PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hulp Antilliaanse jongeren faalt'



super ick
20-01-08, 14:10
binnenland
Pleidooi voor langdurige aanpak criminele jeugd
'Hulp Antilliaanse jongeren faalt'
door Thijs Wartenbergh
DEN HAAG - De extra steun van de afgelopen drie jaar aan Antilliaanse risicojongeren is weggegooid geld geweest. Er is dringend een andere, en vooral langdurige, aanpak van deze vaak criminele jeugd nodig.

Dat zeggen Ruben Severina, namens het landelijk platform van Antilliaanse organisaties, James Schrils, Antilliaans historicus en dr. Aart G. Broek, socioloog en communicatiedeskundige. Zij maken hun opmerkingen omdat dit jaar de overheidssteun van 20 miljoen tussen 2005 en 2008 aan 21 Antillianengemeenten afloopt en het onzeker is of deze gemeenten nog financiële hulp krijgen en hoeveel.

Continuïteit


De drie pleiten voor continuïteit, omdat pas op de lange duur resultaat van een beleid is te verwachten. Naar verluidt zijn coalitiepartners CDA en PvdA sterk verdeeld over de financiële handreiking naar de Antillianen.

De 21 Antillianengemeenten zijn steden waar Antillianen een aanzienlijk deel van de lokale bevolking uitmaken. De financiële overheidssteun was gericht op het tegengaan van criminaliteit, vroegtijdig schoolverlaten en werkloosheid onder risicojongeren. Severina: "Ik heb daar de afgelopen drie jaar weinig positieve resultaten van gezien. Ik maak me vooral zorgen over de toekomst, nu gemeenten waarschijnlijk zelf het nodige geld moeten opbrengen. De vraag is of ze dat doen." Schrils zou niet één project kunnen noemen dat geslaagd is, zegt hij. "Noem mij alsjeblieft één cursus die je geslaagd kunt noemen en ik zou al gelukkig zijn", zegt hij, "maar die is er niet! De mentaliteit van Antillianen moet aangepakt worden. Ja, ik zeg dat over mijn eigen mensen. Antillianen zijn niet geëmancipeerd, ze kunnen geen verantwoordelijkheid dragen en ze vertrouwen elkaar niet. Dat zijn de knelpunten. Daarmee moet men aan de slag." Socioloog Broek pleit eveneens voor een andere aanpak. Ook hij vindt dat het beleid voor Antillianen niet afdoende is geweest. "Projecten om kansloze, gewelddadige Antilliaanse jongeren een toekomst te bieden zijn gedoemd te mislukken als de oorzaak niet wordt aangepakt. Schaamte is vooral de oorzaak. "

super ick
20-01-08, 14:12
Jacob Gelt Dekker: Roversnest

20-01-2008

“Roversnest”, zei PVV-er Brinkman. “We zijn beledigd”, zeiden de Antillianen. “Verkopen aan de hoogste bieder”, gilde Brinkman weer. “Dat is tegen het Statuut en het VN-dekolonisatieverdrag”, schreeuwden parlementariërs van de Nederlandse Antillen zeer geëmotioneerd. “Ik heb de waarheid gezegd. Iedereen denkt het, ik zeg het”, mopperde Brinkman nog wat na.

“Excuses aanbieden of anders eruit!”, eisten parlementariërs die ook nog eens beweerden dat ze vrijheid van meningsuiting zoals vastgelegd in de VN-Rechten van de Mens van 1948, onderschrijven, maar op Curaçao zijn er grenzen aan meningsuiting, voegen ze eraan toe.

De Gezaghebber kondigde ook al eens aan dat ze ‘maatregelen’ zou treffen tegen die vrijheid van meningsuiting en een mediacensuur-wetsvoorstel werd snel ingediend. En wat zijn de dames en heren parlementariërs en Brinkman opgeschoten met hun geschreeuw heen en weer? Niets!

De statistiek van misdaad op de Antillen veranderde er niet door. Alle vormen van misdaad komen op de Antillen voor, en zo ongeveer in een mate, zes- tot tienmaal groter dan in West-Europa. De misdaad belemmert de groei van de economie, daar is geen twijfel aan.

Door de goedkope dollar is toerisme op Curaçao sterk in de lift. Ondanks alle actieve tegenwerking van het Ministerie van Luchtvaart om nieuwe luchtvaartmaatschappijen niet toe te laten, is er toch nog een beetje groei gekomen. Met wat extra landingen van Martinair, ArkeFly, American Airlines, en Continental Airlines worden de gretige toeristen toch nog aangevoerd. ‘Intereilandverkeer’ blijft behelpen, maar is toch beter dan een paar jaar geleden. Directe vluchten vanuit Midden-Amerika worden nog steeds actief weggehouden. De aanvraag van Atlantic Airlines is nu bijna drie jaar in behandeling, zonder enige vordering. Verkeer vanuit Venezuela hangt af van de nukken en kuren van Chavez. Door de dollarbeperking van US $ 400 per persoon is de stroom dollartoeristen uit Caracas sinds 1 januari 2008 bijna geheel opgedroogd.

Dus waar gaat het naar toe in deze aarzelende groeimarkt?
De sleutel is de kwaliteit van de beroepsbevolking. Kan het arbeidsaanbod de nieuwe stroom toeristen aan? Zijn werknemers voldoende gastvrij, dienstbaar en bereid scholing te volgen om aan de nieuwe vraag op de arbeidsmarkt te voldoen?

Voorlopig ziet het er niet naar uit. Armoede, werkeloosheid en misdaad zijn functies van zwakbegaafdheid. In TV-politieseries is de intelligente misdadiger heel populair maar in de praktijk handelt het zich bij de misdaad voornamelijk om zwakbegaafden, randdebielen en psychopaten.
Kan de intelligentie, het IQ, van de bevolking van de Nederlandse Antillen worden verhoogd?? Wanneer dat lukt heeft men immers de beste bestrijding van misdaad, armoede en werkeloosheid.

Ervaring bij de sanering van de townships in Zuid-Afrika leert dat het zeer goed mogelijk is de IQ van een bevolking binnen een jaar met 10-20 punten te verhogen. Het is verrassend makkelijk te doen en kost weinig geld. Ik noem een paar voorbeelden die ook op de Antillen zeer goed zouden kunnen worden toegepast:

1. Diabetes: Slecht ingestelde suikerziektepatiënten functioneren met een IQ, meestal 15-20 punten lager, dan hun potentieel. Door patiënten goed in te stellen op insuline en andere medicatie, een dieet, regelmatige lichamelijke oefening en gewichtsmanagement te leren, halen de meeste patiënten binnen een jaar hun eigen IQ-niveau weer; ze winnen dus 15-20 punten. Curaçao heeft overigens een van de hoogste percentages van bevolkingen in de wereld die aan suikerziekte lijden.

2. In armoedewijken zwermt het altijd van de honden, katten en andere huisdieren die allen dragers zijn van parasieten; wormen, vlooien, luizen enz. Vooral bij kinderen blijkt dat infecties en chronische afwijkingen die deze parasieten veroorzaken, een zeer ernstige leervertraging veroorzaken. Vaak wordt daardoor een kind als zwakbegaafd of debiel bestempeld en het leerniveau aangepast waardoor later de achterstand niet meer is in te lopen. Een grondige aanpak van het parasietenprobleem heeft verrassend goed resultaten opgeleverd in menige achterstandswijk.

3. Gebruik van alcohol, sigaretten en andere drugs door jeugd, vooral in de leeftijd van 10-16 jaar, wanneer de hypocampus van de hersenen wordt ‘gevormd’, levert blijvende hersenschade en een IQ van soms wel 20-25 punten lager op. Een streng drugbeleid onder de jeugd werpt blijvende vruchten af, binnen een jaar, blijkt in de praktijk. Een verscherping van wettig toezicht op kindermishandeling geeft bestuurders meestal voldoende gereedschappen om levering van alcohol, sigaretten en drugs aan kinderen flink aan te pakken.

4. Herstel van de sociale infrastructuur is ook een enorme winnaar. Passieve geïsoleerde kinderen en volwassenen scoren op een IQ-test meestal 10-30 punten lager dan hun potentieel. De sportvereniging, kerk, school, dans, muziek enz. kan met een beetje leven in de brouwerij enorm succes boeken in zeer korte tijd.

Kortom, wanneer Antillianen op hun maximale IQ-niveau kunnen functioneren, heeft Brinkman straks niets meer te zeggen en kan zelfs hij nog wat van de Antillen leren voor zijn eigen club zwakbegaafden.

Jacob Gelt Dekker

mark61
20-01-08, 15:41
'Hulp' impliceert dat mensen ziek, zwak en misselijk zijn. Maar dat zijn ze helemaal niet. Hoogstens lamlendig. Hulp maakt dan dat mensen idd. ziek, zwak en misselijk worden.

Hoe Galt denkt de mentaliteit van 3 eeuwen van 150.000 mensen te veranderen is mij een raadsel. Want aan die kattenvlooien ligt het toch echt niet.

Spoetnik
20-01-08, 16:40
Geplaatst door mark61
'Hulp' impliceert dat mensen ziek, zwak en misselijk zijn. Maar dat zijn ze helemaal niet. Hoogstens lamlendig. Hulp maakt dan dat mensen idd. ziek, zwak en misselijk worden.

Hoe Galt denkt de mentaliteit van 3 eeuwen van 150.000 mensen te veranderen is mij een raadsel. Want aan die kattenvlooien ligt het toch echt niet.

Die 150.000 mensen zijn 3 eeuwen oud? Geen wonder dat ze moe en lamlendig zijn.

knuppeltje
20-01-08, 16:44
Is op Marktplaats die hanel nog steeds niet verkocht?
Schiet ook geen meter op zo.

mark61
20-01-08, 17:12
Geplaatst door Spoetnik
Die 150.000 mensen zijn 3 eeuwen oud? Geen wonder dat ze moe en lamlendig zijn.

Intelligent commentaar :duim: Lezen kan je ook al niet.

super ick
21-01-08, 11:12
Geplaatst door mark61
'Hulp' impliceert dat mensen ziek, zwak en misselijk zijn. Maar dat zijn ze helemaal niet. Hoogstens lamlendig. Hulp maakt dan dat mensen idd. ziek, zwak en misselijk worden.

Hoe Galt denkt de mentaliteit van 3 eeuwen van 150.000 mensen te veranderen is mij een raadsel. Want aan die kattenvlooien ligt het toch echt niet.

Oke noemen we het ondersteuning.
Dan wel goed?

Een mentaliteitsverandering kan je plaats laten vinden in 1 middag! Als mensen er voor open staan.

Dit stuk gaat niet over alle Antillianen maar over een kleine groep die het verrekt in actie te komen (op de gewenste manier dan).
Andere Antillianen die kennelijk wel hun draai kunnen vinden hadden tenslotte dezelfde mentaliteit van 3 eeuwen waar jij het over hebt.

Volgens mij hebben Antillianen ook een groep Tokkies en hebben we het daar over.

mark61
21-01-08, 11:22
Geplaatst door super ick
Oke noemen we het ondersteuning.
Dan wel goed?

Een mentaliteitsverandering kan je plaats laten vinden in 1 middag! Als mensen er voor open staan.

...Volgens mij hebben Antillianen ook een groep Tokkies en hebben we het daar over.

Tja hier en daar zijn twee onderwerpen. Maar analfabete, snel rijk willende worden grapjassen in NL moeten niet ondersteund, maar aan het leren of het werk, zou ik zeggen. Daar ging het eerste artikel over.

Wat Cur. etc. betreft zie ik je geen mentaliteitsverandering in een middag tot stand brengen. Hoe had je dat gedacht? Het is een neokoloniale maatschappij waar een enorm racisme en standenverschil heerst; ik schat dat de helft van de bevolking echt arm is en beter nooit geboren had kunnen worden. Het werk, zowel ongeschoold als geschoold, wordt voor een groot deel door Latijns-Amerikaanse immigranten gedaan, die goedkoper en enthousiaster zijn. Jeweetwel, het Poleneffect.

Curaçao en St. Maarten zijn zowel ecologisch als economisch overbevolkt, misdaad is rampant.

Dus wat dacht je daar zo gauw aan te doen?

super ick
21-01-08, 16:24
Geplaatst door mark61
Tja hier en daar zijn twee onderwerpen. Maar analfabete, snel rijk willende worden grapjassen in NL moeten niet ondersteund, maar aan het leren of het werk, zou ik zeggen. Daar ging het eerste artikel over.

Wat Cur. etc. betreft zie ik je geen mentaliteitsverandering in een middag tot stand brengen. Hoe had je dat gedacht? Het is een neokoloniale maatschappij waar een enorm racisme en standenverschil heerst; ik schat dat de helft van de bevolking echt arm is en beter nooit geboren had kunnen worden. Het werk, zowel ongeschoold als geschoold, wordt voor een groot deel door Latijns-Amerikaanse immigranten gedaan, die goedkoper en enthousiaster zijn. Jeweetwel, het Poleneffect.

Curaçao en St. Maarten zijn zowel ecologisch als economisch overbevolkt, misdaad is rampant.

Dus wat dacht je daar zo gauw aan te doen?

Hier is inderdaad wat anders dan daar.

Zij die hier zijn leren een vak of gaan naar school of worden terug gestuurd.
Zij die daar zijn zoeken het maar uit. Regionaal gezien is daar al onevenredig veel geld ingepompt. Financiële support ontvangen is politiek speerpunt nr. 1 daar.
Nederland kan niet eeuwig opdraaien voor een groep mensen aan het andere eind van de wereld die het verrotten zelf een bestaan op te bouwen.

knuppeltje
21-01-08, 16:28
Geplaatst door super ick
Hier is inderdaad wat anders dan daar.

Zij die hier zijn leren een vak of gaan naar school of worden terug gestuurd.
Zij die daar zijn zoeken het maar uit. Regionaal gezien is daar al onevenredig veel geld ingepompt. Financiële support ontvangen is politiek speerpunt nr. 1 daar.
Nederland kan niet eeuwig opdraaien voor een groep mensen aan het andere eind van de wereld die het verrotten zelf een bestaan op te bouwen.

Shit- staat dat spul daar nog steeds bij Marktplaats, schiet geen meter op zo.