PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims prikken papiertjes voor het geloof



Maurice
22-02-08, 19:34
Moslims prikken papiertjes voor het geloof



Gepost door Rob (R@b) - Bron: Het Parool
Gepubliceerd: vrijdag 22 februari 2008 @ 14:28

Het Parool bericht er over en ook het nieuws op Radio 538 besteedde er vanmiddag aandacht aan: Veertien moslimmannen die vanochtend uit geloofsredenen vrijwillig papiertjes prikten rond het Mosplein in Amsterdam-Noord. De mannen zijn lid van moslimgemeenschap Ahmadiyya, met moskeeën door heel Nederland. Hun credo: liefde voor iedereen, haat voor niemand.

Alle veertien hadden vanochtend speciaal vrij genomen voor deze prikactie. Sommige hebben echter geen idee waarom ze het precies doen. ''Geen idee, dat kreeg ik door van de organisatie'', tekende het Parool op uit de mond van Attaul Qayyum Arif.

Een woordvoerder weet de reden wel: Reinheid is deel van het geloof. ''In de Koran staat dat je je eigen stoep hoort schoon te houden, en die van de buurman. Wij gaan iets verder: wij willen de hele gemeenschap schoon houden.'' Er wordt benadrukt dat het niet gebeurt om de moslimgemeenschap in een beter daglicht te laten staan. ''Dit doen wij al 1500 jaar.''

Op Nieuwjaarsochtend heeft de groep een vergelijkbare actie gehouden.

De Ahmadiyya of Ahmadi-moslims vormen wereldwijd een kleine groep. In Nederland zijn er zo'n 15.000 tot 20.000 volgelingen van deze tak van de islam. De meeste Ahmadi-moslims in Nederland zijn van Pakistaanse afkomst. Ze worden door veel andere moslims overigens niet als islamitisch beschouwd omdat ze nog een andere (later verschenen) profeet aanbidden buiten Mohammed.



http://frontpage.fok.nl/nieuws/88120

IbnRushd
22-02-08, 19:40
Ze worden door veel andere moslims overigens niet als islamitisch beschouwd omdat ze nog een andere (later verschenen) profeet aanbidden buiten Mohammed.

Moslims aanbidden Mohammed niet. Doen ze het wel, dan zijn het geen moslims meer.

mark61
22-02-08, 21:32
Moslims aanbidden Mohammed niet. Doen ze het wel, dan zijn het geen moslims meer.

Mooi. Dan houd je geen moslim meer over.

Overigens zijn er 2 smaken Ahmadi's: zij die Ghulam Ahmad als profeet beschouwen en zij die dat niet doen. De meeste NL Ahmadi's doen dat niet.

Op zich is het wel wat voor soennieten ook. Ik weet niet of iemand wel es het heiligdom van Moulay Ibrahim heeft gezien, ten zuidoosten van Marraaksj; een vuilnisbelt die zijn weerga niet kent.

IbnRushd
22-02-08, 21:48
Mooi. Dan houd je geen moslim meer over.


Ik weet niet wat jij onder 'aanbidden' verstaat, maar de moslims die ik ken aanbidden geen enkele wezen behalve Allah.

mark61
22-02-08, 21:56
Ik weet niet wat jij onder 'aanbidden' verstaat, maar de moslims die ik ken aanbidden geen enkele wezen behalve Allah.

De moslims die ik hier zie en die zich in kranten uitspreken aanbidden de Profeet.

Maar ken jij Moulay Brahim?

IbnRushd
22-02-08, 22:15
De moslims die ik hier zie en die zich in kranten uitspreken aanbidden de Profeet.

Oh, omdat je in de kranten en fora leest zijn opeens alle moslims geen moslims? Is dat niet de ex consequentia-redenering?

Waar leid je dat af, dat moslims Mohammed (vzmh) aanbidden? Welke islamitische bewijzen heb je daarvoor?



Maar ken jij Moulay Brahim?

Er zijn wel meer plaatsen in Marokko dan alleen Moulay Ibrahim, waar mensen shirk plegen.

Charlus
22-02-08, 22:20
<...>Mooi. Dan houd je geen moslim meer over.<...>
En dat is mooi?

<...>Overigens zijn er 2 smaken Ahmadi's: zij die Ghulam Ahmad als profeet beschouwen en zij die dat niet doen. De meeste NL Ahmadi's doen dat niet.<...>
Voor sommige moslims is er na Mohammed nog een profeet verschenen die Ghulam Ahmad heette? Nou moe. Shi'ieten, Soennieten, Ahmadi's, grefo's, katholieken, Joden, eva. Wanneer verschijnt er eens de definitieve profeet die voor eens en altijd duidelijk maakt wie nu precies Gelijk hebben? Dan zal ik eindelijk weten welke religieuze pet ik mijzelf moet aanmeten.
Ik ben het wel met Ibn Rushd eens in dat je duidelijk zou moeten maken wat je in dit verband precies met aanbidden bedoelt.

mark61
22-02-08, 22:24
En dat is mooi?

Voor sommige moslims is er na Mohammed nog een profeet verschenen die Ghulam Ahmad heette? Nou moe. Shi'ieten, Soennieten, Ahmadanen (za'k maar zeggen), grefo's, katholieken, Joden, eva. Wanneer verschijnt eindelijk eens de definitieve profeet die voor eens en altijd duidelijk maakt wie nu precies Gelijk hebben?
Ik ben het wel met Ibn Rushd eens in dat je eerst eens duidelijk zou moeten maken wat je in dit verband precies met aanbidden bedoelt.

Ik verzin zulke termen niet, dat doen gelovigen. Dus mag een gelovige voor mij de definitie bepalen. Voorzover ik dat euh antropologisch danwel filologisch kan bepalen wordt de Profeet aanbeden. It's as simple as that.

Er komt altijd weer een nieuwe profeet, dat weet je best.