PDA

Bekijk Volledige Versie : Britse aartsbisschop wil sharia voor Britse moslimgemeenschap invoeren



Marsipulami
07-02-08, 22:44
Britse aartsbisschop wil delen van sharia invoeren


De aartsbisschop van Canterbury heeft voorgesteld om bepaalde onderdelen van de islamitische wetgeving in Groot-Brittannië in te voeren. Volgens hem kan dat bij Britse moslims het gevoel dat zij geaccepteerd worden vergroten, en zo de onderlinge verbondenheid in het land ten goede komen.

Onvermijdelijk
De vooruitstrevende bisschop Rowan Williams zei in een interview met BBC-radio dat de islamitische wet, de sharia, ingezet kan worden om geschillen tussen moslims op het gebied van huwelijk en financiën op te lossen. Hij noemde de invoering ervan zelfs 'onvermijdelijk'. Hij zei dat er op dit moment al bepaalde onderdelen van de sharia onder de Britse wet worden geaccepteerd en dat het orthodoxe joden bijvoorbeeld ook al is toegestaan om in bepaalde situaties hun eigen traditionele wetten toe te passen.

Politiek
Vanuit de Britse politiek is afwijzend gerageerd op het voorstel van het hoofd van de Anglicaanse kerk. De persvoorlichter van premier Gordon Brown verwierp de suggestie onmiddellijk. "De premier gelooft dat in dit land de Britse wet toegepast moet worden, gebaseerd op Britse waarden." Schaduwminister voor maatschappelijke samenhang en sociale actie Sayeed Warsi zei dat voor alle Britse burgers dezelfde wetten moeten gelden, opgesteld door het Britse parlement.

Problemen
Williams zei dat het niet zijn bedoeling is om de meer extreme aspecten van de islamitische wet in te voeren, die vrouwonvriendelijk zijn of onnodig harde straffen voorschrijven. 'Niemand met gezond verstand' zou dat willen, zei hij.

Mijnenveld
Fawaz Gerges, een islamkenner verbonden aan de Sarah Lawrence universiteit in New York, ziet echter problemen in een situatie waarin voor verschillende bevolkingsgroepen verschillende regels gelden. "Het is een mijnenveld. Het einde is dan zoek." Volgens Gerges zou Groot-Brittannië er bovendien een gevaarlijke precedent mee scheppen.

Interpretatie
Hij zei dat de sharia de laatste tien jaar in een kwaad daglicht is komen te staan doordat militante groepen ermee verantwoorden dat zij seculiere staatsvormen omver willen werpen en islamitische staten willen oprichten. Maar voor bijna alle moslims is de sharia wel van toepassing op alle aspecten van hun leven, aldus Gerges. Volgens hem zou het veel voeten in de aarde hebben om de sharia in te voeren. Ook onder islamitische schriftgeleerden bestaat namelijk grote onenigheid over de interpretatie van de 1.400 jaar oude teksten. (novum/sam)

Slinger
07-02-08, 23:31
Lijkt me weer eens wat anders, zo'n steniging op Piccadilly Circus. En in de Tower hebben ze nog wel wat middeleeuwse werktuigen voor het afhakken van handen en dergelijke.

TonH
08-02-08, 07:45
Geplaatst door Marsipulami
Mijnenveld
Fawaz Gerges, een islamkenner verbonden aan de Sarah Lawrence universiteit in New York, ziet echter problemen in een situatie waarin voor verschillende bevolkingsgroepen verschillende regels gelden. "Het is een mijnenveld. Het einde is dan zoek." Volgens Gerges zou Groot-Brittannië er bovendien een gevaarlijke precedent mee scheppen.


Wat voor 'precedent' schept GB hier mee? In Canada en hier in Griekenland bestaat dit al. :verward:


Dit stukje lijkt me goed weer te geven wat Williams bedoelt:
"But I think it is a misunderstanding to suppose that means people don't have other affiliations, other loyalties which shape and dictate how they behave in society and that the law needs to take some account of that."

'Custom and community'

Dr Williams noted that Orthodox Jewish courts already operated, and that the law accommodated the anti-abortion views of some Christians.

"The whole idea that there are perfectly proper ways the law of the land pays respect to custom and community, that's already there," he said.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7232661.stm

TonH
08-02-08, 07:48
Geplaatst door Slinger
Lijkt me weer eens wat anders, zo'n steniging op Piccadilly Circus. En in de Tower hebben ze nog wel wat middeleeuwse werktuigen voor het afhakken van handen en dergelijke.

Leuk, leuk!!!! :rolleyes:

En nou het stuk nóg een keer lezen. Vooral de alinea met het kopje 'problemen'.

In het voornoemde BBC-stuk zegt hij:
"He stresses that "nobody in their right mind would want to see in this country the kind of inhumanity that's sometimes been associated with the practice of the law in some Islamic states; the extreme punishments, the attitudes to women as well"."

Charlus
08-02-08, 10:06
Geplaatst door The_Reporter
<...>Het is wel zo dat het onrechtvaardig is wanneer "rijken" bepaalde straffen kunnen ontlopen daar waar minder bedeelden dat niet kunnen.<...>
In Pakistan schijnt het zo te zijn dat een rijk persoon een arm persoon kan ombrengen zonder ernstige repercussies, betaling is voldoende. Is deze gang van zaken correct volgens Islamitische wetgeving?

<...>De Profeet vrede en zegeningen zij met hem die zei eens tegen zijn dochter Fatima, dat als zij zou stelen hij haar hand af zou hakken.
Tough love. Een heerlijke man en lichtend voorbeeld voor alle ouders.

Witte78
08-02-08, 10:51
Volgens mij is het alleen een kwestie van doen. Zover ik weet bestaat er geen wet tegen het geven van straffen wanneer beide partijen instemmen, zolang het maar geen lijfstraffen zijn. Er staat niks in de weg om de Sharia in te voeren voor moslims in westerse landen.

knuppeltje
08-02-08, 11:13
Geplaatst door Witte78
Volgens mij is het alleen een kwestie van doen. Zover ik weet bestaat er geen wet tegen het geven van straffen wanneer beide partijen instemmen, zolang het maar geen lijfstraffen zijn. Er staat niks in de weg om de Sharia in te voeren voor moslims in westerse landen.

Islamitische huwelijke zijn hier ook niet strafbaar, ok ze zijn niet rechtsgeldig-wie ligt er van wakker?

Bart
08-02-08, 14:11
Geplaatst door Witte78
Volgens mij is het alleen een kwestie van doen. Zover ik weet bestaat er geen wet tegen het geven van straffen wanneer beide partijen instemmen, zolang het maar geen lijfstraffen zijn. Er staat niks in de weg om de Sharia in te voeren voor moslims in westerse landen.

Oh jawel hoor. Met name op het gebied van strafrecht kan de sharia niet worden ingevoerd alleen voor bepaalde bevolkingsgroepen. Zie bijvoorbeeld artikel 6 maar met name artikel 14 van het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). De laatste zegt (in dit verband) dat rechten van het EVRM moeten worden verzekerd zonder enig onderscheid naar geloof. Alleen daarom kan een strafwet alleen van toepassing op aanhangers van een bepaald geloof niet worden ingevoerd. Bij volledige vrijwilligheid kan dit natuurlijk wel, maar dan kun je niet meer van strafrecht spreken, maar meer van een soort masochistische inslag van degene die verzoekt om toepassing van een strengere wet. Ook minder straffen dan de "gewone" nationale wet is niet mogelijk, dan zou namelijk onderscheid andersom worden gemaakt.

Wat wel mogelijk is is om op andere rechtsgebieden (privaatrechtelijke betrekkingen) de sharia in te voeren. Maar ik zou dat zeer ongewenst vinden, niet in het minst vanwege het in het Nederlandse recht gebezigde principe "iedereen is voor de wet gelijk". Want waarom zouden moslims anders behandeld moeten worden? Dan kan ik ook wel vinden als Jan Lul van drie hoog achter dat ik een speciaal soort recht moet hebben, alleen van toepassing op mij.

mark61
08-02-08, 17:38
Geplaatst door Bart
Oh jawel hoor. Met name op het gebied van strafrecht kan de sharia niet worden ingevoerd alleen voor bepaalde bevolkingsgroepen.

De verdachte in een strafproces zal niet gauw vrijwillig voor de shari`a kiezen. Hoewel. In Nigeria zijn een aantal deelstaten met shari`a-recht; de verdachte kan in een aantal gevallen kiezen volgens welk recht hij berecht wil worden; vaak kiezen ze dan voor de shari`a.

Julien
08-02-08, 17:50
Waarom zijn er zoveel (niet-islamitische!) gestoorden in Engeland die radicaler zijn dan de gemiddelde moslim daar??

Een soort "saoedie-arabischer dan de sjeik" i.p.v. "roomser dan de Paus"..

Hoeveel procent van de Engelsen is moslim? 6 of 7 procent ofzo? Volgens mij wonen er ook veel hindoe's en joden daar.. waarom wordt er nooit richting hun geslijmd?

Misschien wordt het weleens tijd voor de verplichte invoering van de Antilliaanse keuken, er wonen toch veel Antillianen in Engeland? :moe:

Ik vermoed dat deze aartsbisschop gewoon uit angst praat. Ff een goed woordje doen richting de moslims omdat een van zijn bisschoppen laatst islamofoob overkwam. In dat geval vind ik deze aartsbisschop een mietje en een schande voor de Kerk (al is de Anglo Kerk niet Rooms)

mark61
09-02-08, 13:38
Archbishop defends Sharia remarks

The Archbishop of Canterbury has defended his comments on Sharia law, following widespread criticism.
A statement on his website said that he "certainly did not call for its introduction as some kind of parallel jurisdiction to the civil law".

However, at least two General Synod members have called for Dr Rowan Williams to resign following the row.

Colonel Edward Armitstead told the Daily Telegraph: "I don't think he is the man for the job."

Dr Williams had called for parts of Sharia law to be recognised in the UK, and he is said to be in a state of shock and dismayed by the criticism he has received from his own Church.

Islamic Sharia law is a legal and social code designed to help Muslims live their daily lives, but it has proved controversial in the West for the extreme nature of some of its punishments.

Colonel Armitstead, a Synod member from the diocese of Bath and Wells, said Dr Williams should move to work in a university setting instead of leading the Anglican Church.

"One wants to be charitable, but I sense that he would be far happier in a university where he can kick around these sorts of ideas."

Alison Ruoff, a Synod member from London, said: "Many people, huge numbers of people, would be greatly relieved because he sits on the fence over all sorts of things and we need strong, Christian, biblical leadership right now, as opposed to somebody who huffs and puffs around and vacillates from one thing to another.

"He's a very able, a brilliant scholar as a man but in terms of being a leader of the Christian community I think he's actually at the moment a disaster."

'Quite disgraceful'

Brigadier William Dobbie, a former Synod member, described the Archbishop as "a disaster, a tragic mistake".

The statement on the Archbishop's website also said Dr Williams had pointed out that "as a matter of fact, certain provisions of Sharia are already recognised in our society and under our law".

[I] SHARIA LAW
Sharia law is Islam's legal system
It is derived from the Koran and the life of the prophet Mohammed
Sharia rulings help Muslims understand how they should lead their lives
A formal legal ruling is called a fatwa
In the West, Sharia courts deal mainly with family and business issues
English law recognises religious courts as a means of arbitration

The statement said he was "exploring ways in which reasonable accommodation might be made within existing arrangements for religious conscience".

It also said his principal aim was "to tease out some of the broader issues around the rights of religious groups within a secular state".

The most senior woman priest in the Church of England, the Dean of Salisbury the Very Reverend June Osborne, said Dr Williams was right to discuss Sharia law - despite it provoking controversy.

"We can say he may have been politically naïve [but] I don't think he was.

"Our society needs to be provoked into talking about these things. I would say that all of the law of Britain has got to work within the very high standards of human rights and Christian principles."

The Muslim Council of Britain (MCB) said it was grateful for the Archbishop's "thoughtful intervention" on the discussion of the place of Islam and Muslims in modern Britain.

A spokesman said: "The MCB observes, with some sadness, the hysterical misrepresentations of his speech which serves only to drive a wedge between British people."

The Bishop of Hulme, the Rt Rev Stephen Lowe, said he was dismayed at the "knee-jerk" reaction to Dr Williams' comments.

"We have probably one of the greatest and the brightest Archbishops of Canterbury we have had for many a long day," he told BBC Radio 4.

"He is undoubtedly one of the finest minds of this nation.

"The way he has been ridiculed, lampooned and treated by some people and indeed some of the media within this process, is quite disgraceful."

Dat commentaar :haha: