PDA

Bekijk Volledige Versie : Protest tegen extremisme in Marokko



Bart
21-01-08, 10:12
Protest tegen extremisme in Marokko


RABAT/MADRID - Circa 150 prominente Marokkanen hebben uit vrees voor religieus en politiek extremisme in een gezamenlijke brief geprotesteerd tegen het gevaar van onverdraagzaamheid. „We leven vandaag in een klimaat van haat en van inquisitie die op termijn de burgervrede in Marokko in gevaar brengen.”

De artiesten, politici, journalisten en anderen hebben in het afgelopen weekeinde hun manifest 'Oproep ter verdediging van de individuele vrijheden' in tal van kranten gepubliceerd, meldde maandag het Spaanse dagblad El País.

Onder de ondertekenaars zijn figuren uit zeer uiteenlopende politieke stromingen, zoals de nieuwschef van de staatsomroep, Samira Sitail, de schrijvers Tahar Benjelloun en Abdellatif Laabi, de feministe Fouzia Assouli en ex-minister Laarbi Messari van de conservatieve nationalistsiche Istiqlal.

Aanleiding tot de eensgezindheid en tot de oproep was een incident in november waarbij talrijke mensen, aangespoord door islamisten, zich keerden tegen enkele homoseksuelen en hun eigendommen omdat die op een feest hadden gedaan alsof ze met elkaar in het huwelijk traden.

www.telegraaf.nl

Rabi'ah.
21-01-08, 10:30
Volgens mij zijn er in Marokko echt wel prangendere problemen dan "extremisme", nl. racisme, armoede, corruptie en analfabetisme.

Maar ja, het is niet modieus om het daar over te hebben he?

Flip
21-01-08, 10:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij zijn er in Marokko echt wel prangendere problemen dan "extremisme", nl. racisme, armoede, corruptie en analfabetisme.

Maar ja, het is niet modieus om het daar over te hebben he?

Bedreiging van intellectuele vrijheid/veiligheid is natuurlijk volkomen zonder belang in het licht van andere problemen. :maf2:
Tamelijk bevoogdend, koloniaal standpunt trouwens.....

Rabi'ah.
21-01-08, 10:47
Geplaatst door Flip
Bedreiging van intellectuele vrijheid/veiligheid is natuurlijk volkomen zonder belang in het licht van andere problemen. :maf2:

Zuerst kommt das fressen, dann die Moral.


Geplaatst door Flip

Tamelijk bevoogdend, koloniaal standpunt trouwens.....

Heb je de TelQuel weleens gelezen? Dat is een Marokkaans kwaliteitsblad waar de problemen die ik net noemde uitgebreid aan de orde komen.

Ik geef mijn persoonlijke mening en die is voor 90% gebaseerd op wat ik van Marokkanen zelf heb gehoord.

Niks bevoogdends aan, dus.

mark61
21-01-08, 11:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij zijn er in Marokko echt wel prangendere problemen dan "extremisme", nl. racisme, armoede, corruptie en analfabetisme.

Maar ja, het is niet modieus om het daar over te hebben he?

Dat extremisme komt hoofdzakelijk uit de dingen die je noemt voort. En dat wil natuurlijk niemand daarboven weten. Enfin, de intellectuelen wel, de makhzen niet.

elTahar76
22-01-08, 02:37
Rabiah heeft wel een punt, het gaat nu niet welke van de punten nu "hoog op de agenda" moeten staan maar zoals jij ook aangeeft zit er een prangend verband tussen dat intolerantie , extremisme , corruptie, armoede, analfabetisme ..kortom een uitzichtloosheid die een voedingsbodem is voor excessen.