PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije neemt grondwetswijziging aan om hijaabverbod op te heffen



Qaiys
07-02-08, 13:10
Verbod hoofddoek in Turkije wankelt

Van onze redactie buitenland

AMSTERDAM - Het Turkse parlement heeft gisteren een grondwetswijziging aangenomen, waardoor vrouwelijke studenten voortaan de universiteit mogen bezoeken met hoofddoek.

Vorige week zaterdag demonstreerden in Ankara 120.000 mensen tegen opheffing van het grondwettelijke verbod, maar gisteren stemden 401 parlementariërs voor wijziging van de constitutie. Er waren 92 tegenstemmen. Zaterdag wordt het amendement voor een definitieve goedkeuring opnieuw in stemming gebracht.

Het verbod op het dragen van een hoofddoek op de universiteit, dat in 1989 door het toenmalige militaire regime werd ingevoerd, blijft van kracht voor vrouwelijk onderwijzend personeel en vrouwelijke ambtenaren.

De belangrijkste oppositiepartij, de seculiere Republikeinse Volkspartij, heeft aangekondigd de grondwetswijziging aan te vechten voor het Constitutionele Hof.

De kwestie van de hoofddoek is een bron van sociale spanningen in Turkije. Het leger, het grootste deel van de rechterlijke macht en de rectoren van de universiteiten zijn zeer gekant tegen ophefing van het verbod. Zij vrezen dat de scheiding van kerk en staat, een van de grondbeginselen van de moderne Turkse staat, wordt aangetast. Sommigen hebben zelfs de vrees uitgesproken dat het een eerste stap zal zijn op weg naar een fundamentalistisch-islamitische staat, zoals in het buurland Iran.

Maar premier Tayyip Erdogan, leider van de islamitische AK Partij, heeft aangevoerd dat opheffing van het verbod slechts tot doel heeft de persoonlijke vrijheid van de Turken te vergroten. Hij bezweert dat zijn regering het principe van de scheiding van kerk en staat niet zal aantasten.


© Het Parool, 07-02-2008, 12:01 uur


http://parool.nl/nieuws/2008/FEB/07/buit1.html

Bofko
07-02-08, 13:49
Geplaatst door Qaiys


Maar premier Tayyip Erdogan, leider van de islamitische AK Partij, heeft aangevoerd dat opheffing van het verbod slechts tot doel heeft de persoonlijke vrijheid van de Turken te vergroten. Hij bezweert dat zijn regering het principe van de scheiding van kerk en staat niet zal aantasten.


:duim: . Dat lijkt mij ook. Alsof hoofddoekjes ook maar iets met scheiding van kerk en staat te maken zouden hebben.

TonH
08-02-08, 06:56
Geplaatst door Qaiys
Hij bezweert dat zijn regering het principe van de scheiding van kerk en staat niet zal aantasten.


Dat kán hij ook helemaal niet, want die scheiding bestaat helemaal niet. Het is de overheid die de geestelijken benoemd. Volgens mij, door het ministerie voor Godsdienstzaken, of zo. Zo heet dat hier in Griekenland in ieder geval ook. Priesters worden betaald door de staat en ook benoemingen worden geratificeerd. Gek? Ach, hoezo? In Groot Brittanië benoemt de premier het geestelijk hoofd van de Anglicaanse kerk. De orthodoxe patriarch van Jeruzalem moet door Israël, Jordanië en de Palestijnse autoriteiten worden bekrachtigd. En zo zullen er wel meer voorbeelden zijn. Allemaal niks bijzonders dus.

mark61
08-02-08, 15:18
Geplaatst door TonH
Dat kán hij ook helemaal niet, want die scheiding bestaat helemaal niet. Het is de overheid die de geestelijken benoemd. Volgens mij, door het ministerie voor Godsdienstzaken, of zo.

Directoraat voor Godsdienstzaken, valt niet onder een ministerie maar direct onder de premier.

De Engelse koning is het hoofd van de Anglicaanse kerk. In de huidige democratie is dat practisch gezien dus de premier.

Het moet nog maar een keer gezegd worden, 'laïcisme' zoals in Frankrijk bedacht, of 'scheiding kerk en staat', betekent dat religieuze organisaties geen invloed mogen hebben op het landsbestuur. Bedacht voor het specifieke geval van katholieke functionarissen die zich daarmee (willen) bemoeien.

Dat zegt dus niks over invloed van de staat op godsdienst(-ige organisaties).

In 'duh islam' is er vrijwel altijd sprake van de staat die toezicht houdt op de godsdienst; in bepaalde gevallen is het wat anders.

mark61
08-02-08, 15:25
Geplaatst door Bofko
:duim: . Dat lijkt mij ook. Alsof hoofddoekjes ook maar iets met scheiding van kerk en staat te maken zouden hebben.

Nou zo simpel ligt het niet. Waar die 'secularisten' in Turkije zich zorgen over maken is het sluipende oprukken van 'islamitische praktijken' in de overheid. Al onder Özal (toen hij nog premier was) verschenen er gebedsruimtes in overheidsgebouwen en werden overal vrome moslims benoemd in politieke en bestuurlijke functies. De middelbare beroepsopleiding voor imams en prekers, die functioneerde als middenschool na de basisschool, werd omgebouwd tot staatsreligieus algemeen onderwijs, zoals te zien aan de instroom van (gehoofddoekte) vrouwelijke scholieren, die daar in principe niets te zoeken hadden, omdat vrouwen geen imam of preker kunnen worden. Zo werd de neutrale staat dus wel degelijk 'geïnfiltreerd' door de godsdienst.

Op een praktischer niveau zien ze aankomen dat wanneer hoofddoekjes worden toegestaan niet-gehoofddoekte studentes onder zware druk worden gezet ook een hoofddoek om te doen. Dat is dan stap één. Stap twee is dan bijvoorbeeld volledig naar geslacht gesegregeerd onderwijs.

Ik heb daar niet direct een mening over, maar wil wel even de feiten duidelijk stellen.

Tomas
08-02-08, 15:25
Geplaatst door mark61
Dat zegt dus niks over invloed van de staat op godsdienst(-ige organisaties).


Viel mij ook altijd op dat men vaak denkt bij de scheiding tussen kerk en staat dat de kerk daarmee onaantastbaar buiten de wet zou staan.

Tomas
08-02-08, 15:30
Geplaatst door mark61
Op een praktischer niveau zien ze aankomen dat wanneer hoofddoekjes worden toegestaan niet-gehoofddoekte studentes onder zware druk worden gezet ook een hoofddoek om te doen.


Nu is -of beter was- het precies andersom. Ze werden onder hele zware druk gezet om het niet te dragen.

De staat zou toch wel in staat moeten zijn om beiden zoveel mogelijk te voorkomen.



Dat is dan stap één. Stap twee is dan bijvoorbeeld volledig naar geslacht gesegregeerd onderwijs.

De glijdende schaal is altijd zo'n irritant argument.

mark61
08-02-08, 15:37
Geplaatst door Tomas
De staat zou toch wel in staat moeten zijn om beiden zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik denk niet dat de staat veel invloed kan hebben op wat mensen met elkaar doen. Sociale druk, zogezegd.


De glijdende schaal is altijd zo'n irritant argument.

Ja. Ik beschrijf hier het gevoelen van een aantal Turken. Zelf weet ik het niet. De islamisering van het Istanboelse openbaar vervoer, een ideetje van Erdogan toen ie nog burgemeester daar was, werd iig een compleet fiasco.

Tomas
08-02-08, 15:41
Geplaatst door mark61
Ik denk niet dat de staat veel invloed kan hebben op wat mensen met elkaar doen. Sociale druk, zogezegd.


Het valt wel een beetje in de ondersubcategorie: Discriminatie. Je kunt het niet voorkomen, maar je kan wel wetten opstellen, klachtencommissies in het leven roepen, sancties verzinnen, en de beste: postbus 51 spotjes uitzenden.



Ja. Ik beschrijf hier het gevoelen van een aantal Turken. Zelf weet ik het niet. De islamisering van het Istanboelse openbaar vervoer, een ideetje van Erdogan toen ie nog burgemeester daar was, werd iig een compleet fiasco.

islamitisch openbaarvervoer? Een bus met een hoofdoekje? En is aardolie eigenlijk wel halal?

mark61
08-02-08, 15:45
Geplaatst door Tomas
Het valt wel een beetje in de ondersubcategorie: Discriminatie. Je kunt het niet voorkomen, maar je kan wel wetten opstellen, klachtencommissies in het leven roepen, sancties verzinnen, en de beste: postbus 51 spotjes uitzenden.

De druk om je 'fatsoenlijk' te gedragen, in dit geval met hoofddoek, is volgens mij ongrijpbaar en on-postbus51baar. Toen 'islamitische' studenten met stokken tijdens de ramadan lunchende andere studenten in de universiteitsmensa in elkaar ramden werd daar niet echt wat tegen gedaan.


islamitisch openbaarvervoer? Een bus met een hoofdoekje? En is aardolie eigenlijk wel halal?

Ik was wat raillerend. Het ging over gescheiden bussen etc. voor mannen en vrouwen.