PDA

Bekijk Volledige Versie : Europees klimaatplan kost 7 488 euro per gezin



Marsipulami
23-01-08, 22:51
Europees klimaatplan kost burger drie euro per week


DM update De nieuwe plannen van de Europese Commissie in de strijd tegen de klimaatverandering zullen elke burger gemiddeld drie euro per week kosten. Dat heeft Commissievoorzitter José Manuel Barroso woensdag verklaard bij de voorstelling van de plannen in het Europese Parlement.

De Commissie ontvouwde woensdag langverwachte plannen die van het Europese continent de voortrekker moeten maken in de strijd tegen de klimaatverandering. De uitstoot van CO2 in de Europese Unie moet met 20 procent verminderd worden tegen 2020 en tegelijkertijd moet het aandeel van hernieuwbare energie in het energieverbruik opgetrokken worden tot 20 procent.

Het realiseren van deze plannen zal volgens de berekeningen van de Commissie tegen 2020 iets minder dan 0,5 procent van het bruto binnenlands product kosten, wat overeenkomt met gemiddeld drie euro per burger per week. "Een heus engagement, maar zeker geen slechte deal", zo betoogde Barroso in het halfrond.

Zware uitdaging

De baas van het dagelijks bestuur van de EU verwees naar de Britse econoom Nicholas Stern, die heeft berekend dat de gevolgen van klimaatverandering de Europeanen tien maal zoveel zal kosten indien er niets wordt ondernomen. "En elke dag dat de prijs van olie en gas stijgt, daalt de echte kostprijs van onze voorstellen", voegde hij eraan toe.

Volgens Barroso gaat het om "de meest ambitieuze voorstellen die de Europese Commissie in jaren heeft gepresenteerd". Hij erkende dat de lidstaten voor een zware uitdaging staan, maar de Commissie heeft er volgens hem alles aan gedaan om een rechtvaardige verdeling van de inspanningen onder de lidstaten te bewerkstelligen. "We hebben de plannen zodanig uitgetekend dat de inspanning voor de armere landen realistisch blijft. Iedereen zal bijdragen, maar wel naargelang hun mogelijkheden om te investeren", zei hij.

Gratis uitstootrechten
De Commissie is evenmin blind voor de potentiële gevolgen voor de concurrentiepositie van energie-intensieve sectoren. Barroso hamerde daarom op het belang van een internationaal akkoord, dat ervoor zorgt dat alle werelddelen inspanningen moeten leveren en dat vermijdt dat de bedrijven massaal verhuizen naar continenten waar de inperking van de CO2-uitstoot geen politieke prioriteit is.

In afwachting van een internationale deal stelde Barroso alvast gratis uitstootrechten in het vooruitzicht voor de industrie. Indien een akkoord op wereldschaal op zich laat wachten, zou de Commissie volgens Barroso mogelijk ook uitstootrechten kunnen opleggen voor bedrijven die naar Europa exporteren, zo suggereerde Barroso. Hij wees de industrie echter ook op nieuwe opportuniteiten. Europa kan het voortouw nemen voor een nieuwe industriële revolutie, de omschakeling naar een CO2-arme economie. (belga/mvdb)

Witte78
23-01-08, 23:26
Geplaatst door Marsipulami
De baas van het dagelijks bestuur van de EU verwees naar de Britse econoom Nicholas Stern, die heeft berekend dat de gevolgen van klimaatverandering de Europeanen tien maal zoveel zal kosten indien er niets wordt ondernomen. "En elke dag dat de prijs van olie en gas stijgt, daalt de echte kostprijs van onze voorstellen", voegde hij eraan toe.
[/B]

Ik gok zo maar dat die berekening van hem uitgaat van de aanname dat door zijn plannetjes de klimaatverandering ook daadwerkelijk stopt. Wat uiteraard niet het geval is. Ik heb erg grote bedenkingen bij dit soort uitgaves. Ik heb het idee dat er voor dat geld veel betere bestemmingen zijn.

Marsipulami
23-01-08, 23:29
Geplaatst door Witte78
Ik gok zo maar dat die berekening van hem uitgaat van de aanname dat door zijn plannetjes de klimaatverandering ook daadwerkelijk stopt. Wat uiteraard niet het geval is. Ik heb erg grote bedenkingen bij dit soort uitgaves. Ik heb het idee dat er voor dat geld veel betere bestemmingen zijn.

Ik ben heel tevreden met de opwarming van het klimaat gezien de huidige energieprijzen. Snap niet waarom ze dat willen tegenhouden.

mark61
23-01-08, 23:35
Niet bepaald ambitieus te noemen.