PDA

Bekijk Volledige Versie : Ds. Paisley weg als kerkleider



Marsipulami
21-01-08, 22:36
Ds. Paisley weg als kerkleider


BELFAST (RKnieuws.net) - De Noord-Ierse predikant-politicus Ian Paisley is vrijdagavond na 56 jaar teruggetreden als voorzitter van de Free Presbyterian Church. Er was veel kritiek op zijn politieke samenwerking met rooms-katholieke Ierse nationalisten.

De predikant die tot vrijdag vicemoderator was, ds. Ron Johnston, neemt de leiding over. Hij wordt de tweede synodevoorzitter sinds het ontstaan van de kerkgemeenschap in 1951. Tot nu toe was de 81-jarige ds. Paisley de onbetwiste leider.

Dr. Paisley is sinds mei vorig jaar premier van de Noord-Ierse deelregering. Het wekt nog steeds alom verbazing dat de man die tientallen jaren preekte en demonstreerde tegen de Rooms-Katholieke Kerk, nu samenwerkt met Ierse nationalisten die voorheen geweld gebruikten tegen de protestanten. Paisleys vicepremier bijvoorbeeld is Martin McGuinness, voormalig commandant van het opgeheven Ierse Republikeinse Leger (IRA).

De nieuwe coalitieregering van Britse (protestantse) en Ierse (rooms-katholieke) partijen is de kroon op de vrede in Noord-Ierland. Deze samenwerking werd mogelijk na de ontwapening van belangrijke terreurgroepen, zoals de IRA.

Van 1969 tot ongeveer 2000 was de Britse provincie het decor van grootschalig geweld. Het aantal slachtoffers aan beide kanten wordt geschat op zeker 3500. Het conflict ging over de vraag of Noord-Ierland bij Groot-Brittannië moet horen of bij de Republiek van Ierland.

De man die zich de laatste anderhalf jaar tot een van de meest uitgesproken critici van dr. Paisley ontwikkelde, was ds. Ivan Foster. Op zijn internetpagina staan artikelen en preken over „machtsdeling met moordenaars.” In een toelichting noemt hij dit „traumatisch.” „Veertig jaar heb ik nauw samengewerkt met Ian Paisley. Twee keer hebben we vanwege protesten samen in de gevangenis gezeten. Nu verbindt hij ons met terroristen en moordenaars die niet de minste spijt en berouw tonen.”

Ds. Foster bevestigt dat Paisley terugtreedt na kritiek op zijn politieke koers en niet vanwege leeftijd en werkdruk. „Over dat laatste is geen woord gezegd.”

Ds. Foster meent dat deze „politieke keuzes ook theologische consequenties” hebben. „Onlangs nam hij het eerste exemplaar in ontvangst van een boek door de rooms-katholieke zangeres Dana. Hij noemde haar „een vrouw van groot geloof.” Verder woonde hij onlangs een bijeenkomst bij waarop een jezuïtische priester in gebed voorging. De druk op politici is blijkbaar zo groot. Slecht weinigen blijven God de eerste plaats geven.”

Van die bijeenkomst heeft Paisley zich overigens gedistantieerd, omdat het programma buiten zijn medeweten zou zijn veranderd. „Ik zou niet hebben deelgenomen aan een oecumenische dienst”, aldus Paisley in een radio-interview.

Gisterochtend begon de dienst in Martyrs Memorial Church in Belfast, Paisleys kerk, met een verklaring van de kerkenraad. De ouderlingen verdedigden „het geloof en het karakter” van ds. Paisley en namen afstand van de „aantijgingen en leugens”, zo leert de opname op internet. In zijn preek nam ds. Paisley afstand van de „stemmen van zogenaamde vrienden.” Gisteravond las ds. Paisley tijdens de kerkdienst een kanselboodschap voor waarin de synode hem bedankt voor zijn „zelfopoffering” en zijn „evangelisch vuur.” In de preek nam hij, zoals gebruikelijk, afstand van het „verraad van het Evangelie” door Rome.

In de Britse en de Ierse pers wordt ook gespeculeerd dat Paisley zijn leiderschap van de Democratic Unionist Party (DUP) zal neerleggen voordat mogelijk in 2009 nieuwe verkiezingen worden gehouden. De partij ontkent dit echter.

Geef dit artikel een cijfer

knuppeltje
21-01-08, 23:26
Geplaatst door Marsipulami

Ds. Paisley weg als kerkleider

Geef dit artikel een cijfer

Begin zelf eens, jij komt hiermee aanzetten.

Tomas
22-01-08, 00:00
5,5

Marsipulami
22-01-08, 00:02
Geplaatst door knuppeltje
Begin zelf eens, jij komt hiermee aanzetten.

Haha, die cijfervraag heb ik gewoon per toeval mee gecopypast.

Maar goed. Ik snap niet veel van die hele kwestie. Ik weet niet of Paisly dan wel de vertolker (van protestantse zijde) dan wel de veroorzaker was van de wederzijdse haat tussen katholieken en protestanten. Het feit echter dat hij op zijn levensavond zichzelf ernstig heeft geëngageerd in een constructieve oplossing voor de Noord Ierse kwestie maakt veel goed. Of hij een held is weet ik niet. Maar feit is dat de vijandelijkheden tussen katholieken en protestanten gestopt zijn in het gebied. Wiens verdienste dat is weet ik niet, maar hij heeft er alleszins een aandeel in gehad. Moge God zijn ziel genadig zijn en geen acht slaan op zijn zonden.