PDA

Bekijk Volledige Versie : Bangladesh bestrijdt armoede VS met microkrediet



mark61
16-02-08, 15:16
Gepubliceerd: 16 februari 2008 14:49 | Gewijzigd: 16 februari 2008 14:49
ANP
Londen, 16 febr. Een Bengaalse bank is in New York City neergestreken om financiële hulp te geven aan arme Amerikanen. Met het uitlenen van kleine bedragen, een microkrediet, hoopt de Grameen Bank de 28 miljoen Amerikanen zonder bankrekening te kunnen helpen een bron van inkomsten te krijgen, berichtte de Financial Times vandaag.

Muhammed Yunus, winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 2006, zette de Grameen Bank in 1976 op. Hij kreeg de prijs voor zijn pionierswerk op het gebied van microkredieten, kleine leningen waarmee arme mensen in ontwikkelingslanden een eigen bestaan kunnen opbouwen.

,,Het is nu het juiste moment door de hypotheekcrisis. Dit laat duidelijk zien dat het financiële systeem in de VS niet perfect is'', aldus Yunus. In een maand tijd heeft de bank al 50.000 dollar (ruim 34.000 euro) geleend aan 35 vrouwen in het district Queens. De organisatie wil ongeveer 176 miljoen dollar uitlenen aan arme New Yorkers in de komende vijf jaar en vervolgens uitbreiden in de rest van de Verenigde Staten.

Het is de eerste keer dat de economist Yunus zijn methodes in een westers land uitprobeert. In Amerika zijn al wel andere microkredietorganisaties werkzaam, die hun methoden hebben gebaseerd op de ideeën van Yunus. Zo leende een organisatie een vrouw uit het district Harlem in New York 1700 dollar (1160 euro) om een pruikenbedrijfje op te zetten. Vier jaar later heeft haar bedrijf een jaaromzet van 3,2 miljoen dollar (2,2 miljoen euro).

http://www.nrc.nl/economie/article938394.ece/Bangladesh_bestrijdt_armoede_VS_met_microkrediet

Tomas
16-02-08, 20:52
Bij jou is eerder sprake van macro credits.

Ik zou ze maar gauw versilveren.

mark61
16-02-08, 22:38
Bij jou is eerder sprake van macro credits.

Ik zou ze maar gauw versilveren.

Wat zou ik er voor kunnen krijgen? Nieuwe injectoren voor mijn LPG-bak? Een moslima? Een geheel verzorgde reis voor 1 persoon naar de hel?

naam
18-02-08, 08:37
Tjee, maar 10, euhh 16, ik bedoel 17, 18, nu denk ik 19, na elke wijziging 1 omhoog.