PDA

Bekijk Volledige Versie : Priester in Algerije veroordeeld wegens bidden in het openbaar



Marsipulami
19-02-08, 10:29
Priester in Algerije veroordeeld wegens bidden in het openbaar



ALGIERS (RKnieuws.net) - Eén jaar celstraf met uitstel en een boete: dat is de straf die een Algerijnse rechtbank recent oplegde aan een katholieke priester omdat hij met andere christenen in het openbaar gebeden had. Naar aanleiding van dit voorval had L’ Osservatore Romano nu een interview met mgr. Henri Teissier (foto), aartsbisschop van Algiers.

"De betrokken priester had een groep christenen bezocht aan de grens met Marokko en even met hen gebeden. Het ging niet om een mis maar om een kort gemeenschappelijk gebed. Vandaar dat de veroordeling van de priester overdreven lijkt", aldus aartsbisschop Teissier.

Algerije heeft in september 2006 een nieuwe, strenge godsdienstwet ingevoerd. Deze wet verbiedt onder meer evangelisatie onder moslims. De wet wil de bekering van moslims tot het christelijke geloof tegengaan en viseert vooral de evangelische christenen.

"De wet geldt voor iedereen maar het is de regering vooral te doen om agressieve manieren van proselytisme aan te pakken zoals de verdeling van bijbels op straat en het deur aan deur aanbellen met het oog op evangelische doeleinden", stelt de prelaat.

Mgr. Teissier wijst erop dat de katholieken in zijn land zich goed verstaan met de moslims en dat de Algerijnse Kerk vooral werk maakt van diaconie en van liefdadigheid ten dienste van armen en zieken. "Er zijn zelfs moslims die ons financieël helpen om onze pastorale opdracht waar te maken", stelt de Algerijnse aartsbisschop. (tb)

Aït Ayt
19-02-08, 10:57
Priester in Algerije veroordeeld wegens bidden in het openbaar
Algerije heeft in september 2006 een nieuwe, strenge godsdienstwet ingevoerd. Deze wet verbiedt onder meer evangelisatie onder moslims. De wet wil de bekering van moslims tot het christelijke geloof tegengaan en viseert vooral de evangelische christenen.

"De wet geldt voor iedereen maar het is de regering vooral te doen om agressieve manieren van proselytisme aan te pakken zoals de verdeling van bijbels op straat en het deur aan deur aanbellen met het oog op evangelische doeleinden", stelt de prelaat.


goed dat ze dit aanpakken!

mark61
19-02-08, 11:05
De eerste moslim die ik ziet bidden geef ik ook meteen aan. En ik wil hier geen dawa zien, want ik zal ze krijgen :gechoquee

Bofko
19-02-08, 11:41
goed dat ze dit aanpakken!

Biddende mensen oppakken onder het mom van ....:kotsen2:

The_Grand_Wazoo
19-02-08, 11:47
goed dat ze dit aanpakken!

Hoezo?

Slinger
19-02-08, 12:01
goed dat ze dit aanpakken!

Natuurlijk, vrijheid van godsdienst is echt een stap te ver in dit soort landen...

Slinger
19-02-08, 12:06
Waarom heb ik 12 credits?

The_Grand_Wazoo
19-02-08, 12:13
Natuurlijk, vrijheid van godsdienst is echt een stap te ver in dit soort landen...

Nee, dat zie je verkeerd. Er is namelijk wel vrijheid van godsdienst in dat soort landen, want het is een islamitisch land en de islam is per definitie zeer mild ten opzichte van andere geloven. Dat is o.m. bewezen door het feit dat de Islam nooit een kruistocht is begonnen en dat anti-semitisme niet bestaat.
Alleen moeten die anders gelovigen wel hun plaats kennen in dergelijke samenlevingen en beseffen dat zij niet zomaar van alles mogen doen, want het is natuurlijk wel zo dat alleen de islam de ware godsdienst is, de rest overige geloven in een veredelde Sinterklaas, waarbij die van het christemdom ook nog eens uit drie delen bestaat (dus dat kan al helemaal niet kloppen, want dat een almachtig wezen dat wij per definitie niet kunnen doorgronden, wel drie verschijningsvormen heeft, dat kan dus niet he).

Welbeschouwd zijn die christenen bevoorrecht omdat zij in een islamitisch land gevangen gezet worden.

Aït Ayt
19-02-08, 12:26
Natuurlijk, vrijheid van godsdienst is echt een stap te ver in dit soort landen...


gelukkig wel ja!

naam
19-02-08, 12:29
gelukkig wel ja!



Waarom gelukkig wel? Ben je tegen vrijheid van godsdienst?

Aït Ayt
19-02-08, 12:30
....:kotsen2:

het is niet gepast om bij een ander de boel onder te kotsen.. je bent hier te gast.. gedraag je een beetje..

Aït Ayt
19-02-08, 12:35
Waarom gelukkig wel? Ben je tegen vrijheid van godsdienst?


ben tegen christenen die in moslimlanden evangelisatie verrichten en juich het dan ook toe dat algerije een nieuwe godsdienstwet heeft aangenomen om dit soort praktijken aan te pakken..

Aït Ayt
19-02-08, 12:38
Waarom heb ik 12 credits?


:gefeli: ik ben in een goede bui en heb je 100 credits gegeven

naam
19-02-08, 12:42
ben tegen christenen die in moslimlanden evangelisatie verrichten en juich het dan ook toe dat algerije een nieuwe godsdienstwet heeft aangenomen om dit soort praktijken aan te pakken..


Elke moslim weet toch wat de beste goddienst is, dus waarom een wet daarvoor maken. Iedereen is vrij om te geloven wat ie wil, als het maar de islam is of zoiets.

Bofko
19-02-08, 12:56
het is niet gepast om bij een ander de boel onder te kotsen.. je bent hier te gast.. gedraag je een beetje..

Dan moet je die smiley weghalen.

Maar goed, het gaat natuurlijk over verwerpelijke praktijken. Iemand die geen vlieg kwaad doet wel in een jaar in de gevangenis pleuren. Omdat ie niet op zijn moslims loopt te bidden.
Wat is dat toch van veel moslims om in de moederlanden een soort uniform kalifaat te willen zien, en in het westen -waar gewoond wordt- vrijheid van godsdienst ?

Aït Ayt
19-02-08, 13:02
Elke moslim weet toch wat de beste goddienst is, dus waarom een wet daarvoor maken.

omdat er veel christenen zijn die christen willen blijven en in de islaam wordt hun dat recht gegeven..

Aït Ayt
19-02-08, 13:04
Dan moet je die smiley weghalen.

Maar goed, het gaat natuurlijk over verwerpelijke praktijken. Iemand die geen vlieg kwaad doet wel in een jaar in de gevangenis pleuren. Omdat ie niet op zijn moslims loopt te bidden.
Wat is dat toch van veel moslims om in de moederlanden een soort uniform kalifaat te willen zien, en in het westen -waar gewoond wordt- vrijheid van godsdienst ?

een uniform khalifaat?
waar heb jij het over?????

Bofko
19-02-08, 13:16
een uniform khalifaat?
waar heb jij het over?????

Een islamitische theocratie.Is dat begrip wat duidelijker ?

knuppeltje
19-02-08, 13:29
Waarom gelukkig wel? Ben je tegen vrijheid van godsdienst?


Nee hoor, hij bedoelt gewoon dat als de meerderheid van de bevolking islamiet is- dat dan de meerderheid het volste recht heeft om de anderen godsdiensten letterlijk zo klein mogelijk te maken en te houden.
Een soort islamitische democratie zal ik maar zeggen, heeft totaal niets met echte democratie te maken- maar dat verschil ziet hij toch niet. :haha:

knuppeltje
19-02-08, 13:31
Waarom heb ik 12 credits?

Dat zijn er nog veel te veel!!!! :student: :haha:

knuppeltje
19-02-08, 13:35
gelukkig wel ja!


Kunnen ze toch veel beter daar beginnen met de islam te verbieden, hebben ze meteen de grootste groep bij de kladden. :schreeuw:

Aït Ayt
19-02-08, 13:36
Een islamitische theocratie.Is dat begrip wat duidelijker ?

:haha: omdat ik een nieuwe godsdienstwet toejuich uit de republiek algerije is dat voor jou een teken dat veel moslims in hun moederland een islamitische theocratie willen met een khalief als regeringsleider..
vertel eens hoe kom je bij dit soort kronkels?

Bofko
19-02-08, 14:28
:haha: omdat ik een nieuwe godsdienstwet toejuich uit de republiek algerije is dat voor jou een teken dat veel moslims in hun moederland een islamitische theocratie willen met een khalief als regeringsleider..
vertel eens hoe kom je bij dit soort kronkels?

Ik lees hier regelmatig en ik baseer die bewering niet alleen op dit topic.
Zo'n godsdienstwet zou natuurlijk onmogelijk zijn in onze democratie hier.

En vertel jij eens..hoe zou jij de staatkundige inrichting van je moederland willen zien dan ?

Charlus
19-02-08, 15:46
omdat er veel christenen zijn die christen willen blijven en in de islaam wordt hun dat recht gegeven..
Ze mogen anders niet hun geloof belijden in de publieke ruimte, dat recht van jou is dus een wassen neus. De Islamitische democratie.

Slinger
19-02-08, 16:29
Dat zijn er nog veel te veel!!!! :student: :haha:

Moet jij nodig zeggen! Ik geef tenminste historisch juiste informatie terwijl jij met misleidingen komt. Je moet overigens nog steeds iets aantonen. Je weet wel wat!

Slinger
19-02-08, 16:34
gelukkig wel ja!


In Nederland wil je wel vrijheid van godsdienst maar in een moslimland niet. Dat is ernstig hypocriet.

Aït Ayt
19-02-08, 16:52
Ik lees hier regelmatig en ik baseer die bewering niet alleen op dit topic.

Zo'n godsdienstwet zou natuurlijk onmogelijk zijn in onze democratie hier.



naast dat het begrip 'islamitische theocratie' niet bestaat en een khalief geen religieuze autoriteit heeft staat het ook nog eens volkomen los van de topic.

de algerijnse godsdienstwet gaat uit van gelijkheid en is van toepassing op elke algerijnse staatsburger.. dit is gebaseerd op westerse rechtsregels en zou opzich ook hier van kracht kunnen zijn..

Aït Ayt
19-02-08, 16:55
In Nederland wil je wel vrijheid van godsdienst maar in een moslimland niet. Dat is ernstig hypocriet.


in nederland zou ik óók graag willen dat christenen worden aangepakt bij hun evangelatie werkzaamheden..
liever vandaag dan morgen!

Aït Ayt
19-02-08, 16:57
Ze mogen anders niet hun geloof belijden in de publieke ruimte, dat recht van jou is dus een wassen neus. De Islamitische democratie.


algerije is niet de islaam

mark61
19-02-08, 17:08
Nope, want Algerije is een volksrepubliek. Jawel.

reallife
19-02-08, 17:23
in nederland zou ik óók graag willen dat christenen worden aangepakt bij hun evangelatie werkzaamheden..
liever vandaag dan morgen!

Waarom?

Slinger
19-02-08, 18:11
in nederland zou ik óók graag willen dat christenen worden aangepakt bij hun evangelatie werkzaamheden..
liever vandaag dan morgen!

Nee, nu zijn we er uit. Je bent sowieso tegen vrijheid van godsdienst.

Divine_70
19-02-08, 18:24
Waarom heb ik 12 credits?

157 bedoel je. :argwaan:

knuppeltje
19-02-08, 19:04
Moet jij nodig zeggen! Ik geef tenminste historisch juiste informatie terwijl jij met misleidingen komt. Je moet overigens nog steeds iets aantonen. Je weet wel wat!

:regie: Dat heb ik dus allang gedaan- maar dat is gelijk met de verandering hier weggegooid.
Wees maar blij, hoef je je niet dood te schamen. Je had gewoon even verder moeten lezen bij Wiki inplaats van halverwegen te stoppen, dan had je iets gelezen over indirekte hulp en zo. :haha:

Slinger
19-02-08, 19:08
:regie: Dat heb ik dus allang gedaan- maar dat is gelijk met de verandering hier weggegooid.
Wees maar blij, hoef je je niet dood te schamen. Je had gewoon even verder moeten lezen bij Wiki inplaats van halverwegen te stoppen, dan had je iets gelezen over indirekte hulp en zo. :haha:

Hoe zo, begin je nu over indirecte hulp van Amerika aan het regime van de Rode Khmer? Dan ben je dus bezig met een terugtrekkende beweging. Maar ook daar geloof ik niets van!

knuppeltje
19-02-08, 19:14
Hoe zo, begin je nu over indirecte hulp van Amerika aan het regime van de Rode Khmer? Dan ben je dus bezig met een terugtrekkende beweging. Maar ook daar geloof ik niets van!

Na de val dus- toen Pot en co ergens in een oerwoud verbleven.
Maar ga het even opnieuw lezen want dit is wel erg off-topic, en als ze daar achter komen hier........:haha:

Bart
21-02-08, 11:32
ben tegen christenen die in moslimlanden evangelisatie verrichten en juich het dan ook toe dat algerije een nieuwe godsdienstwet heeft aangenomen om dit soort praktijken aan te pakken..

Jij zou er dus geen enkel probleem mee hebben als in Nederland een wet zou worden aangenomen die het moslims zou verbieden uiting te geven aan hun geloof? Islamitische bekeringspraktijken mogen dus van jou hier ook stevig worden aangepakt? Fijn om te weten, Wilders zal erg blij met je zijn.

knuppeltje
21-02-08, 14:35
Jij zou er dus geen enkel probleem mee hebben als in Nederland een wet zou worden aangenomen die het moslims zou verbieden uiting te geven aan hun geloof? Islamitische bekeringspraktijken mogen dus van jou hier ook stevig worden aangepakt? Fijn om te weten, Wilders zal erg blij met je zijn.


Nou...ik denk niet dat hij dat zo bedoelt.

Bart
22-02-08, 11:57
Nou...ik denk niet dat hij dat zo bedoelt.

Dan moet hij eerst maar eens beter nadenken voor hij iets opschrijft zou ik zeggen.

Aït Ayt
22-02-08, 14:13
Jij zou er dus geen enkel probleem mee hebben als in Nederland een wet zou worden aangenomen die het moslims zou verbieden uiting te geven aan hun geloof? Islamitische bekeringspraktijken mogen dus van jou hier ook stevig worden aangepakt? Fijn om te weten, Wilders zal erg blij met je zijn.


het uiten van een geloof is wat anders dan andersgelovigen willen bekeren..

The_Grand_Wazoo
22-02-08, 14:32
het uiten van een geloof is wat anders dan andersgelovigen willen bekeren..

Maar deze man werd gearresteerd wegens bidden (in het openbaar).
Zijn arrestatie werd gelegitimeerd met een wet die tegen evangelisatie is bedoeld.

Er helemaal van afgezien dat het m.i. complete waanzin is te verbieden dat mensen evangeliseren (je kunt ze namelijk gewoon de deur uitzetten, zoals ik ook met Jehova getuigen doe).

De gedachte dat je je zwakke geloofsbroeders moet beschermen tegen christenen die ze wel eens om zouden kunnen praten, is een blijk van a) het niet serieus nemen van je medemens (zij zijn namelijk minder in staat te bedenken wat goed voor hen is; b) tyrannie (jij weet de eigenlijke waarheid, want eigenlijk ben jij ook een soort profeetje).

mark61
22-02-08, 14:35
Het gekke is dat Algerije dus een Volksrepubliek is die gewoonlijk weinig opheeft met religie. Her en der staan er nog flinke kerken in Algerije uit de koloniale tijd, die worden ongemoeid gelaten, ook al zijn er nog maar een handjevol katholieken die er gebruik van maken.

Ik neem aan dat de overheid quasi-pro-actief optreedt om de islamisten wind uit de zeilen te nemen.

Aït Ayt
22-02-08, 14:55
Maar deze man werd gearresteerd wegens bidden (in het openbaar).
Zijn arrestatie werd gelegitimeerd met een wet die tegen evangelisatie is bedoeld.

Er helemaal van afgezien dat het m.i. complete waanzin is te verbieden dat mensen evangeliseren (je kunt ze namelijk gewoon de deur uitzetten, zoals ik ook met Jehova getuigen doe).

De gedachte dat je je zwakke geloofsbroeders moet beschermen tegen christenen die ze wel eens om zouden kunnen praten, is een blijk van a) het niet serieus nemen van je medemens (zij zijn namelijk minder in staat te bedenken wat goed voor hen is; b) tyrannie (jij weet de eigenlijke waarheid, want eigenlijk ben jij ook een soort profeetje).

je weet niet of de man werd gearresteerd op basis van de nieuwe godsdienstwet endat zijn bidden werd gezien als vorm van evangelisatie..
er is bij dit bericht vast meer aan de hand.. nu krijg je de versie te lezen van een christelijke site terwijl er meestal 2 kanten zitten aan een verhaal..

zo'n waanzin is het niet om een wet uit te vaardigen tegen mensen die hun geloof willen opdringen aan andersgelovigen.. het komt tegemoet aan de persoonlijke vrijheid om niet lastig gevallen te willen worden door andersgelovigen.. jij jouw geloof, ik het mijne.

knuppeltje
22-02-08, 15:20
zo'n waanzin is het niet om een wet uit te vaardigen tegen mensen die hun geloof willen opdringen aan andersgelovigen.. het komt tegemoet aan de persoonlijke vrijheid om niet lastig gevallen te willen worden door andersgelovigen.. jij jouw geloof, ik het mijne.

Zo is dat- grootgelijk heb je!!!!
Vanaf morgen moeten alle kerkklokken- en geluidsinstalaties bij moskeeën zwijgen, zoniet dan de pastoor en imam de bak in, wordt ik niet meer elke dag door die teringherrie lastiggevallen. :boogie:
En de eerste Jehova die vanaf morgen nog een voet tussen de deur zet- is die meteen kwijt. :fpimp:

Aït Ayt
22-02-08, 15:32
ja wat zou het lekker zijn als de kerkklokken verboden gaan worden!

knuppeltje
22-02-08, 15:37
ja wat zou het lekker zijn als de kerkklokken verboden gaan worden!

Zal je niet lukken maat, toch zeker niet bij die pastoot in Tilburg. :wink:

The_Grand_Wazoo
22-02-08, 15:45
je weet niet of de man werd gearresteerd op basis van de nieuwe godsdienstwet endat zijn bidden werd gezien als vorm van evangelisatie..

Mij staat bij dat dit in het oorspronkelijk bericht vermeld werd.




er is bij dit bericht vast meer aan de hand.. nu krijg je de versie te lezen van een christelijke site terwijl er meestal 2 kanten zitten aan een verhaal..

Je hebt beslist gelijk wanneer je beweerd dat christelijke sites propagandistische bla bla kunnen verkondigen. Tegelijkertijd heb ik weinig vertrouwen in de rechtsystemen van vele islamitische landen. Overigens niet vanwege het islamitische karakter van de cultuur (hoewel ik de sharia een onderontwikkeld rechtssysteem vind), maar door de dictatoriale neigingen van het regime. Als die de aandacht van de eigen tekortkomingen willen afleiden, dan wil er nog wel eens een christen geofferd worden.




zo'n waanzin is het niet om een wet uit te vaardigen tegen mensen die hun geloof willen opdringen aan andersgelovigen.. het komt tegemoet aan de persoonlijke vrijheid om niet lastig gevallen te willen worden door andersgelovigen.. jij jouw geloof, ik het mijne.

Dit opdringen is hinderlijk, maar is een afweging van vrijheden. Wordt mijn vrijheid ingeperkt door iemand die mij irriteert. Nee, het is hinderlijk, maar ik wordt daar niet minder vrij van. Dus dit argument is niet erg sterk.
Zo kan ik ook 'geergerd' raken door vrouwen met hoofddoeken, maar dat perkt mijn vrijheden niet in, net zo min als rare mannen die van minaretten roepen of beierende kerkklokken.
Overigens geloof ik niet dat het de Algerijnsae overheid te doen is op een optimalisatie van de vrijheid van zijn burgers ... en geef eerlijk toe, dat geloof jij toch ook niet.

AdamRon
22-02-08, 16:36
De eerste moslim die ik ziet bidden geef ik ook meteen aan. En ik wil hier geen dawa zien, want ik zal ze krijgen :gechoquee

http://www.nu.nl/news/1280761/10/rss/Amsterdamse_moslims_bidden_op_straat_uit_protest.h tml

Tja.... gelukkig hebben we in Nederland Godsdienstvrijheid... Alhoewel ik het hier niet mee eens bent