PDA

Bekijk Volledige Versie : KOSOVO en de Vernietiging van orthodox-Christelijk Servisch erfgoed



mika
27-01-08, 15:18
Een nieuws-item dat wordt verwaarloosd door de Media.

In Kosovo worden door Albanese en Kosovo-moslims op grote schaal Kerken, kloosters en ander religieus erfgoed vernield of vernietigd en dat is o.a. op Utube te zien.

(vernietiging van Servisch erfgoed.)
http://nl.youtube.com/watch?v=fkgHkxIfgBc

(een beetje propagandisch maar wel schokkende beelden van UCK vernielzucht.)
http://nl.youtube.com/watch?v=hPW4rhnbnpA

Hoewel ik zelf neig naar humanisme stoort het mij wel dat Servisch Orthodox-erfgoed moedwillig vernietigd wordt en wat m.i. de Serven ook een legitiem standpunt verschaft in de discussie of Kosovo wel of niet onafhankelijk moet worden.
Voor alle duidelijkheid ik ben Nederlander zonder Servische wortels, maar de inconsequentie en het verzwijgen van dit soort gebeurtenissen vind ik uitermate storend met name in de hele discussie over de onafhankelijkheid van Kosovo.

Wat ook een nogal dubieus standpunt is van de Kosovo/Albanese moslims, is het feit dat zij als meerderheid denken te mogen bepalen wat de toekomst wordt van een multicultureel gebied, met zoals gezegd Servische (historische) aanwezigheid.
Een vreemde interpretatie van democratie die door een groot deel van de internationale gemeenschap wordt onderschreven zelfs tot EU-parlement en VN aan toe.
(Dhr. Lagendijk over onafhankelijkheid van Kosovo maar geen woord over de Servische belangen)
http://nl.youtube.com/watch?v=AyS-MmOJr8g




MIKA

Spoetnik
27-01-08, 17:03
Sja, dat past nu eenmaal niet in het propaganda verhaal dat het westen heeft verspreid over de Serven en over Kosovo/Bosnie.

Kosovo dreigt nu onafhankelijk te worden, dit om de spanningen met Rusland te vergroten - Rusland zal na de onafhankelijkheid waarschijnlijk over gaan om diverse Russische break-away gebieden te erkennen.

Anyways, economisch problemen he, dat vergt politieke problemen om de aandacht ergens anders op te vestigen dan de portomonnee.

mark61
27-01-08, 21:15
Bla bla bla.

De Serviërs hebben het recht over Kosovo te heersen verspeeld na 20 jaar onderdrukking (om het simpel te houden) en massamoord.

Noem es een Russisch breakawaygebied, afgezien van Trans-Dnjestrië? Alsof het westen daar wakker van ligt.

Rusland is bang dat als Kosovo kan, het ook de Kaukasus moet opgeven, en nog zo het een en ander dat het aan koloniën had verzameld in de loop der tijden. Morgen Kosovo, overmorgen Tsjetsjenië.

fransjan
27-01-08, 22:11
Geplaatst door mark61
Bla bla bla.

De Serviërs hebben het recht over Kosovo te heersen verspeeld na 20 jaar onderdrukking (om het simpel te houden) en massamoord.
..........

Het westen heeft wel een extra verantwoordelijkheid omdat de huidige situatie mede is onstaan door westers ingrijpen met militaire middelen.

mark61
28-01-08, 07:34
Geplaatst door fransjan
Het westen heeft wel een extra verantwoordelijkheid omdat de huidige situatie mede is onstaan door westers ingrijpen met militaire middelen.

De verantwoordelijkheid om Albanezen te beschermen tegen bloeddorstige Servische nationalisten, die worden aangemoedigd en gedekt door de Servisch-orthodoxe kerk. Christelijke nazi's.

Bij Nikolic' bijeenkomsten worden t-shirts verkocht met 'Srebrenica - ik wou dat het 2x gebeurd was'.

Spoetnik
28-01-08, 15:46
Geplaatst door mark61
Bla bla bla.

De Serviërs hebben het recht over Kosovo te heersen verspeeld na 20 jaar onderdrukking (om het simpel te houden) en massamoord.


Dat is nu precies het propaganda verhaal dat in het westen verteld werd. Er zouden minstens 100.000 mensen zijn vermoord door de serven.

Uiteindelijk bleken het er minder dan 3000 geweest te zijn, en waarschijnlijk voornamelijk KLA terroristen:
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4052755,00.html



Noem es een Russisch breakawaygebied, afgezien van Trans-Dnjestrië? Alsof het westen daar wakker van ligt.


Zuid-Ossetie, Abkhazie, er zijn er nog een paar



Rusland is bang dat als Kosovo kan, het ook de Kaukasus moet opgeven, en nog zo het een en ander dat het aan koloniën had verzameld in de loop der tijden. Morgen Kosovo, overmorgen Tsjetsjenië.

Ik denk niet dat Rusland daar wakker van ligt :)

H.P.Pas
28-01-08, 16:20
Geplaatst door Spoetnik
Dat is nu precies het propaganda verhaal dat in het westen verteld werd. Er zouden minstens 100.000 mensen zijn vermoord door de serven.


800.000 vluchtelingen, dat was gewoon de bouwvak..

mark61
28-01-08, 16:43
Geplaatst door Spoetnik
Dat is nu precies het propaganda verhaal dat in het westen verteld werd. Er zouden minstens 100.000 mensen zijn vermoord door de serven.

Uiteindelijk bleken het er minder dan 3000 geweest te zijn, en waarschijnlijk voornamelijk KLA terroristen:

Oh dan maakt het natuurlijk niet uit, je eigen burgers wholesale vermoorden is heel beschaafd.

Joegoslavië, en dan met name in de Milosevic-periode, terroriseerde Kosovo altijd al. Ff los van de laatste 'incidenten'.


Zuid-Ossetie, Abkhazie, er zijn er nog een paar

Indrukwekkend. Ik sta te trillen op mijn benen. Abkhazië is al virtueel onafhankelijk. Alleen Georgië heeft last van die 2 vlekken.


Ik denk niet dat Rusland daar wakker van ligt :)

Jazeker, dat is nou precies waar Rusland wakker van ligt en waarom het Servië zo fanatiek steunt hierin. Nog afgezien van stoer doen tegen het westen.

Over dat Srebrenicagevalletje begin je maar wijselijk niet.

Spoetnik
28-01-08, 18:15
Geplaatst door H.P.Pas
800.000 vluchtelingen, dat was gewoon de bouwvak..

De vluchtelingenstroom begon nadat de NAVO Kosovo en Servie begon te bombarderen. De logische conclusie is dus dat de NAVO bombardementen hebben geleid tot de vluchtelingenstroom.

Spoetnik
28-01-08, 18:32
Geplaatst door mark61
Oh dan maakt het natuurlijk niet uit, je eigen burgers wholesale vermoorden is heel beschaafd.

Joegoslavië, en dan met name in de Milosevic-periode, terroriseerde Kosovo altijd al. Ff los van de laatste 'incidenten'.

Dat viel best mee, niets om NAVO bombardementen mee te verontschuldigen. De NAVO bombardementen hebben meer burgers gedood dan het servische leger tijdens hun oorlog tegen KLA.

Als je kijkt naar de geschiedenis, het was in 1990 dat Milosovic de Albanese autonomie afschafte. Dat was het breekpunt van de crisis, hij stelde een politiestaat in en dit stortte kosovo in een economische crisis. Dit leidde uiteraard tot verzet (vreedzaam) door Rugova. Daarom was er geen oorlog in Kosovo ten tijde van de oorlogen in Slovenie, Kroatie en Bosnie. Er was echter geen sprake enorm servische terreur - duizenden doden etc blabla.

Pas laat in de jaren negentig begonnen de KLA de servische bevolking te terroriseren en toen begonnen de serven een oorlog tegen de KLA, maar zoals ik al eerder zei, de oorlog van de NAVO tegen Servie hebben meer slachtoffers geeist dan de oorlog tegen de KLA.




Indrukwekkend. Ik sta te trillen op mijn benen. Abkhazië is al virtueel onafhankelijk. Alleen Georgië heeft last van die 2 vlekken.

Desondanks hoor je westerse politici niet spreken over hun onafhankelijkheid. Je zal zien dat wanneer zij zich onafhankelijk verklaren het westen Georgie zal steunen.




Jazeker, dat is nou precies waar Rusland wakker van ligt en waarom het Servië zo fanatiek steunt hierin. Nog afgezien van stoer doen tegen het westen.

Ik denk het niet, Ruslands steun aan Servie is geworteld in de diepe band tussen Servie en Rusland, daarom steunen zij nu nog niet openlijk de onafhankelijkheid van Ossetie bijvoorbeeld. En wie doet er hier nu precies stoer? Amerika dat kosovo onafhankelijk van de veiligheidsraad wil erkennen, of Rusland dat dit proces via de veiligheidsraad wil laten verlopen. Je westerse dubbele moraliteit.



Over dat Srebrenicagevalletje begin je maar wijselijk niet.

Dat had niets met Kosovo te maken of met het Servische leger for that matter. Die mensen waren paramilitairen uit bosnie en servie begreep ik. Maar ik twijfel ten stelligste of zijn onder de controle stonden van de Servische nationale regering. De oorlog, de westerse propaganda tegen Servie en de economische blokades leidde tot de opkomst van vele schimmige extreem-rechtse organisaties in Servie, dat is de hoek waar je dit soort misdadigers kunt vinden.

H.P.Pas
28-01-08, 19:43
Geplaatst door Spoetnik
De vluchtelingenstroom begon nadat de NAVO Kosovo en Servie begon te bombarderen. De logische conclusie is dus dat de NAVO bombardementen hebben geleid tot de vluchtelingenstroom.

Dat is niet logisch, het is een prototypische post-hoc redenering. :)
Afgezien daarvan is het ook niet waar, meer dan een kwart was voor die tijd al gevlucht.
Een onbekend aantal naar de buurlanden en 100.000 naar Westeuropa (waarvan ik er een stuk of 20 persoonlijk ken, die allemaal min of meer hetzelfde verhaal te vertellen hebben).
Dat was ook de directe aanleiding tot het Nato-ingrijpen.
De Serven hebben die gelegenheid aangegrepen om een klaarliggend ontvolkingsplan (succesvol) uit te voeren, waardoor de rest volgde.

Flip
28-01-08, 20:30
Geplaatst door Spoetnik
De vluchtelingenstroom begon nadat de NAVO Kosovo en Servie begon te bombarderen. De logische conclusie is dus dat de NAVO bombardementen hebben geleid tot de vluchtelingenstroom.

Vraag het de destijds gevluchte Kosovaren, zou ik zeggen.
Maar dat zul je wel niet doen. Want dan blijkt dat je staat te zwammen.

Spoetnik
29-01-08, 13:31
Geplaatst door H.P.Pas
Dat is niet logisch, het is een prototypische post-hoc redenering. :)
Afgezien daarvan is het ook niet waar, meer dan een kwart was voor die tijd al gevlucht.
Een onbekend aantal naar de buurlanden en 100.000 naar Westeuropa (waarvan ik er een stuk of 20 persoonlijk ken, die allemaal min of meer hetzelfde verhaal te vertellen hebben).

Dat aantal lijkt mij overdreven, ongeveer dezelfde overdrijving als de massa slachtingen die de Serven aan het uitrichten waren. Westerse propaganda.



Dat was ook de directe aanleiding tot het Nato-ingrijpen.

Het navo ingrijpen was vanwege de slachtingen die de serven aan het uitvoeren waren. Bill Clinton had het over 10.000'n doden, het getal 100.000 doden is genoemd door de westerse propaganda machine.



De Serven hebben die gelegenheid aangegrepen om een klaarliggend ontvolkingsplan (succesvol) uit te voeren, waardoor de rest volgde.

Dat is het westerse verhaal, zonder enig bewijs. Het vermeende plan is ook niet succesvol uitgevoerd, immers ze zijn nu merendeel weer terug. Een succesvol ontvolkingsplan is wat Israel uitvoerde in 1948 - dat was een goed uitgedacht en uitgevoerd plan.

mark61
29-01-08, 13:52
Geplaatst door Spoetnik
Als je kijkt naar de geschiedenis, het was in 1990 dat Milosovic de Albanese autonomie afschafte. Dat was het breekpunt van de crisis, hij stelde een politiestaat in en dit stortte kosovo in een economische crisis. Dit leidde uiteraard tot verzet (vreedzaam) door Rugova. Daarom was er geen oorlog in Kosovo ten tijde van de oorlogen in Slovenie, Kroatie en Bosnie. Er was echter geen sprake enorm servische terreur

Een politiestaat is geen terreur. Ah, we komen op de taalkundige details :rolleyes:

Ik heb geen zin in dit puberale 'kijk mij eens stoer tegen de gangbare opinie ingaan.'

Je eerste post was gelul, je maakt het nu alleen maar erger. Do svidanija.

H.P.Pas
29-01-08, 14:36
Geplaatst door Spoetnik
Dat aantal lijkt mij overdreven, ongeveer dezelfde overdrijving als de massa slachtingen die de Serven aan het uitrichten waren. Westerse propaganda.

Het komt van de UNHCR. :cheefbek: Als ze je niet geraadpleegd hebben spijt me dat oprecht.


Het navo ingrijpen was vanwege de slachtingen die de serven aan het uitvoeren waren. Bill Clinton had het over 10.000'n doden, het getal 100.000 doden is genoemd door de westerse propaganda machine.

Clinton kan zoveel zeggen. Feit is dat de asyllanden (o.a. Zwiserland :) ) alarm sloegen omdat de zaak uit de hand liep.


Geplaatst door Spoetnik

Dat is het westerse verhaal, zonder enig bewijs. Het vermeende plan is ook niet succesvol uitgevoerd, immers ze zijn nu merendeel weer terug. Een succesvol ontvolkingsplan is wat Israel uitvoerde in 1948 - dat was een goed uitgedacht en uitgevoerd plan.

Leuter niet. In twee weken tijd was Kosovo vrijwel leeg.
Operatie geslaagd.