PDA

Bekijk Volledige Versie : Euthanasie bij baby’s nog nooit gemeld



Marsipulami
01-02-08, 22:25
Euthanasie bij baby’s nog nooit gemeld

HILVERSUM (RKnieuws.net) - Sinds haar installatie heeft de commissie-Hubben geen enkele melding gekregen van levensbeëindiging bij pasgeborenen. Dat zei prof. dr. Joep Hubben gisteravond in Netwerk.

CDA-woordvoerder Henk Jan Ormel vindt het schokkend dat artsen euthanasie bij baby’s niet melden. Hij wil dat het kabinet hoe dan ook zorgt voor transparantie op dit gevoelige terrein. ,,Als het niet goedschiks kan, dan kwaadschiks’’, aldus Ormel in Netwerk.

Uit eerder onderzoek is naar voren gekomen, dat in Nederland jaarlijks bij benadering vijftien keer het leven van een ernstig zieke en zwaar gehandicapte baby actief wordt beëindigd. Het kabinet had de Commissie Levensbeëindiging Pasgeborenen begin vorig jaar in het leven geroepen om meer zicht te krijgen op deze praktijk.

Hubben is verrast door het feit dat hij geen enkele melding van artsen ontvangen heeft. ,,Ik moet aannemen op grond van cijfers in het verleden, dat zich ook nu gevallen voordoen. Maar we tasten daarover in het duister en dat is precies het omgekeerde wat bedoeld werd met het instellen van de commissie: bij zo’n belangrijk onderwerp de transparantie bevorderen.’’

Volgens CDA-Kamerlid Ormel is het in het belang van de beroepsgroep zelf dat er gemeld wordt. ,,En die beroepsgroep doet dat dus niet. Want ik ga er niet van uit, dat in dit jaar geen enkel geval van levensbeëindiging is geweest. Dat lijkt me uitermate onwaarschijnlijk.’’

Ormel wil actie van minister Hirsch Ballin (Justitie): ,,Ik ga dit punt nadrukkelijk naar voren brengen en verlang van de minister dat deze situatie in ieder geval niet blijft bestaan.’’

Zware kritiek

De levensbeëindiging bij pasgeborenen heeft meer dan eens geleid tot zware kritiek vanuit het buitenland. Om daarop te reageren, is volgens Hubben openheid noodzakelijk. ,,Maar de moeilijkheid is, dat wij ook niet goed zicht hebben op hoe het nou zit, omdat onze commissie, die nu bijna een jaar bestaat, geen meldingen heeft gekregen.’’

Over de toelaatbaarheid van het doden van ernstig zieke baby’s bestaat verschil van mening tussen de Nederlandse ziekenhuizen. Hubben vindt dat hierover geen verschil van mening mag bestaan omdat het over ,,een onomkeerbare beslissing’’ gaat. CDA’er Ormel valt Hubben daarin bij.

StevieK
01-02-08, 23:29
Euthanasie bij baby's is best wel erg,

maar,.. wat als de bay levenslang ongelukkig blijft en als een kasseplantje het leven moet doorgaan.

Ik vergeet nooit meer toen ik 15-16 jaar oud was, ik heb toen voor zwarte piet gespeeld en kwam ook een keer op een afdeling van zwaar ,op het bed liggende, gehandicapte kinderen. Waarvan ik toen dacht, wat is het nut om zulke kinderen te scheppen. Beelden die altijd op mijn netvlies blijven hangen.

Even bezijde de topic; Ik heb het grootste respect voor de verpleegsters+verplegers van dit soort 'schepsels' helaas een ander woord kan ik niet vinden.


Volgens het geloof mag je die niet bekritiseren. Want kritiek hebben op de Allmachtige ( ongeacht welk geloof) mag je niet hebben.

Maar door dit gezien en meegemaakt te hebben kan ik me dit best voorstellen dat hier euthanasie gepleegd word.

Maar waar moet je dan hemelsnaam de grens trekken??

Marsipulami
02-02-08, 00:33
Geplaatst door StevieK
Euthanasie bij baby's is best wel erg,

maar,.. wat als de bay levenlang ongelukkig blijft en als een kasseplantje het leven moet doorgaan.

Ik vergeet nooit meer toen ik 15-16 jaar oud was, ik heb toen voor zwarte piet gespeeld en kwam ook een keer op een afdeling van zwaar ,op het bed liggende, gehandicapte kinderen. Waarvan ik toen dacht, wat is het nut om zulke kinderen te scheppen. Beelden die altijd op mijn netvlies blijven hangen.

Even bezijde de topic; Ik heb het grootste respect voor de verplegeegsters+verplegers van dit soort 'schepsels' helaas een ander woord kan ik niet vinden.


Volgend het geloof mag je die niet bekritiseren. Want kritiek hebben op de Allmachtige ( ongeacht welk geloof) mag je niet hebben.

Maar door dit gezien en meegemaakt te hebben kan ik me dit best voorstellen dat hier euthanasie gepleegd word.

Maar waar moet je dan hemelsnaam de grens trekken??


Het feit dat euthanasie op baby's niet gemeld wordt maar volgens eerder onderzoek wel degelijk regelmatig plaats vindt bewijst alleen maar dat de euthanasiewetgeving niet werkt.

Immers euthanasie gepleegd op andere personen dan de volgens wettelijke criteria toegestane gevallen wordt -zoals verwacht- gewoon niet gemeld.

Nochtans stelden de pleitbezorgers van euthanasie dat het legaliseren van euthanasie (onder bepaalde voorwaarden) de transparantie in de hand zou werken en dat vervolgens misbruiken aan het licht zouden komen en desgevallend onderzocht en eventueel bestraft.

Echter helaas het resultaat van de euthanasiewetgeving leverde geen grotere transparantie op, slechts normvervaging. Er werd enkel juridisch geknabbeld aan het allerfundamenteelste mensenrecht (op leven) voor mensen in een afhankelijke situatie. Mensen die (nog) niet (meer) in staat zijn om voor hun eigen rechten op te komen.

M.b.t. euthanasie stelden de voorstanders van de legalisering dat de betrokken persoon ermee akkoord moet gaan.

Jouw verhaal dat het leven van gehandicapte kinderen geen waarde heeft. Wie ben jij om daar over te oordelen ? Mogelijks lijden die kinderen meer onder jouw denigrerende en ontmenselijkende kijk op hun bestaan en leven dan onder hun handicap.

StevieK
02-02-08, 05:51
Geplaatst door Marsipulami
Het feit dat euthanasie op baby's niet gemeld wordt maar volgens eerder onderzoek wel degelijk regelmatig plaats vindt bewijst alleen maar dat de euthanasiewetgeving niet werkt.

Immers euthanasie gepleegd op andere personen dan de volgens wettelijke criteria toegestane gevallen wordt -zoals verwacht- gewoon niet gemeld.

Nochtans stelden de pleitbezorgers van euthanasie dat het legaliseren van euthanasie (onder bepaalde voorwaarden) de transparantie in de hand zou werken en dat vervolgens misbruiken aan het licht zouden komen en desgevallend onderzocht en eventueel bestraft.

Echter helaas het resultaat van de euthanasiewetgeving leverde geen grotere transparantie op, slechts normvervaging. Er werd enkel juridisch geknabbeld aan het allerfundamenteelste mensenrecht (op leven) voor mensen in een afhankelijke situatie. Mensen die (nog) niet (meer) in staat zijn om voor hun eigen rechten op te komen.

M.b.t. euthanasie stelden de voorstanders van de legalisering dat de betrokken persoon ermee akkoord moet gaan.

Jouw verhaal dat het leven van gehandicapte kinderen geen waarde heeft. Wie ben jij om daar over te oordelen ? Mogelijks lijden die kinderen meer onder jouw denigrerende en ontmenselijkende kijk op hun bestaan en leven dan onder hun handicap.


Ik oordeel niet, dat kan en dat mag ik niet. Je moet eerst maar eens goed leren lezen.

Je moet het eerst maar eens gezien hebben. ik heb echter heel zware gevallen gezien en dan niet van babies, maar van pupillen ( om in de algemene omschrijving te blijven) met de leeftijd als kleuter/puber of tiener. Vaak verlaten door ouders. Vastgebonden liggen in een bed, of met handschoenen aan om zichzelf niet te verwonden. Vaak ook zwaar aan de kalmerende middelen. Het schuim op de mond. De verpleging waarschuwde toen ik proberdeer de pupil te benaderen, ik wilde alleen maar over de hoofd aaien, om dat vooral niet te doen, want dat mogelijkheid bestond dat je een beet zou krijgen.

Toen kreeg ik alleen een gedachte in me, van wat is het nut van de schepper om zoiets te scheppen. Daar recht heb ik om te denken. Nederland is echter een van de weinige landen die ontzettend veel doet voor deze, Ik heb ook andere afdelingen bezocht waarvan de puppillen zwaar mongolide was, maar ontzettend veel plezier en onvoorwaardelijke liefde gaf.


In andere landen worden ze opgeborgen achter gesloten deuren met de medeling dat dit in hun land niet bestaat.

Ook heb ik op een cruiseschip op de Rijn gewerkt waar regelmatig verstandelijke gehandicapten aan boord waren. Waar ik bij deze veel geluk en liefde heb ontdekt.
Waar is het zeer prettig vond om muziek voor ze te draaien.

Affijn ik durf te stellen dat ik meer verstandelijke gehandicapten gezien en gewerkt heb in de gehele gebied dan jouw. Ik ben er ook niet vies van deze mensen te omarmen zoals velen die denken dat ze een enge besmettelijke ziekte hebben.





Ik ik stel ook alleen als je eutanisie zou plegen waar zou je de grens moeten zetten.

Maar de grootste tegenstanders zijn juist die mensen die ze nog nooit gezien, laat staan mee gewerkt hebben. Ik doel daarmee op de zgn kasseplantjes. helaas dat ik deze bewoording moet gebruiken, maar de waarheid is vaak hard. Echte insiders hebben hele andere meningen over de heel erge schrijnende gevallen.