PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen celstraf voor vrouw die handtasdief doodreed



Marsipulami
06-03-08, 13:28
Geen celstraf voor vrouw die handtasdief doodreed

De Nederlandse vrouw die in 2005 een handtastief doodreed, heeft een werkstraf van 180 uur gekregen. Het Openbaar Ministerie had tweeënhalf jaar cel geëist. De 46-jarige Germaine C. is veroordeeld voor het overtreden van de wegenverkeerswet, voor zeer onvoorzichtig rijgedrag. De rechtbank in Amsterdam acht doodslag niet bewezen. C. zou niet willens en wetens het risico op een dodelijk ongeval hebben aanvaard, zoals het OM betoogde.

Diefstal
In januari 2005 griste de 19-jarige Ali el B. het tasje van C. uit haar auto. Volgens de rechtbank reed C. vervolgens "met forse snelheid 34 à 40 meter achteruit", in een smal straatje, tegen de rijrichting in. Doordat zij de jongens op de scooter niet kon zien draaide zij haar lichaam een stukje verder en stuurde daardoor onbewust mee, stelt de rechter. Ze raakte de scooter, waarop El B. met een vriend wilde vluchten. El B. viel, belandde deels onder de auto en werd een stuk meegesleurd om tussen de auto en een boom tot stilstand te komen. De voorzitter sprak van 'zeer onvoorzichtig, levensgevaarlijk rijgedrag'.

Mildere straf
C. werd ook veroordeeld tot een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden met een proeftijd van twee jaar. De rechter heeft C. een wat mildere straf opgelegd vanwege de grote belangstelling voor de zaak. Ook wordt rekening gehouden met de aanleiding, de diefstal, en het feit dat de vrouw drie jaar heeft moeten wachten op de strafzaak. Ook is zij volgens de rechtbank enigszins verminderd toerekeningsvatbaar.

Veel te ver
Het opleggen van een celstraf zou andere slachtoffers er volgens het OM van moeten weerhouden dit soort acties te ondernemen. Burgers zouden voor zichzelf mogen opkomen, maar C. zou na de "brutale" diefstal "veel te ver" zijn gegaan. Daarin is de rechtbank het wel met het OM eens.

Advocaat wil vrijspraak
Cees Korvinus, de advocaat van C., laat in een reactie weten dat hij verheugd is over de motivatie van de rechtbank, namelijk dat het geen doodslag maar een ongeluk was. Dat neemt niet weg dat hij in hoger beroep gaat tegen de opgelegde straf, zo verwacht hij. Volgens hem had de rechtbank rekening moeten houden met de situatie, met de diefstal. Ze moet daarom vrijgesproken worden, vindt hij. C. was overigens niet aanwezig op de zitting. Ze voelt zich bedreigd en zit al sinds 2005 ondergedoken. Omdat zij bij een andere zitting niet kwam opdagen werd de zaak opgeschort. Ze werd een dag voor de zitting twee weken geleden opgepakt en moest verplicht aanwezig zijn bij de behandeling.

OM
Het OM laat weten het vonnis te bestuderen voordat het besluit of het wel of niet in hoger beroep gaat. (novum/sam)

Max Stirner
06-03-08, 13:38
C. werd ook veroordeeld tot een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden met een proeftijd van twee jaar. (novum/sam)


Dit vind ik idioot:

óf ze heeft het expres gedaan - en dan zou ze de cel in moeten
óf ze kan niet normaal autorijden - en dan zou ze haar rijbewijs moeten inleveren.

1973Tanger
06-03-08, 13:52
Uiterst merkwaardig dat de zaak is afgehandeld als een verkeersongeval. In dat geval is deze vrouw in het verkeer levensgevaarlijk en diend haar rijbewijs volledig ingetrokken te worden. Als je in het verkeer op dusdanige wijze in paniek raakt ben je onbeheersbaar in het verkeer. Dan is een rijontzegging voor de duur van 6 maanden nog erg mild. Dronkelappen in het verkeer krijgen een langere ontzegging.

knuppeltje
06-03-08, 14:31
Uiterst merkwaardig dat de zaak is afgehandeld als een verkeersongeval. In dat geval is deze vrouw in het verkeer levensgevaarlijk en diend haar rijbewijs volledig ingetrokken te worden. Als je in het verkeer op dusdanige wijze in paniek raakt ben je onbeheersbaar in het verkeer. Dan is een rijontzegging voor de duur van 6 maanden nog erg mild. Dronkelappen in het verkeer krijgen een langere ontzegging.

Ze was dan ook niet dronken. :stout:

Uiterst merkwaardig, zowel de advokaat als het OM willen in hoger beroep maar hordes amateurjuristen hebben al weer een mening.
Zullen we het maar aan de echte juristen overlaten, het recht van de straat deugt immers zelden. :denk:

1973Tanger
06-03-08, 14:41
Ze was dan ook niet dronken. :stout:

Uiterst merkwaardig, zowel de advokaat als het OM willen in hoger beroep maar hordes amateurjuristen hebben al weer een mening.
Zullen we het maar aan de echte juristen overlaten, het recht van de straat deugt immers zelden. :denk:



Wat bedoel je precies? Welke amateurjuristen hebben een mening? Al het recht en onrecht gebeurd gewoon dagelijks op straat.

Max Stirner
06-03-08, 14:42
Zullen we het maar aan de echte juristen overlaten


OK, fiets voorzichtig.

David
06-03-08, 14:49
Keurig vonnis. :duim:

1973Tanger
06-03-08, 15:05
Keurig vonnis. :duim:


Waarom? Zeker omdat er een Marokkaan in het spel is waarbij een tasje is buitgemaakt, het gerechtigd is om zelfstandig de doodstraf uit te voeren?

David
06-03-08, 15:07
Waarom? Zeker omdat er een Marokkaan in het spel is waarbij een tasje is buitgemaakt, het gerechtigd is om zelfstandig de doodstraf uit te voeren?

Stel je niet aan, dramaqueen. :moe:

1973Tanger
06-03-08, 15:16
Stel je niet aan, dramaqueen. :moe:


Aanstellen? Ik vroeg je wat.

Slinger
06-03-08, 15:17
Uiterst merkwaardig dat de zaak is afgehandeld als een verkeersongeval. In dat geval is deze vrouw in het verkeer levensgevaarlijk en diend haar rijbewijs volledig ingetrokken te worden. Als je in het verkeer op dusdanige wijze in paniek raakt ben je onbeheersbaar in het verkeer. Dan is een rijontzegging voor de duur van 6 maanden nog erg mild. Dronkelappen in het verkeer krijgen een langere ontzegging.


Kom, kom zeg. Ze is zelf achter haar eigendom aangegaan. Daarbij heeft ze een verkeersovertreding gemaakt. Een verkeersovertreding maakt iedereen wel eens Er is geen enkele aanwijzing dat ze de tasjesdief lichamelijk letsel wilde toebrengen. De straf is dus veel te hoog. Een veroordeling voor de verkeersovertreding zou hier passend zijn maar dan wel met aftrek omdat de verzachtende omstandigheid bestaat dat ze haar eigendom terug wilde halen.

1973Tanger
06-03-08, 15:22
Kom, kom zeg. Ze is zelf achter haar eigendom aangegaan. Daarbij heeft ze een verkeersovertreding gemaakt. Een verkeersovertreding maakt iedereen wel eens Er is geen enkele aanwijzing dat ze de tasjesdief lichamelijk letsel wilde toebrengen. De straf is dus veel te hoog. Een veroordeling voor de verkeersovertreding zou hier passend zijn maar dan wel met aftrek omdat de verzachtende omstandigheid bestaat dat ze haar eigendom terug wilde halen.


Ja zo kan je over alles redeneren. Als ik bijvoorbeeld van mening ben dat ik nog geld van de overheid tegoed heb, is het zeker ook geoorloofd om maar meteen de kas bij die overheid te plunderen, zonder daarbij de noodzakelijke procedures te volgen, voordat ik mijn geld terug kan krijgen.

Tomas
06-03-08, 15:29
Waarom? Zeker omdat er een Marokkaan in het spel is waarbij een tasje is buitgemaakt, het gerechtigd is om zelfstandig de doodstraf uit te voeren?

Die kans zit er altijd in. Soms onbewust. In dit geval weet ik echter nog goed dat toen ik voor het eerst op de radio hoorde, er nog helemaal geen sprake was van een marokkaan.

En ik moest bij het hele verhaal glimlachen en kon echt met geen mogelijkheid een traan laten om kut-tasjesdief nummer 120023.

Pas hier op maroc bleek dat het om een marokkaan ging. Ja en toen werd het ingewikkeld. Want dan mag je niet meer (glim)lachen.

Max Stirner
06-03-08, 15:33
Kom, kom zeg. Ze is zelf achter haar eigendom aangegaan. Daarbij heeft ze een verkeersovertreding gemaakt. Een verkeersovertreding maakt iedereen wel eens Er is geen enkele aanwijzing dat ze de tasjesdief lichamelijk letsel wilde toebrengen. De straf is dus veel te hoog. Een veroordeling voor de verkeersovertreding zou hier passend zijn maar dan wel met aftrek omdat de verzachtende omstandigheid bestaat dat ze haar eigendom terug wilde halen.

De verzachtende omstandigheid bestaat dat ze met haar idiote manoeuvre tenminste de dader om zeep hielp en niet één of ander toevallig voorbijfietsende kleuter.

1973Tanger
06-03-08, 15:34
Die kans zit er altijd in. Soms onbewust. In dit geval weet ik echter nog goed dat toen ik voor het eerst op de radio hoorde, er nog helemaal geen sprake was van een marokkaan.

En ik moest bij het hele verhaal glimlachen en kon echt met geen mogelijkheid een traan laten om kut-tasjesdief nummer 120023.

Pas hier op maroc bleek dat het om een marokkaan ging. Ja en toen werd het ingewikkeld. Want dan mag je niet meer (glim)lachen.


Lach of glimlach je dan altijd bij mensen die door doodslag of een verkeersongeval om te leven komen, ongeacht de toedracht?

Tomas
06-03-08, 15:36
Lach of glimlach je dan altijd bij mensen die door doodslag of een verkeersongeval om te leven komen, ongeacht de toedracht?

Rare vraag. Wat denk je zelf? Of is dat nu even -in dit geval, aangezien het om een marokkaan gaat- iets te veel gevraagd.

1973Tanger
06-03-08, 15:41
Rare vraag. Wat denk je zelf? Of is dat nu even -in dit geval, aangezien het om een marokkaan gaat- iets te veel gevraagd.

Jij zegt dat je moest glimlachen bij de wetenschap dat er iemand was doodgereden, ongeacht de afkomst van de betrokkene. Dat je al bij voorbaat moest glimlachen, zonder dat je toen nog wist dat het om een Marokkaan ging. Vandaar mijn vraag.

David
06-03-08, 15:44
Die kans zit er altijd in. Soms onbewust. In dit geval weet ik echter nog goed dat toen ik voor het eerst op de radio hoorde, er nog helemaal geen sprake was van een marokkaan.

En ik moest bij het hele verhaal glimlachen en kon echt met geen mogelijkheid een traan laten om kut-tasjesdief nummer 120023.

Pas hier op maroc bleek dat het om een marokkaan ging. Ja en toen werd het ingewikkeld. Want dan mag je niet meer (glim)lachen.


:duim:

Laat het een les zijn voor al die klote diefjes.

1973Tanger
06-03-08, 15:48
:duim:

Laat het een les zijn voor al die klote diefjes.

Dus jij juicht toe dat je "klote diefjes", met een motorvoertuig aan gene zijde moet helpen? De auto als moordwapen gebruiken. Wat een wijze les van jou zeg.

Tomas
06-03-08, 15:51
Dat je al bij voorbaat moest glimlachen, zonder dat je toen nog wist dat het om een Marokkaan ging.

Ah, nu begrijp ik het. Ja dat was stom van me. Ik had even moeten wachten.

Ik weet niet wie ik voor me heb, maar ik zal maar even door m'n kieen gaan en het uitleggen:

Inbreker die vast komt te zitten en gepakt wordt in z'n beknelde toestand, vind ik grappig. Inbreker die bij het inbreken twee verdiepingen naar beneden pleurt en zichzelf zwaar gewond vind ik wel leuk. Inbreker die tijdens zijn vak omkomt vind ik nog net een glimlach waard.

Kortom ze zijn an sich niet erg grappig, alleen als ze wat vervelends overkomt.

1973Tanger
06-03-08, 15:54
Ah, nu begrijp ik het. Ja dat was stom van me. Ik had even moeten wachten.

Ik weet niet wie ik voor me heb, maar ik zal maar even door m'n kieen gaan en het uitleggen:

Inbreker die vast komt te zitten en gepakt wordt in z'n beknelde toestand, vind ik grappig. Inbreker die bij het inbreken twee verdiepingen naar beneden pleurt en zichzelf zwaar gewond vind ik wel leuk. Inbreker die tijdens zijn vak omkomt vind ik nog net een glimlach waard.

Kortom ze zijn an sich niet erg grappig, alleen als ze wat vervelends overkomt.

Hartelijk dank voor je toelichting Thomas, ik moet er haast van glimlachen.

Max Stirner
06-03-08, 15:55
Dus jij juicht toe dat je "klote diefjes", met een motorvoertuig aan gene zijde moet helpen? De auto als moordwapen gebruiken. Wat een wijze les van jou zeg.


Een geluk bij een ongeluk ... en uiteraard een beroepsrisico.

1973Tanger
06-03-08, 15:57
Een geluk bij een ongeluk ... en uiteraard een beroepsrisico.


Dat ongelukje zit inderdaad in een nogal klein hoekje.

Slinger
06-03-08, 15:58
Ja zo kan je over alles redeneren. Als ik bijvoorbeeld van mening ben dat ik nog geld van de overheid tegoed heb, is het zeker ook geoorloofd om maar meteen de kas bij die overheid te plunderen, zonder daarbij de noodzakelijke procedures te volgen, voordat ik mijn geld terug kan krijgen.


Ik begrijp dat jij een Berberse tasjesdief gelijkstelt aan de overheid. Als het zo doorgaat met Nederland zou je nog wel eens gelijk kunnen krijgen ook.

Tomas
06-03-08, 16:05
Ik begrijp dat jij een Berberse tasjesdief gelijkstelt aan de overheid. Als het zo doorgaat met Nederland zou je nog wel eens gelijk kunnen krijgen ook.

Dramaqueen. Wat dat betreft ben jij echt precies Wilders.

1973Tanger
06-03-08, 16:05
Ik begrijp dat jij een Berberse tasjesdief gelijkstelt aan de overheid. Als het zo doorgaat met Nederland zou je nog wel eens gelijk kunnen krijgen ook, in de toekomst.

Je geeft jezelf behoorlijk bloot door nu van een "berberse" tasjesdief i.p.v. een tasjesdief te spreken en dat allemaal weer in combinatie met apocalyptische toestanden voor Nederland n.a.v. gebruik van een voorbeeld. Deze toekomst is al aangebroken.

Slinger
06-03-08, 16:08
Dramaqueen. Wat dat betreft ben jij echt precies Wilders.

Het is belangrijk om de zaken helder en duidelijk te stellen.

Slinger
06-03-08, 16:11
Je geeft jezelf behoorlijk bloot door nu van een "berberse" tasjesdief i.p.v. een tasjesdief te spreken en dat allemaal weer in combinatie met apocalyptische toestanden voor Nederland n.a.v. gebruik van een voorbeeld. Deze toekomst is al aangebroken.


Hij was toch een berber? De waarheid mag altijd gezegd worden. Wat die apocalyps betreft kon je best eens gelijk hebben. Straks krijgen we net als in Israël een heilige oorlog om islamitische grond. Het kalifaat van Amsterdam is nabij...

1973Tanger
06-03-08, 16:18
Hij was toch een berber? De waarheid mag altijd gezegd worden. Wat die apocalyps betreft kon je best eens gelijk hebben. Straks krijgen we net als in Israël een heilige oorlog om islamitische grond. Het kalifaat van Amsterdam is nabij...

De waarheid! Daar kan jij blijkbaar niet mee overweg? Wat heeft de indicatie "berber" daarmee van doen? Moeten we ook voor alles wat ons niet goeddunkt meteen "jood" voor zetten. Vanwaar ineens dat fatalisme van je Slinger?

Slinger
06-03-08, 16:27
De waarheid! Daar kan jij blijkbaar niet mee overweg? Wat heeft de indicatie "berber" daarmee van doen? Moeten we ook voor alles wat ons niet goeddunkt meteen "jood" voor zetten. Vanwaar ineens dat fatalisme van je Slinger?


Wie is "we"? Om even hierop door te gaan: dat doen "jullie" toch al. Maar meestal wordt de waarheid dan uit propagandistische overwegingen ernstig geweld aan gedaan. In dit geval is het wel de zuivere waarheid. Wat een en ander met elkaar te maken heeft, moet de ontvanger van de boodschap maar uitmaken. Voor velen is dat wel erg duidelijk.

1973Tanger
06-03-08, 16:34
Wie is "we"? Om even hierop door te gaan: dat doen "jullie" toch al. Maar meestal wordt de waarheid dan uit propagandistische overwegingen ernstig geweld aan gedaan. In dit geval is het wel de zuivere waarheid. Wat een en ander met elkaar te maken heeft, moet de ontvanger van de boodschap maar uitmaken. Voor velen is dat wel erg duidelijk.

Ik spreek voor mezelf. Je hoeft mij niet in een hokje te plaatsen hoor. Jij bent diegene die in deze draad overgaat tot het benoemen van culturele afkomsten in relatie tot een doodsoorzaak. Wat jij daarmee bedoeld is voor velen hier ook zo klaar als een klontje.

David
06-03-08, 16:37
Ik heb nooit medelijden met diefjes die tijdens hun werkzaamheden sneuvelen.

Spoetnik
06-03-08, 16:41
Ik begrijp dat jij een Berberse tasjesdief gelijkstelt aan de overheid.

Ik vind het zeker geen slechte analogie, beide stelen je geld en geven het uit aan bijvoorbeeld drugs.

IbnRushd
06-03-08, 16:43
Aanstellen? Ik vroeg je wat.

David kan niet discussieren. Negeren is de beste optie.

Verder is het inderdaad merkwaardig. Ik ga vanaf nu inbrekers, autodieven e.d. tuig doodslaan als zij iets van mij proberen te stelen. Ik geef wel aan dat 't een ongelukje is. :rambo:

1973Tanger
06-03-08, 16:48
David kan niet discussieren. Negeren is de beste optie.

Verder is het inderdaad merkwaardig. Ik ga vanaf nu inbrekers, autodieven e.d. tuig doodslaan als zij iets van mij proberen te stelen. Ik geef wel aan dat 't een ongelukje is. :rambo:

Dat is mij langzamerhand ook opgevallen. Vreemde houding overigens voor iemand die volstrekt in "roze" denkt?

Slinger
06-03-08, 17:10
Ik spreek voor mezelf. Je hoeft mij niet in een hokje te plaatsen hoor. Jij bent diegene die in deze draad overgaat tot het benoemen van culturele afkomsten in relatie tot een doodsoorzaak. Wat jij daarmee bedoeld is voor velen hier ook zo klaar als een klontje.

Ik bedoel helemaal niks, maar hou me alleen aan de feiten.

Slinger
06-03-08, 17:11
Ik vind het zeker geen slechte analogie, beide stelen je geld en geven het uit aan bijvoorbeeld drugs.

Of sluizen het door naar een derdewereldland.

Slinger
06-03-08, 17:14
David kan niet discussieren. Negeren is de beste optie.

Verder is het inderdaad merkwaardig. Ik ga vanaf nu inbrekers, autodieven e.d. tuig doodslaan als zij iets van mij proberen te stelen. Ik geef wel aan dat 't een ongelukje is. :rambo:

Je hebt sowieso het morele recht om je bezit te verdedigen, net als deze autobestuurder.

Koala64
06-03-08, 17:30
Wat ik vooral tragisch vind is dat Germaine C. bedreigd wordt.
Dat alles had voorkomen kunnen worden als die tasjesdief, die dezelfde morgen nog voor de rechtbank stond wegens een roofoverval, zijn handen thuis had gehouden. Dan was er niet eens een aanleiding geweest voor dit alles.

mark61
06-03-08, 17:46
Uiterst merkwaardig dat de zaak is afgehandeld als een verkeersongeval. In dat geval is deze vrouw in het verkeer levensgevaarlijk en diend haar rijbewijs volledig ingetrokken te worden. Als je in het verkeer op dusdanige wijze in paniek raakt ben je onbeheersbaar in het verkeer. Dan is een rijontzegging voor de duur van 6 maanden nog erg mild. Dronkelappen in het verkeer krijgen een langere ontzegging.

Er is niets 'afgehandeld als'. Er is zorgvuldig vastgesteld wat er gebeurd is en wat de vrouw voor intentie had. Op grond daarvan is de rechter tot een oordeel gekomen. Als ik het goed begrijp vooral ook op grond van getuigenverklaringen.

Ik denk niet dat je om je handtas terug te krijgen je willens en wetens je auto en een scooter total loss gaat rijden. Dat kost al gauw meer dan de inhoud van je portemonnee.

Ik vraag me dan altijd af wat er gebeurd was als Khadija achter het stuur had gezeten en Dirk / Koffi op de scooter.

Joesoef
06-03-08, 17:46
Een keurig vonnis, uitstekend gedaan door de rechtbank. Wel jammer dat het zo lang heeft moeten duren.

David
06-03-08, 17:57
David kan niet discussieren. Negeren is de beste optie.

Ach, Ibn, dan gaan we gelijk op. Ik vind jou ook een lachertje. En een engerd.

David
06-03-08, 17:58
Een keurig vonnis, uitstekend gedaan door de rechtbank. Wel jammer dat het zo lang heeft moeten duren.

:duim:

H.P.Pas
06-03-08, 18:25
Een keurig vonnis, uitstekend gedaan door de rechtbank. Wel jammer dat het zo lang heeft moeten duren.

Eens.:fpetaf:

foxcave
06-03-08, 18:27
Een keurig vonnis, uitstekend gedaan door de rechtbank. Wel jammer dat het zo lang heeft moeten duren.
een waarheid als een koe.

mark61
06-03-08, 18:30
David kan niet discussieren. Negeren is de beste optie.

Verder is het inderdaad merkwaardig. Ik ga vanaf nu inbrekers, autodieven e.d. tuig doodslaan als zij iets van mij proberen te stelen. Ik geef wel aan dat 't een ongelukje is. :rambo:

Ah, rechter Ibn weet zelf precies wat er in G.C. omging en hoe de toedracht was. Lang leve het volksgericht :moe:

Nog maar es informeren dan. Hoe was het nou als Khadija per ongeluk Dirk / Koffi had doodgereden? Had je je dan ook zo opgewonden?

IbnRushd
06-03-08, 18:31
Je hebt sowieso het morele recht om je bezit te verdedigen, net als deze autobestuurder.

Ach ja, in ieder geval zegt het wel veel. Dus handjes afhakken bij diefstal, volgens de methode van shari'ah, is voor veel Hollanders nog te mild?

Misschien kunnen ze een nieuwe wet van maken? Bij stelen doodstraf door achteruit rijden met een auto. :alien:

IbnRushd
06-03-08, 18:36
Nog maar es informeren dan. Hoe was het nou als Khadija per ongeluk Dirk / Koffi had doodgereden? Had je je dan ook zo opgewonden?

Als ik een eerlijk antwoord mag geven, dan zou ik het terecht vinden als khadija een paar jaar (2,5) in de bak ging. Ik zou eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te reageren.

Verder reageer ik met name tegen de hysterie van veel Nederlanders; ogenschijnlijk omdat het om een Marokkaan ging. Vertel, hoe zou de autochtone Nederlander reageren als het slachtoffer een rasechte Hollander was?

mark61
06-03-08, 18:43
Als ik een eerlijk antwoord mag geven, dan zou ik het terecht vinden als khadija een paar jaar (2,5) in de bak ging. Ik zou eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te reageren.

Verder reageer ik met name tegen de hysterie van veel Nederlanders; ogenschijnlijk omdat het om een Marokkaan ging. Vertel, hoe zou de autochtone Nederlanders reageren als het slachtoffer een rasechte Hollander was?

Dat zeg je nou :)

Ik heb geen idee wat 15 miljoen autochtonen vinden, jij? Mij maakt het niet uit wat voor achtergrond een misdadiger heeft. Beroepsrisico. Pech. Dus als het Dirk was die op de terugweg van de rechtbank meteen maar weer een tasje jat, tsja, he had it coming.

En nee, dat is niet hetzelfde als roepen dat iedereen maar het recht in eigen hand moet nemen.

Divine_70
06-03-08, 18:55
Als ik een eerlijk antwoord mag geven, dan zou ik het terecht vinden als khadija een paar jaar (2,5) in de bak ging. Ik zou eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te reageren.

Verder reageer ik met name tegen de hysterie van veel Nederlanders; ogenschijnlijk omdat het om een Marokkaan ging. Vertel, hoe zou de autochtone Nederlanders reageren als het slachtoffer een rasechte Hollander was?

Hoe zouden de Marokkanen reageren als de bestuurster een marokkaan geweest was?

IbnRushd
06-03-08, 18:58
Hoe zouden de Marokkanen reageren als de bestuurster een marokkaan geweest was?

Een ogenblikje hoor, ik ga even in de hoofden van alle Marokkanen kijken. Even mijn glazenbol pakken.

Divine_70
06-03-08, 19:02
hoe zou de autochtone Nederlanders reageren als het slachtoffer een rasechte Hollander was?


Hoe zouden de Marokkanen reageren als de bestuurster een marokkaan geweest was?




Een ogenblikje hoor, ik ga even in de hoofden van alle Marokkanen kijken. Even mijn glazenbol pakken.



Laat ik dat nou ook gedaan hebben. :moe:

Tomas
06-03-08, 19:12
Dat zeg je nou :)

En nee, dat is niet hetzelfde als roepen dat iedereen maar het recht in eigen hand moet nemen.

Dat was ik er vergeten bij te zetten. Dus voor alle duidelijkheid Tanger:

Inbreker beklemd, geinig. Dief omgekomen door vrouw die keihard achteruit rijd, een glimlach waard. Maar de koppen "Ibn snijd inbreker de strot af" of "Tanger schiet fietsendief met jachtgeweer overhoop" zijn beduidend minder.

Niet dat ik nachten lang zal liggen huilen of een stille tocht zal meerennen. Nee, ze zijn gewoon niet echt grappig.

Slinger
06-03-08, 19:58
Ach ja, in ieder geval zegt het wel veel. Dus handjes afhaken bij diefstal, volgens de methode van shari'ah, is voor veel Hollanders nog te mild?

Misschien kunnen ze een nieuwe wet van maken? Bij stelen doodstraf door achteruit rijden met een auto. :alien:


Je haalt wel een paar dingen door elkaar zeg...

Joesoef
06-03-08, 21:39
Trouwens een uitmuntend stukje stuurmanskunst. Vlak na een beroving (een normaal mens reageer dan uitermate emotioneel) achteruitrijdend door een nauwe straat toch nog zo een jochie met voorbedachte rade dood te rijden. Nemen ze je rijbewijs af!

Olive Yao
06-03-08, 21:47
Kom, kom zeg. Ze is zelf achter haar eigendom aangegaan. Daarbij heeft ze een verkeersovertreding gemaakt. Een verkeersovertreding maakt iedereen wel eens Er is geen enkele aanwijzing dat ze de tasjesdief lichamelijk letsel wilde toebrengen. De straf is dus veel te hoog. Een veroordeling voor de verkeersovertreding zou hier passend zijn maar dan wel met aftrek omdat de verzachtende omstandigheid bestaat dat ze haar eigendom terug wilde halen.


(...) Er is geen enkele aanwijzing dat ze de tasjesdief lichamelijk letsel wilde toebrengen. (...)
Dan nog kan er dood door schuld zijn. Dat hangt er niet van af of ze het wilde.



Geplaatst door Joesoef

Trouwens een uitmuntend stukje stuurmanskunst. Vlak na een beroving (een normaal mens reageer dan uitermate emotioneel) achteruitrijdend door een nauwe straat toch nog zo een jochie met voorbedachte rade dood te rijden. Nemen ze je rijbewijs af!

Nee, met voorbedachte rade is ook niet zo. Wat dat betreft kun je rustig op de rechter afgaan.

Slinger
07-03-08, 09:05
Dan nog kan er dood door schuld zijn. Dat hangt er niet van af of ze het wilde.


Nee, dat hangt ervan af of ze redelijkerwijs kun inschatten of ze de betreffende persoon dodelijk letsel kon toebrangen door op deze manier te handelen. Dat is maar zeer de vraag.

super ick
07-03-08, 10:05
Als ik een eerlijk antwoord mag geven, dan zou ik het terecht vinden als khadija een paar jaar (2,5) in de bak ging. Ik zou eerlijk gezegd niet eens de moeite nemen om te reageren.

Verder reageer ik met name tegen de hysterie van veel Nederlanders; ogenschijnlijk omdat het om een Marokkaan ging. Vertel, hoe zou de autochtone Nederlander reageren als het slachtoffer een rasechte Hollander was?

Deze crimineel had een strafblad zo lang als een behangrol. En niet voor belletjetrek! Dezelfde ochtend was hij nog voor de rechter geweest voor een overval waarbij hij met een vuurwapen had gedreigd en een man had vastgetaped aan een stoel. Naast nog meer geweldsdelicten. Deze delicten hebben een zeer grote impact op de slachtoffers en hun omgeving.
Als je keer op keer anderen in het nauw drijft kan je ook een exessieve reactie verwachten.
De vraag blijft natuurlijk of deze vrouw direct besloot de dader dood te rijden. Voor de hand liggend is dat het een reactie was, genomen in verwarring, boosheid, verbaasdheid, etc. opgewekt door de dader.
Natuurlijk mag je nooit zomaar iemand doodrijden.

Ik kan je een voorbeeld geven wat ik enkele jaren geleden zelf heb meegemaakt:
Er komt mij een ouder echtpaar tegemoet op een voetpad in een park. Deze mensen werden van achteren benaderd door een scooter met 2 jonge gasten erop. In het voorbijrijden geven ze de man een enorme knal voor zijn hoofd. 2 tellen later passeerden ze mij en ik schop zijwaarts zo hard tegen de scooter dat ze de bosjes in vlogen. Gelukkig voor hen een redelijk zachte landing. De helden lieten zich verder zonder slag of stoot staande houden en hebben rustig gewacht op de komst van de politie (ik ben zelfs nog tussen beide gekomen omdat de geslagen man ze te lijf wilde)
De laatste dagen heb ik er nog eens over nagedacht. Had ik ook getrapt als er geen bosjes naast waren geweest maar een sloot of muur? Het antwoord is ja. Het betrof een reactie zonder op dat moment verdere gevolgen te overzien.
Psychologisch onderzoek heeft uitgewezen dat er globaal twee catagorien mensen zijn in dergelijke reacties. Zij die dicht slaan en zij die ineens impulsief handelen.
Het had ook de andere kant op kunnen gaan. Ze hadden bv. een mes kunnen trekken en mij kunnen proberen neer te steken.

M.i. escaleren dergelijke zaken om twee redenen.
*Er zijn veel te weinig mensen die iets doen. Tuig kan ongestraft in een volle winkelstraat iemand mishandelen zonder dat iemand een poot uitsteekt.
*De overheid laat deze catagorie te lang vrij aanmodderen. Zij krijgen de kans in vrijheid een enorme antecedentenlijst op te bouwen. Voordat er daadwerkelijk ingegrepen wordt hebben zij al veel te veel schade toe gebracht aan anderen. Anderen die ook recht hebben op bescherming door de overheid!

Iemand die een tas pikt verdient niet de doodstraf. Ik ga er blind vanuit dat zijn familie hem ook niet op rooftocht heeft gestuurd en deze mensen hebben nu onmeetbaar verdriet.
Om dat allemaal de vrouw aan te wrijven gaat waarschijnlijk veel te ver. (ik zeg waarschijnlijk omdat we alle ins en outs niet weten) De vrouw wel al jaren een lid van de pinkstergemeente, niet dat dat iets zegt maar de Hells Angels staan als gewelddadiger bekend.

Dat het een Marokkaan was doet hier niet ter zake. Het gaat om de daden en niet om de afkomst.
Feit is overigens wel dat de kans dat je op straat beroofd wordt door een autochtoon 1- of 2% is. 98% van de straatroof wordt namelijk gepleegd door NEDERLANDERS van allochtone afkomst.
Ik geloof niet dat er zoveel reacties waren geweest op maroc.nl als de dader Gert-Jan Jansen had geheten. Niet van autochtone kant en niet van allochtone kant.
Nogmaals mij maakt het niet uit. Ik drink liever een kop thee met een Marokkaan dan dat ik berooft wordt door een autochtoon. Dat is toch niet zo vreemd?

1973Tanger
07-03-08, 11:44
Je haalt wel een paar dingen door elkaar zeg...


Ibn drukt zich ook duidelijk uit. Het is meer dat jij de dingen door elkaar haalt. Zo betrek je nadrukkelijk een bepaalde culturele achtergrond bij een tragisch doodsoorzaak. Jij bent diegene die dingen niet kan scheiden en overhoop haalt. Ook andere prikkers zoals Joesoef laten zich over de afloop van het gebeuren goedkeurend uit. Dat allemaal zonder rekening te houden met een groot verlies bij de nabestaanden van de omgekomene. Als tegenwoordig het afpakken van een handtasje al door menigeen als rechtvaardiging van de dood als gevolg wordt aangezien, dan kan je wel de hele Nederlandse gevangenispopulatie met ernstigere vergrijpen ter dood veroordelen. Maar wat jij hier doet onder het mom van z.g. de feiten een bepaalde culturele achtergrond aanwijzen als "waarheid" (waarbij je gelijktijdig een grote groep zit te criminaliseren), is typerend voor je grote gebrek aan medemenselijkheid, alswel rechtvaardigheidsgevoel in het algemeen.

mark61
07-03-08, 11:52
Ik vind 'afpakken' een keurig eufemisme voor 'roof' :ego:

1973Tanger
07-03-08, 11:58
Ik vind 'afpakken' een keurig eufemisme voor 'roof' :ego:

Ja dat Piet Heijn de Spaanse zilvervloot heeft 'geroofd' en tot vaderlandse held wordt erkent is natuurlijk in zekere zin ook keurig.

Charlus
07-03-08, 11:58
Ik vind 'afpakken' een keurig eufemisme voor 'roof' :ego:
'ontlasten van'

mark61
07-03-08, 12:04
Ja dat Piet Heijn de Spaanse zilvervloot heeft 'geroofd' en tot vaderlandse held wordt erkent is natuurlijk in zekere zin ook keurig.

Ze hebben de Spanjaarden behoed voor inflatie :ego:

1973Tanger
07-03-08, 12:11
Ze hebben de Spanjaarden behoed voor inflatie :ego:

Dat kan niet. Want zilver is een edelmetaal, de standaard is net zoals goud bij voorbaat al niet onderheven aan inflatie. Sterker nog dergelijke standaarden worden juist gebruikt om inflatie te onderdrukken.

lihoed
07-03-08, 12:12
De moord op Theotje word bestraft met een levenslange gevangenisstraf en een moord op een 19 jarige Marokkaan wordt bestraft met een werkstrafje.
Er word puur onderscheid gemaakt tussen Marokkaan en autochtoon.

H.P.Pas
07-03-08, 12:13
Ja dat Piet Heijn de Spaanse zilvervloot heeft 'geroofd' en tot vaderlandse held wordt erkent is natuurlijk in zekere zin ook keurig.

Piet Heijn heeft zich er nooit over beklaagd, dat de Spanjaarden op hem schoten.

lihoed
07-03-08, 12:15
Fuck Piet Heijn!

1973Tanger
07-03-08, 12:17
Piet Heijn heeft zich er nooit over beklaagd, dat de Spanjaarden op hem schoten.


Dat kan ik mij wel voorstellen dat de Spanjaarden op je schieten als je op het menu staat om geroofd te worden.

H.P.Pas
07-03-08, 12:26
Dat kan ik mij wel voorstellen dat de Spanjaarden op je schieten als je op het menu staat om geroofd te worden.

Precies, hij hàd niets te klagen.
:denk:

PS: Mijn moeder, 92, rollator, dapper haar eigen boodschapjes doende, is een paar maanden voor haar dood nog slachtoffer van straatroof geworden. Haar tasje is afgepakt zeg maar.
Als het toeval had gewild, dat die jongen kort daarna in een draaiende betonmenger was gevallen had ik daar niet ècht mee kunnen zitten.

Slinger
07-03-08, 13:23
Ja dat Piet Heijn de Spaanse zilvervloot heeft 'geroofd' en tot vaderlandse held wordt erkent is natuurlijk in zekere zin ook keurig.

Het was oorlog hoor. Piet Hein had een kaperbrief, getekend door de Prins van Oranje. Hij moest de vijand waar hij kon schade toebrengen. Dat is hem ruimschoots gelukt en daarom is hij een van onze nationale helden.

:nl:

knuppeltje
07-03-08, 13:57
Dat kan niet. Want zilver is een edelmetaal, de standaard is net zoals goud bij voorbaat al niet onderheven aan inflatie. Sterker nog dergelijke standaarden worden juist gebruikt om inflatie te onderdrukken.

Dat kan wel en dat gebeurde er ook- op megaschaal.
Door al het in Amerika geroofde goud steeg de inflatie in Spanje tot topnieneau.
Binnen de kortste keren daalde de produktiviteit ook nog eens heel snel omdat iedereen dacht dat ie niet meer zo hard hoefde te werken en ontstond er bebrek aan van alles en de prijzen vlogen de lucht in.
Historici zeggen dan ook dat uiteindelijk al dat goud voor Spanje een een ramp is geweest.

knuppeltje
07-03-08, 13:59
Fuck Piet Heijn!

Dat zal niet meer mee vallen denk. :hihi:

H.P.Pas
07-03-08, 14:01
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lihoed
Fuck Piet Heijn!

Dat zal niet meer mee vallen denk. :hihi:

Lihoed necrofiel !

Flupke.
07-03-08, 14:01
Als die vrouw gerechtigheid wil laten gelden dan gaat ze tegen een boom staan,waarna ze haar man beveelt naar achteren te rijden.

knuppeltje
07-03-08, 14:05
Als die vrouw gerechtigheid wil laten gelden dan gaat ze tegen een boom staan,waarna ze haar man beveelt naar achteren te rijden.

Wat heb jij tegen bomen?

Flupke.
07-03-08, 14:17
Wat heb jij tegen bomen?Ik snap je niet echt.Ik ben toch mijn gedachten aan het wisselen?

1973Tanger
07-03-08, 15:12
Dat kan wel en dat gebeurde er ook- op megaschaal.
Door al het in Amerika geroofde goud steeg de inflatie in Spanje tot topnieneau.
Binnen de kortste keren daalde de produktiviteit ook nog eens heel snel omdat iedereen dacht dat ie niet meer zo hard hoefde te werken en ontstond er bebrek aan van alles en de prijzen vlogen de lucht in.
Historici zeggen dan ook dat uiteindelijk al dat goud voor Spanje een een ramp is geweest.

Volgens jou misschien wel. Maar volgens economische wetten niet. Want tentijde van oorlog en spanningen, is het beleggen in edelmetalen zoals goud een waardevast middel. Ook werden bepaalde munteenheden gekoppeld aan de goudstandaard om de waarde daarvan vast te houden. Kortom inflatie is nooit mogelijk ten aanzien van een object dat zijn intrinsieke waarde nooit kan verliezen.

knuppeltje
07-03-08, 15:21
Volgens jou misschien wel. Maar volgens economische wetten niet. Want tentijde van oorlog en spanningen, is het beleggen in edelmetalen zoals goud een waardevast middel. Ook werden bepaalde munteenheden gekoppeld aan de goudstandaard om de waarde daarvan vast te houden. Kortom inflatie is nooit mogelijk ten aanzien van een object dat zijn intrinsieke waarde nooit kan verliezen.

Heeft niets met mij te maken, het is gewoon wat er in Spanje gebeurde volgens de schriftgeleerden.
Het monetaire stelsel zag er toen ook wel wat anders uit dan nu.

JobHopper
07-03-08, 15:28
De moord op Theotje word bestraft met een levenslange gevangenisstraf en een moord op een 19 jarige Marokkaan wordt bestraft met een werkstrafje.
Er word puur onderscheid gemaakt tussen Marokkaan en autochtoon.

Gelukkig was mevrouw geen autochtoon...dus die discussie is snel klaar...

(dat je die vergelijking durft te maken zegt overigens als genoeg)

1973Tanger
07-03-08, 18:05
Heeft niets met mij te maken, het is gewoon wat er in Spanje gebeurde volgens de schriftgeleerden.
Het monetaire stelsel zag er toen ook wel wat anders uit dan nu.

Juist daarom, omdat alles in die tijd bekostigd werd met muntstukken overwegend vervaardigd uit gewillige edelmetalen, is inflatie hoogstonwaarschijnlijk. Bovendien werd toen der tijd de economie van een land meestal afgewogen aan de inhoud van rijksschatkist en de daaruit voortvloeiende militaire macht en slagkracht.

knuppeltje
07-03-08, 19:30
Juist daarom, omdat alles in die tijd bekostigd werd met muntstukken overwegend vervaardigd uit gewillige edelmetalen, is inflatie hoogstonwaarschijnlijk. Bovendien werd toen der tijd de economie van een land meestal afgewogen aan de inhoud van rijksschatkist en de daaruit voortvloeiende militaire macht en slagkracht.

De crux was dat iedereen te lui werd om te werken en men dus finaal boven zijn stand ging leven totdat de zeepbel uit elkaar spatte.
Doe nu eens niet meer zo eigenwijs en ga geschiedenis lezen.

<V>
07-03-08, 19:41
Ik heb nooit medelijden met diefjes die tijdens hun werkzaamheden sneuvelen.

Alsof het stelen van iets materieels, te vergelijken is met een mensenleven.

H.P.Pas
07-03-08, 21:18
Juist daarom, omdat alles in die tijd bekostigd werd met muntstukken overwegend vervaardigd uit gewillige edelmetalen, is inflatie hoogstonwaarschijnlijk.

Tanger denk nou even na. Als er van de ene op de andere dag plotseling 10 X meer van die munten in omloop zijn, wat gebeurt er dan met de prijzen denk je ?

mark61
08-03-08, 02:05
Dat kan niet. Want zilver is een edelmetaal, de standaard is net zoals goud bij voorbaat al niet onderheven aan inflatie. Sterker nog dergelijke standaarden worden juist gebruikt om inflatie te onderdrukken.

Dan vergis je je. Goud en zilver hebben een onderlinge verhouding, om te beginnen; de markt overspoelen met een bepaald goed leidt altijd tot inflatie.

In dit onderhavige geval leidde de aanvoer van Latijns-Amerikaans zilver tot enorme inflatie in het Osmaanse rijk, dat de zilverstandaard hanteerde. Voor Europa was het prima, dat had de goudstandaard. Dit alles overigens onbedoeld en onbegrepen, destijds.

mark61
08-03-08, 02:09
De moord op Theotje word bestraft met een levenslange gevangenisstraf en een moord op een 19 jarige Marokkaan wordt bestraft met een werkstrafje.
Er word puur onderscheid gemaakt tussen Marokkaan en autochtoon.

Idioot. Met jouw volksgerichtenwerk wordt het hier Afghanistan.

mark61
08-03-08, 02:10
Fuck Piet Heijn!

Zonder die Piet Heins had jij nu niet hier op dit forum kunnen zitten blaten. Denk daar maar es over na :hihi:

mark61
08-03-08, 02:12
Ik snap je niet echt.Ik ben toch mijn gedachten aan het wisselen?

Tegelijk met je gebit blijkbaar.

mark61
08-03-08, 02:15
Volgens jou misschien wel. Maar volgens economische wetten niet. Want tentijde van oorlog en spanningen, is het beleggen in edelmetalen zoals goud een waardevast middel. Ook werden bepaalde munteenheden gekoppeld aan de goudstandaard om de waarde daarvan vast te houden. Kortom inflatie is nooit mogelijk ten aanzien van een object dat zijn intrinsieke waarde nooit kan verliezen.

Eh, sorry, ik adviseer een cursus economie. Er is geen enkele reden waarom goud zijn waarde niet zou kunnen verliezen; het heeft helemaal geen intrinsieke waarde. De enige waarde is dat veel mensen het willen hebben. Afhankelijk van het een en ander, cultuur bijvoorbeeld. Het Osmaanse rijk en China waardeerden zilver hoger dan goud. Du moment dat je in zo'n markt met zilver respectievelijk goud gaat smijten krijg je inflatie.

Het is dan ook niet voor niets dat de goudstandaard is afgeschaft.

foxcave
08-03-08, 08:54
Ha, even een beetje water op het vuur gooien, in 2005 is een blanke inbreker doodgereden, resultaat voor de dader? Vrijspraak, dit ondanks een getuige die de dader hard en doelbewust achteruit heeft zien rijden.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1225091.html#comments

(http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1225091.html#comments)

Mijn visie? In beide gevallen is een worm geplet, niet door een volks gericht maar door een ongeluk. En gezien de uitspraak in 2005 moet G.C. misschien ook wel vrijspraak krijgen.

1973Tanger
08-03-08, 10:37
Tanger denk nou even na. Als er van de ene op de andere dag plotseling 10 X meer van die munten in omloop zijn, wat gebeurt er dan met de prijzen denk je ?


Ja met munten die niet gedekt zijn is waardevermindering een gevolg daarvan. Maar munten geslagen uit grondstoffen zoals goud, is onmogelijk onderheven aan inflatie. Kom maar met een voorbeeld uit de economische wereldgeschiedenis, waar grondstoffen zoals goud oorzaak van inflatie zijn.

1973Tanger
08-03-08, 10:54
Eh, sorry, ik adviseer een cursus economie. Er is geen enkele reden waarom goud zijn waarde niet zou kunnen verliezen; het heeft helemaal geen intrinsieke waarde. De enige waarde is dat veel mensen het willen hebben. Afhankelijk van het een en ander, cultuur bijvoorbeeld. Het Osmaanse rijk en China waardeerden zilver hoger dan goud. Du moment dat je in zo'n markt met zilver respectievelijk goud gaat smijten krijg je inflatie.

Het is dan ook niet voor niets dat de goudstandaard is afgeschaft.

Die cursus economie is aan jou goed besteed. Want omdat door de eeuwen heen grondstoffen zoals goud erg gewild waren, hebben dergelijke grondstoffen nooit bloot gestaan aan waardevermindering. Ergens gehoord dat goud een waardeloos middel betrof? Bovendien hebben munten wel degelijk een intrinsieke waarde. Het is namelijk van belang voor de waarde van de munt met welke legering(en) de munt is geslagen. Bedenk wel dat vanwege de zeldzaamheid en duurzaamheid van deze grondstoffen eeuwenlang gebruikt zijn als betrouwbaar betaalmiddel. Dus je moet niet de vergissing maken om een stelsel dat bepaald en gewogen werd aan dergelijke grondstoffen te vergelijken met papiergeld, dat overigens de functie had om het gevaar van goud- en of zilvertransporten te verminderen, dat bijvoorbeeld destijds in handen van Piet Heijn gevallen is. Dus inflatie is nimmer toe te rekenen aan grondstoffen zoals goud en zilver, die verliezen en hebben nooit hun waarde verloren, mede door de zeldzaamheid, kan er ook geen overschot op de markt van wezen.

mark61
08-03-08, 11:22
Die cursus economie is aan jou goed besteed. Want omdat door de eeuwen heen grondstoffen zoals goud erg gewild waren, hebben dergelijke grondstoffen nooit bloot gestaan aan waardevermindering. Ergens gehoord dat goud een waardeloos middel betrof? Bovendien hebben munten wel degelijk een intrinsieke waarde. Het is namelijk van belang voor de waarde van de munt met welke legering(en) de munt is geslagen. Bedenk wel dat vanwege de zeldzaamheid en duurzaamheid van deze grondstoffen eeuwenlang gebruikt zijn als betrouwbaar betaalmiddel. Dus je moet niet de vergissing maken om een stelsel dat bepaald en gewogen werd aan dergelijke grondstoffen te vergelijken met papiergeld, dat overigens de functie had om het gevaar van goud- en of zilvertransporten te verminderen, dat bijvoorbeeld destijds in handen van Piet Heijn gevallen is. Dus inflatie is nimmer toe te rekenen aan grondstoffen zoals goud en zilver, die verliezen en hebben nooit hun waarde verloren, mede door de zeldzaamheid, kan er ook geen overschot op de markt van wezen.

Het probleem met de Spanjaarden en Portugezen was dat zij het goud gemakkelijk konden roven uit Zuid-Amerika zonder daarvoor enige arbeid te verrichten. De Azteken en Inca's werden ontdaan van hun goud met bedreiging van geweld. Dankzij dit geroofde goud kon Spanje, inclusief Portugal een imperium opbouwen en in stand houden. In eerste instantie ging dit gepaard met de hulp van huursoldaten, die hun soldij in goud en zilver ontvingen. Later werden deze oorlogen zo duur dat Spanje de torenhoge uitgaven niet meer kon voldoen met het goud dat uit de Nieuwe Wereld werd aangevoerd. Nu moesten ook andere landen uit het imperium, waaronder Nederland, bijspringen, vandaar onze 10e penning, welke werd geïntroduceerd door de hertog van Alba. Het resultaat was dat het Spaanse imperium in de 17e eeuw langzaam ten onder ging en was dit te wijten aan de overvloed van goedkoop goud en zilver, alsmede een rampzalige expansionistische politiek.

http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2007/12/goud-in-perspectief

De waarde van goud kan wild variëren, al naar gelang de vraag ernaar. Maar als het 'gratis' in een economie wordt gesmeten (en er dus geen goederen of diensten tegenover staan) 'infleert' de waarde van goud dus zelf.

H.P.Pas
08-03-08, 11:40
Ja met munten die niet gedekt zijn is waardevermindering een gevolg daarvan. Maar munten geslagen uit grondstoffen zoals goud, is onmogelijk onderheven aan inflatie. Kom maar met een voorbeeld uit de economische wereldgeschiedenis, waar grondstoffen zoals goud oorzaak van inflatie zijn.

Spanje in de 16e en 17e eeuw is hèt voorbeeld. Het Osmaanse rijk heeft daar in diezelde tijd ook last van gehad.
Een economisch goed, of het nu goud, aardappels of paperclips betreft, ontleent zijn waarde aan het feit, dat het nuttig en schaars is.
Als het minder schaars wordt, daalt dus de waarde. Als, zoals bij goud en zilver het geval was, dat goed als betaalmiddel in gebruik is, daalt dus de waarde van het betaalmiddel. En dat noemen we inflatie. Heus waar.

knuppeltje
08-03-08, 12:17
Ik vrees- onze Tanger kennende, dat jullie hem voorlopig niet zullen hebben omgepraat. :fpimp:

mark61
08-03-08, 12:22
Ik vrees- onze Tanger kennende, dat jullie hem voorlopig niet zullen hebben omgepraat. :fpimp:

Moi aussi. Ik hoop dat ie wat bijleest ipv monkelend zijn goud te tellen. Dr is nou eenmaal niet zoveel te veranderen aan historische waarheden, of wij het nou doorvertellen of iemand anders.

Rabi'ah.
08-03-08, 12:50
Dit vonnis vind ik belachelijk licht.

Voor mij is een mensenleven, dus ook dat van een dief, nog altijd meer waard dan een handtas met inhoud.

Stelen mag niet nee, maar eigenrichting met dodelijke gevolgen vind ik nog altijd vele malen ernstiger.

Orandajin
08-03-08, 14:31
Ali El Bejatti stond 19 januari 2005 nog terecht voor een gewelddadige, gewapende overval op een vestiging van de Xenos in de Kalverstraat. Samen met een vriendje hebben ze onder bedreiging van een vuurwapen en een steekwapen twee jonge meisjes die daar WERKTEN vastgebonden en geschopt en geslagen. Héél erg stoer... Tijdens het proces kwam maar weer eens de zachte hand van justitie naar voren. De eis van de officier van justitie was slechts twee jaar. Met inachtneming van dat de rechter ontvankelijk is voor "verzachtende omstandigheden" en de gebruikelijke 1/3 van de straftijd niet te hoeven uitzitten wegens "goed gedrag" kan men uitrekenen waar de rechterlijke macht de samenleving mee afscheept met betrekking tot hoe snel ze zich weer opnieuw de kans kregen zich opnieuw te kunnenen vergrijpen... Ook wanneer dergelijke ernstige delicten geschieden, telt kennelijk niet het belang van de maatschappij om tegen recidive door dit soort delinquenten beschermd te worden.
Zeer vreemd dat deze delinquent niet in preventief voorarrest zat, terwijl uit de eis van de officier van justitie zeer redelijkerwijs een strafmaat kon voortvloeien welke het preventieve voorarrest zou kunnen overstijgen. Zeer vreemd. Want het belang van de maatschappij gaat voor!
Die avond was het alweer opnieuw raak. In de Derde Oosterparkstraat, een zijstraat van de Linneausstraat waar nog geen twee maanden eerder Theo van Gogh werd vermoord door Mohammed Bouyeri, werd de Surinaamse Germaine C vanaf een scooter door Ali El Bejatti en een vriendje van hem beroofd van haar tas die op de achterbank van haar auto lag. Zeer begrijpelijk dat zoiets dermate tegen je normale gevoel van rechtvaardigheid in gaat en dat de stoppen bij je doorslaan en dat je impulsief achter de daders heen gaat om je eigendommen waar je voor hebt GEWERKT terug te vorderen!
Ali El Bejatti had slechts negentien jaar oud een strafblad van maar liefst elf kantjes... Vuilnis dus. Wie weet waar de samenleving voor behoed is gebleven als dit stuk vuilnis ongestoord zijn criminele pad verder kon bewandelen.
Natuurlijk is het een tragisch ongeluk, maar dit had nooit gebeurd als Ali El Bejatti resjpekt voor andermans eigendommen waar ze voor GEWERKT hebben zou hebben gehad.
Wat een walgingwekkende vertoning van overheid en justitie om Ali El Bejatti als slachtoffer neer te willen zetten terwijl hij dader van een beroving was en de Surinaamse Germaine C slachtoffer van een beroving is. De overheid dient ervoor zorg te dragen dat aan de slachtoffers recht wordt gedaan. En dat wij als samenleving tegen dit soort delinquenten beschermd worden!

Ali El Bejatti koos er willens en wetens voor een ander tot slachtoffer van een beroving te maken. Germaine C koos er niet voor slachtoffer van een beroving te worden.

mark61
08-03-08, 14:36
Dit vonnis vind ik belachelijk licht.

Voor mij is een mensenleven, dus ook dat van een dief, nog altijd meer waard dan een handtas met inhoud.

Stelen mag niet nee, maar eigenrichting met dodelijke gevolgen vind ik nog altijd vele malen ernstiger.

Jij ook al op de volksgerichtbandwagon hang-em-high-posse? Jij weet ook al beter dan de rechter dat het hier om 'eigenrichting' ging?

Je weet niet dat de rechter bepaalde overwegingen had om van de theoretische strafmaat tijd af te trekken?

Ik vrees voor de dag dat jij rechter wordt. Brrrr.

1973Tanger
08-03-08, 16:21
Het probleem met de Spanjaarden en Portugezen was dat zij het goud gemakkelijk konden roven uit Zuid-Amerika zonder daarvoor enige arbeid te verrichten. De Azteken en Inca's werden ontdaan van hun goud met bedreiging van geweld. Dankzij dit geroofde goud kon Spanje, inclusief Portugal een imperium opbouwen en in stand houden. In eerste instantie ging dit gepaard met de hulp van huursoldaten, die hun soldij in goud en zilver ontvingen. Later werden deze oorlogen zo duur dat Spanje de torenhoge uitgaven niet meer kon voldoen met het goud dat uit de Nieuwe Wereld werd aangevoerd. Nu moesten ook andere landen uit het imperium, waaronder Nederland, bijspringen, vandaar onze 10e penning, welke werd geïntroduceerd door de hertog van Alba. Het resultaat was dat het Spaanse imperium in de 17e eeuw langzaam ten onder ging en was dit te wijten aan de overvloed van goedkoop goud en zilver, alsmede een rampzalige expansionistische politiek.

http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2007/12/goud-in-perspectief

De waarde van goud kan wild variëren, al naar gelang de vraag ernaar. Maar als het 'gratis' in een economie wordt gesmeten (en er dus geen goederen of diensten tegenover staan) 'infleert' de waarde van goud dus zelf.

Dat laatste is in theorie mogelijk. Maar zolang goud een zeldzaam en duurzaam grondstof blijft en iedereen goud beschouwd als een rots in de branding is het ontegenzegelijk dat grondstoffen zoals goud nooit aanleiding (in welke economie dan ook), van inflatie is geweest.

1973Tanger
08-03-08, 16:29
Spanje in de 16e en 17e eeuw is hèt voorbeeld. Het Osmaanse rijk heeft daar in diezelde tijd ook last van gehad.
Een economisch goed, of het nu goud, aardappels of paperclips betreft, ontleent zijn waarde aan het feit, dat het nuttig en schaars is.
Als het minder schaars wordt, daalt dus de waarde. Als, zoals bij goud en zilver het geval was, dat goed als betaalmiddel in gebruik is, daalt dus de waarde van het betaalmiddel. En dat noemen we inflatie. Heus waar.

Jij bekijkt het net als Mark61 van de culturele kant. Ik bekijk het daarentegen van de ontegensprekelijke economische wetmatigheden en principes t.a.v. de status van goud als betaalmiddel en standaard in onze economische wereldgeschiedenis. Je leverd vooralsnog geen enkele aanwijzing, dat goud c.q zilver aanleiding/oorzaak zijn van inflatie in monetaire stelsels.

1973Tanger
08-03-08, 16:36
Moi aussi. Ik hoop dat ie wat bijleest ipv monkelend zijn goud te tellen. Dr is nou eenmaal niet zoveel te veranderen aan historische waarheden, of wij het nou doorvertellen of iemand anders.

Nou van die stelling van jou, dat Piet Heijn de Spanjaarden door roof heeft behoed van inflatie, blijft niets van over. Tegenwoordig heeft Spanje die roof al dubbel en dwars terugverdiend, door haar toen der tijd aan inflatie onderhavige munteenheid peseta in te ruilen voor de euro en aanspraak te maken op de gemeenschappelijke Europese kas, waar Nederland de grootste netto betaler van is.

1973Tanger
08-03-08, 17:46
Voor wat ten overvloede deze topic betreft, heeft welliswaar een slachtoffer van diefstal altijd het recht om zijn gestolen waar terug te pakken, maar er zijn grenzen aan de manier waarop dat gebeurt. Zo staat een dergelijke gevaarlijke achtervolging in geen verhouding tot de diefstal. Je moet altijd je impulsen de baas blijven en te allen tijde overwegen of een bepaalde actie wel verstandig is.

mark61
08-03-08, 22:23
Nou van die stelling van jou, dat Piet Heijn de Spanjaarden door roof heeft behoed van inflatie, blijft niets van over.

Ehh, pssst, Tanger, het was een grapje. Voor het Osmaanse rijk gold het dus wel, en wel ernstig.

En voor Spanje dus met goud. Maar je bent zo koppig, dus zie maar. Dit heeft geen zin.

Stopnaald
09-03-08, 10:22
Alsof het stelen van iets materieels, te vergelijken is met een mensenleven.

Alsof het levenslange trauma en angstgevoelens die de slachtoffers van Bejatti te vergelijken zijn met de in 1 klap dood situatie.


Weet je wat? Laten we vooral NOG een stille tocht voor dat asociale stuk vullis lopen..... Jezus! Hoe banaal en stom kun je toch zijn?

1973Tanger
09-03-08, 14:04
Ehh, pssst, Tanger, het was een grapje. Voor het Osmaanse rijk gold het dus wel, en wel ernstig.

En voor Spanje dus met goud. Maar je bent zo koppig, dus zie maar. Dit heeft geen zin.


Koppig is hier niet op zijn plaats mijn beste Mark. Mijn betoog over goud als onmogelijke oorzaak en gevolg van inflatie in toenmalige economieën en hedendaagse economische stelsels wordt voorlopig door niemand ontkracht door middel van duidelijke deducties i.p.v. indrukken van schriftgeleerden in bepaalde culturele samenlevingen.

daddy
09-03-08, 14:06
Ik zou het recht in eigen handen nemen en precies doen wat zij de jongen en de familie heeft aangericht.
Wat een kut opmerkingen allemaal van de racistische blanke.

hassa046
09-03-08, 14:17
Wat me vooral opvalt is de slachtofferrol die de marokaanse gemeenschap weer aanneemt.
Als een inbreker bij mij binnenkomt, dan sla ik zijn hersenpan ook in met de knuppel. Had ie maar niet moeten binnenkomen. Dus de reactie van die vrouw was niet meer dan logisch.
Als die jongen het tasje niet gejat had, dan was ie nog onder ons. T word tijd dat de marokaanse gemeenschap s meer zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden.
In mijn ogen verdient die vrouw een medaille.

foxcave
09-03-08, 14:20
Ik zou het recht in eigen handen nemen en precies doen wat zij de jongen en de familie heeft aangericht.
Wat een kut opmerkingen allemaal van de racistische blanke.

Misschien, heel misschien, alhoewel het wel een grote waarschijnlijkheid heeft, tref je in het dikke dossier dat er over hem is ook een paar slachtoffers aan, ik neem aan dat je hem of zijn familie hier ook op aangesproken hebt?

Zij heeft een ongeluk veroorzaakt, nadat ze bestolen is, dit heeft de rechter beaamd.

En je opmerking over "racistische blanke" is een beetje sneu.

1973Tanger
09-03-08, 14:41
Wat me vooral opvalt is de slachtofferrol die de marokaanse gemeenschap weer aanneemt.
Als een inbreker bij mij binnenkomt, dan sla ik zijn hersenpan ook in met de knuppel. Had ie maar niet moeten binnenkomen. Dus de reactie van die vrouw was niet meer dan logisch.
Als die jongen het tasje niet gejat had, dan was ie nog onder ons. T word tijd dat de marokaanse gemeenschap s meer zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden.
In mijn ogen verdient die vrouw een medaille.


Je praat met erg grote woorden, door te spreken van "dat de Marokkaanse gemeenschap z'n verantwoordelijkheid moet nemen voor z'n daden". Ook neem je gemakshalve aan dat de Marokkaanse gemeenschap vanuit een slachtofferrol die situatie beziet. Daarmee pleeg je ongenuanceerd een aanslag op de gemeenschap die onpartijdig de situatie wel juist weet in te schatten. Die de daad die daaraan vooraf plaatsvond niet goedkeurd, maar ook het gevolg achteraf niet goedkeurd. Waarbij het zeer onverstandig is om dergelijke gevaarlijke manoeuvres in het verkeer uit te halen. Want dit maal is de dader zelf omgekomen, maar er zouden net zo goed ook onschuldige mensen bij betrokken kunnen zijn. Dus dat mag geen gewoonte worden. Een medaille heeft ze zeker niet verdiend.

mark61
09-03-08, 15:29
Koppig is hier niet op zijn plaats mijn beste Mark. Mijn betoog over goud als onmogelijke oorzaak en gevolg van inflatie in toenmalige economieën en hedendaagse economische stelsels wordt voorlopig door niemand ontkracht door middel van duidelijke deducties i.p.v. indrukken van schriftgeleerden in bepaalde culturele samenlevingen.

Lees over de geschiedenis. Iqra! En leer.

Ik ga hier niet ten behoeve van jou een bibliografie samenstellen van iets dat in de wetenschappelijke geschiedschrijving al sinds jaar en dag bekend is en waarover in het geheel geen controverse bestaat. Dit soort open deuren staan niet op internet maar in boeken. Tis raar, maar die dingen bestaan nog.

mark61
09-03-08, 15:31
Ik zou het recht in eigen handen nemen en precies doen wat zij de jongen en de familie heeft aangericht.
Wat een kut opmerkingen allemaal van de racistische blanke.

Waarna de familie van GC dan weer de jongen zijn moeder's handtassie mag stelen? Oog om oog?

Ik griezel van de primitieve barbarij die jij tentoon spreidt. Brrr. Wat doe jij in NL? Gaat lekker bij de Talibaan vechten.

1973Tanger
09-03-08, 15:45
Lees over de geschiedenis. Iqra! En leer.

Ik ga hier niet ten behoeve van jou een bibliografie samenstellen van iets dat in de wetenschappelijke geschiedschrijving al sinds jaar en dag bekend is en waarover in het geheel geen controverse bestaat. Dit soort open deuren staan niet op internet maar in boeken. Tis raar, maar die dingen bestaan nog.

Kortom als je met mij wil discussieëren over economie, dan moet je dat op wetenschappelijke niveau doen, dat bij jou ontbreekt. Daarentegen beperk ik mij tot die zaken waar ik de nodige kennis in verworven heb. Jij zit werkelijk hier overal en over van alles als een soort huishoogleraar je mening te verkondigen. Als je luchtig wil doen, dan moet je er niet aan beginnen.

Overigens zit het wel goed met mijn economische boekenkennis. Zo heb ik tijdens mijn studie destijds een hele module economische wereldgeschiedenis van de oude steentijd tot heden, van Rondo Cameron met uitmuntend gevolg afgewerkt en verslag van geleverd. Als ik mij alleen tot dat 488 blz telend boek beperk kom ik al een heel end met mijn begrip over determinanten van economische ontwikkelingen.

daddy
09-03-08, 17:24
Ik griezel van de primitieve barbarij die jij tentoon spreidt. Brrr. Wat doe jij in NL? Gaat lekker bij de Talibaan vechten.

Haha...wie zegt dat ik in Nederland woon meneer betwetertje.
Ik woon er al jaren niet meer/Nederland is net een gevangenis.
Geen shit te beleven, het land is koud, de mensen zijn koud etc.

mark61
09-03-08, 18:52
Haha...wie zegt dat ik in Nederland woon meneer betwetertje.
Ik woon er al jaren niet meer/Nederland is net een gevangenis.
Geen shit te beleven, het land is koud, de mensen zijn koud etc.

Oh dan is het goed. Al vrees ik voor je medelanders waar dat dan ook is.

Maar je mist NL toch een ietsepietsie, zien ik.

Richard the Lionhart
09-03-08, 19:13
Wat voor straf heeft de collega van dit dode draaideurcrimineeltje eigenlijk gekregen?

daddy
09-03-08, 19:14
Oh dan is het goed. Al vrees ik voor je medelanders waar dat dan ook is.

Maar je mist NL toch een ietsepietsie, zien ik.

Nederland was een leuk land om te wonen, sinds 2001/Wilders/Theo/ niet meer en dit is nog maar het begin van de oorlog tussen bevolkingsgroepen/religies etc.

super ick
09-03-08, 19:19
Koppig is hier niet op zijn plaats mijn beste Mark. Mijn betoog over goud als onmogelijke oorzaak en gevolg van inflatie in toenmalige economieën en hedendaagse economische stelsels wordt voorlopig door niemand ontkracht door middel van duidelijke deducties i.p.v. indrukken van schriftgeleerden in bepaalde culturele samenlevingen.

Wikiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipedia.nl zegt:

Effecten van een door goud gedekte economie

De verplichting om de omzetbaarheid in goud te handhaven beperkt in sterke mate de aanmaak van kredieten. Het aanmaken van krediet door bankentiteiten onder een gouden standaard bedreigt de omzetbaarheid van de biljetten die zij hebben uitgegeven, en bijgevolg leidt dit tot het ongewenste effect dat goud de bank uit stroom. Het resultaat van een mislukking om vertrouwen te wekken veroorzaakt een stormloop op de muntbasis die meestal door de bankiers beantwoord wordt door uitbetalingen van die munteenheid op te schorten. Zodoende zullen biljetten die in om het even welke "gedeeltelijke" gouden standaard in omloop zijn, ofwel teruggekocht worden voor hun afgedrukte goudwaarde (die hoger zou moeten zijn dan de daadwerkelijke waarde) - dit is dan een leegloop van die bank; óf de marktwaarde van dergelijke biljetten zal lager worden ingeschat dan van een gouden muntstuk dat het zelfde bedrag vertegenwoordigt.

In de internationale gouden standaard werd de onevenwichtigheid in de internationale handel gerectificeerd door landen te verplichten hun rekeningen in goud te betalen. Een land dat tekorten heeft zou zijn schulden in goud moeten betalen, daardoor zijn goudreserves uitputten en het land zou daardoor zijn geldvoorraad moeten verminderen. Dit zou leiden tot deflatie van prijzen, economische activiteit verminderen en, bijgevolg, zou de vraag inzakken. De resulterende daling van de vraag zou dan de invoer verminderen; en aldus zou het tekort theoretisch weer rechtgezet worden. Dit leidt tot een constante druk om economieën af te schermen ten einde te voorkomen dat valuta het land uit stromen; dit wordt door critci "bedel bij uw buur"-beleid genoemd. Dergelijke gouden standaardsystemen uitgaande van een nulsomspel vertoonden periodieke onevenwichtigheden die door snelle dalingen van de uitvoer moesten worden gecorrigeerd.

In de praktijk kon dit de economie van landen die een handelstekort hadden niettemin ernstig destabiliseren, omdat mensen neigden om een stormloop op de bank te maken om hun geld in ontvangst te nemen vóór de goudreserves werden uitgevoerd, waarbij banken bijgevolg onderuit gingen, waarna spaartegoeden verloren waren. Leeglopende en mislukkende banken waren een veelvoorkomend fenomeen in de periode waarin de gouden standaard het gevestigde economische systeem was. Het leidde ook tot een anticyclisch effect, aangezien de overheden de handel belastten, verzamelden ze daarmee gouden en zilveren muntstukken, die het monetaire 'bloed' in de private economie verminderden. Deze paradox leidde tot "gelddroogten" en inflatie, gezien overheden belasting hieven, vaak om oorlogen te betalen, en in muntstukken uitbetaalden, terwijl de snelheid van geld in de private economie verminderde doordat individuen zich tegen de onzekere politieke situatie indekten door goud te gaan hamsteren. Elke poging om papiergeld te introduceren faalde vroeg of laat, zowel door de overdruk van geld en de resulterende instorting van de "fiatvaluta", met inbegrip van papieren franken, als door het pre-constitutionele Amerikaans Congres gedrukte "continentals" en diverse andere zeepbellen. Of het zou de overheid ertoe brengen dat slechts in muntgeld kon worden betaald, hetgeen het bestaande papiergeld devalueerde.

De gouden standaard beperkt in theorie de mogelijkheden die overheden hebben om prijsinflatie te veroorzaken door buitensporig veel papiergeld te drukken, hoewel er bewijsmateriaal is dat vóór de Eerste Wereldoorlog de monetaire autoriteiten de geldtoevoer niet uitbreidden inperkten als het land een gouduitstroom meemaakte. Het wordt ook verondersteld tot zekerheid in internationale handel te leiden door in een vast wisselkoersenpatroon te voorzien. De gouden standaard is in feite deflatoir, aangezien het groeipercentage van economieën over het algemeen de groei van goudreserves voorbijstreeft. Dit werd na de inflatoire zilverstandaarden in de 17e eeuw beschouwd als welkome verlossing, en als aansporing voor de handel. Nochtans door de recente 19e eeuw, dreef de agitatie tegen de gouden standaard politieke bewegingen in de meeste geïndustrialiseerde naties voor één of andere vorm van zilver, of zelfs gebaseerd document, munt. Eind 19e eeuw dreef de beroering tegen de gouden standaard echter in de meeste geïndustrialiseerde landen politieke bewegingen naar één of andere vorm van zilver- of zelfs papiergebaseerde valuta.

Onder de klassieke internationale gouden standaard zouden verstoringen in het prijsniveau in één land geheel of gedeeltelijk door een automatisch saldo-van-betaling aanpassingsmechanisme gecompenseerd moeten worden dat het prijs-muntstuk-stroommechanisme genoemd wordt. (Muntstuk verwijst naar gouden muntstukken.) De stappen in dit mechanisme zijn als volgt: wanneer de prijs van een goed, wegens overbevoorrading, kapitaalverbetering, daling in invoerkosten of concurrentie, zullen kopers dat goed over anderen verkiezen. Wegens de stabilisatie van munten met betrekking tot goud, zullen kopers binnen op goud gebaseerde economieën bij voorkeur het laagste geprijste goed kopen, en goud de meest efficiënte economieën zal binnenstromen. Deze stroom van goud in de productievere economie zal dan de geldvoorraad verhogen en veroorzaakt voldoende inflatoire druk om de originele daling in prijzen in de productievere economie te compenseren, en zou de circulerende munt in de minder productieve economieën verminderen, waardoor de prijzen omlaag gedwongen werden tot het evenwicht werd hersteld.

Centrale banken zouden dit, om goudafvloeiingen te beperken, versterken door rentevoeten op te heffen, ten einde de prijzen sneller terug in internationaal evenwicht te brengen. In theorie zou er, zolang naties de gouden standaard aanhielden, geen aanhoudende periode van of hoge inflatie, of ongecontroleerde deflatie zijn. Dit was omdat men op dat moment geloofde dat markten zich intern altijd saneren (zie de wet van Say), en dat de deflatie eerst de prijs van kapitaal zou veranderen, betekende dit dat dit de prijs van kapitaal zou verminderen en op lange termijn meer groei evenals een zekerder prijsstabiliteit mogelijk zou maken.

mark61
09-03-08, 20:51
Nederland was een leuk land om te wonen, sinds 2001/Wilders/Theo/ niet meer en dit is nog maar het begin van de oorlog tussen bevolkingsgroepen/religies etc.

Onheilsprofeet. Die paar hysterici aan beide zijden gaan de loop van de geschiedenis niet veranderen.

daddy
09-03-08, 21:25
Onheilsprofeet. Die paar hysterici aan beide zijden gaan de loop van de geschiedenis niet veranderen.

Who knows? Kijk maar om je heen wat er allemaal gebeurt in de wereld.

Of kijk je alleen maar naar het nieuws van acht uur.

mark61
09-03-08, 21:43
Who knows? Kijk maar om je heen wat er allemaal gebeurt in de wereld.

Of kijk je alleen maar naar het nieuws van acht uur.

Dr gebeurt van alles, zoals altijd.

Ik kijk nooit naar het nieuws, van geen enkel uur.

daddy
09-03-08, 21:44
In mijn ogen verdient die vrouw een medaille.

Yeah... what the heck!

daddy
09-03-08, 21:50
Dr gebeurt van alles, zoals altijd.

Ik kijk nooit naar het nieuws, van geen enkel uur.



Iedereen kijkt naar het nieuws!

mark61
10-03-08, 07:32
Iedereen kijkt naar het nieuws!

Nee! Misschien waar jij woont...

super ick
10-03-08, 08:40
Nederland was een leuk land om te wonen, sinds 2001/Wilders/Theo/ niet meer en dit is nog maar het begin van de oorlog tussen bevolkingsgroepen/religies etc.

Oorlog tussen bevolkingsgroepen?
Je laat je gek maken door de media! Alsof Nederland in brand staat.

1973Tanger
10-03-08, 10:50
Wikiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipedia.nl zegt:

Effecten van een door goud gedekte economie

De verplichting om de omzetbaarheid in goud te handhaven beperkt in sterke mate de aanmaak van kredieten. Het aanmaken van krediet door bankentiteiten onder een gouden standaard bedreigt de omzetbaarheid van de biljetten die zij hebben uitgegeven, en bijgevolg leidt dit tot het ongewenste effect dat goud de bank uit stroom. Het resultaat van een mislukking om vertrouwen te wekken veroorzaakt een stormloop op de muntbasis die meestal door de bankiers beantwoord wordt door uitbetalingen van die munteenheid op te schorten. Zodoende zullen biljetten die in om het even welke "gedeeltelijke" gouden standaard in omloop zijn, ofwel teruggekocht worden voor hun afgedrukte goudwaarde (die hoger zou moeten zijn dan de daadwerkelijke waarde) - dit is dan een leegloop van die bank; óf de marktwaarde van dergelijke biljetten zal lager worden ingeschat dan van een gouden muntstuk dat het zelfde bedrag vertegenwoordigt.

In de internationale gouden standaard werd de onevenwichtigheid in de internationale handel gerectificeerd door landen te verplichten hun rekeningen in goud te betalen. Een land dat tekorten heeft zou zijn schulden in goud moeten betalen, daardoor zijn goudreserves uitputten en het land zou daardoor zijn geldvoorraad moeten verminderen. Dit zou leiden tot deflatie van prijzen, economische activiteit verminderen en, bijgevolg, zou de vraag inzakken. De resulterende daling van de vraag zou dan de invoer verminderen; en aldus zou het tekort theoretisch weer rechtgezet worden. Dit leidt tot een constante druk om economieën af te schermen ten einde te voorkomen dat valuta het land uit stromen; dit wordt door critci "bedel bij uw buur"-beleid genoemd. Dergelijke gouden standaardsystemen uitgaande van een nulsomspel vertoonden periodieke onevenwichtigheden die door snelle dalingen van de uitvoer moesten worden gecorrigeerd.

In de praktijk kon dit de economie van landen die een handelstekort hadden niettemin ernstig destabiliseren, omdat mensen neigden om een stormloop op de bank te maken om hun geld in ontvangst te nemen vóór de goudreserves werden uitgevoerd, waarbij banken bijgevolg onderuit gingen, waarna spaartegoeden verloren waren. Leeglopende en mislukkende banken waren een veelvoorkomend fenomeen in de periode waarin de gouden standaard het gevestigde economische systeem was. Het leidde ook tot een anticyclisch effect, aangezien de overheden de handel belastten, verzamelden ze daarmee gouden en zilveren muntstukken, die het monetaire 'bloed' in de private economie verminderden. Deze paradox leidde tot "gelddroogten" en inflatie, gezien overheden belasting hieven, vaak om oorlogen te betalen, en in muntstukken uitbetaalden, terwijl de snelheid van geld in de private economie verminderde doordat individuen zich tegen de onzekere politieke situatie indekten door goud te gaan hamsteren. Elke poging om papiergeld te introduceren faalde vroeg of laat, zowel door de overdruk van geld en de resulterende instorting van de "fiatvaluta", met inbegrip van papieren franken, als door het pre-constitutionele Amerikaans Congres gedrukte "continentals" en diverse andere zeepbellen. Of het zou de overheid ertoe brengen dat slechts in muntgeld kon worden betaald, hetgeen het bestaande papiergeld devalueerde.

De gouden standaard beperkt in theorie de mogelijkheden die overheden hebben om prijsinflatie te veroorzaken door buitensporig veel papiergeld te drukken, hoewel er bewijsmateriaal is dat vóór de Eerste Wereldoorlog de monetaire autoriteiten de geldtoevoer niet uitbreidden inperkten als het land een gouduitstroom meemaakte. Het wordt ook verondersteld tot zekerheid in internationale handel te leiden door in een vast wisselkoersenpatroon te voorzien. De gouden standaard is in feite deflatoir, aangezien het groeipercentage van economieën over het algemeen de groei van goudreserves voorbijstreeft. Dit werd na de inflatoire zilverstandaarden in de 17e eeuw beschouwd als welkome verlossing, en als aansporing voor de handel. Nochtans door de recente 19e eeuw, dreef de agitatie tegen de gouden standaard politieke bewegingen in de meeste geïndustrialiseerde naties voor één of andere vorm van zilver, of zelfs gebaseerd document, munt. Eind 19e eeuw dreef de beroering tegen de gouden standaard echter in de meeste geïndustrialiseerde landen politieke bewegingen naar één of andere vorm van zilver- of zelfs papiergebaseerde valuta.

Onder de klassieke internationale gouden standaard zouden verstoringen in het prijsniveau in één land geheel of gedeeltelijk door een automatisch saldo-van-betaling aanpassingsmechanisme gecompenseerd moeten worden dat het prijs-muntstuk-stroommechanisme genoemd wordt. (Muntstuk verwijst naar gouden muntstukken.) De stappen in dit mechanisme zijn als volgt: wanneer de prijs van een goed, wegens overbevoorrading, kapitaalverbetering, daling in invoerkosten of concurrentie, zullen kopers dat goed over anderen verkiezen. Wegens de stabilisatie van munten met betrekking tot goud, zullen kopers binnen op goud gebaseerde economieën bij voorkeur het laagste geprijste goed kopen, en goud de meest efficiënte economieën zal binnenstromen. Deze stroom van goud in de productievere economie zal dan de geldvoorraad verhogen en veroorzaakt voldoende inflatoire druk om de originele daling in prijzen in de productievere economie te compenseren, en zou de circulerende munt in de minder productieve economieën verminderen, waardoor de prijzen omlaag gedwongen werden tot het evenwicht werd hersteld.

Centrale banken zouden dit, om goudafvloeiingen te beperken, versterken door rentevoeten op te heffen, ten einde de prijzen sneller terug in internationaal evenwicht te brengen. In theorie zou er, zolang naties de gouden standaard aanhielden, geen aanhoudende periode van of hoge inflatie, of ongecontroleerde deflatie zijn. Dit was omdat men op dat moment geloofde dat markten zich intern altijd saneren (zie de wet van Say), en dat de deflatie eerst de prijs van kapitaal zou veranderen, betekende dit dat dit de prijs van kapitaal zou verminderen en op lange termijn meer groei evenals een zekerder prijsstabiliteit mogelijk zou maken.

Het is duidelijk dat inflatie en deflatie oorzaken zijn van economische politiek wanbeleid veroorzaakt door nationale centrale banken. Dat er met 's lands goudvooraden onzorgvuldig wordt omgesprongen. Dat er in veel gevallen door centrale banken een papieren standaard wordt gehandhaafd, zonder dat daar een in waarde vergelijkbaar voorraad aan goud of een andere vaste activa tegenover staat. Dat was ook het geval geweest ten tijde van de Spaanse ontdekkingsreizen. Dat het wel mee viel met de ontdekking van goud in de nieuwe wereld, dat er toch geen gouden steden waren zoals Matcu pitchu deed geloven. Dat de hoeveelheid invoer van goud uit de nieuwe wereld deels door smokkel zonder afdracht van belastingen plaatsvond. Dat het koningshuis van Spanje ondanks het goud toch met ernstige tekorten kampte. Dat Aragon zelfs adelbrieven en leningen bij de Fugers erbij moest sluiten om hen kostbare oorlogen zoals die met de Mooren te bekostigen.

Het principe van vraag en aanbod is een economische principe, dat ik hier in relatie tot goud al bij vlagen heb bevestigd en dat dat principe door de eeuwen heen altijd in voordeel van dat grondstof is gevallen. Want als uiteindelijk een regering op zwart zaad zit, is een eventuele goudvoorraad het enige waar hij nog op kan terugvallen.

Charlus
10-03-08, 11:43
Wikiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipedia.nl zegt:

Effecten van een door goud gedekte economie

De verplichting om de omzetbaarheid in goud te handhaven beperkt in sterke mate de aanmaak van kredieten. Het aanmaken van krediet door bankentiteiten onder een gouden standaard bedreigt de omzetbaarheid van de biljetten die zij hebben uitgegeven, en bijgevolg leidt dit tot het ongewenste effect dat goud de bank uit stroom. Het resultaat van een mislukking om vertrouwen te wekken veroorzaakt een stormloop op de muntbasis die meestal door de bankiers beantwoord wordt door uitbetalingen van die munteenheid op te schorten. Zodoende zullen biljetten die in om het even welke "gedeeltelijke" gouden standaard in omloop zijn, ofwel teruggekocht worden voor hun afgedrukte goudwaarde (die hoger zou moeten zijn dan de daadwerkelijke waarde) - dit is dan een leegloop van die bank; óf de marktwaarde van dergelijke biljetten zal lager worden ingeschat dan van een gouden muntstuk dat het zelfde bedrag vertegenwoordigt.

In de internationale gouden standaard werd de onevenwichtigheid in de internationale handel gerectificeerd door landen te verplichten hun rekeningen in goud te betalen. Een land dat tekorten heeft zou zijn schulden in goud moeten betalen, daardoor zijn goudreserves uitputten en het land zou daardoor zijn geldvoorraad moeten verminderen. Dit zou leiden tot deflatie van prijzen, economische activiteit verminderen en, bijgevolg, zou de vraag inzakken. De resulterende daling van de vraag zou dan de invoer verminderen; en aldus zou het tekort theoretisch weer rechtgezet worden. Dit leidt tot een constante druk om economieën af te schermen ten einde te voorkomen dat valuta het land uit stromen; dit wordt door critci "bedel bij uw buur"-beleid genoemd. Dergelijke gouden standaardsystemen uitgaande van een nulsomspel vertoonden periodieke onevenwichtigheden die door snelle dalingen van de uitvoer moesten worden gecorrigeerd.

In de praktijk kon dit de economie van landen die een handelstekort hadden niettemin ernstig destabiliseren, omdat mensen neigden om een stormloop op de bank te maken om hun geld in ontvangst te nemen vóór de goudreserves werden uitgevoerd, waarbij banken bijgevolg onderuit gingen, waarna spaartegoeden verloren waren. Leeglopende en mislukkende banken waren een veelvoorkomend fenomeen in de periode waarin de gouden standaard het gevestigde economische systeem was. Het leidde ook tot een anticyclisch effect, aangezien de overheden de handel belastten, verzamelden ze daarmee gouden en zilveren muntstukken, die het monetaire 'bloed' in de private economie verminderden. Deze paradox leidde tot "gelddroogten" en inflatie, gezien overheden belasting hieven, vaak om oorlogen te betalen, en in muntstukken uitbetaalden, terwijl de snelheid van geld in de private economie verminderde doordat individuen zich tegen de onzekere politieke situatie indekten door goud te gaan hamsteren. Elke poging om papiergeld te introduceren faalde vroeg of laat, zowel door de overdruk van geld en de resulterende instorting van de "fiatvaluta", met inbegrip van papieren franken, als door het pre-constitutionele Amerikaans Congres gedrukte "continentals" en diverse andere zeepbellen. Of het zou de overheid ertoe brengen dat slechts in muntgeld kon worden betaald, hetgeen het bestaande papiergeld devalueerde.

De gouden standaard beperkt in theorie de mogelijkheden die overheden hebben om prijsinflatie te veroorzaken door buitensporig veel papiergeld te drukken, hoewel er bewijsmateriaal is dat vóór de Eerste Wereldoorlog de monetaire autoriteiten de geldtoevoer niet uitbreidden inperkten als het land een gouduitstroom meemaakte. Het wordt ook verondersteld tot zekerheid in internationale handel te leiden door in een vast wisselkoersenpatroon te voorzien. De gouden standaard is in feite deflatoir, aangezien het groeipercentage van economieën over het algemeen de groei van goudreserves voorbijstreeft. Dit werd na de inflatoire zilverstandaarden in de 17e eeuw beschouwd als welkome verlossing, en als aansporing voor de handel. Nochtans door de recente 19e eeuw, dreef de agitatie tegen de gouden standaard politieke bewegingen in de meeste geïndustrialiseerde naties voor één of andere vorm van zilver, of zelfs gebaseerd document, munt. Eind 19e eeuw dreef de beroering tegen de gouden standaard echter in de meeste geïndustrialiseerde landen politieke bewegingen naar één of andere vorm van zilver- of zelfs papiergebaseerde valuta.

Onder de klassieke internationale gouden standaard zouden verstoringen in het prijsniveau in één land geheel of gedeeltelijk door een automatisch saldo-van-betaling aanpassingsmechanisme gecompenseerd moeten worden dat het prijs-muntstuk-stroommechanisme genoemd wordt. (Muntstuk verwijst naar gouden muntstukken.) De stappen in dit mechanisme zijn als volgt: wanneer de prijs van een goed, wegens overbevoorrading, kapitaalverbetering, daling in invoerkosten of concurrentie, zullen kopers dat goed over anderen verkiezen. Wegens de stabilisatie van munten met betrekking tot goud, zullen kopers binnen op goud gebaseerde economieën bij voorkeur het laagste geprijste goed kopen, en goud de meest efficiënte economieën zal binnenstromen. Deze stroom van goud in de productievere economie zal dan de geldvoorraad verhogen en veroorzaakt voldoende inflatoire druk om de originele daling in prijzen in de productievere economie te compenseren, en zou de circulerende munt in de minder productieve economieën verminderen, waardoor de prijzen omlaag gedwongen werden tot het evenwicht werd hersteld.

Centrale banken zouden dit, om goudafvloeiingen te beperken, versterken door rentevoeten op te heffen, ten einde de prijzen sneller terug in internationaal evenwicht te brengen. In theorie zou er, zolang naties de gouden standaard aanhielden, geen aanhoudende periode van of hoge inflatie, of ongecontroleerde deflatie zijn. Dit was omdat men op dat moment geloofde dat markten zich intern altijd saneren (zie de wet van Say), en dat de deflatie eerst de prijs van kapitaal zou veranderen, betekende dit dat dit de prijs van kapitaal zou verminderen en op lange termijn meer groei evenals een zekerder prijsstabiliteit mogelijk zou maken.
Het is duidelijk dat inflatie en deflatie oorzaken zijn van economische politiek wanbeleid veroorzaakt door nationale centrale banken. Dat er met 's lands goudvooraden onzorgvuldig wordt omgesprongen. Dat er in veel gevallen door centrale banken een papieren standaard wordt gehandhaafd, zonder dat daar een in waarde vergelijkbaar voorraad aan goud of een andere vaste activa tegenover staat. Dat was ook het geval geweest ten tijde van de Spaanse ontdekkingsreizen. Dat het wel mee viel met de ontdekking van goud in de nieuwe wereld, dat er toch geen gouden steden waren zoals Matcu pitchu deed geloven. Dat de hoeveelheid invoer van goud uit de nieuwe wereld deels door smokkel zonder afdracht van belastingen plaatsvond. Dat het koningshuis van Spanje ondanks het goud toch met ernstige tekorten kampte. Dat Aragon zelfs adelbrieven en leningen bij de Fugers erbij moest sluiten om hen kostbare oorlogen zoals die met de Mooren te bekostigen.

Het principe van vraag en aanbod is een economische principe, dat ik hier in relatie tot goud al bij vlagen heb bevestigd en dat dat principe door de eeuwen heen altijd in voordeel van dat grondstof is gevallen. Want als uiteindelijk een regering op zwart zaad zit, is een eventuele goudvoorraad het enige waar hij nog op kan terugvallen.
Ongetwijfeld heeft de rechter dit alles in overweging genomen bij de bepaling van de strafmaat.

mark61
10-03-08, 12:04
Ongetwijfeld heeft de rechter dit alles in overweging genomen bij de bepaling van de strafmaat.

Je vindt dat we afdwalen zeker :ego:

:hihi:

H.P.Pas
10-03-08, 12:08
Ja met munten die niet gedekt zijn is waardevermindering een gevolg daarvan. Maar munten geslagen uit grondstoffen zoals goud, is onmogelijk onderheven aan inflatie. Kom maar met een voorbeeld uit de economische wereldgeschiedenis, waar grondstoffen zoals goud oorzaak van inflatie zijn.

Tip: Goegel een beetje op Sancho de Moncada (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sancho_de_Moncada).

knuppeltje
10-03-08, 13:02
Tip: Goegel een beetje op Sancho de Moncada (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sancho_de_Moncada).

Jaren geleden al eens een discussie gevolgd op de radio over de inflatie en de gevolgen daarvan door al dat goud.
Weet bij god niet meer wie er aan mee deden, maar men was het er over eens dat het uiteindelijk een ramp was voor Spanje.
Het zelfde verhaal. Teruglopende produktie- dus steeds meer import nodig- en steeds weer hogere prijzen, kortom- er ontstond een gigantische inflatie.

Probleem is nu nog hoe we dat Tanger aan zijn verstand kunnen peuteren.
Ik denk niet dat dat zal meevallen. :)

1973Tanger
10-03-08, 15:13
Tip: Goegel een beetje op Sancho de Moncada (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sancho_de_Moncada).

Ja dank, heb dat artikel gelezen, maar welke aanvullende informatie in relatie tot goud moet dat ons bieden?

H.P.Pas
10-03-08, 15:32
Ja dank, heb dat artikel gelezen, maar welke aanvullende informatie in relatie tot goud moet dat ons bieden?

In dat artikel staat niet zoveel, behalve dat de Moncada als de ontdekker van het verschijnsel 'inflatie' geldt.
Als het thema je interesseert, kun je op eigen houtje met trefwoord Moncada een hoop materiaal vinden. Wat je er mee doet kun je dan zelf weten. Dat is beter zo want van mij of van Mark zul je niets aannemen.

1973Tanger
10-03-08, 15:40
In dat artikel staat niet zoveel, behalve dat de Moncada als de ontdekker van het verschijnsel 'inflatie' geldt.
Als het thema je interesseert, kun je op eigen houtje met trefwoord Moncada een hoop materiaal vinden. Wat je er mee doet kun je dan zelf weten. Dat is beter zo want van mij of van Mark zul je niets aannemen.


Dat hij de ontdekker van inflatie is interesseerd mij niet. Ik volsta al met het gegeven dat inflatie algemene prijsstijging betreft en dat je die prijsstijgingen door oorzaak van goud vooralsnog niet weet te geven. Daarvoor heb ik deze Moncade niet voor nodig. Dat jij of Mark niets willen aannemen, is langzamerhand wel duidelijk.

knuppeltje
10-03-08, 16:15
Dat hij de ontdekker van inflatie is interesseerd mij niet. Ik volsta al met het gegeven dat inflatie algemene prijsstijging betreft en dat je die prijsstijgingen door oorzaak van goud vooralsnog niet weet te geven. Daarvoor heb ik deze Moncade niet voor nodig. Dat jij of Mark niets willen aannemen, is langzamerhand wel duidelijk.

Zet um op Tanger.

Maar er staat in dat artikel oa: Sancho de Moncada ontdekte daarnaast ook het verschijnsel inflatie.
Hij zag dat al het goud dat uit de koloniën naar Spanje gebracht werd, helemaal geen gunstig effect had op de Spaanse economie.
Het zorgde ervoor dat het goud in Spanje goedkoop werd, en de prijzen voor buitenlanders dus alleen maar hoger.

Wat er niet bij staat is dat de prijzen voor de inlanders ook de pan uitrezen.
Een nieuw costuum of een paar schoenen bv werden echt peperduur.

Tja- wat noem je inflatie? Die Moncada had het wel goed gezien dus.
Nu jij nog. Mwa- dat wordt iets moeilijker denk. :roken:

H.P.Pas
10-03-08, 16:15
Dat hij de ontdekker van inflatie is interesseerd mij niet. Ik volsta al met het gegeven dat inflatie algemene prijsstijging betreft en dat je die prijsstijgingen door oorzaak van goud vooralsnog niet weet te geven..

Dat doet Moncada nou juist, dat is zijn ontdekking.



Daarvoor heb ik deze Moncade niet voor nodig.


Waar:



Moncade, ein Zeug, s. Mocade, Th. 92. S. 364 fl.

Mocade , franz. Mocade, Moguette, eine Gattung sammetartiger Zeuge, die fast eben so wie der Plüsch gewebt wird. Der Grund davon ist gemeiniglich Garn, das Haarichte aber, oder Sammetartige, Baumwolle oder feine Wolle. Der <92, 365> Artikel wird besonders zu Abbeville in der Picardie in großer Menge verfertiget. Die Manufaktur zu Abbeville führt den Titel: Manufacture privilégiée de moquettes et de Velours d' Utrecht. Diese Anstalt ist durch die Güte ihrer Arbeiten, das schöne Aeußere und den Geschmack der Zeichnungen und Muster, wie auch durch die Lebhaftigkeit, Aechtheit und Dauer der Farben, auf eine vortheilhafte Art in und außerhalb Frankreich bekannt.





Dat jij of Mark niets willen aannemen, is langzamerhand wel duidelijk.

Moncada is 350 jaar na zijn dood algemeen erkend als pionier van de economische wetenschap. Als het over de economie van zijn tijd gaat, neem ik van hem eerder iets aan dan van jou, des te meer omdat ik zijn redenering kan volgen en de jouwe niet. Doe ik daar verkeerd aan ?

super ick
10-03-08, 16:34
In de internationale economie speelt goud geen rol meer.
Bovendien is de winning erg milieubelastend.
Goud is leuk voor om de nek maar speelt verder geen rol meer in west-Europa.

knuppeltje
10-03-08, 16:49
Goud is leuk voor om de nek maar speelt verder geen rol meer in west-Europa.


Er zit meer van dat spul om vingers dan om nekken denk.
Moet jij thuis eens zeggen dat dat ding niet belangrijk is. :roken:

1973Tanger
10-03-08, 16:53
Zet um op Tanger.

Maar er staat in dat artikel oa: Sancho de Moncada ontdekte daarnaast ook het verschijnsel inflatie.
Hij zag dat al het goud dat uit de koloniën naar Spanje gebracht werd, helemaal geen gunstig effect had op de Spaanse economie.
Het zorgde ervoor dat het goud in Spanje goedkoop werd, en de prijzen voor buitenlanders dus alleen maar hoger.

Wat er niet bij staat is dat de prijzen voor de inlanders ook de pan uitrezen.
Een nieuw costuum of een paar schoenen bv werden echt peperduur.

Tja- wat noem je inflatie? Die Moncada had het wel goed gezien dus.
Nu jij nog. Mwa- dat wordt iets moeilijker denk. :roken:

Doe niet zo flauw gozertje. Toen der tijd hadden ze geen Centraal Planbureau of een Consumptie Produktindex, waar je bepaalde economische effecten aan kon aflezen. Dat wat er staat is zijn eigen gevoel en oordeel t.a.v. de ontdekking en invloed van goud uit de nieuwe wereld. Denk je nou echt dat deze regels mogelijke inflatie door oorzaak van goud verklaren? Het klopt dat al dat goud geen gunstige omstandigheden aan de Spaanse economie brachten. Maar er is geen enkele aanwijzing dat goud de aanleiding was van inflatoire ellende in Spanje. Ik kan talloze andere factoren inzake het 'verval van Spanje', zoals hongersnoden door mislukte oogsten, buitensporige eerzucht en kortzichtigheid en verdorven economische maatregelen van de vorsten, alswel epidemieën en uiteindelijk, in de 17de eeuw, ontvolking als oorzaken van economisch verval aandragen. Die Moncada had nooit de expertise zoals tegenwoordige economen gehad om de juiste determinanten vast te stellen.

1973Tanger
10-03-08, 16:55
Dat doet Moncada nou juist, dat is zijn ontdekking.



Waar:







Moncada is 450 jaar na zijn dood algemeen erkend als pionier van de economische wetenschap. Als het over de economie van zijn tijd gaat, neem ik van hem eerder iets aan dan van jou, des te meer omdat ik zijn redenering kan volgen en de jouwe niet. Doe ik daar verkeerd aan ?


Daar doe je niet verkeerd aan. Dat is jouw keuze.

1973Tanger
10-03-08, 16:58
In de internationale economie speelt goud geen rol meer.
Bovendien is de winning erg milieubelastend.
Goud is leuk voor om de nek maar speelt verder geen rol meer in west-Europa.


Totdat door al dat ongedekte bankbiljetten en kredieten onze huidige fiateconomie ten onder gaat, met als grote voorbeeld de Verenigde Staten.

1973Tanger
10-03-08, 18:19
Er zit meer van dat spul om vingers dan om nekken denk.
Moet jij thuis eens zeggen dat dat ding niet belangrijk is. :roken:

Wist je dat tijdens de oorlogsjaren Hilter zijn kampbeulen opdracht gaf i.v.m. grote inflatie tijdens de oorlogsjaren, specifiek de holocaustslachtoffers voor het vergassen extra op aanwezigheid van gouddelen in en aan het lichaam (zoals het gebit), te controleren en voor of na het vergassen onmiddelijk te ontdoen. Hier was zeker geen goud de oorzaak van inflatie.

knuppeltje
10-03-08, 20:27
Wist je dat tijdens de oorlogsjaren Hilter zijn kampbeulen opdracht gaf i.v.m. grote inflatie tijdens de oorlogsjaren, specifiek de holocaustslachtoffers voor het vergassen extra op aanwezigheid van gouddelen in en aan het lichaam (zoals het gebit), te controleren en voor of na het vergassen onmiddelijk te ontdoen. Hier was zeker geen goud de oorzaak van inflatie.

Nee dat wist ik ech nie, maar goed dat jij me dat vertelt, ik zou het anders ech nie geweten hebben. :roken:

knuppeltje
10-03-08, 20:29
Doe niet zo flauw gozertje. Toen der tijd hadden ze geen Centraal Planbureau of een Consumptie Produktindex, waar je bepaalde economische effecten aan kon aflezen. Dat wat er staat is zijn eigen gevoel en oordeel t.a.v. de ontdekking en invloed van goud uit de nieuwe wereld. Denk je nou echt dat deze regels mogelijke inflatie door oorzaak van goud verklaren? Het klopt dat al dat goud geen gunstige omstandigheden aan de Spaanse economie brachten. Maar er is geen enkele aanwijzing dat goud de aanleiding was van inflatoire ellende in Spanje. Ik kan talloze andere factoren inzake het 'verval van Spanje', zoals hongersnoden door mislukte oogsten, buitensporige eerzucht en kortzichtigheid en verdorven economische maatregelen van de vorsten, alswel epidemieën en uiteindelijk, in de 17de eeuw, ontvolking als oorzaken van economisch verval aandragen. Die Moncada had nooit de expertise zoals tegenwoordige economen gehad om de juiste determinanten vast te stellen.

Lees nu maar gewoon wat er over geschreven staat dan leer je daar misschien wat wan.

H.P.Pas
10-03-08, 20:32
@Tanger. Heb je ooit 'Goldfinger' gezien ? Kun je je de plot herinneren? Die zat heel goed in elkaar.

mark61
10-03-08, 21:47
Jullie hebben een engelengeduld :engel:

Ik niet :boeps:

1973Tanger
11-03-08, 09:52
@Tanger. Heb je ooit 'Goldfinger' gezien ? Kun je je de plot herinneren? Die zat heel goed in elkaar.

Jij bent ook duidelijk overtijd man. Geef mij maar the Italian Job, daarin werd ook goud buitgemaakt om de plaatselijke overheid van inflatie te behoeden.

H.P.Pas
11-03-08, 09:55
Jij bent ook duidelijk overtijd man.

Een hoop populaire misverstanden heb ik al achter de rug, dat klopt.
Jongeman.

1973Tanger
11-03-08, 10:05
Lees nu maar gewoon wat er over geschreven staat dan leer je daar misschien wat wan.

Ik leer niet van discutabele zaken uit het verleden die voortkomen uit jullie superioriteitsdenkbeelden, Moncada? Kan net zo goed Averoës raadplegen of een willekeurige alchemist uit de tijd.

binloser
11-03-08, 10:19
Wie kaatst kan de bal verwachten ook die streaker bij Paul de Leeuw kreeg ongelijk, maar Germaine C. verdiende wel straf. De huidige straf lijkt me juist.

knuppeltje
11-03-08, 11:12
Wie kaatst kan de bal verwachten ook die streaker bij Paul de Leeuw kreeg ongelijk, maar Germaine C. verdiende wel straf. De huidige straf lijkt me juist.

Ga jij nu hier het verloop van de topic een beetje zitten verstieren? :cool:

knuppeltje
11-03-08, 11:16
Ik leer niet van discutabele zaken uit het verleden die voortkomen uit jullie superioriteitsdenkbeelden, Moncada? Kan net zo goed Averoës raadplegen of een willekeurige alchemist uit de tijd.

Groot gelijk Tanger!!!! :o

Tenslotte, hoe meer je leert- hoe meer je weet
hoe meer je weet- hoe meer je vergeet
hoe meer je vergeet- hoe minder je weet

Wat zou je dus om echte kennis geven hè? :stout:

knuppeltje
11-03-08, 11:25
Jullie hebben een engelengeduld :engel:

Ik niet :boeps:

Meneer- geduld is een schone zaak, en toch zeker heel wel waarachtig als het door de engelen is ingegeven.
Het spijt me dan ook zeer oprecht dat u blijkbaar dat geluk niet deelachtig is geworden, en wens u alsnog zeer veel goeds voor de toekomst. :stout:

1973Tanger
11-03-08, 11:28
Groot gelijk Tanger!!!! :o

Tenslotte, hoe meer je leert- hoe meer je weet
hoe meer je weet- hoe meer je vergeet
hoe meer je vergeet- hoe minder je weet

Wat zou je dus om echte kennis geven hè? :stout:

Ja daar geef jij niets om, doe jij er ook maar lekker luchtig over. ' Van alle bomen in de tuin mag je eten, maar niet van de boom van de kennis tussen goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.'

1973Tanger
11-03-08, 11:35
Lees nu maar gewoon wat er over geschreven staat dan leer je daar misschien wat wan.

Kom met duidelijke aanwijzingen en bronnen i.p.v. een verstrooide Wikipedia artikel.

1973Tanger
11-03-08, 11:36
Nee dat wist ik ech nie, maar goed dat jij me dat vertelt, ik zou het anders ech nie geweten hebben. :roken:

Fijn, dan hoef ik jou verder niet te verklappen waartoe Nazis allemaal in staat zijn.

knuppeltje
11-03-08, 11:41
Kom met duidelijke aanwijzingen en bronnen i.p.v. een verstrooide Wikipedia artikel.

Afgezien van dat volgens jouw verstrooide Wiki, staat er dus nog meer op het net, dus wees niet zo lui.

knuppeltje
11-03-08, 11:42
Fijn, dan hoef ik jou verder niet te verklappen waartoe Nazis allemaal in staat zijn.

Hoeft niet nee, maar mocht je echt iets nieuws hebben....

mark61
11-03-08, 11:46
jullie superioriteitsdenkbeelden,

Waar slaat dat nou weer op? Werkelijk...

Jij weigert heel koppig kennis te nemen van de geschiedenis zoals die zich heeft afgespeeld, omdat jij in je hoofd hebt gezet dat het anders is. Hele volksstammen proberen je in te lichten over de geschiedenis van Spanje in de 17e eeuw, toen er goudinflatie optrad, maar je wil het niet weten. Je weigert ook er zelf kennis over op te doen. Wat wil je nou eigenlijk?

:confused:

Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Enfin misschien maak ik ook nooit wat mee.

1973Tanger
11-03-08, 11:54
Afgezien van dat volgens jouw verstrooide Wiki, staat er dus nog meer op het net, dus wees niet zo lui.

Ja wat dan? Afgezien van het feit dat je behoorlijk in de Spaanse taal ingeburgerd moet zijn. Ik ga mijn "luiheid" voor jou niet onderbreken om eerst een cursus Spaans te nemen, alvorens ik jouw Moncada kan onderzoeken. Mark zegt zelf dat er geen 'open deuren' op het net zijn, dus als je mijn simpele veronderstelling wilt tackelen, geef me dan op zijn minst een duidelijke aanwijzing.

1973Tanger
11-03-08, 12:00
Waar slaat dat nou weer op? Werkelijk...

Jij weigert heel koppig kennis te nemen van de geschiedenis zoals die zich heeft afgespeeld, omdat jij in je hoofd hebt gezet dat het anders is. Hele volksstammen proberen je in te lichten over de geschiedenis van Spanje in de 17e eeuw, toen er goudinflatie optrad, maar je wil het niet weten. Je weigert ook er zelf kennis over op te doen. Wat wil je nou eigenlijk?

:confused:

Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Enfin misschien maak ik ook nooit wat mee.

Waaruit kan ik dan kennis nemen omtrent deze 'goudinflatie'? Is dat allemaal dan teveel gevraagd? Ik was altijd een kritische student geweest, blijkbaar anders dan jullie, die alles maar wat jullie voorgeschoteld krijgen als zoete koek doorslikken. Jij had zeker ook nog lesboeken gehad met Beatrix en Claus op de eerste pagina van het lesboek?

1973Tanger
11-03-08, 12:03
Hoeft niet nee, maar mocht je echt iets nieuws hebben....


Te luguber voor woorden.

knuppeltje
11-03-08, 12:15
Te luguber voor woorden.

Wat is dat nu weer voor grote onzin?
Denk je nu echt dat jij de aangewezen persoon bent om mij er veel over te vertellen wat ik nog niet weet dan, doe niet zo superieur. :schok: :stout:

super ick
11-03-08, 12:45
Totdat door al dat ongedekte bankbiljetten en kredieten onze huidige fiateconomie ten onder gaat, met als grote voorbeeld de Verenigde Staten.

Het lijkt me toch logisch Mocine?

Tel alle economien op de wereld bij elkaar op.
Dit bedrag kan toch nooit in goud gedekt worden?

H.P.Pas
11-03-08, 13:05
Ga jij nu hier het verloop van de topic een beetje zitten verstieren? :cool:

:engel:

mark61
11-03-08, 14:13
Ga jij nu hier het verloop van de topic een beetje zitten verstieren? :cool:

:hihi:

knuppeltje
11-03-08, 14:36
:engel:

Ik kan daar zo kwaad om worden hè. :stout:

1973Tanger
11-03-08, 16:14
Het lijkt me toch logisch Mocine?

Tel alle economien op de wereld bij elkaar op.
Dit bedrag kan toch nooit in goud gedekt worden?

Dus kan goud niet de oorzaak van inflatie wezen, maar de oorzaak meer gezocht moet worden bij onze huidige woekereconomieën.

1973Tanger
11-03-08, 16:17
Wat is dat nu weer voor grote onzin?
Denk je nu echt dat jij de aangewezen persoon bent om mij er veel over te vertellen wat ik nog niet weet dan, doe niet zo superieur. :schok: :stout:


Vooralsnog heb jij überhaupt nog geen blijk gegeven van wat je over dit onderwerp weet. Daar hoef jij inderdaad door niemand op gewezen te worden.

Joesoef
11-03-08, 17:01
Jatten mag niet maar het gebeurd wel. Helaas.
Het is wel triest, als het mijn kind zou zijn... Ten eerste is het mijn kind wat ik heb groot gebracht heb en getracht heb op te voeden. ondanks alles blijkt hij toch het verkeerde pad op te gaan en zo nu en dan te stelen. vervolgens wordt hij doodgereden en het enige waar men het over heeft is de dood van een marokkaanse dief. Niet over de dood van een jongen, de dood van een zoon. Eens een dief altijd een dief maar dan ietsje erger.

Moord slaat echt nergens op, letsel door schuld zou nog net kunnen.

super ick
11-03-08, 17:04
Dus kan goud niet de oorzaak van inflatie wezen, maar de oorzaak meer gezocht moet worden bij onze huidige woekereconomieën.

Als je het zo bekijkt heb je gelijk.
Maar is het niet ireeel om alle economien op de goudstandaard te zetten?

1973Tanger
11-03-08, 17:32
Als je het zo bekijkt heb je gelijk.
Maar is het niet ireeel om alle economien op de goudstandaard te zetten?


Dat doe ik niet. Ik veronderstel alleen maar dat de goudstandaard een economische maatregel betreft om bijvoorbeeld inflatie te onderdrukken, dat je daarmee bijvoorbeeld het vertrouwen bij investeerders en consumenten kunt brengen, dat je niet meer uitgeeft dan dat je daadwerkelijk in kas hebt. Tegenwoordig wordt een jaarlijkse inflatie van 1,5 à 2% in combinatie met in gelijke tred stijging in de loonkosten, om de koopkracht enigszins te behouden, normaal bevonden. In onze huidige economieën zijn goudstandaarden te duur bevonden en allemaal opgeheven om plaats te maken voor een papierenstandaard en een fiateconomie met zijn voor en nadelen. Goud heeft tegenwoordig in dat opzicht een ondergeschikte rol gekregen en diend louter als buffer bij recessie.

tr_imparator
11-03-08, 17:54
Er is een enorm discrepantie tussen de geeiste straf en de gegeven straf. Dat is het absurde ervan.

Joesoef
11-03-08, 18:02
Er is een enorm discrepantie tussen de geeiste straf en de gegeven straf. Dat is het absurde ervan.



Komt door ons geweldige OM.


Recherche bekeek verkeerde computer in terreurzaak
AMSTERDAM - Digitale rechercheurs hebben in de zaak tegen Noureddine El F. , samen met onder anderen Samir A. verdachte in de zogenoemde Piranhazaak, de verkeerde computer onderzocht. Recentelijk bleek niet de inhoud van El F.'s computer op belastend materiaal onderzocht, maar die van een verdachte in een andere terreurzaak.

Dat bleek dinsdag tijdens getuigenverhoren van rechercheurs van de Nationale Recherche in de gerechtsbunker in Amsterdam-Osdorp. Het Haagse gerechtshof behandelt daar het hoger beroep van de zaken tegen Samir A., El F. en enkele medeverdachten. „Een heel vervelende fout”, aldus de rechercheur die de misser ontdekte.

mark61
11-03-08, 18:42
Er is een enorm discrepantie tussen de geeiste straf en de gegeven straf. Dat is het absurde ervan.

De vraag is wie er absurd optrad. Gezien de bezigheden van het OM in andere, bijvoorbeeld 'terreur'zaken, zou je haast gaan denken dat het daar ligt. Ze proberen geloof ik tegemoet te komen aan het Gesundes Volksempfinden ofzo.

super ick
12-03-08, 11:04
De vraag is wie er absurd optrad. Gezien de bezigheden van het OM in andere, bijvoorbeeld 'terreur'zaken, zou je haast gaan denken dat het daar ligt. Ze proberen geloof ik tegemoet te komen aan het Gesundes Volksempfinden ofzo.

Een paar jaar geleden reed er in Dordrecht een politiebusje toen ze de bekende junkie Niels van Dasler kruisten. Zij verdachten hem van de diefstal van een platte monitor uit een school.
De agent reed vol gas achteruit. Niels werd morsdood gereden door deze actie.
Er was een getuige die daarna spporloos was verdwenen en de agent is vrij gesproken.

Rara............

mark61
12-03-08, 11:35
Een paar jaar geleden reed er in Dordrecht een politiebusje toen ze de bekende junkie Niels van Dasler kruisten. Zij verdachten hem van de diefstal van een platte monitor uit een school.
De agent reed vol gas achteruit. Niels werd morsdood gereden door deze actie.
Er was een getuige die daarna spporloos was verdwenen en de agent is vrij gesproken.

Rara............

Junkies hebben geen achterban.

super ick
12-03-08, 12:33
Junkies hebben geen achterban.

Klassejustitie