyptische leek me heel gewoon. Mevrouw doorsnee with an attitude.

knuppeltje
21-01-08, 22:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Deze dames zijn zwaargewichten, een stuk ouder en echte professionals, geen media-hobbyisten. Dat is geen vergelijking.

Hun uiterlijk interesseert me niks. Het gaat mij om wat ze te zeggen hebben.

De Arabische tv heeft een duidelijke voorkeur voor lichtgetinte, zwaar opgemaakte, Westers geklede presentatrices.

Als presentatrices een hoofddoek gaan dragen, worden ze dan ook vaak ontslagen. :moe:

Ok ok- ik ben natuurlijk weer seksistisch bezig.
Maar met alle gekheid, dat het zwaargewichten zijn ben ik dus volkomen met je eens.

Rabi'ah.
21-01-08, 22:11
Geplaatst door mark61
Vergeleken bij wat er in NL aan Katja's en Fatima's op tv komt vind ik het een verademing. Ondanks de D&G en het Amerikaanse accent. Dat verhevene haalde ik er niet zo uit. Mja, als je rijk bent laat je het breed hangen. Die Egyptische leek me heel gewoon. Mevrouw doorsnee with an attitude.

Dat sowieso. Deze vrouwen hadden echt wat te melden. Maar ze stonden wel heel duidelijk erg ver af van Umme Mu7ammad in de straat.

Ik vond vooral die Saudische iets arrogants hebben met haar "Ik ben Hijazi, ik kom uit Mekka, het centrum van de islam blablabla". Ok, ze was iets aan het uitleggen. Maar toch.

mark61
21-01-08, 22:11
Geplaatst door knuppeltje
Ok ok- ik ben natuurlijk weer seksistisch bezig.
Maar met alle gekheid, dat het zwaargewichten zijn ben ik dus volkomen met je eens.

Nou doe je weer seksistisch :zweep:

Rabi'ah.
21-01-08, 22:12
Geplaatst door knuppeltje

Maar met alle gekheid, dat het zwaargewichten zijn ben ik dus volkomen met je eens.

Precies en daarom is een vergelijking met hen niet zo eerlijk tegenover de Meiden van Halal. :wink:

knuppeltje
21-01-08, 22:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Precies en daarom is een vergelijking met hen niet zo eerlijk tegenover de Meiden van Halal. :wink:

Tja- das onzin.
Wie graag in de schijnwerpers wilt staan wordt bekeken en beoordeeld, wie daar geen rekening mee houdt is naief.
Volgens mij worden ze door niemand anders gedwongen om te doen wat ze doen.
Daarmee is niet gezegd dat ze beledigd moeten worden, maar het gaat wel te ver om van anderen die veel beter zijn dat niet te mogen zeggen.

knuppeltje
21-01-08, 22:24
Geplaatst door mark61
Nou doe je weer seksistisch :zweep:

Ik zal het nooit leren. :schreeuw:

mark61
21-01-08, 22:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Precies en daarom is een vergelijking met hen niet zo eerlijk tegenover de Meiden van Halal. :wink:

Het gaat erom of je bereid bent issues frank en vrij aan de orde te stellen, als je dan toch zaken aan de kaak wilt stellen. De meiden leken mij altijd wat met tunnelvisie te werken. Mja, tis niet te vergelijken denk ik.

mulan
22-01-08, 11:30
Doe de meiden van halal een lol en sleep ze er niet bij. Vond het wel interessant. En ja Arabische zenders hebben meestal opgemaakte poppetjes ...overal voor. Nieuws of entertainment..maakt niet uit. :hihi:
Vielen deze vrouwen overigens nog mee. Overigens zie ik meer vrouwen op de Arabische tv dan op de Nederlandse tv ..niet dat het wat zegt maar toch.

Tuurlijk zijn ze elite maar is televisie niet overal een select groepje mensen dat de dienst uitmaakt. Mijn enige criterium is dan dat ze in ieder geval hetgeen bespreken wat iedereen aangaat.

mulan
22-01-08, 11:37
Geplaatst door mark61
Het gaat erom of je bereid bent issues frank en vrij aan de orde te stellen, als je dan toch zaken aan de kaak wilt stellen. De meiden leken mij altijd wat met tunnelvisie te werken. Mja, tis niet te vergelijken denk ik.

Ja maar dat zegt wel wat he. Dat de meiden van halal de enige zijn die uberhaupt op tv komen. Om die reden worden ze gezien als een soort van vertegenwoordigers van de marokkaanse meiden in Nederland want ja...ze zien er zo uit dus het zal wel. Dikke nee. Sommige momenten zijn ze te aardig..en dan weer te aggressief .. En alles wat ze zeggen lijkt opgetrommeld uit een soort van leerboek. Dat is de enige reden waarom Hans Teeuwen overigens opeens de held was bij dat moment van het uhum jaar. Maar het is oneerlijk om hen alles te verwijten. Het zijn dames van dezelfde leeftijd als moi en zonder ervaring opeens tv maken lijkt me a bitch maar I can't help but feel dat hun programma's me soms mateloos irriteren.

mark61
22-01-08, 11:40
Geplaatst door mulan
Ja maar dat zegt wel wat he. Dat de meiden van halal de enige zijn die uberhaupt op tv komen. Om die reden worden ze gezien als een soort van vertegenwoordigers van de marokkaanse meiden in Nederland want ja...ze zien er zo uit dus het zal wel. Dikke nee. Sommige momenten zijn ze te aardig..en dan weer te aggressief .. En alles wat ze zeggen lijkt opgetrommeld uit een soort van leerboek. Dat is de enige reden waarom Hans Teeuwen overigens opeens de held was bij dat moment van het uhum jaar. Maar het is oneerlijk om hen alles te verwijten. Het zijn dames van dezelfde leeftijd als moi en zonder ervaring opeens tv maken lijkt me a bitch maar I can't help but feel dat hun programma's me soms mateloos irriteren.

Ahum ik sluit me bij uw analyse aan.

Mss dat Madame Moi zelf betere programma's maakt. Hup, on yr feet!

mulan
22-01-08, 11:45
Geplaatst door mark61
Ahum ik sluit me bij uw analyse aan.

Mss dat Madame Moi zelf betere programma's maakt. Hup, on yr feet!

De meiden van halal kunnen het beter dan mij en die zijn er al :D ..Daarbij heb ik een vreselijk Limburgs accent. Ik zou dat niemand aan willen doen.

Charlus
22-01-08, 12:01
Voor mijn gevoel zijn de meiden van het publieke toneel verdwenen sinds het Teeuwen-debakel, iig. veel minder prominent aanwezig. Zoiets als Bucklerbier destijds met Y. v/h H.

mark61
22-01-08, 12:12
Geplaatst door mulan
De meiden van halal kunnen het beter dan mij en die zijn er al :D ..Daarbij heb ik een vreselijk Limburgs accent. Ik zou dat niemand aan willen doen.

Nee nou niet terugkrabbelen.

We hebben dringend een ander Limburgs accent nodig dan die ene.

MaNaNa
22-01-08, 12:20
Geplaatst door Charlus
Voor mijn gevoel zijn de meiden van het publieke toneel verdwenen sinds het Teeuwen-debakel, iig. veel minder prominent aanwezig. Zoiets als Bucklerbier destijds met Y. v/h H.

Waren ze ooit prominent aanwezig? Ik zag ze met vlagen voorbij komen.

Charlus
22-01-08, 12:27
Met vlagen, ook goed. De laatste tijd nog steeds met vlagen? Ze hadden een eigen serie, nog afgezien van her en der opduiken in verschillende programma's... De hoofdmeid heeft nog het BN-deel van de nationale IQ-test gewonnen.

mulan
22-01-08, 12:29
Geplaatst door mark61
Nee nou niet terugkrabbelen.

We hebben dringend een ander Limburgs accent nodig dan die ene.

Chriet Titulaer? :jammer:

Ok...ik praat ook nog eens te snel. En ik ben chaotisch. Now for the love of God laat me terugkrabbelen ja.

mark61
22-01-08, 12:37
Geplaatst door mulan
Chriet Titulaer? :jammer:

Ok...ik praat ook nog eens te snel. En ik ben chaotisch. Now for the love of God laat me terugkrabbelen ja.

Nee. Smoesjes. Ik sta derop. Put yr money where yr mouth is :ego:

Je hebt al bewezen een grotere bek te hebben dan 3 meiden bij elkaar :duim: