PDA

Bekijk Volledige Versie : Sarkozy wil Franse keuken tot wereldcultuurerfgoed laten verklaren



Marsipulami
23-02-08, 15:34
Sarkozy wil Franse keuken tot wereldcultuurerfgoed laten verklaren

PARIJS -Als het van de Franse president Nicolas Sarkozy afhangt, staan ’crępes’, ’foie gras’ en ’cuisses de grenouille’ binnenkort naast de Dom van Keulen en de Indiase Taj Mahal op de lijst van wereldcultuurerfgoed. Sarkozy kondigde zaterdag in Parijs aan dat Frankrijk in 2009 als eerste land bij de VN-cultuurorganisatie Unesco een aanvraag zal indienen om zijn nationale keuken tot wereldcultuurerfgoed te laten verklaren.

'Onze keuken is de beste ter wereld, tenminste vanuit ons standpunt', aldus de president bij de opening van een landbouwbeurs. 'Wij willen dat dat als werelderfgoed erkend wordt.'

De Unesco registreert lijsten met plaatsen en locaties van culturele en/of natuurwaarde, die samen het werelderfgoed vormen. Sinds enkele jaren bestaat de mogelijkheid ook een aanvraag in te dienen voor de registratie van niet-materiële schatten, zoals dat het geval zou zijn bij de Franse keuken. jns

Bofko
23-02-08, 16:05
Het platte en ordinaire zelfbelang spat ervan af. Het zou van meer stijl en klasse getuigen door niet de eigen maar een andere nationale keuken te nomineren, bij wijze van spreken.

Marsipulami
23-02-08, 16:17
Het platte en ordinaire zelfbelang spat ervan af. Het zou van meer stijl en klasse getuigen door niet de eigen maar een andere nationale keuken te nomineren, bij wijze van spreken.

Die van de Hollanders toch niet hoop ik.

Bofko
23-02-08, 16:45
Die van de Hollanders toch niet hoop ik.

Misschien moet de Belgische frietkot genomineerd worden.Pure cult.

knuppeltje
23-02-08, 17:17
Die van de Hollanders toch niet hoop ik.

En wat is er met die oerdegelijke Hollandse stamppot mis dan? :fpotver: