PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieke vastentijd moet net zo ‘cool’ worden als ramadan



Orakel
10-02-08, 17:00
Katholieke vastentijd moet net zo ‘cool’ worden als ramadan

Volkskant - Van onze verslaggever Peter de Waard
gepubliceerd op 08 februari 2008 02:47, bijgewerkt op 8 februari 2008 09:45

AMSTERDAM - Het imago van de katholieke Vastenaktie moet worden opgepoetst. ‘Het kan geen kwaad je iets te ontzeggen.’

Vasten moet cool worden. De katholieke kerk propageert daarom dit jaar de Vastenaktie als de ‘christelijke ramadan’. ‘Dat we een moslimterm gebruiken heeft ermee te maken dat ramadan een bekender begrip is bij jongeren dan de vasten’, zegt campagneleider Van der Kuil van de Vastenaktie, die woensdag begon.

Strikte regels
Tot 1967 hanteerde de katholieke kerk soortgelijke strikte regels voor de vastenperiode van veertig dagen tussen aswoensdag en Pasen als de moslims die hebben voor hun ramadam. Katholieken mochten in die periode geen vlees eten en geen alcohol drinken. Kinderen mochten door de week niet snoepen.

Later gaf Rome gelovigen de vrijheid zelf een invulling te geven aan de periode, behalve voor Aswoensdag (de eerste dag van de vasten) en Goede Vrijdag (de laatste) wanneer de belijdende katholieken zich formeel nog wel van het eten van vlees moeten onthouden.

Sinds 1967 richt de actie zich op het inzamelen van geld voor de derde wereld. ‘Toen draaide het om solidariteit. Nu willen we ook spiritualiteit en soberheid weer terugbrengen.’

Opoffering
Daarom worden katholieken opgeroepen ‘zichzelf weer iets te ontzeggen of een opoffering te doen’. Bijvoorbeeld door minder te eten. ‘Maar je kunt ook vorm geven aan de vasten door veertig dagen geen televisie te kijken, een boek te lezen over zingeving of iemand te bezoeken waarvoor men zich anders geen tijd gunt.’

Door de term ramadan te gebruiken, wil de katholieke kerk de aandacht trekken op de vasten. Van der Kuil denkt dat nog enkele tienduizenden katholieken de vastentraditie in ere houden. Dat is een klein percentage van de 4 miljoen Nederlanders die zich katholiek noemen en ook een klein deel van de 400 duizend gelovigen die nog regelmatig naar de kerk gaan.

rikky
10-02-08, 18:46
Hou toch op met al die religieuze onzin.....


www.zeitgeistmovie.com

Marsipulami
10-02-08, 19:35
Geplaatst door Orakel
Katholieke vastentijd moet net zo ‘cool’ worden als ramadan



'Vastentijd is geen katholieke ramadan'


Bisschoppen: christelijk vasten en ramadan niet hetzelfde

Hilversum (Van onze redactie) 8 februari 2008 - De ramadan is volgens de Nederlandse bisschoppenconferentie als begrip beter bekend dan kerkelijke termen als ‘Aswoensdag', ‘vasten’ en ‘Vastenaktie’. De bisschoppen begrijpen daarom dat het campagneteam van de Vastenaktie er dit jaar voor heeft gekozen om de katholieke vastentijd uit te leggen in moslimtermen en te spreken over de vasten als de ‘katholieke ramadan’. Toch vinden ze die benaming niet juist.

Ludieke wijze
In een schriftelijke verklaring stellen de Nederlandse bisschoppen zich in de vergelijking tussen de veertigdagentijd en de ramadan te kunnen vinden, “zolang deze met een knipoog wordt gemaakt en bedoeld is om de juiste betekenis van de Vasten op ludieke wijze opnieuw onder de aandacht te brengen.”

Grotere bekendheid
De media en diverse overheden hebben de laatste jaren beduidend meer aandacht besteed aan gebruiken rond de ramadan dan aan de katholieke vasten, stellen de bisschoppen. Daaruit kan een grotere bekendheid van de islamitische vasten volgens hen deels worden verklaard.

Vasten verwaarloosd
De vergelijking tussen de christelijke vastentijd en de ramadan is daarnaast nuttig, omdat op de scholen steeds meer moslimleerlingen zijn, zegt pater Eduard Kimman, secretaris-generaal van de bisschoppenconferentie tegenover katholieknederland.nl. Bovendien zijn veel moslimgelovigen die de ramadan op een uiterst serieuze wijze beleven ‘een goed voorbeeld voor katholieken, die hun beleving van de Vasten wellicht hebben verwaarloosd”, schrijven de bisschoppen in hun communiqué.

Christelijke ramadan
De bisschoppen bezigen in de verklaring nadrukkelijk de term ‘Bisschoppelijke Vastenactie’. De jaarlijkse inzamelingsactie is sinds 2000 ondergebracht bij de katholieke hulporganisatie Cordaid. Op de site van de Vastenaktie is het zoeken naar de directe betrokkenheid van de RK-Kerk. Campagneleider Martin van der Kuil zei eergisteren tegenover katholieknederland.nl er bewust voor gekozen te hebben de veertigdagentijd ‘christelijke ramadan’ te noemen. Daar nemen de bisschoppen afstand van.

Niet juist
De term ‘christelijke ramadan’ is op zichzelf niet juist, vindt pater Eduard Kimman. Hij benadrukt dat het christelijk vasten is gericht op Pasen. “De voorbereiding daarop is niet vanzelfsprekend. In tegenstelling tot de ramadan en het daaropvolgende Suikerfeest, staan in de christelijke vasten en het Paasfeest, het lijden, het kruis en de verrijzenis van Christus centraal, benadrukt Kimman tegenover katholieknederland.nl. De vasten is er volgens hem dan ook op gericht om deel te hebben aan het lijden van Christus.

Theologisch verschil
De bisschoppen onderstrepen het theologisch verschil tussen de vasten en de ramadan. “De Ramadan is een herinnering aan de negende maand van het islamitisch kalenderjaar, waarin Mohammed volgens de Koran zijn eerste openbaring kreeg. De christelijke vastentijd is de jaarlijkse voorbereidingstijd van boete en inkeer op het Paasfeest, wanneer de Verrijzenis van Jezus Christus wordt gevierd”, aldus de bisschoppenconferentie.

Jezus in de woestijn
De bisschoppen verwijzen naar de Katechismus van de Katholieke Kerk. Daarin wordt benadrukt dat de Kerk zich ieder jaar gedurende de veertig dagen van de grote vasten verenigt met het mysterie van Jezus in de woestijn. De evangelies spreken over een tijd van eenzaamheid van Jezus in de woestijn onmiddellijk na zijn doop door Johannes. ‘Gedreven door de Geest’ naar de woestijn, verblijft Jezus daar veertig dagen, zonder te eten. Aan het eind van die periode sloeg Jezus tot driemaal toe de bekoringen van de duivel af.

Satan
“De bekoring van Jezus laat zien hoe Gods zoon – in tegenstelling tot wat de Satan Hem voorstelt en de mensen Hem willen toeschrijven – Messias is. Daarom heeft Christus de verleider voor ons overwonnen: ‘Want wij hebben een hogepriester die in staat is mee te voelen met onze zwakheden”, stelt de Katechismus.

Soberder levensstijl
De katholieke vasten is volgens de bisschoppen dan ook het meelijden met Christus. “In de loop van de geschiedenis hebben gelovigen hier op verschillende wijze vorm aan gegeven. In onze tijd uit zich dit meelijden in bezinning, momenten van inkeer, een soberder levensstijl en het delen van onze luxe met mensen die het minder hebben.”

Rabi'ah.
11-02-08, 10:04
Het zou een stuk schelen als katholieken weer serieus zouden gaan vasten.

David
11-02-08, 10:19
Geplaatst door Rabi'ah.
Het zou een stuk schelen als katholieken weer serieus zouden gaan vasten.

Hoezo?

Rabi'ah.
11-02-08, 10:33
Geplaatst door David
Hoezo?

Misschien dat het katholieke vasten wat cooler zou worden als katholieken zich er zelf aan zouden houden?

David
11-02-08, 10:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Misschien dat het katholieke vasten wat cooler zou worden als katholieken zich er zelf aan zouden houden?

Geen idee. Ik vind dat hele vasten raar en zie niet in wat er cool aan kan zijn.

Rabi'ah.
11-02-08, 10:35
Geplaatst door David
Geen idee. Ik vind dat hele vasten raar en zie niet in wat er cool aan kan zijn.

Wat is er raar aan?

David
11-02-08, 10:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat is er raar aan?

Ik zie er het nut niet van in.

sjaen
11-02-08, 11:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Misschien dat het katholieke vasten wat cooler zou worden als katholieken zich er zelf aan zouden houden?

nog meer hypocrisie!

Marsipulami
11-02-08, 11:06
Geplaatst door David
Ik zie er het nut niet van in.


Je klinkt heel katholiek in dezen. :p

Mark
11-02-08, 11:10
Geplaatst door David
Ik zie er het nut niet van in.

ach misschien dat de vrouwen er wat slanker van worden, das wel weer ok

Bofko
11-02-08, 11:11
Geplaatst door David
Ik zie er het nut niet van in.

Gewoon: afvallen. :wijs:

mark61
11-02-08, 11:24
Geplaatst door Mark
ach misschien dat de vrouwen er wat slanker van worden, das wel weer ok

De gemiddelde moslim komt 2 kilo aan van de ramadan, heb ik wel eens gelezen.

naam
11-02-08, 11:59
Geplaatst door mark61
De gemiddelde moslim komt 2 kilo aan van de ramadan, heb ik wel eens gelezen.

Dat zijn alleen de mannen?

mark61
11-02-08, 12:21
Geplaatst door naam
Dat zijn alleen de mannen?

Optimist :tik:

Er zijn geen naar gender gedifferentieerde gegevens beschikbaar :student:

naam
11-02-08, 12:23
Geplaatst door mark61
Optimist :tik:

Er zijn geen naar gender gedifferentieerde gegevens beschikbaar :student:

Ik zal dan ook maar niet om de bron vragen zoals hier gebruikelijk is. :stout:

mark61
11-02-08, 12:33
Geplaatst door naam
Ik zal dan ook maar niet om de bron vragen zoals hier gebruikelijk is. :stout:

Je gaat je gang maar. De volksmond. Deep throat, zogezegd. :vreemd:

naam
11-02-08, 16:01
Geplaatst door mark61
Je gaat je gang maar. De volksmond. Deep throat, zogezegd. :vreemd:

Volgende week, kijken??? :boer:

mark61
11-02-08, 16:07
Geplaatst door naam
Volgende week, kijken??? :boer:

Mja. Het lijkt me nogal saai. De docu lijkt me boeiender, hoe heel Amerika wild wordt. Meen me te herinneren dat ik die docu onlangs al gezien had, of het moest over een andere sexfilm gaan, maar ik denk het niet. Gekke Amerikanen, is zo'n beetje wat je er van over houdt.