PDA

Bekijk Volledige Versie : Balkenende: ”Zonder geloof kun je niet functioneren”



Marsipulami
21-02-08, 17:24
PVDA wil uitleg

Balkenende: ”Zonder geloof kun je niet functioneren”


DEN HAAG (RKnieuws.net) - Coalitiepartij PvdA wil opheldering van premier Jan Peter Balkenende over zijn optreden afgelopen zondag in het tv-programma Hour of Power op RTL5, meldt het ANP. De partij wil dat Balkenende uitlegt wat hij bedoelde met zijn uitspraak ,,zonder geloof kun je niet functioneren’’.

PvdA-Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem vraagt zich woensdag af of het kabinet wellicht een voorkeur heeft voor gelovigen of niet-gelovigen. ,,Is het uw overtuiging dat mensen die niet geloven niet kunnen functioneren’’, schrijft Dijsselbloem in schriftelijke vragen. Hij wil ook uitgelegd zien hoe de uitspraak van de premier past bij het principe van scheiding tussen kerk en staat.

knuppeltje
21-02-08, 18:41
PVDA wil uitleg

Balkenende: ”Zonder geloof kun je niet functioneren”


DEN HAAG (RKnieuws.net) - Coalitiepartij PvdA wil opheldering van premier Jan Peter Balkenende over zijn optreden afgelopen zondag in het tv-programma Hour of Power op RTL5, meldt het ANP. De partij wil dat Balkenende uitlegt wat hij bedoelde met zijn uitspraak ,,zonder geloof kun je niet functioneren’’.

PvdA-Tweede Kamerlid Jeroen Dijsselbloem vraagt zich woensdag af of het kabinet wellicht een voorkeur heeft voor gelovigen of niet-gelovigen. ,,Is het uw overtuiging dat mensen die niet geloven niet kunnen functioneren’’, schrijft Dijsselbloem in schriftelijke vragen. Hij wil ook uitgelegd zien hoe de uitspraak van de premier past bij het principe van scheiding tussen kerk en staat.

Als den Yve niet op wilt knappen- willen jullie hem dan niet hebben, tenslotte zijn ze bij jullie ook nogal van de reli- dus dat moet klikken :).

mark61
21-02-08, 19:25
Uitwijzen die gek. Waar haalt ie het vandaan? Godallemachtig :hihi:

Wortel
21-02-08, 19:29
Kennen jullie deze?

http://nl.youtube.com/watch?v=fUJ96J2P6fU&feature=related

knuppeltje
21-02-08, 19:32
Uitwijzen die gek. Waar haalt ie het vandaan? Godallemachtig :hihi:

Eerst Wilders weg, toen Verhagen- en nu Balk, dat ruimt wel snel zo, daar kunnen ze bij die gewone varkensslallen ruimers nog wat van leren. :fpimp:

mark61
21-02-08, 19:34
Eerst Wilders weg, toen Verhagen- en nu Balk, dat ruimt wel snel zo, daar kunnen ze bij die gewone varkensslallen ruimers nog wat van leren. :fpimp:

Ik begin medelijden te krijgen met die Serviërs :(

knuppeltje
21-02-08, 19:45
Ik begin medelijden te krijgen met die Serviërs :(

Mwa- hun kan niks gebeuren denk, die hebben expres daarvoor toch Mladiz achter de hand gehouden? :confused:
Als ze die inzetten dan is onze Balk nergens meer, en desnoods hebben ze altijd nog een van de allerberoemdste shrinks ter wereld voor onze Jan Peter ter beschikking. :)

Bofko
21-02-08, 22:10
Hallo, hallo niet te snel met die negatieve reakties.
Geloof hoeft niets met religie te maken te hebben.
Geloof in eigen kunnen, geloof in een goed resultaat etc. etc...

knuppeltje
21-02-08, 22:23
Hallo, hallo niet te snel met die negatieve reakties.
Geloof hoeft niets met religie te maken te hebben.
Geloof in eigen kunnen, geloof in een goed resultaat etc. etc...

Shit- je gaat me toch niet vertellen dat die balk ons beet heeft? :fuckit2:

Charlus
22-02-08, 08:50
Hallo, hallo niet te snel met die negatieve reakties.
Geloof hoeft niets met religie te maken te hebben.
Geloof in eigen kunnen, geloof in een goed resultaat etc. etc...
Vergis ik mij nu of reageerde jij destijds toen ik eens opmerkte dat nav. het zoveelste dopingschandaal mensen om de haverklap werd gevraagd of "ze nog geloofden in de Tour". Alsof je zou moeten geloven in een zootje fietsers. Ik ben bang dat Balk met geloof hier echt wel zijn enige echte goudomrande Geloof bedoelt met god en zo, maar misschien gaat hij ons nog verrassen met de Tour de France (of eigen kunnen of ...).

super ick
22-02-08, 09:22
Uitwijzen die gek. Waar haalt ie het vandaan? Godallemachtig :hihi:

Geloof in eigen kunnen misschien?

mark61
22-02-08, 10:04
Geloof in eigen kunnen misschien?

Ik geloof niet in Balkenende's eigen kunnen. Ik geloof al helemaal niet in zijn beweerde geloof :cheefbek:

Charlus
22-02-08, 10:38
<...>Ik geloof niet in Balkenende's eigen kunnen. Ik geloof al helemaal niet in zijn beweerde geloof :cheefbek:
Uhm..., deel je zijn geloof niet of geloof je om te beginnen al niet dat hij echt gelooft wat hij beweert te geloven?

Tomas
22-02-08, 11:24
Ik denk dat niemand gelooft dat Balkenende uberhaupt kan functioneren. Misschien bedoelt ie dat?

knuppeltje
22-02-08, 11:29
Ik geloof niet in Balkenende's eigen kunnen. Ik geloof al helemaal niet in zijn beweerde geloof :cheefbek:

Iedere keer als ik hem zie moet ik denken- die is vast niet van de mannelijke kunnen. :ego:

mark61
22-02-08, 11:33
Uhm..., deel je zijn geloof niet of geloof je om te beginnen al niet dat hij echt gelooft wat hij beweert te geloven?

Het tweede.

Orakel
22-02-08, 22:41
Heeft De Balk niet gewoon gelijk?
Sinds de mens het eeuwige heeft omgeruild voor het tijdelijke, is den menssch op een drieste en gejaagde wijze bezig met het invullen van het hiernumaals.
Voorheen plachtte men het huidige leven, middels al dan niet geveinsde vroomheid en goede daden, in dienst te stellen van den ander en het hiernamaals, een soort van airmiles sparen voor de Laatste Vlucht.

Sinds het uitzicht op een beter bestaan post-mortem los is gelaten, wat niet verkregen maar verdiend moest worden, houdt de mens zich in de eerste plaats bezig met het verkrijgen van allerhande materiele trivia.
De gevoelde geestelijke leegte wordt genegeerd of opgevuld door aardse werken niet meer in dienst te stellen vor een posthume beloning, maar enkel en alleen voor aardse verdiensten.
Vergankelijkheid en vluchtigheid is daarmee troef.

:fpiraat:

Olive Yao
22-02-08, 22:55
Heeft De Balk niet gewoon gelijk?
Sinds de mens het eeuwige heeft omgeruild voor het tijdelijke, is den menssch op een drieste en gejaagde wijze bezig met het invullen van het hiernumaals.
Voorheen plachtte men het huidige leven, middels al dan niet geveinsde vroomheid en goede daden, in dienst te stellen van den ander en het hiernamaals, een soort van airmiles sparen voor de Laatste Vlucht.

Sinds het uitzicht op een beter bestaan post-mortem los is gelaten, wat niet verkregen maar verdiend moest worden, houdt de mens zich in de eerste plaats bezig met het verkrijgen van allerhande materiele trivia.
De gevoelde geestelijke leegte wordt genegeerd of opgevuld door aardse werken niet meer in dienst te stellen vor een posthume beloning, maar enkel en alleen voor aardse verdiensten.
Vergankelijkheid en vluchtigheid is daarmee troef.

:fpiraat:
Er zit zeker veel in het beeld dat je hier schetst. Het is een soort model. We kunnen kijken waar de werkelijkheid op dit model lijkt. En nu zien we daar wel veel van denk ik.

Maar waar en wanneer hadden veel mensen een rijk geestelijk leven? Er is altijd veel geestelijke armoede geweest,

Wat is een rijk geestelijk leven allemaal?

mark61
22-02-08, 23:00
Heeft De Balk niet gewoon gelijk?
Sinds de mens het eeuwige heeft omgeruild voor het tijdelijke, is den menssch op een drieste en gejaagde wijze bezig met het invullen van het hiernumaals.
Voorheen plachtte men het huidige leven, middels al dan niet geveinsde vroomheid en goede daden, in dienst te stellen van den ander en het hiernamaals, een soort van airmiles sparen voor de Laatste Vlucht.

Sinds het uitzicht op een beter bestaan post-mortem los is gelaten, wat niet verkregen maar verdiend moest worden, houdt de mens zich in de eerste plaats bezig met het verkrijgen van allerhande materiele trivia.
De gevoelde geestelijke leegte wordt genegeerd of opgevuld door aardse werken niet meer in dienst te stellen vor een posthume beloning, maar enkel en alleen voor aardse verdiensten.
Vergankelijkheid en vluchtigheid is daarmee troef.

:fpiraat:

Ik geloof niet in daaro en niet in ikea. Wat moet ik, O Meester?

Qaiys
22-02-08, 23:02
Allereerst denk ik dat Balkenende het over zich zelf heeft. In zijn intro voordat hij dat zinnetje met ''je'' zegt, zegt hij al dat het voor hem persoonlijk geldt. Als dan de gewraakte zin komt spreekt hij wel ''je'' vorm maar dat is meer een ''way of saying''.

Dit soort discussies geven aan dat de ongelovigen hun stempel willen drukken en punten willen scoren.

Maar stel je voor dat Balkenende wel precies bedoelde te zeggen zoals de ongelovigen het zien. Dan nog heeft hij het volste recht om zo te denken. Het komt er op neer hoe vertaal je het woordje ''normaal''. Normaal is voor een Christen, volgens de christelijke normen en waarden. Als hij of je dus de wereld tegemoet treedt zonder christelijke normen en waarden dan is dat voor hem gezien zijn christelijke normen en waardenpatroon niet normaal en zou hij/je niet normaal kunnen functioneren.

Ongelovigen beoordelen Balkenende naar hun ''ongelovige'' normen en waarden en bekritiseren hem. Impliciet houdt dat in dat Balkenende niet normaal kan functioneren als hij zich niet aan hun normen en waarden houdt. Ik zie geen verschil.

Wortel
23-02-08, 08:41
Nou had ik al een satirisch filmpje geplaatst ter relativering van één en ander, maar volgens mij had Balkenende het gewoon over zichzelf. Waar die hysterische lichtgeraaktheid vandaan komt dat deze woorden dus zouden moeten gelden voor iedereen is mij een raadsel. Gisteren op Paul en Witteman ging het daar ook weer over. Pechtold en Karin Spaink waren daar aanwezig om op de toppen van hun longen te roepen dat zij beiden toch echt geen geloof hadden en dat deze woorden van Balkenende "vanuit het Catshuis" toch niet zouden kunnen. Alweer: Balkenende sprak over over zijn persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer zonder dat aan wie dan ook op te willen dringen. Die verdediging koste wat kost van de allerpersoonlijkste uiting van de allerpersoonlijkste vrijheid neemt soms ronduit potsierlijke vormen aan.

knuppeltje
23-02-08, 09:25
Nou had ik al een satirisch filmpje geplaatst ter relativering van één en ander, maar volgens mij had Balkenende het gewoon over zichzelf. Waar die hysterische lichtgeraaktheid vandaan komt dat deze woorden dus zouden moeten gelden voor iedereen is mij een raadsel. Gisteren op Paul en Witteman ging het daar ook weer over. Pechtold en Karin Spaink waren daar aanwezig om op de toppen van hun longen te roepen dat zij beiden toch echt geen geloof hadden en dat deze woorden van Balkenende "vanuit het Catshuis" toch niet zouden kunnen. Alweer: Balkenende sprak over over zijn persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer zonder dat aan wie dan ook op te willen dringen. Die verdediging koste wat kost van de allerpersoonlijkste uiting van de allerpersoonlijkste vrijheid neemt soms ronduit potsierlijke vormen aan.

Pechtold had gewoon gelijk toen ie aangaf dat iemand die een onderzoek blokkeert over hoe we in die oorlog terecht zijn gekomen- niet teveel over normen en waarden moet praten.
De vraag is hoe komt een premier die vanuit zijn werkomgeving een dergelijk intervieuw geeft over het voetlicht- en wat waren hiermee zijn bedoelingen?
Terecht wordt de vraag gesteld of juist iemand in de hoedanigheid van premier van een multireligieus land de aangewezen persoon is die vanuit zijn werkomgeving pontificaal de christelijke normen en waarden moet gaan zitten aanbidden.
Met Balkenende en Rouvoet lijkt de reformatie begonnen.
Laat ze de kolere krijgen!

Bofko
23-02-08, 09:42
Associatief denken is gemeengoed. Balkenende is een van de duidelijkste voorbeelden hiervan . Eenmaal de lul, altijd de lul.En moet vooral de lul blijven.De pavlov-kots-reaktie bij het zien/horen van de naam Balkenende.
Zelfs een an sich neutrale en persoonlijke uitspraak als "zonder geloof kun je niet functioneren" wordt opgeblazen en uitvergroot en een gewenste richting hineininterpretiert. Of gelinkt aan een andere politieke daad zoals Pechtold doet. Doel is toch : De man deugt niet. Dus alle daden en uitspraken deugen niet. Lekker simpel.

knuppeltje
23-02-08, 11:25
Associatief denken is gemeengoed. Balkenende is een van de duidelijkste voorbeelden hiervan . Eenmaal de lul, altijd de lul.En moet vooral de lul blijven.De pavlov-kots-reaktie bij het zien/horen van de naam Balkenende.
Zelfs een an sich neutrale en persoonlijke uitspraak als "zonder geloof kun je niet functioneren" wordt opgeblazen en uitvergroot en een gewenste richting hineininterpretiert. Of gelinkt aan een andere politieke daad zoals Pechtold doet. Doel is toch : De man deugt niet. Dus alle daden en uitspraken deugen niet. Lekker simpel.

Morgen wordt de uitzending met die griezel herhaald, gaat het zien- gaat het zien. :(

Bofko
23-02-08, 14:04
Morgen wordt de uitzending met die griezel herhaald, gaat het zien- gaat het zien. :(

Pas jij maar op dat je niet in het hoenderhok wordt gegooid !

knuppeltje
23-02-08, 17:24
Pas jij maar op dat je niet in het hoenderhok wordt gegooid !

Oeps- bedankt voor de waarschuwing. :)

H.P.Pas
23-02-08, 18:05
Maar stel je voor dat Balkenende wel precies bedoelde te zeggen zoals de ongelovigen het zien. Dan nog heeft hij het volste recht om zo te denken. Het komt er op neer hoe vertaal je het woordje ''normaal''. Normaal is voor een Christen, volgens de christelijke normen en waarden. Als hij of je dus de wereld tegemoet treedt zonder christelijke normen en waarden dan is dat voor hem gezien zijn christelijke normen en waardenpatroon niet normaal en zou hij/je niet normaal kunnen functioneren.



Als goed Calvinist zou Balk er juist van overtuigd moeten zijn, dat christelijke levenswandel de uitsluitende de vrucht is van onverdiende heiligmakende genade, die slechts voor weinige uitverkorenen is weggelegd. Bij uitstek een vorm van abnormaal funktioneren dus.

Fibonaci
23-02-08, 19:19
Heeft De Balk niet gewoon gelijk?
Sinds de mens het eeuwige heeft omgeruild voor het tijdelijke, is den menssch op een drieste en gejaagde wijze bezig met het invullen van het hiernumaals.
Voorheen plachtte men het huidige leven, middels al dan niet geveinsde vroomheid en goede daden, in dienst te stellen van den ander en het hiernamaals, een soort van airmiles sparen voor de Laatste Vlucht.

Sinds het uitzicht op een beter bestaan post-mortem los is gelaten, wat niet verkregen maar verdiend moest worden, houdt de mens zich in de eerste plaats bezig met het verkrijgen van allerhande materiele trivia.
De gevoelde geestelijke leegte wordt genegeerd of opgevuld door aardse werken niet meer in dienst te stellen vor een posthume beloning, maar enkel en alleen voor aardse verdiensten.
Vergankelijkheid en vluchtigheid is daarmee troef.

:fpiraat:
Kinderen krijgen is daarin ook geen alternatief, te veel investeren buiten de zelfvervulling van je eigen egocentrisme.

Wortel
23-02-08, 20:44
Associatief denken is gemeengoed. Balkenende is een van de duidelijkste voorbeelden hiervan . Eenmaal de lul, altijd de lul.En moet vooral de lul blijven.De pavlov-kots-reaktie bij het zien/horen van de naam Balkenende.
Zelfs een an sich neutrale en persoonlijke uitspraak als "zonder geloof kun je niet functioneren" wordt opgeblazen en uitvergroot en een gewenste richting hineininterpretiert. Of gelinkt aan een andere politieke daad zoals Pechtold doet. Doel is toch : De man deugt niet. Dus alle daden en uitspraken deugen niet. Lekker simpel.

Zo is het maar net. Waarbij nog eens komt dat ik me toch erg begin af te vragen wie zich hier nu in werkelijkheid als de gedachtepolitie gedraagt. Nogmaals: Balkenende deed hier een uitspraak over zijn persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer. Het lijkt me dat we in een vrij land leven waarin eenieder dat, ook vanaf zijn werkplek, gewoon mag zeggen.

Fibonaci
23-02-08, 20:47
Zo is het maar net. Waarbij nog eens komt dat ik me toch erg begin af te vragen wie zich hier nu in werkelijkheid als de gedachtepolitie gedraagt. Nogmaals: Balkenende deed hier een uitspraak over zijn persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer. Het lijkt me dat we in een vrij land leven waarin eenieder dat, ook vanaf zijn werkplek, gewoon mag zeggen.Zeer juist gesteld, mijn zoon.

Wortel
23-02-08, 20:55
Met Balkenende en Rouvoet lijkt de reformatie begonnen.
Laat ze de kolere krijgen!

Reformatie als in: terug naar de spruitjeslucht? Doe toch niet zo angsthazerig.
Je godzalige, pardon, egocentrosancte vrijheid blijft heus wel gewaarborgd.

Die ziektes hoor ik hier in Rotterdam trouwens wel vaker langskomen en elke keer denk opnieuw: Goh, dat is nog eens een sociaal-liberaal adagium.

Charlus
23-02-08, 21:51
<...>Nogmaals: Balkenende deed hier een uitspraak over zijn persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer.<...>
Nietes. Balkenende: ”Zonder geloof kun je niet functioneren”.
Misschien dat volgens B. de interviewer echt niet zonder geloof kan functioneren, waarop B. met zijn meewarige constatering op de proppen kwam. Niet waarschijnlijk.
Met "je" wordt, afgezien van de tweede persoon enkelvoud, normaliter "iemand" bedoeld. Als je voor een rood stoplicht komt moet je stoppen = als iemand voor een rood stoplicht komt moet die iemand stoppen.
Geen persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer. Ik denk dat B. zich gesterkt voelt door zijn steile Brothers in Arms van de CU en fundi-moslims die zich steeds ongeremder manifesteren zodat hij nu ook durft.

<...>Het lijkt me dat we in een vrij land leven waarin eenieder dat, ook vanaf zijn werkplek, gewoon mag zeggen.
Dat hangt af van de aard van de werkplek en functie.

knuppeltje
24-02-08, 09:17
Reformatie als in: terug naar de spruitjeslucht? Doe toch niet zo angsthazerig.


Ze zouden het graag hebben.

Wortel
24-02-08, 15:08
Nietes. Balkenende: ”Zonder geloof kun je niet functioneren”.
Misschien dat volgens B. de interviewer echt niet zonder geloof kan functioneren, waarop B. met zijn meewarige constatering op de proppen kwam. Niet waarschijnlijk.
Met "je" wordt, afgezien van de tweede persoon enkelvoud, normaliter "iemand" bedoeld. Als je voor een rood stoplicht komt moet je stoppen = als iemand voor een rood stoplicht komt moet die iemand stoppen.
Geen persoonlijke levensbeschouwelijke drijfveer. Ik denk dat B. zich gesterkt voelt door zijn steile Brothers in Arms van de CU en fundi-moslims die zich steeds ongeremder manifesteren zodat hij nu ook durft.

Dat hangt af van de aard van de werkplek en functie.

Kijk nou eens rustig naar dat interview en naar de hele interactie tussen die twee. Hele volksstammen zeggen op deze toon "je" als ze daarmee "ik" bedoelen. Je aanname dat Balkenende zich gesterkt zou voelen door zijn "steile Brothers in Arms" zegt qua woordgebruik heel wat meer over je op niets gebaseerde angsten dan het "je" gebruik door Balkenende.

Als je werkelijk zo hoog opgeeft over werkplek en functie waarvandaan dingen worden geroepen zou ik me maar eens wat drukker maken over wat een man als Wilders allemaal roept.

Niemand verlangt terug naar de spruitjeslucht die er klaarblijkelijk ooit hing, zeker gelovigen niet. Maar de waanzin moet ook eens over zijn waar Freek de Jonge het destijds over had toen hij zei: "Als iemand kracht haalt uit jenever is het een stoere vent, maar als iemand zegt dat hij kracht haalt uit zijn geloof schijn je voor zo iemand op te moeten passen. Heil Hoppe".

Iglo
24-02-08, 15:53
Kijk nou eens rustig naar dat interview en naar de hele interactie tussen die twee. Hele volksstammen zeggen op deze toon "je" als ze daarmee "ik" bedoelen. Je aanname dat Balkenende zich gesterkt zou voelen door zijn "steile Brothers in Arms" zegt qua woordgebruik heel wat meer over je op niets gebaseerde angsten dan het "je" gebruik door Balkenende.

Als je werkelijk zo hoog opgeeft over werkplek en functie waarvandaan dingen worden geroepen zou ik me maar eens wat drukker maken over wat een man als Wilders allemaal roept.

Niemand verlangt terug naar de spruitjeslucht die er klaarblijkelijk ooit hing, zeker gelovigen niet. Maar de waanzin moet ook eens over zijn waar Freek de Jonge het destijds over had toen hij zei: "Als iemand kracht haalt uit jenever is het een stoere vent, maar als iemand zegt dat hij kracht haalt uit zijn geloof schijn je voor zo iemand op te moeten passen. Heil Hoppe".

"je" Wordt inderdaad heel vaak gebruikt als synoniem voor "ik" gebruikt. Maar als je kijkt in de context van het interview dan lijkt dat toch niet het geval. In het interview zegt hij namelijk: "zonder geloof kun je niet functioneren, dat hoef ik de kijkers van ‘Hour of Power’ niet uit te leggen." Dus dat lijkt mij wel degelijk een uitspraak die gaat over iedereen en niet alleen over zichzelf.

Dat soort uitspraken kan je echt niet maken in zijn functie. En zelfs al zou hij het alleen over zichzelf hebben, dan nog vind ik dat je dat soort gesprekken niet kan doen in zijn functie. Dat doet hij maar nadat hij stopt.

naam
25-02-08, 08:02
"je" Wordt inderdaad heel vaak gebruikt als synoniem voor "ik" gebruikt. Maar als je kijkt in de context van het interview dan lijkt dat toch niet het geval. In het interview zegt hij namelijk: "zonder geloof kun je niet functioneren, dat hoef ik de kijkers van ‘Hour of Power’ niet uit te leggen." Dus dat lijkt mij wel degelijk een uitspraak die gaat over iedereen en niet alleen over zichzelf.

Dat soort uitspraken kan je echt niet maken in zijn functie. En zelfs al zou hij het alleen over zichzelf hebben, dan nog vind ik dat je dat soort gesprekken niet kan doen in zijn functie. Dat doet hij maar nadat hij stopt.

Ach ja, so what, dan functioneer ik toch niet. Wat is eigenlijk de definitie van functioneren? :schok:

H.P.Pas
25-02-08, 09:16
Ach ja, so what, dan functioneer ik toch niet. Wat is eigenlijk de definitie van functioneren? :schok:

Ongestoorde nachtrust ?

Der Gläubige läßt sich seinen Glauben nicht entreißen, nicht durch Argumente und nicht durch Verbote. Gelänge es aber bei einigen, so wäre es eine Grausamkeit. Wer durch Dezennien Schlafmittel genommen hat, kann natürlich nicht schlafen, wenn man ihm das Mittel entzieht. (S.182)
--Sigmund Freud: Zukunft einer Illusion (1927;

Olive Yao
25-02-08, 10:43
Ik denk dat B. zich gesterkt voelt door zijn steile Brothers in Arms van de CU en fundi-moslims die zich steeds ongeremder manifesteren zodat hij nu ook durft.
Ja, een dergelijke gedachte kwam ook bij mij op. En juist daarom vind ik dat andere politici hier terecht bovenop springen.

De rechtsstaat en secularisme zijn verworvenheden van eeuwenlange taaie strijd, en we moeten ze voordurend bewaken.

knuppeltje
25-02-08, 10:49
Ja, een dergelijke gedachte kwam ook bij mij op. En juist daarom vind ik dat andere politici hier terecht bovenop springen.

De rechtsstaat en secularisme zijn verworvenheden van eeuwenlange taaie strijd, en we moeten ze voordurend bewaken.


Bij jouw is de emancipatie wel erg ver doorgeslagen. :stout:

H.P.Pas
25-02-08, 11:59
"je" Wordt inderdaad heel vaak gebruikt als synoniem voor "ik" gebruikt. Maar als je kijkt in de context van het interview dan lijkt dat toch niet het geval. In het interview zegt hij namelijk: "zonder geloof kun je niet functioneren,()

Proef op de som:

'Ik kan zonder geloof niet funktioneren.'

'Je kunt zonder geloof niet funktioneren.'
:rolleyes:
Niet helemaal hetzelfde.

Wortel
25-02-08, 12:16
Ik denk dat B. zich gesterkt voelt door zijn steile Brothers in Arms van de CU en fundi-moslims die zich steeds ongeremder manifesteren zodat hij nu ook durft.

En ik denk dat alleen al het feit dat jij hier de woorden "Brothers in Arms" gebruikt meer zegt over je onverholen angsten dan over de intenties van Balkenende. We leven kennelijk in een cultuur van de argwaan, als het over religieuze inspiratie gaat. Ik hoop dat je schouders de weelde van die "vrijheid" zullen kunnen dragen.

Wortel
25-02-08, 12:20
Proef op de som:
'Ik kan zonder geloof niet funktioneren.'
'Je kunt zonder geloof niet funktioneren.'
Niet helemaal hetzelfde.

Leg in deze zin eens de klemtoon op ieder apart woord dat erin voorkomt. Dan krijgt het ook voortdurend een andere betekenis.

Jan zegt dat Piet geen rose olifanten heeft gezien.

H.P.Pas
25-02-08, 12:27
Leg in deze zin eens de klemtoon op ieder apart woord dat erin voorkomt. Dan krijgt het ook voortdurend een andere betekenis.

Jan zegt dat Piet geen rose olifanten heeft gezien.

Blijft dus de vraag wat Balk nou eigenlijk wou zeggen.
Of was, horribile dictu, de dubbelzinnigheid gewild ?

Charlus
25-02-08, 12:29
Geplaatst door Iglo
"je" Wordt inderdaad heel vaak gebruikt als synoniem voor "ik" gebruikt. Maar als je kijkt in de context van het interview dan lijkt dat toch niet het geval. In het interview zegt hij namelijk: "zonder geloof kun je niet functioneren,()
Proef op de som:

'Ik kan zonder geloof niet funktioneren.'

'Je kunt zonder geloof niet funktioneren.'
:rolleyes:
Niet helemaal hetzelfde.
Helemaal niet hetzelfde, maar dat bedoel je wschnl. ook. Off topic: ik ben al veel langer nieuwsgierig naar wie of wat in zulke gevallen precies met "je" bedoeld wordt (iemand? een mens? men?) en onder welke omstandigheden je (men) overschakelt van "ik" op "je". Volgens mij wanneer je (men) in de eigen beleving een uitspraak doet die voor iedereen geldt. Afstand nemen speelt mi. ook een rol.
"Men" komt het dichtst in de buurt.

Charlus
25-02-08, 12:37
Ik denk dat B. zich gesterkt voelt door zijn steile Brothers in Arms van de CU en fundi-moslims die zich steeds ongeremder manifesteren zodat hij nu ook durft.
En ik denk dat alleen al het feit dat jij hier de woorden "Brothers in Arms" gebruikt meer zegt over je onverholen angsten dan over de intenties van Balkenende. We leven kennelijk in een cultuur van de argwaan, als het over religieuze inspiratie gaat. Ik hoop dat je schouders de weelde van die "vrijheid" zullen kunnen dragen.
Tot tweemaal aan toe. Het zit je wel dwars hè. I must be on to something.
Valt wel mee met die angsten hoor. Ik vond B. al een engerd. Hij is alleen maar een graadje enger geworden. Ik op mijn beurt zie bij jou de wens als vader van de gedachte.

H.P.Pas
25-02-08, 12:42
We leven kennelijk in een cultuur van de argwaan, als het over religieuze inspiratie gaat.

Dat is juist. Een Maroc-lezer zou zich daarover niet moeten verbazen

knuppeltje
25-02-08, 12:50
Dat is juist. Een Maroc-lezer zou zich daarover niet moeten verbazen

Nou- ik verbaas me hier nogal eens een keer. :hihi:
Maar wat is een mens zonder het vermogen om zo nu en dan verbaasd te worden? :ego: