PDA

Bekijk Volledige Versie : De Mosquito verdrijft hangjongeren



Marsipulami
19-02-08, 13:09
De Mosquito verdrijft hangjongeren


18/02/2008 Er is een controverse ontstaan rond de Mosquito, een apparaat dat een vervelend gezoem maakt dat alleen jongeren kunnen horen. Kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove is er niet over te spreken...

video:

http://www.standaard.be/video/videoPlayer.aspx?cat=2&subcat=0&videoId=1296

Marsipulami
19-02-08, 13:13
Zoemapparaat Mosquito succes

DOETINCHEM - De Mosquito, een apparaat dat hangjongeren verjaagt met een irritant zoemgeluid, slaat aan.


VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
In Nederland hangen inmiddels driehonderd Mosquito's in zestig gemeenten. Dat meldt de fabrikant van het apparaat.

De Mosquito produceert een zoemgeluid dat door de hoge ultrasone frequentie alleen hoorbaar is voor mensen onder de 25 jaar.

Het irritante geluid zorgt ervoor dat jongeren wegblijven van hangplekken. Mosquito's zijn onder meer te vinden in Zwolle, Almere, Nijmegen, Capelle aan de IJssel, Almelo en Utrecht.

Onderzoek door de politie in de regio Rotterdam-Rijnmond wees in 2006 al uit dat Mosquito een effectief middel is tegen hangjongeren. Ook de gemeente Nijmegen zegt dat het apparaat lijkt te werken.

Volgens de fabrikant hebben jongeren na het aanzetten ervan al na zes minuten genoeg van het geluid en verspreiden zij zich. In het Verenigd Koninkrijk is de Mosquito eveneens succesvol. Daar hangen er al drieduizend.

Minister André Rouvoet schreef deze maand in antwoord op Kamervragen dat het de vraag is of het gezoem wettelijk wel mag.

naam
19-02-08, 13:34
Waar kun je die dingen bestellen? Wil er een.

Marsipulami
21-02-08, 18:15
Pireyns (Groen!) vraagt verbod Mosquito

Groen!-senator Freya Pireyns wil dat de regering een regeling uitwerkt zodat technische middelen als de Mosquito in België niet mogen verkocht of gebruikt worden. Ze heeft daartoe een resolutie ingediend. Een Mosquito is een apparaatje dat een bijzonder onaangename klank produceert die alleen jongeren kunnen horen en dat gebruikt wordt om zogenaamde hangjongeren weg te jagen.

Hoofdpijn
In Groot-Brittannië hangen er al meer dan 3.500 van dergelijke toestellen, in Nederland zo'n 300 in 60 steden of gemeenten. Pireyns wijst erop dat het apparaat oorpijn en -suizingen, en hoofdpijn veroorzaakt en dat het effect slechts plaatselijk is. Jongeren trekken immers weg naar een andere plaats, waardoor ze elders voor overlast kunnen zorgen.

Geweldloos
"Een oplossing voor het probleem moet specifiek gericht zijn op die jongeren (en dus niet op alle jongeren) en moet uiteraard op humane, geweldloze en niet-discrimerende wijze gebeuren", aldus de Groen!-senator, die meent dat de Mosquito hieraan niet voldoet. Eerder had ook CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh een wetsvoorstel ingediend om de Mosquito te verbieden. Pireyns zoekt steun bij andere fracties voor haar voorstel van resolutie. Kinderrechtencommissaris Ankie Vandekerckhove toonde zich eveneens een voorstander van een verbod. (belga/gb)

Marsipulami
21-02-08, 18:18
Waar kun je die dingen bestellen? Wil er een.


Hier kan je er eentje online bestellen. http://www.rhinegroup.nl/main.php

Kostprijs een kleine duizend euro exclusief installatie en btw.

mark61
21-02-08, 18:18
Waar kun je die dingen bestellen? Wil er een.

http://www.rhinegroup.nl/main.php?cid=15

Bofko
21-02-08, 19:23
Ah, zou het dat zijn, wat ik vaak hoor !!:ego:
Het is zo vervelend dat ik het al heel lang in mijn onderschrift heb staan.:wijs:

mark61
21-02-08, 20:28
Ah, zou het dat zijn, wat ik vaak hoor !!:ego:
Het is zo vervelend dat ik het al heel lang in mijn onderschrift heb staan.:wijs:

Dr zit een aan/uitschakelaar op. Lees die gebruiksaanwijzing dan ook.

jennifur
16-02-15, 19:47
Er wordt rechtszaak gestart maar er dient eerst voldoende geld te zijn ingezameld:

Dit staat op rechtspraak . nu
Weet jij waar een Mosquito staat? Geef dit dan door op pieptonen.nl