PDA

Bekijk Volledige Versie : Israëlisch leger doodt voetballende jongens



IbnRushd
28-02-08, 16:31
Israëlisch leger doodt voetballende jongens

GAZA - Het Israëlische leger heeft donderdag in de Gazastrook met een raketaanval vier jongens gedood die aan het voetballen waren. Dat hebben Palestijnse ziekenhuisfunctionarissen gezegd.

Het Israëlische leger zei de zaak te onderzoeken.

(ANP)

Drie à vier zinnen worden er aan besteedt. Dat is op zich best wel veel voor de Nederlandse media, toch?

Umarvlie
28-02-08, 16:43
Israëlisch leger doodt voetballende jongens

GAZA - Het Israëlische leger heeft donderdag in de Gazastrook met een raketaanval vier jongens gedood die aan het voetballen waren. Dat hebben Palestijnse ziekenhuisfunctionarissen gezegd.

Het Israëlische leger zei de zaak te onderzoeken.

(ANP)

Drie à vier zinnen worden er aan besteedt. Dat is op zich best wel veel voor de Nederlandse media, toch?


Wel, voetbal is oorlog heeft een Nederlandse Generaal ooit eens gezegd dus dit is dan inderdaad geen nieuws meer.....

Morosian
28-02-08, 16:51
Drie à vier zinnen worden er aan besteedt. Dat is op zich best wel veel voor de Nederlandse media, toch?[/I]

Dat lijkt me inderdaad ruimschoots voldoende.

In Congo sterven iedere maand nog steeds 45.000 mensen, de helft daarvan zijn kinderen. Dit is al sinds 2004 gaande. 45.000 Doden door honger, ziekte en geweld. De laatste keer dat de kranten hier aandacht aan besteedden was volgens mij eind januari.

IbnRushd
28-02-08, 16:56
Dat lijkt me inderdaad ruimschoots voldoende.

In Congo sterven iedere maand nog steeds 45.000 mensen, de helft daarvan zijn kinderen. Dit is al sinds 2004 gaande. 45.000 Doden door honger, ziekte en geweld. De laatste keer dat de kranten hier aandacht aan besteedden was volgens mij eind januari.

Lees: Tendentieuze berichtgeving Nederlandse teletekst-media tav het Midden-Oostenconflict (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=238638&highlight=astrid+essed)

super ick
28-02-08, 17:12
Al decennia stellen mensenlevens niets voor. What else is new?

IbnRushd
28-02-08, 17:17
Al decennia stellen mensenlevens niets voor. What else is new?

Israel krijgt de volle steun van de westere regeringen om onschuldige kinderen en baby's te vermoorden. Dat is nieuw(s).

Morosian
28-02-08, 18:21
Lees: Tendentieuze berichtgeving Nederlandse teletekst-media tav het Midden-Oostenconflict (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=238638&highlight=astrid+essed)

Dat zal allemaal best, en ik voel met je mee, maar gemakshalve stap je toch stiekem even over die 48.000 doden per maand heen.

Een schrijnend voorbeeld van selectieve verontwaardiging zoals dat hier door zovelen voortdurend aan de dag gelegd wordt. Waarom hoor ik geen vurige pleidooien voor Congo of Darfur?

IbnRushd
28-02-08, 18:28
Dat zal allemaal best, en ik voel met je mee, maar gemakshalve stap je toch stiekem even over die 48.000 doden per maand heen.

Een schrijnend voorbeeld van selectieve verontwaardiging zoals dat hier door zovelen voortdurend aan de dag gelegd wordt. Waarom hoor ik geen vurige pleidooien voor Congo of Darfur?

Graag bij de draad blijven. Open desnoods een topic over Congo, Darfur e.d., om je steunbetuigingen/opmerkingen kwijt te raken.

Morosian
28-02-08, 18:38
Graag bij de draad blijven. Open desnoods een topic over Congo, Darfur e.d., om je steunbetuigingen/opmerkingen kwijt te raken.

Hoe voorspelbaar.

Spoetnik
28-02-08, 19:52
Dat zal allemaal best, en ik voel met je mee, maar gemakshalve stap je toch stiekem even over die 48.000 doden per maand heen.

Een schrijnend voorbeeld van selectieve verontwaardiging zoals dat hier door zovelen voortdurend aan de dag gelegd wordt. Waarom hoor ik geen vurige pleidooien voor Congo of Darfur?

Bij mijn weten valt het wel mee met de aandacht dat Israel krijgt in de Nederlandse media en dit forum. De aandacht is nu weer wat hoger omdat het conflict weer wat oplaaiwt. Vandaag alleen al 18 Palestijnen (5 kinderen) gedood en een 12 jarige meisje in Egypte door kogels vanuit Israel.

Morosian
28-02-08, 20:04
Bij mijn weten valt het wel mee met de aandacht dat Israel krijgt in de Nederlandse media en dit forum.

Een dode baby en iedereen schreeuwt moord en brand, 48.000 doden iedere maand in Congo en het blijft angstig stil. Zowel in de media als op dit forum. Het Midden-Oosten conflict krijgt onevenredig veel aandacht.

mulan
28-02-08, 20:05
18 Israeliers en het is de hele avond breaking news op CNN en het journaal opent ermee. Daar dien je het mee te vergelijken. Hetzelfde conflict.

Morosian
28-02-08, 20:07
18 Israeliers en het is de hele avond breaking news op CNN en het journaal opent ermee. Daar dien je het mee te vergelijken. Hetzelfde conflict.

18 Dode Israëliers, 18 dode Palestijnen, 48.000 doden in Congo per maand. Is het echt zo moeilijk te begrijpen?

mulan
28-02-08, 20:11
18 Dode Israëliers, 18 dode Palestijnen, 48.000 doden in Congo per maand. Is het echt zo moeilijk te begrijpen?

Nee nee. Het zou je sieren om eerst te erkennen dat de enige reden dat Palestijnen uberhaupt aandacht krijgen komt omdat Israel er wat mee te maken heeft. Als het niets met Israel te maken had dan kon je de Palestijnen in het rijtje Congo scharen. Geen aandacht. Oh en op Aljazeera is er veel aandacht voor conflicten in Afrika dus ga even met Hans Laroes bellen als je issues hebt.

Maar kun je me uitleggen hoe (zonder Congo erbij te slepen aangezien die geen partij is in dat conflict) het komt dat Israelische doden Breaking News zijn en Palestijnse doden een berichtje tussendoor??

Spoetnik
28-02-08, 20:22
Een dode baby en iedereen schreeuwt moord en brand, 48.000 doden iedere maand in Congo en het blijft angstig stil. Zowel in de media als op dit forum. Het Midden-Oosten conflict krijgt onevenredig veel aandacht.

Daar ben ik het niet mee eens, op z'n hoogst kan je stellen dat conflicten in Afrika niet veel aandacht krijgt in de Westerse media. Al was Tsjaad wel in het nieuws toen daar gevechten uitbroken en Frankrijk hun puppetregime te hulp schoot.

Verder is het nu natuurlijk ook nieuws omdat Israel in het midden-oosten ligt. En dat is toch wel een kruidvat, ik heb nooit goed kunnen begrijpen dat de Westerse media over de bezetting van Iraq, de politieke crisis in Libanon, de crisis met Iran, de Koerdisch kwestie en de bezetting van Palestina, berichten alsof het allemaal in een ander deel van de wereld plaats vindt.

Morosian
28-02-08, 20:54
Maar kun je me uitleggen hoe (zonder Congo erbij te slepen aangezien die geen partij is in dat conflict) het komt dat Israelische doden Breaking News zijn en Palestijnse doden een berichtje tussendoor??

Ik weet dat je graag wilt horen dat de Westerse media stelselmatig partij kiest voor Israël, en ik denk inderdaad dat dat zo is. Maar dat verandert helemaal niets aan het feit dat het conflict onevenredig veel aandacht in de pers krijgt. Een berichtje tussendoor over Palestijnse doden is nog altijd meer dan geen berichtje tussendoor over Tibet, om maar iets te noemen.

Spoetnik
28-02-08, 21:06
Ik weet dat je graag wilt horen dat de Westerse media stelselmatig partij kiest voor Israël, en ik denk inderdaad dat dat zo is. Maar dat verandert helemaal niets aan het feit dat het conflict onevenredig veel aandacht in de pers krijgt. Een berichtje tussendoor over Palestijnse doden is nog altijd meer dan geen berichtje tussendoor over Tibet, om maar iets te noemen.

Toch vind ik dat je voorbij gaat aan het feit dat Israel in een zeer explosieve regio ligt, die direct economische en politieke gevolgen kunnen hebben voor bijvoorbeeld Nederland. De olie boycot in de jaren 70 is hier een goed voorbeeld van.

Een oorlog als bijvoorbeeld die tegen Libanon had zo uit de hand kunnen lopen en dat zou de prijs van olie zeker niet ten goede zijn gekomen. Ook is de Palestijnse strijd tegen Israel een propaganda middel van Al-Qa'ida om recruten te werven, en het Al-Qa'ida terreur richt zich ook richting Europa.

Dus dat het Israelische-Palestijnse conflict meer aandacht krijgt dan de oorlog die werd gevoerd in de Congo, hangt vooral af aan wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld Nederland.

Overigens, denk ik niet dat er in Congo op dit moment 48,000 mensen per maand dood gaan aan oorlogsgeweld. Ik kan tenminste niets vinden in google, daar domineert het mijnen (grondstoffen) nieuws.

Morosian
28-02-08, 21:35
Dus dat het Israelische-Palestijnse conflict meer aandacht krijgt dan de oorlog die werd gevoerd in de Congo, hangt vooral af aan wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld Nederland.

Dat maakt het ook zo schrijnend. Economische en politieke factoren spelen een belangrijkere rol in deze wereld dan menselijke. Kennelijk is de benzineprijs belangrijker dan de levens van tienduizenden mensen. Ik ben geneigd dat walgelijk te vinden.


Overigens, denk ik niet dat er in Congo op dit moment 48,000 mensen per maand dood gaan aan oorlogsgeweld. Ik kan tenminste niets vinden in google, daar domineert het mijnen (grondstoffen) nieuws.

Uit de New York Times van 23 januari van dit jaar:
http://www.nytimes.com/2008/01/23/world/africa/23congo.html

Het gros van de mensen sterft door honger en ziekten, een direct gevolg van het conflict.

Spoetnik
28-02-08, 21:46
Dat maakt het ook zo schrijnend. Economische en politieke factoren spelen een belangrijkere rol in deze wereld dan menselijke. Kennelijk is de benzineprijs belangrijker dan de levens van tienduizenden mensen. Ik ben geneigd dat walgelijk te vinden.

Het is je goed recht om dat walgelijk te vinden, maar zo werkt de westerse logica nu eenmaal.



Uit de New York Times van 23 januari van dit jaar:
http://www.nytimes.com/2008/01/23/world/africa/23congo.html

Het gros van de mensen sterft door honger en ziekten, een direct gevolg van het conflict.

Maar het conflict is grotendeels voorbij, dit is dus gewoon een voorbeeld van tragedie van oorlog, maar het is geen dagelijks nieuws verhaal. Dit soort verhalen zijn achtergrond verhalen, over verkwist geld en niet-werkende interventie door buitenlandse regeringen. Hetzelfde kan trouwens ook gezegd worden over Gaza, de strook is sinds de belegering er enorm op achteruit gegaan, medische voorziening, vervoer, water (er is geen schoon drink water meer), etc. Maar dat haalt toch zelden in het nieuws in Nederland.

Morosian
28-02-08, 22:00
Het is je goed recht om dat walgelijk te vinden, maar zo werkt de westerse logica nu eenmaal.

Westerse logica? Ik zat gek genoeg meer aan internationale logica te denken. Vanwaar die beperking tot het Westen?

mulan
29-02-08, 09:26
Westerse logica? Ik zat gek genoeg meer aan internationale logica te denken. Vanwaar die beperking tot het Westen?

Wie zijn schuld is het dan? Wat voor media volg jij allemaal om tot die conclusie te komen? Oh en het is nu eenmaal zo dat de wereld zo draait. Dat ieder leven evenveel nieuwswaarde heeft is een illusie. Het herdenken van 11 september wordt ook nog steeds ieder jaar gedaan ..doet niets af aan de slachtoffers van die dag. Maar is Congo (jouw paradepaardje) daarbij gebaat??

Morosian
29-02-08, 09:56
Wie zijn schuld is het dan? Wat voor media volg jij allemaal om tot die conclusie te komen? Oh en het is nu eenmaal zo dat de wereld zo draait. Dat ieder leven evenveel nieuwswaarde heeft is een illusie. Het herdenken van 11 september wordt ook nog steeds ieder jaar gedaan ..doet niets af aan de slachtoffers van die dag. Maar is Congo (jouw paradepaardje) daarbij gebaat??

Zoals ik al zei, het is helaas zo in deze wereld dat economische, politieke, strategische, en tegenwoordig ook godsdienstige factoren, belangrijker zijn dan menselijke. Ik keur de Israëlische bezetting af, maar ik keur ook de bezetting van Tibet door China af. Dat er iedere maand tientallen doden vallen in het Midden-Oosten conflict is verschrikkelijk, maar de 48.000 doden per maand in Congo en de 200.000 doden in Darfur zijn minstens zo erg, zo niet veel erger. Puur vanuit een menslievend perspectief vind ik het moeilijk te begrijpen dat er niet meer aandacht is voor de ellende elders in de wereld. Om dan te zeggen Oh en het is nu eenmaal zo dat de wereld zo draait dat is wel erg makkelijk en passief.

Al Sawt
29-02-08, 13:38
Puur vanuit een menslievend perspectief . Tussen ons, Morosian. Dit is gewoon een laagje make up om jouw hypocriete leugen op te leuken.

Maar in echt geef je maar bar weinig om Congo, Darfur of Tibet. Het zijn alleen maar instrumenten om elke discussie over Palestina/MO dwars te bomen.

naam
29-02-08, 13:53
Het is theoretisch dan ook bijna onmogelijk dat iemand hier ook maar meer om die mensen in Congo, Darfur of Tibet zou geven en daar meer compassie mee heeft dan met de palestijnen.

mulan
29-02-08, 20:07
Het is theoretisch dan ook bijna onmogelijk dat iemand hier ook maar meer om die mensen in Congo, Darfur of Tibet zou geven en daar meer compassie mee heeft dan met de palestijnen.

Wat een compassie op deze site voor Congo,Darfur en Tibet..I'm overwhelmed. Jammer alleen dat die compassie en verontwaardiging zich pas uit op het moment dat Israel misdaden begaat. Gaan die twee hand in hand? Ik wil best het archief in gaan maar weet uit 6 jaar ervaring op deze site wel dat niemand bij Israelische doden Congo,Darfur noch Tibet erbij betrekt. Om precies te zijn dan gaat de discussie over hoe vreselijk het is dat er slachtoffers zijn door die terroristische Palestijnen. How convenient.

Kan iemand anders even een lijstje met criteria maken zodat we kunnen zien bij welke slachtoffers er gedacht moet worden aan Congo etc en wanneer niet. Dan zitten we in de toekomst niet meer met dit probleem maar kunnen we ons met zijn allen moreel gaan verontwaardigen op exact hetzelfde moment. FUN!!

lihoed
01-03-08, 03:53
Hoe voorspelbaar.

Sukkeltje!